Nieuws van politieke partijen in Lansingerland over PvdA inzichtelijk

9 documenten

Lansingerland wordt een hartveilige gemeente

Leefbaar 3B Leefbaar 3B PvdA Lansingerland 26-04-2024 19:36

Afgelopen donderdag tijdens de raadsvergadering heeft Leefbaar 3B, zoals aangekondigd tijdens de commissiebehandeling, drie amendementen ingediend op het nieuwe Integraal Veiligheidsbeleid, die alledrie zijn aangenomen.

Daardoor is nu opgenomen dat Lansingerland een hartveilige gemeente met 6-minutenzones wil zijn, dat we streven naar een afname van overlast en dat tijdelijk cameratoezicht kan worden ingezet tegen overlast en criminaliteit, maar alleen na een zorgvuldige afweging.

Het veiligheidsbeleid is het strategisch kader voor de komende vier jaar en dus een belangrijke kapstok voor hoe we invulling aan veiligheid geven. Woordvoerder Don van Doorn begon tijdens de raadsvergadering met complimenten voor het nieuwe veiligheidsbeleid en complimenten voor het voorbereidende werk van Terry Duivesteijn. Zoals Duivesteijn tijdens de commissiebehandeling namelijk al aangaf, waren er nog drie amendementen nodig om de ambities wat scherper te zetten: afname overlast, cameratoezicht en hartveilige gemeente.

De drie amendementen zijn voor het eerst in een nieuw ‘format’, dat leesbaarder en duidelijker is.

Ten eerste was de doelstelling van het beleid alleen een ‘stabiel aantal meldingen van jeugdoverlast’. Daarop vond onze fractie dat niet alleen jeugdoverlast benoemd moest worden, maar ook de ambitie moet zijn om een afname van alleoverlast te realiseren: ‘afname aantal meldingen van (jeugd)overlast’. Dit zou ook een logisch gevolg moeten zijn van het zichtbaar zijn in de wijken en wijkgericht werken zoals aangegeven in het veiligheidsbeleid: preventievoorlichting, wijkmanagers, wijkboa’s, wijkbrandweer en jongerenwerk. Het verbaast Leefbaar 3B dat de fractie van WIJ Lansingerland, PvdA en VOOR Lansingerland dit amendement niet steunden. WIJ Lansingerland wil ‘jongeren niet criminaliseren’ en dat is precies wat dit amendement regelt door niet alleen op jeugd te focussen.

A2024-003-Afname-overlast

Ten tweede vond onze fractie het vreemd dat cameratoezicht niet eens genoemd werd in het veiligheidsbeleid. Cameratoezicht kan een belangrijke rol spelen in handhaving en preventie, maar ook moet de inzet van tijdelijk cameratoezicht zorgvuldig worden afgewogen omdat het een grote impact op de privacy heeft. Daarom moest dit wat Leefbaar 3B betreft – en een meerderheid van de raad op 3 stemmen na – in het veiligheidsbeleid als kader worden opgenomen.

A2024-004-Kader-voor-cameratoezicht

Als laatste maakt zet de fractie zich nu al een tijdje in voor een hartveilige gemeente: veiligheid is namelijk ook dat je jezelf veilig voelt omdat er hulp in de buurt is als er iets acuut met je gezondheid gebeurt. Dat er genoeg burgerhulpverleners in Lansingerland zijn, dat er een AED in de buurt is, dat een ambulance er binnen enkele minuten kan zijn. Daarom is nu in het veiligheidsbeleid opgenomen dat de gemeente samen met inwoners en ondernemers werkt aan een hartveilige gemeente. Lansingerland wordt een hartveilige gemeente met 6-minuten zones: bij een reanimatie is er binnen 6 minuten iemand in de buurt die kan starten met reanimeren en eventueel aansluiten van een AED. Alleen de fractie van VOOR Lansingerland stemde tegen en “vond niet dat de gemeente dit moest regelen en dat dit al goed geregeld was”.

A2024-005-Hartveilige-gemeente

Niet genoeg steun voor Motie Kinderpardon

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Lansingerland 29-12-2018 12:26

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1236201/113707/boy-1854107_1920.jpg"Ons hart gaat uit naar die 400 kinderen die de dupe zijn van een slechte procedure. En wij kunnen hier niet stilzwijgend bij staan. En wij kunnen ons ook niet verschuilen achter het argument dat dit een landelijk thema is. Daarom hebben wij tijdens de raadsvergadering een dringende oproep aan iedereen in deze zaal gedaan om even stil te staan bij deze 400 kinderen. Een oproep om je hart te laten spreken en niet de richtlijnen en regels die zeggen dat het niet onze bevoegdheid is."

In een eerder nieuwsbericht hebben we u al over deze motie verteld. Aangezien de stemverhouding tijdens de raadsvergadering van november 16 tegen 16 was, werd de motie over het kinderpardon tijdens de raadsvergadering van december weer in stemming gebracht. In de bijdrage hebben we als ChristenUnie aangegeven dat dit een moeilijk onderwerp is vanwege onze rol in de landelijke coalitie. Op veel fronten wordt deze discussie in onze partij gevoerd. Juist omdat het een moeilijke discussie is, is het heel makkelijk om je als plaatselijke afdeling van de ChristenUnie te verschuilen achter de regels die er zijn rond het kinderpardon zoals de discretionaire bevoegdheid van de staatssecretaris.

Maar dat is wat wij nu juist niet doen als ChristenUnie. Vanuit de partij luistert iedereen naar zijn eigen hart. Het hart dat dat omziet naar kinderen die een betere plek om te wonen in ons land hebben gevonden. Dit ingegeven door dat wat in de bijbel staat, waarin we worden opgeroepen om de vreemdelingen in ons land gastvrij te ontvangen. Ons hart gaat uit naar die 400 kinderen die de dupe zijn van een slechte procedure. En wij kunnen hier niet stilzwijgend bij staan. En wij kunnen ons ook niet verschuilen achter het argument dat dit een landelijk thema is. Daarom hebben wij tijdens de raadsvergadering een dringende oproep aan iedereen in deze zaal gedaan om even stil te staan bij deze 400 kinderen. Een oproep om je hart te laten spreken en niet de richtlijnen en regels die zeggen dat het niet onze bevoegdheid is. Naast de ChristenUnie deden de mede-indieners GroenLinks, PvdA, WIJ Lansingerland en D66 een vergelijkbare oproep. Helaas mocht dit niet baten en heeft de motie het niet gehaald. Leefbaar 3B stemde als fractie verdeeld maar met de stemmen van de gehele CDA- en VVD-fractie tegen waren er 17 tegenstemmers en 16 stemmen voor. Dit is uiteraard een teleurstellende uitslag. We hadden écht de hoop dat er in onze raad een meerderheid voor deze motie te vinden was maar helaas bleek dat niet zo te zijn.

Motie Kinderpardon

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks VVD Lansingerland 10-12-2018 11:57

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1235790/113707/boy-1854107_1920.jpgHet kinderpardon is een onderwerp dat leeft binnen onze partij. Gert-Jan Segers verwoorde dit door het de hartenklop vanuit de partij de noemen. Deze hartenklop voelen wij als lokale ChristenUnie ook. GroenLinks diende daarom mede namens ons een motie in over dit onderwerp.

Na ons landelijk congres haalden we als ChristenUnie het nieuws vanwege een motie over het kinderpardon die met ruime meerderheid door de leden (waaronder Lansingerland) werd aangenomen. Een motie die de Tweede Kamerfractie opriep om te bewerkstelligen dat er geen kinderen meer worden uitgezet zolang het onderzoek naar de uitzet procedure loopt. Het kinderpardon is een onderwerp dat leeft binnen onze partij. Gert-Jan Segers verwoorde dit door het de hartenklop vanuit de partij de noemen. Deze hartenklop voelen wij als lokale ChristenUnie ook. GroenLinks diende daarom mede namens ons een motie in over dit onderwerp. Een motie die opriep om als gemeente bij de staatssecretaris erop aan te dringen ruimhartiger met het kinderpardon om te gaan. Wij hebben vanuit onze Christenplicht en onze hartenklop aangegeven dat wij willen omzien naar hen die onze steun nodig hebben. De motie werd gesteund door de mede-indieners PvdA, WIJ Lansingerland en D66. De fractie van Leefbaar3B was over dit onderwerp verdeeld en elk van de fractieleden heeft zijn of haar hart gevolgd bij de stemming. Met de stem van het CDA en VVD tegen was de stemverhouding 16 tegen 16. Daarmee staken de stemmen en wordt de motie nogmaals ingediend in de raadsvergadering van december. Wij hopen dat iedereen in deze raad écht luistert naar zijn/haar eigen hartenklop en vanuit die hartenklop stemt. Meer hierover delen we in de volgende nieuwsbrief. 

Heel goed dat Lili en Howick kunnen ...

PvdA PvdA Lansingerland 08-09-2018 17:22

Heel goed dat Lili en Howick kunnen blijven. Dit gesol moet de anderen bespaard blijven. Ook onze gemeente zou een #kinderpardon gemeente moeten zijn! #zezijnalthuis

Zo vlak voor de zomerstop bleek dat ...

PvdA PvdA Lansingerland 19-07-2018 08:14

Zo vlak voor de zomerstop bleek dat de politiek nog niet uit Lansingerland is verdwenen. Nieuwsblad De Heraut nam de moeite om een uitgebreide verslaglegging te doen. Wist u trouwens dat er de komende 4 jaren zo'n 30 tot 40% minder huizen worden gebouwd dan we in najaar 2017 afspraken? Als lokale PvdA zouden we dat graag anders zien. Bouwen voor jongeren, sociaal en meer goedkopere huizen.

WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 JUNI 2018

PvdA PvdA GroenLinks VVD D66 CDA Lansingerland 24-06-2018 13:26

Dit is weekverslag 478 van de PvdA fractie in Lansingerland. Het was een gewone week met drie commissievergaderingen. Een discussie over korte termijn oplossing voor kort parkeren in Berkel centrum en wat nieuws over RtHA waren de belangrijkste onderwerpen bij commissie Ruimte, de jaarstukken 2017 lagen op tafel bij commissie AB en de jaarrapportage sociaal domein 2017 werd besproken bij commissie Samenleving. De foto’s van de Rotte en Hoeksekade zijn weer van Gerard Bovens, die is immers nog meer op pad dan voorheen.

VAKER OP DE FIETS EN MINDER VLIEGEN?

De commissie Ruimte van 19 juni startte met een uitgebreide discussie over een bespreekstuk ingebracht door CDA om de ‘gesignaleerde problematiek’ in Berkel centrum voor kort parkeren op te lossen. Dit speelt blijkbaar vooral op woensdag tijdens de markt en op zaterdag. Met name aan de oostzijde, dus bij de kerk, is de druk hoog. De diverse insprekers, die o.a. de winkeliers vertegenwoordigden, zien een oplossing in instellen van een blauwe zone in de Terpstraat. Verder werd geopperd dat de winkeliers zelf en hun personeel achter de Xenos zouden kunnen parkeren en vandaar de wandeling maken naar het oostelijke deel. Dat laat plek voor consumenten dichterbij de winkels. Tot slot zou de parkeergarage in het voormalige pand van huisvesting van de Jumbo soelaas bieden. Sam de Groot was verbaasd dat dit ineens opkwam. Bij het opheffen van de 25 parkeerplaatsen bij het Vierkantje was alles toch in orde verklaard? Hij en de meeste andere sprekers misten de feiten om de discussie goed te voeren. Zijn er metingen gedaan waaruit inderdaad grootschalige verkeersproblematiek blijkt? GroenLinks verwacht bij een blauwe zone een waterbed effect naar achterliggende woonwijken. Dit punt heeft alles te maken met de nieuwe inrichting van centrum Berkel, waarbij onevenwichtigheid wordt verwacht in het aantal parkeerplekken aan de westzijde (ongeveer 650) en oostzijde (ongeveer 350). Hiermee zijn de winkeliers aan de oostzijde bang klandizie te missen. Wethouder Fortuyn ziet de Terpstraat als een druppel op een gloeiende plaat, het levert misschien 40 tot 50 parkeerplekken op, maar niet op zaterdagochtend. Er wordt fiks geïnvesteerd in de beleving van Oost naar West en vice versa, via herinrichting van het plein bij ‘t Vierkantje. Het gesprek met nieuwe eigenaar van het “Jumbopand” loopt en de parkeerplaats bij de Hergerborch kan mogelijk bij herontwikkeling ook tijdelijk een blauwe zone zijn. De wethouder zegde toe een onderzoek te doen. Op verzoek van Sam ook nadrukkelijk onder de omwonenden en met duidelijk verzoek aan de winkeliers ervoor te zorgen dat personeel niet de hele dag parkeert op de meest aantrekkelijke plekken voor publiek. Gedragsverandering is nodig. Ook, zoals diverse partijen zeiden, van winkelend publiek: kom voor kleine boodschappen eens wat vaker op de fiets. Al is dat voor de vele Rotterdammers die hier graag komen shoppen waarschijnlijk een brug te ver.

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

Fietsen langs de Rotte is lekker, maar dat kan ook naar Berkel voor een boodschap

Verder werd het conceptadvies van kwartiermaker Ewald van Vliet besproken, waarin wordt voorgesteld om een omgevingsmanager (later steeds ombudsman genoemd) aan te stellen voor RtHA. Dit conceptadvies is aangeboden aan de Commissie Regionaal Overleg luchthaven Rotterdam (CRO). Ook de raad van Lansingerland kreeg nu de mogelijkheid om te reageren. De opgehaalde input zal met een brief aan van Vliet worden aangeboden. Begin juli wordt het definitieve plan verwacht. Sam de Groot merkte op dat we hiermee afwijken van de afgesproken procedure. We zouden een ombudsman aanstellen nádat het luchthavenbesluit zou zijn vastgesteld door de minister. Er bestaat anders de kans dat de ombudsman, bewust of onbewust, een rol gaat nemen in het te nemen besluit en een speler gaat worden, naast bijvoorbeeld CRO en ministerie. Met het uitstellen van het besluit door de minister tot 2023 is het dus onvermijdelijk dat de ombudsman erin betrokken raakt. Fortuyn legde uit dat de ombudsman geen klachtenbureau is, maar processen op gang moet brengen, en bijvoorbeeld meer onderzoek kan voorstellen. Wachten tot na het luchthavenbesluit is niet wenselijk. Ook CU benadrukte dat de rol van de ombudsman een aandachtspunt moet zijn. Verder was er discussie over een verslag van een gesprek met minister Van Nieuwenhuizen in mei j.l. De minister koppelt de besluitvorming over de lange termijn ontwikkeling van RtHA aan de luchtvaartnota 2020-2040 (gereed 2019) en aan de herziening van de indeling van het Nederlands luchtruim (niet eerder dan 2023 gereed). In het verslag staat een spannende zin, aldus Sam: “Tot die tijd is de minister slechts bereid te bezien of een marginale toename van de geluidsregistratie kan worden vergund indien er regionaal draagvlak is.” Sam de Groot: het luchtvaartbesluit is uitgesteld tot 2023, maar per 2019 ligt de nieuwe nota er, met onder andere de verdeling van de geluidsruimte over de verschillende vliegvelden. Dan begint er eigenlijk weer een nieuw traject over het luchtvaartbesluit, dus nieuwe onderhandelingen. Wethouder Fortuyn vond lastig om in te schatten wat de minister met ‘draagvlak’ bedoelt, of wat ‘marginaal’ is. Raden van Rotterdam en Lansingerland en Provinciale Staten hebben toch heel duidelijk gemaakt dat er géén draagvlak is voor uitbreiding van de geluidscontouren. “We volgen het met argusogen”, zei Fortuyn. Volgens hem wordt er voor 2023 geen besluit genomen m.b.t. verzoeken die het vliegveld indient.

Overigens was het ontluisterend om in de media te lezen dat er maar ongeveer honderd demonstranten zaterdagmiddag de moeite hadden genomen om in het centrum van Rotterdam te demonstreren tegen vliegtuigoverlast. Dat was onderdeel van een landelijke actie, waarin omwonenden klagen dat minister Van Nieuwenhuizen te weinig luistert naar de kritiek. De D66 en GroenLinks fracties waren prominent bij de ‘manifestatie’ aanwezig.

Zie: https://www.rijnmond.nl/nieuws/169961/Demonstranten-Stop-groei-luchtvaart

Onze fractie zal overigens, net als eerdere jaren, weer eens langs gaan bij het vliegveld om ook van directeur Ron Louwerse en zijn collega’s te horen hoe zij tegen dit alles aankijken. Het vliegveld vervult tenslotte ook een functie voor banen, bedrijvigheid, vervoer en allerlei stagemogelijkheden.

Tot slot kreeg Valmir Xhemaili van wethouder Fortuyn de toezegging dat, zodra de reactie van de MRDH er is op onze zienswijze op de vervoersplannen 2019, er een berichtje naar de raad zal gaan. Dit ging over zeker stellen van busvervoer tussen Bleiswijk en station Lansingerland – Zoetermeer van, per begin 2019.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

Koeien langs de Hoeksekade wapperen hun staart naar alles wat vliegt

COLLEGE GAAT EINDELIJK SCHERPER AAN DE WIND ZEILEN

De jaarstukken 2017 kwamen vrij laat en alleen wethouder Abee en Arends waren aanwezig. Hierdoor kon een aantal vragen die gesteld werden bij commissie AB op 20 juni niet naar behoren worden beantwoord. Diverse fracties, waaronder CU en VVD vonden dat het nu maar eens klaar moest zijn met de hoge jaarlijkse positieve saldo’s van de jaarrekening. Ook dit jaar wordt weer bijna 10 miljoen euro in de algemene reserve gestopt. Ook het weerstandsvermogen mag wel lager. De PvdA fractie vindt al jaren dat er geld moet worden geïnvesteerd in (sociale) voorzieningen in de groeiende gemeente, in plaats van nog weer verder aanvullen van de algemene reserve.

Hamid Azzouzi sprak namens de PvdA fractie dank uit aan college voor het opstellen van de jaarstukken en de beantwoording van de technische vragen. De jaarstukken zijn helder en goed leesbaar, ook complimenten voor de organisatie. We zien dat veel doelstellingen in 2017 gerealiseerd zijn. Daar zijn we blij mee! De resultaatbestemming is volgens de PvdA fractie prima, maar we maken ons zorgen over de omvang van de overhevelingen. We begrijpen dat we in 2017 niet alles hebben kunnen uitvoeren, maar een totaal budget van 1,4 miljoen aan overhevelingen geeft ons geen goed gevoel. Hamid stelde een vraag over het integraal huisvestingsplan van primair onderwijs (IHP), dat genoemd werd in het jaaroverzicht, maar de wethouder gaf aan dat dit bij de betreffende wethouder (Van Tatenhove) ligt. Zie bij commissie Samenleving. Verder stelde Hamid een vraag over beleidsveld Jeugd, die inhoudelijk beter bij de jaarrapportage Sociaal Domein paste.

Wethouder Abee gaf in zijn beantwoording aan de fracties aan ‘voorzichtig positief’ te zijn, maar gaf toe dat het nieuwe college scherper zal begroten. Interessant was om te horen dat al het vastgoed bij één portefeuillehouder komt, ook onderwijshuisvestiging.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

De Rotte, plezierrivier

JAARRAPPORTAGE SOCIAAL DOMEIN

Bij commissie Samenleving op 21 juni lag de jaarrapportage 2017 op tafel. Het wordt door de jaren heen een steeds overzichtelijkere en meer informatieve rapportage. In de aanloop naar de vergadering stelde onze fractie technische vragen over de jonggehandicapten zonder werk en inkomen en over twee van de pilots, nl. de ‘Challenge Smitshoek’ en de pilot ‘Het Nieuwe Wij’. U kunt vragen en antwoorden in de agendabundel lezen (technische vragen Samenleving). Wij pikken de onderwerpen later weer op.

Petra Verhoef sprak namens onze fractie in de eerste termijn. Het gaat goed in Lansingerland in het Sociaal Domein, schrijft de rapportage: “Maar liefst 93% van al onze inwoners beschouwen wij als zelfredzaam: zij maken geen gebruik van maatwerkvoorzieningen maar redden zichzelf, met steun van familie, vrienden en eventueel vrij toegankelijke voorzieningen.” Het is wel op zijn plaats om daar ook nadrukkelijk de inzet te noemen van de vele vrijwilligers die Lansingerland kent, die vanuit de verschillende maatschappelijke partners keihard meewerken; zonder hen zouden beduidend minder mensen zichzelf redden.

De PvdA-fractie is blij om te zien dat een aantal zaken nu veel beter lopen dan 2 jaar geleden, toen wij ons ernstig zorgen maakten. Een paar punten die we willen noemen, omdat we ze destijds onder andere aankaartten: Er wordt veel meer gebruik gemaakt van de collectieve ziektekostenvoorzieningen, waarschijnlijk ook omdat er een speciaal pakket is voor ernstig chronisch zieke inwoners en mensen met een beperking voor wie bepaalde tegemoetkomingen en compensaties voor ziektekosten waren afgeschaft. Ook blijkt dat de verschillende vormen van inkomensondersteuning, met name voor kinderen, zoals het Jeugdsportfonds, Jeugdcultuurfonds en Stichting Leergeld vaker worden benut. De fondsen zijn uitgebreid en ook het Kindpakket is uitgebreid. Toch blijft voor ons de vraag: worden allen kinderen in armoede bereikt en is uiteindelijk ook een volledige participatie mogelijk? Wij denken, op basis van diverse interviews met families in armoede, dat dit niet zo is. Tot slot is de hoogte van de eigen bijdrage in Wmo-maatwerkvoorzieningen verlaagd voor de kwetsbare huishoudens, waarmee de kans op zorgmijding afneemt. Dat is goed.

Toch zijn er nog een aantal punten die aandacht vragen: jeugdzorg, monitoring participatie (met name jonggehandicapten) en klanttevredenheid. Meest zorgwekkend voor onze fractie, en ook de meeste andere fracties, is het feit dat steeds meer cliënten uit de doelgroep jeugd gebruik maken van een maatwerkvoorziening. De rapportage stelt dat deze stijging aansluit bij een landelijke trend: sinds 2015 is het aantal jongeren dat gebruik maakt van een vorm van jeugdhulp met 11% gestegen. Volgens figuur 4 op blz. 8 in de jaarrapportage is er bij ons in Lansingerland sinds 2015 een stijging van 16% geweest.

In 2018 zal de Gemeente een onafhankelijk onderzoek uitvoeren naar de oorzaken, prognose en beheersmaatregelen van deze toename, zo staat te lezen. We kunnen als raad het hier bij laten en gewoon wachten tot het onderzoeksrapport onze kant opkomt, maar de PvdA fractie stelt voor dat we hier toch concreter bij betrokken worden. Er zijn vaker onderzoeken geweest waar we achteraf niet tevreden waren met vraagstelling en cijfers. Kan de raad betrokken worden bij de vraagstellingen en de opzet van het geplande onderzoek naar oorzaken, prognose en beheersmaatregelen? De PvdA fractie zou ook graag zien dat dit onderzoek niet in isolatie plaatsvindt. Dit is immers een landelijke trend, dus andere Gemeentes kunnen waardevolle inzichten hebben en als referentie dienen.

Daarnaast stelde Petra de vraag die Hamid Azzouzi niet beantwoord kreeg bij commissie AB: we zien dat er in 2017 en daarvoor financieel veel is ingezet op het preventie in de jeugdzorg. Echter, we zien dat de kosten en de aantallen jongeren die een maatwerkvoorziening gebruiken steeds verder stijgen. Hoe verklaart de wethouder dit vraagstuk? Zijn onze preventiemaatregelen wel effectief? Kan dit in het geplande onderzoek mee worden genomen?

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

Fietsbrug over de Rotte, richting Rotterdam-Ommoord

Op het onderwerp over jonggehandicapten vroegen we onder andere of de wethouder ons in de monitoring voortaan specifiek gaat informeren over jonggehandicapten. Uit de beantwoording van onze technische vraag hierover, bleek dat men de meeste jongeren wel in het vizier heeft en wethouder Arends zegde bij de beantwoording in de commissie toe dat deze groep voortaan ook in de jaarrapportage wordt opgenomen. Verder meldde wethouder Arends dat het klanttevredenheidsonderzoek onder gebruikers van participatievoorzieningen inmiddels is afgerond. Onze fractie sprak de hoop uit dat het responspercentage daar hoger zou liggen dan de schamele 17% onder gebruikers van Jeugdhulp in 2017, waaruit overigens bleek dat 25% niet tevreden was. En passant meldde de wethouder nog dat de samenwerking met de ‘sociale dienst’ van Zoetermeer niet bevalt. Dit gaat over fraudeopsporing rond uitkeringen. De tijden van bureau Investiga (‘no cure, no pay’ opsporing van fraude, waar onze fractie zich heftig tegen verzette en waarbij wethouder van Tatenhove uiteindelijk de samenwerking stopzette) zullen hopelijk niet terugkeren. Verder gaf wethouder van Tatenhove een toezegging dat de raad input mag geven op het geplande onderzoek naar vraagstellingen en de opzet van het geplande onderzoek naar oorzaken, prognose en beheersmaatregelen rond de toename van jongeren die een maatwerkvoorziening krijgen. Het wordt een bespreekstuk in september als de raad dat wil. Tot slot gaf de wethouder aan dat zij en wethouder Fortuyn aan de slag gaan met de Rookvrije Generatie. Dat hadden we haar natuurlijk al ingefluisterd op de bijeenkomst van de ASD.

Tot slot stelde Valmir Xhemaili een rondvraag, die we als fractie ook al in iets andere vorm in het najaar van 2017 stelden. “Uit de beantwoording van de technische vragen bij commissie AB begrijpen we dat het integraal huisvestingsplan (IHP) primair onderwijs pas in 2019 geactualiseerd wordt. In 2017 zijn alleen maar de leerlingenprognose opgesteld, met onder meer de meest recente leerlingentellingen en woningbouwplanning. De actualisatie van het IHP is dus vertraagd. We weten dat een aantal basisscholen, voornamelijk in Bleiswijk, ernstige huisvestingsproblemen heeft. We hebben de volgende vragen aan de Wethouder. Worden deze huisvestingsknelpunten in 2019 opgelost? En zijn dat structurele oplossingen?”

Wethouder van Tatenhove kwam natuurlijk weer met het verhaal dat het ruimtegebrek in de Anne Frankschool kan worden opgelost door gebruik te maken van lege lokalen in de De Poort, een oplossing waar geen van beide scholen zich kan vinden, naar ons weten. We gaan hier verder mee aan de slag. Het hele proces is wat ons betreft onvoldoende transparant en te traag om op de urgente ruimtevraag van de Anne Frankschool in te springen.

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

De skihelling aan de Rotte.

Tot slot: Er is volgende week op woensdagavond een beeldvormende avond over ‘een alternatief programma Bleizo-West’, waarbij als climax en maquette wordt onthuld. Dat willen we natuurlijk niet missen. Op dezelfde avond ook meer nieuws over De Snip en rest van centrum Bleiswijk. De termen ‘bindend, bruisend, boeiend’ blijken nog in zwang te zijn. We berichten daarover natuurlijk later. Op donderdag bespreken de gezamenlijke commissies de kaderbrief: summier en vooral financiële getallen. In Rotterdam is het dinsdag heel spannend: de (PvdA) wethouders worden bekend gemaakt. Het zullen, hoe dan ook, goede bekenden van ons zijn. Dat is fijn voor onze politieke slagkracht in de regio. Goede week!

 Aflevering 478 sinds januari 2007

 https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

De Hoeksekade ligt er weer netjes bij, wel uitnodigend voor de ‘racers’

https://lansingerland.pvda.nl/nieuws/weekbericht-pvda-fractie-16-t-m-22-juni-2018/

Gehuchtje Rotte

 

Het bericht WEEKBERICHT PVDA FRACTIE 16 T/M 22 JUNI 2018 verscheen eerst op PvdA Lansingerland.

WAT KREEG DE PVDA DE AFGELOPEN VIER ...

PvdA PvdA Lansingerland 18-03-2018 07:06

WAT KREEG DE PVDA DE AFGELOPEN VIER JAAR PRECIES VOOR ELKAAR? De gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart staan voor de deur. In de Heraut van deze week staat een volledige pagina over wat PvdA de komende vier jaren wil bereiken en welke enthousiaste vrouwen en mannen dit gaan doen. Bij een vooruitblik past natuurlijk ook een terugblik. Wat kreeg PvdA als oppositiepartij voor elkaar? Best veel, lees maar even mee! Wonen. Lansingerland bouwt te langzaam. PvdA vindt dat het aantal te bouwen woningen vanaf 2019 omhoog moet naar minstens 1000 woningen per jaar. Het huidige college komt niet verder dan 850. Het aantal te bouwen sociaal-bereikbare huurwoningen is veel te laag in verhouding tot de vraag. Ook is er veel behoefte aan woningen met een huurprijs van 710-850 euro per maand. Een diverser aanbod in type woningen (starters, kleine huishoudens, ouderen) is broodnodig. Sneller en betaalbaar bouwen werd door PvdA voortdurend op de raadsagenda geplaatst via schriftelijke vragen, moties en debatten. Keer op keer gaf het college aan dat zij daar weinig aan kan doen. Maar de PvdA kreeg betaalbaar wonen wél hoog op de politieke agenda! Voorkomen van armoede. PvdA knokte ervoor dat extra rijksgeld voor arme kinderen daadwerkelijk werd ingezet en niet gebruikt werd om financiële tekorten te dekken. Wij vroegen om betere voorlichting, zodat alle arme kinderen aan deze ondersteuningsprogramma’s kunnen meedoen. Wij bepleitten de terugkeer van gesubsidieerde arbeid voor mensen die lastig aan het werk komen, een cliënt-vriendelijkere bejegening door de gemeente, betere cliëntondersteuning, meer maatwerk bij schulden, en fraudebestrijding als taak voor de gemeente in plaats van detectivebureaus. Zorg en ondersteuning. We volgden de grote veranderingen in het sociaal domein op de voet. PvdA kreeg geen grip op geleverde zorg, hoogte van de eigen bijdragen en klanttevredenheid. Daarom werd in 2016 door de PvdA-fractie ‘Code Oranje ’in het sociaal domein uitgeroepen. Een alarm dat hielp. Het ging beter. PvdA verzette zich tegen het overhevelen van overschotten in het sociaal domein naar de algemene reserves. Deze overschotten moeten voor zorg en ondersteuning bestemd blijven. We vroegen om keukentafelgesprekken waar zorgbehoefte en inkomen samen aan de orde komen. PvdA zette zich in voor het behoud van Huize Sint Petrus als woon & zorgvoorziening voor mensen met een indicatie Wet Langdurige Zorg en de WMO. Veilig verkeer en bereikbaarheid. PvdA is kampioen bij het versterken en verbeteren van de duurzame mobiliteit. Wij zetten ons in voor een duurzame inpassing van de A13-A16 Rotterdam, willen gratis OV voor 65+, waren indiener van het plan om de ZoRo-bus 170 in 2018 door te trekken vanaf Rodenrijs naar de luchthaven en Schiedam, pleitbezorger van station Lansingerland-Zoetermeer, initiatiefnemer van de weekend nachtmetro E, aanjager van het plan om het fietspad op de Landscheiding van lantarenpalen te voorzien. PvdA was motor achter de verkeerspoller in de Bonfut in Rodenrijs, bevorderaar van een hogere frequentie van Metro E in de spits en van grotere fietsveiligheid door nieuwe tunnels bij de Klapwijkseweg/Oudelandselaan en N209 bij Bleiswijk centrum. U weet wel, de petitie die ruim 1500 inwoners tekenden. Helaas bleef bushalte Bonfut nog buiten dienst maar dit zal in 2019 zeker veranderen. Diversiteit. PvdA was mede-initiatiefnemer van “Coming Out Day ’in Lansingerland. Wij werkten mee aan de aanleg van een Regenboog-zebrapad in Berkel centrum. Wij overlegden met de Moskeevereniging over kansen voor samenwerking met andere groepen in Lansingerland en het voorkomen van radicalisering. Goede opvang van vluchtelingen werd door de PvdA van harte gesteund. Ontmoeten via kunst & cultuur. PvdA heeft zich ingezet voor Cultuurhuizen in de drie kernen en voor de gebruikers van De Smitshoek in Bergschenhoek die op straat kwamen te staan. PvdA heeft via schriftelijke vragen, weekverslagen, politieke debatten voortdurend gepleit voor voldoende budget om de ambities voor kunst en cultuur waar te maken. Dit lukte. Ook zetten wij ons in voor het terugdraaien van de bezuinigingen op het bibliotheekwerk, kunst in openbare ruimten en het terugplaatsen van het Berkelse carillon. PvdA zette zich in voor een Berkels Cultuur-ontmoetingshuis in de Oudelandsehof. Perfecte plek met veel mogelijkheden! Economie en werkgelegenheid. PvdA heeft de Metropoolregio van harte gesteund. PvdA bracht elk jaar vele werkbezoeken aan bedrijven. Mede door ons is een motie ingediend ten behoeve van het verkrijgen van Europese subsidie voor de aanleg van snelle glasvezelkabels. Veel inzet is gepleegd voor de versterking van de winkelcentra in Bleiswijk, Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs. Om ons programma voor de toekomst te kunnen realiseren hebben wij de steun van de Lansingerlandse kiezers keihard nodig. Een college zonder de PvdA werkt niet. Dat is in de afgelopen vier jaren wel gebleken! Zie ook ons filmpje hierover: https://youtu.be/k4BAGlEJOl0

DEEL 1: WAT KREEG DE PVDA DE ...

PvdA PvdA Lansingerland 14-03-2018 06:39

DEEL 1: WAT KREEG DE PVDA DE AFGELOPEN VIER JAAR PRECIES VOOR ELKAAR? De gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart staan voor de deur. In Heraut van deze week staat een volledige pagina over wat PvdA de komende vier jaren wil bereiken en welke enthousiaste vrouwen en mannen dit gaan doen. Bij een vooruitblik past natuurlijk ook een terugblik. Wat kreeg PvdA als oppositiepartij voor elkaar? Best veel, lees maar even mee! Deze serie bestaat uit drie delen. Wonen. Lansingerland bouwt te langzaam. PvdA vindt dat het aantal te bouwen woningen vanaf 2019 omhoog moet naar minstens 1000 woningen per jaar. Het huidige college komt niet verder dan 850. Het aantal te bouwen sociaal-bereikbare huurwoningen is veel te laag in verhouding tot de vraag. Ook is er veel behoefte aan woningen met een huurprijs van 710-850 euro per maand. Een diverser aanbod in type woningen (starters, kleine huishoudens, ouderen) is broodnodig. Sneller en betaalbaar bouwen werd door PvdA voortdurend op de raadsagenda geplaatst via schriftelijke vragen, moties en debatten. Keer op keer gaf het college aan dat zij daar weinig aan kan doen. Maar de PvdA kreeg betaalbaar wonen wél hoog op de politieke agenda! Voorkomen van armoede. PvdA knokte ervoor dat extra rijksgeld voor arme kinderen daadwerkelijk werd ingezet en niet gebruikt werd om financiële tekorten te dekken. Wij vroegen om betere voorlichting, zodat alle arme kinderen aan deze ondersteuningsprogramma’s kunnen meedoen. Wij bepleitten de terugkeer van gesubsidieerde arbeid voor mensen die lastig aan het werk komen, een cliënt-vriendelijkere bejegening door de gemeente, betere cliëntondersteuning, meer maatwerk bij schulden, en fraudebestrijding als taak voor de gemeente in plaats van detectivebureaus. Aanstaande vrijdag volgt deel 2!

Begroting 2018 vastgesteld

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks VVD PvdA Lansingerland 23-11-2017 20:02

https://lansingerland.christenunie.nl/k/n10584/news/view/1140471/113707/GemeentehuisTijdens de raadsvergadering van 2 november is de begroting voor 2018 behandeld.  De laatste begroting die door de raad wordt behandeld voor de verkiezingen.

De laatste begroting dus ook van de huidige coalitie waar wij onderdeel van uitmaken. Kijkend naar de begroting voor 2018 mogen we concluderen dat deze voor de komende jaren een positief financieel beeld laat zien. Iets wat we 4 jaar geleden niet hadden gedacht. Dit positieve beeld maakt het dan ook mogelijk om bezuinigingen deels terug te draaien. Om te investeren in nieuw beleid maar ook om iets aan lastenverlichting voor de inwoners te doen. Het nieuwe beleid is vooral terug te zien in extra geld voor kunst en cultuur en duurzaamheid. Voor ons als ChristenUnie belangrijke thema’s, dus zijn wij blij met deze extra financiële middelen. Daarnaast wordt er voorgesteld om fors te investeren in de kwaliteit en kwantiteit van de ambtelijke organisatie. De afgelopen jaren ontkwam ook de organisatie niet aan de bezuinigingen en is er een behoorlijke wissel getrokken op zowel de kwaliteit (ontwikkeling van ambtenaren) als op het aantal ambtenaren. Dit in combinatie met een toename van het aantal taken, doordat de Rijksoverheid deze afstoot, leidt ertoe dat extra investeringen noodzakelijk zijn. Over dit punt waren alle partijen het eens. Over het punt hoe je dit gaat doen niet. Dit in combinatie met het vertrek van de gemeentesecretaris heeft het college doen besluiten om de invulling van de investering in de ambtelijke organisatie nader te beschouwen. Het college vroeg de raad wel om het geld voor de investering alvast te reserveren en vroeg om vertrouwen dat er een goede invulling van deze gelden zou komen. Na een goede discussie hierover is dit vertrouwen gegeven.

Ondanks onze tevredenheid over de begroting waren er nog wel enkele punten die wij graag in de begroting gerealiseerd zagen worden. Dit betrof: pendelbus Bleiswijk, Stresstest weerextremen, Opkomstbevordering nieuwe stemmers bij de gemeenteraadsverkiezingen, zogeheten klantreizen en het fietsveiligheidsplan.

Pendelbus Bleiswijk: In de begroting staat dat Bergschenhoek en Berkel en Rodenrijs voorzien zijn van snelle OV-verbindingen. In Bleiswijk ontbreekt het hieraan op dit moment. Het nieuwe station Lansingerland-Zoetermeer biedt hiertoe wel kansen. Om dit toch mogelijk te maken hebben wij een motie ingediend om onderzoek te doen naar het realiseren van een pendelbus die direct en zonder tussenstops Bleiswijk verbindt met het station Lansingerland-Zoetermeer. Deze motie aangenomen met alleen de stem tegen van Partij Neeleman. Dit onderzoek gaat er dus komen en hiermee wellicht ook de pendelbus.

Stresstest weerextremen: Het Deltaplan Ruimtelijke adaptatie verplicht alle gemeenten om uiterlijk 2019 een stresstest uit te laten voeren om te kijken in hoeverre onze openbare ruimte bestand is tegen weerextremen zoals hevige regenbuien. De gevolgen van weerextremen is iets wat iedereen ondervindt dus ook onze inwoners. Daarom is dit iets wat we gezamenlijk moeten oplossen. Daarom hebben wij een motie ingediend die het college oproept om bij het opstellen van deze stresstest ook de inwoners te betrekken aangezien dit niet verplicht is. Het college heeft toegezegd dit te doen waarmee de motie overbodig werd.

Opkomstbevordering nieuwe stemmers verkiezingen:Het laten meedenken van jongeren naar alles wat er in de samenleving speelt is ook in Lansingerland een onderwerp gezien het onderzoek naar de participatie van de jeugd maar ook gezien de net afgetrapte SIRE campagne waarin jongeren worden bevraagd over de toekomst. De jeugd heeft tenslotte letterlijk de toekomst en het is dus ook belangrijk dat zij gaan stemmen. Nu is het juist zo dan jongeren minder dan gemiddeld gaan stemmen en als ze eenmaal niet gaan stemmen de kans groter is dat ze dit nooit meer gaan doen. Om dit te voorkomen hebben wij een motie ingediend die het college oproept om jongeren actief te benaderen om het belang van hun stem duidelijke te maken en hen hiermee op te roepen te gaan stemmen. Deze motie is unaniem aangenomen.

Klantreizen: Goede dienstverlening is iets wat onze gemeente hoog in haar vaandel heeft staan. Constante verbetering is dan ook gewenst om zo onze inwoners en bedrijven optimaal te blijven bedienen. De zogenaamde klantreis is een middel om de dienstverlening te verbeteren. Dit middel ontwikkeld door Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten (KING) laat personen bijvoorbeeld de aanvraag van een subsidie van begin tot einde doorlopen. Hierbij kunnen ze dan aangeven wat er goed gaat maar juist ook wat er beter kan. Met deze klantreizen kan zo onze dienstverlening worden verbeterd. Om dit de bewerkstelligen hebben wij een motie ingediend om deze klantreizen als middel in te voeren in onze gemeente. Ook deze motie is met alleen te stemmen van de VVD, PvdA en GroenLinks tegen aangenomen.

Fietsveiligheidsplan: Een plan waar we heel vrolijk van zouden moeten worden. Dit omdat dit plan ons als raad sturing en inhoud moet geven om onze gemeente zo fietsveilig mogelijk te krijgen. In januari hebben we hiertoe een eerste visie besproken en is toegezegd dat deze visie aangevuld zou worden met maatregelen, kosten van deze maatregelen en een prioritering van deze maatregelen. Juist ook deze lijst van maatregelen en prioritering moest ons een overzicht geven. De afgelopen periode zijn er heel veel fietsonveilige punten benoemd. En steenvast beantwoorde de wethouder: “super dat u dit meldt, we nemen het op in het fietsveiligheidsplan”. Uiteindelijk is er echter geen plan. En volgens de beantwoording van het college op onze vraag in de commissie gaat deze er ook niet komen. Dit is niet conform datgene wat er is afgesproken en zonder plan hebben wij als raad onvoldoende sturingsmogelijkheden, zo vinden wij. Vandaar dat wij een motie hebben ingediend die het college opdraagt om dit plan alsnog op te stellen. Na een stevige discussie hierover met wethouder Fortuin is deze motie unaniem aangenomen door de raad.

Daarnaast hebben we nog moties gesteund over onder meer extra wijkagenten, toezicht en handhaving, openbare toiletten in de dorpscentra, van gas los voor nieuwbouwprojecten en het meer betrekken van jongeren bij de besluitvorming door de gemeente.

Tijdens de commissievergadering hebben we onze inhoudelijke mening gegeven over de begroting. Onze inbreng tijdens deze vergadering is hier terug te lezen. 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.