Nieuws van D66 in Zwolle inzichtelijk

26 documenten

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Zwolle 04-08-2020 17:26

Naar aanleiding van het bericht van inwoners uit de AA-landen dat de gemeente geen actie neemt om de verlichting van de attentiemast die tegen de regels in aanstaat, heeft Sonja Paauw namens onze fractie in juli 2020 vragen gesteld. De antwoorden zijn inmiddels binnen en leiden tot het volgende artikel.

Omgang met inwoners rond kwestie Attentiemastenbeleid moet beter

In 2018 is het Attentiemastenbeleid van de Gemeente Zwolle geëvalueerd nadat het beleid in 2014 was vastgesteld. Attentiemasten met commerciële doeleinden worden door de gemeenteraad kritisch gevolgd. Partijen als D66, Swollwacht, CDA, SP en GroenLinks hebben eerder tegen masten gepleit. Deze partijen, die inmiddels samen 27 zetels hebben, zien de toegevoegde economische waarde van attentiemasten niet. Of zoals D66 het destijds verwoordde bij monde van Claudia van Bruggen: “Sterker nog het schaadt de aantrekkelijkheid van onze stad en daarmee onze economie.” William Dogger liet tijdens de besluitvorming over de evaluatie van het attentiemastenbeleid in zijn rol als fractievoorzitter van Swollwacht horen “Dat het een kulverhaal van het college is dat het succes van ondernemerschap af zou hangen van een attentiemasten. Als dat zo is kunnen ze beter de stekker eruit halen.”

Inmiddels bestaat het politiek gevoelige attentiemastenbeleid een aantal jaar. Op basis van dit beleid mag o.a. de verlichting ’s nachts niet aan. Niet alleen de gemeenteraad, ook inwoners die bij de mast aan de A28 wonen in de AA-landen hebben hier sterk voor gepleit. Wethouder De Heer (VVD) heeft hen destijds de belofte gedaan dat de betreffende mast bij het Foodcourt ‘s nachts uit zou zijn. Dit is tevens opgenomen in de vergunning van de eigenaar van de mast.

Verbazingwekkend hoe gemeente omgaat inwoners

Wat schetst onze verbazing? In juni krijgen wij van inwoners te horen dat de mast fel verlicht is, ook ’s nachts. De eigenaar van de mast houdt zich dus niet aan de regels. De gemeente zal de ondernemer hier wel op wijzen en handhaven denk je dan. Nou.. nee dus. Wat doet de gemeente wel? Zij zegt tegen de inwoners die vragen om handhaving dat zij dan een handhavingsverzoek moeten indienen! Je zou toch zeggen dat als je weet dat er regels overtreden worden, die na hevige politieke discussie tot stand zijn gekomen, dat je dan als gemeente gewoon gaat handhaven. Daarbij, ook als het niet politiek gevoelig zou zijn, moet je handhaven. Een verkeerd geparkeerde auto krijgt zijn bekeuring direct, daar is ook geen handhavingsverzoek voor nodig.

Democratische wil wordt niet in de praktijk gebracht

In de gemeenteraad wordt veelvuldig aangegeven dat de raad een flexibele, meedenkende, maatwerk leverende en ook goed handhavende overheid wil. Waarom wordt dit niet in de praktijk gebracht? Zo moeilijk is het toch niet om (in dit geval) een ondernemer hierop aan te spreken? Waarom maakt de gemeente het burgers lastig door om handhavingsverzoeken te vragen. Opmerkelijk is ook nog het feit dat de gemeente, nadat de betreffende inwoners een dergelijk verzoek hadden opgesteld, aangaf dat ze geen belanghebbende zouden zijn en dat het verzoek dus niet ontvankelijk is. Begrijpt u het nog? Zeg dat dan meteen, dan hadden de inwoners zich de moeite kunnen besparen!

D66 wil verbetering zien

Naar aanleiding van dit hele verhaal heb ik namens de D66 fractie voor de zomervakantie vragen gesteld aan het college: 1. Is de gemeente bereid om over te gaan tot strikte handhaving van het betreffende voorschrift? Zo nee, waarom niet? 2. Waarom moeten inwoners een handhavingsverzoek doen bij het overtreden van regels door derden en gaat de gemeente niet zonder deze tussenstap over tot handhaving?

Het antwoord doet me goed. De gemeente gaat nu wel over tot handhaving. Waarom dit gegaan is zoals het gegaan is, blijft onduidelijk. Het college geeft aan dat het ook over de verdeling van handhavingscapaciteit gaat. Maar je maakt mij niet wijs dat het contact met betreffende ondernemer zo slecht is dat de kwestie over de verlichte attentiemast niet even aangekaart had kunnen worden. Op deze manier kost het inwoners heel veel tijd en frustratie. Vorig jaar de Noorderkolkbruiloft, nu de attentiemast, iedere keer blijkt dat handhaving moeilijk is voor de gemeente. Dit, en de manier waarop er vervolgens met inwoners wordt omgegaan moet echt beter.

Stop met biomassacentrales in Zwolle

D66 D66 PvdA Zwolle 02-08-2020 05:54

De kleine biomassacentrales in Zwolle moeten zo snel mogelijk sluiten, vinden de PvdA en D66. De grotere nog geplande centrale op Voorst zien ze het liefst helemaal niet komen, maar als dat wel moet dan onder strikte voorwaarden. Beide partijen concluderen dit naar aanleiding van het advies dat de Sociaal-Economische Raad (SER) onlangs uitbracht. Mart oude Egbrink van de PvdA en David Hof van D66 manen het Zwolse college tot actie en schreven een opiniestuk.

In Holtenbroek (Muziekbuurt), aan de Vrolijkheid en in Breecamp zorgen kleine biomassacentrales voor de verwarming van huizen en bedrijven. Begin dit jaar verleende de gemeente een vergunning voor een grotere biomassacentrale op Voorst. Hierover maken vele Zwollenaren zich terecht grote zorgen. Ook de PvdA en D66 zijn al langere tijd kritisch over biomassa. Zo hebben we afgelopen november de wethouder gevraagd terughoudend te zijn ten aanzien van nieuwe initiatieven. Desalniettemin koos het college ervoor om de nieuw te bouwen centrale op Voorst geen strobreed in de weg te leggen. De komende jaren zouden in Nederland honderden biomassacentrales verschijnen, veelal draaiend op resthout. Wie garandeert dat er voldoende resthout beschikbaar is en blijft?

Advies van de SER

De Sociaal Economische Raad (SER) zegt dat biomassa – of biogrondstoffen – een belangrijke rol blijft spelen in een duurzame, CO2-neutrale en circulaire toekomst. Echter, het gaat daarbij vooral om de vraag hoe je het inzet. Ze maakt een duidelijk onderscheid tussen hoogwaardige en laagwaardige toepassingen. Hoogwaardige toepassingen zijn vooral de inzet bij de productie van materialen en in de chemie.  Laagwaardige toepassingen gaat over toepassingen waar goede alternatieven voorhanden zijn, zoals bij de productie van warmte in de kleine (Zwolse) biomassacentrales. Kleine centrales bieden daarmee geen toekomst voor de opwekking van warmte en elektriciteit. Het gebruik ervan moet worden afgebouwd, adviseert de SER. Daar waar op dit moment nog geen alternatief is voor biogrondstoffen – denk aan hoge temperatuurwarmte in de industrie en zwaar wegtransport – kan de inzet van biomassa als een overbruggingstoepassing gezien worden. Dit lijkt bijvoorbeeld ook te gelden voor de beoogde centrale op Voorst.

Hoe nu verder in Zwolle?

Wat de PvdA en D66 betreft is er een duidelijke strategie van het Zwolse college nodig. Bestaande biomassacentrales in Zwolle moeten gesloten worden. Hiervoor zijn prima alternatieve duurzame opties beschikbaar als zonne-energie, windenergie en eventueel geothermie. Zolang de centrales nog wel in gebruik zijn, willen we van het college weten hoe we dat zo duurzaam en met zo min mogelijk overlast kunnen doen. Op 1 juli schreef minister Wiebes in een kamerbrief dat hij de eisen voor uitstoot voor biomassacentrales fors wil aan te scherpen. De PvdA en D66 vinden dat deze eisen ook voor bestaande centrales moeten gelden. Juist kleine biomassacentrales kennen namelijk amper regelgeving op het gebied van uitstoot. Hierdoor slaat fijnstof neer in de achtertuin van onze inwoners. Met de nieuwe regelgeving kunnen we mogelijk ook besparen op de uitstoot van stikstof. Dat is hard nodig voor de woningbouwopgave in onze stad.

Tot zo ver de kleine centrales, wat te doen met de beoogde grotere biomassacentrale op Voorst? Omdat hier sprake lijkt van een zogenaamde overbruggingstoepassing is er waarschijnlijk niet direct een alternatief voorhanden. Desondanks willen de PvdA en D66 dat de wethouder zo snel mogelijk met de toekomstig exploitant in gesprek gaat over de adviezen van de SER. Is het nog logisch de centrale te bouwen? Is er echt geen alternatief denkbaar binnen een aantal jaren?

Tevens zegt de SER terecht: indien duurzame alternatieven pas op termijn inzetbaar zijn, moet je afwegen of een keuze voor biogrondstoffen als overbruggingsoplossing de voorkeur verdient boven nog even wachten op een alternatief. Het risico is immers dat er straks een centrale staat, terwijl na een aantal jaar een alternatief voorhanden is. Blijft die centrale dan nog twintig jaar staan, omdat deze er toch al staat? Is dat wat we willen?

Als die centrale er ondanks alles toch moet komen, vinden wij dat nu al gebouwd moet worden volgens de aangescherpte emissie-eisen die minister Wiebes wil laten gelden vanaf 2022. Want het kan toch niet zo zijn dat de inwoners in Frankhuis de laatste groep is die last krijgt van uitstoot, alleen omdat de eisen voor de centrale op Voorst nog nét niet golden.

Energieambities

Biomassacentrales sluiten betekent iets voor de klimaatambities van Zwolle. Ambities die we onverkort moeten halen. Tot op heden roept het college dat de inzet van biomassa daarbij noodzakelijk is. Nu biomassa ongeschikt is voor de toekomstige opwekking van warmte en elektriciteit moeten we kijken naar de alternatieven.

Allereerst moeten we in Zwolle veel en veel meer inzetten op energiebesparing. Als gemeente lopen we hierin hopeloos achter. Zo hebben de PvdA en D66 eerder gepleit voor de ondersteuning van inwoners door energiecoaches, een energiefonds en aandacht voor onze inwoners met een kleine beurs. Maar de meeste besparing moet bij Zwolse bedrijven vandaan komen. Daar heeft het merendeel de verplichte maatregelen nog niet genomen. Desondanks er is geen sprake van voldoende handhaving of ondersteuning bij deze bedrijven.

Naast energie besparen, moet je ook kijken naar andere vormen van energieopwekking; geothermie, zonne-energie en windenergie. Inmiddels zijn er een aantal zonneparken in Zwolle waarin Zwollenaren participeren. Inwoners van Tolhuislanden zijn druk hun plannen met wind en zon vorm te geven. Dat is allemaal erg mooi. Maar kijkend naar geothermie, lijken de opbrengsten hoogst onzeker. Wat onze fracties betreft is de tijd dan ook rijp om ook voor Zwolle-Zuid de discussie over windturbines te voeren. De veranderende inzet van biomassa, de onzekerheid over de opbrengsten van geothermie in Zwolle, de achterblijvende energiebesparing en de urgentie om een leefbaar Zwolle voor onze kinderen achter te laten, rechtvaardigen dat alle coalitiepartijen over hun eigen schaduw heen stappen in deze discussie.

College aan zet

De inzet van biomassa blijft nodig voor een duurzame toekomst. Maar niet op de manier waarop we dat nu in Zwolle doen. Om te kijken of het college onze oplossingsrichting deelt, stellen we schriftelijke vragen aan het college. Deze vragen zijn hier te lezen. Mocht de antwoorden hierop niet bevredigend zijn, dan zullen we direct na het zomerreces om een debat vragen.

De toekomst van de lokale democratie in Zwolle

D66 D66 Zwolle 25-05-2020 16:12

Als jij het voor het zeggen had in je stad, hoe zou je het bestuurssysteem dan inrichten? Misschien zou je stadsgenoten laten stemmen – of misschien heb je wel hele andere ideeën over een manier van volksregering.  D66 en GroenLinks gaan samen met jullie op zoek naar wat democratie eigenlijk voor ons betekent: hoe ziet de toekomst van de lokale democratie eruit? Op 30 juni organiseren we daarom samen met Club Cele een avond over lokale democratie. Ook doen we een onderzoek naar wat Zwollenaren vinden.

Kijken naar hoe democratische vernieuwing ook kan

Er is een nieuwe beweging gaande: een democratische revolutie. In de erg populaire bestseller ‘De meeste mensen deugen” van historicus en journalist Rutger Bregman krijgen we een mooi voorbeeld over burgerbegrotingen. In de Venezolaanse stad Torres krijgen burgers een budget, waarmee de inwoners samen met de politiek mogen besluiten waarvoor het geld wordt gebruikt. Of denk aan de Super-Stemwijzer van Tibor Bosse, universitair hoofddocent Kunstmatige Intelligentie, die de gevolgen van een stem kan voorspellen. Gaan mensen zo beter nadenken over hun stem?

Tijdens ‘De toekomst van de lokale democratie’ verzamelen we zulke voorbeelden, samen met ideeën en meningen om te kijken hoe het óók kan. Is onze lokale democratie aan verandering toe – en wat moet er dan veranderen? We luisteren naar verschillende standpunten: hopelijk ook naar die van jou.

Vul ook de enquête over de toekomst van lokale democratie in! Die vind je hier: Enquête (die is ook in het Turks beschikbaar)

Democratie 101

Om te kijken naar verandering, moeten we ook kijken naar de basis. Natuurlijk onderzoeken we daarom ook hoe de lokale democratie op dit moment in elkaar steekt. Een basisles democratie, dus, maar dan met een verrassende twist. Democratie als manier om een land te besturen bestaat al namelijk eeuwenlang: in de 6e eeuw v.Chr was dit al een bestuursvorm in het oude Griekenland – hoewel heel anders dan de democratie die we nu kennen. We nemen je mee in de interessante geschiedenis van de democratie.

De Verenigde Straten van Zwolle?

Niesco Dubbelboer zet zich als directeur van Agora Europa en als één van de initiatiefnemers van Meer Democratie volop in voor een bloeiende en rechtvaardige democratie. Op 30 juni vertelt Niesco alles over zijn werkzaamheden, en dan in het bijzonder over het interessante idee over een andere vorm van representatieve democratie in ons land. Dit jaar werd namelijk het initiatief De Verenigde Straten van Amsterdam gelanceerd: elke Amsterdamse straat (dat zijn er 4.662!) mocht één vertegenwoordiger aanwijzen, die namens de straat over belangrijke beslissingen in de stad mocht beslissen. Hoe zou het zijn als we samen de Verenigde Straten van Zwolle oprichten?

Je mening telt!

Zoals dat hoort in een democratie, willen we graag je mening horen. Dan kan op de avond zelf, maar ook door het invullen van onze enquête. De resultaten presenteren we op 30 juni. Hoe zie jij de toekomst van de lokale democratie voor je en wat betekent lokale democratie voor jou? Met deze avond willen we het gesprek openen en verkennen wat Zwollenaren vinden van onze lokale democratie. Graag tot ziens op 30 juni bij onze online avond over lokale democratie!

Aanmelden kan hier.

D66, ChristenUnie en Groenlinks hebben vragen over lozing drainagewater van rangeerterrein in de IJssel

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie Zwolle 01-05-2020 10:20

Het lijkt er op dat ProRail opnieuw de fout in is gegaan bij het rangeerterrein in Zwolle. Uit onderzoek van Zwollenaar Wim Eikelboom blijkt dat de spoorwegbeheerder zonder de juiste vergunningen water loost op de IJssel. De fracties van ChristenUnie, GroenLinks en D66 vragen het college om opheldering.

Vorig jaar al in opspraak

Vorig jaar kwam de spoorwegbeheerder – ook na onderzoek van de Zwolse journalist en natuurliefhebber Wim Eikelboom – in opspraak vanwege een ontbrekende natuurvergunning voor de aanleg van een tijdelijke pijplijn om bemalingswater via de uiterwaarden, een Natura 2000 gebied, te lozen. Ditmaal gaat het om de lozing van water in de IJssel. Ook nu weer is er geen noodzakelijke vergunning.

Verstevigen van toezicht

Dat ProRail nu opnieuw de fout in lijkt te gaan, is extra pijnlijk omdat D66 vorig jaar samen met GroenLinks ook al vragen had gesteld. Uit de antwoorden bleek dat de situatie had geleid tot een nieuwe werkwijze bij het team vergunningen. De gemeente Zwolle is een van de partijen die dient toe te zien op de naleving van de bescherming van de natuur, stellen de fracties van de ChristenUnie, GroenLinks en D66. Zij stellen daarom schriftelijke vragen aan het college. De drie partijen willen onder meer weten in hoeverre de voorgeschiedenis wordt meegenomen in het al dan niet verstevigen van het toezicht en of de gemeente hier een proactieve rol in speelt richting verantwoordelijke overheden?

Hier vind je de vragen.

Maak vaart met concrete maatregelen om mobiliteit in Zwolle te verbeteren

D66 D66 Zwolle 18-11-2019 19:52

Zwolle is een stad waar mobiliteit een belangrijke rol speelt. Denk aan het feit dat we een fietsstad pur sang zijn (geen stad kent meer fietsbewegingen per inwoner), we het drukste treinstation van Overijssel hebben en we met de A28, N50 en N35 belangrijke autowegen hebben die de stad verbinden. Om klaar te zijn voor de mobiliteit van de toekomst, presenteerde het college onlangs de Mobiliteitsvisie 2020-2030. Namens D66 deelde burgerraadslid Alex van Dijk zijn kijk op deze visie. Hieronder een aantal van de punten die hij maandagavond 18 november in de gemeenteraad aanstipte.

Mobiliteit is actueel. Kijk alleen maar naar de huidige stikstofdiscussie. Alex vaagt in zijn bijdrage aandacht voor dat knellende probleem en roept op tot concrete maatregelen. “In de visie lezen we dat Zwolle onder de geldende EU-normen voor fijnstof wil blijven en doorgaand en ander autoverkeer in en rond het centrum wil terugdringen. Daarnaast moet Zwolle-breed de verkeerdruk worden beperkt, wordt er optimaal ingezet op ruimtegebruik en moet de leefomgeving en gezondheid van de inwoners verbeterd worden. Allemaal erg positief, maar we lezen niks concreets! Bijvoorbeeld over het autoluw maken van de binnenstad, het verlagen van de maximum snelheid op de binnensingel naar 30 km en het verlagen van de snelheid op de IJsselallee en de Ceintuurbaan naar 50 km.”

De Mobiliteitsvisie biedt ook ruimte aan elektrisch vervoer en de ambitie is om vraaggestuurd in te zetten op 200 nieuwe laadpalen. Maar, zo stelt Alex in zijn betoog, de manier waarop aanvragen voor deze palen verloopt in Zwolle kan een stuk beter. “Zo zou de gemeente zich passief opstellen, wordt er onvoldoende meegedacht, nemen aanvragen erg veel tijd in beslag of worden ze afgewezen. D66 hoopt dat er een snelle oplossing wordt geboden.”

Stadslogistiek is tot slot een belangrijk instrument om auto’s uit de binnenstad te weren en het leefklimaat te verbeteren. Zo loopt er in Zwolle onder meer een proef met cargo e-bikes die als alternatief voor voertuigen op fossiele brandstof kunnen dienen. Alex kwam daar ook nog even op terug in zijn bijdrage. “We horen hier weinig over maar kan de wethouder al resultaten van deze pilot delen en de mogelijke vervolgstappen?” Ook vroeg hij de wethouder naar de stand van zaken van de ambitie om in 2022 de eerste stadshub te realiseren. “Dat is al over 2 jaar. Kan de wethouder aangeven welke stappen er inmiddels genomen zijn en of we hierin nog op schema liggen?”

Lees ook: D66 ziet kansen voor gebiedsontwikkeling Zwartewaterzone Fiets, auto en openbaar vervoer

Maak klimaatadaptie op creatieve manier zichtbaar

D66 D66 Zwolle 23-09-2019 09:13

Het hoeft geen kopie van de Trevifontein te worden, maar een speels waterelement in de binnenstad van Zwolle zorgt niet alleen voor veel plezier, maar vermindert ook hittestress. D66 roept daarom het college op om te onderzoeken of er bijvoorbeeld een open straatfontein in het centrum kan komen. Wat D66-raadslid David Hof betreft zou ook het zichtbaar maken van een deel van de Aa, het riviertje dat vroeger door de binnenstad liep, een mogelijkheid kunnen zijn.

Wat D66 Zwolle betreft zou een speels waterelement een toegevoegde waarde kunnen zijn

De binnenstad van Zwolle is een van de fijnste plekken om te zijn, maar bij hoge temperaturen ook één van de heetste. Bezoekers en bewoners kunnen op die momenten wel wat verkoeling gebruiken en wat D66 betreft zou een speels waterelement, zoals een open waterfontein, een toegevoegde waarde kunnen zijn. David Hof: “Door de klimaatverandering komen extremere temperaturen steeds vaker voor. Met name in de zomer kan het soms zeer heet worden, zoals we ook dit jaar hebben ervaren. Als stad is het goed om klimaat adaptieve maatregelen te nemen, kortom: zorg dat je bijvoorbeeld bij extreme hitte plekken hebt die voor verkoeling zorgen. Een waterelement zou wat ons betreft een goed voorbeeld kunnen zijn.”

Onderzoeken of er kansen liggen voor de aanleg van een speelfontein

Het college is bezig met de ontwikkeling van de zogeheten Klimaatadaptatie Strategie waarin onder meer maatregelen worden opgenomen die er voor zorgen dat Zwolle beter bestemd is tegen bijvoorbeeld extreme regenval, overstromingen of hittestress. D66 heeft eerder al laten weten graag mee te denken met het college en stelt nu concreet voor om te onderzoeken of er kansen liggen voor de aanleg van een waterelement.

Koppeling met de historie van Zwolle maken

Hof: “Je zou zelfs de koppeling met de historie van Zwolle kunnen maken, door een deel van de Aa, het riviertje dat vroeger door de binnenstad liep, zichtbaar te maken. Drie vliegen in één klap: je verkleint de hittestress, je vergroot de aantrekkelijkheid van de binnenstad en je toont een deel van de Zwolse historie.”

Fontein kan bijdragen aan het verminderen van hittestress

De gemeenteraad bespreek de Klimaatadaptatie Strategie maandag tijdens het Raadsplein. D66 dient dan een motie in waarin het college wordt gevraagd om te onderzoeken hoe een speels waterelement in de binnenstad kan bijdragen aan het verminderen van hittestress. Dat onderzoek zou dan tijdens de bespreking van de Perspectiefnota 2021 gereed moeten zijn.

De wethouder (Anker) vindt net als wij dat klimaatadaptie op creatieve manier zichtbaar zou moeten worden en heeft de toezegging gedaan hiermee aan de slag te gaan. De motie hebben we toen teruggetrokken.

Lees ook: Topinstituut klimaatadaptatie naar Zwolle D66 ziet kansen voor gebiedsontwikkeling Zwartewaterzone

Zorgen over ontwikkeling Broerenkwartier door sluiting Hudson’s Bay

D66 D66 Zwolle 02-09-2019 17:14

Nu bekend is dat warenhuisketen Hudsons Bay zich op korte termijn uit Nederland terugtrekt, maakt de factie van D66 Zwolle zich zorgen over de consequenties voor de levendigheid van het Broerenkwartier. Leegstand van het relatief grote pand van Hudson’s Bay is niet wenselijk. Zeker niet gezien de leegstand die er in de rest van dat deel van de Zwolse binnenstad reeds is. D66 wil van het college weten in welke mate het vertrek van het warenhuis uit Zwolle gevolgen heeft voor de ambitieuze herontwikkelingsplannen van de gemeente in het Broerenkwartier.

Naast de impact van het verlies van veel banen, wat gevoeld wordt door iedereen die nu bij Hudson’s Bay werkt, is et vertrek van de Canadese winkel uit de Zwolse binnenstad ook een forse aderlating voor de aantrekkelijkheid van dat gedeelte van het stadshart, zo meent D66-raadslid David Hof. Volgens hem was de noodzaak om de bezem stevig door het Broerenkwartier te halen al groot gezien de leegstand, maar dreigt de situatie nog nijpender te worden als Hudson’s Bay ook verdwijnt. “We hebben als gemeente mooie plannen gezien voor dit gebied en dat is nodig ook, want het Broerenkwartier kent al langere tijd problemen. Ik hoop dat het vertrek van Hudson’s Bay de situatie niet verergert. Tegelijkertijd zie ik ook kansen voor de revitalisering van het gehele gebied als het voormalig V&D-pand ook betrokken kan worden in de plannen.”

D66 Zwolle heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college en wil onder meer weten in welke mate het vertrek van Hudson’s Bay gevolgen heeft voor de revitaliseringsplannen voor het Broerenkwartier. Ook is D66 benieuwd of het college wellicht al heeft nagedacht over de toekomstige bestemming van het pand en of er een plan is om langdurige leegstand op die locaties te voorkomen.

Eens per jaar een raadsvergadering in de buitenlucht

D66 D66 CDA Zwolle 08-07-2019 12:09

De gemeenteraad is een belangrijk orgaan binnen een gemeente waar veel verregaande besluiten worden genomen, maar voor veel mensen is de werking ervan een groot raadsel. Om de politiek dichter bij de inwoners van de stad te krijgen, bedacht de fractie de buitenraad. Eens per jaar vergadert de voltallige gemeenteraad op een prominente plek in de Zwolse buitenlucht, bijvoorbeeld op het Grote Kerkplein of de Melkmarkt. En op verzoek van de 7-jarige Imme vindt deze bijzondere bijeenkomst ’s middags plaats en niet ‘s avonds zodat kinderen ook aanwezig kunnen zijn.

Het idee komt van burgerraadslid Sander van Dijk. Sander: “Als je buiten vergadert, dan maakt dat denk ik toch nieuwsgierig. Het is een keer wat anders, je ziet je eigen gemeenteraad niet elke dag en dan denk ik dat de drempel om vaker een vergadering bij te wonen of in te spreken lager wordt. Zo brengen we de democratie dichterbij.”

Kinderen moeten kunnen aanhaken

Volgens Sander is het bovendien belangrijk dat de buitenraad op een niet al te laat tijdstip plaatsvindt zodat ook kinderen aan kunnen haken. “Ik besprak dit plan thuis en de 7-jarige dochter van mijn vriendin na groot enthousiasme over het plan toch ineens sip: ‘maar het is altijd ‘s avonds en dan lig ik al op bed!’. Dus voor Imme, en alle andere kinderen die het leuk vinden om een keer zelf te ervaren wat de politiek in Zwolle doet, kiezen we een tijdstip waarop kinderen ook mee kunnen doen en er bovendien veel mensen in de stad zijn. Bijvoorbeeld vrijdagmiddag.”

Zwolle zou eerste zijn met een buitenraad

Het zou, voor zover wij dat hebben kunnen achterhalen, de eerste keer zijn dat er in Nederland een openluchtraad wordt georganiseerd. D66 vindt het belangrijk dat de democratie transparant en toegankelijk is en hoopt dan ook dat er na Zwolle meer gemeenten zullen volgen die ook een keertje in de buitenlucht willen gaan vergaderen.

Eerste editie buitenraad uiterlijk volgend jaar

Maandag vergadert de gemeenteraad over de zogeheten Perspectiefnota waarin de lijnen voor de komende jaren worden uitgestippeld. D66 dient dan samen met het CDA een motie in om de buitenraad te organiseren. De eerste editie zal dan dit jaar of uiterlijk volgend jaar plaatsvinden. Bij succes vinden we dat het bovendien een jaarlijks terugkerend fenomeen moet worden.

Lees ook: Versterken lokale democratie begint met inzicht Kinderen denken mee!

Maak de cirkel rond – D66 over de perspectiefnota 2020-2023

D66 D66 Zwolle 24-06-2019 15:00

Maandag 24 juni is het debat over de perspectiefnota 2020-2023. D66 zet zich in voor kansengelijkheid en vrijheid, voor een duurzame toekomst. De ambities uit deze perspectiefnota delen wij dan ook voor een groot deel, maar soms hebben wij andere prioriteiten. D66 stuurt op kansen om de uitvoering of de stappen die het college voorstelt op weg naar die ambities sterker te maken. Het is hierbij van belang dat er een toekomstbestendig financieel beleid wordt gevoerd.

D66 ziet onder andere kansen op het gebied van:

Communicatie met inwoners; Een duurzame toekomst; Onderwijs; Een levendige inclusieve stad.

Communicatie met inwoners

In haar betoog geeft fractievoorzitter Sonja Paauw aan dat slecht een kleine groep betrokkenen zijn stem laat horen in de raadszaal, en dat er in Zwolle weinig gebruik wordt gemaakt van democratische instrumenten zoals de e-petitie. D66 vindt dat dit beter kan en dat we hier werk van moeten maken. “We willen meer ideeën uit de stad horen en de betrokkenheid bij de gemeenteraad op een leuke manier vergroten. Wij stellen daarom in een motie voor om één keer per jaar het podium te pakken in de Zwolse buitenlucht” aldus Sonja. Ook vindt D66 dat het vanzelfsprekend moet zijn dat de gemeente op een voor iedereen- begrijpelijke manier communiceert.

Een duurzame toekomst

De omslag naar groene energie en een circulaire economie brengt ons gezondheid, werkgelegenheid en welvaren. D66 is erg blij dat het college, mede op ons aandringen, nu structureel wil investeren in de energietransitie, omdat dit een opgave is waar we voorlopig nog niet mee klaar zijn. Wel vindt D66 dat er te weinige concrete plannen zijn. D66 ziet op beide opgaven, “de energietransitie en de circulaire economie, kansen. ” Wij willen dat Zwolle gaat kijken of zij concrete stappen kan maken als het gaat om schoon en circulair bouwen. Door het aanplanten van productiebos – in een regionale aanpak wellicht – creëren we een grondstof die een veel kleinere voetafdruk achterlaat dan beton” stelt Sonja. Het hergebruik van bouwmateriaal draagt bij aan het verminderen van de hoeveelheid afval en de CO2 uitstoot, en ook zorgt het voor meer banen. Beide ideeën worden momenteel al in Nederland uitgeprobeerd en D66 zal moties indienen, zodat ook Zwolle concrete stappen neemt om de duurzame toekomst vorm te geven.

Onderwijs

D66 vindt dat onderwijs voor elk kind en gelijke kansen voor ieder mens fundamenteel zijn voor een groeiende en bloeiende stad. D66 is blij met de stappen die het college weet te zetten op weg naar ontschotting tussen jeugdzorg en onderwijs en ook de steeds betere samenwerking binnen het onderwijs. D66 ziet graag dat  de proef met het doel dat elk kind onderwijs krijgt de normale aanpak wordt, omdat blijkt dat deze methode snel en oplossingsgericht werkt. D66 vraagt de wethouder daarom wat er nodig is om deze proeftuin tot staande praktijk te maken.  D66 wil ook alle schoolgebouwen, oud en nieuw, optimaal verduurzamen.  In de Perspectiefnota zien we hier geen investering voor opgenomen, ondanks dat er wel plannen zouden zijn. D66 vraagt ook naar de toekomst van de schoolgebouwen in Zwolle.

Ga voor een levendige inclusieve stad

D66 is verbaasd dat het college niet inspeelt op de ontwikkelingen rond bescherm wonen. “Het nieuwe inclusieve beleid hangt samen met de hervormingsagenda en de collectiviseringsplannen. Als we nu niet kiezen voor een integrale aanpak zou ons dat wel eens veel meer kunnen gaan kosten dan nodig” aldus Sonja. Ook merkt D66 op dat Zwolle daalt op de ranglijst aantrekkelijke steden. Dat komt met name door een gebrekkig aanbod aan cultuur. Ook andere factoren zoals de schoonheid van de historische binnenstad, bereikbaarheid, groen en de diversiteit in winkelaanbod en horeca spelen een grote rol. Het college kiest er echter voor om 3 ton te bezuinigen op cultuur, niet te gaan voor een hippe en eigentijdse Erfgoedhotspot, niet te investeren in de natuur waar de urgentie hoger is dan ooit, de parkeertarieven te verhogen en de toeristenbelasting omhoog te gooien.

 

D66 heeft wel zorgen over het financiële perspectief . “Wij vinden de keuzes die u maakt onduidelijk. Er is een stofkam door lopende zaken gehaald, maar het is niet inzichtelijk welke inhoudelijke argumenten hieraan ten grondslag liggen” geeft Sonja Paauw aan. D66 is van mening dat niet alleen de raad, maar ook inwoners het recht hebben om dit te weten en hier invloed op te hebben. Sonja sluit af met een circulaire gedachte: “samen moeten we het financieel perspectief solide en sluitend krijgen, alleen dan houden we de cyclus rond”.  Het hele betoog van Sonja lees je hier.

D66 en ChristenUnie willen opheldering over sluiting biogascentra in Zwolle

D66 D66 ChristenUnie Zwolle 19-06-2019 13:12

De ambitie om in 2025 minimaal een kwart van de totale energievraag in Zwolle op duurzame wijze op te wekken, nemen de fracties van D66 en ChristenUnie zeer serieus. Daarom hebben de twee partijen vragen gesteld aan het college over de plannen van de Rova om te stoppen met de productie van biogas uit restafval.

Dat de Rova stopt met de productie van biogas uit restafval, vinden D66 en ChristenUnie verrassend, zo laten de partijen de wethouder in hun schriftelijke vragen weten. Volgens David Hof van D66 zouden juist alle mogelijkheden voor duurzame opwek onderzocht moeten worden. “In dat licht is het des te opmerkelijker dat we de optie van biogas uit restafval op deze manier kwijtraken. We zijn dan ook benieuwd wat er met het restafval gaat gebeuren dat anders in de biogascentrale terechtkwam. Welke consequenties heeft het voor onze ambitie om juist meer groene energie op te wekken?”

De gemeente Zwolle is bezig met het opstellen van een zogeheten warmtegids waarin onder meer staat hoe de stad op termijn aardgasvrij en energieneutraal kan worden. ChristenUnie-raadslid Ruben van de Belt: “Nu verwarmen we alle huizen nog met aardgas, maar daarin krijgen we steeds meer verscheidenheid. Duurzaam gas lijkt dé oplossing voor oude, moeilijk te isoleren, woningen met name in het centrum en Assendorp, maar ook het buitengebied. Dat staat ook in de Warmtegids. Nu we dat in de regio niet meer zelf maken zijn wij benieuwd wat dat betekent voor de Zwolse plannen op weg naar een duurzame warmtevoorziening.”

De vragen die David en Ruben gesteld hebben, vind je hier.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.