Nieuws van politieke partijen in Ede over D66 inzichtelijk

19 documenten

Opvang vluchtelingenkinderen in Ede.

PvdA PvdA GroenLinks D66 ChristenUnie Ede 22-09-2020 20:14

In de gemeenteraad van 17 september werd met 29 stemmen voor en 9 tegen een motie aangenomen waarin het college wordt gevraagd om Ede alsnog aan te laten sluiten bij de ‘Coalition of the Willing’ en de staatssecretaris te laten weten dat Ede open staat voor het leveren van een bijdrage aan de opvang van alleenstaande vluchtelingenkinderen.

Drie hulporganisaties (Stichting Vluchteling, VluchtelingenWerk Nederland en Defence for Children) deden op 5 maart 2020 een noodoproep aan gemeenten en luidden de noodklok over de humanitaire crisis die zich voltrekt aan de randen van Europa. Het ontbrak duizenden alleenstaande minderjarige kinderen al aan onderdak, water, eten, medische zorg en onderwijs en dat gebrek werd met de branden van afgelopen week in vluchtelingenkamp Moria groter. De drie hulporganisaties riepen gemeenten op om zich te verenigen in een ‘Coalition of the Willing’;

De motie werd ingediend door ChristenUnie, GroenLinks, D66, PvdA, EdeNU, Fractie Wijnsouw en DKE

Het bericht Opvang vluchtelingenkinderen in Ede. verscheen eerst op PvdA Ede.

Gerrit Heij over ‘Zo duurzaam als de zon...’

SGP SGP D66 PvdA Ede 27-07-2020 00:00

 

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema in de Edese gemeenteraad. Het college van B en W heeft in het bestuursakkoord afspraken gemaakt over dit thema en er wordt regionaal overlegd om de diverse doelen te bereiken. Dit is samen gebracht in de Regionale Energie Strategie.

Belangrijke pijlers in deze strategie zijn windmolens en zonnepanelen. De vraag is alleen: waar gaan we deze plaatsen? Hierover verschillen de meningen nogal. Geen enkele partij is bijvoorbeeld tegen zonnepanelen, maar de meningen verschillen over de vraag waar deze dan geplaatst moeten worden. 

Zoals u van de SGP mag verwachten, hebben we ook over dit onderwerp een helder standpunt. Aan de hand van een aantal vragen en antwoorden leg ik u onze argumentatie graag uit. 

Wat vindt SGP Ede van energie opwekken met zonnepanelen? Een mooie manier om duurzaam rentmeesterschap in de praktijk te brengen! 

Jullie zijn dus voor zonnevelden? Dat ligt eraan. Zonnepanelen kunnen wat ons betreft in de eerste plaats ‘het dak op’. Dan heb je dubbel ruimtegebruik, en dat is in ons kleine land met schaarse ruimte ideaal. Bovendien zijn er landelijk nog maar 4% van de daarvoor geschikte daken benut. Echter wij zijn tégen plaatsing van zonnepanelen op landbouwgrond. 

Wat is daar mis mee dan? Nederland heeft een bijna ideaal klimaat voor landbouw. Verder staat onze landbouw wereldwijd aan de top én beschikken we over vruchtbare grond. Wat is er dan mooier om daar één van de meest duurzame en diervriendelijke landbouw te bedrijven? Verder is plaatsing van zonnepanelen op land slecht voor het bodemleven; dat is toch ook schepping? 

Sommigen geven aan dat de biodiversiteit juist toeneemt in een zonnepark. Klopt dat? Als je in een gewoon weiland zonnepanelen plaatst én daarbij allerlei extra’s doet kan dat het geval zijn. Dit is tevens een gelegenheidsargument: zo kun je ook bijvoorbeeld een fabriek in een natuurgebied plaatsen en de biodiversiteit omhoog brengen. Feit is dat het bodemleven de dupe is en dat langetermijneffecten nog niet bekend zijn. 

Staat de SGP niet alleen in deze visie? Het andere argument hoor je vaker. De lobby van investeringsmaatschappijen die zonnevelden aanleggen is sterk. Opvallend is dat de SGP veel natuur- en milieuorganisaties aan zijn zijde heeft. Zij willen dolgraag duurzame energie, maar zien ook de grote nadelen voor de natuur. Daarom wordt er door hen (door argumenten onderbouwd) gestreden tegen deze parken. Opvallend is dat landelijk veel partijen ook het SGP-standpunt hanteren, bijvoorbeeld de CU (mw. Dik-Faber), PvdA (dhr. Moorlag) maar ook D66 wil erop letten dat de opwek van duurzame energie niet ten koste gaat van vruchtbare landbouwgrond. (dhr. Jetten) Plaatselijk zien we dit echter niet altijd terug. 

De SGP is dus tegen; hebben jullie wel alternatieven? Zeker. In Ede hebben we afgesproken dat we 50 hectare zonnevelden gaan aanleggen tot en met 2022. Dit is recent naar 40 hectare bijgesteld. Dit dient volgens ons niet op landbouwgrond te gebeuren. Constructief als we zijn, hebben we het college een lijst met restgronden aangereikt: bijvoorbeeld braakliggende terreinen (Deelen), spoordijk, snelwegtaluds en meer. Verder initieerden we een informatieavond over windmolens voor agrarische bedrijven in ons buitengebied. 

Welke richting gaat het op denken jullie? Het verzet tegen zonneparken op landbouwgrond groeit. In de noordelijke provincies is wildgroei ontstaan; dit wil eigenlijk niemand in onze gemeente. Verder valt op dat draagvlak in de buurt vaak ontbreekt, ondanks mooie verhalen van de investeerders. Tegelijkertijd lopen we in onze gemeente voorop in de groei van zonnepanelen op daken. Ook gaat de technologische ontwikkeling door, waardoor we in de nabije toekomst wellicht nieuwe mogelijkheden krijgen. En tenslotte kan de huidige coronacrisis ervoor zorgen dat we nog beter gaan beseffen dat we gezond eten nodig hebben: van de beste boeren ter wereld! 

Gerrit Heij, Fractievolger SGP Ede

Foto door Darwis Alwan via Pexels

De gemeenteraad weer aan de slag... | Ede

GroenLinks GroenLinks D66 Ede 14-04-2020 00:00

Donderdag 9 april kwam de gemeenteraad weer bij elkaar voor een besluitvormende vergadering. Het was voor het eerst sinds februari en in afgeslankte vorm. Om de anderhalve meter afstand tussen mensen in de zaal te kunnen waarborgen, was iets meer dan de helft van het aantal raadsleden aanwezig, net genoeg om rechtsgeldige besluiten te kunnen nemen.

Voorafgaand aan de vergadering kwam er eerst uitgebreide uitleg van het college van B&W over de maatregelen die tot nu toe in Ede zijn genomen om verspreiding van het corona-virus te beperken. In aanvulling op landelijke steunmaatregelen, draagt ook de gemeente haar steentje bij om inwoners, instellingen en bedrijven te financieel te helpen nu inkomens en omzetten voor een deel van de instellingen, bedrijven, ZZP-ers, tijdelijk personeel wegvallen. GroenLinks probeert constructief mee te denken en op te letten dat geen groepen worden vergeten.

In de raadsvergadering konden een aantal bestemmingsplannen worden vastgesteld.

Daarmee is eindelijk de weg vrijgemaakt voor sloop en nieuwbouw op het terrein van de Klinkenberg. GroenLinks is zeer tevreden over dit nieuwe plan, waarmee veel sociale huurwoningen en goedkope koopwoningen kunnen worden gerealiseerd. Maar ook het prachtige groene karakter van het terrein blijft behouden, waarmee dit plan een aanwinst wordt voor Ede.

Ook werd een besluit genomen over het bestemmingsplan wat de bouw van een nieuw gezondheidscentrum Bellestein mogelijk maakt. Met name de veilige afwikkeling van het bevoorradingstransport voor de winkels in de Bellestein was hier een groot discussiepunt. Wij hebben (met meerdere partijen) een amendement op initiatief van D66 mede ingediend, waarbij het college de opdracht kreeg om de voorkeursvarianten van de wijkbewoners, de ondernemers en de fietsersbond verder uit te werken.

Uiteraard gaat er dit jaar veel aandacht naar het actieplan voor bestrijding van de eikenprocessierups, nadat vorig jaar de overlast van deze rupsjes groot was. Nu ligt er een gedegen plan, mede op basis van succesvolle ervaringen van zuidelijke provincies, die vele jaren met die bestrijding te maken hebben. Het plan werd aangenomen.

En tot slot werden nieuwe spelregels voor het leerlingenvervoer vastgesteld, die nu beter aansluiten op de landelijke regelgeving. Er kan nu meer maatwerk worden geleverd, wat minder geld kost, maar waar hulp aan kinderen en gezinnen overeind blijft, waar dat ook echt nodig is.

Inmiddels is een noodwet aangenomen, die digitaal vergaderen en zelfs digitaal stemmen van gemeenteraden mogelijk maakt. Daarmee is de voortgang van noodzakelijke besluiten door het Edese gemeentebestuur gewaarborgd, ongeacht wat de komende tijd nog gebeurt.

"Schone lucht is topprioriteit" | Ede

GroenLinks GroenLinks VVD D66 ChristenUnie Ede 09-02-2020 00:00

Afgelopen week doken in de media alarmerend berichten op dat twee Edese biomassa-centrales meer fijnstof zouden uitstoten dan was toegestaan. De omwonenden zijn daardoor ongerust en dat is heel begrijpelijk.   ChristenUnie, VVD, Gemeentebelangen en GroenLinks hebben daarom meteen raadsvragen gesteld om boven tafel te krijgen wat er nu precies aan de hand was. Het college van burgemeester en wethouders kwam binnen één werkdag al met gedeeltelijke informatie: De overschrijding van normen blijkt van 3 jaar geleden. De gemeente heeft het warmtebedrijf toen meteen gesommeerd om betere filters te plaatsen en dat is ook gebeurd. Overschrijdingen zouden sindsdien niet meer zijn voorgekomen. Ook blijkt het bericht in de media, dat er nog een 4de biomassacentrale bij zou komen, niet te kloppen.   Toch vroeg de fractie Burgerbelangen een spoeddebat aan met het college van Burgemeester en Wethouders. Dit debat vond afgelopen donderdag plaats. Jammer dat niet is gewacht op meer feitelijke informatie en een duidelijke uitleg. Hierdoor ontstond in het debat verwarring over technische details en kwamen we niet toe aan de kernvraag:  zijn de zorgen van inwoners terecht en hoe helpen we concreet om overlast van de centrales te voorkomen.

Gelukkig komt er een herkansing. Binnenkort organiseert het college een informatieve raadsvergadering, waarin deskundigen worden gehoord en vertegenwoordigers van de media worden uitgenodigd.    Op initiatief van D66 werd nog een motie ingediend, waarin het college werd gevraagd goede metingen te doen, zodat we weten of er fijnstof-problemen zijn, waar die zijn en waar die fijnstof vandaan komt. Dan kan de gemeenteraad ook onderbouwd besluiten nemen om - waar nodig - maatregelen te nemen, ter bescherming van onze inwoners. Een prima idee. Wethouder Hoefsloot heeft toegezegd dat die metingen gaan plaatsvinden, waarmee de motie - wat de GroenLinks-fractie betreft -overbodig werd.

GroenLinks heeft de afgelopen jaren meermaals aandacht gevraagd voor de (verbetering van) luchtkwaliteit in Ede. Helaas met beperkt succes. Wij zijn dus blij dat luchtkwaliteit en het gevaar van fijnstof door de media-aandacht ineens goed op het netvlies staat van onze gemeenteraad. "Het is voor ons een topprioriteit", stelde het college. We hopen dat de aandacht voor luchtkwaliteit blijvend is en tot concrete stappen gaat leiden in de goede richting.

Op de agenda stond het ...

Burgerbelangen Burgerbelangen GroenLinks VVD D66 PvdA Ede 19-07-2019 11:39

Op de agenda stond het Initiatiefvoorstel schrappen totaalwietverbod - wijzigingsverordening ingediend door D66, VVD, PvdA, GroenLinks en DKE 21 maart 2019 is de APV gewijzigd met toevoeging van een totaalwietverbod in de gemeente Ede. Voorheen werd het gelijkgetrokken met het drinken van alcohol en kon men specifieke gebieden voor een verbod aanwijzen. Hier werd geen gebruik van gemaakt. De APV is een document met regels die handhavers kunnen gebruiken om overlast te bestraffen. Is de toevoeging van een totaalverbod om wiet te kunnen roken nu noodzakelijk? De burgemeester zei weliswaar met verstand te willen gaan handhaven, dus zonder overlast het wiet roken niet te bestraffen, maar is dit totaalverbod nodig als op overlastgevend gedrag zelf ook al bekeurd kan worden? Is dit verdere betutteling? Dit was de onderliggende vraag. Een lastige kwestie en tegelijkertijd een papieren discussie omdat er zonder overlast bij het roken van wiet niet opgetreden gaat worden, althans dat is het verhaal. Hopelijk zal dit ook de praktijk zijn.

Op weg naar Ede 2039: bijdrage Perspectiefnota

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Ede 04-07-2019 09:23

Op 4 juli vond de bespreking plaats van de Perspectiefnota in eerste termijn. Als VVD Ede blikken we vooruit op 2039 en of we nu de juiste keuzes maken. Lees hier onze bijdrage:

https://ede.vvd.nl/nieuws/35938/op-weg-naar-ede-2039-bijdrage-perspectiefnota

"Voorzitter,

Stelt u zich voor: het is 4 juli 2039 ...

De gemeenteraad van Ede, ondertussen een opgeschaalde gemeente met Wageningen, Veenendaal en Barneveld er als kleinere plaatsen bijgevoegd, heeft haar jaarlijkse bespreking van de perspectiefnota. Terwijl mijn kleinkinderen na een drukke dag nog even in de tuin spelen, zit ik via Omroep Foodvalley rustig mee te kijken.

Het gaat goed met onze gemeente. 

De fractie van SGP is verheugd dat er steeds meer ondernemers in het buitengebied de energietransitie omarmen. Zo gaan we die doelstellingen van 2050 op het gebied van klimaat toch maar mooi halen! De ChristenUnie is tevreden met het feit dat er goed voor onze kwetsbare inwoners wordt gezorgd en is verheugd met een steeds verdere terugloop aan mensen in de bijstand, nadat in 2029 de laatste dak- en thuisloze in Ede was geholpen aan een woning.

Het CDA is blij te zien de maatschappelijke dienstplicht weer is afgeschaft en jongeren gewoon weer eens wat tijd thuis binnen het gezin besteden. Kan er gelijk weer wat geoefend worden met het Wilhelmus, want de kennis van het 6e couplet loopt toch wat terug. Voor de PvdA is het de vraag of we niet teveel sociale woningen bouwen. Moet er niet ook eens gewerkt worden aan de doorstroom? Gemeentebelangen brengt nogmaals onder de aandacht dat we de inwoners af en toe een beetje lucht moeten geven. Elke maand een groot landelijk evenement in het centrum is immers ook wat veel van het goede gebleken.

D66 geeft aan dat het goed is om te zien dat het vertrouwen in de overheid steeds meer toeneemt. Ze nemen zich voor om deze keer eens géén voorstel te doen voor een raadgevend referendum. Groen Links ziet dat we grote stappen maken met de transformatie naar een CO2 neutraal Ede. Wel blijft de fijnstof van al die elektrische auto’s een dingetje. Moeten we niet meer gaan vliegen? En de VVD is blij dat we weer in staat zijn gebleken om ons huishoudboekje op orde te houden en de belastingen te verlagen. Een fantastisch resultaat!

De nestor van de raad, Stephan Nijenhuis, verzucht nog maar eens dat hij blij is dat we in 2019 de juiste keuzes hebben gemaakt. Het was niet makkelijk, maar daarmee kon onze gemeente wel door met groeien terwijl gemeenteraden in omliggende gemeenten elkaar de tent uit vochten.

Natuurlijk was het lastig om op basis van bepaalde aannames door te zetten met de maatregelen in het sociaal domein. Maar door de inzet van alle betrokken, gemeenteraad, college, ambtenaren, partners, zorginstellingen en natuurlijk onze vrijwilligers, bleek het toch mogelijk om enerzijds te bezuinigen en anderzijds de zorg op een goed niveau te houden. Wat hadden we toen een topbezetting in alle onderdelen!

Tijdens de raadsvergadering destijds werden nog een aantal kleine wijzigingen voorgesteld ten aanzien van de maatregelen op bijvoorbeeld het leerlingenvervoer en de eigen bijdrage van de mantelzorgers, waarvan sommige breed werden gedeeld en andere niet werden aangenomen. Ondanks de druk op de financiën, een mooi democratisch proces waar de standpunten inhoudelijk al deels waren gewisseld in themasessies (die later weer verdwenen), maar uiteindelijk uitmondden in wisselende stemmingen.

En dan zonder allerlei verhogingen van lasten voor onze inwoners. Heel verstandig van de VVD destijds om de extra winst van de ACV die jaarlijks gewoon in de algemene reserve verdween, onderdeel te maken van het complete kostenplaatje, waardoor extra stijging van de afvalstoffenheffing op korte termijn niet nodig was. Het amendement werd met ruime meerderheid aangenomen.

Zoals bij elke perspectiefnota werd er ook toen al gesproken over de formatie. Waar bij de huidige perspectiefnota van 2039 meer de aandacht ligt op het behoud van banen in onze sterk geautomatiseerde wereld, ging het in 2019 meer om de balans tussen inhuur en vaste formatie. De gemeente moest enerzijds groeien om de ontwikkelingen in Ede de baas te kunnen blijven, maar anderzijds toch erg blijven letten op de kosten van de formatie. Een spannende balans, maar door een stevige reductie van de inhuur kon de raad hier wel mee instemmen.

Ook werd er nog even gesproken over het beheer van de openbare ruimte. Stevige zorgen of de inspanningsverplichting van 500k wel gehaald zou kunnen worden zonder een grote aderlating op de leefbaarheid van onze stad. De wethouder kwam hier bij de begroting van 2019 op terug en daar konden de meeste partijen wel mee leven.

Een mooie politieke tijd in 2019!

….en terwijl de gemeenteraad in 2039 verder vergadert, besluit ik maar eens een ijsje te gaan halen met mijn kleinkinderen in het nieuwe station. Ze zijn moe van weer een mooie dag in het World Food Experience center. 

Wat is het toch fijn in Ede…

——————-

Geacht college van 2019,

Durft u te zeggen dat we met onze huidig ingeslagen koers op weg zijn naar dit Ede van 2039?

Is de zorg nog steeds op orde en hebben we het kind niet met het badwater weggegooid met onze maatregelen? Krijgen we de kosten weer in de hand, wethouder Veltman?

Wordt er voldoende gebouwd in Ede en doen we de juiste dingen om voldoende woningen te krijgen en te houden? Wethouder Hoefsloot: Hoe trekken we ons been bij en zorgen we dat Ede kan blijven groeien?

En nog een vraag aan u: Hoe houden we het tempo in onze ambitie ten aanzien van de energietransitie en gaan we de eventuele achterstand inhalen? 

Houden nieuwe (startende) ondernemers de ruimte om zich nu en in de toekomst in Ede te vestigen? Doen we de juiste dingen en creëren we voldoende capaciteit voor bedrijven, wethouder Vreugdenhil?

Is de ruimte in onze perspectiefnota voldoende om Ede bereikbaar te houden? Krijgen we snel een nieuw station, wethouder de Pater?

En tot slot, wethouder Meijer, hebben we onze zaakjes nog steeds financieel goed op orde? Zelfs met het geplande negatief resultaat op onze begroting in 2023?

Wij zien uit naar de beantwoording van het college.

Dank u wel!"

SGP wil meer geld voor sociaal domein

SGP SGP GroenLinks D66 ChristenUnie PvdA Ede 23-04-2019 00:00

 

Bekend is dat de gemeente Ede te maken heeft met forse tekorten op het sociaal domein. Door de  gemeenteraad is gesproken over de verkenning van maatregelen, waarmee deze tekorten opgevangen kunnen worden. Daarbij gaat het college ervan uit dat de tekorten opgevangen worden binnen het sociale domein. De SGP verwacht dat deze maatregelen onvoldoende gaan opleveren. Daarnaast is de SGP van mening dat de noodzakelijke zorg en ondersteuning voor onze ouderen, maar zeker ook voor onze jongeren, in voldoende mate gegarandeerd moet zijn. Tijdens de raadsvergadering van 18 april heeft de SGP gepleit voor verruiming van het financiële kader. Samen met de PvdA, DKE en Burgerbelangen heeft de SGP een amendement ingediend om de mogelijkheden daarvoor te verkennen. Met de behandeling van de perspectiefnota per juni a.s. kan dan een definitieve afweging gemaakt worden.

Het amendement kreeg echter onvoldoende steun. Zowel de collegepartijen als D66 hebben tegen dit amendement gestemd. Opvallend was dat ook ChristenUnie en GroenLinks, ondanks de stevige stellingname tijdens het debat, niet zijn meegegaan in de verruiming van het budget.

De SGP zal de ontwikkelingen binnen het sociaal domein de komende tijd nauwlettend blijven volgen. Erkend wordt dat er wat moet gebeuren, maar het risico dat de te verkennen maatregelen onvoldoende opleveren mag niet onnodig afgewenteld worden op onze inwoners met een zorgvraag. Er gebeuren al veel goede dingen in het sociaal domein. Hoe graag we het misschien willen, het is niet vanzelfsprekend dat de samenleving veel meer zorg op zich kan nemen. 

 

Lees ook het voorgaande bericht over dit onderwerp

Ede zegt ‘ja’ tegen World Food Center Experience

VVD VVD D66 CDA Ede 22-03-2019 10:13

In navolging van de provincie Gelderland heeft ook de gemeenteraad van Ede positief gestemd over een volgende stap.

https://ede.vvd.nl/nieuws/34846/ede-zegt-ja-tegen-world-food-center-experience

© WorldFoodCenter.net

Wat is World Food Center (WFC) Experience?

Ede maakt onderdeel uit van de regio Foodvalley. Deze regio loopt van Nijkerk via Barneveld naar Wageningen. Ook Veenendaal maakt deel uit van de Foodvalley. In dit gebied hebben de gemeenten eigen speerpunten; specialisaties die in de loop van de afgelopen decennia zijn ontstaan. Zo zal het fundamentele onderzoek vooral in Wageningen thuishoren, uiteraard vanwege de Wageningse universiteit. In Barneveld is veel voedselproductie, denk alleen al aan de pluimveeindustrie.

In Ede zal de kenniscampus worden gesitueerd. Een mengeling van veel jonge en oude bedrijven, die van nauwe samenwerking enorm kunnen profiteren. Hiervoor zal een gebied worden ontwikkeld ten noorden van het (nieuwe) station. Voor de kenners: het gebied rondom de voormalige Maurits- en Friso-kazernes. Het centrum van deze kenniscampus wordt het WFC, met als publiekstrekker de Experience, waar iedereen welkom is om op spectaculaire wijze kennis te maken met alle facetten van voedsel(productie). De vorm waarin dit wordt aangeboden aan de bezoekers is een combinatie van fun, entertainment, voorlichting en verrassing.

In Nederland zou je als voorbeeld Corpus in Leiden kunnen nemen. Bezoekers worden daar bekend gemaakt met het menselijk lichaam. Corpus is daarmee een belangrijk ‘uithangbord’ voor de hele regio en daarmee onlosmakelijk verbonden met het Bio Science Park aldaar. Daar zijn inmiddels meer dan honderd bedrijven en instellingen actief!

Wat vindt VVD Ede?

VVD Ede is enthousiast over de WFC Experience en vindt dat Ede de kans moet pakken om, samen met de Provincie en landelijke overheid, een omgeving te creëren waarmee we mooie banen kunnen scheppen en economische groei kunnen realiseren. Bovendien wil Ede graag gastvrij zijn en mensen uit het hele land laten zien hoe wij omgaan met kennis over voedsel. We zetten deze kennis bijvoorbeeld in om een groeiende wereldbevolking te bedienen op een duurzame manier.

Er zijn ook onderdelen waar VVD Ede erg kritisch op is. Daarom heeft VVD Ede er op aangedrongen het besluit aan te vullen met een aantal onderdelen. Deze onderdelen gaan over het beschermen van Ede voor financiële risico’s. VVD Ede heeft, samen met CDA en D66, gezorgd dat we nog een extra controle op de financiële berekeningen kunnen gebruiken om, indien de uitkomst negatief is, alsnog het besluit om door te gaan voor te leggen aan onze gemeenteraad. Ook heeft VVD Ede, samen met CDA en D66, gezorgd dat we de kansen maximaliseren om een goede exploitant te vinden. Alle risico’s zijn daarmee niet als sneeuw voor de zon verdwenen, maar brengen een veel gezondere balans aan tussen de enorme kans die het WFC voor onze gemeente biedt en het financiële risico dat we lopen. 

Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben dan is VVD Ede uiteraard graag bereid om daarover met u van gedachte te wisselen. Want een nieuwe economische infrastructuur bouwen we samen met inwoners, ondernemers en onze gemeente.

Waterschap: Stem Water Natuurlijk! | Ede

GroenLinks GroenLinks D66 Partij voor de Dieren Ede 18-02-2019 00:00

GroenLinks heeft ervoor gekozen niet zelfstandig mee te doen aan de waterschapsverkiezingen, maar te kiezen voor Water Natuurlijk. Lees voor meer informatie op de website van Water Natuurlijk. Gemeente Ede valt onder Water Natuurlijk Vallei en Veluwe.  

Water Natuurlijk heeft de afgelopen periode veel vragen gekregen over de koers (programma) van water natuurlijk en haar relatie met ondersteuners en andere politieke partijen. Allereerst bedanken wij iedereen voor het stellen van deze vragen! Hieronder volgt een samenvatting van de meest gestelde vragen.

1: Is Water Natuurlijk nou een onafhankelijke partij, of een verlengstuk van D66 en/of GroenLinks?

Antwoord: Water Natuurlijk is een onafhankelijke vereniging, opgericht door de provinciale Natuur- en Milieufederaties, Sportvisserij Nederland en Natuurmonumenten. Daarnaast zijn er veel groene, recreatie- en milieuorganisaties die ons steunen. Ook GroenLinks en D66, die zelf niet meedoen aan de waterschapsverkiezingen, hebben zoveel vertrouwen in ons programma en onze mensen dat ze hun kiezers adviseren om op Water Natuurlijk kunnen stemmen.

Onze kandidaten hebben verschillende (politieke) achtergronden, velen zijn bij geen enkele reguliere politieke partij aangesloten. Het zijn groene bestuurders met hart voor blauw, die staan voor Water Natuurlijk. Water overstijgt partijbelangen en vraagt samenwerking.

2: Waarom geeft Natuurmonumenten geen stemadvies meer?

Antwoord: Natuurmonumenten helpt alle partijen die bijdragen aan beter natuur- en waterbeheer. In 2008 hebben ze ons mede opgericht en wilden ons met het stemadvies een goede start meegeven. Nu is Water Natuurlijk een volwassen partij. We werken prima samen met Natuurmonumenten in projecten. Datzelfde geldt trouwens voor de provinciale Natuur- en Milieufederaties en de provinciale Landschappen.

3: Waarom voelen sportvissers zich thuis bij Water Natuurlijk ?

Antwoord: Het Nederlandse water krijgt de vissen die het verdient, vis is de graadmeter van de gezondheid van het water. Water Natuurlijk en een van onze ‘founding parents’, Sportvisserij Nederland zijn het volledig met elkaar eens over wat gezond water is, met natuurlijke variatie. Sportvissers zijn naast wandelaars, zwemmers en natuurgenieters belangrijke oren en ogen langs de waterkant. Sportvissers zijn vaak veel beter op de hoogte van de toestand van de vis in Nederland en hoe gezond water daaraan bijdraagt dan de stuurlui aan de wal die het (al dan niet zogenaamd) voor dieren opnemen. Daarom werkt Water Natuurlijk graag samen met sportvissers en voelen sportvissers zich ook thuis bij Water Natuurlijk: de zorg voor schoon water en visvriendelijk waterbeheer bindt ons.

4: Waarom hebben jullie de otter gekozen op de poster?

Antwoord:De otter staat voor gezond en natuurlijk water. Een aantrekkelijk dier, waarvan Water Natuurlijk er graag meer ziet. Als het met de otter goed gaat, gaat het ook goed met de ecologische kwaliteit van het watersysteem. Hij heeft gezond water nodig, voldoende vis, heeft waterverbindingen nodig om niet doodgereden te worden, en is een aantrekkelijk diertje. Echt een dier voor een aantrekkelijke poster!

5: Hoe kan natuur ontwikkeld worden zonder dat de lasten stijgen?

Antwoord: Door natte natuur te gebruiken als hoogwaterbuffer kan voorkomen worden dat stedelijk gebied onder water loopt. Dat te voorkomen ín stedelijk gebied zou grote infrastructurele investeringen vergen, die dus door te investeren in natuur vermeden worden. Voor iedereen goedkoper en we krijgen er nog mooie, robuuste natuur bij. Water Natuurlijk wil niet primair natuur ontwikkelen, maar natuurdoelen en waterdoelen combineren. Natuurlijke oevers helpen bij het in stand houden van gezond water. Natuurlijke waterbuffers voorkomen wateroverlast in de steden, tegen minder kosten dan technische ingrepen.

6: De Partij voor de Dieren is voor een hengelverbod, in ieder geval in stedelijk water. Wat is het standpunt van Water Natuurlijk hierover?

Antwoord: Belangrijk is om te beseffen dat het waterschap niet gaat over een hengelverbod. Als pure waterschapspartij is het dus ook niet aan Water Natuurlijk om hier een standpunt over te hebben, dat laten we aan de politieke partijen in Den Haag of in de gemeentes. In het waterschap doet Water Natuurlijk heel veel om dierenwelzijn van vissen te verbeteren, zoals het realiseren van visvriendelijke gemalen, stuwen en natuurvriendelijke oevers. Hierbij werken we vaak en goed samen met sportvissers. Natuurlijk is het voorkomen van dierenleed ontzettend belangrijk en gaan we de dialoog over dierenwelzijn bij sportvissen daarbij zeker niet uit de weg. Daaruit blijkt maar weer dat Water Natuurlijk niet het klakkeloze verlengstuk is van welke politieke partij ook, echt onafhankelijk!

7: Hoe ‘onafhankelijk’ is Water Natuurlijk, wordt de partij door iemand betaald?

Antwoord: Water Natuurlijk krijgt beperkte steun (in natura en in financiële zin) van enkele van haar founding fathers, maar bedruipt zich voor meer dan 90% zelf door een afdrachtregeling van onze bestuurders in de waterschappen en door lidmaatschappen van leden. Daardoor hebben we een buffer opgebouwd om campagne te kunnen voeren. Wij krijgen geen subsidie, zoals de politieke partijen die in de 2e Kamer vertegenwoordigd zijn. En we worden ook in financiële zin niet gesteund door politieke partijen die ons welgezind zijn (zoals D66 en GroenLinks)

8: Waarom zijn er überhaupt verkiezingen voor waterschappen, er valt toch (bijna) niets te kiezen?

Antwoord: Net als bij provincies of Europa liggen er in de waterschappen wel degelijk hele belangrijke keuzes voor die de aantrekkelijkheid en leefbaarheid van Nederland bepalen. Je kunt puur vanuit (agrarisch) productiebelang redeneren of breder vanuit de relatie tussen stad en platteland, waarbij ook recreatiemogelijkheden, kwaliteit van natuur en landschap en stadsklimaat centraal staan.

9: Waarom praten jullie zoveel over ‘evenwichtiger lastenverdeling’? Kan Water Natuurlijk daar dan iets aan veranderen?

Antwoord: Veel zaken liggen vast via wetgeving. Maar net als op andere beleidsthema’s worden er steeds wetten aangepast en nieuwe wetten gemaakt. Zolang Water Natuurlijk groot blijft zullen we ons – ook via de Unie van Waterschappen – sterk maken voor een evenwichtigere lastenverdeling. Ook in de Tweede Kamer zijn er partijen die ontevreden zijn over de huidige lastenverdeling die stads- en dorpsbewoners laat dokken voor ingrepen die vooral de traditionele, grootschalige landbouw ten goede komen. Overigens kent ook de huidige wet ruimte voor afweging en ook die valt bij de meeste waterschappen nog vaak in het belang van de agrarische sector uit. Er valt dus ook op korte termijn iets te kiezen.

10: Wat moeten we met al die waterschapsbestuurders? Het scheelt toch miljoenen als we het bestuur afschaffen en de organisaties bij Rijkswaterstaat of de provincies onderbrengen?

Antwoord: Alle waterschapsbestuurders bij elkaar kosten de belastingbetaler ongeveer € 12 miljoen. Dat is een schijntje in vergelijking met de kosten voor toezichthouders bij (bijvoorbeeld) woningcorporaties en ziektekostenverzekeraars, terwijl ze effectiever blijken om te voorkomen dat belastinggeld over de balk wordt gegooid. Democratische controle is bovendien beter dan de ondoorzichtige constructies in andere sectoren. De provinciale bestuurders kunnen het er niet zomaar even bij doen. De extra taken en verantwoordelijkheden heffen in één klap de ‘besparing’ van 12 miljoen op. Bovendien vallen de voor het waterbeheer logische grenzen totaal niet samen met die van de provincies, waardoor veel extra kosten gemaakt moeten worden om grensoverschrijdende wateren goed te kunnen beheren. Als je het hebt over bestuurlijke verantwoordelijkheden wordt dat een grote chaos. Opheffen van de waterschappen is dus vooral een voorbeeld van pennywise en pound foulish. Recent publiceerde de OECD nog een rapport waarin zij concluderen dat het waterschapsbestuur prima op orde is en een voorbeeld is voor veel andere landen. Niet voor niets komen ze daarom vanuit het buitenland naar Nederland toe om te kijken hoe wij ons waterbeheer toch zo goed op orde hebben.

11: Waarom zouden mensen gaan stemmen? Het maakt toch allemaal niets uit, de partijen zijn het toch altijd met elkaar eens bij de waterschappen?

Antwoord: Er valt wel degelijk iets te kiezen. Als voorbeeld de lastenverdeling, waarover partijen het vaak niet met elkaar eens zijn. De een vindt dat de boeren teveel betalen voor wat het waterschap voor hen doet, de ander vindt dat stedelingen teveel betalen voor wat het waterschap aan stedelijk water doet. De ene partij wil alleen maar een zo laag mogelijke waterschapsbelasting, terwijl het andere partijen juist gaat om wat kiezers terugkrijgen voor hun geld. Ander voorbeeld: kies je voor waterveiligheid via steeds hogere dijken met steeds duurdere technische oplossingen, of kies je voor een meer integrale aanpak waarin je het water meer de ruimte geeft en ook nog eens nieuwe natuur realiseert? Er is echt genoeg te kiezen voor het Waterschap! Zie ook antwoord op vraag 9.

12: Is jullie pleidooi voor meer natuur niet in strijd met de bescherming tegen wateroverlast en overstromingen?

Antwoord: De beste manier om de veiligheid van ons allemaal (met name achter de dijken) zo groot mogelijk te maken is door mee te bewegen met de natuur: gebruik de natuur als gratis buffer tegen wateroverlast, of als voorland voor een dijk, zodat die minder snel in gevaar komt. Wij willen veilige dijken en stellen juist daarom voor te kiezen voor brede, groene dijken in plaats van betonnen en damwanddijken. EN voor oplossingen in het voortraject: door water langer vast te houden in hoger gelegen gebieden en te laten infiltreren in de bodem. Daarmee lever je eveneens een oplossing aan het vermijden van watertekorten in droge perioden.

13: Waarom benadrukken jullie zo de natuur- en recreatiebelangen? Schaadt dat niet de Nederlandse economie, met name de agrarische sector, en de procesindustrie?

Antwoord: Wij zijn vóór een duurzame en innovatieve landbouw, die rekening houdt met klimaat-verandering en voedselveiligheid. Dat betekent dat de agrarische sector moet leren het met minder (zoet) water te doen en te kunnen blijven produceren, ook als het water zilter is: adaptatie. Juist omdat de Nederlandse boeren zo hoogproductief en innoverend willen zijn zien we hier enorme kansen, ook in het waterbeheer. Hetzelfde geldt voor de procesindustrie. In veel andere sectoren blijkt dat juist een duurzame bedrijfsvoering de beste kansen biedt voor de toekomst. Gelukkig zien ook steeds meer boeren dat in. Zo ontstaan hele mooie combinaties van winstgevend ondernemerschap met kansen voor natuur en recreatie. En daar wordt niet alleen de economie, maar heel Nederland beter van.

14: Jullie zeggen een diervriendelijke partij te zijn, maar hoe zit het dan met de bestrijding van muskusratten?

Antwoord: Waar muskusratten werkelijk een bedreiging vormen voor de veiligheid zullen maatregelen daartegen nodig blijven, maar wij hebben grote twijfels bij de effectiviteit van de bestrijding zoals die nu miljoenen per jaar kost. Het blijft dweilen met de kraan open zolang er geen natuurlijke vijanden zijn. Dat kan en moet anders. Daarom zijn we nu een proef gestart om te bepalen wat de effectiviteit is van het muskusrattenvangen en welke alternatieve methoden mogelijk zijn die diervriendelijk zijn EN effectief.

15: Water Natuurlijk bepleit steeds weer nieuwe, dure zuiveringsmethoden voor het afvalwater. Op een gegeven moment is het water toch schoon genoeg?

Antwoord: Het Nederlandse water is op heel veel plekken nog lang niet schoon genoeg om een ecologisch gezond systeem te dragen. Het water komt inmiddels schoner Nederland in dan het ons land verlaat. Dat betekent dat we door moeten gaan met naar betere techniek te zoeken. Daarmee zorgen we er meteen voor dat waterschappen energieleveranciers kunnen worden en daarmee klimaatneutraal. Uiteindelijk zijn we dan zelfs goedkoper uit. Daarnaast komen er nieuwe stoffen bij, die het water vervuilen. Hormonen en medicijnen die schadelijk zijn voor natuurlijk functionerend en gezond water. Ook daarom zijn nieuwe technieken nodig om deze nieuwe stoffen uit het water te halen. Dit natuurlijk naast het geven van voorlichting over de effecten van het doorspoelen van medicijnen.

Tweede termijn begroting inclusief amendementen en moties

VVD VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks D66 CDA Ede 16-11-2018 10:06

Op donderdag 15 november vond de tweede termijn plaats van de begrotingsbehandeling inclusief alle amendementen en moties op de begroting. Bijgevoegd onze inbreng en een paar bijzonderheden ten aanzien van de ingebrachte moties en amendementen.

https://ede.vvd.nl/nieuws/32712/tweede-termijn-begroting-inclusief-amendementen-en-moties

INBRENG TWEEDE TERMIJN

Voorzitter,

Allereerst willen wij het college danken voor de beantwoording van onze vragen die wij in de eerste termijn hebben gesteld en de toezeggingen die door het college zijn gedaan.

Toezeggingen/Bedrijventerreinen

Goed om te horen dat we bij de perspectiefnota de onderdelen gaan bespreken die nu nog onder de streep staan en dat het college voortvarend aan de slag gaat met het plan van aanpak ondermijning (en ons jaarlijks op de hoogte houdt van de voortgang). Ook het feit dat we bij de nieuwe bedrijventerreinen kritisch kijken naar het soort bedrijven en of we ruimte kunnen bieden aan lokale en/of foodgerelateerde ondernemingen vinden wij goed om te horen, alleen dat is bij de afgelopen bedrijventerreinen niet zo goed gelukt. Kan de wethouder aangeven hoe we dit beter in de hand gaan houden?

Woningmarkt

De beantwoording op onze vragen met betrekking tot de urgentie op de woningmarkt vinden wij echter niet geruststellend. Allereerst geeft de wethouder de indruk dat we kunnen/moeten sturen op het minder aantrekken van mensen vanuit de Randstad. Daar begrijpt de VVD helemaal niets van… Nou zijn we een aantrekkelijke gemeente met goede voorzieningen, ruimte om te wonen en een prachtige natuur en dat trekt mensen aan van buiten Ede, en dan wil de wethouder dat verminderen? Gaan we dan ingrijpen in de markt en mensen alleen toestaan een huis te kopen als ze uit Ede komen? Waarom zijn we niet blij mee met onze groeimogelijkheden en zorgen we gewoon voor voldoende woningen zodat zowel de mensen uit Ede, alsook van buiten onze gemeente gewoon een plek kunnen vinden?

Op de tweede plaats lopen we achter met het bouwen met name op het gebied van sociale woningbouw. Dat ligt natuurlijk aan diverse factoren, maar zouden we dan niet bijvoorbeeld naast het inzetten op bouwen ook niet moeten inzetten op het actiever bevorderen van de doorstroom? Hebben we überhaupt wel inzicht in waar scheefwonen in Ede plaatsvindt? Kan de wethouder toezeggen ons hier in het eerste kwartaal van 2019 een overzicht te geven?

Ook zouden we voor bepaalde groepen, zoals bijvoorbeeld statushouders en arbeidsmigranten tijdelijke woningen kunnen realiseren door bijvoorbeeld het aanpassen van kantoorgebouwen. Voor de eerste groep is er zelfs landelijk budget om tijdelijke huisvesting te realiseren (Tijdelijke regeling stimulering huisvestingvergunninghouders). Maken wij hier al gebruik van en zo nee, waarom niet?

Tot slot zijn er diverse initiatieven om maatwerk toe te passen bij woningbouw zoals tiny houses, CPO’s en dergelijke. Laten we deze gewoon de ruimte geven, maar wel inpassen in onze totale woonvisie. Dus bijvoorbeeld niet een groot stuk bouwgrond reserveren voor tiny houses die dan qua woonruimte wel ‘tiny’ zijn, maar qua grondbehoefte niet. Dan schieten we met z’n allen door. Is de wethouder dat met de VVD eens?

Leges op paspoorten en ID-kaarten

Voorzitter, graag wil ik nogmaals terugkomen op de discussie rondom de teruggave voor de leges van de paspoorten en ID-bewijzen. Zoals u allen heeft kunnen horen, ontvangt de gemeente Ede een kleine 3,3 miljoen euro om de tekorten in de zorg te compenseren. Een mooie meevaller! Het is verleidelijk om dit geld nu direct weer uit te geven om de korting op de paspoorten alsnog door te voeren, maar wij denken wij dat het verstandiger is om eerst te kijken of we ons huishoudboekje op orde krijgen. Als het lukt om onze tekorten in de hand te houden en er blijft dan geld over, dan kunnen we dit geld altijd nog uitgeven…

Hondenbeleid

Dan, voorzitter, willen wij nog even de motie herijkinghondenbeleid van 8 februari 2018 onder de aandacht brengen die wij samen met Gemeentebelangen, Groenlinks, Christenunie en het CDA destijds hebben ingediend en is aangenomen. In de motie werd onder andere opgeroepen om de kosten voor het dierenasiel te dekken uit de algemene middelen (en niet de hondenbelasting) en van het vrijgekomen budget extra voorzieningen aan te brengen bij losloopgebieden binnen en buiten de bebouwde kom. Kan het college aangeven wat de stand van zaken is met betrekking tot de uitvoering van de hele motie?

Motie kinderboerderij Oude Hofstede

Tot slot hebben wij samen met Groenlinks, Christenunie, EdeNU, Burgerbelangen, Gemeentebelangen, D66, PvdA en CDA nog een verzoek aan het College om ruimte te zoeken om kinderboerderij de Oude Hofstede te helpen, een vrijwilligersorganisatie die, met zijn ruim 40.000 bezoekers per jaar, een grote maatschappelijke functie vervuld in de Maandereng (maar ook bezoekers trekt uit Bennekom en heel Ede), en momenteel grote problemen heeft om het hoofd boven water te houden. Hiertoe zullen wij een motie indienen waarin het verzoek als volgt luidt:

naar een manier te zoeken om Stichting Kinderboerderij “De Oude Hofstede” (financieel) te helpen bij het (groot) onderhouden de formatie van beroepskrachten zodat verruiming van de openingstijden mogelijk wordt, waarbij de doelstelling blijft dat de exploitatie jaarlijks sluitend is en de Stichting zoveel mogelijk eigen inkomsten genereerthierbij te onderzoeken of het terugdraaien van de korting op de exploitatiesubsidie tot de mogelijkheden behoordte kijken of meer participeren in de kosten van groot onderhoud, gebaseerd op een meerjarig onderhoudsplan, al dan niet gebruikmakend van subsidies (van bijv. de Provincie), mogelijkheden biedt.

Wij zien uit naar de tweede termijn van het college.

Dank u, voorzitter

AMENDEMENTEN EN MOTIES

In totaal zijn er 6 amendementen en 22 moties ingediend. Op de website van de gemeente zijn alle amendementen/moties te bekijken (link: zie onder), maar een aantal zou ik graag nog even willen uitlichten:

Amendementen

Alle amendementen hadden tot doel andere politieke keuzes te maken met betrekking tot de besteding van het geld. Wij hebben TEGEN alle amendementen gestemd, omdat wij de keuzes zoals gemaakt in de begroting juist vonden en geen zwaarwegende redenen zagen om dit te wijzigen naar aanleiding van de discussie in de Raad en met het College.

Moties

Bij de moties is heel wisselend gestemd tussen de partijen en een aantal moties zijn ingetrokken. Hierbij onze opmerkingen ten aanzien van ons stemgedrag.

Motie 1 - Instellen raadsadviseur Social Domein

Wij herkennen het beeld dat het nog steeds erg ingewikkeld is om goed inzicht te krijgen in de uitgaven binnen het sociaal domein, maar vinden dat we eerst goed moeten bespreken op welke wijze we dit moeten oplossen en niet direct geld uitgeven voor een extra raadsadviseur terwijl we nog niet eens zeker weten of dat de oplossing is. Wij hebben TEGEN gestemd.

Motie 6 - Prestatieafspraken OZB met Woonstede

De motie hebben wij mede-ingediend en roept het College op om afspraken te maken met Woonstede om bij OZB-verlaging dit ook terug te geven aan de huurders. Een goede zaak! Wij hebben uiteraard VOOR onze eigen motie gestemd.

Motie 12 - Zonnepanelen nieuwe bedrijfspanden verplichten

Op het eerste beeld een sympathieke motie, maar wat de VVD betreft een verkeerde insteek. Hiermee wordt bedrijven verplicht om zonnepanelen op daken te leggen (of hun dak geschikt te maken), terwijl wij van mening zijn dat je bedrijven wel kunt verplichten om duurzaamheidsmaatregelen te nemen (het 'wat') maar niet 'hoe' ze dat moeten doen. Stel dat een bedrijf veel kosteneffectiever bijvoorbeeld gebruik zou kunnen maken van een Warmte-Koude-opslaag (WKO), dan verplichten we ze nu hun geld uit te geven aan zonnepanelen. De motie is (helaas) aangenomen, maar wij zullen het gesprek aangaan met de Raad om hem wat meer kaderstellend te maken. Wij hebben TEGEN gestemd.

Motie 22 - Een eerlijk kinderpardon: Ze zijn al thuis

Het betreft een landelijk onderwerp en het gaat om complexe afwegingen, met vergaande gevolgen. Ook internationaal.  Wij gaan hier niet over als lokale overheid.  Wij stellen vast dat er altijd grensgevallen zullen zijn. VVD Ede ondersteunt het landelijke beleid dat ruimte biedt voor mensen die moeten vluchten voor hun leven, voor nu én in de toekomst. Wij hebben TEGEN de motie gestemd.

De programmabegroting 2019-2022 is hier te bekijken: https://ede.begroting-2019.nl/

Wilt u de vergadering terugkijken, inclusief alle interrupties: https://ede.raadsinformatie.nl/bijeenkomst/439170/Politieke%20Dag%20Ede%2015-11-2018

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.