Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

4 documenten

Gert Stam weer lijsttrekker ChristenUnie Meppel

ChristenUnie ChristenUnie Meppel 02-12-2017 13:41

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1143000/53439/Gert StamDe ChristenUnie Meppel heeft de kandidatenlijst voor de raadsverkiezingen in maart volgend jaar vastgesteld. Gert Stam werd unaniem verkozen tot lijsttrekker. Stam (51) is al meer dan 10 jaar actief in de Meppeler politiek en was de afgelopen periode wethouder van ondermeer zorg en welzijn.

Als tweede staat Ina Booij (58) op de lijst, recent aangetreden als fractievoorzitter. ‘We zijn erg blij met onze nieuwe lijst met mensen die met veel spirit iets voor de Christenunie willen betekenen’, merkt Stam op. ‘We gaan met een waardevolle lijst vol vertrouwen de campagne in!’

Booij is erg blij met Gert Stam als lijsttrekker. ‘Hij is bekend in Meppel, is een mensenmens, betrokken en benaderbaar.’ Stam is ook weer de kandidaat-wethouder voor zijn partij.

Stam ziet in Ina Booij een ervaren kandidaat, die als fractievoorzitter de laatste tijd een mooi profiel van de ChristenUnie heeft neergezet. ‘Ina haalde in 2014 veel voorkeurstemmen door haar sociale gezicht, met hart voor groen en mensen’.

De lijst kent op plek drie een nieuwkomer: Joyce van Bruggen (34), waarmee een verjonging van de fractie wordt ingezet. Zij al is enige tijd actief in de fractie en treedt binnenkort aan als nieuw duoraadslid. ‘We zijn er van overtuigd dat ze past binnen de jarenlange ChristenUnie stijl: open voor iedereen’, meent Booij. Van Bruggen werk bij het Zorgkantoor Zwolle en is actief lid van de Baptistengemeente Meppel.

Op de nummers 4 en 5 staan twee mensen die al eerder actief waren voor de ChristenUnie. Allard Treep (41) is oud-voorzitter van zijn partij in Meppel, werkzaam bij De Verre Naasten in Zwolle en Hennie Visscher (60), verpleegkundige, met ervaring als duo raadslid elders in het land. Ze is ook Schuldhulpmaatje.

Op 6 tot 8 staan respectievelijk Roel Veerman, Henk Twerda en het huidige raadslid Bert Kunnen, die als gepensioneerde een minder prominente rol in zijn partij ambieert. Twerda werkt bij Reestmond en is secretaris van de fractie.

Verderop op de lijst staan meer kandidaten, die al actief zijn in de Meppeler samenleving. Zo weet Jolanda Kuiper (plek 12) als geen ander als voorzitter van het wijkplatform Koedijkslanden-Berggierslanden hoe de inwoners een rol kunnen spelen in het wijk- en dorpsgericht werken.

Klaas Vedder (op 13), ondernemer in de binnenstad en actief als voorzitter van de Grote Trek, weet goed hoe je de binnenstad van Meppel aantrekkelijk en relevant moet maken.

De broers Rein en Wim van der Kamp (op 16 en 17) zijn als basketballers bekend in de Meppeler sportwereld en weten hoe je sport met een gezond bestaan kunt combineren.

Netty van Dijk (plek 18) en Lenny de Wolf (plek 20) zijn maatschappelijk actief (geweest) in resp. de Voedselbank en de Stichting Vluchtelingenzorg in Meppel.

Oud-wethouder Rinus Scholtus sluit de lijst van de ChristenUnie af.

Algemene Beschouwingen 2017

ChristenUnie ChristenUnie Appingedam 17-06-2017 18:35

https://appingedam.christenunie.nl/k/n6002/news/view/1121050/49809/Kompas

En dan zijn we al weer bezig met de laatste algemene beschouwingen van deze raadsperiode. Een raadsperiode waarin veel is gebeurd, zowel met personen als met de stad Appingedam. Andere gezichten op vertrouwde plekken. Een andere burgemeester, gemeentesecretaris, wethouder, griffier, nieuwe gezichten in de raad en bij het ambtenarenapparaat. Er is veel veranderd in vier jaar tijd. Wat niet is veranderd zijn de grote opgaven waar we als gemeente voor staan. Ik las mijn algemene beschouwingen van 2013 nog eens door en ook toen ging het over herindeling, centrumontwikkeling, werkloosheid, toerisme enz. alleen hing toen over alles de donkere lucht van crisis en enorme bezuinigingen en die lucht is nu wat opgeklaard.

 

Versterkingsopgave

Helaas is er wel een enorme nieuwe donkere wolk verschenen in de vorm van de gevolgen van de gaswinning, daarvan hadden we in 2013 nog geen idee en nu komen we het overal tegen en zet het hele wijken van Appingedam de komende jaren op de kop. De gaswinning moet naar beneden en de huizen moeten versterkt worden en de combinatie van deze twee zaken moet zorgen voor absolute veiligheid voor de inwoners van onze stad.

Natuurlijk moeten we als gemeente de koppelkansen die zich voordoen oppakken. Wat we niet moeten doen is inleveren op het karakter van huizen en monumenten omdat het dan makkelijker of goedkoper is om ze te versterken. Ons erfgoed moet beschermd worden. De opgaven die er liggen zijn enorm en nog nooit eerder vertoond. Hele wijken gaan op de schop en dat zal grote invloed hebben op de leefbaarheid.

De ChristenUnie wil door middel van een motie aandacht vragen voor de bewoners die dit overkomt en erdoor heen moeten. Onze motie “versterken mensen” roept op om een plek temidden van het versterkingsgeweld te creeren waar mensen onder het genot van een kopje koffie of thee hun hart kunnen luchten, even rust vinden en elkaar kunnen ontmoeten. We stellen ons voor dat partijen als “Stut en Steun”; platform “Kerk en Aardbeving”; de wijkteams van de ASWA, maar ook raadsleden en bewoners uit de wijk hierbij een rol kunnen spelen. En misschien zijn er nog andere partijen. Omdat aardbevingen zich niet aan gemeentegrenzen houden dienen we ook een motie in over het zogenaamde buitengebied.

 

Participatie

In Appingedam komt veel beleid tot stand na uitvoerig overleg met burgers, maatschappelijke organisaties, ondernemers en regionale samenwerkingspartners en dat is wat de ChristenUnie bereft de enige juiste manier. De Burgertop heeft een goed vervolg gekregen in de stuurgroep en de themagroepen. Het is nu zaak om deze groepen daadwerkelijk in te zetten bij de thema’s als ze ergens aan de orde zijn, dus haal ze erbij als het gaat over : Zorg en Wonen; Cultuur, Recreatie en Toerisme; Duurzaamheid en Energie of Burgerkracht en Burgerparticipatie en ondersteun de ontwikkeling van het Digitaal Communicatie Platform. Dan kan er een verdiepingsslag gemaakt worden met besturen nieuwe stijl.

Hoe staat het trouwens met de commissie burgerparticipatie van de gemeenteraad, misschien moeten we het daar ook eens over hebben.

 

 

Stadsontwikkeling

In de stad is veel veranderd in deze raadsperiode, we noemden het al. Als de aanpak van het Cleveringaplein is voltooid hebben we de centrumaanpak grotendeels afgerond, rotte plekken aangepakt, mooie parkeerplekken gecreeerd en het water beter zichtbaar gemaakt. We hebben de kansen gegrepen, moed getoond en mooie dingen gerealiseerd.

Helaas is ook het centrum van Appingedam de dupe van een andere manier van winkelen. Kopen via internet heeft een enorme vlucht genomen en fysiek winkelen moet vooral beleven zijn. Naar onze mening kun je met zo’n soort winkel alleen in een hele drukke stad een goede boterham verdienen. Mensen naar de stad trekken is belangrijker dan ooit en Appingedam met haar toerisme en vele evenementen doet het op dat gebied goed, maar wat merken de winkeliers hiervan? Neemt de omzet in de winkels toe door evenementen? Is daar onderzoek naar gedaan? De ondernemers betalen immers de reclamebelasting waarmee de evenementen grotendeels betaald worden. Verplaatsen van winkels en verminderen leegstand blijft dweilen met de kraan open en we zien nieuwe bedrijven verschijnen aan de randen terwijl de Dijkstraat veel leegstand kent. Jammer. Kunnen we daar iets aan veranderen?

 

Sociaal domein

In het sociaal domein zijn de afgelopen jaren veel veranderingen geweest en na de overgangsjaren van decentralisatie en transitie moet nu de kanteling komen en moeten mensen de regie over hun leven nemen. Dat is lastig want hoe doe je dat precies? De Damster Zorgbalie is een geweldig hulpmiddel voor mensen bij het vinden van wegen hierin en deze toegang kan wat de ChristenUnie betreft niet breed genoeg zijn.

Na wat opstartperikelen komen de huishoudelijke ondersteuning en de PGB’s in wat rustiger vaarwater gelukkig. De ASWA is voor Appingedam heel belangrijk als het gaat om preventie. Hier aan de voorkant moeten de door het rijk opgelegde bezuinigingen binnengehaald worden. De dagopvang haalt mensen uit hun isolement en helpt ze bij het krijgen van een netwerk. Vraagje. Kunnen we de vreemde regel 328 in de bezuiniging van het ASWA er uit halen? 25.000 plus op oud beleid en 25.000 min op nieuw beleid? Ik snap hem niet.

Ondersteuning van mantelzorgers ook door het aanbieden van respijtzorg en logeerbedden is heel belangrijk en helpt hen om hun zware taak vol te houden. Door huisartsenbedden te organiseren wordt voorkomen dat mensen te vroeg weer op zichzelf zijn aangewezen na een opname, met alle risico’s van dien. Met een ziekenhuis verder weg is dit een goed alternatief.      

Het beleid voor gezinnen in armoede is voortdurend in beweging en we zien goede ontwikkelingen hierin. St. Leergeld, Jeugdsportfonds en Jeugdcultuurfonds geven samen met het kindpakket kinderen de kans om mee te doen. Er is nog wat ruimte voor nieuw beleid en misschien moeten we in dat kader de kinderen zelf eens vragen wat ze graag willen.

 

Economie, onderwijs en arbeidsmarkt

De werkloosheid in onze regio blijft hoog. De Campus is een kans om economie, onderwijs en arbeidsmarkt zo te verbinden dat er opleidingen mogelijk worden met baangarantie en die kunnen heus ook nog wel op MBO 2 en 3 niveau liggen. Denk aan de bouw en onderhoud windmolens en ook in de zorg blijven op dit niveau mensen nodig. Ook door omscholing kunnen mensen weer aan een baan komen. Heel goed om loket werk en inkomen te integreren in de Damster Zorgbalie. Hoe staat het trouwens met het 1000 banenplan?

Als ChristenUnie willen we natuurlijk opnieuw pleiten voor het inzetten van kleine plaatselijke ondernemers bij herstel en versterking van woningen met mijnbouwschade.

 

Herindeling

Eigenlijk willen we het daar helemaal niet meer over hebben maar helaas…..We lezen in de Kadernota dat er veel onzekerheid is en dat dit grote gevolgen heeft dus daarvoor is maar een oplossing en dat is tempo maken met de herindeling. De ChristenUnie heeft zich na de soap van G7 direct al uitgesproken. Neem je verlies en ga voor DAL en daar blijven we bij.

 

Financiën

Een sluitende begroting, geen nieuwe bezuinigingsronde. Gelukkig. We dienen een amendement in op de punten 3 en 4 van het besluit omdat we daarover eerst meer duidelijkheid willen. De lucht is wat opgeklaard maar er liggen nog dure projecten op de plank dus het blijft oppassen geblazen met de uitgaven en we willen de vinger aan de pols houden.

 

Het is weer bijna gelukt op twee A4 tjes. Rest ons nog u allen, bestuurders en ambtenaren te bedanken voor de inzet in de afgelopen periode en u veel sterkte, creativiteit en flexibiliteit toe te wensen bij uw werk en bovenal Gods onmisbare Zegen.

 

Ina Schenkel-Zandvoort

Fractie-voorzitter ChristenUnie Appingedam        

 

 

Brede steun voor meer aandacht voor toegankelijkheid

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 VVD PvdA Heemstede 27-05-2017 19:36

https://haarlem.christenunie.nl/k/n2342/news/view/1118812/48317/rolstoellogo-groen-kleinEen jaar nadat de ChristenUnie een initiatiefnota heeft ingediend over het beter toegankelijk maken van Haarlem sprak de commissie samenleving van de gemeenteraad eindelijk over dit voorstel. Door allerlei omstandigheden had de reactie van het college van B&W lang op zich laten wachten. Bijna de hele raad gaf aan het initiatief te steunen en vond de reactie van het college te zuinig. Raadslid Frank Visser: “Ik ben blij met de steun en hoop samen met andere fracties tot een raadsvoorstel te komen om Haarlem beter toegankelijk te maken”

Voorzitter, stel je bezoekt als gehandicapte Haarlem en je zoekt de locatie van gehandicaptenparkeerplaatsen of je wilt vooraf weten waar er gehandicaptenloketten zijn. Nergens is informatie hierover te vinden. Dit soort kleine zaken maken dat er onnodige drempels zijn voor gehandicapten. Mijn initiatiefnota beoogt deze drempels te slechten en richt zich daarbij inderdaad vooral over fysieke toegankelijkheid. Maar uiteraard is er ook op sociaal en mentaal vlak nog veel nodig om onze stad toegankelijker te maken.

Ik zal eerst reageren op de opmerkingen vanuit de raad. Ik dank iedereen voor de positieve reacties. Ik deel de mening van OPH dat de reactie van het college lang heeft geduurd en dat er meer ambitie zou mogen zijn. Ik deel tegelijk ook wel de zorgen van de VVD dat we bedrijven geen onredelijke eisen mogen opleggen. Ik herken mij echter in het voorbeeld van D66 en de PvdA dat je ook op een positieve manier kunt stimuleren. Het levert bedrijven ook iets op, bijvoorbeeld door meer klandizie.

Een drempel slecht je niet alleen voor gehandicapten maar maakt een pand ook beter toegankelijk voor mensen met een kinderwagen. Mijn nota draait dus niet zozeer om gehandicapten maar om een inclusieve samenleving.

D66 vroeg mij nader in te gaan op de rol van de overheid bij drempels bij de inhang van winkels. Het klopt dat we er niet zijn met het ophogen van de straat om drempels weg te halen, want als er binnen in een winkel dan nog allerlei obstakels zijn dan helft het niet. Maar omgekeerd kun je niet altijd zeggen dat ondernemers zelf maar hun drempels moeten verlagen. Soms kan je fysiek gezien een drempel alleen maar aan de straatkant verhelpen en ligt hier dus wel degelijk een taak voor de gemeente.

Ook vroeg D66 hoeveel scholen in Haarlem nog niet toegankelijk zijn en wat hier de rol van de gemeente is. Het aantal weet ik niet, dat is aan het college om dat uit te zoeken, maar ik heb wel in mijn nota een concreet voorbeeld genoemd van een school zonder lift waardoor een gehandicapte voorrang kreeg op een andere middelbare school. Maar stel nu dat juist al je vriendjes naar de school zonder lift gaan…. Dat is niet leuk! Hier ligt allereerst een taak van de scholen maar de gemeente kan dit wel aanjagen.

Ik ben het helemaal met de SP eens dat het te langzaam gaat met het toegankelijk maken van de stad en met de PvdA dat er nog veel laaghangend fruit is. We moeten als gemeente het goede voorbeeld geven. GroenLinks geeft daarbij terecht aan dat we nog zo’n goed beleid op papier kunnen hebben, het gaat juist om de uitvoering.

Ik zal nu ingaan op de reactie van het college.

Ik ben blij dat college verschillende zaken wil gaan oppakken bijvoorbeeld mbt toegankelijkheid van festivals, van bushaltes en afspraken met ondernemers in het nieuwe convenant voor de Binnenstad. Over een aantal andere punten ben ik echter minder tevreden.

De Participatieraad wijst terecht op verschillende dimensies van toegankelijkheid het gaat niet alleen om fysieke maar ook mentale (bejegening) en sociale toegankelijkheid. Het advies van participatieraad is helder: kom met uitdagende ambitie, stel duidelijke normen, betrek iedereen, wijs een coordinerend wethouder aan, er is een beleidsplan nodig en ga stapsgewijs alles uit te voeren.

Ik kan dat helemaal omarmen. Het antwoord college op dit advies stelt mij teleur: we doen het allemaal al is de korte samenvatting. Ik betwijfel dit zeer…. Het college verwijst naar de 3 decentralisaties in het sociaal domein, naar de toekomstvisie, structuurvisie en HIOR. Is dat alles? Is toegankelijkheid nu hiermee geregeld? Nee! Neem de HIORs deze hebben veel te weinig aandacht voor toegankelijkheid, ik heb allemaal voorbeelden genoemd die andere gemeenten wel hebben geregeld. Op sommige punten zijn HIORS zelfs strijdig is met de eisen van toegankelijkheid….

We voldoen op veel meer punten niet aan het VN-verdrag. Ik zou verwachten dat college in actie komt en advies omarmt maar het wordt weggeschreven….

Ik loop een aantal van mijn voorstellen af.

Volgens het college is geen Lokale inclusie agenda nodig. We hebben al allemaal nota’s. We moeten geen dubbel werk doen natuurlijk maar in feite gaat het er om dat er een check komt op de vraag: met al die beleidsstukken bij elkaar, bereiken we daarmee het doel van de inclusieve samenleving of zijn er hiaten? Een agenda spreekt ook van actie, dus smart: welke acties gaan genomen worden. Ik mis dat.

Ik heb voorgesteld drempels in winkelcentra te slechten vanuit het budget beheer en onderhoud. Het college stelt: er komt geen extra geld. Dat vraag ik ook niet. Maar meestal is er aan het eind van het jaar wel wat geld over. Stuur hiervoor stratenmakers een week de binnenstad in  met een kruiwagen en wat zand en je hebt zo minstens honderd drempels in de binnenstad geslecht.

Onlangs stond nog in het Haarlems Dagblad een artikel over de beroerde toegankelijkheid van Schalkwijk. We zouden juist creatief moeten kijken of we ook met bestaande middelen versneld toegankelijkheid kunnen bereiken. Dat begint met het in kaart brengen van de kosten. Het kan toch niet zo zijn dat we pas als een weg weer aan onderhoud toe is (over 20 jaar?) we drempels gaan weghalen voor mensen in een rolstoel?

Mooi dat het college onderzoek doet naar een toegankelijkheids app. Wanneer is dit onderzoek klaar?

Ik ben teleurgesteld over het antwoord over de stembureaus. Eerste stelde het college dat alle stembureaus toegankelijk zijn. Nu erkent het college dat slechts de helft van de stembureaus toegankelijk is. De college vindt dit voldoende maar de wet eist gewoon 100% toegankelijkheid. Het college mag de raad informeren als dat niet lukt maar ik vind dat het college nu te gemakkelijk tevreden is. Immers: het gaat vaak ook om gebouwen die van de gemeente zijn of waar de gemeente wel invloed heeft zoals schoolgebouwen.

Voor het toegankelijkheidsloket verwijst het college naar maatwerk. Prima maar mijn aanbeveling ging niet zo zeer om woningen maar om publiek toegankelijke gebouwen. Gebouweigenaren kunnen niet alleen reactief worden ondersteund, maar ook proactief. Waarom wel alle Haarlemmers benaderen over het plaatsen van zonnepanelen maar niet eigenaren van schoolgebouwen en kantoren benaderen over toegankelijkheid en ze helpen met een loket?

Mooi dat schoolbesturen worden aangesproken op toegankelijkheid maar het college kan volgens mij meer doen. Kunnen wij geïnformeerd worden over de voortgang? Kan het college de schoolbesturen vragen een inventarisatie te maken van de knelpunten?

Volgens het college is in de toegankelijkheid van gemeentelijke voorzieningen zoals wijkcentra en sportkantines voorzien. Voorzitter, het lijkt mij sterk dat dit allemaal 100% toegankelijk is. Heeft het college dit onderzocht? Ik zou er haast een weddenschap op durven sluiten maar het is dat ik uit principe niet wed. Niet altijd is de gemeente eigenaar maar het lijkt mij dat het college ook bij gesubsidieerde voorzieningen toegankelijkheid moet kunnen eisen.

Voorzitter, laten we er met zijn allen voor gaan dat Haarlem de eerste volledig toegankelijke stad van Nederland wordt. Dat kan ook een mooi stukje city marketing zijn.

ChristenUnie in gesprek met lokale kerken

ChristenUnie ChristenUnie Oldebroek 29-03-2017 09:29

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1110580/58129/7 heuvelsMaandagavond 3 april aanstaande houdt de ChristenUnie een bijeenkomst voor de kerken in gasterij de Zeuven Heuvels in Wezep. Door wetgeving is de rol van de overheid in het sociaal domein aan het wijzigen. Welke rol kunnen de kerken vervullen als het gaat om sociale dienstverlening? Kunnen we met elkaar de zorg om onze naaste handen en voeten geven?

Een drietal sprekers hebben hun medewerking toegezegd om hun visie te geven op dit thema. Carla Dik-Faber (2e Kamerlid voor de ChristenUnie), Laurent de Vries (voorzitter raad van bestuur Viattence) en Liesbeth Vos-van de Weg (wethouder ChristenUnie in Oldebroek) zullen de aanwezigen met hun presentaties uitdagen voor een discussie.De afgelopen maanden heeft de ChristenUnie onder alle kerkengenootschappen in onze gemeente een korte enquête gehouden. De op zich wel verrassende resultaten zullen ook deze avond gepresenteerd worden en mede onderwerp zijn van de discussie.

Graag nodigen wij u uit voor deze themabijeenkomst waarbij wij wel vragen u zich vooraf aan te melden (download onderstaand programma en aanmelding) 

https://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1110580/58129/christenunie-in-gesprek-met-lokale-kerken.htmlhttps://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1110580/58129/christenunie-in-gesprek-met-lokale-kerken.htmlhttps://oldebroek.christenunie.nl/k/n6121/news/view/1110580/58129/christenunie-in-gesprek-met-lokale-kerken.html

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.