Nieuws van politieke partijen in Hoogeveen inzichtelijk

83 documenten

Onze gemeente kan zoveel beter

PvdA PvdA Hoogeveen 26-07-2020 13:46

De afgelopen maanden, na de intrede van de intelligente lockdown begin maart, werd mijn wereld veel kleiner. Daar was ik natuurlijk niet uniek in, dat was voor iedereen zo. Werken deed ik grotendeels vanuit huis en het sporten en sociale leven viel stil. Een situatie kun je niet veranderen maar hoe je ermee omgaat wel.

Het bericht Onze gemeente kan zoveel beter verscheen eerst op PvdA Hoogeveen.

CDA wil sparen voor nieuw zwembad

CDA CDA Hoogeveen 21-04-2020 05:31

CDA wil sparen voor nieuw zwembad Vorig week heeft de gemeenteraad een brief en rapport ontvangen over de onderhoudskundige staat van zwembad De Dolfijn. Uit het rapport blijkt dat het zwembad technisch nog redelijk goed is en energielabel A heeft. ‘En dat voor een 50 jaar oud zwembad waarbij de baden op de eerste verdieping liggen. Dat zie je in Nederland niet veel meer. Los van de uitstraling, waar iedereen wel wat van vindt, zit het zwembad nog goed in elkaar’ concludeert CDA-raadslid Kamiel Bertels. Ondanks de redelijke staat zijn er wel een aantal zaken die aangepakt moeten worden, zoals het leidingwerk en de coating. Deze periode, waarin het zwembad gesloten is vanwege Corona, kan worden gebruikt voor het noodzakelijk onderhoud. ‘We moeten van de nood een deugd maken,’ vindt Bertels ‘en door nu de nodige investeringen te doen, hoeft het zwembad niet definitief dicht en kunnen na Corona de diverse doelgroepen, zoals gehandicapten, kinderen en zwemclub weer volop zwemmen. In het rapport staat bij de conclusies en aanbevelingen ook een overzicht van maatregelen om het zwembad nog energiezuiniger te maken. Het zwembad zou bijvoorbeeld opgewaardeerd kunnen worden naar energielabel A++ en dat zou terugverdiend worden in 25 jaar. Dat is wat het CDA betreft nu niet nodig. Door het niet doorgaan van de verhuizing van het zwembad, moet er de komende jaren een nieuw besluit genomen worden over de toekomst van De Dolfijn. Het bad is weliswaar nu nog in vrij goede staat, maar begint wel oud te worden. Een nieuw zwembad betekent een uitgave van zeker 15 tot 20 miljoen Dit is voor de gemeente de komende tijd totaal onrealistisch, maar komt in financieel betere tijden wellicht wel weer aan de orde. Bertels: ‘Op dit moment moeten we daarom zorgen dat het huidige zwembad voor de komende tien jaar veilig en goed open kan blijven. De kosten van extra investeringen die we in die tien jaar niet terug kunnen verdienen, kunnen we beter opsparen en apart zetten voor een toekomstige investering in een nieuw zwembad.’

CDA wil sparen voor nieuw zwembad

CDA CDA Hoogeveen 21-04-2020 05:31

CDA wil sparen voor nieuw zwembad Vorig week heeft de gemeenteraad een brief en rapport ontvangen over de onderhoudskundige staat van zwembad De Dolfijn. Uit het rapport blijkt dat het zwembad technisch nog redelijk goed is en energielabel A heeft. ‘En dat voor een 50 jaar oud zwembad waarbij de baden op de eerste verdieping liggen. Dat zie je in Nederland niet veel meer. Los van de uitstraling, waar iedereen wel wat van vindt, zit het zwembad nog goed in elkaar’ concludeert CDA-raadslid Kamiel Bertels. Ondanks de redelijke staat zijn er wel een aantal zaken die aangepakt moeten worden, zoals het leidingwerk en de coating. Deze periode, waarin het zwembad gesloten is vanwege Corona, kan worden gebruikt voor het noodzakelijk onderhoud. ‘We moeten van de nood een deugd maken,’ vindt Bertels ‘en door nu de nodige investeringen te doen, hoeft het zwembad niet definitief dicht en kunnen na Corona de diverse doelgroepen, zoals gehandicapten, kinderen en zwemclub weer volop zwemmen. In het rapport staat bij de conclusies en aanbevelingen ook een overzicht van maatregelen om het zwembad nog energiezuiniger te maken. Het zwembad zou bijvoorbeeld opgewaardeerd kunnen worden naar energielabel A++ en dat zou terugverdiend worden in 25 jaar. Dat is wat het CDA betreft nu niet nodig. Door het niet doorgaan van de verhuizing van het zwembad, moet er de komende jaren een nieuw besluit genomen worden over de toekomst van De Dolfijn. Het bad is weliswaar nu nog in vrij goede staat, maar begint wel oud te worden. Een nieuw zwembad betekent een uitgave van zeker 15 tot 20 miljoen Dit is voor de gemeente de komende tijd totaal onrealistisch, maar komt in financieel betere tijden wellicht wel weer aan de orde. Bertels: ‘Op dit moment moeten we daarom zorgen dat het huidige zwembad voor de komende tien jaar veilig en goed open kan blijven. De kosten van extra investeringen die we in die tien jaar niet terug kunnen verdienen, kunnen we beter opsparen en apart zetten voor een toekomstige investering in een nieuw zwembad.’

Open brief aan Treant inzake sluiting intensieve care

SP SP Hoogeveen 18-03-2020 16:39

Geacht Bestuur,

 

Nederland is in crisis vanwege het corona virus. We zetten alles op alles om het aantal besmettingen omlaag te brengen zodat slachtoffers zo nodig behandeld kunnen blijven worden. Ook voor Hoogeveen en de regio is de situatie uiterst zorgelijk. Het ligt in de lijn der verwachting dat het virus voor flink wat ziekenhuis opnames zal kunnen gaan zorgen. Iedereen, ook in de zorg, zet zich schrap. Ook wij leven mee met iedereen die werkzaam is in die zorg.

 

Toch denken wij dat het van belang is het volgende onder uw aandacht te brengen.

 

Zoals bekend hebt u ervoor gekozen het ziekenhuis Bethesda af te bouwen. Een volgende stap staat voor 6 april op het programma. De afdeling Spoedeisende hulp (SEH) wordt een basisspoedpost die zeven dagen per week van 08.00 tot 23.00 uur geopend zal zijn voor niet-levensbedreigende situaties, zoals een botbreuk of een snijwond. Op die manier zou het schaarse personeel beter ingezet kunnen worden en minder hoeven te wachten op patienten die niet komen.

Op 6 april bent u voornemens de reorganisatie van de SEH door te voeren. De spoedeisende hulp is dan alleen nog in Emmen beschikbaar.

Naar onze mening blijft deze reorganisatie een omstreden zaak. Voor iedereen dient naar onze mening een volwaardig ziekenhuis bereikbaar te zijn. Onze fractie krijgt daar nog steeds vragen over, maar nu ook over de reorganisatie bij de SEH in het licht van de huidige crisis.

 

Op dit moment staan onze inwoners voor een heel andere situatie nu het corona virus ook in Drenthe c.q. Het Noorden slachtoffers maakt. We vragen ons ten zeerste af of het wenselijk is, juist nu, de capaciteit van ziekenhuis Bethesda niet te benutten. Een eventuele toestroom van patienten met ernstige ademhalingsproblemen ligt immers in de lijn der verwachtingen. Patienten die nu naar Emmen vervoerd zullen moeten worden als uw reorganisatie plan uitgevoerd gaat worden. Uit gesprekken die wij enkele maanden geleden met ambulance medewerkers hebben gevoerd bleek dat er nieuwe ambulances klaar stonden, maar dat vacatures niet altijd meteen konden worden ingevuld, mede vanwege de noodzakelijke opleidingstijd. Toen al zorgwekkend nieuws qua haalbaarheid aanrijtijden.

Naar wij begrepen hebben is het de bedoeling de huisartsenpost in Hoogeveen in te richten voor de eerste opvang van mogelijke corona patienten uit heel Drenthe. De logica ontgaat ons dan dat gelijktijdig de mogelijkheid deze mensen zo nodig in Bethesda verder te behandelen en/of op te nemen zou moeten verdwijnen.

 

Wij zijn er ons van bewust dat we niet over alle relevante gegevens beschikken. We weten niet in hoeverre het haalbaar is zo kort voor een mogelijke crisis alsnog de planning te veranderen. Toch vragen wij u dringend de sluiting van de SEH Bethesda te heroverwegen, mogelijk op te schorten en in ieder geval geen onomkeerbare stappen te zetten.

 

Hoogachtend

 

namens de SP-fractie

 

Jutta van den Oord

 

CDA Drenthe in gesprek over ziekenhuiszorg in Drenthe

CDA CDA GroenLinks Hoogeveen 03-03-2020 14:43

CDA Drenthe in gesprek over ziekenhuiszorg in Drenthe Maandagavond 2 maart jl. organiseerde CDA Drenthe in Echten een avond voor leden over ziekenhuiszorg in Drenthe. Tweede Kamerlid voor het CDA Joba van den Berg (onder meer woordvoerder medische zorg, gehandicaptenbeleid en de GGZ) en Hans Kuipers (GroenLinks), gedeputeerde van de Provincie Drenthe (o.a. portefeuillehouder van zorg en welzijn) waren aanwezig om met het publiek in gesprek te gaan. Joba van den Berg vertelde in haar inleiding welke ontwikkelingen of knelpunten aandacht verdienen in Nederland als het gaat over de curatieve zorg. Zij deed dit aan de hand van de 3 B’s: beschikbaarheid, betaalbaarheid en bereikbaarheid. “Met name dat laatste is een belangrijk thema in Drenthe”, aldus het Tweede Kamerlid. Beschikbaarheid, betaalbaarheid en bereikbaarheid Wat betreft beschikbaarheid sprak zij over onder meer het tekort aan medicijnen, wachtlijsten in de GGZ, toename aantal stops Spoed Eisende Hulp (SEH) en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Dat de betaalbaarheid onder druk staat werd toegelicht met voorbeelden als de grote achterstand op het gebied van ICT, de niet bewezen effectiviteit van maar liefst 50% van geleverde zorg, medicalisering/consumptiegedrag en het feit dat zelfs de basis nog niet overal op orde is. De sluiting van Huisartsen Posten (HAP’s) en afdelingen SEH, als ook de aanrijtijden van ambulances, zetten de bereikbaarheid enorm onder druk. Hierover heeft mevrouw van den Berg een Initiatiefnota geschreven, waarin zij onderscheid maakt tussen acute hoogcomplexe en laagcomplexe zorg en planbare hoogcomplexe en laagcomplexe zorg. Onderzoek wijst uit dat circa 20% van de zorg op SEH-afdelingen acute hoogcomplexe zorg betreft en 80% dus niet. Samenwerking is volgens het Tweede Kamerlid het sleutelwoord. In het dynamische zorgveld, moeten de krachten worden gebundeld om oplossingen te vinden; van zorgverzekeraar, ziekenhuizen, Provincie, huisartsen en zorgcentra tot aan thuiszorg, patiënten- en belangenorganisaties als ook de lokale, regionale en landelijke politiek. Drentse Zorgtafel In Drenthe is hiervoor de ‘Drentse Zorgtafel’ ingericht. Hans Kuipers ging dieper in op de werkwijze van deze Drentse Zorgtafel: “Het betreft een unieke samenwerkingsvorm, waar binnen inmiddels al vele partijen een stoel aan tafel hebben ingenomen. Er komen allerlei onderwerpen ter tafel en dan kijken we samen welke partijen om nader onderzoek kunnen verrichten of met ideeën en/of oplossingen kunnen komen”, aldus de gedeputeerde. Al diverse andere Provincies hebben de Drentse samenwerkingsmethode overgenomen. Als verwacht kwamen er veel zorgen en ook veel vragen uit het publiek. Zowel verduidelijkingsvragen als ook zeer kritische vragen over bijvoorbeeld het ontstaan van de situatie in Drenthe, de rol van de zorgverzekeraars en de ziekenhuizen hierin en of de burger zelf überhaupt nog iets te zeggen heeft? Beide gastsprekers beantwoorden de vragen uit het publiek met alle ruimte voor discussie. Aanwezigen gaven aan de avond zinvol en verhelderend te vinden. De inleidingen van Joba van den Berg en Hans Kuipers maakten duidelijk dat provinciale en lokale bestuurders geen zeggenschap hebben over de instelling, de sluiting en de te leveren zorg van ziekenhuizen. Zelfs de minister staat min of meer aan de zijlijn. De oproep was dan ook, “bestuurders en bewoners werk samen want dan kan er invloed uitgeoefend worden op de gang van zaken rondom ziekenhuiszorg in Drenthe.”

CDA Drenthe in gesprek over ziekenhuiszorg in Drenthe

CDA CDA GroenLinks Hoogeveen 03-03-2020 14:43

CDA Drenthe in gesprek over ziekenhuiszorg in Drenthe Maandagavond 2 maart jl. organiseerde CDA Drenthe in Echten een avond voor leden over ziekenhuiszorg in Drenthe. Tweede Kamerlid voor het CDA Joba van den Berg (onder meer woordvoerder medische zorg, gehandicaptenbeleid en de GGZ) en Hans Kuipers (GroenLinks), gedeputeerde van de Provincie Drenthe (o.a. portefeuillehouder van zorg en welzijn) waren aanwezig om met het publiek in gesprek te gaan. Joba van den Berg vertelde in haar inleiding welke ontwikkelingen of knelpunten aandacht verdienen in Nederland als het gaat over de curatieve zorg. Zij deed dit aan de hand van de 3 B’s: beschikbaarheid, betaalbaarheid en bereikbaarheid. “Met name dat laatste is een belangrijk thema in Drenthe”, aldus het Tweede Kamerlid. Beschikbaarheid, betaalbaarheid en bereikbaarheid Wat betreft beschikbaarheid sprak zij over onder meer het tekort aan medicijnen, wachtlijsten in de GGZ, toename aantal stops Spoed Eisende Hulp (SEH) en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt. Dat de betaalbaarheid onder druk staat werd toegelicht met voorbeelden als de grote achterstand op het gebied van ICT, de niet bewezen effectiviteit van maar liefst 50% van geleverde zorg, medicalisering/consumptiegedrag en het feit dat zelfs de basis nog niet overal op orde is. De sluiting van Huisartsen Posten (HAP’s) en afdelingen SEH, als ook de aanrijtijden van ambulances, zetten de bereikbaarheid enorm onder druk. Hierover heeft mevrouw van den Berg een Initiatiefnota geschreven, waarin zij onderscheid maakt tussen acute hoogcomplexe en laagcomplexe zorg en planbare hoogcomplexe en laagcomplexe zorg. Onderzoek wijst uit dat circa 20% van de zorg op SEH-afdelingen acute hoogcomplexe zorg betreft en 80% dus niet. Samenwerking is volgens het Tweede Kamerlid het sleutelwoord. In het dynamische zorgveld, moeten de krachten worden gebundeld om oplossingen te vinden; van zorgverzekeraar, ziekenhuizen, Provincie, huisartsen en zorgcentra tot aan thuiszorg, patiënten- en belangenorganisaties als ook de lokale, regionale en landelijke politiek. Drentse Zorgtafel In Drenthe is hiervoor de ‘Drentse Zorgtafel’ ingericht. Hans Kuipers ging dieper in op de werkwijze van deze Drentse Zorgtafel: “Het betreft een unieke samenwerkingsvorm, waar binnen inmiddels al vele partijen een stoel aan tafel hebben ingenomen. Er komen allerlei onderwerpen ter tafel en dan kijken we samen welke partijen om nader onderzoek kunnen verrichten of met ideeën en/of oplossingen kunnen komen”, aldus de gedeputeerde. Al diverse andere Provincies hebben de Drentse samenwerkingsmethode overgenomen. Als verwacht kwamen er veel zorgen en ook veel vragen uit het publiek. Zowel verduidelijkingsvragen als ook zeer kritische vragen over bijvoorbeeld het ontstaan van de situatie in Drenthe, de rol van de zorgverzekeraars en de ziekenhuizen hierin en of de burger zelf überhaupt nog iets te zeggen heeft? Beide gastsprekers beantwoorden de vragen uit het publiek met alle ruimte voor discussie. Aanwezigen gaven aan de avond zinvol en verhelderend te vinden. De inleidingen van Joba van den Berg en Hans Kuipers maakten duidelijk dat provinciale en lokale bestuurders geen zeggenschap hebben over de instelling, de sluiting en de te leveren zorg van ziekenhuizen. Zelfs de minister staat min of meer aan de zijlijn. De oproep was dan ook, “bestuurders en bewoners werk samen want dan kan er invloed uitgeoefend worden op de gang van zaken rondom ziekenhuiszorg in Drenthe.”

GroenLinks stemt niet in met programmabegroting 2020-2023 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 13-11-2019 00:00

 

Op 31 oktober 2019 vond in het gemeentehuis de begrotingsbehandeling plaats. Daaraan voorafgaand hadden de fracties al op 10 oktober hun algemene beschouwingen uitgesproken en toegelicht. Evenals de moties en amendementen die op 31 oktober verder werden behandeld en in stemming gebracht.

GroenLinks was initiatiefnemer van drie moties, te weten: een motie over de invoering van de jaja-sticker, waarbij ongeadresseerd drukwerk (reclamefolders) alleen nog wordt bezorgd bij de woningen waar deze sticker op de deur is geplakt. Invoering van deze sticker voorkomt veel onnodig drukwerk in de bus en mensen geven hiermee aan bewust te kiezen voor het ontvangen van de reclamefolders. GroenLinks riep het college op te komen met een Plan van Aanpak om deze sticker in te voeren. Het college, bij monde van wethouder Vos, gaf aan ‘geen behoefte te hebben aan deze motie’. De motie werd met 11 stemmen voor en 18 stemmen tegen afgewezen. SP, D66, SGP, PvdA en CU waren mede-indiener.

Ten tweede was er de motie Diftar. Diftar is een systeem waarbij er sprake is van een vast tarief en een variabel tarief voor afvalaanbieding- de hoogte van het variabel tarief is afhankelijk van het aantal keren dat de container voor rest-afval wordt opgehaald en geleegd. Het gaat uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. Met deze motie verzocht GroenLinks het college dit systeem te onderzoeken, mee te nemen in het afvalbeleid en hierover terugkoppeling te geven aan de raad.

Tijdens de algemene beschouwingen op 10 oktober had wethouder Vos gevraagd deze motie aan te houden omdat op de bijeenkomst over Afvalbeleid op 28 oktober de mogelijkheid van Diftar ook zou worden besproken. In plaatsen namelijk waar dit systeem was ingevoerd, waren de resultaten van dien aard, dat dit systeem als een van de betere en goedkopere systemen werd beschouwd. Diftar zou dus nader worden bekeken -de aanwezige fracties tijdens deze afvalbijeenkomst gaven allen aan geen bezwaren te hebben tegen (het onderzoeken van) DIftar. GroenLinks, inmiddels met mede-indiener SGP, besloot de motie toch in te brengen. Het college, wederom bij monde van wethouder Vos, vond de motie overbodig. Ook de rest van de raad wees deze motie af.

Tenslotte diende GroenLinks een motie vreemd aan de orde van de dag in, namelijk voor hulp aan de Molukken. De Molukken worden sinds eind september geteisterd door aardbevingen en naschokken. Hierbij vielen tientallen doden, honderden gewonden en vluchtten nog eens circa 200.000 mensen de bergen en heuvels in. Landelijk is er weinig nieuws over deze ramp, terwijl er mensen onder erbarmelijke omstandigheden moeten zien te overleven. Hulpacties zijn vooral kleinschalig en particulier, terwijl er veel meer nodig is.

De eerste motie vroeg ook om een financiële ondersteuning, maar toen bleek dat dit geen bijval van een meerderheid van de raad zou krijgen, besloot de fractie van GroenLinks de motie aan te passen met de oproep aan het college om samen met de Molukse gemeenschap en de hulpverlenende instanties te onderzoeken waar de gemeente kon helpen én om initiatieven van de Molukse gemeenschap waar mogelijk te steunen en te faciliteren. Tevens diende deze motie als een blijk van support en medeleven aan de Molukse gemeenschap in Hoogeveen. SGP en SP hadden zich inmiddels aangesloten als mede-indiener van de motie. Het college nam de motie over en de rest van de raad stemde bijna unaniem -met uitzondering van de VVD- in met deze motie.

GroenLinks was daarnaast ook mede-indiener van negen andere ingediende moties en amendementen, waaronder vinger aan de pols houden bij bezuinigingen voor Thuishulp, betrekken bewoners bij begroting en Stichting Leergeld een betere positie geven voor uitvoer van hun taken.

Bij het stemmen voor de begroting in zijn geheel, stemde GroenLinks tegen -met name omdat de fractie zich niet kan vinden in de zware bezuinigingen binnen het Sociaal Domein. Of zoals fractievoorzitter Catharina van Hien vorig jaar al stelde bij de algemene beschouwingen 2018: “Een samenleving kun je beoordelen aan de hand waarop ze met hun meest kwetsbaren omgaat. Dat zou de maatstaf voor de uitgaven moeten zijn”

Programmabegroting 2020-2023 | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks SGP D66 VVD PvdA Hoogeveen 13-11-2019 00:00

GroenLinks stemt niet in met programmabegroting 2020-2023

Op 31 oktober vond in het gemeentehuis de begrotingsbehandeling plaats. Daaraan voorafgaand hadden de fracties al op 10 oktober hun algemene beschouwingen uitgesproken en toegelicht. Evenals de moties en amendementen die op 31 oktober verder werden behandeld en in stemming gebracht.

GroenLinks was initiatiefnemer van drie moties, te weten: een motie over de invoering van de jaja-sticker, waarbij ongeadresseerd drukwerk (reclamefolders) alleen nog wordt bezorgd bij de woningen waar deze sticker op de deur is geplakt. Invoering van deze sticker voorkomt veel onnodig drukwerk in de bus en mensen geven hiermee aan bewust te kiezen voor het ontvangen van de reclamefolders. GroenLinks riep het college op te komen met een Plan van Aanpak om deze sticker in te voeren. Het college, bij monde van wethouder Vos, gaf aan ‘geen behoefte te hebben aan deze motie’. De motie werd met 11 stemmen voor en 18 stemmen tegen afgewezen. SP, D66, SGP, PvdA en CU waren mede-indiener.

Ten tweede was er de motie Diftar. Diftar is een systeem waarbij er sprake is van een vast tarief en een variabel tarief voor afvalaanbieding- de hoogte van het variabel tarief is afhankelijk van het aantal keren dat de container voor rest-afval wordt opgehaald en geleegd. Het gaat uit van het principe ‘de vervuiler betaalt’. Met deze motie verzocht GroenLinks het college dit systeem te onderzoeken, mee te nemen in het afvalbeleid en hierover terugkoppeling te geven aan de raad.

Tijdens de algemene beschouwingen op 10 oktober had wethouder Vos gevraagd deze motie aan te houden omdat op de bijeenkomst over Afvalbeleid op 28 oktober de mogelijkheid van Diftar ook zou worden besproken. In plaatsen namelijk waar dit systeem was ingevoerd, waren de resultaten van dien aard, dat dit systeem als een van de betere en goedkopere systemen werd beschouwd. Diftar zou dus nader worden bekeken -de aanwezige fracties tijdens deze afvalbijeenkomst gaven allen aan geen bezwaren te hebben tegen (het onderzoeken van) DIftar. GroenLinks, inmiddels met mede-indiener SGP, besloot de motie toch in te brengen. Het college, wederom bij monde van wethouder Vos, vond de motie overbodig. Ook de rest van de raad wees deze motie af.

Tenslotte diende GroenLinks een motie vreemd aan de orde van de dag in, namelijk voor hulp aan de Molukken. De Molukken worden sinds eind september geteisterd door aardbevingen en naschokken. Hierbij vielen tientallen doden, honderden gewonden en vluchtten nog eens circa 200.000 mensen de bergen en heuvels in. Landelijk is er weinig nieuws over deze ramp, terwijl er mensen onder erbarmelijke omstandigheden moeten zien te overleven. Hulpacties zijn vooral kleinschalig en particulier, terwijl er veel meer nodig is.

De eerste motie vroeg ook om een financiële ondersteuning, maar toen bleek dat dit geen bijval van een meerderheid van de raad zou krijgen, besloot de fractie van GroenLinks de motie aan te passen met de oproep aan het college om samen met de Molukse gemeenschap en de hulpverlenende instanties te onderzoeken waar de gemeente kon helpen én om initiatieven van de Molukse gemeenschap waar mogelijk te steunen en te faciliteren. Tevens diende deze motie als een blijk van support en medeleven aan de Molukse gemeenschap in Hoogeveen. SGP en SP hadden zich inmiddels aangesloten als mede-indiener van de motie. Het college nam de motie over en de rest van de raad stemde bijna unaniem -met uitzondering van de VVD- in met deze motie.

GroenLinks was daarnaast ook mede-indiener van negen andere ingediende moties en amendementen, waaronder vinger aan de pols houden bij bezuinigingen voor Thuishulp, betrekken bewoners bij begroting en Stichting Leergeld een betere positie geven voor uitvoer van hun taken.

Bij het stemmen voor de begroting in zijn geheel, stemde GroenLinks tegen -met name omdat de fractie zich niet kan vinden in de zware bezuinigingen binnen het Sociaal Domein. Of zoals fractievoorzitter Catharina van Hien vorig jaar al stelde bij de algemene beschouwingen 2018: “Een samenleving kun je beoordelen aan de hand waarop ze met hun meest kwetsbaren de maatstaf omgaat. Dat zou voor de uitgaven moeten zijn”  

Penningmeester gezocht! | Hoogeveen

GroenLinks GroenLinks Hoogeveen 18-10-2019 00:00

GroenLinks Hoogeveen zoekt een penningmeester. 

GroenLinks Hoogeveen is op zoek naar een bestuurslid in de functie van penningmeester.

Naast financieel inzicht zijn we vooral op zoek naar een bestuurlijke teamplayer die mee wil denken over de toekomt van onze afdeling. 

Voor deze functie vragen we dat je lid bent of wordt van GroenLinks (dit kan al voor een klein bedrag per jaar).

De definitieve benoeming vindt plaats in de eerstvolgende Algemene Ledenvergadering, maar we zorgen voor een warme overdracht van de taken dus het zou fijn zijn als je zsm kan beginnen.

Heb je interesse? Stuur even een mail aan secretaris-hoogeveen@groenlinks.nl. Bellen kan natuurlijk ook : Jan van der Lans (secretaris) is bereikbaar via 06-29275512. Harrie van der Meer (Voorzitter) is bereikbaar via 06-54635557

Aanpakken! Bijdrage CDA-fractie Algemene Beschouwingen 2020-2023

CDA CDA VVD PvdA Hoogeveen 10-10-2019 16:38

BIJDRAGE CDA-FRACTIE ALGEMENE BESCHOUWINGEN BEGROTING 2020-2023 Klik HIER om de tekst te downloaden Aanpakken a.u.b. Geachte inwoners, geachte collega’s en geacht college, De Hoogeveners staan bekend om hun aanpakkersmentaliteit. Hier in het veen van Drenthe hebben we geleerd hard te werken en verantwoordelijk om te gaan met geld. De handen uit de mouwen en aanpakken dat is wat Hoogeveen in 2020 en verder nodig heeft. In goed politiek jargon: Hoogeveen staat voor grote uitdagingen. Daar laten wij ons niet door uit het veld slaan. Wij stropen de mouwen op en pakken de zaken aan. Het CDA is een partij van ‘aanpakken’ en verantwoordelijkheid nemen, maar CDA staat ook voor rechtvaardigheid en omzien naar elkaar. Omzien naar elkaar betekent voor ons dat we er zijn voor mensen die ons nodig hebben. Voor Roelof van 82 die het niet meer lukt om zelf zijn huis schoon te houden. Voor Floor van 54 die plotseling haar baan verliest. Voor Sander van 34 die sinds zijn 3e al in een rolstoel zit. En ook voor Kim van 14 die even niet meer bij haar ouders thuis kan wonen omdat dat gewoon niet meer gaat. Voor die mensen zijn we er. Maar het dilemma is dat mensen niet afhankelijk willen zijn van de overheid. Zij willen niet aan moeten kloppen bij instanties. En zij willen zich niet overgeven aan hulpverleners die ze niet kennen. Mensen willen hun problemen zelf oplossen met de mensen die dichtbij hen staan, van familie, buurt of kerk. Maar dat lukt niet altijd, soms is de omgeving te zwak of zijn de problemen te zwaar. En dan moet de overheid er zijn. Dan moeten we er als gemeente voor deze mensen zijn. Voor Roelof, Floor, Sander en Kim en voor al die andere mensen die ons om hulp vragen. En die hulp moet rechtvaardig zijn. Ieder moet krijgen wat hij of zij nodig heeft om zo snel mogelijk weer op eigen benen te staan. Het is niet rechtvaardig als al onze hulp gaat naar de mensen die handig gebruik maken van alle regelingen simpelweg omdat zij goed de weg weten en daar ‘recht’ op hebben. Het is niet rechtvaardig dat als mensen uit de bijstand gaan werken en daardoor plotseling zoveel regelingen mislopen dat ze daardoor armer worden dan als ze werkloos thuis waren gebleven. Het is niet rechtvaardig als zorginstellingen ons zorggeld niet besteden aan zorg, maar aan winst, directeuren en dure kantoorpanden. Het is niet rechtvaardig als jongeren in de jeugdzorg van instelling naar instelling worden gesleept en er ondertussen alleen maar slechter van worden. Het is niet rechtvaardig dat mensen met een laag inkomen die wel werk hebben niet meer uren willen of kunnen werken omdat ze dan regeling mislopen. Het is niet rechtvaardig als... we kunnen nog wel even doorgaan. Het CDA staat voor omzien naar elkaar, op een rechtvaardige en menselijke manier. Hoogeveen is een sociale gemeente. Dat zijn we al heel lang en dat blijven we, ook als we de voorliggende begroting vaststellen. Hoogeveen blijft een sociale gemeente! Met rechtvaardige verhoudingen. Maar er zijn veel misstanden in de zorg, ook in Hoogeveen. Het CDA wil dat we daar nu echt werk van gaan maken, liefst samen met de mensen die de zorg het beste kennen. Zorg dat ons geld terecht komt bij de mensen die ons nodig hebben en zorg dat ons geld niet weg lekt naar de verkeerde dingen. Daarom moet de gemeente ook naar zichzelf kijken. Hebben we duidelijk afgesproken wat zorg is? Hebben we bureaucratie op bureaucratie gestapeld? Aanpakken! Wat willen we aanpakken? I. Onterechte en ondoelmatige zorgkosten II. Het verschil tussen werken en niet werken; III. Het wegzinken in schulden IV. De hogere lasten voor burgers V. Meer kindvriendelijkheid in Hoogeveen VI. Verduurzamen met weinig middelen Onterechte en ondoelmatige zorgkosten Het heeft even geduurd, maar Hoogeveen in Drents verband gaat de zorgkosten aanpakken. Juist om het systeem voor kwetsbaren overeind te houden! De SWO krijgt in 2020 462k extra voor nieuw beleid. Wij roepen college op om data-analyse zo in te zetten dat onterechte posten achterhaald kunnen worden. Stel hoge doelen aan deze vernieuwing en sluit aan op de pilot van VNG. Definieer dan wat zorg wel en niet is. Daarnaast op 24 september lazen we 30% zorgbudget gaat op aan overheadkosten. Ook Hoogeveen is druk doende met (achteraf) controleren van zorgkosten. CDA roept college op in te zetten op een goed systeem van controle vooraf (HT) en facturen zelf te controleren en niet op externe accountants te wachten! Het verschil tussen werken en niet werken; Door rijks- en gemeentelijke regelingen is de stap om te gaan werken onhaalbaar groot. Als je gaat werken of meer gaat werken, verdien je minder. Dat staat het CDA erg tegen. Dus Hoogeveen moet deze inkomensterugval NIET vergroten! Daarbij mogen de regelingen ook eenvoudiger. Daarmee helpen we de kwetsbare inwoners en de SWO die minder moeilijke controles hoeft uit te voeren. Hierin kunnen we de oproep van de cliëntenraad afgelopen donderdag ook meenemen. Combineer dat met kanteling van de regelingen en zodanig dat de oplossing voor het individu voorop staat. Wij dienen samen met PvdA en GB de motie ‘onderzoek herziening regelingen in’. Het wegzinken in schulden CDA ziet dat mensen wegzinken in schulden. Dat voorkomen moet een speerpunt zijn. We zijn blij met platform financiële zelfredzaamheid. Vele schuldhulpmaatjes helpen. Een goed voorbeeld van liever minder overheid en meer samenleving. College laat deze deskundigen één plan maken en onderzoek met hen hoe we gezamenlijk de schuldproblematiek kunnen aanpakken. Graag zien we als CDA doorzettingskracht op dit dossier. Wij zien elders dat het maatschappelijk middenveld de handen in een slaat en over schotten heen samenwerking organiseert. Wij roepen college op daarbij de schulden onder jongeren extra aandacht te geven. Horen graag uw reactie op beide punten. De hogere lasten voor burgers Vorig jaar heeft CDA initiatief genomen om de OZB-verhoging niet door te laten gaan. Dit jaar zien wij dat het college in verschillende ronden uitgebreid heeft gekeken naar bezuinigingen en dat alle programma’s hun bijdrage leveren. De kosten zijn met + € 9,6 mln realistischer begroot en het college heeft ingegrepen door voor € 9,2 ombuigingen door te voeren. Velen leveren een bijdrage om zoals de heer Storm vorige week zei: het huishoudboekje op orde te krijgen. Er komt meer evenwicht. Daarom hebben wij voor deze keer besloten om niet tegen de bijdrage via de OZB verhoging te stemmen. Echter niet zonder meer. Deze hoge verhoging is in onze ogen eenmalig. Daarom overwegen we een amendement zodat een automatische doorlopende verhoging geen gewoonste zaak van de wereld is. Wij constateren namelijk ook: · SWO (CAO en nieuwe beleid) groeit door naar bijna 60 mln. · Woonlasten worden sterk geraakt door afvalstoffen. Daarom hebben wij in ons amendement de OZB en de SWO gekoppeld. Kortweg komt het op het volgende neer: nu eenmalig een OZB verhoging en in 2021 en 2022 0% verhoging van de OZB, Het tekort waar hierdoor ontstaat is dan een taakstelling voor de SWO in 2021 en 2022. En CDA wil niet weer de SWO-begroting vaststellen voor onze eigen begroting! Daarnaast hebben we gezien dat een groot hap van onze woonlasten veroorzaakt wordt door de afvalkosten. Meerdere partijen hebben daar jl. maandag ook bij aangegeven dat daar kritisch naar gekeken moet worden. CDA en VVD roepen met motie ‘naar gemiddelde afvalstoffen’ college op om diepgaand te onderzoeken waarom Hoogeveen (met Emmen en Coevorden) zo veel afwijkt van de gemiddelde kosten in Drenthe en bij de raad terug te komen met een aanpak om naar gemiddelde niveau te komen. Meer kindvriendelijkheid in Hoogeveen CDA wil meer aandacht voor Hoogeveen als recreatiestad voor kinderen. Daarom roepen wij het college om dit profiel van Hoogeveen concreter en duidelijker te maken en met ervaringsdeskundigen (kinderen en ouders?) en inwoners het gesprek over aan te gaan. Het verduurzamen met weinig middelen CDA is zich bewust van noodzaak tot inzetten van alternatieve energiebronnen maar realiseert zich ook dat vandaag de dag van de verduurzaming dat voor velen om financiële redenen niet de eerste prioriteit heeft. CDA wil kijken of via financiering door de gemeente woninggebonden duurzaamheidsinvesteringen mogelijk zijn. Daartoe dienen wij de motie: ‘onderzoek verduurzamen via baatbelasting’ in. Afsluitend Wij begonnen dit betoog van het CDA over een gemeente die verantwoordelijk en rechtvaardig is. Er liggen 78 bezuinigingen voor, daarvan 28 in het sociaal domein. CDA heeft alle insprekers gehoord, maar heeft ook zelf in de samenleving navraag gedaan. Wij lezen over maatwerk en weten dat er veel mogelijkheden voor bezwaar en beroep zijn, maar wij roepen het college op: investeer in goede communicatie door uw consulenten, wees alert op willekeur en hanteer een hardheidsclausule. Doe ons tijdig verslag van de uitkomsten van de (her-) indicaties. En naar de inwoners: betrek de politiek als u naar eigen zeggen onrechtvaardig wordt behandeld. Wij hebben op 6 punten opgeroepen als Hoogeveen zaken aan te pakken. Wij denken als CDA dat de mensen, de samenleving elkaar nodig heeft. Hoogeveen mag trots zijn dat zo velen, uit verschillende overtuigingen, de handen voor de kwetsbaren uit de mouwen steken. Wij roepen daarom het college op om te onderzoeken of de samenleving daarbij geholpen kan worden. Wij denken aan initiatieven als een sociaal investeringsfonds zoals we dat elders zien, dit zou kunnen helpen als steun in de rug voor grote initiatieven uit de samenleving. Innovatie van uit de praktijk. Een dergelijk fonds kan de rol van Smederijen versterken! Dat is ook Nieuw Drents Denken! Horen hier graag uw reactie op deze suggestie. Investeren moet, ook in sociale vernieuwing.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.