Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over Partij voor de Vrijheid inzichtelijk

4 documenten

Uit de fractie: Over schijnveiligheid initiatief messenverbod

SP SP VVD D66 Partij voor de Vrijheid Noord-Holland 24-01-2020 07:07

De fracties van de VVD, D66, Partij voor Ouderen en Veiligheid, Liberaal Zaanstad, PVV en Democratisch Zaanstad hebben een agenda initiatief ingediend bij de gemeenteraad over het toepassen van het messenverbod in het veiligheidsrisicogebied centrum Zaandam, Russische buurt en Poelenburg. "De politie treft veel messen aan in het veiligheidsrisicogebied maar kan hier weinig tegen doen omdat de meeste messen niet verboden zijn", stellen deze partijen. SP raadslid Roland van Braam noemt het initiatief schijnveiligheid.

De SP vindt de voorstellen van indienende partijen helemaal niks en dit draagt ook helemaal niet bij aan het verminderen van criminaliteit. Het is allemaal schijnveiligheid, deze vorm van symptoombestrijding geeft alleen maar de indruk dat wij in een politiestaat leven. Deze partijen gaan slechts in op het gevoel dat het veiliger voelt zonder enige onderbouwing wat de effectiviteit is van hun voorstellen.

Het klinkt hopeloos dat je niet meer weet wat je moet doen en dan dit maar invoert. De VVD is helemaal hypocriet, door hun toedoen zijn alle wijkpolitiebureaus wegbezuinigd. Wij hebben nu een nationale politie waarvan agenten vinden dat dit één groot fiasco is en de veiligheid in Nederland zelfs op achteruit is gegaan. Nee dit is niet het verhaal van de SP, dit is het verhaal van de politieagent op straat.

Het invoeren van preventief fouilleren vraagt veel capaciteit en dat is juist één van de problemen bij de politie. Er zijn meer agenten nodig, omdat zij lange dagen draaien en hun werk steeds zwaarder wordt waardoor aangiften blijven liggen. Onze burgemeester heeft zelf alarm geslagen dat het tekort aan agenten een groot probleem is.

Zedenzaken en zelfs verkrachtingen blijven veel te lang op de plank liggen. Nieuwsuur meldt dat jaarlijks minstens 350 zaken pas na maanden of zelfs een jaar worden opgepakt door zedenrechercheurs, waarna eindelijk een onderzoek wordt gestart en de vermoedelijke dader verhoord. Het lange wachten dat door slachtoffers als zenuwslopend wordt ervaren zou veroorzaakt worden door drukte en onderbezetting bij de zedenpolitie. Zaken waarbij er sprake is van een urgente dreiging of waar het minderjarige slachtoffers betreft krijgen voorrang, maar dit betekent dat vermoedelijke daders langer vrij rondlopen, ook in gevallen waarbij sprake is van fysiek geweld.

En ondertussen willen deze partijen, preventief fouilleren uitbreiden, terwijl een coalitie van ombudsmannen al eerder schreef dat preventief fouilleren niet leidt tot meer veiligheid. Er moet juist meer blauw op straat, ervoor zorgen dat kwetsbare zaken zoals huiselijk geweld en mishandeling niet blijven liggen en dat de wachttijden hiervan niet oplopen.

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/257737/burgemeester-zaanstad-zoek-creatieve-oplossingen-voor-tekorten-politie

https://zaanstad.nieuws.nl/actueel/9246/basisteam-politie-middenmoter-betreft-oppaksnelheid-aangiftes/

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/politie-laat-jaarlijks-honderden-zedenzaken-op-de-plank-liggen

Uit de fractie: 'Praat Met De Raad'

SP SP GroenLinks VVD Partij voor de Vrijheid Noord-Holland 07-05-2019 20:41

Op donderdag 25 april heeft Saskia Hille, bewoonster van Saendelft Oost, in de buurt van een nieuw te bouwen moskee, gebruik gemaakt van haar recht om de raad toe te spreken bij “praat met de raad”. In artikel 6 van het reglement van orde staat daarover: 'Inwoners en belangstellenden kunnen bij de agendacommissie een verzoek indienen om een gesprek te hebben met de raad over een onderwerp dat niet geagendeerd is in het Zaanstad Beraad.'

door: Evert Hartog - raadslid SP Zaanstad

Aanleiding was de schriftelijke vragen die de VVD op 24 maart had gesteld over het slaan van de eerste paal voor de moskee bij Saendelft Oost. De stichting Ar-Rahma en Kleurrijk Assendelft hadden volgens voorschrift een melding gemaakt voor een klein evenement. Daar is geen vergunningsplicht voor nodig.

In de schriftelijke vragen van de VVD wekte de VVD de indruk dat ten onrechte geen vergunning was aangevraagd voor het evenement  (Dit evenement duurde kort en voldeed volledig aan de definitie klein evenement, zodat melding voldoende was. Dat was bij alle raadsleden bekend) en dat er niet is gehandhaafd op parkeeroverlast (dat is wel gedaan). Het lijkt er op dat de VVD zich in deze wijk wilde profileren naar het rechtsere deel van de bewoners omdat er veel protest tegen de moskee is van een groepje mogelijke PVV stemmers.

De inspreekster, die in de buurt van de geplande Moskee woont en geen bezwaar heeft tegen het initiatief voor de bouw van de moskee, vond de VVD vragen  tendentieus.  Op deze wijze worden mensen tegen elkaar opzet. Zij vond het niet gepast van de politiek om mensen tegen elkaar op te zetten en pleitte voor een meer verbindende rol van de lokale politiek.  Een terecht punt in deze tijd. Er is een betrekkelijk kleine, maar fanatieke groep bewoners tegen de bouw van de moskee en de VVD vragen waren koren op de molen van deze fanatieke en intolerante groep. Ze begon haar inspraak met zichzelf voor te stellen als bewoner van Saendelft Oost, en voorstander van de bouw van de moskee.

Ooit was ze raadslid geweest voor GroenLinks in onze stad, maar dat was al heel lang geleden, momenteel was ze niet meer politiek actief. Halverwege de inspraak brak Harry van der Laan van de POV in met een bezwaar. Hij vond dat mevrouw Hille nu de kans greep om het verkiezingsprogramma van GroenLinks te promoten. Er was geen enkele grond voor dat argument.  Direct daarop viel Marianne de Boer-Doeves van de VVD hem bij, zij vond het ongepast dat mevrouw Hille mocht inspreken op een onderwerp dat niet op de agenda staat. Zij was hier zeer verontwaardigd over. (let op artikel 6 van het reglement van orde waar staat dat bewoners bij “praat met de raad” mogen inspreken zonder dat het onderwerp op de agenda staat).

De POV de VVD en de PVV hebben daarna bezwaar gemaakt bij de griffie over de agendering van deze inspraak. Saillant detail is dat een maand eerder de POV een agenda initiatief had ingediend en behandeld over de opvang van ex-gevangenen in Zaanstad. Daar was een deskundige bij gevraagd die zichzelf niet bekend had gemaakt als actief POV lid maar dat wel was. Hier werd duidelijk partijpolitiek bedreven. Het lijkt er sterkt op dat het enige doel van de verontwaardiging bij VVD, PVV en POV  was om de krant weer eens te halen en hun rechtse achterban te bedienen met vreemdelingenhaat. Dat terwijl de Stichting AR-Rahma en Kleurrijk Saendelft bekend staan als stichtingen met fatsoenlijke mensen, waar de PVV, VVD en POV nog wat van kunnen leren.

Tomatensmaak gewenst

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Noord-Holland 09-04-2019 07:04

De beide informateurs, Laura Bromet van GroenLinks en Cornelis Mooij van de VVD, zijn gestart met het informatieproces. Welke coalitie is er mogelijk in de provincie Noord-Holland nu Forum voor Democratie heeft aangegeven in de oppositie te willen? De SP bracht per brief de wensen in. Zo links mogelijk heeft de voorkeur mét voldoende tomatensmaak.

Weesp, 7 april 2019

Betreft: brief voorafgaand aan gesprek met informateurs GL en VVD d.d. 8 april 2019

Geachte informateurs,

Hierbij geven wij graag gehoor aan uw verzoek om enkele punten op schrift te stellen, voorafgaand aan ons gesprek op 8 april 2019.

Wat is uw duiding van de verkiezingsuitslag?

De verkiezingsuitslag laat een verdeeld landschap zien, met FvD en GL als grote winnaars. Dit zijn partijen die op het oog weinig gemeen hebben, hetgeen ook bleek uit de eerste informatieronde. Getalsmatig steekt de top 3 duidelijk uit boven de eerste (PvdA,D66) en de tweede divisie (CDA,PVV,PvdD, SP) en het is dus logisch dat het initiatief tot collegevorming daar ligt. Na het niet slagen van de eerste informatieronde ligt het voor de hand dat GL en VVD elkaar besnuffelen. Echter, of ze ook bij elkaar in de mand gaan liggen, is gezien de grote ideologische en programmatische verschillen niet meteen voor de hand liggend en geen feest voor de respectievelijke achterbannen.

Welke thema's en issues zijn voor u het belangrijkst in de komende vier jaar?

Wonen. Sturen op versneld bijbouwen in segmenten sociale huur en onderkant koopmarkt, bij voorkeur binnenstedelijk, gekoppeld aan OV-knooppunten. Verkeer en vervoer.  Versterken OV, betere verknoping trein-bus-fiets, zekerstellen dat iedereen op korte afstand een bushalte heeft. Geen A8-A9. Geen groei Schiphol. Investeren in lightrail. Klimaat/milieu/natuur. Klimaatkosten eerlijk verdelen o.a. door instellen van een fonds, (nieuwe) werkgelegenheid, sociale plannen voor industrie die afgestoten wordt. Omwonenden van ingrepen in openbare ruimte beslissen en profiteren mee. Burgerparticipatie in kader Omgevingswet concreet uitwerkern. Gedragen plan om bodemdaling veenweidegebieden tegen te gaan. Geïntegreerd IJmond-plan ten behoeve van leefbaarheid in de regio. Goederenvervoer over water stimuleren. Voltooien NatuurNetwerk. Sociaal domein. Hoewel er formeel geen/weinig taken resten in het sociaal domein, willen wij toch onderzoeken waar de provincie toegevoegde waarde kan hebben.

Welke mogelijke coalities ziet u? Wat zijn uw voorkeuren voor de samenstelling van deze coalitie en waarom?

Op basis van de uitslag en het mislukken van de eerste informatieronde is de combinatie GL-VVD-PvdA-D66 (30 zetels) de eerste die voor onderzoek in aanmerking zou komen. CDA zou een van de twee laatsten kunnen vervangen, waarna er nog altijd een krappe meerderheid is.

Verder constateren wij geen alternatieve meerderheid over rechts, maar wel over links (GL-PvdA-D66-PvdD-SP), waarbij dan nog CU, Denk en/of Ouderenpartij gedoogsteun zou moeten geven. Een lastiger constructie, maar niet onmogelijk. Zo'n coalitie zou ook goed aansluiten op het huidige stadsbestuur van Amsterdam, waardoor waarschijnlijk een aantal grote dossiers die de stad en MRA raken in samenhang kunnen worden aangepakt. Om niet in een krappe-meerderheidskramp te raken, kunnen sommige dossiers ook worden gesteund door wisselende meerderheden, waarmee vermeden wordt dat een collegeakkoord helemaal wordt dichtgetimmerd. Dit geeft provinciale staten een meer sturende rol en het maakt de provinciale politiek naar de bevolking toe interessanter en opener.

Als linkse partij heeft een zo links mogelijk college onze voorkeur, want het biedt de meeste kans je idealen in de praktijk te brengen. Een kleine meerderheid dwingt echter ook om goed te kijken naar de wensen van hen die partijen hebben gestemd of niet hebben gestemd.

Bent u bereid om deel te nemen aan de nieuwe coalitie?

De SP staat altijd open voor deelname aan een coalitie, mits er voldoende tomatensmaak aan een uiteindelijk collegeakkoord zit. Kortom, sociaal en duurzaam. De afgelopen periode heeft de SP in de helft van de provinciale colleges meebestuurd. Mocht het aan de orde komen, dan zal de statenfractie uiteraard de goedkeuring van de provinciale afdelingen moeten vragen.

Met vriendelijke groet,

SP fractie Noord-Holland

Multi-modaal en integraal mobiliteitsbeleid start nu

D66 D66 Partij voor de Vrijheid Noord-Holland 07-03-2019 06:16

Op 4 maart namen Provinciale Staten een besluit over verbeteren van de bereikbaarheid in de corridor Amsterdam-Hoorn. “Dit integrale bereikbaarheidspakket is een grote sprong voorwaarts,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “dit is heel belangrijk voor goede bereikbaarheid van Noord-Holland Noord en geeft inwoners meer keuzes in hoe te reizen.”

Het pakket van maatregelen geeft aandacht aan landschap, openbaar vervoer, fiets, economie én bereikbaarheid voor de auto. De mobiliteitsknooppunten zijn het ordenend principe geworden voor het doen van investeringen. De provincie is nog bezig met het invoeren van deze nieuwe beleidsprincipes van het integrale denken, maar D66 ziet dat de nieuwe insteek nu haar vruchten al afwerpt.

Omgevingsvisie voor integraal beleid

Eind 2014 werd besloten dat er geen actualisering zou komen van het toen reeds verouderde Provinciaal Verkeer en Vervoersplan (PVVP) zou komen. Dit leidende document zou immers worden vervangen door de omgevingsvisie als overkoepelend bestuursstuk voor het mobiliteitsbeleid. Geen sectoraal beleid meer, maar goed met de andere beleidsterreinen afgestemd mobiliteitsbeleid, resulterend in optimale bereikbaarheid, leefbaarheid en werkomgeving.

Inmiddels is de provinciale omgevingsvisie een feit, en er wordt hard gewerkt om het mobiliteitsbeleid binnen die visie verder uit te werken. Dat betekent dat het mobiliteitsbeleid integraler, duurzamer en multimodaal ontwikkeld gaan worden.

Kiezen tussen lopen – fietsen- openbaar vervoer – auto – vliegtuig

In 2017 benadrukte D66 al dat ook de nieuwe smart-mobility multi-modaal aangepakt moet worden. D66 wil dat inwoners een echte keuze hebben welk vervoermiddel zij kiezen om te reizen. Onlangs behandelde Provinciale Staten het Perspectief Fiets als proeve van nieuw multi-modaal beleid. D66 heeft daar van harte mee in kunnen stemmen. De verdere uitwerking is echter nog in uitvoering en wordt vervolgd later in 2019. Dan volgt ook de nieuwe provinciale ruimtelijke verordening bij de Omgevingsvisie.

D66 rekent erop dat het betrekken van de gemeentes in het corridor Amsterdam-Hoorn met dit bereikbaarheidspakket positief gaat verlopen en dat er een gedragen bestuursakkoord komt.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.