Nieuws van politieke partijen in Leiderdorp inzichtelijk

8 documenten

Wel of geen windmolens in de Munnikenpolder?

ChristenUnie ChristenUnie Leiderdorp 27-05-2021 20:41

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1373674/1122616/Munnikenpolder.jpeg

Komende week wordt er in de raadsvergadering gesproken over de regionale energie strategie voor de toekomst. Belangrijk discussiepunt is het wel/niet aanwijzen van de Munnikpolder als mogelijke locatie voor windmolens.

Woensdagavond 26 mei hebben Geert Schipaanboord en Arie Janssen in de Munnikenpolder gesproken met recreanten en deskundigen. De Munnikenpolder is een uniek gebied in Leiderdorp voor natuur en recreatie en dat is ons goed voor het voetlicht gebracht door de deskundigen. Windmolens middenin de polder is geen optie gezien de huidige functie van het gebied.

Met recreanten hebben we gesproken over de noodzaak van groene energie. Iedereen is overtuigd van de noodzaak, en genuanceerd over de mogelijkheden in de Munnikenpolder. Het heeft de voorkeur wel om de mogelijke windmolens zo dicht mogelijk tegen de A4 te plaatsen. Wat betreft de ChristenUnie-SGP zou de zoektocht naar locaties voor windmolens zich onder andere hierop moeten focussen.

Verkeersveiligheid en fiets belangrijk voor ChristenUnie-SGP

ChristenUnie ChristenUnie Leiderdorp 15-10-2020 20:57

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1320653/1122616/Verkeer.jpg

Afgelopen maandagvond (12 oktober) stonden in de Leiderdorpse raad drie mobiliteitsnota’s op de agenda.  De ChristenUnie-SGP was (mede)indiener van verschillende moties en amendementen.

In ons verkiezingsprogramma heeft de fiets een prominente plaats en daarom zijn wij blij dat met dit college, waar wij onderdeel van zijn, het langzaam verkeer de komende 10 jaar weer de prioriteit heeft. Dit zullen we komende jaren terugzien in de uitvoering van de plannen doordat bijvoorbeeld de Van der Marckstraat wordt veranderd in een fietsstraat en Leiderdorp een fietspoort krijgt. Echter, goede infrastructuur kan niet zonder goede fietsparkeervoorzieningen. Juist op dit punt misten wij concreetheid in de nota. Daarom hebben we een motie ingediend om hopelijk goede en (diefstal) veilige fietsparkeervoorzieningen te krijgen in Leiderdorp. De motie heeft de steun gekregen van de hele raad.

Wat betreft de ChristenUnie-SGP wordt de Voorhoflaan nu eindelijk eens opgepakt. De bewoners wachten al jaren op een oplossing en uitstel is geen optie. Wij onderschrijven de noodzaak van een wijkweg 50 maar deze aanpassing moet gelijktijdig plaats vinden met het aanbrengen van een knip op de Heinsiuslaan. Hierover was de raad het unaniem eens en een motie over dit punt kreeg daarom steun van de gehele raad.

De huidige onveilige situatie op de Van der Valk Boumanweg is ook uitgebreid besproken in de raad. Als fractie hebben wij veel contact gehad met de belangengroep van de Van der Valk Boumanweg. Daarom is het mooi dat er een amendement van alle partijen (!) is aangenomen hetgeen onder andere betekent dat er op korte termijn al maatregelen genomen gaan worden.

Omdat het moeilijk is het gezamenlijke effect van de maatregelen te voorspellen was onze fractie mede-indiener van  een motie die pleit voor het evalueren van de maatregelen na 2 jaar.

Discussie 'Onze samenleving in 2030' 26 feb

CDA CDA Leiderdorp 31-01-2020 07:57

Beste leden, sympathisanten & geïnteresseerden, Hoe ziet onze samenleving er in 2030 uit? Wat is de visie van het CDA hierop? Belangrijke vragen aan het begin van dit nieuwe decennium. Ook goed om daar met elkaar over na te denken en van gedachten te wisselen. Daarom nodigen wij u met genoegen uit voor een avond om met elkaar over deze vragen te praten en elkaar te inspireren. Dit doen we aan de hand van het CDA-rapport ‘Zij aan zij’. Een hoopvolle visie staat hierin centraal. Een mooie gelegenheid om het nieuwe jaar positief te beginnen. De discussieavond is een gezamenlijk initiatief van de CDA-afdelingen Leiden, Oegstgeest, Voorschoten, Leiderdorp, Zoeterwoude en Katwijk. Verder is deze avond onderdeel van meerdere bijeenkomsten in het gehele land, waarbij ideeën verzameld worden voor de programmacommissie die het verkiezingsprogramma gaat maken. Datum: 26 februari 2020Tijdstip: 20.00 - 22.00 uur (inloop 19.30 uur)Locatie: Dorpscentrum Oegstgeest, Lijtweg 9, Oegstgeest (met gratis parkeermogelijkheid)Kosten: vrijwillige bijdrage Programma: 19:30Inloop20:00Welkom door Marien den Boer, voorzitter CDA-afdeling Oegstgeest20:10Inleiding door Pieter Jan Dijkman, directeur Wetenschappelijk Instituut CDA20:30Gelegenheid tot vragen stellen20:45Discussie in groepen21:45Korte terugkoppeling22:00Afsluiting Wij willen u graag aanraden om ter voorbereiding het rapport via dezelinkte lezen. Als Leidse regio zien wij uit naar een inspirerende avond! Als u van plan bent aanwezig te zijn, zien wij uw reactie graag tegemoet door, uiterlijk 15 februari, een berichtje aan Erik van Aert (bestuurslid CDA-afdeling Oegstgeest;erikvanaert@hotmail.com) te sturen. Dit in verband met de catering. Wij hopen u graag te ontmoeten en met u van gedachten te wisselen op 26 februari! Hartelijke groet, CDA Bestuur Leiderdorp

Leidse Ring Noord - CDA Standpunt

CDA CDA GroenLinks D66 Leiderdorp 28-11-2019 20:44

Op maandag 18 november zou de Leiderdorpse Gemeenteraad het aangepaste kaderbesluit voor de Leidse Ringweg Noord bespreken. Zoals bekend, brak de LPL met de coalitie bij de start van de vergadering en zagen de wethouders zich gedwongen op te stappen. Het kaderbesluit kon daarom niet inhoudelijk worden behandeld. Waarom is 70 km p/u beter dan 50km p/u? CDA Leiderdorp heeft –samen met de VVD– gezocht naar een compromis. Een compromis in het belang van alle Leiderdorpers. Een compromis met geluidsmaatregelen, zicht op de polder en één die ervoor zorgt dat de weg snel wordt gerealiseerd. We hebben daarom een amendement ingediend dat garandeert dat geluidsschermen niet hoger worden dan 1,25m langs de Dijkwacht, waarmee zicht op de polder blijft behouden. Door middel van bijv. geluidsreducerend wegdek kan worden voldaan aan de wettelijke normen. Wij denken dat 70km p/u met geluidsmaatregelen en zicht op de polder een betere oplossing is dan een 50km-weg zonder geluidsmaatregelen. Bij een 50km-variant is de kans op geluidsoverlast immers zeer groot. Er wordt nu al veel te snel gereden op de weg en met de verdubbeling van de rijbanen zal de kans hierop niet afnemen. Daarnaast wil je de weg zo aantrekkelijk mogelijk houden, zodat het verkeer niet dwars door het dorp gaat. Waarom de ringweg? CDA Leiderdorp wil –net als de andere partijen– dat het verkeer zoveel mogelijk om ons dorp heen rijdt. De Leidse Ringweg Noord is dus een goede zaak voor Leiderdorp. Het verkeer gaat anders via de Engelendaal dwars door ons dorp. De weg moet snel worden gerealiseerd. Leiden zet Leiderdorp onder druk om de overeenkomst met 70km p/u in stand te houden. Het was oorspronkelijk immers 80km p/u. Deze Leidse druk helpt niet, maar het is wel zo dat Leiden de weg grotendeels betaalt (28mio), want de bijdrage van Leiderdorp is slechts 3,5mio. We zullen dus een compromis moeten vinden wat ook in de Leidse gemeenteraad kan worden aangenomen. Wat is het tracé door Leiderdorp? Het kaderbesluit valt voor Leiderdorp in twee delen uiteen: (1) Kruising Engelendaal/Oude Spoorbaan Diverse verbeteringen bij deze kruising, o.a. een fietstunnel onder de Engelendaal, een breder fietspad en geluidsschermen voor de Driegatenbrug en Buitenhof. (2) Oude Spoorbaan tot rotonde N445/N446 Verbreding van de weg tot 2x2 rijstroken en snellere rotondes. De voorgestelde snelheid is 70km. Geen vertraging voor Driegatenbrug CDA Leiderdorp hecht grote waarde aan de snelle realisatie van de Leiderdorpse delen van de Leidse Ring Noord. Waarbij de aanpak van de aansluiting Engelendaal, met een betere aansluiting voor langzaam verkeer en geluidsbescherming voor de woningen bij de Driegatenbrug een hele hoge prioriteit hebben. Met succes heeft het CDA in de informatieavonden gepleit dat de realisatie in Leiderdorp niet het sluitstuk van het project Leidse Ring Noord zou worden. De Engelendaal staat nu zelfs voorop in de volgorde van realisatie. Wij willen niet dat dit vertraging gaat oplopen. Dat is niet in het belang van de bewoners aan de Driegatenbrug en langs de Engelendaal. Wat is belangrijk bij de Oude Spoorbaan? De meeste aandacht is uitgegaan naar de inspanning aan de Oude Spoorbaan. Waar moet de Leidse Ringweg Noord aan voldoen? · Goede doorstroming Het moet voor automobilisten aantrekkelijk zijn om voor de Leidse Ring Noord te kiezen. In ieder geval aantrekkelijker dan een route via de Engelendaal. Daarom is het van belang dat de weg sneller is en ook voorspelbaar qua tijdsduur. Automobilisten moeten zonder na te denken voor de ringweg kiezen. · Geluidsbescherming Het is van belang voor de inwoners langs de route dat er geluidsmaatregelen worden genomen. Dit kan met stil asfalt, geluidsschermen enzovoort. Als dat niet voldoende is, kunnen er ook maatregelen op maat bij de woningen worden geregeld. · Zicht op de polder Leiderdorp kent de slogan ‘Kloppend hart tussen land en stad’. We willen graag zo goed mogelijk zicht houden op de polder. In de pers en commentaren lijkt de discussie nu alleen te gaan over 50 of 70km. Bij CDA Leiderdorp gaat het erom wat nodig is om Leiderdorp te beschermen tegen meer verkeer. Wij verwachten dat de Leidse Ring Noord vanaf de Zijlbrug niet alleen betekent twee rijbanen erbij, maar eindelijk ook goede geluidsbescherming voor de bewoners rond de Driegatenbrug en dat de geluidsbescherming voor de Dijkwacht de weg en de koplampen van de auto’s uit het zicht houdt, maar tevens bijdraagt aan zicht op de polder voor bewoners, fietsers en wandelaars. En daarbij verwachten wij dat de projectgroep en ons college volledig verantwoordelijkheid nemen en dat waar nodig zelfs aanpassingen en geluidsisolatie in en aan woningen worden gerealiseerd. Samenvattend Het CDA was tegen het oorspronkelijke plan waar werd gesproken over 2m hoge schermen. Wij willen maximaal 1,25m hoge geluidsschermen langs de Dijkwacht tot het ovaal. Hierdoor garandeer je zicht op de polder. De geluidsdeskundigen hebben aangegeven dat er oplossingen mogelijk zijn om de bewoners voldoende geluidsbescherming te geven bij 1,25m. Als de wethouder dit kan garanderen, dan is de 70km p/u voor ons acceptabel en draagt dit bij aan de aantrekkelijkheid voor automobilisten om Leiderdorp heen te rijden. Dit is de inzet via ons amendement wat vraagt om maximaal 1,25m geluidsschermen langs de Dijkwacht. We denken ook dat we hier uiteindelijk ook een betere oplossing bieden dan een 50km weg. Bij deze snelheid zullen er immers geen geluidsschermen worden geplaatst en is de kans op geluidsoverlast door te snel rijdende automobilisten zeer waarschijnlijk. Hoe nu verder? Er zijn nu nieuwe coalitieonderhandelingen tussen LPL, D66, GroenLinks en PvdA. De verwachting is uitgesproken dat het nieuwe college midden december kan worden geïnstalleerd. Daarna zal de Leidse Ringweg Noord opnieuw op de agenda staan. We hopen en verwachten dat het nieuwe college zo slim is om al tijdens de onderhandelingen contact te zoeken met Leiden en indien nodig de Provincie. Alleen met goede regionale samenwerking is een oplossing mogelijk en kunnen in ieder geval de (geluids)verbeteringen aan de kruising Engelendaal/Driegatenbrug snel worden gerealiseerd.

Initiatief krijg je niet, dat néém je!

VVD VVD Leiderdorp 15-09-2018 06:33

In onze verkiezingsprogramma schreven we het al: meer ruimte voor (buurt)initiatieven en meer ruimte voor evenementen.

Wat wás het weekend van 8 september een prachtig voorbeeld van wat wij bedoelen. De vriendenfeesten in de Houtkamp en de eerste Leiderdorpse Jaarmarkt. Het gehele weekend stond bol van activiteiten, gezelligheid en muziek. Het was prachtig weer. Gezien de hoeveelheid mensen die erop af kwamen, is er een grote vraag naar zo’n evenement.

De VVD juicht het van harte toe dat mensen zich inzetten om dergelijke evenementen te organiseren. Wij feliciteren en bedanken de organisatoren en alle vrijwilligers die dit fantastische weekend mogelijk hebben gemaakt!

VVD trots op wethouder Willem Joosten

VVD VVD CDA Leiderdorp 13-09-2018 09:13

Het politieke seizoen is inmiddels weer in volle gang. Samen met LPL en CDA vormen wij de coalitie en daarmee ook het college.

Willem Joosten met zijn 12 jaar lange raadservaring is onze nieuwe wethouder. En we zijn ontzettend blij met de start die dit college en met name onze Willem heeft gemaakt. Een oplossing voor herinrichting Schildwacht, de aanpak van verkeer & bereikbaarheid en staan voor de Leiderdorpse ondernemers en inwoners. Met een eveneens geheel vernieuwde fractie gaan wij 100% voor het realiseren van het programma. Benieuwd naar inhoud van het coalitieakkoord? Dat kun je nalezen in de bijlage

Meer visie op wonen, verkeer en duurzaamheid nodig

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP D66 CDA Leiderdorp 25-05-2018 20:26

ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen dagen samen met D66, GroenLinks en PvdA gewerkt aan een akkoord op een aantal belangrijke onderwerpen. De aanleiding was de uitnodiging van de coalitiepartijen LPL, VVD en CDA aan alle Leiderdorpse partijen met concrete voorstellen te komen.

Met name op het gebied van duurzaamheid, verkeer en woningbouw zijn de plannen in het coalitieakkoord teleurstellend. In het programma dat we met de vier partijen hebben opgesteld, doen we concrete voorstellen, bijvoorbeeld om meer te bouwen in Leiderdorp, meer ruimte te maken voor de fietser en ervoor te zorgen dat we meer doen aan duurzaamheid en energiebesparing.

ChristenUnie-SGP zal in het debat maandag 28 mei ook eigen accenten zetten. Denk daarbij aan de werving van pleegouders en het belang van betere ondersteuning van pleegouders, of de negatieve gevolgen van de aanbesteding van het welzijnswerk voor bestaande vrijwilligers die mensen met schulden begeleiden.

Persbericht Programma Leiderdorp 2018 2022

Programma voor Leiderdorp 2018-2022

Meer visie op wonen, verkeer en duurzaamheid nodig

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks SGP VVD Leiderdorp 25-05-2018 20:26

https://leiderdorp.christenunie.nl/k/n43028/news/view/1213801/1122616/Molen Munnikenpolder 2

ChristenUnie-SGP heeft de afgelopen dagen samen met D66, GroenLinks en PvdA gewerkt aan een akkoord op een aantal belangrijke onderwerpen. De aanleiding was de uitnodiging van de coalitiepartijen LPL, VVD en CDA aan alle Leiderdorpse partijen met concrete voorstellen te komen.

Met name op het gebied van duurzaamheid, verkeer en woningbouw zijn de plannen in het coalitieakkoord teleurstellend. In het programma dat we met de vier partijen hebben opgesteld, doen we concrete voorstellen, bijvoorbeeld om meer te bouwen in Leiderdorp, meer ruimte te maken voor de fietser en ervoor te zorgen dat we meer doen aan duurzaamheid en energiebesparing.
ChristenUnie-SGP zal in het debat maandag 28 mei ook eigen accenten zetten. Denk daarbij aan de werving van pleegouders en het belang van betere ondersteuning van pleegouders, of de negatieve gevolgen van de aanbesteding van het welzijnswerk voor bestaande vrijwilligers die mensen met schulden begeleiden.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.