Nieuws van Leefbaar 3B over PvdA inzichtelijk

6 documenten

Herstel ceremonie hijsen regenboogvlag

Leefbaar 3B Leefbaar 3B PvdA Lansingerland 02-11-2019 19:38

Herstel ceremonie hijsen regenboogvlag

Posted on nov 2, 2019 | 0 comments

Op 11 oktober is de jaarlijkse wereldwijde Coming Out Day. Deze dag staat in het teken van de bevordering van de sociale acceptatie van de LHBTI gemeenschap, zodat iedereen zichzelf kan zijn. Daarom wordt in veel gemeentes op deze dag de regenboog vlag gehesen.

In Lansingerland ging het hijsen van de vlag de afgelopen jaren gepaard met een ceremonie waarbij wethouder Simon Fortuyn een toespraak hield en samen met een raadslid de vlag hijst. lees meer

De afgelopen Coming Out Day vond er geen ceremonie plaats en het college liet weten aan de gemeenteraad hier de komende jaren vanaf te zien. Aanleiding voor de PvdA om een motie in te dienen om de ceremonie in ere te herstellen. Namens Leefbaar 3B liet woordvoerder Machiel Crielaard weten de motie een nobel initiatief te vinden dat door de fractie van Leefbaar 3B wordt ondersteund. Het eerste grondbeginsel van onze partij is immers niet voor niets dat Leefbaar 3B pal staat voor alle burgers van Lansingerland ongeacht religie, (landelijk) politieke overtuiging, geaardheid, maatschappelijke positie en ras.

De fractie van Leefbaar 3B plaatste wel de kanttekening dat de opkomst bij de ceremonie in de afgelopen jaren matig was. Daarom hebben wij tijdens de raadsvergadering een oproep gedaan om ook scholen, sportverenigingen, werkgevers en maatschappelijke organisaties nadrukkelijk uit te nodigen voor deze ceremonie, of om hen uit te nodigen een eigen ceremonie te organiseren.

Leefbaar 3B kijkt voor 2020 uit naar een druk bezochte ceremonie die een duidelijke bijdrage zal leveren aan de sociale acceptatie van de LHBTI gemeenschap.

‘Het Plein’ officieel geopend

Leefbaar 3B Leefbaar 3B PvdA Lansingerland 21-04-2019 16:33

Posted on apr 21, 2019 | 0 comments

Op zaterdag 20 april is het zonovergoten plein in het centrum van Berkel, onder grote belangstelling geopend. Na toespraken van wethouder Simon Fortuyn (Leefbaar 3B), Ronald Vedder (voorzitter van de winkeliersvereniging) en onze gemeentedichter Mark Boninsegna werd met een druk op de rode knop het plein geopend. Het carillon ging spelen en de waterspeelplaats spoot zijn eerste stralen. Hier werd door de aanwezige kleintjes gelijk dankbaar gebruik van gemaakt.

Wethouder Fortuyn zette Jeroen Kock, de projectleider van de gemeente, in het zonnetje. Hij heeft het niet makkelijk gehad met dit project en vooral de uitloop in tijd was voor winkeliers een probleem. Hiervoor bood de wethouder zijn excuses aan.

Wie ook aandacht kreeg was mevrouw Van den Bighelaar, weduwe van de initiatiefnemer van het carillon in 1975. Zij heeft zich hard gemaakt voor het terugbrengen van het carillon in het centrum. Hiervoor moeten we trouwens ook Gerard Bovens, voormalig raadslid van de PvdA en Ruud Veldkamp bedanken.

De heer Ronald Vedder hield een enthousiaste toespraak over het fantastische plein en noemde de belangrijke leuze van de winkeliersvereniging “Gezellig, Schoon en Veilig” en hier voldoet het plein helemaal aan. Ook Vedder stipte de standplaatsen op het plein aan en gaf aan dat er hard wordt gewerkt aan een oplossing om een betere plek te vinden, niet gelegen aan het plein.

Na afloop van de officiële activiteiten was er koffie met gebak en een Berkelse tasje met daarop gedrukt het gedicht “Ons plein” van de gemeentedichter. Al met al een vrolijk, bruisend feest.

Gedicht Mark Boninsegna, gemeentedichter Lansingerland

Ons Plein

hier komen we samen

laten we onze botten rusten

is een vierkant eindelijk weer vierkant

schudden we handen

halen we brood en vis

wordt gisteren herdacht

Het Plein in het centrum van Berkel officieel geopend

Leefbaar 3B Leefbaar 3B PvdA Lansingerland 21-04-2019 14:28

Het Plein in het centrum van Berkel officieel geopend

Posted on apr 21, 2019 | 0 comments

Op zaterdag 20 april is het zonovergoten plein in het centrum van Berkel, onder grote belangstelling geopend. Na toespraken van wethouder Simon Fortuyn (Leefbaar 3B), Ronald Vedder (voorzitter van de winkeliersvereniging) en onze gemeentedichter Mark Boninsegna werd met een druk op de rode knop het plein geopend. Het carillon ging spelen en de waterspeelplaats spoot zijn eerste stralen. Hier werd door de aanwezige kleintjes gelijk dankbaar gebruik van gemaakt.

Wethouder Fortuyn zette Jeroen Kock, de projectleider van de gemeente, in het zonnetje. Hij heeft het niet makkelijk gehad met dit project en vooral de uitloop in tijd was voor winkeliers een probleem. Hiervoor bood de wethouder zijn excuses aan. lees meer

Wie ook aandacht kreeg was mevrouw Van den Bighelaar, weduwe van de initiatiefnemer van het carillon in 1975. Zij heeft zich hard gemaakt voor het terugbrengen van het carillon in het centrum. Hiervoor moeten we trouwens ook Gerard Bovens, voormalig raadslid van de PvdA en Ruud Veldkamp bedanken.

De heer Ronald Vedder hield een enthousiaste toespraak over het fantastische plein en noemde de belangrijke leuze van de winkeliersvereniging “Gezellig, Schoon en Veilig” en hier voldoet het plein helemaal aan. Ook Vedder stipte de standplaatsen op het plein aan en gaf aan dat er hard wordt gewerkt aan een oplossing om een betere plek te vinden, niet gelegen aan het plein.

Na afloop van de officiële activiteiten was er koffie met gebak en een Berkelse tasje met daarop gedrukt het gedicht “Ons plein” van de gemeentedichter. Al met al een vrolijk, bruisend feest.

Gedicht Mark Boninsegna, gemeentedichter Lansingerland

Rotondes Boterdorpseweg en Klapwijkseweg worden fietsveilig

Leefbaar 3B Leefbaar 3B PvdA Lansingerland 10-02-2019 11:23

Rotondes Boterdorpseweg en Klapwijkseweg worden fietsveilig

Posted on feb 10, 2019 | 0 comments

Bijna de gehele raad van Lansingerland is tevreden over de aanpak om de zeven rotondes op de Boterdorpseweg en Klapwijkseweg fietsveilig te maken. Alleen de PvdA, met 1 zetel in de raad, zegt: “Wij zijn geen verkeerskundigen, maar we hebben er een stuk minder vertrouwen in dan de andere fracties.”

De investeringskosten voor deze verkeersveiligheidsmaatregelen zijn heel hoog, € 2,7 miljoen. Maar fietsveiligheid staat ook hoog in het vaandel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dat laat de MRDH ook merken door voor de zeven rotondes een bijdrage van € 1 miljoen aan de gemeente Lansingerland te geven. Bij alle rotondes worden maatregelen genomen dat de fietser en de automobilist elkaar beter kunnen zien, wordt de snelheid eruit gehaald en duidelijke bebording en wegmarkeringen aangebracht.

Dat zo veel meer geld nodig is, komt omdat de te nemen maatregelen ingrijpender zijn dan wat in eerste instantie gedacht werd. De aanpassingen betreffen namelijk ook het zodanig inrichten van de rotondes dat ze de te verwachten toename van het verkeer tot in 2030 aankunnen. Zo wordt de rotonde Oudelandselaan/Klapwijkseweg een dubbele zogenaamde turborotonde en de rotonde bij Weg en Land moet in z’n geheel verplaats worden.

Een belangrijk punt blijft natuurlijk altijd, hoe goed de rotondes ook zijn aangelegd, het gedrag van verkeersdeelnemers. Dat moet zeker verbeteren. Handhaven, een bekeuring geven, bij slecht verkeersgedrag moet steviger worden opgepakt.

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren VVD CDA Lansingerland 03-02-2019 14:13

Traumaheli Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 2 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd.

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Leefbaar 3B Leefbaar 3B VVD CDA PvdA GroenLinks ChristenUnie D66 Partij voor de Dieren Lansingerland 03-02-2019 14:11

Geen probleem met traumaheli – Vliegt altijd als het nodig is

Posted on feb 3, 2019 | 0 comments

Tijdens afgelopen dinsdag 29 januari gehouden rondetafelgesprek in de Tweede Kamer werd gesuggereerd dat het maatschappelijk vliegverkeer (Traumahelikopter en Politiehelikopter) op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) in het nauw komt en niet zou kunnen vliegen als dat nodig is. Op vragen van Tweede Kamerleden of dat zo is, bleek in de beantwoording van de vertegenwoordigers van het vliegveld, de politie en de traumaheli (Erasmus Medisch Centrum / ANWB) dat de heli’s altijd hebben kunnen vliegen als dat nodig is en dat zal ook in de toekomst zo zijn, zei Steven van der Kleij van het vliegveld. Er is een breed maatschappelijk draagvlak voor de trauma- en politieheli’s.

Het probleem is dat de maximale hoeveelheid geluid (de geluidsruimte) begrensd is voor alle vliegverkeer dat in Rotterdam landt en opstijgt. Het maatschappelijk vliegverkeer gebruikt 25% van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De rest (75%) wordt gebruikt voor de commerciële luchtvaart. Het Luchthavenbesluit RTHA bepaalt dat als de trauma- en politieheli’s meer gaan vliegen dit ten koste gaat van de commerciële vluchten. En dat is de afgelopen jaren gebeurd. lees meer

Het vliegveld wil groeien. Dat wil zeggen meer commerciële vluchten. Maar dat past niet in de toegestane hoeveelheid geluid die gemaakt mag worden. Nu heeft het vliegveld het idee om de maatschappelijke vluchten niet mee te laten tellen in de hoeveelheid geluid. Dat wil dus zeggen dat er aparte geluidhoeveelheden komen voor de maatschappelijke helivluchten en de commerciële vluchten. De commerciële vluchten krijgen dan in de visie van het vliegveld de 25% van maatschappelijk vliegverkeer er bij (zijn ze de afgelopen jaren kwijtgeraakt, zegt Van der Kleij) en de trauma- en politiehelikopters krijgen een onbeperkte geluidruimte.

De pijn zit niet in de geluidhoeveelheid die de trauma- en politieheli’s gebruiken, maar in de 25% toename van de commerciële vluchten. Dat zijn tussen de 4.000 en 5.000 vliegbewegingen, gaf Steven van der Kleij van RTHA in de Tweede Kamer aan. Gemiddeld 11 à 13 commerciële vluchten per dag er bij. De verdeling van die vluchten over het gehele jaar is niet egaal. In de middelste zes maanden van het kalenderjaar zal het aantal extra vluchten zeker hoger liggen.

Het accent tijdens het rondetafelgesprek lag op het maatschappelijk vliegverkeer van de trauma- en politiehelikopters. Het waren hun vertegenwoordigers die hebben gepleit voor onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer. En daar is maatschappelijk draagvlak voor.

Tijdens het rondetafelgesprek waren geen vertegenwoordigers aanwezig van de bewoners rond het vliegveld RTHA. De Tweede Kamerleden hebben daardoor geen totaalbeeld gekregen van wat uitbreiding van de commerciële luchtvaart op RTHA betekent voor de omwonenden van het vliegveld, de bewoners van Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek en Rotterdam Overschie. Een gemiste kans, die volgens Leefbaar 3B woordvoerder Jan Pieter Blonk alsnog moet plaatsvinden.

Teleurstellend was het dat slechts 4 (VVD, CDA, SP, PvD) van de 13 fracties in de Tweede Kamer bij het rondetafelgesprek aanwezig waren. Op de valreep vlak voor de afloop van het gesprek schoof het D66 kamerlid Paternotte nog aan, maar inhoudelijk stelde dat niet veel voor. Zeker ook bijzonder was het dat de Tweede Kamerfracties van GroenLinks, PvdA en ChristenUnie niet aanwezig waren. Bijzonder omdat die partijen ook vertegenwoordigd zijn in de raad van Lansingerland.

In het boekje “Missie, Visie en Strategie 2025” van Rotterdam The Hague Airport staat bij missie: “Wij hebben aandacht voor de belangen van de omwonenden en blijven in dialoog” Daar moet het vliegveld zeker aan gehouden worden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.