Nieuws van politieke partijen in Haren over D66 inzichtelijk

4 documenten

Wat te doen met Links? Opinie van Carel Zuil 1 mei

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Haren 01-05-2019 08:36

Opinie: Wat te doen met links?

Opinie DvhN 1 mei 2019
https://haren.pvda.nl/nieuws/trouw-en-bevlogen-pvda-lid-carel-zuil-over-links/Duizenden mensen vierden op 1 mei 1965 de Dag van de Arbeid in de Utrechtse Jaarbeurshallen. PvdA-minister Anne Vondeling sprak de menigte toe.Duizenden mensen vierden op 1 mei 1965 de Dag van de Arbeid in de Utrechtse Jaarbeurshallen. PvdA-minister Anne Vondeling sprak de menigte toe.

 

De linkse partijen zitten in de verdrukking, maar van een nieuwe progressieve partij zal voorlopig geen sprake zijn. Toch is samen optrekken wenselijk.

Links is in het defensief gedrongen. In bijna alle Europese landen is sprake van populisme en verrechtsing. Linkse partijen hebben geen duidelijk antwoord op problemen die grote immigratie dikwijls met zich meebrengen. Ook deinden zij mee op de modieuze golven van het marktdenken en het neoliberalisme. Overheidsgrip op belangrijke terreinen als zorg, onderwijs, volkshuisvesting, openbaar vervoer en niet te vergeten het bankwezen werd grotendeels prijsgegeven.

Sinds 2008 weten we waartoe dit neoliberalisme leidde: economische crisis, werkloosheid, bestaansonzekerheid, miljardenverliezen van pensioenfondsen en stijgende staatsschulden. De geminachte staat moest de banken redden van de ondergang. In die situatie aanvaardde mijn partij (PvdA) regeringsverantwoordelijkheid en nam samen met haar traditionele tegenstander (VVD) ingrijpende maatregelen, met als uiteindelijk resultaat dat het land uit de crisis kwam. Maar dat beleid (bijvoorbeeld de verhoging van de AOW-leeftijd) deed pijn en dat werd de PvdA bepaald niet in dank afgenomen: bij de verkiezingen van 2017 leed de partij een monsterverlies van 29 zetels. De eens zo grote PvdA (in 1977 53 zetels) schrompelde ineen tot een partijtje met een luttele 9 zetels.

Een stap terug in de tijd

Hoe nu verder? Een stap terug in de tijd. In de jaren 70 was er sprake van een serieuze samenwerking tussen de progressieve partijen: Partij van de Arbeid , Politieke Partij Radikalen en Democraten 66. Dit mondde uit in een Progressief Akkoord met een gezamenlijk programma, Keerpunt ’72. Deze combinatie werd in 1972 de grootste en speelde de hoofdrol in het kabinet-Den Uyl (19731977). Toch kwam het niet tot een echte samenwerking tussen deze drie partijen. Het was vooral de PvdA die de boot afhield. Die partij was verreweg de grootste van de drie, hechtte sterk aan de sociaaldemocratische traditie en arrogantie was die partij ook bepaald niet vreemd.

Op dit moment zou er toch één front gevormd moeten worden tegen oprukkend rechts. Progressieve partijen zouden over hun schaduw heen moeten springen en een sterke nieuwe partij moeten vormen. Een combinatie van het activisme van de SP, het milieuprogramma van GroenLinks en de bestuurskracht van de PvdA. Maar ik denk dat dat een paar sprongen te ver is. Dat geldt ook voor mij persoonlijk. Als lid van PvdA (al meer dan 50 jaar!) hecht ook ik aan de trotse geschiedenis van de PvdA en SDAP met namen als Troelstra, Drees, Den Uyl en Kok. Van opheffing van de partijen en oprichting van een nieuwe progressieve partij zal voorlopig geen sprake zijn.

Gezamenlijk optreden

Wat is nu op korte termijn bij links mogelijk en wenselijk? Bij de kabinetsformatie je niet tegen elkaar later uitspelen, maar gezamenlijk optreden. Dus samen uit, samen thuis. Voor de kiezer kan het aantrekkelijk zijn een schaduwkabinet te presenteren met bekende en deskundige mannen en vrouwen.

Tenslotte zou er een kort, liefst zo concreet mogelijk programma geformuleerd moeten worden. Een klein, volstrekt onvolledig voorzetje:

– Invoering van een Vermogens Aanwas Deling (VAD). Nu zijn het vooral de aandeelhouders die profiteren van de bloeiende economie. Het aandeel van werknemers en zelfstandigen in het nationaal inkomen daalt voortdurend: van 92 procent in 1977 naar 73 procent in 2017. En achtduizend huishoudens hebben 28 procent van het vermogen in handen. De ongelijkheid neemt daardoor onacceptabele vormen aan. De koek moet veel eerlijker verdeeld worden.

– Gelijkheid van onderwijskansen, zodat de economische, culturele en sociale kloof tussen laag- en hooggeschoolden kleiner wordt.

– Degelijk geschiedenis- en burgerschapsonderwijs, zodat de jonge generatie beseft dat de vrijheid en welvaart die we nu genieten, niet vanzelf spreken.

– Zekerheid van vast werk en minder flexwerk.

Het grote verhaal

Een algemene klacht is dat het grote verhaal in de politiek ontbreekt: dat was in het verleden het emancipatieverhaal, bijvoorbeeld van de arbeiders, de katholieken, de gereformeerde kleine luiden. Bij de SDAP gaf tijdens de crisis van de jaren 30 het Plan van de Arbeid nieuw elan en hoop.

Op het dieptepunt van de laatste crisis pleitte ik voor een nieuw Plan van de Arbeid: afzonderlijke ideeën over industrie- en energiepolitiek, infrastructuur, kenniseconomie, duurzaamheid en natuur zouden in een samenhangend plan moeten worden gegoten, uit te werken door de wetenschappelijke instituten van de linkse politieke partijen. Ook nu kan zo’n visie op de toekomst inspirerend werken. De snelle veranderingen in samenleving en economie bankwezen, robotisering, de overgang naar duurzaamheid vragen mijns inziens om zo’n aanpak.

Misschien wordt al het bovenstaande het best samengevat in de woorden van de Socialistenmars: All’aards geluk, all’zonnepracht / All geesteslicht, all wetensmacht / Zij aan het zwoegend volk gegeven.

https://haren.pvda.nl/nieuws/trouw-en-bevlogen-pvda-lid-carel-zuil-over-links/Duizenden mensen vierden op 1 mei 1965 de Dag van de Arbeid in de Utrechtse Jaarbeurshallen. PvdA-minister Anne Vondeling sprak de menigte toe.

Het bericht Wat te doen met Links? Opinie van Carel Zuil 1 mei verscheen eerst op PvdA Haren.

Coalitieonderhandelingen: GroenLinks en PvdA vormen het frame

PvdA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Haren 15-12-2018 01:07

Coalitieonderhandelingen Stad

https://haren.pvda.nl/nieuws/coalitieonderhandelingen-groenlinks-en-pvda-vormen-het-frame/

Afgelopen dinsdag heeft de informateur het advies uitgebracht om een coalitie tussen GroenLinks, PvdA, D66 en CU verder te verkennen voor een links, progressief, sociaal en groen college. De PvdA is blij met het advies van de informateur en gaat met vertrouwen de formatie in. Hieronder de woordvoering van fractievoorzitter Carine Bloemhoff tijdens het debat over het advies afgelopen woensdag.

https://haren.pvda.nl/nieuws/coalitieonderhandelingen-groenlinks-en-pvda-vormen-het-frame/

Carine Bloemhoff

Voorzitter, twee weken geleden stonden we hier met elkaar bij het duidingsdebat en bespraken met elkaar de historische winst voor Groen Links. En vandaag ligt er een helder advies van de informateur. Ik wil de informateur bedanken voor haar doortastende optreden en voor de goede gesprekken die wij afgelopen weken met elkaar mochten voeren.

Sociale energietransitie – minder markt, meer overheid Wij hebben in deze gesprekken aangegeven dat de PvdA voor een links progressief college gaat. De uiteindelijke samenstelling was, volgens ons, aan Groen Links. Na dat gesprek kreeg ik een telefoontje van de informateur. Meerdere partijen hadden Groen Links en PvdA benoemd als motorblok van de nieuwe coalitie, hoewel motorblok niet zo’n goede term is voor een groene coalitie. Laat ik dan maar zeggen: het frame. Maar op dit frame moeten ook twee wielen komen, een kettingkast en vooral een gezamenlijk stuur, die dezelfde richting uit koerst. En dus volgden twee vervolggesprekken. Deze gesprekken gingen niet zozeer over de komst van een tram, zoals het dagblad doet vermoeden, maar vooral over de publieke sector en de energietransitie. Met dit laatste willen we slagen maken, maar het moet ook een sociale energietransitie worden waar juist ook mensen met een smalle beurs als eerst van profiteren. Dit vraagt om minder markt, meer overheid. Een sterke publieke regie is weer nodig.

Tweedeling bestrijden Dat geldt ook voor de aanpak van de tweedeling in onze stad en om de aanpak van armoede. Vooruitgang voor iedereen mogelijk maken betekent investeren in begeleiding naar werk, in scholing, in onze sociale werkplaatsen. En investeren in kinderen, want zij zijn de toekomst!

De lage opkomst in wijken als Selwerd en de Hoogte vraagt niet om een laissez-faire houding van het nieuwe college, maar een actieve rol waarbij we in maatschappelijke akkoorden echt aan de slag gaan met betaalbaar wonen, onderwijs, gezondheidszorg, werk. Ook moeten we zoeken naar nieuwe vormen en gedachten om mensen meer te betrekken bij de samenleving. Via het gebiedsgericht werken. Via wijkvernieuwing.

Verbindende rol We hebben het natuurlijk gehad over de verhoudingen in de nieuwe gemeente tussen dorpen en stad. Over een verbindende rol die college en raad moeten pakken. En dat alles graag met goede verhoudingen in het college waarbij we in 3,5 jaar tijd ook een aantal ambities kunnen realiseren. Politiek is mensenwerk.

Om deze redenen: inhoudelijke koers, op het gebied van samenwerking en daadkracht, kan de PvdA zich vinden in het advies van de informateur om te komen van een coalitie van Groen Links, PvdA, D66 en ChristenUnie. Met de ChristenUnie is in de raad de afgelopen jaren uitstekend samengewerkt, als het gaat om sociaal en groen beleid waren we het vaak eens. Met D66 delen we de groene ambities, de samenwerking was uitstekend de afgelopen jaren, bij de beoogd wethouder zit bestuurskracht.

U hoort het: de PvdA voelt zich thuis in de coalitie zoals hier voorgesteld. Links en progressief, sociaal en groen. Wij gaan met vertrouwen de formatiefase in. En nu vooruit!

Het bericht Coalitieonderhandelingen: GroenLinks en PvdA vormen het frame verscheen eerst op PvdA Haren.

Bestuursovereenkomst: input leveren, betere borging en infrastructuur voor invloed inwoners

D66 D66 Haren 09-05-2018 08:16

Bestuursovereenkomst

Er ligt een bestuursovereenkomst tussen Groningen en Ten Boer. We kunnen hier uitvoerig gaan stilstaan bij de totstandkoming van de inbreng van Haren. Ik zou het liever kort samenvatten: sommigen van u hebben zich ingezet om de Harense inbreng te waarborgen en een meerderheid van de gemeenteraad heeft daar niet aan willen meewerken omdat hun focus lag op een zelfstandig Haren en de ervaring hen had geleerd dat meewerken automatisch werd uitgelegd als instemming. Het lijkt mij dat wij over en weer respect moeten hebben voor elkaars opstelling. We hebben allen gedaan wat in onze ogen goed was en beide kanten was een goed democratisch recht. Wat er nu ligt is een basis, maar het kan alleen gezien worden als een document dat óók van Haren is als het door de gemeenteraad geaccordeerd is. En voor de zuiverheid – het zal in de tijd wel vanzelf zo uitpakken – kan er wat ons betreft pas sprake zijn van voorleggen aan de gemeenteraad na de uitspraak van de Eerste Kamer. Wat D66 betreft: wij willen ons constructief inzetten voor een goed bestuursakkoord. Nu gaan er wel allerlei opvattingen rond over wat er ligt: dat er een bestuursakkoord is, punt uit en als je wat gewild had dan had je vorig jaar maar mee moeten doen. Ook daar kunnen we lang over gaan kibbelen. Wij houden ons maar even aan de uitspraken van de burgemeesters van Ten Boer en Groningen, op de avond van het debat in de TK, 17 april, opgetekend door het Dagblad van het Noorden:

Volgens burgemeester Frank de Vries van de gemeente Tan Boer hoeven de inwoners van Haren niet bang te zijn dat Groningen dominant is in het fusieproces. ‘Dat willen we in Ten Boer ook niet. Er ligt een bestuursakkoord dat nader uitgewerkt moet worden.” Volgens De Vries is het bestuursakkoord niet in beton gegoten. “Je brengt in beeld wat belangrijk is. Dat staat op papier, maar vervolgens ga je daar uitgebreid met elkaar over praten”. “De punten die Haren nog wil inbrengen, moeten we zeer serieus nemen”, zegt Den Oudsten. Hij wil graag met het gemeentebestuur om tafel.

Ook vanochtend konden we in het Dagblad het een en ander over lezen van burgemeester De Vries. Hij benadrukt dat plattelandsgemeenten zelf stevig op de bok moeten zitten als het gaat om gebiedsgericht werken en om de belangen van hun inwoners en hun dorpse karakter te behartigen.

We realiseren ons maar al te goed dat – als de herindeling doorgaat – we tot 1 januari gelijkwaardige partners zijn en daarna niet meer. Dan is onze invloed nog maar 9%De De bestuursovereenkomst: daar staan waarschijnlijk wel de meeste onderwerpen in benoemd. Toch zien wij graag dat raadsfracties en (maatschappelijke) organisaties de gelegenheid krijgen een soort standpunten- en wensenlijst kan inleveren. Een soort position Paper, misschien wil de heer Sprenger dat even voor ons in goed Gronings vertalen?

1. Inbreng van allerlei kanten

Maar ook dan zijn het slechts intenties en na 1 januari is er geen gemeente Haren meer die ervoor kan zorgen dat die intenties uitgevoerd worden. Garanties zijn er niet. Burgemeester Den Oudsten heeft het treffend gezegd in de commissievergadering in Groningen februari 2017: “Niettemin, kijk, deze overeenkomst die is eigenlijk, die gaat ervan uit dat de stad Groningen is de dominante factor. Het beleid van de stad Groningen is de basis ook voor het beleid van de nieuwe gemeente en het is aan de nieuwe gemeente of dat beleid ook onverkort wordt voortgezet. Dat is niet aan ons, maar aan de nieuwe gemeente. We moeten ook iedere keer, het ligt op de loer, ik merkte het net ook al even in de debatjes dat we net doen alsof wij straks, zoals we hier zitten, ook een soort uitbreiding van het bestuursgebied krijgen. Dat is niet het geval, er komt straks een nieuwe raad met een nieuw college en die zullen straks moeten oordelen. En ook op dat punt is het denk ik goed om even in te gaan op het punt wat net al is gezegd: stel nou, als je, je legt het voor veertig jaar vast, hoe doe je dat dan? En wie zouwen de gemeente dan moeten houden daaraan? Mijn eenvoudige antwoord is dat de enige die de gemeente kan houden aan de afspraken is de gemeente zelf. En daarmee ziet u tegelijkertijd dat er soort keerzijde is aan het antwoord: als de gemeente dus vindt dat er moet worden afgeweken van de afspraken, dan kan de gemeente dat in beginsel natuurlijk altijd doen.”

2. Wij vinden dat we ons maximaal moeten inzetten om meer waarborgen te krijgen.

Tenslotte blijft het feit van die sterk afnemende invloed. Ik haal nog maar een keer burgemeester De Vries aan: we moeten ons actief blijven inzetten voor het behoud van identiteit en het inbrengen van alles waar ze in de stad geen kaas van gegeten hebben. Maar hij doet dat nu met ambtenaren die overal inventariseren. Na 1 januari hebben we geen Harense ambtenaren meer, dan moeten we dat zelf organiseren. Waarschijnlijk kunnen dorpsverenigingen een belangrijke rol spelen, als zij dat willen, maar het lijkt ons wenselijk om te zorgen dat er een plan is.

3. Wij vinden dat er een goede infrastructuur moet komen waarlangs de inwoners soepel en laagdrempelig en toegankelijk invloed kunnen krijgen op het beleid in hun omgeving.

Doen wat beslist noodzakelijk is om reële risico’s te ondervangen is wat anders dan een tweesporenbeleid

D66 D66 CDA Haren 30-01-2018 11:39

Tijdens de raadsvergadering gisteren zijn, met instemming van de fractie van D66, twee voorstellen aangenomen, waarmee werd besloten minimale voorbereidingen te treffen voor een eventuele samenvoeging met Groningen en Ten Boer. Heeft D66 daarmee de handdoek in de ring gegooid en besloten de herindeling met de stad te gaan voorbereiden? Welnee! Het standpunt van D66 is ongewijzigd: Haren kan en wil zelfstandig blijven. Maar oogkleppen kennen wij niet en wie naar de realiteit kijkt, moet twee zaken onderkennen: er bestaat een kans dat die herindeling toch doorgaat en in dat geval is de tijd die resteert na de uitspraak van het Parlement te krap op het gebied van ICT. Daarnaast wil de fractie van D66 de medewerkers van de gemeente Haren niet dwarsbomen in hun verzoek om informatie en advies teneinde goed beslagen ten ijs te komen bij onderhandelingen, waartoe zij wettelijk geheel gelegitimeerd zijn. In de motie van 27 november 2017 heeft D66, samen met GVH en CDA het college gevraagd de zogenaamde ‘kritische tijdpaden’ te onderzoeken en indien het college van mening zou zijn van de noodzaak iets te doen, de gemeenteraad daarvan te overtuigen middels een voorstel. Die voorstellen lagen nu voor. Dit heeft niets te maken met een tweesporenbeleid, een term die door sommigen weer uit de kast wordt gehaald.

ICT: Het is de fractie van D66 duidelijk geworden dat op dit terrein voorbereidingen op het gebied van met name de BRP (Basisregistratie Personen) noodzakelijk zijn, willen de inwoners van Haren de waarborg hebben dat aangifte van geboorte, overlijden, aanvragen van paspoorten enzovoort na 1 januari 2019 gewaarborgd zijn. De Rijksdienst voor Identiteitsgegevens heeft daarvoor een stappenplan met een tijdpad van minimaal zeven maanden. Deze dienst zal ook toezien op naleving hiervan.

P&O: De medewerkers van de gemeente Haren verkeren al geruime tijd in onzekerheid over hun toekomst en zij willen zich oriënteren op hun mogelijkheden bij een eventuele herindeling. De ondernemingsraad heeft een aantal wettelijke bevoegdheden en is vrij om met vakbonden en andere ondernemingsraden overleg te voeren. Om goed te kunnen overleggen en onderhandelen is informatie nodig over bv arbeidsvoorwaarden en advies van Harense medewerkers P&O. Dit laatste wordt gelegitimeerd door het voorstel dat gisteren op de agenda stond. D66 had veel kritische kanttekeningen bij dit voorstel. Het was voorzien van een bijlage waaruit duidelijk werd dat Groningen helemaal niet van plan is om alle vacatures open te stellen voor de medewerkers van Haren, zoals hoort bij een reguliere samenvoeging. In de bijlage staat dat de organisatiestructuur van Groningen leidend is en dat alle medewerkers van Groningen hun baan houden. Daarbij wordt een truc toegepast: alle medewerkers van Groningen krijgen hun ontslag en hun benoeming geregeld in één en dezelfde brief. De medewerkers van Haren worden met een ‘plaatsingsplan’ bediend. Dit alles zou ook nog zo snel mogelijk moeten worden vastgelegd in een sociaal statuut dat het college van Haren moet ondertekenen. Het heeft er alles van weg dat Groningen probeert nog voor de behandeling in de Tweede Kamer een getekende overeenkomst te kunnen overleggen waarmee de TK alsnog een lichte samenvoeging mogelijk kan maken. Want overeenstemming over de (ongelijk) rechtsgevolgen van het personeel is een voorwaarde voor een lichte samenvoeging. In de commissievergadering had D66 al duidelijk gemaakt dat de fractie niet met voorstel zou instemmen als daar niet expliciet in staat dat het college zo’n sociaal statuut niet zou ondertekenen voordat én de Tweede Kamer én de Eerste Kamer een besluit hebben genomen. Gisteren is er met een amendement voor gezorgd dat er alleen voorbereidingen voor een reguliere herindeling kunnen worden getroffen. Uiteindelijk is het voorstel aangenomen en daarin is bepaald dat het personeel van de gemeente Haren overleg kan beginnen met Groningen en Ten Boer en voorbereidingen kan starten in het kader van een eventuele reguliere herindeling.

Voor het overige blijft D66 zich verzetten tegen een mogelijke samenvoeging met Groningen. Maar de bestuurlijke verantwoordelijkheid voor inwoners en personeel is daaraan niet ondergeschikt.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.