Nieuws van politieke partijen in Krimpenerwaard over SGP inzichtelijk

7 documenten

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

Toekomstrapport welzijnsstichtingen legt zwakke punten gemeentelijk beleid bloot

CDA CDA SGP PvdA Krimpenerwaard 24-02-2020 15:18

Vorige week stond het toekomstrapport van onderzoeksbureau Radar over onze drie welzijnsstichtingen op de agenda van de commissie. Het rapport is kortgezegd vernietigend over het gemeentelijk beleid. Zo staat er in het rapport dat duidelijk beleid wordt gemist, er onvoldoende kennis is bij de gemeente en de welzijnsstichtingen het maar moesten doen met vage afspraken. Mede naar aanleiding van de gesprekken in de afgelopen maanden hebben de drie welzijnsstichtingen zelf het besluit genomen om een fusietraject te starten. Een traject dat alleen kan slagen als onze gemeente flink aan de slag gaat met goed welzijnsbeleid.Wat ging er aan vooraf?In de afgelopen jaren hebben we als gemeenteraad vaak gesproken over de drie welzijnsstichtingen die onze gemeente rijk is: de SWOS, SWOK-midden en de Stichting WON. Deze welzijnsstichtingen voeren taken van de gemeente uit op het gebied van welzijn en zorg. Denk hierbij aan het doorverwijzen en informeren van inwoners bij vragen, helpen van jongeren met problemen, het aanbieden van verschillende (dagbestedings-)activiteiten, klusjesdienst, vrijwillig vervoer naar het ziekenhuis, mantelzorgondersteuning en nog veel meer. De welzijnsstichtingen hebben zelf medewerkers in dienst, maar steunen vooral op de inzet van honderden vrijwilligers: in totaal zijn er bij de drie stichtingen zo'n 600(!) vrijwilligers actief. Deze medewerkers en vrijwilligers voeren onmisbare taken uit waar de gemeente gedeeltelijk verantwoordelijk voor is.In de gemeenteraad ging het eigenlijk altijd over de financiën: de welzijnsstichtingen krijgen bij elkaar ruim één miljoen euro aan subsidie van de gemeente en omdat onze gemeente vanaf 2015 de nullijn hanteert kwamen ze de afgelopen jaren flink in de financiële knel. Dat terwijl er in de afgelopen jaren wel taken bij zijn gekomen voor de welzijnsinstellingen. Inhoudelijk spraken we bijna nooit over de welzijnsstichtingen, mede omdat de financiële middelen altijd gelijk kwamen bovendrijven. Het beeld wat dan vaak bleef hangen was die van een moeizame relatie tussen de wethouder, ambtenaren en de drie welzijnsinstellingen. Als CDA-fractie hebben we, samen met o.a. de PvdA en SGP, regelmatig aangedrongen op betere communicatie en verstandshoudingen en meer strategische sturing vanuit het college.Steeds werd beterschap beloofd.Dat beeld - van een moeizame relatie en de focus op financiën en een kloppende boekhouding -wordt bevestigdin dit rapport.Roepende in de woestijnHet rapport draait niet om de zaken heen. De welzijnsinstellingen maakten er afzonderlijk het beste van, maar waren ook een roepende in de woestijn. Er is een gezegde: wie geen doel heeft, kan ook niet verdwalen.Dat lijkt hier ook het geval, al maakt het rapport duidelijk dat we zo ook niet op een einddoel uit gaan komen. Eén van de meest treffende - en daarmee ook schokkende -zinuit het rapport is wat ons betreft die op pagina 20: ‘De welzijnsinstellingen hebben de overtuigingdat de gemeente onvoldoende kennis heeft van hetgeen zij uitvoeren, waarmee impliciet gezegd wordt dat er ook onvoldoende belangstelling is.’ Het college gaf voorafgaand aan de bespreking aan liever niet al te veel terug te willen kijken op het verleden. Nou, dat snappen we. De conclusies uit het rapport zijn inderdaad iets waar je als college liever niet op terug wil kijken. De reactie van het college is wat ons betreft ook wegduiken van de conclusies. Hetbespreken en aannemen vande conclusies uit het rapport zijn essentieel om de komende tijdwél een goed welzijnsbeleid neer te zetten. Gelukkig vond de wethouder dat ook, maar dan zal de gemeente de komende tijd wel flink aan de bak moeten.Als gemeenteraad moeten we niet alleen niet het college, maar ook kritisch naar onszelf kijken. Hebben we als gemeenteraad niet genoeg de vinger aan de pols gehouden? Misschien niet – de welzijnsstichtingen hebben vaak genoeg aan de bel getrokken en eerdere studies van onze Rekenkamercommissie lieten een vergelijkbaar beeld zien. Het Sociaal Domein is zo complex dat we als raad blijkbaar ook niet zo goed met onze kaderstellende rol weten om te gaan. In de vergadering is op initiatief van onze fractie het voorstel gedaan om als raad het voortouw te nemen om tot een nieuw visiedocument te komen, dat is namelijk waar de welzijnsstichtingen op wachten. Als deze er is, kunnen zij verder.Hoe nu verder?Onze fractie is blij dat de welzijnsinstellingen inmiddels elkaar hebben gevonden. Fusie was voor ons nooit een doel op zich, maar alleen mogelijk als alle drie de welzijnsstichtingen er zelf achter zouden staan. Dat heeft even geduurd, maar dit zijn processen van lange adem. De verschillen in organisatie en werkwijze tussen de welzijnsinstellingen maken het er ook niet makkelijker op en dit zal ongetwijfeld tijdens de fusiebesprekingen nog voor de nodige discussies zorgen. We zijn dan ook benieuwd of fusie per 2021 haalbaar is. Er liggen nog genoeg complexe vervolgvragen, hoe om te gaan met de subsidiëring, de huisvestingskosten, etc., etc. Liever iets meer tijd zodat het zorgvuldig gaat dan haastige spoed… Wat ons betreft zijn we dat verplicht aan de ruim 600 vrijwilligers die zich elke week inzetten voor de medemens, zorgvuldigheid is geboden.Daarnaast maakt het rapport nog iets anders duidelijk. Om tot een succesvolle fusie en een goed welzijnsbeleid te komen, speelt de gemeente een cruciale rol. De conclusies uit het rapport geven een verontrustend beeld, namelijk die van onvoldoende regie en een gebrek aan visie vanuit de gemeente. De kernvraag is dan ook: is onze gemeente wel in staat om op een meer strategisch niveau met het onderwerp welzijn bezig te zijn en visie en beleid te ontwikkelen? Hoe gaan we dat als raad aanpakken? En, hoe gaat het college dit aanpakken? De welzijnsinstellingen vragen om betere communicatie, duidelijkere kaders en betere werkafspraken. In de raadsvergadering van 17 maart 2020 zullen we daar als raad samen met het college verder over spreken.Irma Bultmanraadslid CDA Krimpenerwaard

REACTIE SGP OP VERKLARING KRIMPENSE POLITIEKE PARTIJEN INZAKE NASHVILLE

SGP SGP Krimpenerwaard 11-01-2019 00:00

 

SGP Krimpen aan den IJssel heeft de verklaring van Krimpense politieke partijen van 11 januari 2019 niet voorzien van haar logo. Evenmin heeft de Krimpense fractie de behoefte gevoeld de Nashville-verklaring te ondertekenen of enige andere verklaring te ondertekenen die de Nashville-verklaring als zodanig weer ‘corrigeert’. Partijen en personen die dit wel doen respecteren wij; wederkerig vertrouwen wij deze houding ook. Dit alles zonder elkaar de maat te nemen door aan wel of niet ondertekenen zwart-wit conclusies te verbinden. De Krimpense SGP staat voor een open en respectvolle lokale dialoog.

De SGP heeft er nooit een geheim van gemaakt te staan voor de Bijbelse noties over huwelijk, gezin en seksualiteit. Het klopt dat we ten aanzien van het gedachtengoed van onze inwoners, ook die zich tot de LHBT+ groep rekenen, een andere positie innemen dan de heersende norm en anders denken dan een meerderheid in Nederland.

Dat neemt niet weg dat wij eraan hechten te benadrukken dat het ontbreken van ons logo op het statement van Krimpense politieke partijen niet zo màg en kàn worden uitgelegd alsof wij niet zouden staan voor wederzijds respect of de bescherming aan LHBTI-ers ontzegt, inwoners uitsluit van onze samenleving of vooral de liefdevolle dialoog in Krimpen aan den IJssel blokkeert.

De achterliggende periode hebben wij onze verantwoordelijke opstelling op verschillende momenten duidelijk gemaakt en laten blijken. Dat in het statement van Krimpense politieke partijen is opgenomen dat een en ander tot uitsluiting van groepen inwoners leidt en als anti-LHBT+ wordt uitgelegd betreuren wij.

Wij staan pal voor de bescherming van ook de LHBT+ inwoners. Geweld, intimidatie of gedragingen die zich daarmee laten vergelijken zullen wij te allen tijde afkeuren en veroordelen en waar dit in Krimpen aan den IJssel in concrete situaties tot zulke situaties zou leiden, zal men ons als eerste aan de zijde vinden om daar tegenop te treden. Ook waar in concrete zin in Krimpen aan den IJssel een lokale inspanning wordt gevraagd vanuit het verlenen van goede zorg of daarbij horende concrete ondersteuning, zijn we ten volle aanspreekbaar op het nemen van verantwoordelijkheid.

/r/4e98efdbca1cd55ad2a39c39b1f95ae1?url=http%3A%2F%2Fwww.krimpenaandenijssel.sgp.nl%2Factueel%2Freactie-sgp-op-verklaring-krimpense-politieke-partijen-inzake-nashville%2F10118&id=dcd70887d016de8197f95f316eae1d6d50ca4322Ook daarom vertrouwen wij erop dat we in Krimpen aan den IJssel het maatschappelijke debat op respectvolle en integere wijze kunnen blijven voeren, zoals wij dat ook altijd met inwoners in de LHBT+ groep en collega-raadsfracties deden, doen en zullen blijven doen.

Fractie SGP Krimpen aan den IJssel

Terugblik raadsvergadering 29 mei 2018

CDA CDA SGP D66 VVD ChristenUnie Krimpenerwaard 05-06-2018 08:07

De raadsvergadering van 29 mei stond bijna geheel in het teken van het formatieproces en het voorgestelde coalitieprogramma. FormatieprocesTen aanzien van het proces zal het duidelijk zijn dat de CDA-fractie buitengewoon teleurgesteld is over de situatie dat zij zo snel buiten het formatieproces is gezet. Het is onverteerbaar dat de (in)formateur van der Hek binnen vier dagen heeft besloten om de onderhandelingen in te gaan met VVD, VGBK, ChristenUnie en D66. In de verantwoording hierover gaf de formateur aan dat de verschillen erg klein waren, maar waarom er dan met de kleinst mogelijk meerderheid geformeerd moet worden die in een percentage nog geen 50% van de stemmen vertegenwoordigd, is tot heden een geheim wat wel bewaard wordt. Het is ook verontrustend dat de VGBK zo snel de SGP heeft ingewisseld voor D66, alsof ze een stuk frustratie van zich af moet schudden. D66 zal zich beslist volgzamer opstellen dan de SGP en op een aantal vraagstukken kan het roer omgegooid worden. Maar de kans dat de coalitie daarin doorschiet is wel erg groot zo blijkt uit het coalitieprogramma. OpeningstijdenOp het gebied van horeca en evenementen wordt nu eindelijk de al eerder door het CDA ingediende amendementen uitgevoerd om tot ruimere openingstijden te komen. Dit heeft uiteraard onze instemming. Maar om nu op voorhand te stellen dat in alle kernen de supermarkten open kunnen, terwijl het gemeentebestuur in intensief overleg met de verschillende winkeliersverenigingen een retailvisie aan het vormen is waar dit onderwerp ook besproken wordt, is wel erg jammer en wordt ook door de winkeliersverenigingen niet gewaardeerd. De aanpak van de college wordt door hen als onbehoorlijk ervaren, aldus de vele insprekers. Voor de duidelijkheid: de CDA-fractie is geen principiële tegenstander van de supermarkten open op zondag. Wel pleiten wij er nadrukkelijk voor om dit samen met de winkeliersverenigingen en per kern te bekijken. Ouderkerk aan den IJssel is nu eenmaal anders dan Schoonhoven en die eigenheden moeten we respecteren, dat hoort bij een goed kernenbeleid. De aanpak tot nu toe lijkt vooral de grootgrutters in de Krimpenerwaard te ondersteunen.AsielzoekersDe genoemde voorwaarden waar binnen deze coalitie zou willen werken aan de opvang van asielzoekers stralen eigenlijk uit dat de gemeente Krimpenerwaard hier niets mee wil doen overeenkomstig de standpunten van de VGBK en VVD. Dat de CU vervolgens stelt dat zij ervoor gezorgd hebben dat onderwerpen als deze dankzij hun inzet toch een beetje gered zijn voor de Krimpenerwaard en vervelende discussies over deze onderwerpen hiermee voorkomen worden, doet wel erg de wenkbrauwen fronsen. Het meedoen aan een college lijkt een stuk belangrijker dan te zorgen voor een stevige bestuur die op een grotere meerderheid steunt of het voeren van de goede debatten in de raad in plaats van de wat snel gesloten (veelal ook) onduidelijke compromissen. Wankele brugIn de inbreng van het CDA is de coalitie getypeerd als een wat wankele brug, een typering die plotsklaps erg versterkt werd door de situatie dat de wethouder van D66 slechts 21 van de 31 van de stemmen wist te vergaren. Een wat vervelende start die voorkomen had kunnen worden door een sterker formatieproces.Wij zullen het met deze coalitie moeten doen. Dat is de politieke realiteit van vandaag en uiteraard zal de CDA-fractie zich inzetten om te komen tot een goede samenwerking met de partijen en het college. Immers, net iets neer dan 50% van de stemmers hebben niet om dit college gevraagd.Jan Dekkerfractievoorzitter CDA Krimpenerwaard

PvdA Krimpen feliciteert de Stem van ...

PvdA PvdA GroenLinks SGP Krimpenerwaard 21-03-2018 22:27

PvdA Krimpen feliciteert de Stem van Krimpen met het feit dat ze de grootste partij van Krimpen aan den IJssel zijn geworden, op de voet gevolgd door de SGP en Leefbaar Krimpen. Ook zij gefeliciteerd. Wij blijven in de raad met 1 zetel. Helaas behaalde GroenLinks net niet genoeg stemmen voor een zetel. Drie partijen met 5 zetels, 1 met 2, de rest 1 zetel. Dit is wel de voorlopige uitslag.

SGP presenteert verkiezingsprogramma ‘Stem met overtuiging’

SGP SGP Krimpenerwaard 11-01-2018 00:00

 

SGP presenteert verkiezingsprogramma ‘Stem met overtuiging’

 Krimpen aan den IJssel - De SGP kiest voor behoud van het kleinschalige, dorpse en relatief rustige karakter van Krimpen aan den IJssel. ‘Onze gemeente heeft iets van een oase in de drukke randstad, waar mensen op adem kunnen komen’, aldus lijsttrekker Bert-Jan Ruissen woensdag jl. bij de presentatie van het SGP-verkiezingsprogramma ‘Stem met overtuiging’. ‘Daar moeten we zuinig op zijn.’ De SGP wil ook de komende periode er zijn voor iedere Krimpenaar. Bert-Jan Ruissen: ‘Wij doen dat vanuit de overtuiging dat de Bijbelse waarden en normen ook anno 2018 uiterste relevant zijn voor de inrichting van onze samenleving. De Bijbel leert ons onder andere oog te hebben voor de kwetsbare medemens en zorg te dragen voor de schepping.’

 Bert-Jan Ruissen: “ik ben trots op het uitgebreide, creatieve en inspirerende verkiezingsprogramma: dit is goed voor Krimpen. De kieslijst van de SGP is uitnodigend: jonge, enthousiaste Krimpenaren die met grote betrokkenheid, kennis en creativiteit aan de slag willen. Nieuwkomers zijn Arrèn van Tienhoven, Adriaan van Beek en Anton Brand, terwijl Hugo van der Wal en Paul Schultink weer verkiesbaar zijn. Marco Oosterwijk is graag beschikbaar voor zijn tweede termijn als wethouder”.

 De SGP heeft als speerpunten goede zorg voor jongeren en ouderen, bereikbaarheid, duurzaamheid en veiligheid.

 De SGP wil inwoners actiever bij het bestuur betrekken door wijkgerichter te gaan werken. Buurtbewoners krijgen meer invloed op hun directe omgeving, onder andere door het instellen van bewonerspanels. De SGP verhoogt het budget voor bewonersinitiatieven en wil jaarlijks met alle maatschappelijke organisaties en kerken ‘de stand van Krimpen’ bespreken om de gewenste inzet te bepalen.

 De SGP investeert extra in veiligheid. De partij wil meer Buitengewone Opsporingsambtenaren (BOA’s) aanstellen en een lobby bij de politie voor meer blauw op straat. Naast de ondersteuning van buurtpreventie app’s wil de SGP ook buurtcoördinatoren aanstellen die als aanspreekpunt fungeren van een buurt voor gemeente en politie. Drugsaanpak krijgt meer prioriteit. Het overmatig alcoholgebruik wil de SGP terugdringen door een convenant af te sluiten, waaraan bijvoorbeeld ook de horeca, supermarkten, verenigingen en sportkantines deelnemen. Ook door voorlichting zal hiervoor aandacht worden gevraagd.

De SGP onderkent het belang van verkeersveiligheid. Zo wordt de kruising Vijverlaan-Krimpenerbosweg een rotonde, de zichtbaarheid van zebrapaden wordt verbeterd en sluiproutes worden aangepakt.

 De SGP is trots op de wijze waarop Krimpen aan den IJssel de afgelopen jaren de nieuwe zorgtaken die naar de gemeentes zijn overgeheveld, heeft opgepakt. Voor de SGP blijven eenzaamheidbestrijding, het realiseren van een dementievriendelijke samenleving en ondersteuning van vrijwilligers en mantelzorgers belangrijke prioriteiten. De SGP maakt het aanvragen van een invalideparkeerkaart gratis en bepleit invoering van de Rotterdampas. De gemeente gaat zich als het aan de SGP ligt sterk maken voor meer verpleeghuisplekken in de gemeente. De partij wil verder in gesprek met de Belbus om te bezien of deze bus ook vervoer naar buurgemeenten kan gaan verzorgen. Ook zet de SGP in voor een OV-verbinding naar het IJssellandziekenhuis.

 De SGP vindt dat ook Krimpen aan den IJssel haar bijdrage moeten leveren aan de oplossing van het klimaatvraagstuk. De gemeente moet in 2050 energieneutraal zijn. Er komen meer oplaadpalen voor elektrische auto’s en fietsen. De openbare verlichting wordt versneld verduurzamend. Via een energiecoöperatie krijgen inwoners de kans mee te profiteren van duurzaamheidprojecten met wind en zon. De SGP maakt extra budget vrij voor het verbeteren van stukken groen in de gemeente die extra aandacht vereisen en wil een geboortebos.

 De SGP vindt dat de gemeente constructief moet meewerken aan een onderzoek naar een stadsbrug tussen IJsselmonde en Ridderkerk. De SGP ziet deze oplossing echter als toekomstmuziek en vindt dat de gemeente daarom ook moet inzetten op maatregelen die op kortere termijn meer kans van slagen hebben. Vernieuwing van de grote kruising kan voor een belangrijke verbetering van de doorstroming zorgen. Dit in combinatie met verbreding van de Algeracorridor. De SGP wil de steile trappen bij de Algerabrug voorzien van een fietslift. Bereikbaarheid mag niet ten koste gaan van de leefbaarheid: de gemeente draagt bij aan een echte oplossing op het gebied van geluidsoverlast en fijnstof.

 Voor ondernemend Krimpen bepleit de SGP een ondernemersfonds. Dit fonds moet ondernemers de kans bieden samen initiatieven te ontplooien. Goede havenfaciliteiten in combinatie met betaalbare tarieven zijn voor de SGP ook belangrijke punten. Het parkeren bij winkelcentra blijft gratis. Wat de SGP betreft blijven de winkels op zondag gesloten.

 

Keuze van VGBK voor rechts is teleurstellend

PvdA PvdA SGP VVD ChristenUnie Krimpenerwaard 29-11-2014 13:52

Vandaag heeft de VGBK bekendgemaakt de coalitieonderhandelingen te starten met de SGP, VVD en de ChristenUnie.  Dat de VGBK nu de slag naar rechts maakt, is voor ons én onze kiezers bijzonder teleurstellend.

Tijdens de informatieronde hebben wij ons constructief opgesteld. Wij waren en zijn nog steeds bereid om verantwoordelijkheid te nemen voor een Krimpenerwaard waarin onze uitgangspunten terugkomen.

Wij zullen ons de komende dagen beraden op de te nemen stappen. De komende weken zullen we moeten afwachten waar de vier partijen inhoudelijk mee komen. Voor de PvdA staan onze doelen nog steeds overeind: een sociale en duurzame Krimpenerwaard. Daar zullen we voor blijven knokken.

https://ouderkerk.pvda.nl/nieuws/keuze-van-vgbk-voor-rechts-teleurstellend/RobGeleijnse125Rob Geleijnse, fractievoorzitter PvdA Krimpenerwaard

Het bericht Keuze van VGBK voor rechts is teleurstellend verscheen eerst op PvdA Ouderkerk.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.