Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

332 documenten

Eerst oplossen, dan perspectief!

SP SP Groningen 24-04-2024 10:00

De gevolgen van de gaswinning in Groningen zijn nog steeds dagelijks zichtbaar en voelbaar in onze regio. Daarom heeft de SP-statenfractie vorige week opnieuw de aandacht hierop gericht door een agendering.

Agnes Bakker hield een krachtig pleidooi voor een veel actievere rol van de provincie bij het aanpakken van de gevolgen van de gaswinning (schade en herstel). Bakker betoogde dat de huidige aandacht voornamelijk gericht is op bureaucratische procedures met betrekking tot financiële compensatie en op de toekomst, terwijl de echte noodzaak ligt bij het oplossen van de veelal schrijnende problemen waarmee gedupeerden dagelijks geconfronteerd worden.

“Laten we van planbare zorg overgaan op spoedeisende hulp.” Zei ze tijdens haar bijdrage.

“We zien als fractie op dit moment vooral veel bestuurlijke drukte over de Nij Begun gelden, terwijl wij zien dat er vooral veel bestuurlijke drukte komt voor het oplossen van de problemen waar gedupeerden tegen aan lopen. Ze zitten nu in nood en zijn daardoor amper in staat om iets van perspectief te voelen over de toekomst.’’ benadrukte Bakker in haar pleidooi. “Wij zouden graag zien dat de provincie een regierol pakt om deze problemen voor gedupeerden gewoon op te lossen en daarna aan de achterkant maar uit te vechten wie waar verantwoordelijk voor is.”

Bekijk agnes haar bijdrage:

Video of Agnes nij begun

Ondanks dat de andere fracties wat sceptisch waren, heeft de gedeputeerde gelukkig gehoor gegeven aan het betoog.

https://dvhn.nl/groningen/Aardbevingsregio-wil-meer-regie-29006558.html

Tevens werd er een motie ingediend in de Eerste Kamer door de BBB, waarbij de SP-fractie van de Eerste Kamer zich aansloot.

https://www.eerstekamer.nl/motiedossier/36441_h_motie_van_langen_visbeek

De motie roept op om de regie bij versterking en schadeafhandeling bij de Groningse gemeentes en de provincie te leggen om het proces te versnellen.

Battle of the sexes; de strijd om 'chaos'.

SP SP Veenendaal 02-04-2024 19:47

In mijn hoofd gonsde het thema van Internationale Vrouwendag nog na; vrouwen en hun culturele verschillen en overeenkomsten. Maar het thema van de Maand van de Filosofie in april 2024 drong zich al aan mij op: 'chaos'. (A) In mijn gedachten versmolten deze onderwerpen zich met elkaar. En ik moest meteen denken aan Lilith.

Lilith, die bekend staat als de langharige vrouwelijke demoon van de nacht, de eerste vrouw van Adam die weigerde onderop te liggen tijdens de seks; de vrouw van de duivel en de metgezellin van God. Omdat ik interesse had in de verschillende facetten van vrouwenemancipatie, heb ik een aantal jaar geleden een klein boekje over dit fenomeen gelezen van Dr. Barbara Black Koltuv. De geschiedkundige kant was interessant, maar het poetische gedweep dat mij aan de new-age trend van de jaren '80 doet denken, daar had ik al snel genoeg van. Van sommige voorbeelden vroeg ik me af wat het nou eigenlijk te maken had met de geschiedenis van Lilith. Je zou kunnen zeggen dat ik het soms wat chaotisch vond. Dat Lilith verbonden is met het begrip ‘chaos’ is wel overduidelijk. “De oorsprong van Lilith ligt verborgen in de tijd vóór de tijd. Zij is voortgekomen uit de chaos.”(B)

Volgens Koltuv dwaalt Lilith "in ieder van ons rond en heeft zich eeuwenlang gevoed met onze verdrongen lichamelijke belevingen, gevoelens, seksualiteit en onze verbinding met zowel het constructieve als destructieve van de natuur. Ze heeft al die tijd geprobeerd om door te breken, en omdat ze er overdag niet mocht zijn, kwam ze 's nachts in dromen van mannen en vrouwen, seksuele dromen angstig en demonische dromen, en ze sloeg toe waar weinig weerstand was: in de wiegen van pasgeborenen.”(B)

Het patriarchaat en de feminisering

Om eerlijk te zijn geloof ik niet dat er een figuur Lilith was die een bepaald karakter had. Ik denk dat mensen (mannelijke leiders) een heleboel dingen niet konden begrijpen of beteugelen, zoals zwangerschap en bevalling, wiegendood, eigen tegenstrijdige gevoelens, en dat op een hoop gooiden en het Lilith noemden.

"Met de komst van het patriarchaat werd de macht over leven en dood het voorrecht van de mannelijke God, terwijl seksualiteit en magie werden afgesplitst van voortplanting en moederschap."(B) In het patriarchiaat kenden vrouwen weinig vrijheid. Wat zij konden zijn of doen was moederschap en het huishouden. "Het ongetemde chaotische en daarmee creatieve en levens scheppende facet van het vrouwelijke mocht niet bestaan." (B)

Waarom dat nou specifiek vrouwelijk (of mannelijk) moet zijn is mij niet duidelijk. Wel is duidelijk dat in de geschiedenis van het denken, de rol van vrouwen omschreven werd louter in termen van haar biologische functie. Haar gedrag en hele leven zou in teken moeten staan van het genot van de van de man en het baren en (op)voeden van kinderen. Dat heeft onder andere Susan Moller Okin helder omschreven in het boek ‘Women in Western Political Thought’.(C) Koltuv zegt hierover: "Lilith's aanspraak op gelijkheid is gebaseerd op het feit dat zij zowel zij als Adam, uit stof en aarde waren geschapen. Lillith weigert echter voor Adam louter aarde te zijn. Ze wil bewegingsvrijheid, vrijheid van handelen, van keuze en zelfbeschikking."(B)

Ik vraag me vaak af wat voor maatschappij we hadden gehad als we het hadden omgedraaid; als we hadden geeist dat mannen alleen hun spierkracht gebruikten en hun zaad afleverden, zonder er rijkdom of status aan over te houden, en als vrouwen ondertussen wetenschap konden bedrijven, de wereld konden ontdekken, oorlog konden voeren, massa's mensen konden leiden, een gezin konden onderhouden door op een bureaustoel achter een beeldscherm te zitten, of miljoenen konden verdienen aan de topsport van het baren. Zouden we de demon van de nacht, die je dromen binnensluipt en alles wat je niet wil weten naar boven brengt, ook als vrouw omschrijven?

Lilith wordt omschreven als de vrouw die zich verstoten voelt en wil ontsnappen aan onderdrukking en regels. "Ze wil geen gelijkheid in de zin van een vereenzelvigd worden mét of versmelting, maar gelijke vrijheid om te gaan te staan en te veranderen en zichzelf te zijn. Ze zet de man overeind en bestijgt en berijdt hem om haar eigen plezier en macht."(B)

Is dat nou nodig?, denk ik dan. Gaat het toch weer om macht? Om een rangorde, welke orde dan ook. Als we gelijk zouden zijn, als het mannelijke en vrouwelijke niet van elkaar onderscheiden zou worden, tegenover elkaar werd gezet, wat zouden we dan overhouden? Chaos? Hebben we dergelijke omschrijvingen nodig om een individu te kunnen worden?

Dylan van Rijsbergen schreef in zijn boek 'Het Onbehagen van de Man' over de trend waarbij mannen gezien worden als slachtoffer van de feminisering van de samenleving. Hij is het daar niet mee eens, maar omschrijft wel hoe het door sommigen beleefd wordt: "Op hun werk en thuis worden ze door vrouwen de gedomineerd. In de media worden ze belachelijk gemaakt. De echte man is een bedreigde diersoort geworden, die zich niet langer thuis voelt in de moderne, geëmancipeerde verhoudingen. Zoals een tijger in Artis die, vervreemd van zijn roofdier natuur, de hele dag niets anders doet dan depressief rondjes lopen, zo is de man een zielige, wrokkige kneus geworden."(D)

Van Rijsbergen maakt hier verderop in zijn boek korte metten mee. Maar het beeld is bijna hetzelfde als dat in het boek van Lilith; het opgesloten wilde dier, dat beknot en getergd wordt. Op zoek naar de chaos en de vrijheid, het wilde en het ware. Typisch jongensgedrag zoals rennen, stoeien, klimmen en lawaai maken, zou door (veelal vrouwelijke) leerkrachten niet gewaardeerd worden, die orde en netheid hoog in het vaandel hebben staan. (D) Van Rijsenberg heeft het over newage-achtige mannengroepen waar je je oermannelijkheid kan ontdekken door te gaan trommelen, houthakken en vuurtjes maken in de natuur. (D) Precies het newage-achtige dat mij niet aansprak in het boek van Koltuv, waarbij vrouwen op zoek gaan naar hun oervrouwelijkheid.

Van Rijsbergen geeft aan dat de hang naar de oude patriarchale rollenpatronen, een hang naar duidelijkheid en orde is. (D) De nadruk op mannelijkheid en vrouwelijkheid schept duidelijkheid en orde. En tegelijkertijd doen beide seksen een claim op de chaos van de wilde, vrije woestenij. Kunnen mannen en vrouwen daar dan niet samen vertoeven? Blijkbaar niet.

Tegenstellingen

Mannelijkheid en vrouwelijkheid, orde en chaos, lijken gekoppeld te zijn aan tegenstellingen en concurrentie. En eigenlijk zegt dat niks over vrouwen en mannen, want zo gaat dat met allerlei groepen in de samenleving. Mensen met een zwarte huid werden door mensen met een witte huid lange tijd gezien als meer dierlijk en agressief en minder intellectueel. Dat geldt ook voor arme mensen, mensen uit het buitenland, immigranten.

Chaos, dat is dus de 'ander'. Dat is hetgene dat we niet begrijpen. Hetgene dat niet op ons lijkt. En dat wat we niet begrijpen, komt automatisch minder geordend op ons over. Omdat het in ons hoofd niet te ordenen is, niet te plaatsen. En daarmee doen we het af als chaos. Als zijnde verwarring scheppend, bedrieglijk, dierlijk, misschien zelfs desastreus. Chaos draait je een rad voor ogen. Je ziet door de bomen het bos niet meer.

Tegelijkertijd kan chaos ook iets positiefs zijn. De chaotische persoon is een creatief persoon. Is zichzelf, is vrij. Een wervelwind van energie en passie. De ander wordt daar misschien onzeker van, maar waarom zou jij je daardoor laten temmen? Dan is het juist de orde die de ander is, het strikte, het nette, het angstige, het voorzichtige. En daarmee soms ook het onechte, het onnatuurlijke, het onoprechte. Het is interessant dat mensen, zowel mannen als vrouwen, zich getemd en geordend voelen en behoefte hebben aan chaos, aan echtheid, puurheid. Waarom hebben zoveel mensen die behoefte, terwijl we tegelijkertijd allemaal hard meewerken aan het creeren van nog meer regels, wetten, ordes, afdelingen, functies en potjes? Het liefst willen we zelf vrij zijn en onze gang gaan, terwijl we orde scheppen in de wereld om ons heen.

Chaos en orde kan zowel aan iets positiefs als aan iets negatiefs geplakt worden, afhankelijk van het gewenste effect. Politici bijvoorbeeld, beschuldigen anderen er soms ook van chaos te zaaien en beloven zelf orde op zaken te stellen. Anderen beweren het bureaucratische onpersoonlijke stelsel van regels te doorbreken en waarheid en natuurlijke ordes te herstellen. Het is hoe dan ook de tegenstelling tussen chaos en orde, die moet zorgen voor orde.

Mijn volgende vraag is dan ook: kunnen we de tegenstelling opheffen? Of kan iets ook chaotisch en ordelijk tegelijk zijn? Kan iets chaotisch worden, doordat er zoveel ordelijkheid is? Ik denk dan aan de stortvloed van regels rondom de belasting. Dan denk ik aan toeslagen. Dan denk ik aan de regels voor zorg en welzijn instellingen. Dan denk ik, dat dit een mooi onderwerp is voor een volgend stukje.

Bronvermelding: A) https://www.maandvandefilosofie.nl/ B) B. Black Koltuv, Lilith, het donkere vrouwelijke C) S. Moller Okin, Women in western political thought D) D. van Rijsbergen, Het onbehagen van de man

Maak einde aan goklobby, veroorzaker van ellende

SP SP Nederland 23-03-2024 07:13

Dit kan niet wachten. Iedere dag gaan er jonge mensen kapot. Vrijwel ieder voorstel dat nu wordt gedaan moet worden bevochten, niets gaat vanzelf. Er zijn altijd allerlei redenen om het niet te doen. Of is de goklobby gewoon té machtig? Onze Kamervragen over het openbaar maken van de contacten tussen ministerie en goklobby zijn nu al maanden niet beantwoord, omdat het zo gigantisch veel werk was dit document op te stellen. Dat zegt genoeg.

Aan ideeën en voorstellen om de boel te repareren geen gebrek. Het reclameverbod moet verder worden uitgebreid. Met speellimieten moet haast worden gemaakt. Er moet een koppeling komen met het BKR en banken moeten een grotere verantwoordelijkheid krijgen om opvallende verliezen te voorkomen. De Kansspelautoriteit moet meer bevoegdheden krijgen. Er moet een afdwingbare richtlijn komen voor de zorgplicht op het gebied van verslavingspreventie, opgesteld door onafhankelijke deskundigen. Wie zich daar niet aan houdt, krijgt eerst een forse boete, bij recidive wordt de vergunning van het gokbedrijf ingetrokken.

Wat ons betreft is het einde verhaal voor gokbedrijven zonder moraal. Tenslotte moet er een verbod komen op lobbyactiviteiten van gokbedrijven. De gokwet is willens en wetens te ruim gemaakt. Dat moet gerepareerd worden, vanaf nu staan de belangen van de samenleving centraal. We gaan luisteren naar de spelers, naar (ex-)verslaafden, naar de zorgsector en deskundigen. Niet langer naar de lobby. Die is al te goed gehoord in het verleden.

Daardoor zitten we nu met grote ellende, de geest is nauwelijks nog in de fles te krijgen. Maar dat moet wel en daar moet alles nu op gericht zijn. Daarbij kunnen we de goklobby missen als kiespijn.

ChristenUnie-fractievoorzitter Mirjam Bikker en SP-Kamerlid Michiel van Nispen

Dit opiniestuk verscheen op 23-03-2024 ook in het Algemeen Dagblad

Heerlen SPeciaal: Sta op voor een volwaardig Ziekenhuis!

SP SP Heerlen 18-03-2024 09:23

Strijd mee voor het behoud van ons ziekenhuis en laat samen met ons je stem horen op het Pancratiusplein op zaterdag 30 maart, om 12 uur.

Voor meer informatie: zie de flyer "Heerlen SPeciaal die je hier kunt lezen.

Actieavond Nationaal Zorgfonds

SP SP Groningen 11-03-2024 16:22

Afgelopen donderdag spraken bijna 20 mensen over de problemen in de zorg op de actieavond van het Nationaal Zorgfonds. Centraal stond dat de marktwerking in de zorg leidt tot veel bureaucratie, een hoge werkdruk en het mijden van zorg. Ook werden er plannen gemaakt om dit aan de kaak te gaan stellen.

Bent u geïnteresseerd? Stuur dan een mailtje naar groningen@sp.nl 

Zie ook: Zorg

Word nu lid van het WhatsApp-kanaal van de SP

SP SP Nederland 11-03-2024 09:50

Contrôle des cookies avec les paramètres de navigateur

Votre navigateur ou votre dispositif peut offrir des paramètres afin que vous puissiez choisir l’installation de cookies de navigateur ou leur suppression.

Ces contrôles varient selon le navigateur et les fabricants peuvent modifier les paramètres mis à disposition et leur mode de fonctionnement à tout moment.

Les liens suivants vous en disent davantage sur les contrôles offerts par les navigateurs les plus répandus.

Certaines fonctionnalités des produits WhatsApp pourraient être inopérantes si vous avez désactivé les cookies de navigateur.

Google Chrome

Internet Explorer

Firefox

Safari

Safari mobile

Opera

Camping Sandevoerde: Niet wijken voor de rijken!

SP SP Schagen 11-03-2024 05:29

Wij willen niet wijken voor de rijken' staat op de t-shirts van een groep strijdbare Amsterdammers te lezen als ze in 2022 en 2023 actie voeren om hun staanplaatsen op Camping Sandevoerde in Zandvoort te behouden.

Het zijn campinggasten die er al tientallen jaren recreëren en daar een vaste staanplaats hebben. Enkele jaren geleden heeft de camping een nieuwe eigenaar gekregen die het wil ombouwen tot een lucratiever geheel. Eigenaar Kennemer Park BV. wil de camping ombouwen tot een luxe vakantiepark met 250 dure bungalows. De vaste gasten zouden weg moeten om plaats te maken voor de dure bungalows. 

De Amsterdammers lieten het er echter niet bij zitten. Ze strijden al enige tijd tegen de herstructurering van hun camping en hebben daar al meerdere rechtszaken mee gewonnen. De projectontwikkelaar was al begonnen met bouwen maar moest de werkzaamheden stoppen. Er was geen omgevingsvergunning aangevraagd en het terrein ligt dicht bij een Natura 2000 gebied. Bovendien had de eigenaar bij de huuropzeggingen niet volgens de regels gehandeld. De campinggasten mogen er in ieder geval blijven tot na de zomer van 2024. Voorlopig wijken ze dus niet voor de rijken. Maar zal uitstel ook afstel betekenen?

Een soortgelijke situatie is er ook ontstaan in Waarland. De nieuwe eigenaar van de Luwe Stek wil de camping lucratiever maken en heeft er grote plannen mee. Daar zouden de gasten ook moeten wijken voor de rijken. Een afvaardiging van Campingvereniging Sandevoerde, onder leiding van Geert Sijtzema, komt op zondag 17 maart in Buurthuis de Loet (voorheen de Blokhut) te Schagen vertellen over hun juridische strijd. Je kunt al naar binnen om 10.30 uur en de bijeenkomst begint om 11.00 uur. Wil je de bijeenkomst bijwonen, meldt je dan op telefoonnummer 06-24824111. 

De huidige bewoners van de Luwe Stek kunnen hun voordeel doen met het verhaal van de strijdbare Amsterdammers. Zullen de recreanten en bewoners van de Luwe Stek zich ook strijdbaar gaan opstellen? Of gaan ze wijken voor de rijken?

 

Petitie al ondertekend?

SP SP Zoetermeer 09-03-2024 23:12

Zaterdag 09 maart hebben we in Rokkeveen heel veel handtekeningen opgehaald voor behoud van een volwaardig ziekenhuis! Daar hoort de IC en geboortezorg uiteraard bij. Het is ook noodzakelijk. Zonder die twee afdelingen komen er levens op het spel te staan. Vele mensen hebben daar zorgen over. Wie is daarvoor verantwoordelijk? Het houdt de gemoederen flink bezig. Ook dat zorgverzekeraars en banken gaan bepalen welke zorg je mag hebben. Marktwerking in de zorg is geen goed idee. Geld gaat voor de zorg en dat kan toch nooit de bedoeling zijn.

 

Hebt u de petitie al ondertekend? Dat kan nog steeds. https://zoetermeer.sp.nl/form/red-het-zoetermeerse-ziekenhuis

 

Internationale vrouwendag 2024

SP SP DENK Veenendaal 08-03-2024 09:05

Één wereld, duizend vrouwen Longread Inleiding

Ik zie op straat een groepje jongens lopen. Zwarte gewatteerde jassen aan, spijkerbroeken, sneakers. Ze praten en lachen met elkaar. Niks bijzonders in eerste instantie, maar er is iets waardoor ik blijf kijken. De plek en het tijdstip lijken niet te kloppen bij dit beeld. Dan verplaatst mijn blik zich naar iets achter de jongens. Daar lopen vrouwen met lange rokken en hoeden, zonder make-up. Ineens is het mij duidelijk; deze jongens gaan naar de middagdienst van de kerk waar ik net voorbij kwam. Mijn man draagt een overhemd en een spencer, beige broek aan; hij zou zo een verjaardag kunnen bezoeken, of een vergadering kunnen binnenlopen, of in die kerk kunnen gaan zitten zonder dat het zou opvallen. Ik kijk naar mijn korte gekleurde rokje, voel mijn grote glinsterende oorbellen zachtjes zwiepen in de wind. Ik ben benieuwd hoeveel voeten ik over de drempel zou kunnen zetten zonder op z'n minst vreemd aangekeken te worden. Als je de religie van een man wil weten, moet je kijken naar zijn vrouw, flitst het door mij heen. Meteen daarachteraan realiseer ik mij dat dit natuurlijk helemaal niet altijd zo is. Maar toch, ligt de verantwoordelijkheid voor het uitdragen van culturele tradities en gewoonten niet grotendeels bij vrouwen? En zijn deze niet van grotere invloed op hun levens dan die van mannen?

Vandaag is het Internationale Vrouwendag, met dit jaar als thema 'Eén wereld, duizend vrouwen', waarbij culturele verschillen en overeenkomsten centraal staan.

Terug naar het privédomein

Op de website van Internationale Vrouwendag staat het volgende te lezen: “Eén wereld, duizend vrouwen is het thema voor Internationale Vrouwendag 2024 en gaat over de verschillen én overeenkomsten tussen vrouwen uit Nederland maar vanuit verschillende culturen. Met subthema’s die gaan over culturele verschillen bij geboorte, huwelijk, werk en de dood. Een positief thema want hoe mooi is het dat alle vrouwen uniek en verschillend zijn maar ook overeenkomsten hebben? Met het thema ‘Eén wereld, duizend vrouwen’ kunnen wij elkaar inspireren maar kunnen wij ook van elkaar leren.” (A)

Aldus de website van internationale vrouwendag. Zoals ieder jaar vraag ik mee weer af hoe een klein stukje tekst dat zo vol stijlfouten en meningen is, organisaties moet aanmoedigen om iets met het thema te doen en hun naam hier aan te koppelen. Gelukkig is het dit keer wel een duidelijk en concreet thema. Op de website zijn korte columns te vinden die verder ingaan op een van de subthema's. Bij het lezen van de stukjes bekroop mij een beetje een onbehagelijk gevoel. Was het eigenlijk wel een goed idee om culturele tradities voor vrouwen uit te lichten? Het leek mij dat de voorbeelden min of meer toevallig bij elkaar waren gezet. (Hoewel dat natuurlijk niet vreemd is; je kunt niet van elke bestaande cultuur, van elk land, een uiteenzetting geven van de tradities en rituelen.) Wat mij verder opviel tijdens het lezen; de voorbeelden uit Nederland die naar voren kwamen, vond ik eigenlijk nikszeggend. Ja, in Nederland is thuisbevallen heel normaal en we eten beschuit met muisjes bij een geboorte, maar wat zei dat nu over mij als werknemer en de manier waarop ik mijn zwangerschap, bevalling en kraamtijd beleefd heb? Wat mij betreft werken we nog steeds aan een stukje vrouwenemancipatie; deelname van vrouwen aan het publieke leven. En met het lezen van al die tradities en gebruiken, had ik het idee dat onze gedachten vrouwen min of meer weer terug sturen naar waar we vandaan kwamen, terug naar de privésfeer. Het privédomein is, in tegensteling tot het publieke domein, het domein waar het leven van veel vrouwen zich van oorsprong afspeelde. Het domein waar ook de tradities rondom huwelijk geboorte en dood thuis horen. En waar veel vrouwen hard werken om het het domein te laten zijn waar kinderen opgroeien en mannen thuiskomen. Inmiddels hebben we vaak betaald werk, maar we hebben ook de grootste moeite dat te combineren met de zorg voor kinderen of de zorg voor ouderen.

Susan Moller Okin (1946 – 2004), een feministische politieke filosoof, schreef in 1999 het essay 'Is Multiculturalism Bad for Women' waarin zij beschrijft hoe in liberale Europese landen mensenrechten van veel vrouwen en meisjes geschonden werden of dit oogluikend werd toegestaan in het kader van de cultuur waar de betreffende vrouwen en meisjes oorspronkelijk vandaan kwamen. Het gaat Okin om speciale groepsrechten van minderheden in een land. Het zou volgens veel mensen indertijd bijdragen aan het leiden van een betekenisvol leven van minderheidsgroepen. Maar om welke culturele tradities komen dan in aanmerking voor groepsrechten, en door wie zijn die bedacht? Een voorbeeld dat ze geeft, komt uit het Frankrijk van de jaren '80. Polygamie werd daar destijds getolereerd werd, bij immigranten uit het aantal Afrikaanse landen. De vrouwen die in een polygaam huwelijk terechtgekomen waren, ervoeren dit in hun eigen land al als nauwelijks vol te houden, maar in Frankrijk was het een ondraaglijke positie die aan hen opgedrongen werd. (B)

De politieke essays en boeken van Okin richtten zich op bestaande rechtvaardigheidstheorieen en mensenrechten. Deze theorieën gaan vaak over rechtvaardigheid in het publieke domein, waarbij rechtvaardigheid tussen verschillende gezinnen wordt aangekaart, maar de rechtvaardigheid binnen het gezin nauwelijks.

Okin ziet twee belangrijke verbanden tussen cultuur en gender. Als we kijken naar waar de speciale rechten en culturele verschillen zich op richten, dan zien we vooral zaken die zich afspelen in het privéleven; seksualiteit, voortplanting, huwelijk, ouderschap, erfenis. Allemaal zaken die op de levens van vrouwen en meisjes over het algemeen een veel grotere impact hebben dan op het leven van jongens en mannen. Natuurlijk gaat cultuur over meer dan alleen deze zaken, maar toch worden de verschillen het duidelijkst in de privésfeer. Het opvallende is volgens Okin dat speciale regels niet golden voor wetten met betrekking tot het publieke domein, zoals handel en criminaliteit. (B)

Het tweede verband tussen cultuur en gender is dat de meeste culturen van oorsprong een principe hebben dat gericht is op de controle van mannen over vrouwen. Okin geeft voorbeelden van het Christendom, het Jodendom, de Islam en de oude Grieken en Romeinen, waarbij verhalen en mythes een rol spelen die vrouwen omschrijven als over-emotioneel, ongeloofwaardig, slecht, seksueel gevaarlijk, en waar bovendien de rol van vrouwen in de voortplanting wordt ontkend. Denk aan Athene die ontspringt uit het hoofd van Zeus of Adam die geschapen is door een mannelijke God en Eva die uit een rib van Adam gemaakt wordt en vervolgens hem verleidt om slechte keuzes te maken. De meeste religies kennen veel gelovigen die een stuk progressiever zijn, maar de orthodoxe of fundamentalistische versies zijn er ook. Gebruiken zoals vrouwenbesnijdenis, uithuwelijking, kindhuwelijken en polygamie worden ook nu nog soms expliciet verdedigd als zijnde nodig om de controle en de macht over vrouwen te houden, zodat zij de man kunnen dienen. (B) Okin geeft in haar essay voorbeelden van interviews met mannen die dit expliciet benoemden. Hoewel het schenden van mensenrechten in feite als crimineel beschouwd kan worden, gebeurde dat maar weinig. Dat het ging om een traditie van een bepaalde cultuur werd gezien als een verzachtende omstandigheid en straffen bleven uit of waren milder. Zulke praktijken zijn iets heel anders dan het dragen van een rok, of een keppeltje of een hoofdoek en ze maken het nagenoeg onmogelijk voor vrouwen om te kiezen voor een leven onafhankelijk van mannen, om celibaat of lesbisch te zijn, of om geen kinderen te hebben. Of om betaald werk te doen. En dat is meteen het tweede probleem dat ik heb met de keuze voor dit thema. Daar waar insluiting is, is ook uitsluiting. Door de nadruk op deze onderwerpen te leggen, vergeten we stilletjes ook iedereen die hier niets mee te maken heeft. Want wat moeten jonge gezonde, alleenstaande, kinderloze vrouwen met onderwerpen als dood, geboorte en huwelijk? Misschien moeten we juist praten over dat wat niet benoemd wordt. Wat is het gevolg als je niet trouwt? Wat betekent het voor je contact met je familie of je gemeenschap als je geen kinderen krijgt? Het huwelijk bijvoorbeeld, is een instituut waarbij van oorsprong de vrouw als eigendom van haar vader aan haar man wordt overgedragen. Kunnen we werkelijk praten over verschillen in huwelijkse tradities, zonder hierbij stil te staan? Zonder te beseffen dat er talloze vrouwen zijn die dit nog steeds als zodanig zien en er alles aan doen om hier aan te ontkomen?

Rechtvaardigheid, respect en liefde

Uit de voorbeelden van Okin blijkt dat in gezinnen gender, ongelijkwaardigheid en hiërarchie van oudsher een belangrijke rol spelen in diverse culturen. Wettelijk gezien bestaat deze ongelijkheid inmiddels niet meer, maar oude tradities spijpelen nog steeds door in het hedendaagse leven. (C) Ongelijkwaardigheid in de privésfeer kan vervolgens leiden tot ongelijkwaardigheid in de publieke sfeer, maar andersom geldt ook; beslissingen gemaakt in de publieke sfeer hebben invloed op de privésfeer, betoogt Okin. Ze meent dat het gezin de eerste plek is waar men leert wat rechtvaardigheid is. Rechtvaardigheid binnen het gezin is dus belangrijk, voor de leden van het gezin en voor het publieke domein. (C)

Wanneer we kijken naar de ideeën achter de multiculturele samenleving waarbij er afgeweken mocht worden van de geldende wetten en mensenrechten, dan zien we dat veel maatregelen voortkwamen uit de gedachte dat we respect willen opbrengen voor de ander en dat een samenleving met verschillende culturen een bepaald soort rechtvaardigheid vraagt. Volgens Okin kon dat niet samengaan met het toepassen van de mensenrechten op ieder individueel persoon en het respect voor elkaar binnen de cultuur en binnen het gezin. In voorgaande jaren heb ik er al eens over geschreven, maar ik doe dat gewoon hier nog een keer; wat bedoelen we wanneer we het hebben over 'respect'?

In tegenstelling tot de multiculturele samenleving van Okin, meent Lineke Verkooijen in haar essay 'Over gelijkheid, diversiteit en de toekomst van het social work' dat een zogenaamde gelijkheidscultuur lange tijd in onze samenleving heeft overheerst. Niet-gelijk of verschil is in de gelijkheidscultuur een probleem geworden. (D) Maar het probleem dat ze aankaart lijkt op dat van Okin: We zijn er te veel vanuit gegaan dat 'respect' betekent dat je een ander zijn eigen gang moet laten gaan. Dat heeft zowel in het privédomein als in het publieke domein problemen veroorzaakt.

Verkooijen pleit voor een diversiteitscultuur, in plaats van een gelijkheidscultuur. 'Respect' speelt een belangrijke rol in de (diversiteits)cultuur. Respect zou kunnen betekenen; je ervan bewust zijn en accepteren dat het denken en doen van de ander invloed heeft op je eigen denken en doen. Het sluit tevens aan op de notie van respect die filosoof Avishai Margalit hanteert, waarbij we ons moeten realiseren dat het leven van mensen een open einde heeft, dat zij hun handelen en hun oordeel kunnen veranderen. (D) Beide noties gaan uit van de ander als iemand die we niet volledig onder controle hebben en wiens acties we niet geheel kunnen voorspellen. Deze vormen van respect hebben we nodig als we praten met elkaar over verschillende culturen binnen een land.

Ondanks de verschillen hebben culturen vaak ook één belangrijke overeenkomst, hebben we gezien; de verschillen binnen een cultuur, de verschillen tussen mannen en vrouwen. Veel tradities die in diverse culturen ontstaan zijn, zijn niet bepaald gebaseerd op de hierboven benoemde notie van respect voor ieder afzonderlijk mens. Een interessante uitdaging is dan om te kijken hoe we deze tradities kunnen behouden of veranderen in een versie waarbij er wel sprake is van een dergelijke vorm van respect.

Als we praten over de dood, de geboorte, werk en het huwelijk, als we praten over de verhoudingen binnen het gezin, is een uitgebreide behandeling van de term ‘respect’ dan wel op zijn plaats? Moeten we die niet achterlaten in het publieke domein. Moeten we het niet hebben over liefde? Speelt liefde niet de hoofdrol in het privédomein?

De Amerikaanse schrijver, hoogleraar, feminist en activist bell hooks (met kleine letters, want haar boodschap was belangrijker dan haar naam of status, pseudoniem van Gloria Watkins 1952-2021) heeft in 2001 het boek 'All About Love' geschreven. In het Amerika van de jaren '90 zag hooks veel mensen die zonder liefde leven, ook al realiseren ze zich dat zelf vaak niet, terwijl werkelijke liefde ons leven grondig positief kan veranderen. hooks omschrijft liefde niet als een gevoel, maar als een werkwoord. Liefde kan niet samengaan met mishandeling, vernedering of verwaarlozing, ook al wordt ons dat soms wijsgemaakt. Zorg en affectie bestaan vaak wel naast mishandeling of vernedering, en hoewel ze onderdeel zijn van liefde, vormen ze niet genoeg voorwaarde om van liefde te kunnen spreken. Liefde bestaat naast zorg en affectie uit; erkenning, respect, commitment, vertrouwen en open en eerlijke communicatie. (E) Het is wat mij betreft een kritische en veeleisende omschrijving van liefde, maar ook een concrete en werkbare omschrijving. Het maakt meteen duidelijk dat liefde te vinden kan zijn in elke cultuur, religie of maatschappij, maar dat het ook heel vaak juist afwezig is in gebruiken die omwille van de traditie zelf in ere worden gehouden. Respect staat dus niet tegenover liefde, maar is er een onderdeel van.

Hoewel hooks allerlei culturele verschillen tussen mannen en vrouwen ziet in het (niet) geven van liefde, is ze er duidelijk in dat zowel mannen als vrouwen ertoe in staat zijn lief te hebben, als ze het goed geleerd hebben, en beide in staat zijn het te verraden en vernietigen. Het kapitalisme en het patriarchaat komen er geen van beide goed vanaf bij hooks. Religies hebben zich wat haar betreft teveel ingelaten met dit kapitalisme en zich laten leiden door de waarden van een productiegerichte cultuur, de waarden van rijkdom, privilege, het individu en macht. Fundamentalistische denkers gebruiken religie om imperialisme, militarisme, seksisme, racisme en homofobie te rechtvaardigen. Ze ontkennen de verbindende boodschap van liefde die aan elke grote religie ten grondslag ligt. (E) Religie en/of spiritualiteit dient niet zozeer om het individu zich beter te laten voelen, of beter te laten functioneren in de maatschappij, maar zou daadwerkelijk moeten verbinden en een einde moeten maken aan machtsvertoon en dominantie. En toch zijn het juist macht, controle en dominantie die volgens hooks een grote rol spelen in veel relaties en culturen. In de westerse cultuur komt daar bovendien een angst voor de dood en een obsessie voor veiligheid bij, die alleen maar leiden tot meer controle, geweld en agressie. Kapitalisme en het patriarchaat hebben er samen voor gezorgd dat in onze cultuur het kerngezin de best mogelijke manier van leven lijkt, terwijl juist het leven in een groter verband de kans groter maakt dat mensen opgroeien met iemand die in staat is liefde te geven. “Onderzoek door antropologen en sociologen, toont aan dat kleine privé units, en zo vooral die georganiseerd zijn rond patriarchaal denken, een ongezonde omgeving zijn voor iedereen. Gezond en verlicht ouderschap is het best gerealiseerd binnen de context van een gemeenschap en een uitgebreid familienetwerk.” (E) Zou hooks dan de voorkeur geven aan de polygame huwelijken die Okin omschreef? Nee, het lijkt me van niet, aangezien deze grote gezinnen ontstaan zijn uit de wens de controle te houden over de vrouwen en kinderen. Dwang en controle hebben niets te maken met respect. Laat staan dat er open en eerlijke communicatie kan plaatsvinden. Zoals hooks zegt "the family that talks together, stays together."(E)

Als ik om me heen kijk, zie ik inderdaad dat alles in onze maatschappij gericht lijkt te zijn op een gezin met twee ouders en twee kinderen. De reden dat werk in combinatie met gezin zo'n veelbesproken onderwerp is, is mijns inziens dan ook niet te wijten aan de feministische golven die vrouwen bij hun huishouden heeft weggehaald, maar (onder andere) aan de verwachting dat je alles binnen je eigen gezin oplost en met succes, al dan niet met gebruik van betaalde diensten van buitenaf.

Het viel hooks op tijdens haar onderzoek naar wat er zoal geschreven is over liefde, dat vrouwen in de geschiedenis vaak degene waren die liefde moesten uitvoeren, maar dat de mannen degene waren die meenden er iets over te vertellen te hebben. Dichters, kunstenaars, dokters, therapeuten en haar eigen ex-partner; ze waren de kenners, de experts. Dat ze zelf niet wisten hoe ze liefdevol moesten zijn, is volgens hooks omdat ze het niet goed geleerd hadden. Liefde is niet iets wat je zomaar overkomt, maar iets dat je kunt leren. Helaas hadden veel babyboomers die hooks tegenkwam alleen maar hun rol geleerd. Vrouwen werden geacht verzorgend te zijn, wat werd aangezien voor liefde, terwijl ze tegelijkertijd aantrekkelijk moesten zijn en mannen moesten manipuleren om iets van macht te verkrijgen. Geen open en eerlijke communicatie dus. Mannen op hun beurt moesten de macho zijn, zonder gevoelens en met macht en controle, vaak ook door te liegen en te verbergen. Mannen die het patriarchaat niet willen steunen, hebben het moeilijk zegt hooks. (E)

Ik wil geenszins beweren dat het voor mannen wel makkelijk is. Gemiddeld genomen zijn de culturele verschillen tussen hen minder groot en zijn tradities binnen het privédomein meestal minder bepalend voor hun leven dan voor vrouwen, maar evengoed komt liefde respect of zelfs maar acceptatie hen niet aanwaaien. Met mijn oorbellen en mijn rokje kom ik nog wel een andere kerk in, maar als mijn man een rok zou dragen en oorbellen in zou hebben, zou hij überhaupt nog wel ergens naar binnen komen?

Conclusie

Ik zou willen stellen dat verschillen tussen culturen er zeker zijn, maar dat ze, als het op de positie van vrouwen aankomt, ook behoorlijk wat overeenkomsten hebben wat betreft hun oorsprong. Bovendien zijn verschillen binnen culturen, vooral tussen vrouwen en mannen, vaak groot. Natuurlijk kan het op de werkvloer prettig zijn wat basale kennis te hebben van de culturele achtergronden van werknemers. Maar wat ik belangrijker vind is dat we blijven kijken en luisteren naar elkaar, en elkaar niet reduceren tot een rijtje tradities dat je ergens op een website hebt gelezen. Want dan zou er sprake zijn van minder respect, niet meer. Internationale Vrouwendag is bij uitstek een dag om juist naar persoonlijke beleving van mensen te vragen. Eén wereld, duizend vrouwen. Vraag al die vrouwen maar eens welke van de tradities rondom huwelijk, geboorte en dood uit hun cultuur ze zouden willen schrappen. Ik realiseer me dat ik het weinig over het op de website genoemde subthema ‘werk’ heb gehad. Misschien was het beter geweest als ik me juist daar op had gericht. Dan had ik het mezelf een stuk makkelijker gemaakt, aangezien ik ooit een scriptie over diversiteit op de werkvloer heb gemaakt. Maar dan had ik wellicht weinig geleerd. Ik zie iets opvallends, ik erger me aan iets dat geschreven staat en ik besluit verder te onderbouwen en onderzoeken hoe dit komt.

Op de website staat dat dit een positief thema is. Dat heb ik dan bij deze misschien een beetje voor je verpest. Mijn excuses. Het is nou eenmaal een traditie van mij om de zaken rondom Internationale Vrouwendag problematischer te maken dan dat ze in eerste instantie worden voorgeschoteld. Hopelijk zijn dat voldoende verzachtende omstandigheden en is je oordeel mild.

Bronnen A: https://www.internationale-vrouwendag.nl/thema-2024-een-wereld-duizend-v... B: S. Moller Okin, Is multiculturalism bad for woman C: S. Moller Okin, Justice, Gender and the Family D: L. Verkooijen, Over gelijkheid, diversiteit en de toekomst van het social work E: b.hooks, All about love

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.