Nieuws van VVD inzichtelijk

18 documenten

Gouda: het perfecte laboratorium voor de mobiliteit van de toekomst

VVD VVD Gouda 11-02-2020 05:57

De manier waarop we ons verplaatsen verandert voortdurend. De mens is altijd op zoek naar vervoer dat sneller, veiliger en efficiënter is, en dat bovendien past bij de andere ontwikkelingen van de toekomst. Maar die nieuwe manieren van vervoer moeten natuurlijk wel eerst uitgeprobeerd worden.

https://gouda.vvd.nl/nieuws/38307/gouda-het-perfecte-laboratorium-voor-de-mobiliteit-van-de-toekomst

Als het aan de VVD in Zuid-Holland ligt, wordt Gouda samen met zijn directe omgeving het ‘mobility lab’ van de provincie. Fractievoorzitter Erwin Hoogland: “Als we een serieuze stap naar de toekomst willen maken, moeten we durven experimenteren. En dan niet op te kleine schaal, maar meteen goed. De regio Gouda is het perfecte laboratorium voor nieuwe vormen en toepassingen van bereikbaarheid.”

Gouda en de omliggende gemeenten (Bodegraven-Reeuwijk, Zuidplas, Waddinxveen en Krimpenerwaard) zijn volgens Hoogland namelijk Zuid-Holland (of zelfs Nederland) in het klein: “Een grote stad met een historische stadskern, omringd door kleinere kernen in een omgeving vol landbouw en natuur. Allemaal met hun eigen uitdagingen op het gebied van bereikbaarheid.”

De VVD-fractie sprak onlangs over de mobiliteit van de toekomst met TNO, de Fietsersbond, VNO-NCW, het Groene Hart Ziekenhuis, Rover, Arriva en de Regionale Ambulancevoorziening. Op de agenda stonden onder meer verkeersluwe centra, de ontsluiting van woonwijken, betrouwbaar openbaar vervoer en de bereikbaarheid van zorg. 

Hoogland: “Het was een uitstekende discussie. Iedereen was het erover eens dat het tijd is om serieus met nieuwe concepten aan de slag te gaan. Want mobiliteit is cruciaal voor wonen, werken en welzijn.”

VVD Bloemendaal steunt investeringen in het spoor tussen Haarlem en Zandvoort

VVD VVD Bloemendaal 03-11-2019 03:53

De overlast voor aanwonenden mag niet of nauwelijks toenemen. De VVD Bloemendaal staat achter de upgrade van het spoor. Een goede spoorverbinding is essentieel om de kust bereikbaar te houden en de verkeersoverlast in Overveen enigszins te kanaliseren. Zij heeft voor de bijdrage gestemd omdat de wethouder Wijkhuizen tevens kon aangeven dat de overlast voor omwonenden niet of nauwelijks gaat toenemen. Daarom komt er een gedegen onderzoek en nadat de resultaten bekend zijn zal onder regie van de regio met de aanwonenden in overleg worden getreden over mitigerende maatregelen die effectief en efficiënt zijn. Dit staat los van de normen van ProRail. Voor de financiering is hulp uit de regio, uit het gemeenschappelijke fonds, toegezegd. Dit is voor de VVD heel belangrijk.

De bereikbaarheid naar de kust laat al decennia te wensen over. Het autoverkeer zoekt zijn weg door de kernen van Overveen (en Aerdenhout). Een by-pass ten zuiden van de kern Overveen zit er niet in. Bij de begroting vragen wij daarom aandacht voor de route Julianalaan – Militairenweg – Zeeweg.

Het betekent dat wij moeten inzetten op andere manieren om het verkeer door Overveen te beteugelen: De VVD is van mening dat alleen door in te zetten op alle vervoersmiddelen: auto, fiets, bus en trein, de overlast van verkeer enigszins kan worden beteugeld. Om een goede verkeersafwikkeling te krijgen bij evenementen geldt dit principe ook: alle middelen inzetten en de pijn verdelen over de dorpen.

31 oktober jl. heeft de raad van Bloemendaal besloten om te investeren in het verbeteren van het spoor. Wij steunen van harte de investeringen die nodig zijn om de trein in de zomermaanden vaker te laten rijden tussen Haarlem en Zandvoort. Een dienstregeling van 2 x 6 treinen is een volwaardig treinproduct. Meer mensen hebben dan een echt alternatief voor de auto.

Voor onze inwoners langs het spoor in Overveen is dit niet per se leuk. Juist in de zomermaanden zitten onze inwoners graag in hun tuin. Op de informatieavond, de maandag voorafgaand aan de raad heeft ProRail aangegeven dat de hinder binnen de wettelijke normen blijft. Er werd duidelijk dat er daarmee een groot gat zou ontstaan tussen wat nodig is volgens de Nederlandse wetgeving en de door de inwoners ervaren hinder. Dat gegeven maakte de VVD zeer ongerust.

De VVD is daarom nu verheugd dat er los van de normen van ProRail, een geluidonderzoek zal worden opgestart door de Omgevingsdienst IJmond in opdracht van de Stuurgroep Bereikbaarheid Zuid-Kennemerland. Er zal eerst een nulmeting worden gedaan en daarna nog metingen tijdens het F1 weekend en tijdens de zomerdienstregeling van 2x6 treinen om goed in beeld te krijgen wat de situatie is. Onder regie van de regionale stuurgroep zal er met de bewoners worden gesproken over de resultaten. Uitgaande van de raadsbrede motie van 5 september jl wordt in overleg getreden met de aanwonenden aan het spoor over het onderzoek en wordt op basis van de uitkomsten bepaald welke maatregelen het meest effectief en efficiënt zijn.

Financiering

Dezelfde regionale stuurgroep heeft uitgesproken deze maatregelen dan mede te financieren uit het Regionale Mobiliteitsfonds. Dat laatste is voor de VVD essentieel. De gemeente Bloemendaal heeft de F1 zelf niet in haar begroting staan. We hebben de OZB vorig jaar al verhoogd en dat deed pijn.

Ook de gedeputeerde leefbaarheid van de provincie heeft zijn hulp aangeboden. En last but not least heeft ook Zandvoort in een brief aan het college van Bloemendaal haar betrokkenheid bij het belang van Bloemendaal duidelijk gemaakt en haar medewerking toegezegd om via het regiofonds geld vrij te maken voor mitigerende maatregelen voor de overlast binnen de gemeente Bloemendaal.

 

Extra treinen voor de F1 en mobiliteitsplan

Bovenop dit besluit voor de upgrade van het spoor die de extra treinen in de zomermaanden mogelijk maakt, speelt de inzet van extra treinen ten behoeve van grote evenementen. Actueel is de Formule 1 race begin mei 2020.

Dit evenement wordt een uitdaging en vraagt om een mobiliteitsplan voor alle modaliteiten: auto, openbaar vervoer, fiets, veiligheid. De NS heeft aangeboden dan drie dagen lang met 20 treinen te gaan rijden: 10 heen en 10 terug. Het is in ons aller belang dat de verkeersstromen beheersbaar blijven. De inzet van die extra treinen is daarom essentieel.

Dit mobiliteitsplan hebben we nog niet gezien, daar moet snel helderheid over komen. Zodra dat voorhanden is zullen we het als fractie bestuderen en toetsen aan onze belangen. We kunnen nu alvast aangeven dat we ook hier op begrip rekenen van de regio om ook de overlast van de verkeersstromen en andere effecten voor Bloemendaal, Overveen en Aerdenhout zo draaglijk mogelijk te maken.

Overveen is een prachtig dorp met een kleine schaal waar het goed en rustig wonen is, en dat moet vooral zo blijven.

Albertine Zoetmulder

Fractievoorzitter VVD

Gesprek over treinstation Lisse

VVD VVD Lisse 28-09-2019 06:29

De provincie Zuid-Holland gaat in gesprek met NS en spoorbeheerder ProRail over een treinstation in Lisse. Dat antwoordt provinciebestuurder Floor Vermeulen (VVD) op schriftelijke vragen van de VVD. Als VVD-fractie Lisse zijn wij blij met dit initiatief, dat vanuit de provinciale VVD werd opgestart.

VVD-Statenleden Rense Weide en Frederik Zevenbergen vroegen aan het provinciebestuur van Zuid-Holland wat de kansen en kosten zijn voor een station in Lisse, op het traject tussen Leiden en Haarlem. Er moeten volgens de VVD'ers twee scenario's worden onderzocht: een tijdelijk en een permanent station. 

Gedeputeerde Vermeulen antwoordt nu dat de provincie ' samen met de gemeente Lisse en de Keukenhof voornemens is het gesprek aan te gaan met de NS en ProRail over de haalbaarheid voor opening van Station Lisse als 'halte Keukenhof', ten tijde van een opengestelde Keukenhof.' Uit deze gesprekken moet blijken of nader onderzoek naar de kansen, kosten en veiligheid hiervan kansrijk is. 'Een structurele heropening van station Lisse zou dan als volgende stap onderzocht kunnen worden', aldus Vermeulen.

Wethouder Aalderink heeft afgelopen ...

VVD VVD PvdA Winterswijk 31-03-2019 09:12

Wethouder Aalderink heeft afgelopen raadvergadering de raad bijgepraat over de stand van zaken omtrent de beveiliging en afsluiting van spoorwegovergangen in de gemeente Winterswijk.. De fractie van de VVD had duidelijk een andere visie op de afsluitingen dan het door het college voorgestelde scenario. Samen met WB en de PvdA dienden wij een motie in tegen afsluiting. Met succes. De angst van andere fracties dat Prorail dan niet meer zou bijdragen, was gelukkig ongegrond.

VVD Schagen vraagt onderzoek naar ‘oversteekhulp’ bij spoorwegovergangen

VVD VVD Schagen 26-03-2019 08:15

https://schagen.vvd.nl/nieuws/34714/vvd-schagen-vraagt-onderzoek-naar-oversteekhulp-bij-spoorwegovergangen

Het Schager college stelt op verzoek van de Schager VVD een onderzoek in naar de mogelijkheden voor een ‘oversteekhulp’ bij de grote spoorwegovergangen. De oversteekhulp is een informatiezuil die dichtbij een overweg wordt geplaatst en door middel van een kleursignaal aangeeft of voorbijgangers rustig kunnen oversteken of dat er binnen korte tijd een trein aankomt. De VVD deed het verzoek naar aanleiding van opmerkingen die inwoners aan hen lieten weten.

De VVD meldt dat Prorail erkent dat de spoorwegovergang in Schagen groter is dan elders en dat de kans dat een voetganger de overzijde niet haalt daardoor ook groter is dan elders. Onzekere passanten, bijvoorbeeld ouderen of minder mobiele personen, komen vaker in de problemen: als de overwegbellen rinkelen haasten zij zich naar de overkant waarbij ze het risico lopen om te vallen of opgesloten raken tussen de bomen.

Prorail deed bij een vergelijkbare spoorwegovergang in Haarlem een proef met een oversteekhulp. Deze proef duurde ruim twee maanden en de onderzoeksresultaten van TNO laten positieve resultaten zien: mensen waren minder bang, vonden het nuttig, voelden zich rustiger en waren meer ontspannen en zekerder.

 

Alexander op pad: NRClive bijeenkomst over “Duurzame Mobiliteit”

VVD VVD Haarlem 06-03-2019 00:50

NRClive, de congresafdeling van de NRC, organiseerde afgelopen winter een aantal bijeenkomsten over “Duurzame Mobiliteit”. Om te kijken of er iets viel te leren waar we in Haarlem beter van kunnen worden ben ik bij deze bijeenkomsten aanwezig geweest.

https://haarlem.vvd.nl/nieuws/34316/alexander-op-pad-nrclive-bijeenkomst-over-duurzame-mobiliteit

Hoogleraar Auke Hoekstra van de TU Eindhoven heeft alles rondom de elektrische auto doorgerekend. Alle berichten dat deze nieuwe vorm van vervoer geen verbetering van het milieu oplevert heeft hij ontzenuwd: een elektrische auto is echt beter voor het milieu. En dat geldt ook als de stroom nog niet 100% duurzaam wordt opgewekt en ja, het productieproces van de accu is meegenomen in de berekening.

Zelf had ik mijn twijfels over de beschikbare grondstoffen om genoeg accu’s te maken maar ook dat bleek onterecht: op mijn vraag gaf hij aan dat er genoeg grondstof beschikbaar is voor ca. 3 miljard auto’s. Een probleem is nog wel dat kobalt, één van die grondstoffen, vooral wordt gewonnen in Congo waarbij de arbeidsomstandigheden zeer slecht zijn. Zo wordt er veel gebruik gemaakt van kinderarbeid.

Op de site van NRClive staat een leuke podcast met Auke Hoekstra.

https://nrclive.nl/podcastgesprek-over-de-7-mythes-rond-elektrisch-rijden/

Verrassend was ook de waarschuwing van Ellen Lastdrager, Managing Director traffic & transport bij TNO. De opkomst van de zelfrijdende auto waar veel van wordt verwacht kan ook tot problemen leiden. Als het oproepen van een onbemand voertuig te makkelijk (en goedkoop!) wordt zullen mensen minder vaak kiezen voor lopen of de fiets. TNO voorziet dat bij grootschalig gebruik van “autonome voertuigen” zonder extra regulering de congestie met een factor 2,5 zal toenemen!

Omdat er bij de discussie rond ontwikkelzone Zuid West door sommige partijen wordt aangedrongen op een NS station tussen Haarlem en Heemstede heb ik Pier Eringa, directeur van ProRail, hier maar eens naar gevraagd. Hij vertelde dat het goed mogelijk is om ProRail en de NS te vragen deze mogelijkheid te onderzoeken, maar gezien de drukte van dit traject en de geringe afstand tussen de bestaande stations staat vrijwel vast dat het resultaat negatief zal zijn. Een goed fietspad naar station Heemstede Aerdenhout lijkt een meer realistische oplossing.

 

Frits van Bruggen, directeur ANWB en voorzitter Mobiliteitsalliantie vroeg de aanwezigen welk voertuig volgens hen de komende tijd in aantal toe zal nemen. Net als ik koos bijna iedereen voor de fiets maar uit onderzoek blijkt dat juist het aantal auto’s de komende jaren toe blijft nemen. Dat staat in schril contrast met de verwachting van de coalitie in Haarlem, die onder meer bij ontwikkelzone Zuid West en de recent aangepast parkeernormen uit gaat van vermindering van het aantal auto’s. Kortom: we hebben weer genoeg stof om de komende debatten te gebruiken!

5,7 miljoen subsidie van provincie voor Stationsgebied

VVD VVD Heerhugowaard 27-01-2019 05:55

Het stationsgebied van Heerhugowaard is al jaren onderwerp van gesprek. Wethouder Monique Stam heeft zich vanaf dag 1 ingezet voor nieuwe ontwikkelingen bij het station. Het is een gebied dat zich kenmerkt door onveilige kruispunten, een gebrek aan parkeerplaatsen en leegstand van kantoorgebouwen. Niet bepaald de entree die de VVD graag wil zien voor Heerhugowaard.

https://heerhugowaard.vvd.nl/nieuws/33666/5-7-miljoen-subsidie-van-provincie-voor-stationsgebied

Wij willen een stationsgebied dat centraal staat in de verbinding met Langedijk. Een plek waar verkeersveiligheid gegarandeerd is, waar meer treinen kunnen rijden en een ruim aanbod van woningen is. We willen genoeg parkeerplaatsen en tegelijkertijd een gebied dat zich kenmerkt door veel groen. Ambitieus? De impressies van dit gebied laten zien dat dit kan!

Spoortunnel

Op 11 december heeft de provincie een subsidie goedgekeurd van 5,7 miljoen euro voor de ontwikkeling van het stationsgebied. Door deze subsidie staan alle seinen op groen voor alle plannen. De gemeenteraad van Heerhugowaard heeft ook aangegeven dat de spoortunnel gebouwd mag gaan worden nu de subsidie is goedgekeurd voor de investeringen het hele stationsgebied.

Wat u nu kunt verwachten?

De eerste woningbouwplannen voor het stationsgebied zijn al bekend, deze zullen wat de VVD betreft gerealiseerd gaan worden. Maar er zijn ook ondernemers die op nieuwe locaties gaan bouwen in de komende periode.

Daarnaast gaat de gemeente de plannen nu verder in detail uitwerken en daarna aanbesteden. De spoortunnel gaat er absoluut komen! Wees u er wel bewust van dat het nog enkele jaren gaat duren omdat zo’n complex project nu eenmaal tijd vraagt.

Wilt u eens van gedachten wisselen over het stationsgebied? Schroom niet om contact op te nemen.

Falco Hoekstra

vvdheerhugowaard@gmail.com

3D Impressie spoortunnel: https://youtu.be/4Vn500UN8jM

FACT CHECK: zo nu en dan worden er ...

VVD VVD PvdA Uitgeest 12-12-2018 22:07

FACT CHECK: zo nu en dan worden er uitspraken en beslissingen gedaan en genomen binnen de gemeenteraad & college, waarvan wij denken... Klopt dat wel? Deze week: het plan "de groene heuvel" om het stationsgebied van Uitgeest aantrekkelijker te maken (en groener!) zou financieel onhaalbaar zijn. Feit of fictie? AANLEIDING Station Uitgeest staat niet echt te boek als de meest inspirerende plek op aarde. Sterker nog; uit een enquete van reizigersvereniging Rover is het de minst aangename station van Noord-Holland! Gevoel van onveiligheid en een "guur en koud station waar niks te beleven valt." Daar moet je wat mee! Ook de huizenproblematiek in Uitgeest is een "dingetje" (behoorlijk groot dingetje). Daarbij wil ProRail ook wat aanpassingen doorvoeren. Drie vliegen in één klap. Een prachtig plan volgt. Maar volgens het zittende college is het plan financieel niet haalbaar. Dit wordt gesteund door de coalitie van PU, UVP en PvdA (=kleine meerderheid in de Gemeenteraad van Uitgeest). Klopt dat wel? Hieronder een beschouwing: BESCHOUWING: Vanwege de aanpassingen voor spoorboekloos rijden, krijgt Uitgeest op termijn een tweede middenperron op het station. De bestaande tunnel onder het station is daarvoor te smal, omdat er meer reizigers door de tunnel moeten naar de middenperrons. ProRail heeft daarom aan de gemeente gevraagd wat de voorkeur heeft - een traverse (bovengrondse oversteek) op het station of een tunnel - om die stroom reizigers te verwerken. De afgelopen maanden heeft er een haalbaarheidsscan plaatsgevonden om te zien of het mogelijk is de sporenzone bij het station en de N203 te overkappen met een brede groenstrook en woningen ("Plan Groene Heuvel", zie bijgevoegde foto) Door de combinatie van meer groen en minder geluid ontstaat rond het station ruimte voor woningbouw en kunnen beide kanten van het spoor op een andere manier met elkaar worden verbonden. Op basis van de uitkomsten van de haalbaarheidsscan, stelt het college aan de raad voor om niet verder te gaan met het uitwerken van dit idee. Het project wordt te omvangrijk en te ingewikkeld geacht en zou te grote financiële risico’s hebben. Waar is dit standpunt op gebaseerd? Volgens het college is uit het financiële uitgangspunt naar voren gekomen dat de groene heuvel €18 tot €33 miljoen gaat kosten. “Dit is niet haalbaar, ook niet middels woningbouw, parkeergelden en OZB", aldus wethouder Cecilia van Weel. EN? KLOPT HET? Tijdens de raadsvergadering van donderdag 30 augustus 2018 is er door de fracties van het CDA Uitgeest en Uitgeest Lokaal een amendement ingediend. Onderstaand enkele alinea’s uit dit amendement. "Hoewel alle politieke partijen en de stakeholders enthousiast waren over de plannen en mogelijke ontwikkelingen rond het station wordt er nu alleen gekeken naar de kosten en niet naar de opbrengsten." Verder pleiten deze partijen voor een financieel onderzoek waarin in ieder geval in algemene lijnen onderzocht wordt op welke subsidies Uitgeest aanspraak zou kunnen maken en welke opbrengsten gegenereerd kunnen worden uit het eventueel te bouwen aantal woningen en andere ruimtelijke ontwikkelingen. Bij het doornemen van de haalbaarheidsscan blijkt dat er inderdaad nog niet of nauwelijks is gekeken naar de opbrengsten-kant en voornamelijk is gefocust op de kostenkant. CONCLUSIE: De conclusie van het college en de coalitie (PU, UVP & PvdA) is volledig gebaseerd op de kosten, er is niet of nauwelijks onderzoek gedaan naar de opbrengsten van woningbouw en andere ruimtelijke ontwikkelingen of subsidies. Zonder een dergelijk onderzoek is niet met zekerheid vast te stellen of het plan wel of niet financieel haalbaar is. Een verder onderzoek zou tot drie mogelijke conclusies kunnen leiden: 1) De kosten zijn zoveel hoger dan de opbrengsten dat het plan inderdaad niet financieel haalbaar is; 2) Het verschil tussen de kosten en de opbrengsten is dusdanig klein dat deze in overweging genomen kan worden, of 3) De opbrengsten kunnen de kosten dekken. De conclusie van het college en de coalitie dat het plan voor de groene heuvel gebaseerd op de huidige haalbaarheidsscan niet haalbaar is, is voorbarig en dus niet waar!

Eind november bracht onze Alexander ...

VVD VVD Haarlem 01-12-2018 13:17

Eind november bracht onze Alexander met een aantal leden van de commissie ontwikkeling een bezoek aan de tijdelijke modulewoningen die in Sloterdijk zijn neergezet. Binnen de commissie gaan stemmen op om deze woningen ook in Haarlem te realiseren, met name in Oostpoort bij Station Spaarnwoude. Bij Oostpoort komt ruimte voor een flink aantal woningen en wat ons betreft worden dat permanente woningen. De bouw van deze woningen zal misschien iets langer duren, maar deze locatie vlakbij station Spaarnwoude verdient meer dan tijdelijke woningen. Wat vinden jullie? Lees hier meer:

De begroting 2019: een noodrem in stapjes

VVD VVD Utrechtse Heuvelrug 19-11-2018 10:20

De VVD staat voor solide financiën. We willen met geld omgaan zoals u dat thuis ook doet. Op de pof leven is geen optie.

https://utrechtseheuvelrug.vvd.nl/nieuws/32728/de-begroting-2019-een-noodrem-in-stapjes

 Hoe staan we ervoor?

 Een trein in volle vaart stop je echter niet zomaar, die dendert nog een tijdje voort. Zo is het ook met de financiën van onze gemeente. De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft een extreem hoge schuldenlast en een begroting die de afgelopen jaren, met name door toename van kosten in het sociaal domein, eindigde met een negatief resultaat. Als we niet ingrijpen, nemen de schulden verder toe - met het risico dat de gemeente financieel zo zwak komt te staan dat de provincie ingrijpt. 

 

 Op 8 november heeft de raad de eerste versie van de begroting 2019, het zogenoemde Spoor 1, goedgekeurd. Dit is een beleidsarme begroting, hierin zijn de afspraken uit het raadsprogramma niet of slecht gedeeltelijk opgenomen. Deze begroting is sluitend op lange termijn, maar laat voor 2019 een tekort zien van 1,2 miljoen. Dat is natuurlijk niet wat we willen. Spoor 1 wordt ingediend bij de provincie, die al heeft laten weten deze begroting te accepteren. Dat zorgt even voor rust in de tent. En wat gaan we dit jaar nog doen?

Die rust duurt niet lang. Financieel woordvoerder Judith van Roy noemde Spoor 1 een spookbegroting, omdat we nog dit jaar (!) spreken over een begrotingswijziging. Daarin wordt een aantal bezuinigingen voorgesteld en de schuld teruggebracht zoals we hebben afgesproken in het raadsprogramma. Spoor 2 wordt de komende weken besproken in de raad. 

 

 Daarna volgt spoor 3, waarin we samen met de samenleving bekijken hoe we op de langere termijn (vanaf 2020), op een structurele manier de schulden omlaag kunnen brengen en kunnen zorgen voor een sluitende begroting. De vraag ligt voor: waar kan de gemeente Utrechtse Heuvelrug geld besparen? En als we iets niet meer gaan doen, wat betekent dat dan? De VVD schuwt daarbij harde keuzes niet. Die keuzes moeten we wel op een verantwoorde manier maken.

Inzet van de VVD

We willen ervoor zorgen dat de financiële afspraken uit het raadsprogramma worden nagekomen. Daarom heeft Judith van Roy een amendement ingediend op Spoor 1, dat ook is aangenomen. De strekking in het kort: alle geplande investeringen voor 2019 groter dan € 300.000 worden niet automatisch met de begroting goedgekeurd, maar moeten door het college separaat aan de raad worden voorgelegd. Zo houdt de raad op korte termijn de mogelijkheid om af te zien van investeringen als dat nodig blijkt.  

 

We willen de voortdenderende trein op een verantwoorde en veilige manier laten stoppen. Dat kost tijd, die we eigenlijk niet hebben. Daarom trekken we in stapjes aan de noodrem. Spoor I was de eerste stap om rust te krijgen. Spoor II moet de trein flink in vaart laten verminderen, zodat de trein niet ontspoort. Spoor III moet ervoor zorgen dat de trein weer veilig van A naar B kan. En dat gaan we samen met politiek en samenleving doen.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.