Nieuws van politieke partijen in Noordoostpolder over VVD inzichtelijk

13 documenten

Motie vluchtelingenkinderen aangenomen! | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Noordoostpolder 09-06-2020 00:00

Als Noordoostpolder sluiten we ons aan bij het verzoek aan de regering om 500 minderjarige asielzoekers over te nemen uit Griekse kampen. In deze vluchtelingenkampen vind een humanitaire crisis plaats en daarom is er acute hulp nodig. We dienden hier samen met de PvdA, CDA en SP een motie over in, die op veel steun kon rekenen.

 

Tijdens de raadsvergadering hebben we kort over de motie gedebatteerd. Sommigen waren van mening dat we hier als gemeente geen uitspraken over zouden moeten doen omdat het Rijk verantwoordelijk is voor asiel en immigratiebeleid. Andere partijen waren het met ons eens dat er dringend hulp nodig is en we daarom als gemeente van ons moeten laten horen.  

Wij vinden zelf dat de oplossing die de Nederlandse regering bedacht heeft niet voldoende is. Met de huidige plannen van het kabinet zullen opvangplekken voor slechts 48 kinderen gefinancierd worden op het Griekse vasteland, dit zou in drie jaar tijd moeten leiden tot het helpen van 500 kinderen. Wij vinden dit te lang duren. Deze kwetsbare kinderen moeten zo snel mogelijk uit deze situatie worden gehaald en niet nog maanden of zelfs jaren moeten wachtten tot er een plek vrij komt. Des te meer nu er sprake is van oplopende spanningen en de dreiging van een uitbraak van corona.

Met 20 stemmen voor en 8 tegen is de motie aangenomen. CDA, CU-SGP,SP, PvdA, D66 en 2 leden van de Politieke Unie stemden voor. ONS, VVD en 2 leden van de Politieke Unie stemden tegen.

Wij hopen heel erg dat het kabinet haar standpunt wijzigt!

 

Betoog ONS bij Begrotingsraad door Fractievoorzitter Bert Jan Aling

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA ChristenUnie Noordoostpolder 11-11-2019 16:38

RAADSVERGADERING NAJAARSJAARSRAPPORTAGE & PROGRAMMA BEGROTING 2020 - 2023; 11 november

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Voor ons liggen de najaarsrapportage en de programmabegroting 2020-2023. Allereerst wil ik de ambtelijke dienst bedanken voor de wijze waarop ze de begroting hebben gepresenteerd.

Voorzitter eerst wat in het algemeen.

Zoals we allemaal hebben ervaren is het bestuurlijk een zeer roerige periode geweest. Het  plotselinge vertrek van onze burgemeester is bij onze fractie flink aangekomen. En dat heeft het vertrouwen tussen de raadsleden naar onze mening geschaad. Het functioneren van de raad is hiermee als zelfstandig orgaan niet gebaat. Het is dan ook van groot belang dat onze waarnemend burgemeester alle zeilen bijzet om de verhoudingen weer te normaliseren. De ONS fractie wenst hem daarbij veel succes en wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten uit het onderzoek, de eventuele verbetervoorstellen en de implementatie daarvan.

De najaarsrapportage en de programmabegroting 2020 geven wederom een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje.

De financiën staan er goed voor, maar we hebben met z’n allen ook een enorm ambitie. Daarnaast zijn de verwachtingen dat de bevolking in de Noordoostpolder gaat dalen en verder gaat vergrijzen. Dit vraagt extra aandacht om toekomstige lasten per inwoner niet verder te doen stijgen en tegelijk aan de veranderende vragen uit de samenleving te voldoen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Zoals in juli aangegeven zijn wij voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. In juli hebben wij daarom samen met het CDA een motie biodiversiteit opgesteld. Deze motie is  overgenomen door het college.

In de nieuwe begroting komt het woordje ‘biodiversiteit’ al 7 keer voor.  Daar zijn we natuurlijk blij mee. Alleen om de biodiversiteit te herstellen is meer nodig dan zieke essen vervangen door een gevarieerder boomsoorten of ecologisch wegbermen beheer.

Wij hadden verwacht meer concrete zaken en ambities in de huidige programmabegroting terug te kunnen vinden. Van ONS mag de ambitie naar een hoger plan. Het is daarom dat de ONS fractie met een amendement komt waarin wij het college opdragen om voor 1 april 2020 een concreet ambitiedocument voor te leggen met verschillende varianten met kosten en kwaliteit om uitvoering te geven aan het versterken van de biodiversiteit.

Zodat we een nog kleurrijke gemeente worden, die bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De ONS fractie staat achter het beleid, dat (leges) tarieven met maximaal het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. De ONS fractie is niet blij met een verhoging van ruim 10% voor de afvalstoffenheffing, doordat o.a. gescheiden afvalstromen minder opleveren, het verbranden van restafval duurder is geworden en het afval scheiden achter blijft bij de verwachtingen. We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe vorm van afvalinzameling om zo de kosten van afval binnen de perken te houden.

Op 29 november is er een buitengewone ALV van de VNG. Op de agenda staat o.a. Besluitvorming Klimaatakkoord kunt u ons aangeven waar wij als gemeente staan en waar we ons voor vastleggen? Wij maken ons namelijk zorgen over de toekomstige betaalbaarheid VOO onze inwoners.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Voorzitter, de laatste ontwikkelingen bij Bant, namelijk het plaatsen van enorme silo’s vlakbij het dorp, vind de ONS fractie een onwenselijke situatie. Wij roepen dan ook het college op om de bestemmingsplannen buitengebied dusdanig te wijzigen dat deze landschap ontsierende tanks vlakbij onze groendorpen niet meer mogelijk worden gemaakt. We vernemen graag uw reactie.

Programma 4 DIENSTVERLENING EN BESTUREN

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat we een uitdaging hebben met ons meerjarenperspectief. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af en verwachten we een vergrijzing en afname van onze inwoners. Als raad is het erg belangrijk om goed inzicht te hebben wat voor effecten dit op lange termijn en op het totaal heeft. De motie met dit verzoek heeft het college in juli overgenomen. Helaas is er tot op heden niets geleverd aan de raad. We blijven het belangrijk vinden dat we op korte termijn een meerjarenperspectief gepresenteerd krijgen waarin kort en bondig de samenhang en effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt. We dienen daarom samen met de VVD, SP, en CristenUnie SGP opnieuw een motie in. Zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

ONS is voorstander van een degelijke begroting op basis van voorzichtigheidsprincipes. Het is voor ONS onzeker of de begrote middelen voor de jeugdzorg 2022 en 2023 worden toegekend door het nieuwe kabinet. Om deze nu al mee te nemen vinden wij voorbarig. Wij zullen dan ook positief stemmen op de motie van CU-SGP.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Helaas zien we dat nog steeds de kosten stijgen. De bodem van de koepelreserve sociaal domein komt hierdoor snel inzicht. Als dit zo doorgaat dan is de reserve in 2020 verbruikt en moeten we andere reserves gaan aanspreken. De laatste berichten van minister De Jonge lijken een nieuwe reorganisatie in te luiden.

Met participatie staan we aan de vooravond van de Social Firm, dit lijkt een goed overwogen keuze te zijn. ONS is benieuwd of dit een antwoord geeft op de vragen rondom betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Het doorzetten van de Werk Corporatie volgen wij kritisch. ONS is heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar het zogenaamde Granieten Bestand in de Participatiewet. Hopelijk leidt dit tot maatwerk met betrekking tot de prestatie vereisten van de betreffende personen.

Ook in de WMO staan we voor een vernieuwde verordening. We kunnen er hopelijk weer een tijd tegenaan. Wel hebben we zorgen over de ontwikkelingen bij de wijkteams. Gaat dit wel helemaal goed?

Mantelzorgers en vrijwilligers blijven een belangrijk onderdeel van de WMO en Jeugdzorg. ONS verzoekt het College om hier optimale ondersteuning aan te geven.

Voorzitter tot slot

Het zorgloket komt eraan! Een wens van veel partijen, zeker ook van ONS. Wij hebben er vertrouwen in dat dit veel zaken gaat verbeteren en vereenvoudigen.

In het komende jaar starten we met de aangepaste schuldhulpverlening. Wij hopen dat dit onze inwoners gaat helpen bij het voorkomen en beheersen van de schulden.

Met het subsidiebeleid en de verantwoording is het College nog bezig.

Hopelijk zien we een constructieve ontwikkeling in het aankomende jaar.

Voorzitter, leden van de Raad, geachte aanwezigen.

Voor ons liggen de najaarsrapportage en de programmabegroting 2020-2023. Allereerst wil ik de ambtelijke dienst bedanken voor de wijze waarop ze de begroting hebben gepresenteerd.

Voorzitter eerst wat in het algemeen.

Zoals we allemaal hebben ervaren is het bestuurlijk een zeer roerige periode geweest. Het  plotselinge vertrek van onze burgemeester is bij onze fractie flink aangekomen. En dat heeft het vertrouwen tussen de raadsleden naar onze mening geschaad. Het functioneren van de raad is hiermee als zelfstandig orgaan niet gebaat. Het is dan ook van groot belang dat onze waarnemend burgemeester alle zeilen bijzet om de verhoudingen weer te normaliseren. De ONS fractie wenst hem daarbij veel succes en wij kijken met belangstelling uit naar de resultaten uit het onderzoek, de eventuele verbetervoorstellen en de implementatie daarvan.

De najaarsrapportage en de programmabegroting 2020 geven wederom een goede doorkijk op ons toekomstig huishoudboekje.

De financiën staan er goed voor, maar we hebben met z’n allen ook een enorm ambitie. Daarnaast zijn de verwachtingen dat de bevolking in de Noordoostpolder gaat dalen en verder gaat vergrijzen. Dit vraagt extra aandacht om toekomstige lasten per inwoner niet verder te doen stijgen en tegelijk aan de veranderende vragen uit de samenleving te voldoen.

Programma 1 FYSIEKE LEEFOMGEVING

Zoals in juli aangegeven zijn wij voor een aantrekkelijke leefomgeving waarin bewoners prettig wonen, werken en recreëren. Daar hoort een ‘groene’ openbare ruimte bij met flora en fauna. In juli hebben wij daarom samen met het CDA een motie biodiversiteit opgesteld. Deze motie is  overgenomen door het college.

In de nieuwe begroting komt het woordje ‘biodiversiteit’ al 7 keer voor.  Daar zijn we natuurlijk blij mee. Alleen om de biodiversiteit te herstellen is meer nodig dan zieke essen vervangen door een gevarieerder boomsoorten of ecologisch wegbermen beheer.

Wij hadden verwacht meer concrete zaken en ambities in de huidige programmabegroting terug te kunnen vinden. Van ONS mag de ambitie naar een hoger plan. Het is daarom dat de ONS fractie met een amendement komt waarin wij het college opdragen om voor 1 april 2020 een concreet ambitiedocument voor te leggen met verschillende varianten met kosten en kwaliteit om uitvoering te geven aan het versterken van de biodiversiteit.

Zodat we een nog kleurrijke gemeente worden, die bijdraagt aan een betere biodiversiteit en een positieve uitstraling heeft voor onze inwoners en toeristen.

De ONS fractie staat achter het beleid, dat (leges) tarieven met maximaal het inflatiepercentage mogen stijgen en dat heffingen zoveel als mogelijk kostendekkend zijn. De ONS fractie is niet blij met een verhoging van ruim 10% voor de afvalstoffenheffing, doordat o.a. gescheiden afvalstromen minder opleveren, het verbranden van restafval duurder is geworden en het afval scheiden achter blijft bij de verwachtingen. We zijn zeer benieuwd naar de nieuwe vorm van afvalinzameling om zo de kosten van afval binnen de perken te houden.

Op 29 november is er een buitengewone ALV van de VNG. Op de agenda staat o.a. Besluitvorming Klimaatakkoord kunt u ons aangeven waar wij als gemeente staan en waar we ons voor vastleggen? Wij maken ons namelijk zorgen over de toekomstige betaalbaarheid VOO onze inwoners.

Programma 2 SOCIALE LEEFBAARHEID

Programma 3 ECONOMISCHE ONTWIKKELING

Voorzitter, de laatste ontwikkelingen bij Bant, namelijk het plaatsen van enorme silo’s vlakbij het dorp, vind de ONS fractie een onwenselijke situatie. Wij roepen dan ook het college op om de bestemmingsplannen buitengebied dusdanig te wijzigen dat deze landschap ontsierende tanks vlakbij onze groendorpen niet meer mogelijk worden gemaakt. We vernemen graag uw reactie.

Programma 4 DIENSTVERLENING EN BESTUREN

Programma 5 FINANCIËN

In het begin van mijn betoog heb ik aangegeven dat we zien dat we een uitdaging hebben met ons meerjarenperspectief. De aankomende periode komen een aantal grote investeringen op ons af en verwachten we een vergrijzing en afname van onze inwoners. Als raad is het erg belangrijk om goed inzicht te hebben wat voor effecten dit op lange termijn en op het totaal heeft. De motie met dit verzoek heeft het college in juli overgenomen. Helaas is er tot op heden niets geleverd aan de raad. We blijven het belangrijk vinden dat we op korte termijn een meerjarenperspectief gepresenteerd krijgen waarin kort en bondig de samenhang en effecten van de investeringen op onze exploitatie inzichtelijk worden gemaakt. We dienen daarom samen met de VVD, SP, en CristenUnie SGP opnieuw een motie in. Zodat we de juiste keuzes kunnen maken.

ONS is voorstander van een degelijke begroting op basis van voorzichtigheidsprincipes. Het is voor ONS onzeker of de begrote middelen voor de jeugdzorg 2022 en 2023 worden toegekend door het nieuwe kabinet. Om deze nu al mee te nemen vinden wij voorbarig. Wij zullen dan ook positief stemmen op de motie van CU-SGP.

Programma 6 KRACHTIG NOORDOOSTPOLDER

ONS is blij met de verbeterslag die momenteel in de Jeugdzorg wordt gemaakt. Helaas zien we dat nog steeds de kosten stijgen. De bodem van de koepelreserve sociaal domein komt hierdoor snel inzicht. Als dit zo doorgaat dan is de reserve in 2020 verbruikt en moeten we andere reserves gaan aanspreken. De laatste berichten van minister De Jonge lijken een nieuwe reorganisatie in te luiden.

Met participatie staan we aan de vooravond van de Social Firm, dit lijkt een goed overwogen keuze te zijn. ONS is benieuwd of dit een antwoord geeft op de vragen rondom betaalbaarheid en toegankelijkheid.

Het doorzetten van de Werk Corporatie volgen wij kritisch. ONS is heel benieuwd naar de uitkomsten van het onderzoek naar het zogenaamde Granieten Bestand in de Participatiewet. Hopelijk leidt dit tot maatwerk met betrekking tot de prestatie vereisten van de betreffende personen.

Ook in de WMO staan we voor een vernieuwde verordening. We kunnen er hopelijk weer een tijd tegenaan. Wel hebben we zorgen over de ontwikkelingen bij de wijkteams. Gaat dit wel helemaal goed?

Mantelzorgers en vrijwilligers blijven een belangrijk onderdeel van de WMO en Jeugdzorg. ONS verzoekt het College om hier optimale ondersteuning aan te geven.

Voorzitter tot slot

Het zorgloket komt eraan! Een wens van veel partijen, zeker ook van ONS. Wij hebben er vertrouwen in dat dit veel zaken gaat verbeteren en vereenvoudigen.

In het komende jaar starten we met de aangepaste schuldhulpverlening. Wij hopen dat dit onze inwoners gaat helpen bij het voorkomen en beheersen van de schulden.

Met het subsidiebeleid en de verantwoording is het College nog bezig.

Hopelijk zien we een constructieve ontwikkeling in het aankomende jaar.

Verklaring over vertrek burgemeester Harald Bouman: | Noordoostpolder

GroenLinks GroenLinks SGP D66 CDA VVD Noordoostpolder 11-10-2019 00:00

Er zijn in de afgelopen week in de media verschillende berichten verschenen naar aanleiding van het vertrek van onze burgemeester Harald Bouman. In deze berichten worden serieuze aantijgingen gedaan richting de oud-burgemeester, de wethouders en de ambtelijke organisatie. Deze berichten zijn beschadigend voor de personen in kwestie. Deze aantijgingen zijn wat ons betreft niet gebaseerd op bewezen feiten. Wij betreuren dit ernstig en nemen hier dan ook afstand van. 

Wij begrijpen dat er veel vragen leven bij de inwoners van Noordoostpolder. Desondanks hopen wij op begrip voor onze terughoudendheid in onze communicatie hierover naar buiten. Wij wensen alle betrokken partijen veel sterkte toe in deze periode.

 

Sjoerd de Boer (CU/SGP)

Jos Bus (CDA)

Mark Dieleman (Politieke Unie)

Tobias van Dijk (CU/SGP)

Frans van Erp (CDA)

Maayolein Goelema (CDA)

Johan Goos (CDA)

Theo Groen (CDA)

Arja Heerspink (Politieke Unie)

Hylke Hekkenberg (Groen Links)

Gerda Knijnenberg (CU/SGP)

Hendrik Jan Lambregtse (CU/SGP)

Ellen Lindenbergh (VVD)

Yosef Mahmoud (CU/SGP)

Jasper van Os (VVD)

Gonny Schot (CDA)

Sandra Schrijver (Groen Links)

Toon van Steen (Politieke Unie)

Jan Swart (Politieke Unie) 

Linda Verduin (VVD)

Wim van Wegen (D66)

Bouke Wielenga (VVD)

JEUGDZORG Met ingang van 2015 is ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA PvdA Noordoostpolder 28-03-2019 22:12

JEUGDZORG Met ingang van 2015 is het beheer van de jeugdzorg door het rijk en de provincies naar de gemeenten overgeheveld. Het idee was dat de kwaliteit zou verbeteren en de prijs naar beneden zou gaan. In de Noordoostpolder is een Reken Kamer Commissie (RKC) actief die controleert of de wetten worden gerespecteerd, de plannen worden gevolgd en de kosten onder controle worden gehouden. Aan de RKC is gevraagd om de jeugdzorg eens goed te controleren. Dat is gedaan. Na deze controle is een rapport gepubliceerd met de uitkomsten van het onderzoek. De conclusies zijn zorgwekkend: • Er is geen actueel beleidsplan (het laatste plan liep tot 2018) • De kosten zijn heel hoog geworden (in 2017 waren deze 13,5 Miljoen euro, de totale begroting van de gemeente bedroeg 125 Miljoen) • Er is geen goed beeld over het gebruik, de doorlooptijd en het resultaat • De Gemeenteraad ontvangt alleen de begroting en het eind resultaat in geld op top niveau (zo weten we dat er 13,5 Miljoen besteed is) Inmiddels is een groot stuk van de jeugdzorg uitbesteed aan VITREE. De raad heeft echter geen informatie gekregen anders dan dat ze hun deel van de jeugdzorg moeten uitvoeren voor een vast bedrag. Waarop deze keuze verder is gebaseerd (zijn ze heel goed, zijn ze goedkoop??) is voor iedereen onduidelijk. Hoe we de werkzaamheden moeten beoordelen is eveneens nog onbekend. Het enige dat bekend is dat de ingangsdatum 1 januari 2019 was. De Gemeenteraad vergadert op 1 april (hopelijk geen grap) over het rapport. De partijen die het college vormen (CDA, CU/SGP, VVD en PU) dienen een motie in die de wethouder (van de CU/SGP) de ruimte geeft om in de komende jaren verder te gaan. Een informatie bijeenkomst hier, een update daar en dan komt het wel goed… Andere partijen (PvdA, SP en ONS) maken zich zorgen over de ontwikkelingen. Als we zo doorgaan tasten we in het duister over de resultaten en veranderen reserves in tekorten. Dat is geen goed vooruitzicht. Ieder jaar worden er tussen de 600 en 800 kinderen geboren in de polder. Het zou fijn zijn als kinderen die het over een paar jaar pas nodig hebben (ongeveer 10 %) gebruik zouden kunnen maken van een goed systeem dat nog steeds betaalbaar is. Deze partijen zouden het fijn vinden als de wethouder dit een grote prioriteit geeft en op korte termijn duidelijke doelen en resultaten overlegt. Zij vragen zich af of deze wethouder degene is die dit kan realiseren. Op 1 april wordt dit hopelijk duidelijk. Martin Mulder (Burgerraadslid ONS Commissie Samenleving) Everet van Dorp (Burgerraadslid ONS Commissie Samenleving)

Gemeente beschikt over onvoldoende beheersmaatregelen in Jeugdzorg

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA PvdA Noordoostpolder 28-03-2019 21:16

JEUGDZORG

Met ingang van 2015 is het beheer van de jeugdzorg door het rijk en de provincies naar de gemeenten overgeheveld. Het idee was dat de kwaliteit zou verbeteren en de prijs naar beneden zou gaan.

In de Noordoostpolder is een Reken Kamer Commissie (RKC) actief die controleert of de wetten worden gerespecteerd, de plannen worden gevolgd en de kosten onder controle worden gehouden.

Aan de RKC is gevraagd om de jeugdzorg eens goed te controleren. Dat is gedaan. Na deze controle is een rapport gepubliceerd met de uitkomsten van het onderzoek.

• Er is geen actueel beleidsplan (het laatste plan liep tot 2018)

• De kosten zijn heel hoog geworden (in 2017 waren deze 13,5 Miljoen euro, de totale begroting van de gemeente bedroeg 125 Miljoen)

• Er is geen goed beeld over het gebruik, de doorlooptijd en het resultaat

• De Gemeenteraad ontvangt alleen de begroting en het eind resultaat in geld op top niveau (zo weten we dat er 13,5 Miljoen besteed is)

Inmiddels is een groot stuk van de jeugdzorg uitbesteed aan VITREE. De raad heeft echter geen informatie gekregen anders dan dat ze hun deel van de jeugdzorg moeten uitvoeren voor een vast bedrag. Waarop deze keuze verder is gebaseerd (zijn ze heel goed, zijn ze goedkoop??) is voor iedereen onduidelijk. Hoe we de werkzaamheden moeten beoordelen is eveneens nog onbekend. Het enige dat bekend is dat de ingangsdatum 1 januari 2019 was.

De Gemeenteraad vergadert op 1 april (hopelijk geen grap) over het rapport.

De partijen die het college vormen (CDA, CU/SGP, VVD en PU) dienen een motie in die de wethouder (van de CU/SGP) de ruimte geeft om in de komende jaren verder te gaan. Een informatie bijeenkomst hier, een update daar en dan komt het wel goed…

Andere partijen (PvdA, SP en ONS) maken zich zorgen over de ontwikkelingen. Als we zo doorgaan tasten we in het duister over de resultaten en veranderen reserves in tekorten. Dat is geen goed vooruitzicht. Ieder jaar worden er tussen de 600 en 800 kinderen geboren in de polder. Het zou fijn zijn als kinderen die het over een paar jaar pas nodig hebben (ongeveer 10 %) gebruik zouden kunnen maken van een goed systeem dat nog steeds betaalbaar is. Deze partijen zouden het fijn vinden als de wethouder dit een grote prioriteit geeft en op korte termijn duidelijke doelen en resultaten overlegt.

Zij vragen zich af of deze wethouder degene is die dit kan realiseren. Op 1 april wordt dit hopelijk duidelijk.

Martin Mulder (Burgerraadslid ONS Commissie Samenleving)

Everet van Dorp (Burgerraadslid ONS Commissie Samenleving)

ONS blijft aandacht vragen voor ...

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder SGP VVD CDA Noordoostpolder 07-09-2018 14:23

ONS blijft aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen Een goed financieel resultaat of goede zorg? Hoe speelt de gemeente het toch klaar? Een prachtig resultaat bereiken op de WMO zodat er geld overblijft voor de stijgende kosten van de Jeugdzorg en de reserve Sociaal Domein nog in stand blijft ook. Het afgelopen jaar werd er aan maatwerkvoorzieningen in de WMO een miljoen euro uitgegeven. In het programma Krachtig Noordoostpolder vallen de kosten voor de WMO voorzieningen ieder jaar mee. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Jeugdzorg waar de WMO-meevaller in 2017 dan ook ter compensatie werd gebruikt. De coalitie van CDA, SGP/CU, VVD en Politieke Unie is er blij mee. Wat doen we het toch goed in de Noordoostpolder, als je het vergelijkt met de resultaten in de andere gemeentes. Wij staan hier als ONS toch een beetje anders in. We zien de drempels die worden opgeworpen voordat mensen toegang krijgen tot voorzieningen. Zorgvragers zijn afhankelijk van hun omgeving geworden. Iemand die zorg vraagt is natuurlijk al vaak niet zo heel gezond en scherp. Het onderstaande voorbeeld dient ter illustratie. Ik bedank degene die mij dit verteld heeft. Casus Bejaarde mevrouw, ziekte van Parkinson. Woont nog zelfstandig met ZZP 6 (dat is een hoge zorgbehoefte). Vaak worden mensen dan in de Diemenhof of een dergelijke instelling ondergebracht.. maar of je daarop zit te wachten?? https://denoordoostpolder.nl/2018/07/04/ingezonden---diemenhof In het pand van Mercatus waarin mevrouw nu woont worden de keukens volgens plan over twee jaar vervangen. Mevrouw kan met de huidige (oude) keuken niet uit de voeten. Ze kan vanuit de rolstoel niet bij de kraan en door haar afhankelijkheid van de rolstoel zitten de keukenkastjes in de weg. De verzorgers zetten zo goed mogelijk water neer, maar met een ander model kraan zou mevrouw goed geholpen zijn en het verwijderen van de onderste keukenkastjes zou ook helpen.. Op 13 juli is er een gesprek met cliënt, verzorgende en ergotherapeut. De WMO-medewerkster is op bezoek om te kijken of een beschikking kan worden afgegeven voor aanpassingen in de keuken. Later komt de EVV’er (Eerst Verantwoordelijke Verzorgende) erbij. De mevrouw van de WMO vraagt aan de verzorgende wat het probleem is. Ze wil het probleem van de Ergotherapeut apart horen. De kraan is dus het issue en het zou helemaal fijn zijn als de onderkastjes weg zouden kunnen zodat ze er met haar rolstoel beter bij kan. Totdat de EVV’er binnen komt. De EVV’er kapt het gesprek af omdat ze ziet dat de cliënt in paniek raakt doordat de mevrouw van de WMO aankaart dat mevrouw beter kan worden opgenomen in een verpleeghuis. Mevrouw raakt hierdoor behoorlijk van de wijs (en is nog een week daarna onrustig geweest) . De mevrouw van de WMO geeft aan dat de verzorgers dan maar vaker moeten langskomen om water te geven. Cliënt krijgt een verslag toegestuurd waarin staat dat de kraan is afgewezen. Er is duidelijk aangevraagd dat er ook een aanrecht/verandering keukenblok is gewenst (rolstoel). Hierover wordt in het verslag niets vermeld. Hierover is verder ook geen contact meer opgenomen door de WMO verstrekking. Op 28 augustus spreekt de verzorger met de vertegenwoordiger van de verhuurder Mercatus. Die begrijpt de situatie maar kan niets toezeggen. Hij heeft wel het voorstel de keuken zo snel mogelijk aan te passen op kosten van Mercatus, wat ze toch al zouden doen, en een afspraak met de WMO te maken om de eventuele meerkosten aan de WMO in rekening te brengen. Dat hoeft, alles bij elkaar, niet veel extra te kosten. Op 28 augustus heeft de EVV’er van mevrouw wederom contact opgenomen met de WMO-mevrouw met de vraag hoe het er nu voorstaat met de keuken (aanrechtblad en dergelijke). Dit was geen prettig gesprek. De WMO verwijst wederom naar een verpleeghuis. Ze geeft aan dat ze voor een glas water geen keuken kan veranderen. Inmiddels is de situatie nog steeds hetzelfde. Er is geen aanpassing en mevrouw kan nog steeds niet zelfstandig bij haar kraan. Politiek Het is mooi om klinkende financiële resultaten te halen en een geweldige solvabiliteit te hebben als gemeente. Het is echter de vraag ten koste waarvan dat gebeurt. Veel voorzieningen zijn niet goed, of niet goed toegankelijk. Aanvragen voor Maatschappelijke Ondersteuning worden afgewezen. Het doel van de gemeente zou moeten zijn een prettige/leefbare omgeving voor de inwoners te creëren, zowel om te wonen als om te werken. Het doel van de gemeente kan niet zijn om een goed financieel resultaat te behalen. Het financiële resultaat is het gevolg van de afweging tussen de geboden voorzieningen en de beschikbare middelen. Als de voorzieningen niet geboden worden dan zal het resultaat per definitie zijn dat er middelen (geld dus) overblijven. Wie weet hoeveel mensen hierdoor in een onmogelijke situatie zitten. Als ONS blijven wij aandacht vragen voor burgers die door gemeentelijk beleid in de knel zitten, of dreigen te komen.

Tijdens de commissievergadering en ...

Politieke Unie (P.U.) Politieke Unie (P.U.) D66 VVD ChristenUnie Noordoostpolder 10-07-2018 15:27

Tijdens de commissievergadering en in de algemene beschouwing van fractievoorzitter Toon van Steen hebben wij wederom aandacht gevraagd voor het groenonderhoud in de NOP. Wellicht als goede aanvulling op onderstaand bericht dat we het initiatief hebben genomen om samen met o.a. VVD Noordoostpolder, ChristenUnie-SGP NOP, ONS Noordoostpolder en D66 Noordoostpolder een werkbezoek met de wethouder voor te stellen, om vervolgens aansluitend de discussie met elkaar te kunnen voeren in een (thema)bijeenkomst over hoe we groenonderhoud zo effectief mogelijk kunnen aanpakken in onze gemeente en naar het gewenste beeldkwaliteitsniveau komen. We merken namelijk nog steeds dat vele inwoners nog niet tevreden zijn over wat ze uiteindelijk zien in hun straat/wijk/weg/centrum...

Geld zorg terug naar de zorg

SP SP VVD PvdA Noordoostpolder 09-07-2018 09:45

In 2015 heeft de SP samen met de VVD een motie ingediend dat het geld van de zorg voor de zorg geoormerkt moet blijven. Nu is er in 2017 een bedrag van 1.341.051 teveel onttrokken aan de reserve Sociaal Domein. Wij willen dat dit geld weer terug komt in het sociaal domein. Dit willen wij terughalen uit de gigantische 'Algemene reserve grondexploitatie' van 14 miljoen.

In de jaarstukken wordt gesproken van een positief resultaat van 2.515.966 voor bestemming en 2.575.893 na bestemming. Dit wordt voornameljik veroorzaakt door de mutaties in de reserves. Enkele grote mutaties zijn:- reservere sociaal domein (1.314.051 onttrekking)- algemene reserve gronsexploitatie (2.954.544 toevoeging)- reserve beleidsplan (1.413678 onttrekking)

In de stukken van de meerjarenperspectief staat beschreven dat de Monte Carlo simulatie is uitgevoerd. De uitkomst hiervan is dat het niet noodzakelijk is om een risicoreservering te hebben. Het mag dus 0 zijn. Wanneer er op individueelniveau wordt gekeken is het verstandig om 3.53 miljoen reserve te houden. Verstandig lijkt ons ook. Nu is het zo dat wij 14 miljoen in onze reserve hebben staan. Vreemd.

Graag zouden wij zien dat het geld wat teveel wordt onttrokken terug te laten vloeien in de reserve voor het sociaal domein. We zien nameljik dat er nog steeds financiële tekorten zijn bij de jeugdzorg. In 2019 wordt de jeugdzorg uitgebreid met kinderen van het AZC, hier zal zeer specialistische zorg nodig zijn.

Helaas heeft dit amendement het niet gehaald. Alleen SP, ONS en de PvdA hebben dit amendement gesteund. Wij als SP vragen ons af waarom we een wetenschappelijk onderzoek naast ons neerleggen. Waarom hebben we zoveel nodig in de reserve van de grond? Is er nog een andere agenda? Antwoorden krijgt de SP niet van de wethouder. 

Protest bewoners over beheerstroken

SP SP VVD Noordoostpolder 10-04-2018 10:15

Inwoners van Emmeloord, Marknesse en Urk die langs de vaarten wonen zijn in actie gekomen tegen beleid van de provincie. De provincie wil dat de inwoners huur gaan betalen voor de beheerstroken die zij al jaren langs kosteloos hebben onderhouden voor de provincie. De SP vindt het onacceptabel dat er geen goed overleg is geweest met de inwoners? En wat is de reden dat deze keuze is gemaakt?

Een groep van 70-80 inwoners waren aanwezig bij de commissievergadering van de provinciale staten. Helaas heeft de provincie een verkeerde keuze gemaakt voor een zaaltje (veel te klein). Inwoners konden niet allemaal in de ruimte, waardoor er werd gezegd dat ze in een aparte ruimte moesten staan. Een groep ging de deur uit. Het gordijn werd dicht gedaan en we konden niks meer zien. Hoe zet je inwoners op afstand van de politiek? Zo dus!

De inwoners hebbene en prachtig filmpje gemaakt (zie onderaan dit bericht)

Hieronder het betoog van Roos Hageman.

Reeds in de vorige eeuw werden de huizen langs de vaarten verkocht, waarbij notarissen, makelaars,verkopers uitgegaan zijn van de formeel onjuiste situatie dat de tuinen grensden aan het water.

Incorrect, maar wel de feitelijke praktijk. Ook de overheden hebben toegekeken én toegestaan dat de bewoners de beheerstroken beplantten, gebruikten en zelfstandig keurig onderhielden. Het werkwerd gratis voor de provincie gedaan. In al die jaren is nooit om huur gevraagd of enige discussiegeweest over de beheerstroken langs de vaarten in de Noordoostpolder. De bewoners zijn altijd goed met de eigendommen van de overheid omgegaan.De bewoners werden geacht de gronden te onderhouden als ware het hun eigendom. Geen enkele bijdrage leverde de provincie echter zelf. Noch financieel, noch fysiek. Dankzij de bewoners is het nuechter een lust voor het oog. Zonder de inzet van de bewoners zouden alle provinciale beheerstroken eruit zien als een onontgonnen stuk weideland, omdat er behalve de functie van een tuin met beperkingen, rekening houdend met de beschoeiing en de ondergrondse betonnen palen, geen andere functie mogelijk is.Aan deze situatie wil de provincie nu een eind maken. De bewoners, lokale overheid en diverse belangenverenigingen begrijpen hier niets van. Er is geen enkel algemeen belang in het spel. De beheerstroken zijn altijd toegankelijk geweest, als dit al ergens van enig belang zou zijn geweest.Daarnaast zijn de beheerstroken nu netjes onderhouden, in lijn met de aangrenzende tuinen van de bewoners. Een lust voor het oog van de langsvarende pleziervaart en een uithangbord voor de provincie waar ze trots op zouden moeten zijn.

De provincie beweert dat voor het tot stand komen van deze wijziging in 2016 een zorgvuldig proces is doorlopen. Een proces waarbij onder andere het voornemen tot wijziging middels een inspraakprocedure voorgelegd is aan de bewoners. Maar de kern van deze discussie draaide destijds alleen om het afmeerbeleid. Met bewoners is nooit overlegd over het opleggen van een huur voor gronden grenzend aan de tuinen en de vaarten. Het “zorgvuldige proces” was een mededeling over het genomen besluit in de krant. Wij als belanghebbende bewoners zijn hier nooit persoonlijk in gekend.Het besluit over het opleggen van een huur werd echter pas twee maanden voordat men moest beslissen, per brief aan de bewoners kenbaar gemaakt. Waarom werd dit niet direct in 2016 persoonlijk per brief aan alle bewoners gemeld? Was de provincie wellicht bang voor een vroegtijdige escalatie?De provincie spreekt in de media van oneigenlijk gebruik van provinciegronden. Maar de provincie heeft decennia lang niet omgekeken naar de bedoelde gronden, totdat ergens iemand moeilijk deed over aanlegsteigers jegens enkele bewoners. Uiteindelijk overgaand in een actie die overkomt als een berekende actie jegens alle bewoners. Er lijkt echter geen sprake van algemeen belang, òf gokt de provincie op de reeds achterhaalde gedachte van een financiële melkkoe? Hoe het ook zei, wijbegrijpen er niets van.

Verzoeken van de zijde van bewoners om met elkaar om de tafel te gaan zitten om aan een geschikte oplossing te werken voor beide partijen werden weggewuifd. Men wilde slechts een toelichting geven. Kennelijk schatte men ons vermogen om de simpele documenten van de provincie te begrijpen niet al te hoog in. Van enige wederhoor was geen sprake.Uit het ons inmiddels voorgelegde huurcontract blijkt wel, dat het niet gaat om het verhuren van een stuk grond op zich. Nee, het gaat om grond met een fors aantal beperkingen, omdat de grond primair bestemd is voor onderhoud en/of mogelijke vervanging van de oeverbeschoeiing en ankerstangen. Erzijn meer dan 10 paragrafen gewijd aan ons opgelegde beperkingen m.b.t. de huur van de grond.

Tenslotte wordt door de provincie gesproken over een reële huurprijs, vergeleken met huurprijzen in de Noordoostpolder. Een absurde vergelijking, zeker als je je realiseert dat de beheerstroken grotendeels bestaan uit grond met een hellingshoek van 45 graden! Toch best lastig om daar eenhuisje op te bouwen…..

Waarom wil de provincie dan, dat wij als bewoners zoveel meer moeten betalen dan de gemiddelde boer? Als je de door de Rijksoverheid vastgestelde pachtprijs voor de IJsselmeerpolders vergelijkt met de prijs die de bewoners wordt opgelegd, is dat een factor 20 hoger!Wat wij willen? Wij willen in de eerste plaats een constructief gesprek met de provincie, waarbij serieus naar bewoners wordt geluisterd en in de tweede plaats willen we het uiteindelijke doel bereiken en dat is: de bestaande situatie handhaven zonder beperkende regels, zonder bestuursdwang en in onderling overleg.

De VVD te Emmeloord voerde in maart campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen met de leuze: “Minder regels, lagere lasten”. Laten we dat ook eens daadwerkelijk in praktijk brengen en niet hetomgekeerde uitvoeren: “Meer regels, hogere lasten”. Verdiep je echt in de bewoners van je eigen provincie!

Video of Daar bij de waterkant

Het cultuurtje dat er in de Provinciale Staten heerst mag wel eens flink veranderen. Daar gaan wij ons als SP hard voor maken. Volgend jaar zijn de verkiezingen. Tijd voor verandering, stem SP!

Amendement van ONS: Geen verhoging van toeristenbelasting aangenomen!

ONS Noordoostpolder ONS Noordoostpolder D66 VVD CDA Noordoostpolder 16-11-2017 18:29

EMMELOORD 13 november 2017 | De gemeenteraad heeft maandagavond een verhoging van de toeristenbelasting teruggedraaid. Volgens D66, ONS en PvvP is het duurder maken van die heffing ‘toeristonvriendelijk’. Ze kregen de meerderheid mee.

Wethouder Hans Wijnants raadde het amendement af. Hij wijst erop dat van de inkomsten juist voorzieningen en faciliteiten worden gefinancierd waarvan toeristen profiteren. Ook stelt hij dat een groot deel van de inkomsten wordt betaald door buitenlandse werknemers.

Minder succes had een voorstel van de VVD voor de komst van een ‘pop-up VVV’. Wethouder Andries Poppe wil de mogelijkheden daarvoor onderzoeken, maar pint zich niet vast op de uitkomst. Volgens Poppe bepalen ondernemers en vrijwilligers of zo’n tijdelijk toeristisch onderkomen er wel of niet komt. Een meerderheid van de raad is dat met hem eens.

De VVD ziet in de zomermaanden graag een VVV in Emmeloord, omdat toeristen nu ‘stranden’ in het centrum. Om hoeveel mensen dat gaat, konden de liberalen op vragen van D66 echter niet aangeven. Het CDA ziet niets in het idee, omdat toeristen zich vooral en steeds meer op het internet oriënteren.

Bron: de Noordoostpolder

Politieke Unie zette tijdens de vergadering vraagtekens bij het verhogen van bepaalde leges, zoals die voor de omgevingsvergunning. Volgens de partij is er spraken van een ‘dubbele belasting’, omdat de bouwkosten ook stijgen. Bovendien zou de gemeente al meer inkomsten via leges binnenkrijgen vanwege de aantrekkende economie.Geen verhoging van toeristenbelasting

Artikel is geplaatst door admin op 14-11-2017 - 10:42

EMMELOORD De gemeenteraad heeft maandagavond een verhoging van de toeristenbelasting teruggedraaid. Volgens D66, ONS en PvvP is het duurder maken van die heffing ‘toeristonvriendelijk’. Ze kregen de meerderheid mee.

Wethouder Hans Wijnants raadde het amendement af. Hij wijst erop dat van de inkomsten juist voorzieningen en faciliteiten worden gefinancierd waarvan toeristen profiteren. Ook stelt hij dat een groot deel van de inkomsten wordt betaald door buitenlandse werknemers.

Minder succes had een voorstel van de VVD voor de komst van een ‘pop-up VVV’. Wethouder Andries Poppe wil de mogelijkheden daarvoor onderzoeken, maar pint zich niet vast op de uitkomst. Volgens Poppe bepalen ondernemers en vrijwilligers of zo’n tijdelijk toeristisch onderkomen er wel of niet komt. Een meerderheid van de raad is dat met hem eens.

De VVD ziet in de zomermaanden graag een VVV in Emmeloord, omdat toeristen nu ‘stranden’ in het centrum. Om hoeveel mensen dat gaat, konden de liberalen op vragen van D66 echter niet aangeven. Het CDA ziet niets in het idee, omdat toeristen zich vooral en steeds meer op het internet oriënteren.

Politieke Unie zette tijdens de vergadering vraagtekens bij het verhogen van bepaalde leges, zoals die voor de omgevingsvergunning. Volgens de partij is er spraken van een ‘dubbele belasting’, omdat de bouwkosten ook stijgen. Bovendien zou de gemeente al meer inkomsten via leges binnenkrijgen vanwege de aantrekkende economie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.