Nieuws van politieke partijen in Utrecht over PvdA inzichtelijk

9 documenten

Bijdrage GroenLinks kaderbrief | Utrecht

GroenLinks GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Utrecht 16-07-2020 00:00

Wie had een jaar geleden kunnen denken dat we in Utrecht in 2020 te maken zouden hebben met een gezondheidscrisis en een economische crisis die hun weerga niet kennen. Dat veel Utrechters onzeker zijn over de gezondheid van zichzelf en hun naasten, over hun werk, hun bedrijf, hun inkomen en over activiteiten als school, sport, cultuur en vriendenbezoek die een half jaar geleden nog zo normaal waren. Dat we als gemeenteraad in grote onzekerheid zouden verkeren over zowel de inkomsten als de uitgaven in het lopende begrotingsjaar en de jaren erna. Een situatie die we nog niet eerder hebben meegemaakt. En waarin we allemaal zoekende zijn naar de juiste weg.

Ook dit debat is zoeken. In plaats van over concrete voorstellen, gaat dit debat over hoe, als het ware met welke bril, wij naar de huidige crisis en het herstel kijken. Wat zijn onze toetsstenen als we straks keuzes moeten maken. Voor GroenLinks is dat duidelijk: we moeten blijven investeren om uit de crisis te komen en de weg uit deze crisis is solidair en duurzaam.

Blijven investeren

GroenLinks is ervan overtuigd dat we alleen goed uit deze crisis komen als we niet in de bezuinigingsreflex schieten, maar blijven investeren. Wij willen bij de begroting niet alleen kijken hoe we de koek anders gaan verdelen, maar uitdrukkelijk ook hoe we de koek groter kunnen maken. Daarom volle steun voor de keuze in de kaderbrief om ruimte te maken voor het investeren in de stad door onze spelregels te versoepelen. Zoals in de commissie al aangegeven, verwachten we wel een concreet voorstel over hoe lang en in welke stappen deze versoepelingen gelden.

Solidair uit de crisis

De huidige crisis legt de verschillen die er in onze samenleving al waren, keihard bloot. Niet alleen dat, de crisis maakt die verschillen groter. Allereerst als het gaat om gezondheid: ouderen en kwetsbare mensen lopen de grootste risico’s. Maar ook als het gaat om werk en inkomen: jongeren met onzekere contracten verliezen als eerste hun baan en mensen die al krap zitten, komen nog dieper in armoede of schulden terecht. Voedselbanken kunnen de vraag niet meer aan, maatschappelijke organisaties houden met moeite het hoofd boven water en juist de kleine middenstanders en kleine culturele makers krijgen de grootste klappen. Leerlingen die al op achterstand stonden, raken nog verder achterop. Investeren in eerlijke kansen is de laatste decennia nog nooit zo belangrijk geweest.

 Concreet betekent dit voor GroenLinks het volgende:

Geen Utrechter zakt door het ijs: bestaanszekerheid is absolute prioriteit. In de kaderbrief wordt een viertal punten genoemd die van belang zijn voor de keuzes richting begroting. Omdat het vier ongelijksoortige en daarmee onvergelijkbare pakketten zijn, is hierin geen prioriteit aangebracht. Toch heeft voor GroenLinks het versterken van bestaanszekerheid absolute prioriteit. Wij dienen daarom een motie in die dit uitspreekt. Voorrang voor echt essentiële voorzieningen In de commissie spraken wij al onze verbazing uit dat in de kaderbrief bij essentiële voorzieningen wel horeca en evenementen worden genoemd, maar niet bijvoorbeeld daklozenopvang, buurthuizen, zorg, welzijnswerk, dagbesteding, de voedselbank, kortom de sociale basis in de buurt. Inmiddels hebben we een brief ontvangen waarin in elk geval welzijnswerk wel wordt genoemd. Echter, ook voorzieningen als voedselbanken, Dress for Succes, zorgorganisaties en dagbesteding hebben door corona te maken met extra regels, extra kosten, extra of juist minder toeloop, minder inkomsten, kortom met allerlei problemen die hun activiteiten of zelfs hun voortbestaan bedreigen. Wij willen dat zeker dit soort voorzieningen, de sociale basis in de buurt, op orde blijven. Dat vinden wij vele malen belangrijker dan bijvoorbeeld het automatisch aanvullen van het evenementenfonds. Graag een reactie van het college. Blijf investeren in betaalbaar wonen Ook de wooncrisis kan door corona nog erger worden dan die nu al is. Zeker als investeringen wegvallen of bouwprojecten worden uitgesteld. GroenLinks wil dat we blijven werken aan het oplossen van het woningtekort, door het naar voren halen van investeringen in woningen en de daarvoor benodigde mobiliteit. Daarbij willen we graag de toezegging dat we niet alleen investeren ten guste van marktpartijen, maar dat juist bewonersinitiatieven een kans krijgen en in positie worden gebracht. Ook willen we een toezegging van de wethouder dat we voortaan wekelijks de intentiedocumenten voor woningbouw ontvangen, bijvoorbeeld in een map op ibabs. Zo houden we als raad het overzicht over de hopelijk voortvarende woningbouw. Investeer in jongeren Een van de groepen die extra hard getroffen worden door de crisis, zijn jongeren. Veel jongeren verloren hun stage, leerwerkplek of baan en zitten nu zonder werk of kunnen niet verder met hun opleiding. Als we daar nu niets aan doen, kweken we een verloren generatie. Daarom wil GroenLinks, net als een aantal andere partijen, een crisisaanpak en staan wij onder een motie die hierover later door D66 zal worden ingediend Duurzaam uit de crisis

De coronacrisis heeft een enorme impact op de levens van mensen en op de economie. Ook GroenLinks wil daar liever vandaag dan morgen verandering in brengen. Dat betekent niet dat we volledig terug willen naar hoe het was. We kunnen deze crisis juist gebruiken om dingen anders te gaan doen. Want ondanks alle ellende, heeft de coronacrisis ook een aantal zaken positief beïnvloed. Zoals minder auto- en vliegverkeer, meer thuiswerken, verbetering van virtuele vergadermogelijkheden en betere digitale dienstverlening. En door minder autoverkeer ook schonere lucht en minder geluidsoverlast. Deze positieve punten kunnen we behouden. Zeker omdat er naast de coronacrisis nog twee andere crisissen gaande, waarvan de gevolgen ook voor de inwoners van Utrecht op termijn vele malen dieper en ingrijpender zullen zijn. Ik heb het dan over de klimaatcrisis en de biodiversiteitscrisis. We moeten de huidige wederopbouw aangrijpen om ook die crisissen het hoofd te bieden. Dit zegt niet alleen GroenLinks, zowel landelijk als lokaal, maar was ook het advies vorige week van het Planbureau voor de Leefomgeving. De weg uit de crisis is groen. Concreet betekent dit:

Koppel werkgelegenheidsambities aan duurzaamheidsambities: Het college wil investeringen naar voren halen om werkgelegenheid te stimuleren en bijvoorbeeld klimaatverandering versneld aan te pakken. Dat klinkt goed, maar door veel prioriteiten en steeds andere formuleringen is het onduidelijk welke keuzes er gemaakt zullen worden. Terwijl investeren in duurzaamheid en investeren in werkgelegenheid ook een win-winsituatie kunnen zijn. GroenLinks stelt duurzaam herstel centraal en staat daarom onder een motie die D66 hierover zal indienen. Blijf investeren in schone energie, gezonde lucht en duurzame mobiliteit Eerder gaf ik al aan dat wat GroenLinks betreft het college moet blijven investeren in het bouwen van betaalbare woningen. Bij een duurzame weg uit de crisis betekent dit automatisch dat je ook blijft investeren in schone energie en duurzame mobiliteit. Graag een bevestiging van het college.

Voorzitter,

Dit brengt mijn betoog van de kaderbrief naar een aantal concrete stukken die wij ook bespreken vandaag: het Meerjarenperspectief Ruimte en het Meerjarenperspectief vastgoed. Hierover een aantal concrete punten:

Meerjarenperspectief Ruimte

Parkeerrayons

Bij het Meerjarenperspectief Ruimte stellen we ook altijd eventuele wijzigingen aan de gebiedsindeling voor betaald parkeren vast. Op verzoek van de ChristenUnie, PvdA en GroenLinks heeft het college vijf bewonersvoorstellen tot wijziging van de indeling beoordeeld. Over één voorstel, de Bijleveldstraat en omgeving, was het college negatief. Op verzoek van GroenLinks heeft het college een nieuwe variant van de bewoners beoordeeld en wel positief bevonden. Daarom een amendement om deze wijziging ook door te voeren.

Westelijk Stadsboulevard

Een ander belangrijk punt in het Meerjarenperspectief Ruimte is de toevoeging van middelen om de Westelijke stadsboulevard snel uit te kunnen voeren. Een van de belangrijke onderdelen van dit project, de herinrichting van de Majellaknoop en het Fris Alternatief, moet wachten tot duidelijk is wat er gaat gebeuren me de woningen aan het Thomas a Kempisplantsoen.

GroenLinks zou het zonde vinden als dit onderdeel vertraging oploopt. Herontwikkeling van het Thomas a Kempis-plantsoen leidt bovendien tot meer en betere betaalbare woningen in Utrecht. Daarom een motie om het college aan te moedigen er alles aan te doen om deze herontwikkeling te versnellen.

Rest Noordwest

De Westelijke stadsboulevard kan niet los gezien worden van de rest van het verkeer in Utrecht West en Noordwest. Na een uitgebreide studie naar netwerkeffecten in Noordwest, is het college met een reeks ingrepen gekomen die ervoor zorgen dat de Amsterdamsestraatweg gedeeltelijk opnieuw ingericht kan worden, het aantal vervoersbewegingen op het Lombokplein tot 15.000 beperkt kan worden en de Votulast-route verbetert. Allemaal zaken waar GroenLinks blij mee is en die verschillende bewonersgroepen zien als vooruitgang. Maar GroenLinks deelt met die groepen de teleurstelling dat de er niet meer mogelijk is gebleken.

GroenLinks wil nu vooral doorpakken en geen nieuwe, langlopende studies. Wel willen we dat het college zich bij de uitwerking maximaal inspant om te kijken of toch een hogere ambitie haalbaar is, door middel van aanvullende maatregelen. Denk aan het informeren van omwonenden over wenselijke routes, het aanmoedigen van andere modaliteiten en het ontmoedigen van autogebruik. Daarom de volgende motie.

Meerjarenperspectief Vastgoed

Ook dit keer worden weer miljoeneninvesteringen met het meerjarenperspectief  vastgoed ter goedkeuring aan de raad voorgelegd met heel weinig informatie. Goed dat na de commissie al wat extra informatie is toegestuurd, maar we hadden dat liever gelijk gehad. Het kan en moet echt beter. Dat is ook de aanbeveling van de accountant en van de raadsadviseurs. We roepen het college op alle aanbevelingen van de raadstoets voortvarend uit te voeren!

Voorzitter, ik rond af:

GroenLinks kiest richting begroting voor blijven investeren. Daarbij heeft bestaanszekerheid voor ons absolute prioriteit. Verder kiest GroenLinks voor een solidaire en duurzame weg uit de crisis. Voorstellen die in deze richting passen, zullen wij vandaag steunen. Waarbij wel geldt dat we de uiteindelijke afweging dit jaar pas echt bij de begroting kunnen maken.

Raadstoets

En helemaal tot slot wil ik namens de hele raad graag nog een motie indienen die de conclusies van de raadstoets vastgoed verankert. Ik wil de raadsrapporteurs Julia Kleinrensink, Rick van der Zweth en Eva Oosters enorm bedanken voor het vele werk dat zij in deze raadtoets hebben gestoken en ook de accountant bedank ik voor de ondersteuning hierbij.

 

Werknemers van Picnic worden via ...

PvdA PvdA GroenLinks Utrecht 19-12-2018 06:30

Werknemers van Picnic worden via uitzendconstructies slechts €9,79 bruto per uur betaald, vallen niet onder de supermarkt CAO 🤯 en krijgen een kruisje achter hun naam als ze ziek zijn... In de platform economie zien we deze arbeidsonzekerheid en slechte arbeidsvoorwaarden steeds vaker. Daarom wil Rick van der Zweth dat de wethouder Picnic hier op aanspreekt.👇🏻

Bijdrage Programmabegroting 2018 ChristenUnie Utrecht

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA Utrecht 09-11-2018 12:24

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1234392/43795/RaadzaalGisteren was er een belangrijke vergadering in de gemeenteraad. De jaarlijkse begroting werd besproken. Dit leverde voor de ChristenUnie een mooie oogst op: een motie om aan de slag te gaan met de banenafspraak werd raadsbreed gesteund. Fractievoorzitter Rachel Streefland hield haar rede in het slotdebat met verve. Benieuwd? Lees het hier na!

Voorzitter, de ChristenUnie kijkt vol verwachting uit naar 2019! Het jaar dat de plannen van dit ambitieuze college praktijk worden. 

Ik stel me het volgende beeld voor: we schrijven dus anno domini december 2019 – op het moment dat begroting van a tot z is uitgevoerd (in ChristenUniekringen ook wel: van kaft tot kaft). Twee Utrechters op leeftijd staan bij de supermarkt. Op weg naar hun dagelijkse boodschappen.Ondertussen een gesprekje. Zegt de een: ‘En, hoe kijk jij terug op 2019’? Waarop de ander zegt: ‘Ik ben zo blij dat de bushaltes nu niet meer van de irritante drempels hebben’. Top! De ander op zijn beurt: ‘ik ben dit jaar enorm geholpen want ik ben verlost van die enorme druk van de schulden’.Wethouder Voortman: succes! Zijn gespreksmaatje antwoordt: ‘Ik heb eindelijk, na heel lang wachten, een nieuwe passende woning gevonden, nog wel in buurt ook’. De opdracht van wethouders Verschuure en Diepenveen.  

En misschien zegt een van de oudere heren ook wel: ‘Ik voelde me dit jaar ietsjes minder eenzaam…’ Wie weet, voorzitter. En daarvoor kijk ik reikhalzend uit naar de aanpak eenzaamheid van wethouder van Ooijen. 

Voorzitter, nu weer terug naar het hier en nu.

De eerste begroting van het nieuwe college is een feit. Een boekwerk vol met plannen, doelen, ambities ende benodigde financiering. Tel daar bovenop dat er in de commissies nog vele goede toezeggingen zijn gedaan. Prachtig! 

Voorzitter, ik kan wel stellen dat daar voor onze fractie ook een zorg zit:Veel van de plannen zitten nog in de uitwerking, veel zit in de pijplijn, we willen soms sneller dan de wind. En daar doen wij in de raad volop aan mee, met handen vol moties. En dat is goed. Maar volgens mijn fractie is de opdracht nu om de handen aan de ploeg te slaan. Laten we die plannen daadwerkelijk gaan realiseren. Van plan naar praktijk: dat is 2019. 

Burn-outs

Voorzitter, de ChristenUnie ziet ook nog drempels om te komen van plan naar praktijk. Zaterdag verscheen in de media het alarmerende bericht dat er ontzettend veel mensen burn-out zijn: dat we aan de vooravond staan van de grootste crisis ooit. Tachtig procent van de groep twintigers en dertigers ondervindt dagelijks stress en geeft aan nog geen dag zonder mobiele telefoon en e-mail te kunnen. Precies ook de grootste groep die woonachtig isin Utrecht. Niet voor niets is het zo nodig dat we binnenkort, samen met S&S en VVD, een RIB houden over de ‘Zorg voor de Utrechtse student’. Voorzitter, aan de wethouder vragen wij om in het nieuwe gezondheidsbeleid deze prioriteit op te nemen. Graag een reactie van de wethouder.

Zingeving

Voorzitter, onderdeel van die stress kan ook een gebrek aan zingeving zijn. Vaak blijkt dat in plaats van medicijnen de mens een luisterend oor nodig heeft, welzijn of een dominee op recept. Ook de groter wordende groep ouderen wil graag, zoals Cosbo al aangaf, in groepsverband praten over zingevingsvraagstukken. Is de wethouder bereid, in het kader van positieve gezondheid, vragen naar zingeving zeker bij de groep ouderen te faciliteren? En op welke wijze wil de wethouder dat doen? Graag een reactie en toezegging van de wethouder. 

Voorzitter, nadenken over zingeving betekent ook dat we in de ruimtelijke ordening ruimte moeten houden voor plekken van rust en bezinning, bijvoorbeeld in parken, maar ook in de vorm van een ruimtereservering voor kerken en andere religieuze plekken. Van twintig jaar ontwikkeling in Leidsche Rijn hebben we geleerd dat we dit beter vooraf kunnen regelen dan achteraf. Ziet het college dat ook? In hoeverre komt dit ook terug in de ruimtelijke visie van de gemeente? Graag een reactie van de wethouder.  

Resultaten banenafspraak

Voorzitter, nog een drempel. Iedereen zou mee moeten kunnen doen en kunnen profiteren van de vooruitgang. En dan is het eigenlijk toch onvoorstelbaar dat we in de laatste dashboard Werk & Inkomen hebben gelezen dat er in het eerste kwartaal van 2018 slechts 13 banen bij zijn gekomen. In het vorige kwartaal stond die teller nog op 130 banen, lezen we. En maar liefst 233 mensen die een garantiebaan hadden, hebben deze weer verloren. De ChristenUnie wil graag van de wethouder horen hoe ze denkt deze aantallen weer te laten toenemen en bestendigen. Wij willen dat de wethouder zo spoedig mogelijk in gesprek gaat met de werkgevers om haar ongenoegen hierover te uiten en verbeteringen te realiseren. 

En daarom dienen we de volgende motie in: ‘Maak echt werk van de banenafspraak’. 

Digitale aanvragen

Voorzitter, verder lezen we dat het percentage Utrechters dat moeite heeft met de digitale aanvragen in 2018 op 27% is uitgekomen. De doelstelling van het college is om dat met maar 1% per jaar te laten dalen. En dat in de context dat onze samenleving in rap tempo digitaliseert. Een kwart van de Utrechters heeft in 2021 nog steeds veel moeite. Dat kunnen we niet laten gebeuren. Mensen doen daardoor niet mee en ondervinden echt mentale problemen. En met één op de tien Utrechters – ruim 30.000 mensen – die moeite heeft met het lezen, schrijven of spreken van de Nederlandse taal is stevig beleid nodig. Welk aanvalsplan gaat de wethouder voeren om dit aantal te laten dalen? 

Daarom dien we samen met de PvdA de motie in over aanpak laaggeletterdheid. 

Wonen voor kwetsbare jongeren

Voorzitter, uit diverse rapportages over inwoners uit onze stad in een kwetsbare positie blijkt dat zij, na het succesvol doorlopen van hun zorg- en begeleidingstraject niet verder kunnen doorstromen. Er zijn geen woningen. Dit geldt voor kwetsbare jongeren, doorstromers uit de maatschappelijke opvang en geestelijke gezondheidszorg en zitten dus vast in een dure instelling terwijl zij klaar zijn voor zelfstandig wonen. 

Daarom dienen we samen met S&S de motie ‘Geen plek voor Utrechters in een kwetsbare positie’ in. 

Fiets

Voorzitter. Dan nu een fietsdrempel. We willen ‘wereldfietsstad nummer 1’ worden. De ChristenUnie is, gezien de toename van de fietsfiles in de stad, erg benieuwd naar de mogelijkheden dynamisch verkeersmanagement ook in te gaan zetten voor fietsverkeer. Wat zijn de mogelijkheden om via een dynamisch systeem andere routes bij fietsers onder de aandacht te brengen? Is de wethouder bereid te kijken op welke routes hier mogelijkheden voor zijn en wellicht de bestaande pilot in deze richting uit te breiden? 

Groen

Voorzitter, een groene stad nodigt uit tot bewegen, verbinding, en biedt ruimte om rust te vinden.In de begroting vinden we hierover terug dat we in groenarme wijken samen met bewoners het groen willen verbeteren door zogenaamde ‘groene ommetjes’ te creëren. In de commissie gaf de wethouder aan nog niet te kunnen toelichten in welke wijken dit gaat landen, maar mijn fractie zou toch graag inzicht krijgen. Onze prioriteiten liggen juist op die plekken waar het groen nu onvoldoende toegankelijk en bereikbaar is. Graag een reactie van de wethouder.

Ook met de druk op onze gemeente om te blijven bouwen aan meer woningen moeten we af en toe een stap terug durven zetten. Welke doelen streven we daarmee nu na? Utrecht als plek voor iedereen, ja: iedereen moet zich hier thuis voelen. Maar helaas kan niet iedereen hier wonen. Zijn we bereid om grenzen aan onze groei te stellen, bijvoorbeeld in de Ruimtelijke Strategie 2040? Wat ons betreft kiezen we daarin voor een groen Rijnenburg: een plek waar energie opgewekt wordt en waar ruimte is voor sport en recreatie. Een groene long tussen Utrecht en IJsselstein en Montfoort.

En nog wat belangrijke, maar wat kleinere drempels… en dan kom ik echt tot een afronding: 

- Luierrecycling. In de commissie gaf de wethouder aan dat het ARN al aan zijn maximale capaciteit zit, bij aanvang in december.  Navraag bij stichting Luierrecycling wijst uit dat het wel wijs is om, vooruitlopend op toekomstige uitbreiding van verwerkingsmogelijkheden, de inzamelingsstructuur al te organiseren. Daarbij is een proactieve opstelling vanuit de gemeente Utrecht naar de (toekomstige) verwerkingsinstallaties belangrijk. Met andere woorden: actie gewenst, anders plassen we naast de pot…

- De Voedselbank. Voor veel mensen is de stap naar een Voedselbank een enorme drempel. Voor de Voedselbanken is het uitermate belangrijk dat er zo snel mogelijk helderheid is over een duurzame passende plek voor de toekomst. Graag reactie van de wethouder hierop.

Afsluiting

Voorzitter, ik wil u als college wijsheid en politieke moed, maar ook af en toe rust en bezinning wensen voor het komende politieke jaar. Wij zullen ons blijven inspannen om tastbare resultaten te boeken voor de inwoners van onze mooie stad. 

Utrecht eerste gemeente in Nederland die payroll-constructies aanpakt

SP SP GroenLinks PvdA Utrecht 26-04-2018 15:14

Het voorstel van de Utrechtse SP, GroenLinks en PvdA om payrollers gelijk te behandelen als vast personeel is donderdag door de gemeenteraad aangenomen. Omdat payrollers onder een andere CAO vallen werken ze nu voor minder loon en tegen slechtere voorwaarden voor hetzelfde werk. Deze ongelijkheid wordt door het voorstel rechtgetrokken. Utrecht is de eerste gemeente waar een dergelijk voorstel is aangenomen en hoopt hiermee een trend zetten voor de rest van Nederland. Vanwege het staken der stemmen op 8 maart 2018 werd donderdag opnieuw gestemd in de recent geïnstalleerde gemeenteraad.

De initiatiefnemers zijn verheugd dat een raadsmeerderheid hun voorstel heeft gesteund. Het is volgens hen niet uit te leggen dat mensen minder loon, vakantie en pensioen krijgen voor hetzelfde werk, alleen omdat zij toevallig via een payroll-constructie werken. Daarmee is een goede stap gezet naar gelijk loon voor gelijk werk.

SP-raadslid en mede-indiener Ruurt Wiegant: "Ik ben trots dat we dit ondanks forse tegenstand toch voor elkaar hebben gekregen, en dat Utrecht zich er hard voor gaat maken dat mensen die naast elkaar precies hetzelfde werk doen ook gewoon hetzelfde betaald worden. De SP vindt dat gewoon een kwestie van fatsoen. Hopelijk wordt dit voorbeeld in de rest van Nederland opgevolgd." 

Payrollers zijn juridisch gezien niet werknemers van het bedrijf waar ze werken, maar worden uitgeleend door een payroll-bedrijf. Hierdoor vallen zij meestal onder een ongunstigere CAO en wordt de normale CAO van de bedrijfstak omzeild. Het initiatiefvoorstel van de SP, GroenLinks en de PvdA heft deze ongelijkheid op door ervoor te zorgen dat payrollers hetzelfde loon en arbeidsvoorwaarden krijgen als hun collega’s met een vaste aanstelling.

Het voorstel heeft betrekking op personeel van de gemeente zelf, opdrachtnemers van gemeentelijke opdrachten en hun onderaannemers, en instellingen die gemeentelijke subsidie ontvangen. Met de laatste twee categorieën is jaarlijks 700 tot 900 miljoen euro gemoeid. Naast deze gelijkstelling zorgt het voorstel er ook voor dat de gemeente het aantal mensen dat via payroll-constructies wordt ingehuurd zo klein mogelijk houdt. Het voorstel sluit aan bij een initiatiefwet met soortgelijke strekking die de SP, GroenLinks en PvdA in de Tweede Kamer hebben ingediend.

Pluim ook voor Hilde Koelmans die als mede-initiatiefnemer in de vorige raad veel werk heeft verzet voordat zij het stokje overdroeg aan Ruurt.    

Utrecht eerste gemeente in Nederland die payoll-constructies aanpakt | Utrecht

GroenLinks GroenLinks PvdA Utrecht 26-04-2018 00:00

Het voorstel van GroenLinks en de Utrechtse PvdA en SP om payrollers gelijk te behandelen als vast personeel is donderdag door de gemeenteraad aangenomen. Omdat payrollers onder een andere CAO vallen werken ze nu voor minder loon en tegen slechtere voorwaarden voor hetzelfde werk. Deze ongelijkheid wordt door het voorstel rechtgetrokken. Utrecht is de eerste gemeente waar een dergelijk voorstel is aangenomen en hoopt hiermee een trend zetten voor de rest van Nederland. Vanwege het staken der stemmen op 8 maart 2018 werd donderdag opnieuw gestemd in de recent geïnstalleerde gemeenteraad.

De initiatiefnemers: “We zijn verheugd dat een meerderheid ons voorstel heeft gesteund. Het is niet uit te leggen dat mensen minder loon, vakantie en pensioen krijgen voor hetzelfde werk, alleen omdat zij toevallig via een payroll-constructie werken. We hebben nu een goede stap gemaakt richting gelijk loon voor gelijk werk.”

Payrollers zijn juridisch gezien niet werknemers van het bedrijf waar ze werken, maar worden uitgeleend door een payroll-bedrijf. Hierdoor vallen zij meestal onder een ongunstigere CAO en wordt de normale CAO van de bedrijfstak omzeild. Het initiatiefvoorstel van de PvdA, GroenLinks, en SP heft deze ongelijkheid op door ervoor te zorgen dat payrollers hetzelfde loon en arbeidsvoorwaarden krijgen als hun collega’s met een vaste aanstelling. Het voorstel heeft betrekking op personeel van de gemeente zelf, opdrachtnemers van gemeentelijke opdrachten en hun onderaannemers, en instellingen die gemeentelijke subsidie ontvangen. Met de laatste twee categorieën is jaarlijks 700 tot 900 miljoen euro gemoeid. Naast deze gelijkstelling zorgt het voorstel er ook voor dat de gemeente het aantal mensen dat via payroll-constructies wordt ingehuurd zo klein mogelijk houdt. Het voorstel sluit aan bij een initiatiefwet met soortgelijke strekking die GroenLinks, de SP, en PvdA in de Tweede Kamer hebben ingediend.

Utrecht eerste gemeente in Nederland die payroll-constructies aanpakt | Utrecht

GroenLinks GroenLinks PvdA Utrecht 26-04-2018 00:00

Het voorstel van GroenLinks en de Utrechtse PvdA en SP om payrollers gelijk te behandelen als vast personeel is donderdag door de gemeenteraad aangenomen. Omdat payrollers onder een andere CAO vallen werken ze nu voor minder loon en tegen slechtere voorwaarden voor hetzelfde werk. Deze ongelijkheid wordt door het voorstel rechtgetrokken. Utrecht is de eerste gemeente waar een dergelijk voorstel is aangenomen en hoopt hiermee een trend zetten voor de rest van Nederland. Vanwege het staken der stemmen op 8 maart 2018 werd donderdag opnieuw gestemd in de recent geïnstalleerde gemeenteraad.

De initiatiefnemers: “We zijn verheugd dat een meerderheid ons voorstel heeft gesteund. Het is niet uit te leggen dat mensen minder loon, vakantie en pensioen krijgen voor hetzelfde werk, alleen omdat zij toevallig via een payroll-constructie werken. We hebben nu een goede stap gemaakt richting gelijk loon voor gelijk werk.”

Payrollers zijn juridisch gezien niet werknemers van het bedrijf waar ze werken, maar worden uitgeleend door een payroll-bedrijf. Hierdoor vallen zij meestal onder een ongunstigere CAO en wordt de normale CAO van de bedrijfstak omzeild. Het initiatiefvoorstel van de PvdA, GroenLinks, en SP heft deze ongelijkheid op door ervoor te zorgen dat payrollers hetzelfde loon en arbeidsvoorwaarden krijgen als hun collega’s met een vaste aanstelling. Het voorstel heeft betrekking op personeel van de gemeente zelf, opdrachtnemers van gemeentelijke opdrachten en hun onderaannemers, en instellingen die gemeentelijke subsidie ontvangen. Met de laatste twee categorieën is jaarlijks 700 tot 900 miljoen euro gemoeid. Naast deze gelijkstelling zorgt het voorstel er ook voor dat de gemeente het aantal mensen dat via payroll-constructies wordt ingehuurd zo klein mogelijk houdt. Het voorstel sluit aan bij een initiatiefwet met soortgelijke strekking die GroenLinks, de SP, en PvdA in de Tweede Kamer hebben ingediend.

Het is niet uit te leggen dat ...

PvdA PvdA VVD D66 CDA Utrecht 25-04-2018 05:30

Het is niet uit te leggen dat collega's die hetzelfde werk doen, niet hetzelfde loon, aantal vakantiedagen of pensioenopbouw hebben. Toch is dit o.a. zo voor mensen die via payrolling in dienst zijn van de Gemeente Utrecht. Donderdag stemmen wij over het initiatiefvoorstel van ons oud-raadslid Bouchra Dibi dat zorgt voor gelijke behandeling bij gelijk werk. 👇 Het wordt spannend. Vorige keer staakten de stemmen na een tegenstem van D66, VVD, CDA en CU.

CU-motie aangenomen: innovatie dichter bij welzijnswerkers

ChristenUnie ChristenUnie D66 PvdA Utrecht 06-11-2017 16:23

https://utrecht.christenunie.nl/k/n6169/news/view/1136900/43795/Oude handen en zorg.jpgTijdens de laatste raadsvergadering (2 november 2017) werd de motie die mede door de ChristenUnie werd ingediend, aangenomen. Innoveren komt dichter bij de welzijnswerkers; goed nieuws, vindt de ChristenUnie.

De ChristenUnie vindt het een vreemde gang van zaken dat geld dat beschikbaar is gesteld voor innoveren voor Partij A, in feite gaat naar partij B. Terwijl de welzijnswerkers zelf heel goed in staat zijn om te vernieuwen, wordt hun die mogelijkheid ontnomen doordat sociale partijen soms ‘onder-subsidieren’. De gemeente laat overigens wel zien dat ze innovatie van belang vindt: het college reserveert 5% van het budget voor innovatie. 

De ChristenUnie eist samen met de andere partijen in de motie dan ook dat de gemeente, bij het uitvragen van nieuwe opdrachten, inventariseert hoe de partijen van plan zijn dit innoveren te organiseren. Ook willen de partijen dat er een budget vastgesteld wordt. Van Ooijen: ‘Wij willen dat je het geld bestemd voor innovatie niet kan wegsluizen naar andere organisaties. Innovaties doen de welzijnswerkers zelf!’

De motie werd ingediend samen met de PvdA, Stadsbelang en D66. Ook vanuit de Sociaal Makelorganisaties was er breed draagvlak voor een nieuwe opzet.

Inbreng Stadsbelang Utrecht tarievenbeleid sportaccomodaties

Stadsbelang Utrecht Stadsbelang Utrecht PvdA Utrecht 06-07-2017 15:10

Zoals bekend staat onze partij, Stadsbelang Utrecht, voor Simpel, Duidelijk en Utregs. Wij maken ons sterk voor een zuinige overheid, waar zorg voor elkaar centraal staat. Een overheid die helder en duidelijk communiceert. Op grond van deze drie centrale thema’s beoordelen wij begrotingen, jaarverslagen en voorstellen.

Zoals ook door andere partijen reeds aangegeven, hebben we als gemeente de verantwoordelijkheid om goed te zorgen voor onze inwoners. In het geval van sportaccommodaties, betekent dit concreet dat we ervoor dienen te zorgen dat iedereen toegang heeft tot sportfaciliteiten. Zodat men individueel of in teamverband kan sporten, wel of niet georganiseerd.

Het voorstel om de tarieven van binnen en buitensport beter in verhouding tot elkaar te brengen, leek ons in eerste instantie interessant. We waren echter vanaf het begin af aan geen voorstander om dit te nivelleren, aangezien de kosten gerelateerd aan het beoefenen van sporten niet gelijk zijn.

Er zijn in het verleden verkapte subsidies verleend aan bepaalde verenigingen, door het slechts gedeeltelijk in rekening brengen van gebruikerskosten. We hebben er alle begrip voor om die uitzonderingen weer terug te draaien en deze gelijk te trekken voor alle verenigingen.

Stadsbelang Utrecht is al maanden in gesprek met clubs, verenigingen en belanghebbenden. Telkens weer stuiten we op dezelfde houding ik zie u denken: “buitenaccommodaties zijn tegen verhogingen”. Dat is echter helemaal niet waar.

Het gaat namelijk over onduidelijkheid en het gebrek aan communicatie. Dat is en blijft raar, want we ontvingen een prachtig document met de toevoeging dat dit mede was vormgegeven voor de VSU en een klankbordgroep. Hoe kan het dan dat er een waslijst aan vragen komt, na de eerste conclusie en het voorstel?

Het college heeft een tweede poging nodig gehad om de eerste conclusie aan te passen. Een bijgewerkte versie, omdat de eerste versie niet compleet was en wat aanvullingen nodig had.

En nu, nu hebben we de derde versie van de eerste conclusie. Stadsbelang Utrecht gaat er bij deze versie dan ook vanuit dat de VSU, de klankbordgroep en de expertise van de ambtenaren door het college zijn gebruikt om het eindelijk echt goed te doen.

Dan is natuurlijk de vraag, “wat is goed beleid?”.

Voorzitter, ter voorkoming van misverstanden heb ik de definitie van beleid nog even erbij gezocht:

Beleid is het geheel aan opvattingen over te realiseren doelstellingen, tezamen met de in de tijd uitgezette concrete acties en de daarvoor benodigde middelen om deze doelstellingen te bereiken.

Laten we het voorstel eens langs die meetlat leggen:

Het voorstel is herhaaldelijk gewijzigd, ondanks veelvuldig overleg is het niet compleet, het bevat onduidelijke uitzonderingen en de duidelijke visie ontbreekt.

Als u nog twijfelt of wij voor of tegen dit voorstel zijn, geef ik u graag inzicht op onze bedenkingen:

De Ingroeiregeling – de tekst:

Voor verenigingen die meer dan 5 euro per lid in kosten gaan stijgen, kan de stijging betekenen dat leden hun lidmaatschap opzeggen. Om te voorkomen dat de sportparticipatie daalt krijgen verenigingen met een stijging van kosten die hoger uitvalt dan 5 euro per lid de mogelijkheid voor een ingroeiregeling.

Dan betekent het toch nog steeds dat de kosten met meer dan 5 euro stijgen? Als dat daadwerkelijk wordt verwacht, dan wordt het toch in jaar twee te duur en zegt men alsnog op.

Tevens spreekt de tekst over:

Verenigingen met een ingroeiregeling van drie jaar hebben daarna nog slechts 1 jaar om een stabiele financiële situatie te creëren omdat na 4 jaar mogelijk nieuwe tariefswijzigingen doorgevoerd kunnen worden.

Dit geeft de indruk dat het college bewust is van het feit dat er tijd nodig is om een stabiele financiële situatie te creëren, in het oude voorstel “slechts 1 jaar”. Er staat in het nieuwe voorstel niets vermeld over een soort van incubatie-tijd.

Capaciteit in verhouding tot ledental – de tekst: Een stijging van meer dan 10 euro per jaar per lid heeft vaak een verband met een (te) laag aantal leden in verhouding tot de benodigde sportruimte.

Wij hebben nog geen richtlijn gezien met het aantal minimale leden per sportruimte.

Gebrek aan visie – de tekst: Het voorliggende beleid wordt gezien als eerste stap tot een definitief nieuw beleid en tarievenstelsel.

De kans is dus reëel dat na vier jaar, en een positieve evaluatie een nieuwe stap wordt voorgelegd. Dat betekent echter niet automatisch dat een volgende stap voor de betreffende vereniging(en) opnieuw een flinke tariefsverhoging betekent. Een eerste stap, op weg naar welk einddoel? Waar blijft die visie?

Laten we het maar niet hebben over kostprijsdekkende huur. Het college heeft daar tot op heden nog geen enkele keer een helder en duidelijk antwoord op gegeven. Vandaar de focus op de tekst van het voorstel.

Berekening van tarieven – de tekst: De schakelzaal Cultuurcampus en de Fletiozaal zijn kleiner dan een sportzaal, het tarief voor deze zalen is het sportzaaltarief -15%. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt in tarieven tussen de verschillende sportzalen. Het tarief voor de sporthallen in Galgenwaard wordt gelijk getrokken aan het tarief voor de andere sporthallen.

Het nieuwe beleid is nog niet ingevoerd of we hebben alweer uitzonderingen. Maar waarop is die uitzondering gebaseerd. Ook hierin hebben wij geen uitgangspunt gezien, waaraan getoetst kan worden.

Een tarief gebaseerd op kostprijs, waar vanaf geweken wordt omdat de afmetingen anders zijn? In het begin een precedent scheppen, betekent zwalken in de toekomst. 15% korting op een tarief, omdat de zaal 15% kleiner is? Waar kunnen clubs en verenigingen terugvinden op basis waarvan deze korting wordt verstrekt, om te zien of dat ook voor hun geldt?

We zien graag een toezegging tegemoet om dit inzichtelijk te gaan maken voor iedereen, bij uitblijven hiervan hebben we een motie achter de hand.

Dubbelgebruik

Als we het hebben over het onderwerp “dubbelgebruik van accommodaties”. Als er twee voetbalclubs gebruik maken van een veld, dan wordt het wedstrijdtarief na rato verdeeld. Terwijl als het de combinatie van een voetbalclub en een cricketclub behelst, dan geldt een korting van 10% op het wedstrijdtarief.

Wij vertrouwen erop dat u, en de overige raadsleden, u heeft verdiept in het document. De kans dat u nog overtuigd bent van een duidelijk, helder en herkenbaar beleid is nauwelijks voor te stellen. De kans dat de gemiddelde Utrechter het ervaart als goed beleid is nihil! Dat kan toch niet de bedoeling zijn van het college.

Ter voorkoming van misverstanden, Stadsbelang Utrecht is voorstander van kostprijsdekkende huur. Maar laten we dit dan in ieder geval doen met een visie en helder, duidelijk en herkenbaar beleid.

Hiermee lijkt de bijdrage van Stadsbelang Utrecht over dit onderwerp ten einde. En ik moet u ook eerlijk bekennen dat dit ook bijzonder logisch is.

1 onderwerp met 1 doelstelling, het kan niet eenvoudiger.

Toch heeft het college besloten om twee onderwerpen in 1 document te gaan combineren. Daar waar het gaat om tarieven voor sportaccommodaties, veegt het college nu ook het onderwerp efficiënter gebruik van de accommodaties onder dezelfde noemer.

In het eerdere document wordt het voorstel gedaan om efficiëntie te gaan meten aan de hand van betalingsachterstand. Nu is dat in ieder geval gewijzigd. Neemt niet weg dat het document nog steeds “rammelt”.

Het invoeren van daltarieven is de sleutel naar het efficiënter gebruik maken van accommodaties. Volgens ons zijn er veel meer zaken waar we rekening mee dienen te houden.

We hoeven zeker niet alles weg te gooien en opnieuw te beginnen. Er is ruim voldoende informatie om een goede visie en bijbehorende beleid mee vorm te geven. Laten we dat dan ook doen en niet instemmen met een document waar nog teveel aan ontbreekt.

Stadsbelang Utrecht is bijzondere spreken over de samenwerking met de PvdA op dit dossier. De moties en amendementen die de PvdA indient worden dan ook mede door ons ingediend en gesteund.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.