Nieuws van politieke partijen in Apeldoorn over ChristenUnie inzichtelijk

14 documenten

Belofte maakt schuld!

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren GroenLinks D66 PvdA ChristenUnie Apeldoorn 29-11-2019 00:00

Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 namen D'66, ChristenUnie, Lokaal Apeldoorn, PvdA, 50Plus. GroenLinks, SP, GemeenteBelangen en uiteraard de Partij voor de Dieren in hun verkiezingsprogramma duidelijk stelling tegen megastallen. Toen een meerderheid van deze partijen in de nieuwe raad van Apeldoorn zitting nam, dienden we in mei van dat jaar, samen met SP, 50Plus, GemeenteBelangen en GroenLinks een motie in om de komst van nieuwe megastallen in onze gemeente te stoppen. Een kat in het bakkie. Maar na een heftig debat werd de motie ingetrokken en deed de wethouder een toezegging om een raadsbrief over dit onderwerp te schrijven en het bovendien op te nemen in het agrarisch perspectief. Diezelfde wethouder doorkruiste echter zelf dit proces door in september 2018 het "plussenbeleid" aan de raad voor te stellen. Een voorstel dat ruimte biedt aan uitbreiding van intensieve veehouderij. Een meerderheid, waaronder ook D’66 en GroenLinks, steunden dit voorstel vanwege een nieuwe toezegging van de wethouder om in het agrarisch perspectief in te gaan op intensivering van de veehouderij. Moties van SP en Partij voor de Dieren waarin nogmaals wordt gevraagd om grote veestallen te stoppen en om boeren te ondersteunen bij een duurzame en diervriendelijke landbouwtransitie kregen geen meerderheid. Een jaar later, in november 2019, werd tijdens de bespreking van het agrarisch perspectief totaal niet ingegaan op megastallen, intensivering en landbouwtransitie. Er werd alleen opgemerkt dat door het aannemen van het "plussenbeleid" uitbreiding van intensieve veehouderij mogelijk is geworden. GroenLinks was daarover terecht erg boos en teleurgesteld en diende daarom samen met D’66, GemeenteBelangen, 50PLUS, VSP en de PvdD een motie tegen megastallen in. Wij zijn blij dat D’66 en GroenLinks zich nu echt duidelijk hebben uitgesproken tegen megastallen. Helaas houden ChristenUnie en Lokaal Apeldoorn zich nog steeds niet aan hun verkiezingsbeloften en willen ze eerst beter weten wat er precies onder megastallen wordt verstaan. Zij stemden tegen de motie. Er is wel unaniem besloten dat de discussie over een half jaar wordt voortgezet aan de hand van een notitie over de visie op intensivering en grondgebondenheid van de veehouderij. Opnieuw een kwestie van een hééééle lange adem.

Vuurwerkverbod als logische keuze

D66 D66 ChristenUnie Apeldoorn 01-11-2019 09:11

Na onderzoek bleek afgelopen zomer dat 58% van de Apeldoorners voor een volledig afsteekverbod is en 70% voor vuurwerkvrijezones. Donderdag 10 oktober vergaderde de Apeldoornse politiek over de uitkomsten van dit onderzoek tijdens een Politieke Markt (PMA). Aan het einde van de PMA was er een duidelijke politieke meerderheid voor het stoppen met knalvuurwerk in Apeldoorn vanaf de jaarwisseling 2020-2021. Dat werd nog eens bevestigd op donderdag 17 oktober tijdens de raadsvergadering.

In de aanloop naar de PMA wist de media met een paar stevige uitspraken het debat alvast te voeden. Zo kopte de krant met een quote van de SP dat het verbieden van consumentenvuurwerk asociaal is. Enigszins in verwarring heb ik de definitie van asociaal nog eens geraadpleegd en lees: Asociaal gedrag is een vorm van publiekelijk gedrag waarbij men geen rekening houdt met andere mensen of de omgeving. Deze proberen vaak ook sociaal contact met andere mensen te vermijden.

De vragen die vervolgens bij mij opkomen zijn:

50% van de slachtoffers van vuurwerk zijn omstanders, vindt de SP dat sociaal of asociaal? de afgelopen 10 jaar was alleen in Apeldoorn al voor 400.000 euro schade in de openbare ruimte door vuurwerk; vindt de SP dat sociaal of asociaal?

Welke vrijheid bedoelen we? Er zijn partijen die moeite hebben met het stoppen met vuurwerk omdat zij vinden dat dit de vrijheid beperkt. De vraag is dan alleen welke vrijheid ze hierbij bedoelen. De aartsvader van het liberalisme; de 19e-eeuwse filosoof John Stuart Mill zei eens over de vrijheid: “De samenleving mag ingrijpen in het leven van het individu wanneer het anderen schade berokkent”. Met andere woorden, het is juist heel liberaal om te stoppen met iets wat anderen schade berokkent of beperkt. Wat wij doen in de openbare ruimte rond de jaarwisseling is niet meer van deze tijd. Vuurwerk beperkt tijdens de dagen rond de jaarwisseling heel veel mensen in hun dagelijks leven. Er zijn zelfs mensen die de stad ontvluchten. Als je het dan zo graag wilt knallen, ga dan naar een schietvereniging, daar is tenminste begeleiding en bezorg je anderen geen overlast.

Handhaven of naleven? Interessant is de reflex dat stoppen met vuurwerk niet te handhaven zou zijn. Zonder er een semantische discussie van te maken, toch even de definitie van Handhaving: Het door toezicht en het toepassen van bestuur(srechte)lijke, strafrechtelijke of privaatrechtelijke middelen bereiken dat de algemeen geldende rechtsregels en individueel geldende voorschriften worden nageleefd. Handhaving bestaat uit toezicht, opsporing en sanctionerend optreden. Als je deze definitie goed tot je door laat dringen kun je niet anders tot de slotsom komen dat door Apeldoorn geheel vuurwerkvrij te maken handhaving juist eenvoudiger wordt. De zuivere vraag is of het vuurwerkvrij ook nageleefd wordt. Voor optimale naleving zou je ook moeten investeren in communicatie.

Consistent Voor D66 Apeldoorn is de route naar vuurwerkvrij een consistent proces dat in 2017 is begonnen toen wij ons verkiezingsprogramma voor 2018-2022 schreven. Hierin hebben wij ons duidelijk uitgesproken over het zoveel mogelijk terugdringen van het overlast van consumentenvuurwerk. Dat heeft alles te maken met de signalen die we uit de samenleving kregen.

In mei 2018 hebben we schriftelijke vragen aan het College gesteld naar aanleiding van het kabinetsbesluit om het glasheldere advies van de Onderzoeksraad voor de veiligheid niet over te nemen om te stoppen met vuurwerk.

In december 2018 hebben we, samen met vijf andere partijen het initiatief genomen om in gesprek te gaan met de samenleving over vuurwerkvrije zones. In 2019 hebben we de ChristenUnie gesteund om een onderzoek te laten uitvoeren naar vuurwerkoverlast in buurten en wijken.

Na bestudering van de uitkomst van het onderzoek en gesprekken met diverse stakeholders is onze fractie tot de slotsom gekomen dat in zijn geheel verbieden van consumentenvuurwerk de beste optie is. Het is voor mensen heel onnatuurlijk om steeds een beetje meer te verbieden of om aan te kondigen dat je gaat verbieden. Je moet duidelijkheid scheppen, zodat inwoners en handhavers weten waar ze aan toe zijn.

Op 9 november brengen we als D66 Apeldoorn, samen met de afdeling Delft, een motie in bij het D66 congres waarbij we onze Tweede Kamer fractie oproepen om ook in actie te komen voor een landelijk vuurwerkverbod.

Vuurwerktoerisme Mocht Apeldoorn bij de jaarwisseling 2020/21 de enige gemeente zijn met een algeheel vuurwerkverbod, wat ik overigens niet verwacht. Dan zullen, nog meer dan nu, vuurwerkvluchtelingen naar Apeldoorn komen. Ze zijn van harte welkom in onze Veluwse hotels, vakantieparken en horeca waar je prima feest kunt vieren, maar wel veilig.

Op vrijdag 18 oktober was Apeldoorn landelijk nieuws met een raadsmeerderheid voor een vuurwerkverbod: Hart van Nederland 5 Uur Live 1Vandaag Omroep Gelderland

Op 9 november hebben we als D66 Apeldoorn, samen met de afdeling Delft, een motie ingediend bij het D66 congres waarbij we onze Tweede Kamer fractie oproepen om ook in actie te komen voor een landelijk vuurwerkverbod (Politieke Motie 110.25). Deze motie is massaal aangenomen door het congres.

Robert van Vliet Raadslid

De scholen zijn weer begonnen! Ook ...

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 03-09-2019 12:50

De scholen zijn weer begonnen! Ook veel peuters gaan weer naar hun gezellige en leerzame speelomgeving: de peuteropvang. Maar de opvang van deze kleintjes moet aan meer eisen voldoen dan vroeger. En dat kost geld. Daarom hebben ouders voor deze opvang recht gekregen op kinderopvangtoeslag. Het recht op die tegemoetkoming is echter alleen voor peuters van ouders die allebei werken. De Tweede Kamer heeft dit erkend en stuurt jaarlijks een flinke som geld naar gemeenten voor deze ouders. In vrijwel alle (96%) Nederlandse gemeenten wordt dit geld voor deze ouders beschikbaar gesteld. Maar niet in Apeldoorn. Hanna Riezebos legt uit hoe dat kan 👇

Gooi het kind niet met het badwater weg: PvdA stelt kwaliteit van zorg voorop

PvdA PvdA ChristenUnie Apeldoorn 09-07-2019 07:37

Donderdag 4 juli werd de voorjaarsnota (VJN) in de Gemeenteraad behandeld.

Zoals te verwachten, stond deze in het teken van de enorme tekorten op de jeugdzorg en WMO. Het college had in de VJN 3 scenario’s geschetst om dit de komende jaren tot 2023 het hoofd te bieden. Daarbij was er ook een voorkeur aangegeven voor een bepaald scenario. In onze ogen kwam dit scenario neer op ‘knijpen’ in de zorg, zonder enige onderbouwing op bepaalde delen bezuinigen, zoals 20% ‘afschalen’ van individuele begeleiding naar algemene voorzieningen. Of dit wel mogelijk is (of wenselijk voor de cliënten) kon niet duidelijk gemaakt worden, het komt erop neer dat dit financieel gewenst is. Uitgangspunt voor alle coalitiepartijen bleef het vasthouden aan een ‘financieel herstel’ in 2026 (een eigen vermogen van 140 mln), maar wel nieuw beleid blijven uitvoeren, zoals miljoenen stoppen in hoger onderwijs (overigens geen opleidingen in Apeldoorn, maar enkele onderzoekers die al 1 of meerdere masters hebben gehaald en bij bedrijven onderzoek gaan doen).

Door KPMG is een onderzoek uitgevoerd naar de tekorten in de jeugdzorg, waarbij duidelijk werd dat er vooral naar de interne processen in het gemeentehuis gekeken moet worden; ICT die niet voldoet, een slecht factureringssysteem, ontbreken van een zakelijke houding etc. Dit kwam in de VJN niet naar voren.

Dit alles was reden voor de PvdA om met een motie “Hou het kind in het badwater” te komen (mede ingediend door SP en PVDD), waarin verschillende onderdelen uit de scenario’s wordt overgenomen, inclusief een flinke bezuiniging op jeugdzorg en WMO, aangevuld met aanpassingen, zoals meer bezuinigen op bestaand en nieuw beleid, uitvoeren van de aanbevelingen uit het KPMG-rapport en het opbouwen van een buffer voor de komende jaren. De bezuiniging op jeugdzorg en WMO in deze motie komen overeen met 1 van de 3 scenario’s. Om een buffer op te bouwen, wordt er in deze motie voorgesteld om een deel(tje) van deze buffer te vullen vanuit de Algemene Reserve. Als de buffer dan niet in zijn geheel nodig is, blijft er gewoon financieel herstel in 2026 mogelijk.

Samengevat: wel bezuinigen, maar dan met onderbouwing, zonder kwaliteit en toegankelijkheid van de zorg zwaar aan te tasten en niet alleen maar financieel gedreven in jeugdzorg snijden.

In het debat wat hierover gehouden werd, kozen alle coalitiepartijen voor het hoe dan ook handhaven van hetfinancieel herstel in 2026 en voor hetzelfde voorkeursscenario als het college. In woorden werd telkens wel gesteld, dat het om de juiste zorg ging, maar uiteindelijk wel met zowel handhaving van het financieel herstel als vooral niet te veelbezuinigen op nieuw beleid. De ene coalitiefractie ging zelfs zover dat er gesteld werd dat partijen die niet voor dat voorkeursscenario waren, de boel maar lieten gaan, de zorg niet wilden verbeteren en niet wilden bezuinigen en misstanden in de jeugdzorg niet aan wilden pakken. Een volkomen onjuiste weergave en hiermee probeerde men er een politiek spelletje van te maken en te verbloemen dat zijfinanciën en coalitiediscipline belangrijker vinden dan zorg voor mensen. Het zijn juist de SP en de PvdA die al eerder hun zorgen hebben uitgesproken over misstanden bij sommige zorgaanbieders.

Een andere coalitiefractie ging zover, dat deze stelde dat men de jeugdzorg “helemaal uit wilde kleden en zover gaan snijden dat het hele skelet zichtbaar is”.

Dat klinkt dus als “operatie geslaagd, patiënt overleden”.

De titel van onze motie “Hou het kind in het badwater” was achteraf toch een goede keuze, want een meerderheid dreigt nu het kind met het badwater weg te gooien.

Uiteindelijk werd onze motie alleen gesteund door SP, PVDD, VSP, Christen Unie en Gemeentebelangen. Ook andere moties die pleitten voor een onderbouwde aanpak en ook te bezuinigen op bestaand en nieuw beleid en de datum in 2026 niet heilig verklaren, werden verworpen.

Het scenario voor aanpak van de tekorten in de jeugdzorg en WMO, waar nu voor gekozen is, was voor ons aanleiding om niet in te stemmen met deze VJN.

Ties Stam, fractievoorzitter PvdA Apeldoorn

 

Het bericht Gooi het kind niet met het badwater weg: PvdA stelt kwaliteit van zorg voorop verscheen eerst op PvdA Apeldoorn.

"Al het leven, gezond en zwak, jong ...

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 08-07-2019 08:48

"Al het leven, gezond en zwak, jong en oud verdient het om te bestaan en gezien te worden, om te worden beschermd en om zorg te ontvangen als dat nodig is". Een zin uit ons verkiezingsprogramma in 2018. De tekst in ons programma gaat verder: "Door de decentralisaties en de bezuinigingen vanuit Den Haag heeft onze gemeente veel meer verantwoordelijkheden gekregen voor het regelen van maatschappelijke ondersteuning, zoals huishoudelijke hulp. Die overgang is niet altijd zonder slag of stoot gegaan. Wij hebben steeds onze verantwoordelijkheid genomen en gezocht naar oplossingen die zoveel mogelijk mensen recht doen." Daarom nemen wij ook nu onze verantwoordelijkheid en stellen aan het college, samen met de SP, schriftelijke vragen over hoge winsten van zorgbedrijven in onze regio. U kunt ze hier lezen: https://apeldoorn.raadsinformatie.nl/document/7800329/1/Schriftelijke%20vragen%20over%20winsten%20in%20de%20zorg%20SP%20en%20CU

Geld voor zorg moet naar zorg en niet naar winsten

SP SP ChristenUnie Apeldoorn 06-07-2019 13:20

Onlangs heeft het programma Pointer samen met Reporter radio en Follow the Money blootgelegd dat miljoenen euro’s aan zorggeld niet aan zorg wordt besteed maar terecht komen bij winsten van zorginstellingen. Ook in Apeldoorn kwamen zorgorganisaties Su International Zorg B.V. en Pento Stichting terecht op het landelijke lijstje van instellingen met hoge winsten. 

Het is absurd dat geld voor zorg niet naar de zorg gaat maar naar extreme winsten. Zorginstellingen worden gerund als commerciële bedrijven. Maar ze vergeten dat ze bestaan om voor mensen te zorg. Zorg waar wij met zijn allen voor betalen. Maar ondertussen worden er megawinsten gemaakt en dreigen in Apeldoorn kinderen, mensen met een beperking en ouderen de dupe te worden. Wat de SP betreft stopt dit nu.

De SP wil dat het afgelopen is met de winsten van zorgorganisaties en dat geld voor zorg voortaan helemaal naar zorg gaat. Ook willen ze dat onderzocht wordt hoeveel zorggeld er in Apeldoorn   wordt uitgekeerd als winst. Zeker met de tekorten op het budget voor de Wmo en de Jeugdzorg is dit belangrijk. We betalen niet voor winsten van bedrijven. We hebben elke cent nodig om goede zorg te verlenen. 

Sunita Biharie - Fractievoorzitter

De SP heeft samen met CU  naar aanleiding van het onderzoek vragen gesteld.

 

Schriftelijke vragen over winsten in de zorg                                                     

Op 26 juni berichtte Pointer over megawinsten van zorgbedrijven, die mogelijk onrechtmatig tot stand komen[i].  Uit het gezamenlijke onderzoek van Pointer, Reporter Radio en Follow the Money, met gegevens van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport blijkt dat het gaat om tientallen miljoenen alleen al bij de 97 grootste zorgorganisaties werkzaam in de geestelijke gezondheidszorg, gehandicaptenzorg, en thuiszorg.

Zij constateren dat deze winsten mogelijk onrechtmatig tot stand zijn gekomen en dat de jaarrekeningen van deze instellingen zelden worden gecontroleerd, waardoor aandeelhouders voor miljoenen euro’s aan zorggeld aan zichzelf kunnen uitkeren. Twee organisaties (Su International Zorg B.V. en Pento Stichting) op de lijst zijn in Apeldoorn actief . Uit de jaarrekeningen blijkt dat zij

in 2017 een gezamenlijk resultaat (voor belastingen) hebben geboekt van resp. €2.243.141,- en

€149.913,- : in totaal bijna 2,5 miljoen euro. Hun winstmarges bedroegen resp. 11,4% en 11,7%.

SP en de ChristenUnie maken zich zorgen over deze praktijken in onze gemeente: terwijl er enorme tekorten zijn op de zorg wordt er aan de andere kant grof geld verdiend hieraan, dit roept bij onze fracties vragen op.

 

 Wij hebben daarom de volgende vragen aan het College:

 

 Is het college bekend met deze bevindingen van Follow the Money, KRO-NCRV's Pointer en Reporter Radio?

 

Heeft de gemeente Apeldoorn contracten met de hierboven genoemde zorgaanbieders?

 

Is het College het met de SP en CU-fractie eens dat zorggeld besteed moet worden aan zorg en niet aan winsten van zorginstellingen? Indien dit niet zo is, kunt u dit toelichten? Indien u het hiermee eens bent, bent u bereid hier consequenties aan te verbinden, zoals het als voorwaarde te stellen aan toekomstige contractering van zorgorganisaties dat geld bedoeld voor zorg aan zorg wordt besteed?

 

In de lijst zoals gepubliceerd door Pointer met zorginstellingen die meer dan 10% winst maken staan zoals gezegd twee in Apeldoorn gevestigde zorgorganisaties op de lijst.

 

In hoeverre betreft dit bedrag in 2017 en 2016 geld dat de gemeente Apeldoorn heeft betaald om zorg te verlenen? Indien u dit niet weet, bent u bereid om dit na te gaan en de gemeenteraad hierover te informeren?

 

Welke zorg had voor dit geld verleend moeten worden, en in hoeverre zijn zorgbehoevende mensen hiervan de dupe geworden? Kunt u dit toelichten? Indien u dit niet weet, bent u bereid om dit na te gaan en de gemeenteraad hierover te informeren?

 

Pointer heeft alleen de lijst met zorginstellingen gepubliceerd die meer dan 10% winst maken. Bent u bereid na te gaan hoe dit zit bij de andere zorgorganisaties die geld ontvangen van de gemeente Apeldoorn zodat inzichtelijk wordt hoeveel geld voor zorg niet naar zorg gaat, maar naar winsten van zorginstellingen? Kunt u dit toelichten?

 

Hoe beoordeelt het college deze bedragen van zorggeld die niet naar zorg zijn gegaan zoals bekend gemaakt door Pointer in het licht van de tekorten op het budget voor de Wmo en de Jeugdzorg? Kunt u dit toelichten?

 

Kijkt het college bij het contracteren van zorgaanbieders naar de financiële resultaten van

zorgaanbieders? Spelen bijvoorbeeld de in het verleden gemaakte winsten, beloningen voor

bestuurders en dividenduitkeringen aan aandeelhouders een rol?

 

Deelt u de mening dat met het terugvorderen van dit geld en het tegengaan van toekomstige winsten een deel van het gat in de huidige zorgbegroting opgevuld zou kunnen worden? Zo neen, waarom niet? Zo ja, bent u bereid de mogelijkheden te onderzoeken om het geld dat de gemeente heeft betaald voor zorg, maar dat niet aan zorg besteed blijkt te zijn, terug te vorderen van de zorgorganisaties die winsten maken met zorggeld van de gemeente Apeldoorn? Kunt u dit toelichten?

 

Verbetering voor het wegbrengen van restafval bereikt!

VVD VVD ChristenUnie Apeldoorn 25-06-2019 05:10

Naar aanleiding van een gesprek met dorpsraad Oosterhuizen hebben de VVD en Christen Unie op 18 april 2019 vragen gesteld aan de wethouder over verbeteringen in het systeem voor het wegbrengen van restafval. Eén van de vragen luidde: kan het pasjessysteem zo worden aangepast dat het niet uitmaakt waar in de gemeente een inwoner van Apeldoorn het restafval in een (ondergrondse) restafvalcontainer stort, maar dat alle stortingen ongeacht het huisadres worden geregistreerd en meetellen?

https://apeldoorn.vvd.nl/nieuws/35814/verbetering-voor-het-wegbrengen-van-restafval-bereikt

In de raadsvergadering van 18 april 2019 kondigde de wethouder aan dat hij ging bekijken of een verbetering mogelijk zou zijn. Uit zijn beantwoording van de vragen op 12 juni 2019 blijkt dat het systeem inderdaad is verbeterd: alle huishoudens in de stad kunnen in een cluster van 10 tot 25 containers hun afval kwijt en voor de dorpsbewoners komen alle containers in een noordelijk of zuidelijk cluster beschikbaar. Indien van een andere container gebruik wordt gemaakt kan deze op verzoek beschikbaar worden gemaakt.

Wat de VVD betreft een mooie optimalisatie die het wegbrengen van restafval vergemakkelijkt!

 

Roel van Swam

20 juni 2019

 

Er zijn signalen dat nieuwbouw ...

ChristenUnie ChristenUnie Apeldoorn 15-04-2019 20:00

Er zijn signalen dat nieuwbouw koopwoningen in Apeldoorn worden verhuurd in een duurdere wooncategorie dan waar de woning voor gebouwd werd. Bijvoorbeeld een koopwoning uit het middensegment die meteen verhuurd wordt boven €900 per maand, oftewel in het dure huursegment. Dit is oneerlijk en onwenselijk omdat er al een tekort aan huizen is in het middensegment. Willeke de Jager stelde namens de ChristenUnie Apeldoorn vragen op voor het college: https://apeldoorn.christenunie.nl/blog/2019/04/15/Schriftelijke-vragen-ChristenUnie-Apeldoorn-over-doorverhuren-nieuwbouwkoopwoningen-in-een-duurder-segment?originNode=42504

Raad roept gemeente op om te blijven inzetten op snel­heids­ver­laging snelwegen rondom Apeldoorn

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Apeldoorn 21-03-2019 00:00

De gemeente Apeldoorn heeft zich als doel gesteld “zich in te zetten voor de vermindering van geluid- en milieuhinder door de A1 en A50”. Ondanks het feit dat, om dit doel te bereiken, slechts één effectieve maatregel beschikbaar is, heeft het college, middels een brief, de raad van Apeldoorn laten weten “geen zin te hebben in discussies over rijksbeleid inzake de snelheid op snelwegen”. Het college van Apeldoorn stelt daarom voor om allereerst op verschillende plekken in de gemeente geluidsmetingen te verrichten om zo een gerichter beeld te krijgen. Met dit voorstel trekt het college het eigen voornemen overlast te verminderen, in twijfel. Bij een technische presentatie over de Apeldoornse luchtkwaliteit, tijdens de PMA van 21 februari jongstleden, is namelijk gebleken dat snelheidsverlaging de beste manier is om de luchtkwaliteit in Apeldoorn ook daadwerkelijk te verbeteren. Daarnaast zal ook de uitstoot van Co² en stikstofoxide verminderen. Een maatregel waar ook “Belangengroep overlast A1 Ugchelen” op aandringt en die, door de massale bomenkap aldaar, extra relevant is geworden. De partijen Partij voor de Dieren, Groen Links, SP, D66, CDA, 50Plus, PvdA, ChristenUnie, Gemeentebelangen en VSP zullen, tijdens de aanstaande raadsvergadering van 21 maart, via een motie, het college oproepen zich sterk te maken voor de leefbaarheid van Apeldoorn en te blijven lobbyen bij het Rijk én Rijkswaterstaat voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A1 en A50 van 130 naar 100 km/u. De motie lees je hier. De motie is inmiddels aangenomen.

Respijtzorg

PvdA PvdA SGP ChristenUnie Apeldoorn 13-03-2019 08:21

Inmiddels ben ik alweer bijna een jaar raadslid in onze mooie gemeente. Een van de onderwerpen die zeer regelmatig ter sprake komt is respijtzorg. Respijtzorg is zorg aan een hulpbehoevende, met als doel om diens mantelzorger(s) te ontlasten en vrijaf te geven. Het is een verzamelbegrip voor voorzieningen, die tijdelijk, beroepsmatig of vrijwillig de mantelzorg overnemen en dus respijt verlenen.

De essentie is dat de gezondheidszorg als geheel, niet (meer) kan functioneren zonder mantelzorg. Mantelzorg voorkomt dat meer formele professionele zorg moet worden ingezet. Professionele zorg die overigens niet altijd voor handen is vanwege een tekort aan zorgprofessionals.

Met de introductie van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning en de Wet Langdurige Zorg en het daarmee gepaard gaande afschaffen van de AWBZ en het opheffen van verzorgingshuizen etc. is de druk op de mantelzorg vergroot. Die druk wordt alleen maar groter omdat de kosten van de formele zorg nog steeds stijgen vanwege allerlei oorzaken als vergrijzing, toename van soorten medicijnen, technologische ontwikkelingen etc.

Hoe groter de druk op de mantelzorgers, hoe belangrijker de aanwezigheid van goede respijtzorg. De mogelijkheid voor een mantelzorger om even op adem te komen. Helaas bereiken ons regelmatig berichten dat er niet voldoende respijtzorg beschikbaar is.  Omdat wij ons hier ernstig zorgen over maken hebben wij, samen met onze collega’s van de ChristenUnie en de SGP, een gesprek aangevraagd met de portefeuillehouder, Nathan Stukker.

Het was een zeer informatief en constructief gesprek. Vanuit de ambtelijke dienst hebben we mogen vernemen dat er veel aandacht is voor dit onderwerp en dat onze zorg wordt gedeeld. Sinds januari is men begonnen met een nieuwe opzet waarbinnen nieuwe vormen van respijtzorg worden aangeboden, waaronder respijtzorg thuis. Ook is er nadrukkelijk aandacht voor de planbare respijtzorg. Alles wordt opgezet en uitgevoerd in nauwe samenwerking met zorgaanbieders, verzekeraars en mantelzorgers.

Het is nog niet duidelijk hoe deze nieuwe opzet zal uitpakken, daarvoor is het nog te vroeg. Vanuit de fractie zijn we al wel blij dat het probleem wordt onderkend en dat er actie wordt ondernomen. Na de zomer zal een Politieke Markt plaats vinden waarin wij als gemeenteraad zullen worden bijgepraat over de stand van zaken en wij tevens de gelegenheid hebben om kritische vragen te stellen.

Vanuit de PvdA Apeldoorn organiseren wij in mei een Tafel van 10 over mantelzorg en respijtzorg. Wij kijken uit naar een levendige bijeenkomst en wij hopen tijdens deze avond meer input op te kunnen halen voor onze bespreking in de gemeenteraad.

Martine Berends Raadslid PvdA Apeldoorn

Het bericht Respijtzorg verscheen eerst op PvdA Apeldoorn.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.