Nieuws van SP over VVD inzichtelijk

4 documenten

Overbeek: bestaat kinderarbeid nog in Nederland?

SP SP VVD D66 CDA Partij voor de Vrijheid Nederland 23-04-2019 08:00

Nederlandse bedrijven moeten meer doen om kinderarbeid uit te bannen. Dat stelt SP-senator Henk Overbeek bij de behandeling van de wet-Kuiken. Nog steeds komt het voor dat 15-jarige kinderen onder gevaarlijke omstandigheden werken in textielfabrieken die leveren aan internationale kledingbedrijven. Door dit wetsvoorstel worden goederen en diensten die met kinderarbeid zijn geproduceerd geweerd van de Nederlandse markt.

Momenteel komt kinderarbeid vooral voor in India, China, Oezbekistan, Bangladesh, Egypte, Thailand en Pakistan. Hoewel de misstanden in de grote fabrieken deels uitgebannen zijn, vindt er nog steeds veel kinderarbeid plaats in kleinere fabrieken waaraan zij hun werk uitbesteden. Door gebrekkige regelgeving kunnen goederen die met kinderarbeid gemaakt zijn momenteel nog gewoon worden aangeboden op de Nederlandse markt.

Kinderen moeten wat de SP betreft naar school en niet aan het werk. Daar kunnen ze zich ontwikkelen, zodat ze verzekerd zijn van een betere toekomst. Overbeek: 'Wat Nederland kàn en móet doen is via wettelijke regeling afdwingen dat bedrijven die in Nederland goederen en diensten op de markt brengen al het mogelijke doen om kinderarbeid in hun productieketens uit te bannen.'

De Eerste Kamer stemt 14 mei over het wetsvoorstel. De uitslag is nog onzeker - bij VVD, CDA en PVV is nog veel verzet tegen het voorstel en ook D66 twijfelt nog.

Albert Heijn maakt toch bezwaar tegen verbod vrachtverkeer Zandbergweg

SP SP VVD Breda 02-01-2019 06:54

Het toch al vertraagde verbod op vrachtverkeer in de Zandbergweg, dreigt nog langer op zich te laten wachten nu Albert Heijn bezwaar gemaakt heeft tegen dit besluit. In maart van dit jaar heeft de gemeenteraad van Breda unaniem een motie aangenomen waarin het college opgedragen werd zo snel mogelijk de onveilige situatie in de Zandbergweg aan te pakken. Dat zou volgens wethouder Boaz Adank (VVD) nog dit jaar worden geregeld. “Die deadline heeft de wethouder in ieder geval niet gehaald”, constateert SP-raadslid Dirk Uijl. “Maar dat Albert Heijn nu ondanks dat het zegt een ‘goede buur’ te willen zijn, toch bezwaar maakt is extra wrang. Blijkbaar waren dat alleen maar mooie woorden in de media.”

Ondertussen beramen de wijkbewoners zich op nieuwe acties omdat zij zich niet serieus genomen voelen en merken dat uitspraken van het college niet altijd overeen komen met uitspraken van ambtenaren. En de omliggende ondernemers zegen zich gepasseerd te voelen omdat de gemeente hen niet actief heeft betrokken bij het verkeersbesluit. Wat weer tot gevolg kan hebben dat er meer bezwaren op het verkeersbesluit komen en het inrijverbod nog verder uitgesteld moet worden. Uijl: “Ik wil weten of de wethouder op verzoek van Albert Heijn dit verbod over de jaarwisseling heen heeft getild. En als dat zo is, wil ik weten waarom hij zich wel voor het karretje laat spannen van grote bedrijven als Albert Heijn, maar geen oog heeft voor omwonenden en de kleine ondernemers!”

Actie buschauffeurs voor betere werkomstandigheden

SP SP VVD Woerden 15-05-2018 21:38

Buschauffeurs van de regio Utrecht (U-OV) zijn het helemaal zat en komen in actie tegen werkgever Qbuzz. De Qbuzz directie belooft telkens verbeteringen op gebied van veiligheid en dienstverlening voor passagiers en personeel, maar komt deze beloften niet na. De chauffeurs eisen nu dat ook de Provincie zich ermee gaat bemoeien. Die is tenslotte opdrachtgever en betaalt Qbuzz, met ons eigen belastinggeld, voor goed en veilig openbaar vervoer in de regio Utrecht.

220 Chauffeurs trokken dinsdag 8 mei naar het Provinciehuis in Utrecht om een zwartboek aan te bieden aan het provinciebestuur. Hierin staat wat er allemaal mis is met de arbeidsomstandigheden van de buschauffeurs sinds Qbuzz werkgever is geworden. 

Het personeel veroordeelt de te hoge werkdruk, te korte pauzes, te scherpe aanrijtijden, maar ook de laksheid omtrent veiligheid en verwaarlozing van bussen door Qbuzz. Slechte werkomstandigheden en slecht materiaal zorgen voor onveiligheid van personeel, passagiers en andere weggebruikers.

Een chauffeur zegt 'Ik ben een keer overvallen en heb nu gemerkt dat de camera's op de bussen regelmatig niet werken. Ik voel me onveilig.' Een andere chauffeur zegt:  'Als ik een passagier met rollator of een kinderwagen zie staan, baal ik, want ik moet uit de bus om deze persoon te helpen, dan kom ik te laat en krijg 'strafkorting'. 'Vaak haal ik door de drukte of niet gemelde omleidingen mijn aanrijtijd niet. Dan ga ik steeds sneller rijden, om toch op tijd te komen.'

Het Provinciebestuur heeft een aantal maanden geleden, toen de FNV namens de busschauffeurs insprak in een provincievergadering, gevraagd of alle klachten eens onder elkaar gezet kunnen worden. Dan zou daar naar gekeken worden. Met de aanbieding van het zwartboek is dat nu gebeurd. Helaas meent provinciebestuurder Dennis Straat (VVD), dat het geen zaak is van de provincie maar van werkgever (Qbuzz) en werknemers. De FNV, hierin gesteund door de OR, zegt dat er vaak afspraken gemaakt worden met Qbuzz om bovenstaande zaken te verbeteren, maar daar komt telkens niets van terecht.

Te duur, zegt Qbuzz.  Het valt de OR ook op dat er veel uitbreiding is in de overhead van het busbedrijf, op kantoor komen regelmatig goedbetaalde banen bij, zgn. sleutelfiguren, terwijl er bezuinigd wordt op de chauffeurs en het onderhoud van de bussen.

https://woerden.sp.nl/nieuws/2018/05/actie-buschauffeurs-voor-betere-werkomstandigheden
 

De buschauffeurs eisen nu inmenging van de opdrachtgever, de provincie Utrecht dus. 'Voordat er ongelukken gebeuren!', aldus een  chauffeur.

De SP, zowel in de Provinciale Staten als in de gemeenteraden van Utrecht en omliggende gemeenten, steunt de aktie van de buschauffeurs onvoorwaardelijk en gaat het zwartboek in de provincie op de agenda zetten.

Actie buschauffeurs voor betere werkomstandigheden

SP SP VVD Utrecht 09-05-2018 10:53

Buschauffeurs van de regio Utrecht (U-OV) zijn het helemaal zat en komen in actie tegen werkgever Qbuzz. De Qbuzz directie belooft telkens verbeteringen op gebied van veiligheid en dienstverlening voor passagiers en personeel, maar komt deze beloften niet na. De chauffeurs eisen nu dat ook de Provincie zich ermee gaat bemoeien. Die is tenslotte opdrachtgever en betaalt Qbuzz, met ons eigen belastinggeld, voor goed en veilig openbaar vervoer in de regio Utrecht.

220 Chauffeurs trokken dinsdag 8 mei naar het Provinciehuis in Utrecht om een zwartboek aan te bieden aan het provinciebestuur. Hierin staat wat er allemaal mis is met de arbeidsomstandigheden van de buschauffeurs sinds Qbuzz werkgever is geworden. 

Het personeel veroordeelt de te hoge werkdruk, te korte pauzes, te scherpe aanrijtijden, maar ook de laksheid omtrent veiligheid en verwaarlozing van bussen door Qbuzz. Slechte werkomstandigheden en slecht materiaal zorgen voor onveiligheid van personeel, passagiers en andere weggebruikers.

Een chauffeur zegt 'Ik ben een keer overvallen en heb nu gemerkt dat de camera's op de bussen regelmatig niet werken. Ik voel me onveilig.' Een andere chauffeur zegt:  'Als ik een passagier met rollator of een kinderwagen zie staan, baal ik, want ik moet uit de bus om deze persoon te helpen, dan kom ik te laat en krijg 'strafkorting'. 'Vaak haal ik door de drukte of niet gemelde omleidingen mijn aanrijtijd niet. Dan ga ik steeds sneller rijden, om toch op tijd te komen.'

Het Provinciebestuur heeft een aantal maanden geleden, toen de FNV namens de busschauffeurs insprak in een provincievergadering, gevraagd of alle klachten eens onder elkaar gezet kunnen worden. Dan zou daar naar gekeken worden. Met de aanbieding van het zwartboek is dat nu gebeurd. Helaas meent provinciebestuurder Dennis Straat (VVD), dat het geen zaak is van de provincie maar van werkgever (Qbuzz) en werknemers. De FNV, hierin gesteund door de OR, zegt dat er vaak afspraken gemaakt worden met Qbuzz om bovenstaande zaken te verbeteren, maar daar komt telkens niets van terecht.

Te duur, zegt Qbuzz.  Het valt de OR ook op dat er veel uitbreiding is in de overhead van het busbedrijf, op kantoor komen regelmatig goedbetaalde banen bij, zgn. sleutelfiguren, terwijl er bezuinigd wordt op de chauffeurs en het onderhoud van de bussen.

De buschauffeurs eisen nu inmenging van de opdrachtgever, de provincie Utrecht dus. 'Voordat er ongelukken gebeuren!', aldus een  chauffeur.

De SP, zowel in de Provinciale Staten als in de gemeenteraden van Utrecht en omliggende gemeenten, steunt de aktie van de buschauffeurs onvoorwaardelijk en gaat het zwartboek in de provincie op de agenda zetten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.