Nieuws van politieke partijen in Heerhugowaard over D66 inzichtelijk

6 documenten

Onze Noord-Hollandse toppers Zita ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD PvdA Heerhugowaard 12-06-2019 10:24

Onze Noord-Hollandse toppers Zita Pels en Rosan Kocken hebben de afgelopen weken veel onderhandeld voor een groener, socialer en duurzamer Noord-Holland. Straks presteren GroenLinks, PvdA, VVD en D66 (12.30 uur) het Noord-Hollands #coalitieakkoord. En het is allemaal Live te volgen via NH Nieuws 📺 Kijk je mee? #voorverandering #PS2019 #NoordHolland #GroenLinks #spreekjeuit https://t.co/jKx6bX5ZmX

Wij stemde samen met D66 en PvdA ...

GroenLinks GroenLinks D66 Heerhugowaard 29-05-2019 11:29

Wij stemde samen met D66 en PvdA Heerhugowaard tegen de beslotenheid en voor openbaarheid en transparantie binnen Haltewerk 🗳️

Waar we lokaal en landelijk goed in ...

GroenLinks GroenLinks D66 VVD CDA Heerhugowaard 10-03-2019 15:47

Waar we lokaal en landelijk goed in zin! Tijd VOOR VERANDERING.. Samen met 40.000 anderen geven wij naast een natte mars een signaal afgegeven aan VVD, CDA, CU en D66 dat het wachten te lang duurt en er nu groene leiderschap getoond moet worden. We beginnen 20 maart! #voorverandering #klimaatmars #buitenhof #klimaatmars

EEN EENDUIDIG ...

Nederland Duurzaam Nederland Duurzaam GroenLinks VVD D66 Heerhugowaard 27-02-2019 17:00

EEN EENDUIDIG EVENEMENTENBELEID Gisteren in de Gemeenteraad hebben wij het gehad over het recreatieschap Geestmerambacht, waar ook Strand van Luna en Huygendijkbos onder vallen). Nederland Duurzaam kwam erachter dat het evenementenbeleid van het Geestmerambacht niet aansluit op het evenementenbeleid van Heerhugowaard, dat in 2018 is vastgesteld. Wij hebben dan ook samen met VVD, D66 en GroenLinks een amendement ingediend dat het Geestmerambacht het evenementenbeleid moet aanpassen aan dat van Heerhugowaard en de andere deelnemende gemeentes. Zo hebben de organisatoren, die een belangrijke groep voor een bruisend Heerhugowaard vormen, meer duidelijkheid omtrent vergunningenaanvraag. Het amendement is UNANIEM aangenomen!

Grote opkomst protestactie Provinciehuis Haarlem voor behoud buslijnen in NH!

SP SP VVD D66 CDA PvdA Heerhugowaard 12-04-2018 07:41

Negentig boze buspassagiers uit Alkmaar, Bakkum, Castricum, Heerhugowaard kwamen afgelopen maandag naar het Provinciehuis in Haarlem. Zij protesteerden daar tegen de plannen voor opheffing van elf buslijnen in Noord-Holland Noord. Veertien van hen namen als inspreker ook deel aan de discussie in de statencommissie Mobiliteit. Officieel stond daar op de agenda alleen een voorstel van de PvdA om een paar busritjes uit het bezuinigingsplan toch maar niet te schrappen – door de SP bestempeld als schaamlap voor de afbraak van het openbaar vervoer. Over het bezuinigingsplan zelf wilden coalitiepartijen PvdA, VVD, D66 en CDA liever niet praten. De insprekers trokken zich daar niets van en pleitten samen bijna een uur lang, vurig en soms ontroerend, voor behoud van hun buslijn 5 (Alkmaar), 152 (Julianadorp) en 164 (Bakkum, Egmond).

De insprekers vertelden allemaal wat het verdwijnen van hun bus voor hen betekent. Heel veel indruk maakte de toespraak van Giel Schoon, die leeft met een handicap: "Wij wonen met veertien mensen op de Alkenhoef in Alkmaar. Wij gaan bijna allemaal met de bus. Wij zijn geschrokken dat de bus misschien verdwijnt. Dan zijn we veel vrijheid kwijt. Wij willen dat de buslijn 5 blijft." Ontroerend was ook de inspraak van Salver Sarp-Koç, vrijwilligster in het buurthuis De Alkenhorst in Alkmaar. Ze werkt voor gehandicapten en oude mensen, en heeft zelf ook een handicap: "Wij zijn heel erg verdrietig, wij kunnen niet heel erg ver lopen. Wij gaan met de bus naar de stad en het vrijwilligerswerk. Dat kan ik niet met mijn scootmobiel. Met de bus kan ik dat wel. Alstublieft …. voor de gehandicapten en de oude mensen …. stop niet met bus 5, alstublieft."

Anke Kretsmar is ook actief in De Alkenhorst: "Toen bekend werd dat bus 5 ging verdwijnen, is men erg geschrokken. Drie jaar geleden moest ik vanwege financiële omstandigheden mijn auto de deur uit doen. Wat nu? Lijn 5! Ik moest er even aan wennen. En toen vond ik het geweldig. Met mijn lijn 5 kan ik naar het kerkhof, naar de kinderboerderij, maar het speeltuintje, naar het ziekenhuis en naar het centrum, en niet te vergeten de bibliotheek. De bereikbaarheid is voor economisch zwakkeren - en daar wonen er heel veel van in deze wijk - heel belangrijk om te kunnen participeren." Hilda Deis wees er op dat er in Hoefplan binnenkort een Pabo komt. Die studenten hebben ook bus 5 nodig.

Uit Castricum sprak Wil Groentjes, bewoonster van een appartement bij woonzorgcentrum De Sandmark: "Wij zijn allen zelfstandig, maar willen wel graag naar onze familie en vrienden. Ook willen wij hen kunnen ontvangen. Maar dit wordt onmogelijk als buslijn 164 komt te vervallen. Zelf heb ik familie en vrienden in Bakkum-Noord, in Egmond aan de Hoef en Egmond aan Zee. Zonder deze bus wordt het eenzaam, heel eenzaam."  Carolien Jansen verhuisde zes jaar geleden om gezondheidsredenen van Amsterdam naar Castricum: "Bij mijn sociale huurwoning stopten twee bussen. In de advertentie had gestaan: de strandbus naar Castricum aan Zee stopt bij u om de hoek! En dankzij bus 164 was Egmond aan Zee binnen 18 minuten bereikbaar. Nu dreigt dat uit beeld te raken. Nooit meer even snel de bus pakken voor een bezoek aan het strand of voor vrijwilligerswerk in de terminale zorg."

Ilse Dieben uit Julianadorp is ouder van een kind dat onderwijs volgt in Schagen. In haar inspraak zei ze: "Ik maak me erg veel zorgen over het busvervoer, over lijn 152." Ze maakte duidelijk dat de paar ritten die op scholierenlijn 652 overblijven volstrekt onvoldoende zijn: "Lange wachttijden tot meer dan een uur. Scholieren zullen langer blijven hangen in het centrum van Schagen. Mijn dochter maakt elke dag gebruik van lijn 152 en volgens haar is het altijd druk in de bus. In de middag zijn er altijd passagiers. Hou het studeren alstublieft aantrekkelijk voor onze kinderen."

Inspreekster Marjo Husslage werd aangevallen door VVD-statenlid Hanneke Kamer van Hoegee, die Husslage tegenwierp: "Op een gemiddeld buskaartje zit 60 procent subsidie. Dus wilt u dat wij nog meer gaan subsidiëren op bussen die leeg rondrijden?" Waarop Husslage terugsloeg: "De bussen rijden niet leeg rond, mevrouw, daar gaat het nou juist om. En u heeft het over subsidie, maar een bus was en zou nog steeds een nutsvoorziening moeten zijn." Ook andere insprekers gaven een politiek oordeel. Zoals Arjan Gelder van Wil Nu uit Alkmaar: "Deze verslechteringen zijn echt op de liberale zelfredzaamheid toer – zoek het maar lekker zelf uit. De overheid ontwikkelt zich op een voor ons onaanvaardbare wijze, waarbij niet meer sprake is van een dienende overheid, maar steeds meer afstotend."

SP-statenlid Marnix Bruggeman vatte daarna de verhalen van de insprekers nog eens samen: "Van de insprekers hebben we gehoord wat dit voor hen betekent. Niet meer met de bus boodschappen kunnen doen. Met een enorme omweg naar het ziekenhuis. Minder bezoek van familie. Ach, zegt Connexxion, waar de bus is opgeheven, moeten mensen voortaan maar voor eigen vervoer zorgen. Ik zeg: ach ja, en zo gaan jullie lekker door met de afbraak van publieke voorzieningen. Maar wij pikken het niet meer!"

In het debat daarna tussen de statenleden ging het er vaak fel aan toe. Tot zichtbare irritatie van de coalitiepartijen deed Bruggeman het volgende voorstel: "Ik heb laten uitzoeken wat we besparen als we de gedeputeerden niet meer in dienstauto's en taxi's laten rondrijden en ze in plaats daarvan een ov-jaarkaart geven. Per jaar een hálf miljoen. Dat geld kan dan naar behoud van de bus!"

D66 statenlid Andries Tijssens (D66) wekte de suggestie dat Bruggeman met zijn overzicht van de elf op te heffen buslijnen gelekt zou hebben uit geheime stukken. Bruggeman wees er fijntjes op dat zijn informatie kwam uit een stuk van Connexxion. Dat stuk had hij als openbaar stuk gekregen via gemeenteraadsleden uit Castricum en Heerhugowaard. Alleen de statenleden hadden dit stuk niet gehad. Gedeputeerde Post (VVD) stelde bij herhaling dat openbaar maken van de busplannen alleen maar tot verwarring zou leiden. Waarop Bruggeman reageerde: "Over dat verhaal dat het niet openbaar kan worden, omdat daardoor mensen wel eens in de war kunnen raken, wat is dat voor onzin? Dat er in de politiek dingen kunnen veranderen, dat gebeurt zo vaak. Moet je voortaan alles geheim houden tot aan het eind van een wetsvoorstel de Eerste Kamer definitief besloten heeft? Dat gelooft u zelf toch ook niet? Bruggeman kondigde tot slot aan in de komende statenvergadering te komen met een eigen voorstel om het openbaar vervoer daadwerkelijk te redden, "en niet met een schaamlap zoals de PvdA doet."

 

ChristenUnie in de coalitie

ChristenUnie ChristenUnie VVD D66 PvdA CDA Heerhugowaard 19-04-2017 16:09

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1115859/66848/20170328_193858_001

Drie jaar geleden na de gemeenteraadsverkiezing van 2014 is de ChristenUnie gevraagd om gedoogsteun te geven aan de coalitie van HOP,CDA, VVD en D66. Daar hebben wij toen ja opgezegd. Het punt van ons in het coalitieakkoord onder de naam Samen leven was: Gelden voor de zorg blijven ten goede voor de zorg.

Nu drie jaar later, ontstond er een andere situatie. De wethouder van D66 kreeg geen vertrouwen meer van het college. Als gevolg daarvan trok D66 zich terug uit de coalitie.

Als gedoogsteunpartner kregen wij ook de vraag, hoe nu verder. In eerste instantie was er gesproken om er met de HOP,CDA, VVD met de gedoogpartners ChristenUnie en Nederland Duurzaam door te gaan. Er zijn vele gesprekken gevoerd en uiteindelijk kwamen er punten op tafel die wij graag gehonoreerd zagen worden. Daarover later meer. Wij zijn zeer bescheiden gebleven. Na een goed gesprek met de fractievoorzitters van de HOP, CDA en VVD werden onze punten goedgekeurd, alle partijen konden zich erin vinden.

De punten die de ChristenUnie nu heeft binnen gehaald zijn:1) Niet tornen aan de huidige winkeltijden.2) Zondagswet respecteren.3) Er komt een uitvoeringsagenda integrale dossierbehandeling in het sociale domein. (Het Sociaal Plein kan niet zien waarvoor een inwoner bij Haltewerk loopt of andersom )4) Armoedebeleid zal er ontwikkeld worden.5) Er zal extra geld gezocht worden om de tekorten op Jeugdhulp op te lossen. Dit gaat niet ten kostte van de andere zorg. Met andere woorden er zal niet bezuinigd worden op bijvoorbeeld WMO en huishoudelijke hulp. Bovendien zal er kunde worden ingehuurd op het gebied van de Jeugdzorg.

Echte ChristenUnie punten dus.

Wij zijn nu geen gedoogpartner meer maar voluit coalitie. Gelijkwaardig als de HOP, CDA en VVD. Alleen met dit verschil dat wij geen wethouder leveren. Er is nog maar een jaar te gaan voor de nieuwe verkiezingen. Voordat een wethouder is ingewerkt duurt het ook een tijd. ChristenUnie heeft volledig vertrouwen in de huidige drie wethouders, Leo Dickhoff (HOP), Monique Stam (VVD) en Guido Oude Kotte (CDA).

Als volwaardige coalitiepartner zal het contact met de wethouders meer worden, dan de afgelopen jaren. Dat is fijn, lijntjes worden zo korter. De nieuwe coalitie bestaat nu uit HOP, CDA, VVD, PvdA ( ook zonder wethouder ) en ChristenUnie.

Er is besloten om geen nieuw coalitieakkoord te schrijven, maar een addendum bij te voegen met daarin de punten van de PvdA en de ChristenUnie. Met volle overtuiging heb ik dan ook namens de ChristenUnie op dinsdag 28 maart 2017 het coalitieakkoord ondertekend.

https://heerhugowaard.christenunie.nl/k/n6075/news/view/1115859/66848/christenunie-in-de-coalitie.html

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.