Nieuws van PvdA-GroenLinks over CDA inzichtelijk

5 documenten

Raad neemt motie aan over crisis bij de Avulo

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Vught 02-07-2019 14:02

Het zal velen de afgelopen maanden niet ontgaan zijn dat er flink wat mis is bij de lokale omroep Avulo. Vele publicaties in het Klaverblad en het Brabants dagblad hebben duidelijk gemaakt dat er -ondanks pogingen om tot elkaar te komen- ernstig verstoorde verhoudingen zijn ontstaan tussen vrijwilligers en het bestuur. Per 1 juli is het overgrote deel van de vrijwilligers gestopt helaas. Begin juni is de voltallige commissie die conform de Mediawet noodzakelijk is voor toezicht op de (onafhankelijkheid van de) programmering opgestapt.

Een heel vervelende situatie is derhalve ontstaan niet alleen vanwege het vertrek van vele vrijwilligers die soms al tientallen jaren hun beste krachten wijden aan goede culturele en informatieve programma’s voor Vught maar ook vanwege het belang van een lokale omroep voor de gemeenschap die daartoe ook subsidie verstrekt.

Roep om ingrijpen.

Van diverse kanten was het College en de Raad gevraagd om in te grijpen bij de Avulo. Het College heeft in de afgelopen maanden aangeboden aan het bestuur om te bemiddelen in het conflict maar hier is helaas niet op ingegaan. Ingrijpen door een gemeente bij een lokale omroep kan zomaar niet en daar zijn goede redenen voor: de onafhankelijkheid van een omroep tov een gemeente moet helder en goed geregeld zijn en is dat ook in de Mediawet. Dat is een goede zaak uiteraard. Diezelfde Mediawet geeft echter ook regels waar het bestuur van een lokale omroep zich aan moet houden.

Programmabeleid Bepalend Orgaan(PBO)

Een van die regels is dat niet het bestuur maar een apart orgaan waarin een representatieve afvaardiging van maatschappelijke stromingen in Vught zit, de programmering bepaald. De gemeenteraad moet adviseren of dit PBO een adequate samenstelling heeft. Voorzitter Jo van Dinther heeft in een brief de raad medegedeeld dat het hele PBO is opgestapt. Hiermee voldoet de Avulo niet meer aan een belangrijke eis in de wet. Zij heeft dan maximaal 4 maanden de tijd om een nieuwe PBO voor te stellen en deze moet opnieuw door de Gemeenteraad worden beadviseerd.

Raad spreekt zich uit.

In de raadsvergadering van 27 juni jl heeft de fractie van PvdA-GroenLinks de situatie van de Avulo geagendeerd en het College onder meer gewezen op de noodzaak het opstappen van het PBO aan het Commissariaat voor de Media te melden. Pas daarna start immers de periode van 4 maanden en kan de raad nieuw advies uitbrengen over een eventueel nieuw voorstel.

Tevens werd het College opgeroepen om er op toe te zien dat de Avulo vanaf 1 julli blijft voldoen aan de subsidievoorwaarden voor het bedrag van 60.000 euro dat zij jaarlijks ontvangen. Tenslotte kaartte de fractie aan om het proces van een nieuwe gunning na afloop van de huidige zendmachtiging tijdig op te starten begin 2020 en te bekijken of er nieuwe eisen aan dergelijke organisaties gesteld kunnen worden.

De motie van de fractie werd mede ondersteund door Gemeentebelangen, D66 en CDA en kon op een ruime meerderheid (excl. de SP) rekenen.

College aan de slag.

Wethouder van der Ven dankte de fractie voor het initiatief. De Gemeente was niet bekend met de noodzaak het opstappen van de PBO te moeten melden bij het Commissariaat en heeft dit direct gedaan in de aanloop naar de raadsvergadering toe. Ook de andere onderdelen van de motie zullen door het College worden uitgevoerd zo zegde de wethouder toe in het belang van een goed functionerende lokale omroep die de burgers van Vught informatie verschaft van een goede kwaliteit.

Ondertussen hebben de opgestapte vrijwilligers laten weten zelf aan de slag te gaan eind september met een nieuw initiatief via internet. De fractie zal ook die ontwikkeling met belangstelling volgen!

Lucas Middelhoff

PvdA-GroenLinks vindt het hoog tijd ...

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks D66 CDA PvdA Vught 11-04-2019 09:41

PvdA-GroenLinks vindt het hoog tijd worden dat ook Vught maatregelen neemt tegen het oplaten van ballonnen en dient vanavond bij de raadsvergadering een motie in, waarin het college wordt verzocht om het oplaten van ballonnen te verbieden in de gemeente Vught. ✅ MOTIE IS AANGENOMEN! D66 diende ‘m mee in en de fracties van CDA, SP en Gemeentebelangen steunden de motie. Ook in #Vught blijft #zwerfafval helaas een aandachtspunt, zo bleek laatst tijdens de Landelijke Opschoondag. Het oplaten van ballonnen zorgt mede voor zwerfafval. Veel dieren, waaronder vogels en vissen zien de ballonnen als voedsel en eten het op. Dit kan leiden tot veel dierenleed zoals verstikking of uithongering. Daarnaast kunnen dieren verstrikt raken in het lint van een ballon. Ballonnen die in de natuur terecht komen, komen regelmatig in sloten en rivieren terecht die uitmonden op de zee. Hierdoor komen deze ballonnen uiteindelijk ook in de zee terecht waar ze mede zorgen voor de plastic soep.

N65 en de problemen in Cromvoirt, Helvoirt en Jagersboschlaan

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks VVD CDA PvdA GroenLinks D66 Vught 04-03-2019 20:36

Zoals aangegeven in het stukje over de N65 liggen er in het verlengde van die reconstructie nog wat problemen. Eerst maar de problemen rond Cromvoirt en Helvoirt.

Situatie bij Restaurant In het Groene Woud

In het eerste VoorKeursAlternatief ( VKA) was een VRI voorzien bij restaurant In het Groene Woud. Een VRI is een Verkeersregelinstallatie, een installatie die de meeste mensen gewoon een stoplicht noemen. Bij dat stoplicht was een doorsteek voorzien voor de N65 zodat het restaurant en de bedrijven daarbij bereikbaar waren vanuit de richting Tilburg en de ruimte bood om van die bedrijven de weg richting Den Bosch te vervolgen. In het nieuwe VKA, het VKA+, verviel dat stoplicht en de doorsteek. Het gevolg is voor de bedrijven op zijn minst ongemakkelijk maar het gevolg is ook dat het verkeer vanaf de bedrijven veel vaker dan nu gebruik zal moeten maken van de wegen in Cromvoirt en Helvoirt. Zowel de Lambertusstraat in Cromvoirt als de Torenstraat in Helvoirt zijn al stevig belast en toevoeging van verkeer is dan ongewenst. Samen met de VVD en Gemeentebelangen hadden we een motie voorbereid. Uiteindelijk is die niet ingediend; het college is nog in onderhandeling met provincie en rijk en gaf aan dat een uitspraak van de raad wellicht niet positief werkt. Hoe dan ook: helder is dat de raad graag een oplossing voor deze problemen ziet.

In het VKA+ vervalt de op- en afrit Martinilaan. Dat was in het VKA overigens ook al het geval. Om nu zorg te dragen dat de Martinihal, het Maurickcollege en Regina Coeli (het talen instituut) goed bereikbaar blijven is een extra voorziening nodig. Het college ziet als oplossing het verharden van de Jagersboschlaan. Toen het VKA in discussie was is deze oplossing wat buiten beeld gebleven; er leken nog alternatieven te zijn. Het college oordeelt nu echter dat de verharding van de Jagersboschlaan de beste oplossing is.

Wij vragen ons af of de auto-te-gastweg die nu vanaf de Helvoirtseweg tot aan Kentalis (het voormalige Doveninstituut) loopt kan worden doorgetrokken tot aan de Martinilaan. Die weg kan dan benut worden als ontsluiting voor de drie genoemde instellingen. De bewoners van het Jachterf, waarvan de Jagersboschlaan grenst aan hun achtertuin, vroegen aan het college of die oplossing denkbaar is. Uit het antwoord van het college bleek dit alternatief niet is onderzocht. Voor ons was dat aanleiding om een motie op te stellen waarin we om dat onderzoek vragen. VVD en GB vonden dat onderzoek niet nodig en meldden dat ze de motie niet zouden steunen. De wethouder zei echter toe dat de informatie die nodig is om dit alternatief te kunnen beoordelen zal worden aangeleverd. Die toezegging deed ons besluiten de motie weer in te trekken. Wie schetst dan je verbazing als D66 (met in het kielzog het CDA) de motie letterlijk overneemt en alsnog indient? Niemand? Dan doe ik het zelf: ik was redelijk verbluft. Ik heb aan D66 nog gevraagd of ze nu dat onderzoek niet willen want als de motie verworpen wordt dan hoeft het college niets te doen. Een antwoord bleef uit. Dan gebeurt er wat je kunt voorspellen: D66 en CDA stemmen voor, wij kunnen niet anders dan voor stemmen want het was immers onze eigen tekst en VVD en GB stemmen tegen: motie verworpen.

Alles bijeen een bittere pil: een politiek spelletje “we dienen diezelfde motie in, eens kijken wat PvdA-GroenLinks doet” met als gevolg dat er een politiek feit, een verworpen motie, ontstaat dat een alternatief voor de Jagersboschlaan in de weg kan staan, het is mijn manier van politiek bedrijven in elk geval niet.

Enfin, wij houden het college in elk gaan de toezegging dat cijfers over het verkeer en de kosten op tafel komen zodat we in staat zijn een goede afweging te maken over deze casus.

Besluit over opwaarderen N65 genomen

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA Vught 03-03-2019 20:41

Op 28 februari 2019 heeft de raad nog eens haar best gedaan op een zwaar onderwerp: het bestuurlijke besluit over het opwaarderen van de N65. Na anderhalf uur debat leverde dat instemming op, zij het deze keer niet unaniem. Het CDA besloot niet in te stemmen.

De discussie over dit onderwerp is al meer dan 10 jaar gaande. Ik ga hier niet de gehele historie vertellen maar in grote stappen ging het als volgt. De eerste beweging was dat de weg voor 100 miljoen verdiept zou kunnen worden aangelegd. Nadat gemeente, provincie en rijk daar de nodige studie over deden bleek dat er een soort Zevenheuvelenweg tussen 4 meter hoge schermen kon worden aangelegd met gelijkvloerse kruisingen. Het eerste plan ging de wereld in als het VoorKeursAlternatief, het VKA. Toen dat aan de orde kwam in de raad ging deze –als een boer met kiespijn- akkoord met het VKA maar stuurde direct ook het college op pad om een verbeteerd alternatief uit te onderhandelen. Dat voornemen kwam ook in ons bestuursakkoord te staan.

Het college ging aan de slag en kwam terug met een verbeterd alternatief dat door het leven gaat als het VKA+. De “plus” is er ook. Ongelijkvloerse kruisingen, een grote verbetering bij de Boslaan / Vijverbosweg, geen stoplichten meer (dus ook geen stoppend en optrekkend verkeer), een verbeterde infrastructuur voor fietsers en – hoewel het om heel veel geld gaat- een financiële overeenkomst met de partners. Ik maakte het college voor dat werk een compliment.

Zijn daarmee alle problemen opgelost? Zeker niet. Om met het laatste te beginnen: het geld zal zeker nog aanleiding zijn tot verdere discussies. Immers, er zijn nog tegenvallers mogelijk en de kostenstijging in de wegenbouw is op dit moment nog onduidelijk. We rekenen er echter vast op dat dit oplosbaar zal blijken.

Twee andere problemen liggen er wel. Het eerste probleem is de toenemende verkeersdruk in Cromvoirt en Helvoirt en de vermindering van de toegangsmogelijkheden tot de N65 voor de bedrijven tussen Helvoirt en Vught. Samen met de VVD en GB dienden wij daar een motie over in.

Daarnaast is er het probleem van het mogelijk verharden van de Jagersboschlaan. Voor meer informatie hierover klik hier. Hier ga ik verder met de N65 zelf.

We vinden het jammer dat het CDA uiteindelijk besloot niet in te stemmen. Onvoldoende inzicht in het geld en de gevolgen voor verkeer in Vught brachten hen daartoe. Vanuit ons standpunt daarover maar twee opmerkingen. Als het gaat om het verkeer dan vinden wij dat er voldoende helderheid is. De cijfers van het eerste VKA zijn bekend en in het VKA+ neemt het aantal op- en afritten niet toe of af ten opzichte van het VKA. Natuurlijk zijn we wat verder in de tijd maar dat er voor het verkeer in de bebouwde kom van Vught als gevolg van dit besluit spectaculaire wijzigingen zullen optreden is niet geloofwaardig voor ons.

En dan het geld. Het VKA+ kent meerkosten ruim 13 miljoen Euro. Voorwaar een megabedrag voor Vughtse begrippen. Financieel is een en ander doorgerekend in de begroting en de meerjarencijfers en volgens onze wethouder financiën kan Vught die last aan hoewel we een fors aantal jaren zeker niet ruim in de slappe was zullen zitten. PvdA-GroenLinks vindt het echter een verantwoorde keuze: voor nu en vele jaren verder komt er een veiligere oplossing en een oplossing die bijdraagt aan de leefbaarheid van het dorp. Het is een sloot geld maar wat ons betreft staat daar voldoende tegenover.

Het ijzer smeden als het heet is

PvdA-GroenLinks PvdA-GroenLinks CDA Wijdemeren 18-11-2018 20:14

Op vrijdag 19 oktober mocht ik groep 8 van de Catamaranschool (Loosdrecht) begeleiden bij het spelen van Democracity. Dat deed ik samen met wethouder Rosalie Rijn (CDA). Democracity is een spel van ProDemos, waarin kinderen samen politieke partijen oprichten, een partijprogramma opstellen én gebouwen kiezen die zij belangrijk vinden. Vervolgens moeten ze de stad bouwen en proberen hun gebouwen in de stad geplaatst te krijgen.

Dat doen ze door debat, lobbyen en uiteindelijk, uiteraard, stemmen. De leerlingen vonden het spel geweldig, en ik was blij te zien dat er niet één, maar twee groene en sociale partijen ontstonden. Het ene groepje ging voor het parkje en de speeltuin, het andere groepje koos de daklozenopvang en het kattenasiel. Het viel me ook op dat deze partijen het opvallend goed deden.

Samen met wethouder Rijn liep ik door de zaal, hielp ik groepjes en adviseerde ik over de partijprogramma’s. Aansluitend mochten de leerlingen (en de juffen) vragen stellen over de politiek. Zo vroegen ze hoe oud ik ben, of ik ‘veel verdien’ en of ik erg verdrietig ben als mijn plannen het niet halen. Zo zie je een interessante tweedeling ontstaan in de zaal. Aan de ene kant de politici, zij die veel aan het woord wilden komen en hun woordje klaar hadden. Aan de andere kant de journalisten, die de politici in spé (en Rosalie en mij) kritisch bevroegen.

Zo zie je maar weer dat een goede democratie inderdaad niet zonder goede journalistiek kan. Na de vragen van de leerlingen, mocht ik zelf ook nog een vraag stellen. Op de vraag of ze allemaal gingen stemmen (of zich kandidaat gingen stellen) als ze 18 waren gingen alle vingers de lucht in: Wereldburgers in wording!

Rijk van Beek

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.