De SP heeft vandaag een brief gestuurd naar het Waterschap Vechtstromen met het verzoek een besluit over de aanvraag kwijtschelding terug te draaien. In plaats van één aanvraag, moeten betrokkenen vanaf 2020 een aparte aanvraag voor de kwijtschelding waterschapslasten doen. Een besluit dat de kans op problematische schulden verhoogt. Alle Enschedese partijen hebben zich achter het verzoek van de SP geschaard.

Tijdens een informatieprogramma over het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente werd duidelijk dat per 1 januari 2020 de samenwerking tussen de gemeente Enschede en het Waterschap op zou houden. Een samenwerking die problematische schulden kan voorkomen! Een goeie reden voor de SP om in actie te komen!

Bewoners van Enschede die kwijtschelding krijgen van gemeentelijke belastingen hoefden hier niet ook nog een keer een aanvraag te doen bij het Waterschap Vechtstromen. Het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente(GBTwente) beoordeelde de aanvraag kwijtschelding voor de Gemeente Enschede en het Waterschap Vechtstromen. Kwijtschelding is een van de maatregelen die schuldenproblematiek kan voorkomen bij mensen die een zeer laag inkomen hebben. Betrokkenen hoefden “maar” één keer de stapel benodigde formulieren in te vullen.

SP, CU en D66 hebben hebben het College vragen gesteld over de verandering bij de aanvraag kwijtschelding. Ook het College was niet blij maar leek ook niet betrokken te zijn bij dit besluit.

In onderstaande brief naar het bestuur van  het Waterschap Vechtstromen roept de SP op tot het terugdraaien van dit besluit. De SP wordt hierin gesteund door alle politieke partijen in Enschede.

Betreft: Stopzetten samenwerking bij kwijtschelding gemeentelijke en waterschapsbelastingen   Geachte leden van het algemeen bestuur van Waterschap Vechtstromen,   De afgelopen jaren hebben de gemeente Enschede en Waterschap Vechtstromen gezamenlijk opgetrokken in de kwijtschelding van de gemeentelijke en waterschapsbelastingen. In de praktijk betekende deze samenwerking dat de kwijtschelding voor onze, en tegelijk ook voor uw belastingen werd beoordeeld door ons gemeentelijke belastingkantoor GBTwente. In het kader van het armoedebeleid maakten we het met deze samenwerking voor onze inwoners makkelijker te strijden tegen armoede. In onze ogen dragen de mogelijkheid van kwijtschelding en het gemak om het aan te vragen (wanneer inwoners daadwerkelijk voldoen aan de voorwaarden) bij aan het voorkomen van schuldenproblematiek. Het is in ons beider belang om schuldenproblematiek bij onze inwoners te voorkomen.   Helaas dreigt aan deze samenwerking door eenzijdige besluitvorming in het GBLT op korte termijn een einde te komen. Vanaf 1 januari 2020 moeten inwoners van Enschede indien van toepassing, apart kwijtschelding aanvragen voor gemeentelijke belastingen en waterschapslasten. De Enschedese gemeenteraad is verbaasd over dit besluit. Bewoners moeten nu twee in plaats van één keer formulieren invullen om een aanvraag voor kwijtschelding in te dienen. U zult het met ons eens zijn dat dit niet in het belang is van een meestal kwetsbare groep bewoners, waarvoor kwijtschelding van belang is om niet in een situatie van armoede en/of schulden terecht te komen. Natuurlijk zijn wij ook benieuwd hoe betrokkenen geïnformeerd worden over bovengenoemde maatregel. Waarschijnlijk zijn zij ook niet op de hoogte van deze verandering. Dit kan leiden tot hoge kosten wat we nou precies moeten proberen te voorkomen als dienstbare overheid. In wiens belang dit besluit is, is ons volstrekt onduidelijk.   Daarom roepen we u op om uw invloed in het bestuur van het GBLT aan te wenden om de afschaffing van onze gezamenlijke kwijtschelding op korte termijn te heroverwegen en onze waardevolle samenwerking in stand te houden.   Graag krijgen wij van u antwoord op de volgende vragen:   1. Waar is het eenzijdige besluit genomen om onze waardevolle samenwerking bij de kwijtschelding van gemeentelijke en waterschapsbelastingen te beëindigen ? 2. Ligt hier een business case aan ten grondslag? Welke overwegingen vanuit inwonerperspectief zijn hierin meegenomen? Wat brengt dit als voordeel voor de bewoner van onze gemeente en uw gebied? 3. Wat is er nodig om deze maatregel voorlopig met een jaar uit te stellen? 4. Wat is het belang van het splitsen van de aanvraag kwijtschelding? 5. Er wordt gesproken over digitale aanvragen. Hoe gaat GBLT om met analoge aanvragen, waarbij persoonlijk contact gewenst dan wel noodzakelijk is (ook gezien de uitspraken daarover van de Nationale Ombudsman)? 6. Hoe en wanneer worden onze inwoners geïnformeerd over de splitsing aanvraag kwijtschelding?

Vanwege de tijdsdruk verzoeken wij u zo spoedig mogelijk gehoor te geven aan onze oproep en de bovenstaande vragen te beantwoorden.   Vriendelijke groet,   Namens de voltallige gemeenteraad van Enschede, bestaande uit de fracties Burger Belangen Enschede, D66, VVD, CDA, GroenLinks, PvdA, SP, PVV, ChristenUnie, DENK, EnschedeAnders.nl, Democratisch Platform Enschede en Groep Versteeg,   Annelies Futselaar Raadslid SP   Mail: a.futselaar@enschede.nl