Nieuws van politieke partijen in Vlissingen over VVD inzichtelijk

34 documenten

Complete verkiezingsprogramma 2022

VVD VVD Vlissingen 16-02-2022 00:14

LEEFOMGEVING

Wonen

Betaalbare en beschikbare woningen in een prettige en veilige leefomgeving met voldoende

voorzieningen is een basisvoorwaarde om mensen binnen de gemeente te houden en te

verleiden naar onze mooie stad te verhuizen. Daar zet de VVD zich voor in. Het is van groot

belang dat vooral jongeren hier komen wonen en werken. De vrije markt moet alle kansen

krijgen voor duurzame woningbouw en het ontwikkelen van ‘tiny houses’ voor starters en de

generatie die minder hecht aan bezit. Er moeten meer betaalbare huurwoningen komen in de

vrije sector. Bewoners moeten de mogelijkheid hebben om hun woning aan te passen,

bijvoorbeeld voor zorg in en aan huis en domotica: huisvesting op maat. De kwaliteit van de

woonomgeving moet hoge prioriteit krijgen. De VVD is geen voorstander van

verzamelgebouwen, bijvoorbeeld voor buitenlandse werknemers. Integreren is beter, ook al is

het tijdelijk.

Woningcorporaties kunnen een bijdrage leveren aan goede woningen in een fijne leefomgeving

voor mensen met een kleine portemonnee. Daar waar het gaat om zogenaamde

‘leefbaarheidsactiviteiten’ dient samenwerking met maatschappelijke en zorgorganisaties

gezocht te worden.

Duurzaamheid

Wij willen maatregelen stimuleren die bijdragen aan een betaalbare overstap naar duurzame

energie. Het moet voor de inwoners inzichtelijk zijn hoe in de privésituatie energie kan worden

bespaard. De VVD ziet zonnepanelen als een overgangsfase naar innovatieve producten als

dakpannen met zonnecellen of coating. Daar waar in de stad verlichting moet worden

vernieuwd of aangebracht, dient gekeken te worden naar milieuvriendelijke en voordelige

oplossingen. Er zullen voorbereidingen nodig zijn voor grootschaliger oplossingen als

energieopslag in wijken en op industrieterreinen en ook ten aanzien van afvalscheiding. De

VVD is voorstander van ‘nascheiding’: het afval wordt door de afvalverwerker machinaal

gescheiden, waarbij nog waardevolle materialen behouden blijven.

Veiligheid

Voor de VVD staat veiligheid centraal: in de eerste plaats in de openbare ruimte en het verkeer,

maar ook in de eigen woning. Dan gaat het niet alleen om fysieke maatregelen, maar ook om

het gevoel van veiligheid. Eigendommen van particulieren en ook gemeentelijke eigendommen

als straatmeubilair dienen te worden gerespecteerd. De dagelijkse rit naar school of sport moet

veilig zijn. Ouderen moeten zich veilig voelen op straat, in huis en achter de computer.

Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van burgers, bedrijven en de gemeente. Als

iemand zich niet houdt aan regels, moet er streng en duidelijk wordt opgetreden door de

bevoegde instanties, waar mogelijk door een lik-op-stuk beleid. Maatregelen dienen te zijn

gericht op het wegnemen van gevaar, overlast en strafbaar gedrag, zonder dat de leefbaarheid,

het plezier en woongenot worden aangetast. Zo is het afsluiten van de Boulevard door overlast het verplaatsen van het probleem en daar zijn wij tegen.

Het is ontoelaatbaar dat hulpverleners en anderen die zich voor de publieke zaak inzetten

belemmerd of bedreigd worden tijdens hun werkzaamheden. Ook hier geldt zero tolerance.

Voor de VVD hebben veiligheid en veiligheidsbeleving van inwoners en recreanten hoge

prioriteit. De gemeente meet het veiligheidsgevoel van haar inwoners met de integrale

veiligheidsmonitor en moet haar veiligheidsbeleid aanpassen aan de hand van de

uitkomsten. Het veiligheidsgevoel wordt vergroot door een opgeruimde en schone publieke

ruimte. De schade wordt waar mogelijk verhaald op de daders. Tegen drugsdeals dient met

kracht te worden opgetreden. Meer blauw op straat, waaronder Boa’s, is slechts effectief bij

een goede aansturing van taken. Cameratoezicht is inmiddels een geaccepteerd middel om

de veiligheid te bevorderen. Inwoners en bezoekers moeten overlastsituaties laagdrempelig,

ook via internet en de eigen wijkagent, kunnen melden. Dan verdient aangifte bij de politie

wèl een serieuze behandeling en terugkoppeling.

De brandveiligheid dient stringent te worden gecontroleerd en gehandhaafd. De gemeente zet

in op gemotiveerde vrijwilligers bij brandweer en hulpdiensten. Vlissingen ligt dicht bij

industriegebieden en intensieve scheepvaart. Dit brengt ook risico’s met zich mee. De VVD

vindt dat Vlissingen bij de verantwoordelijke instanties een grote inbreng moet houden om

deze risico’s te beperken.

Het Keurmerk Veilig Ondernemen is een goed instrument om structurele samenwerking tussen

ondernemers, gemeente, politie en brandweer te faciliteren. Winkeliers dienen de ruimte te

hebben veiligheidsmaatregelen te treffen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een rolluik en

antiramkraakpalen. Bedelarij, zogenaamde rooftassen en -jassen, dienen bij APV te worden

verboden.

Verkeer en vervoer

De VVD vindt dat mensen zich vrij moeten kunnen bewegen op de manier waarop zij dat

willen. Een goede infrastructuur is van levensbelang voor economie, veiligheid en snelle

bereikbaarheid door hulpdiensten.

Met de toenemende woningbouw in het Scheldekwartier, de te verwachten bedrijvigheid

rond de voormalige Machinefabriek en Timmerfabriek en grotere toeristenstromen in de

nabije toekomst dienen er tijdig meer parkeervoorzieningen te komen. Voor de inwoners,

bezoekers en recreanten, maar ook voor de ondernemers in de binnenstad is het van belang

dat er overdag redelijke tarieven worden gehanteerd en er ’s avonds vrij kan worden

geparkeerd.

De boulevards moeten voor eenieder bereikbaar zijn, ook voor mensen met een fysieke

beperking en ouderen. Goede en veilige fietsroutes moeten mensen verleiden om vaker de

fiets te nemen. De aanleg van fietsstraten kan een positief effect hebben op de

verkeersveiligheid. Afsluiten van de Boulevard is wat de VVD betreft enkel aan de orde op een

warme zondag. Het aso-verkeersgedrag moet worden aangepakt door beboeting in plaats van

afsluiting.

SAMENLEVING

Onderwijs

Goed onderwijs biedt de beste kansen voor iedereen. Een veilige schoolomgeving is een must.

Dat geldt ook voor de weg naar en van school. Indien voor leerlingenvervoer een beroep op de

gemeente wordt gedaan, wordt gehandeld overeenkomstig de gemeentelijke regeling, waarin

rekening is gehouden met passend onderwijs. Confessioneel onderwijs mag de integratie niet

belemmeren.

Wat de VVD betreft is er ruimte voor de bouw van scholen in Oost Souburg en in het

Scheldekwartier.

Het is belangrijk dat jongeren ten minste met een startkwalificatie hun schoolcarrière afsluiten.

Dit vergroot de kans op een baan. Een adequate aanpak van vroegtijdig schoolverlaten en

ongeoorloofd schoolverzuim is in onze ogen een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders,

gemeente, scholen, zorgaanbieders en leerplichtambtenaren. Risicojongeren dienen zo snel

mogelijk in kaart te worden gebracht en te worden geholpen, waarbij aandacht is voor

onderliggende problematiek.

Het behouden van opgeleide jongeren voor vergrijzend Zeeland is een belangrijke doelstelling.

Vooral het volgen van technische vakken zou moeten worden aangemoedigd. Samenwerking

tussen het (voorbereidend) beroepsonderwijs en lokale bedrijven verdient actief te worden

gestimuleerd. De Kenniswerf is de plaats waar onderwijs, overheden en ondernemers elkaar

ontmoeten in hun gezamenlijk streven naar innovatie en uitdagende verbindingen tussen

theorie en praktijk. Er is dringend behoefte aan vakmensen. De huisartsopleiding is een zeer

welkome aanvulling in het streven naar hogere beroepsopleidingen. Het Kenniscentrum en het

North Sea Port District vragen ook technisch geschoolde werknemer. Het maritiem onderwijs,

gegeven aan de Zeevaartschool, hoort bij Vlissingen. Dit onderwijs (deels) op de – unieke –

locatie aan de Boulevard heeft aantrekkingskracht op jongeren van binnen en buiten de

provincie. Op deze wijze onderscheidt Vlissingen zich binnen het maritieme onderwijs in

Nederland.

De VVD vindt dat Vlissingen een aantrekkelijke stad moet zijn voor studenten. Permanente

studentenhuisvesting is daarbij belangrijk. Een fysieke verbinding tussen het centrum en de

Kenniswerf is vanzelfsprekend.

Jeugd

Als ouders en kinderen een probleem hebben, dan kunnen ze hulp zoeken bij jeugdzorg. Wij

zijn voorstander van één regievoerder, met wie de ouders en kinderen een vertrouwensband

kunnen opbouwen. Doelgericht en betrokken, zonder onnodige rompslomp. De problematiek

kan ingewikkeld zijn en betrokkenheid van verschillende disciplines noodzakelijk. Een kind dat

ooit problemen heeft gehad of veroorzaakt, is niet automatisch de rest van zijn leven een

probleemgeval.

Maatschappelijke ondersteuning en participatie

Zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid zijn voor de VVD uitgangspunt. Dat betekent

dat iedere inwoner van Vlissingen, jong of oud, met of zonder beperking, in beginsel mee moet

kunnen doen in de samenleving. Als zorg en ondersteuning nodig zijn, wordt de hulp vanuit de

samenleving georganiseerd. Daarbij staan de behoefte van de zorgvrager, eigen keuzevrijheid

en behoud van eigen regie centraal. Er wordt uitgegaan van wat iemand zelf kan, waarbij een

beroep wordt gedaan op eigen kracht. De overheid zorgt voor passende en voldoende

voorzieningen die op de meest efficiënte wijze worden ingezet, bij voorkeur met hulp van

zelfstandige wijkteams. Daklozen en verslaafden verdienen specialistische zorg en een humane

opvang, maar moeten op straat worden geweerd. De oplossing van dit probleem moet in

gezamenlijkheid tussen gemeenten worden aangepakt, onder andere door het verwerven en

behouden van getrainde specialisten.

De gemeente is als regievoerder voor de haar wettelijk opgedragen taken verantwoordelijk

voor samenwerking, integrale afspraken en communicatie. Dat geldt voor de gemeenten op

Walcheren en voor alle instanties binnen het sociale domein. Dit betekent dat de

gemeentelijke overheid terughoudend is met zelf uitvoeren van ondersteunings- en

zorgtaken. Een overstijgende aanpak in de veiligheids-, zorg- en strafrechtketen is essentieel

om de beoogde continuïteit van zelfredzaamheid in samenhang met een ondersteunings- en

zorgbehoefte te realiseren. De VVD is voorstander van een effectieve bovenlokale inkoop van

zorg waarbij er voor zorgvragers voldoende keus blijft.

Wij staan voor een tolerante samenleving waarbij iedereen meedoet. Niet je afkomst, je geloof

maar het gedrag staat centraal. De lokale overheid dient een actief beleid te voeren om

inburgering van immigranten in de samenleving te bevorderen. In het bijzonder is het beheersen

van de Nederlandse taal van belang. Maar ook zwemvaardigheid in een waterrijk land als

Nederland is een voorwaarde. De VVD is tegen doelgroepenbeleid, verwerpt en bestrijdt

discriminatie. Wij zijn voorstander van het meewerken aan het landelijk vastgestelde immigratie-

en asielbeleid. Daarbij is er geen opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers die niet willen

meewerken aan hun terugkeer naar het land van herkomst.

Sport

Sporten activeert een gezonde leefstijl voor jong en oud. Door te sporten leer je normen en

waarden hanteren, incasseren, doorzetten en samenwerken. Daarom willen we dat onze

kinderen al op jonge leeftijd gaan sporten. Sportverenigingen moeten voor alle kinderen

toegankelijk zijn. En wij willen ervoor zorgen dat gymlessen op scholen alleen gegeven worden

door vakdocenten. Toegankelijkheid van sportvoorzieningen is ook van belang voor mensen

met een beperking.

Vlissingen, Souburg en Ritthem kennen verschillende sportverenigingen. Het aanbod is

divers. De VVD vindt dat gebruikstarieven van de accommodaties in beginsel kostendekkend

moeten zijn; het verenigingsleven moet zoveel als mogelijk onafhankelijk van de overheid

kunnen functioneren.

De VVD staat positief tegenover sponsoring van culturele en sportevenementen door het

bedrijfsleven. Particuliere initiatieven voor evenementen en manifestaties worden toegejuicht.

Hierbij mag de eigen verantwoordelijkheid van de gemeente niet uit het oog worden verloren.

Cultuur

De VVD wil Vlissingen nog meer als maritieme en historisch bijzondere stad op de kaart zetten.

Het jaar 2022, wanneer het 450 jaar is geleden dat in Vlissingen als eerste stad in de

Nederlanden het burgerverzet tegen het Spaanse bewind begon, biedt daartoe goede kansen.

Aan het herdenkingsjaar van ‘de geboorte van Nederland’ wordt door ruim dertig Nederlandse

gemeenten samengewerkt. De opstand in Vlissingen op 6 april 1572 was de opmaat naar een

eerste formele vorm van vrijheid en democratie bij het uitroepen van de Republiek der Zeven

Verenigde Nederlanden in1588: de feitelijke geboorte van Nederland.

Evenementen als Sail de Ruyter, Rescue Vlissingen, Straatfestival (Onderstroom) en

Bevrijdingsfestival zijn belangrijk voor de stad. Datzelfde geldt voor Film by the Sea met zijn

internationale uitstraling. De Machinefabriek kan voor een deel ruimte bieden aan verdere

uitbreiding van de plaatselijke culturele sector. Uitvoeringen van klassieke muziek breiden zich

gestaag uit. Maar ook Podium De Piek vervult een belangrijke maatschappelijke functie, met

name voor de jeugd. Een cultureel aantrekkelijke stad is van belang voor het toerisme, de

studenten en niet in de laatste plaats voor onze eigen inwoners.

De VVD ziet het Zeeuws maritiem MuZeeum als een parel van onze stad. Het is samen met

de Kazematten en de Oranjemolen van groot belang voor de economische spin-off van

onze toeristische sector. Vanzelfsprekend is het zaak dat het MuZeeum steeds meer

toegroeit naar cultureel ondernemerschap en daarvoor de tijd krijgt. Cultureel

ondernemerschap is uitgangspunt voor meer verwevenheid tussen cultuur, creatieve

industrie en economische ontwikkeling. Instellingen en verenigingen dienen niet louter

afhankelijk te zijn van overheidssubsidies.

De Sint Jacobskerk is als karakteristiek gebouw en erfgoed gezichtsbepalend voor de

stad Vlissingen. De instandhouding van dit monument is dan ook van groot belang.

ECONOMIE

Toerisme

Steeds meer toeristen uit binnen- en buitenland weten onze stad te vinden en te waarderen,

vooral als het gaat om de prachtige stranden en boulevards, waar de schepen dicht langs de

kust varen. Maar er is nog zoveel meer te ontdekken. Een bezoek aan en een meerdaags

verblijf in de stad moet goed gefaciliteerd worden. Er zijn maatregelen nodig om de congres-

en zakenmarkt verder te ontwikkelen. Het te bouwen Hotel Brittania kan een welkome

aanvulling betekenen. Vlissingen zien we ook als toekomstig kuuroord met mogelijkheden

voor ontspanning, zorg en herstel. De oude binnenstad en de boulevards moeten

aantrekkelijk zijn en blijven voor bezoekers en onze ondernemers. Vlissingen moet een

bruisende ‘stad aan zee’ worden!

De toeristische en recreatieve sector is voor Vlissingen een belangrijke inkomstenbron.

Samenwerking met de gemeenten Middelburg en Veere is belangrijk om in overeenstemming

met de Kustvisie en bestemmingsplannen invulling te geven aan de behoefte om te recreëren

en te genieten van al het moois dat Walcheren heeft te bieden.

Kennismaking met ons cultureel erfgoed vraagt actieve promotie en meertalige gidsen voor het

rondleiden van toeristen, waarbij vooral wordt ingezet op de historische en maritiem strategische

betekenis van Vlissingen en directe omgeving. Dit kan worden aangevuld met educatief

materiaal afgestemd op verschillende doelgroepen, zoals de jeugd of voor de passagiers van

cruiseschepen. Er dienen voldoende aanlegplaatsen te zijn voor varende toeristen. Rondvaarten

voor dagtoeristen moeten worden bevorderd, uiteraard met ligplaatsen voor de betreffende

schepen. Er moet meer parkeergelegenheid komen voor campers en touringcars.

De VVD is voorstander van behoud van het Nollebos-Westduinpark en wil ruimte geven aan

de huidige ondernemers voor renovatie en beperkte uitbreiding. Het gebied leent zich niet

voor grootschalige projectontwikkeling. In het bos dient door de gemeente permanent

noodzakelijk onderhoud plaats te vinden, om het als wandel- en recreatiegebied aantrekkelijk

te houden.

Ondernemerschap

De economische bedrijvigheid groeit met de jaren. Ondernemers, groot en klein, zijn onmisbaar

voor een gezonde, economische toekomst. Zij zorgen voor werkgelegenheid en investeren in

nieuwe ideeën en innovatieve technieken. De scheepsbouw hoort bij Vlissingen en staat

prominent op ons visitekaartje. De detailhandel is niet minder belangrijk. Winkelstraten en

winkelcentra vormen een belangrijke ontmoetingsplek in onze wijken, zijn verweven met de

samenleving en zorgen voor sociale veiligheid, leefbaarheid en aantrekkingskracht voor buurten.

Het ondernemersklimaat in Souburg is een goed voorbeeld hoe het kan. De combinatie van

winkels en horeca, zoals in de Scheldestraat en de Boulevards versterkt elkaar. Het

Scheldekwartier dient in deze zin verder te worden ontwikkeld. Wij koesteren deze sociale

bedrijvigheid, pleiten voor goede toegankelijkheid van winkels en horeca en zijn geen

voorstander van winkelsluitingstijden. Een aantal ondernemers met webwinkels kiezen ervoor

zich aan de randen van de stad te vestigen omdat daar meer parkeermogelijkheden zijn. De

VVD wil dat bestemmingsplannen deze mogelijkheid gaan bieden, bijvoorbeeld in

Baskensburg. Dit bevordert de economische activiteit binnen onze gemeentegrenzen. De

gemeente is een regisseur die samen met ondernemers en vastgoedeigenaren de

binnenstad, en de kernen sterk en aantrekkelijk houdt.

Grootschalige, industriële activiteiten in onze regio zijn nauw verbonden met de geografische

ligging van Vlissingen aan open water. North Sea Port is voor een aanzienlijk deel gelegen op

Vlissings grondgebied. De haven biedt nieuwe mogelijkheden door de activiteiten te koppelen

aan opslag, transport en productiebedrijven. De vestiging van arbeidsintensieve bedrijven kan

nog verder gestimuleerd worden. Samenwerking met andere gemeenten op dit gebied is

daarbij noodzakelijk.

De VVD verwacht veel van de veelzijdige bedrijvigheid als gevolg van het zogenoemde

‘compensatiepakket’ voor het niet doorgaan van de marinierskazerne: een Extra Beveiligde

Inrichting met beveiligde rechtbank, een kenniscentrum voor water, voedsel en energie, een

waterstoffabriek, een huisartsenopleiding en een snellere verbinding met de Randstad. Hier

liggen kansen voor werkgelegenheid, meer en betere voorzieningen en opwaardering van

Vlissingen: niet meer een stad in een uithoek van het land, maar een bruisend historisch,

cultureel en recreatief centrum in het zuiden waar altijd de zon schijnt.

Omdat we van mening zijn, dat we door regionale samenwerking sterker staan, vindt de VVD

het belangrijk om de marketing van Vlissingen op Zeeuws niveau te organiseren.

Werk en inkomen

Het hebben en behouden van werk is de basis voor sociale en maatschappelijke ontwikkeling

van ieder mens. Uitkeringen zijn in beginsel tijdelijk. Bijstandsverlening moet de weg openen

naar nieuw werk. Samenwerking tussen Orionis Walcheren en het bedrijfsleven in de regio is

essentieel. De binding met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven is van belang om de

aansluiting op de arbeidsmarkt zo optimaal mogelijk te maken. De VVD stimuleert kansrijk

ondernemerschap. Samenwerking in de keten tussen partijen zoals de gemeentelijke

ondernemersloketten en economische zaken is van belang.

LOKAAL BESTUUR

Dienstbaarheid

De gemeentelijke overheid is dienstbaar aan de bevolking. Voor een vlotte afhandeling is het

nodig dat bewoners zaken zelf op afstand kunnen regelen. Daarvoor is een up to date en veilig

informatiesysteem voorwaarde. De VVD wil een overheid met minder regels en optimale service.

Daardoor kan de afstand tussen burger en overheid mogelijk verkleinen en wordt hopelijk

bijgedragen aan herstel van vertrouwen. De gemeente moet de eerste ingang zijn voor de

vragen van haar burgers, waarvoor nu nog vaak een te hoge drempel bestaat.

Communicatie

In aanvulling hierop pleiten wij voor transparantie en actieve communicatie tussen burgers en

overheid. Burgers hebben recht op informatie en het kunnen indienen van een klacht, terwijl van

de gemeente mag worden verwacht dat zij haar burgers actief betrekt bij de totstandkoming van

beleid. Doorlopend contact met haar inwoners versterkt de democratie, waartoe tal van

mogelijkheden bestaan, zoals consultaties, bijeenkomsten en frequente berichtgeving via e-mail,

Omroep Zeeland en WFM96, de lokale omroep voor Walcheren.

Financiën

De VVD wil niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt. Geen lasten doorschuiven naar

volgende generaties. Het huishoudboekje van de gemeente Vlissingen moet weer op orde

komen. Dit betekent dat Vlissingen de tering naar de nering moet zetten. Gebouwen in

eigendom van de gemeente dienen zoveel mogelijk te worden verkocht. Daarnaast dient

gekeken te worden naar de grondexploitaties en dient de uitgifte van grond op basis van

erfpacht steeds meer mogelijk te worden gemaakt.

De VVD is altijd voorstander van het zo laag mogelijk houden van gemeentelijke belastingen

al is dit binnen de artikel 12-status vrijwel onmogelijk.

Wij zetten ons blijvend in voor een stad die voor haar inwoners aantrekkelijk is om te wonen

en te werken en die voor haar bezoekers de reis waard is!

Volledig verkiezingsprogramma 2022

VVD VVD Vlissingen 16-02-2022 00:14

LEEFOMGEVING

Wonen

Betaalbare en beschikbare woningen in een prettige en veilige leefomgeving met voldoende

voorzieningen is een basisvoorwaarde om mensen binnen de gemeente te houden en te

verleiden naar onze mooie stad te verhuizen. Daar zet de VVD zich voor in. Het is van groot

belang dat vooral jongeren hier komen wonen en werken. De vrije markt moet alle kansen

krijgen voor duurzame woningbouw en het ontwikkelen van ‘tiny houses’ voor starters en de

generatie die minder hecht aan bezit. Er moeten meer betaalbare huurwoningen komen in de

vrije sector. Bewoners moeten de mogelijkheid hebben om hun woning aan te passen,

bijvoorbeeld voor zorg in en aan huis en domotica: huisvesting op maat. De kwaliteit van de

woonomgeving moet hoge prioriteit krijgen. De VVD is geen voorstander van

verzamelgebouwen, bijvoorbeeld voor buitenlandse werknemers. Integreren is beter, ook al is

het tijdelijk.

Woningcorporaties kunnen een bijdrage leveren aan goede woningen in een fijne leefomgeving

voor mensen met een kleine portemonnee. Daar waar het gaat om zogenaamde

‘leefbaarheidsactiviteiten’ dient samenwerking met maatschappelijke en zorgorganisaties

gezocht te worden.

Duurzaamheid

Wij willen maatregelen stimuleren die bijdragen aan een betaalbare overstap naar duurzame

energie. Het moet voor de inwoners inzichtelijk zijn hoe in de privésituatie energie kan worden

bespaard. De VVD ziet zonnepanelen als een overgangsfase naar innovatieve producten als

dakpannen met zonnecellen of coating. Daar waar in de stad verlichting moet worden

vernieuwd of aangebracht, dient gekeken te worden naar milieuvriendelijke en voordelige

oplossingen. Er zullen voorbereidingen nodig zijn voor grootschaliger oplossingen als

energieopslag in wijken en op industrieterreinen en ook ten aanzien van afvalscheiding. De

VVD is voorstander van ‘nascheiding’: het afval wordt door de afvalverwerker machinaal

gescheiden, waarbij nog waardevolle materialen behouden blijven.

Veiligheid

Voor de VVD staat veiligheid centraal: in de eerste plaats in de openbare ruimte en het verkeer,

maar ook in de eigen woning. Dan gaat het niet alleen om fysieke maatregelen, maar ook om

het gevoel van veiligheid. Eigendommen van particulieren en ook gemeentelijke eigendommen

als straatmeubilair dienen te worden gerespecteerd. De dagelijkse rit naar school of sport moet

veilig zijn. Ouderen moeten zich veilig voelen op straat, in huis en achter de computer.

Veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van burgers, bedrijven en de gemeente. Als

iemand zich niet houdt aan regels, moet er streng en duidelijk wordt opgetreden door de

bevoegde instanties, waar mogelijk door een lik-op-stuk beleid. Maatregelen dienen te zijn

gericht op het wegnemen van gevaar, overlast en strafbaar gedrag, zonder dat de leefbaarheid,

het plezier en woongenot worden aangetast. Zo is het afsluiten van de Boulevard door overlast het verplaatsen van het probleem en daar zijn wij tegen.

Het is ontoelaatbaar dat hulpverleners en anderen die zich voor de publieke zaak inzetten

belemmerd of bedreigd worden tijdens hun werkzaamheden. Ook hier geldt zero tolerance.

Voor de VVD hebben veiligheid en veiligheidsbeleving van inwoners en recreanten hoge

prioriteit. De gemeente meet het veiligheidsgevoel van haar inwoners met de integrale

veiligheidsmonitor en moet haar veiligheidsbeleid aanpassen aan de hand van de

uitkomsten. Het veiligheidsgevoel wordt vergroot door een opgeruimde en schone publieke

ruimte. De schade wordt waar mogelijk verhaald op de daders. Tegen drugsdeals dient met

kracht te worden opgetreden. Meer blauw op straat, waaronder Boa’s, is slechts effectief bij

een goede aansturing van taken. Cameratoezicht is inmiddels een geaccepteerd middel om

de veiligheid te bevorderen. Inwoners en bezoekers moeten overlastsituaties laagdrempelig,

ook via internet en de eigen wijkagent, kunnen melden. Dan verdient aangifte bij de politie

wèl een serieuze behandeling en terugkoppeling.

De brandveiligheid dient stringent te worden gecontroleerd en gehandhaafd. De gemeente zet

in op gemotiveerde vrijwilligers bij brandweer en hulpdiensten. Vlissingen ligt dicht bij

industriegebieden en intensieve scheepvaart. Dit brengt ook risico’s met zich mee. De VVD

vindt dat Vlissingen bij de verantwoordelijke instanties een grote inbreng moet houden om

deze risico’s te beperken.

Het Keurmerk Veilig Ondernemen is een goed instrument om structurele samenwerking tussen

ondernemers, gemeente, politie en brandweer te faciliteren. Winkeliers dienen de ruimte te

hebben veiligheidsmaatregelen te treffen, bijvoorbeeld door het plaatsen van een rolluik en

antiramkraakpalen. Bedelarij, zogenaamde rooftassen en -jassen, dienen bij APV te worden

verboden.

Verkeer en vervoer

De VVD vindt dat mensen zich vrij moeten kunnen bewegen op de manier waarop zij dat

willen. Een goede infrastructuur is van levensbelang voor economie, veiligheid en snelle

bereikbaarheid door hulpdiensten.

Met de toenemende woningbouw in het Scheldekwartier, de te verwachten bedrijvigheid

rond de voormalige Machinefabriek en Timmerfabriek en grotere toeristenstromen in de

nabije toekomst dienen er tijdig meer parkeervoorzieningen te komen. Voor de inwoners,

bezoekers en recreanten, maar ook voor de ondernemers in de binnenstad is het van belang

dat er overdag redelijke tarieven worden gehanteerd en er ’s avonds vrij kan worden

geparkeerd.

De boulevards moeten voor eenieder bereikbaar zijn, ook voor mensen met een fysieke

beperking en ouderen. Goede en veilige fietsroutes moeten mensen verleiden om vaker de

fiets te nemen. De aanleg van fietsstraten kan een positief effect hebben op de

verkeersveiligheid. Afsluiten van de Boulevard is wat de VVD betreft enkel aan de orde op een

warme zondag. Het aso-verkeersgedrag moet worden aangepakt door beboeting in plaats van

afsluiting.

SAMENLEVING

Onderwijs

Goed onderwijs biedt de beste kansen voor iedereen. Een veilige schoolomgeving is een must.

Dat geldt ook voor de weg naar en van school. Indien voor leerlingenvervoer een beroep op de

gemeente wordt gedaan, wordt gehandeld overeenkomstig de gemeentelijke regeling, waarin

rekening is gehouden met passend onderwijs. Confessioneel onderwijs mag de integratie niet

belemmeren.

Wat de VVD betreft is er ruimte voor de bouw van scholen in Oost Souburg en in het

Scheldekwartier.

Het is belangrijk dat jongeren ten minste met een startkwalificatie hun schoolcarrière afsluiten.

Dit vergroot de kans op een baan. Een adequate aanpak van vroegtijdig schoolverlaten en

ongeoorloofd schoolverzuim is in onze ogen een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ouders,

gemeente, scholen, zorgaanbieders en leerplichtambtenaren. Risicojongeren dienen zo snel

mogelijk in kaart te worden gebracht en te worden geholpen, waarbij aandacht is voor

onderliggende problematiek.

Het behouden van opgeleide jongeren voor vergrijzend Zeeland is een belangrijke doelstelling.

Vooral het volgen van technische vakken zou moeten worden aangemoedigd. Samenwerking

tussen het (voorbereidend) beroepsonderwijs en lokale bedrijven verdient actief te worden

gestimuleerd. De Kenniswerf is de plaats waar onderwijs, overheden en ondernemers elkaar

ontmoeten in hun gezamenlijk streven naar innovatie en uitdagende verbindingen tussen

theorie en praktijk. Er is dringend behoefte aan vakmensen. De huisartsopleiding is een zeer

welkome aanvulling in het streven naar hogere beroepsopleidingen. Het Kenniscentrum en het

North Sea Port District vragen ook technisch geschoolde werknemer. Het maritiem onderwijs,

gegeven aan de Zeevaartschool, hoort bij Vlissingen. Dit onderwijs (deels) op de – unieke –

locatie aan de Boulevard heeft aantrekkingskracht op jongeren van binnen en buiten de

provincie. Op deze wijze onderscheidt Vlissingen zich binnen het maritieme onderwijs in

Nederland.

De VVD vindt dat Vlissingen een aantrekkelijke stad moet zijn voor studenten. Permanente

studentenhuisvesting is daarbij belangrijk. Een fysieke verbinding tussen het centrum en de

Kenniswerf is vanzelfsprekend.

Jeugd

Als ouders en kinderen een probleem hebben, dan kunnen ze hulp zoeken bij jeugdzorg. Wij

zijn voorstander van één regievoerder, met wie de ouders en kinderen een vertrouwensband

kunnen opbouwen. Doelgericht en betrokken, zonder onnodige rompslomp. De problematiek

kan ingewikkeld zijn en betrokkenheid van verschillende disciplines noodzakelijk. Een kind dat

ooit problemen heeft gehad of veroorzaakt, is niet automatisch de rest van zijn leven een

probleemgeval.

Maatschappelijke ondersteuning en participatie

Zelfredzaamheid en eigen verantwoordelijkheid zijn voor de VVD uitgangspunt. Dat betekent

dat iedere inwoner van Vlissingen, jong of oud, met of zonder beperking, in beginsel mee moet

kunnen doen in de samenleving. Als zorg en ondersteuning nodig zijn, wordt de hulp vanuit de

samenleving georganiseerd. Daarbij staan de behoefte van de zorgvrager, eigen keuzevrijheid

en behoud van eigen regie centraal. Er wordt uitgegaan van wat iemand zelf kan, waarbij een

beroep wordt gedaan op eigen kracht. De overheid zorgt voor passende en voldoende

voorzieningen die op de meest efficiënte wijze worden ingezet, bij voorkeur met hulp van

zelfstandige wijkteams. Daklozen en verslaafden verdienen specialistische zorg en een humane

opvang, maar moeten op straat worden geweerd. De oplossing van dit probleem moet in

gezamenlijkheid tussen gemeenten worden aangepakt, onder andere door het verwerven en

behouden van getrainde specialisten.

De gemeente is als regievoerder voor de haar wettelijk opgedragen taken verantwoordelijk

voor samenwerking, integrale afspraken en communicatie. Dat geldt voor de gemeenten op

Walcheren en voor alle instanties binnen het sociale domein. Dit betekent dat de

gemeentelijke overheid terughoudend is met zelf uitvoeren van ondersteunings- en

zorgtaken. Een overstijgende aanpak in de veiligheids-, zorg- en strafrechtketen is essentieel

om de beoogde continuïteit van zelfredzaamheid in samenhang met een ondersteunings- en

zorgbehoefte te realiseren. De VVD is voorstander van een effectieve bovenlokale inkoop van

zorg waarbij er voor zorgvragers voldoende keus blijft.

Wij staan voor een tolerante samenleving waarbij iedereen meedoet. Niet je afkomst, je geloof

maar het gedrag staat centraal. De lokale overheid dient een actief beleid te voeren om

inburgering van immigranten in de samenleving te bevorderen. In het bijzonder is het beheersen

van de Nederlandse taal van belang. Maar ook zwemvaardigheid in een waterrijk land als

Nederland is een voorwaarde. De VVD is tegen doelgroepenbeleid, verwerpt en bestrijdt

discriminatie. Wij zijn voorstander van het meewerken aan het landelijk vastgestelde immigratie-

en asielbeleid. Daarbij is er geen opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers die niet willen

meewerken aan hun terugkeer naar het land van herkomst.

Sport

Sporten activeert een gezonde leefstijl voor jong en oud. Door te sporten leer je normen en

waarden hanteren, incasseren, doorzetten en samenwerken. Daarom willen we dat onze

kinderen al op jonge leeftijd gaan sporten. Sportverenigingen moeten voor alle kinderen

toegankelijk zijn. En wij willen ervoor zorgen dat gymlessen op scholen alleen gegeven worden

door vakdocenten. Toegankelijkheid van sportvoorzieningen is ook van belang voor mensen

met een beperking.

Vlissingen, Souburg en Ritthem kennen verschillende sportverenigingen. Het aanbod is

divers. De VVD vindt dat gebruikstarieven van de accommodaties in beginsel kostendekkend

moeten zijn; het verenigingsleven moet zoveel als mogelijk onafhankelijk van de overheid

kunnen functioneren.

De VVD staat positief tegenover sponsoring van culturele en sportevenementen door het

bedrijfsleven. Particuliere initiatieven voor evenementen en manifestaties worden toegejuicht.

Hierbij mag de eigen verantwoordelijkheid van de gemeente niet uit het oog worden verloren.

Cultuur

De VVD wil Vlissingen nog meer als maritieme en historisch bijzondere stad op de kaart zetten.

Het jaar 2022, wanneer het 450 jaar is geleden dat in Vlissingen als eerste stad in de

Nederlanden het burgerverzet tegen het Spaanse bewind begon, biedt daartoe goede kansen.

Aan het herdenkingsjaar van ‘de geboorte van Nederland’ wordt door ruim dertig Nederlandse

gemeenten samengewerkt. De opstand in Vlissingen op 6 april 1572 was de opmaat naar een

eerste formele vorm van vrijheid en democratie bij het uitroepen van de Republiek der Zeven

Verenigde Nederlanden in1588: de feitelijke geboorte van Nederland.

Evenementen als Sail de Ruyter, Rescue Vlissingen, Straatfestival (Onderstroom) en

Bevrijdingsfestival zijn belangrijk voor de stad. Datzelfde geldt voor Film by the Sea met zijn

internationale uitstraling. De Machinefabriek kan voor een deel ruimte bieden aan verdere

uitbreiding van de plaatselijke culturele sector. Uitvoeringen van klassieke muziek breiden zich

gestaag uit. Maar ook Podium De Piek vervult een belangrijke maatschappelijke functie, met

name voor de jeugd. Een cultureel aantrekkelijke stad is van belang voor het toerisme, de

studenten en niet in de laatste plaats voor onze eigen inwoners.

De VVD ziet het Zeeuws maritiem MuZeeum als een parel van onze stad. Het is samen met

de Kazematten en de Oranjemolen van groot belang voor de economische spin-off van

onze toeristische sector. Vanzelfsprekend is het zaak dat het MuZeeum steeds meer

toegroeit naar cultureel ondernemerschap en daarvoor de tijd krijgt. Cultureel

ondernemerschap is uitgangspunt voor meer verwevenheid tussen cultuur, creatieve

industrie en economische ontwikkeling. Instellingen en verenigingen dienen niet louter

afhankelijk te zijn van overheidssubsidies.

De Sint Jacobskerk is als karakteristiek gebouw en erfgoed gezichtsbepalend voor de

stad Vlissingen. De instandhouding van dit monument is dan ook van groot belang.

ECONOMIE

Toerisme

Steeds meer toeristen uit binnen- en buitenland weten onze stad te vinden en te waarderen,

vooral als het gaat om de prachtige stranden en boulevards, waar de schepen dicht langs de

kust varen. Maar er is nog zoveel meer te ontdekken. Een bezoek aan en een meerdaags

verblijf in de stad moet goed gefaciliteerd worden. Er zijn maatregelen nodig om de congres-

en zakenmarkt verder te ontwikkelen. Het te bouwen Hotel Brittania kan een welkome

aanvulling betekenen. Vlissingen zien we ook als toekomstig kuuroord met mogelijkheden

voor ontspanning, zorg en herstel. De oude binnenstad en de boulevards moeten

aantrekkelijk zijn en blijven voor bezoekers en onze ondernemers. Vlissingen moet een

bruisende ‘stad aan zee’ worden!

De toeristische en recreatieve sector is voor Vlissingen een belangrijke inkomstenbron.

Samenwerking met de gemeenten Middelburg en Veere is belangrijk om in overeenstemming

met de Kustvisie en bestemmingsplannen invulling te geven aan de behoefte om te recreëren

en te genieten van al het moois dat Walcheren heeft te bieden.

Kennismaking met ons cultureel erfgoed vraagt actieve promotie en meertalige gidsen voor het

rondleiden van toeristen, waarbij vooral wordt ingezet op de historische en maritiem strategische

betekenis van Vlissingen en directe omgeving. Dit kan worden aangevuld met educatief

materiaal afgestemd op verschillende doelgroepen, zoals de jeugd of voor de passagiers van

cruiseschepen. Er dienen voldoende aanlegplaatsen te zijn voor varende toeristen. Rondvaarten

voor dagtoeristen moeten worden bevorderd, uiteraard met ligplaatsen voor de betreffende

schepen. Er moet meer parkeergelegenheid komen voor campers en touringcars.

De VVD is voorstander van behoud van het Nollebos-Westduinpark en wil ruimte geven aan

de huidige ondernemers voor renovatie en beperkte uitbreiding. Het gebied leent zich niet

voor grootschalige projectontwikkeling. In het bos dient door de gemeente permanent

noodzakelijk onderhoud plaats te vinden, om het als wandel- en recreatiegebied aantrekkelijk

te houden.

Ondernemerschap

De economische bedrijvigheid groeit met de jaren. Ondernemers, groot en klein, zijn onmisbaar

voor een gezonde, economische toekomst. Zij zorgen voor werkgelegenheid en investeren in

nieuwe ideeën en innovatieve technieken. De scheepsbouw hoort bij Vlissingen en staat

prominent op ons visitekaartje. De detailhandel is niet minder belangrijk. Winkelstraten en

winkelcentra vormen een belangrijke ontmoetingsplek in onze wijken, zijn verweven met de

samenleving en zorgen voor sociale veiligheid, leefbaarheid en aantrekkingskracht voor buurten.

Het ondernemersklimaat in Souburg is een goed voorbeeld hoe het kan. De combinatie van

winkels en horeca, zoals in de Scheldestraat en de Boulevards versterkt elkaar. Het

Scheldekwartier dient in deze zin verder te worden ontwikkeld. Wij koesteren deze sociale

bedrijvigheid, pleiten voor goede toegankelijkheid van winkels en horeca en zijn geen

voorstander van winkelsluitingstijden. Een aantal ondernemers met webwinkels kiezen ervoor

zich aan de randen van de stad te vestigen omdat daar meer parkeermogelijkheden zijn. De

VVD wil dat bestemmingsplannen deze mogelijkheid gaan bieden, bijvoorbeeld in

Baskensburg. Dit bevordert de economische activiteit binnen onze gemeentegrenzen. De

gemeente is een regisseur die samen met ondernemers en vastgoedeigenaren de

binnenstad, en de kernen sterk en aantrekkelijk houdt.

Grootschalige, industriële activiteiten in onze regio zijn nauw verbonden met de geografische

ligging van Vlissingen aan open water. North Sea Port is voor een aanzienlijk deel gelegen op

Vlissings grondgebied. De haven biedt nieuwe mogelijkheden door de activiteiten te koppelen

aan opslag, transport en productiebedrijven. De vestiging van arbeidsintensieve bedrijven kan

nog verder gestimuleerd worden. Samenwerking met andere gemeenten op dit gebied is

daarbij noodzakelijk.

De VVD verwacht veel van de veelzijdige bedrijvigheid als gevolg van het zogenoemde

‘compensatiepakket’ voor het niet doorgaan van de marinierskazerne: een Extra Beveiligde

Inrichting met beveiligde rechtbank, een kenniscentrum voor water, voedsel en energie, een

waterstoffabriek, een huisartsenopleiding en een snellere verbinding met de Randstad. Hier

liggen kansen voor werkgelegenheid, meer en betere voorzieningen en opwaardering van

Vlissingen: niet meer een stad in een uithoek van het land, maar een bruisend historisch,

cultureel en recreatief centrum in het zuiden waar altijd de zon schijnt.

Omdat we van mening zijn, dat we door regionale samenwerking sterker staan, vindt de VVD

het belangrijk om de marketing van Vlissingen op Zeeuws niveau te organiseren.

Werk en inkomen

Het hebben en behouden van werk is de basis voor sociale en maatschappelijke ontwikkeling

van ieder mens. Uitkeringen zijn in beginsel tijdelijk. Bijstandsverlening moet de weg openen

naar nieuw werk. Samenwerking tussen Orionis Walcheren en het bedrijfsleven in de regio is

essentieel. De binding met onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven is van belang om de

aansluiting op de arbeidsmarkt zo optimaal mogelijk te maken. De VVD stimuleert kansrijk

ondernemerschap. Samenwerking in de keten tussen partijen zoals de gemeentelijke

ondernemersloketten en economische zaken is van belang.

LOKAAL BESTUUR

Dienstbaarheid

De gemeentelijke overheid is dienstbaar aan de bevolking. Voor een vlotte afhandeling is het

nodig dat bewoners zaken zelf op afstand kunnen regelen. Daarvoor is een up to date en veilig

informatiesysteem voorwaarde. De VVD wil een overheid met minder regels en optimale service.

Daardoor kan de afstand tussen burger en overheid mogelijk verkleinen en wordt hopelijk

bijgedragen aan herstel van vertrouwen. De gemeente moet de eerste ingang zijn voor de

vragen van haar burgers, waarvoor nu nog vaak een te hoge drempel bestaat.

Communicatie

In aanvulling hierop pleiten wij voor transparantie en actieve communicatie tussen burgers en

overheid. Burgers hebben recht op informatie en het kunnen indienen van een klacht, terwijl van

de gemeente mag worden verwacht dat zij haar burgers actief betrekt bij de totstandkoming van

beleid. Doorlopend contact met haar inwoners versterkt de democratie, waartoe tal van

mogelijkheden bestaan, zoals consultaties, bijeenkomsten en frequente berichtgeving via e-mail,

Omroep Zeeland en WFM96, de lokale omroep voor Walcheren.

Financiën

De VVD wil niet meer geld uitgeven dan er binnenkomt. Geen lasten doorschuiven naar

volgende generaties. Het huishoudboekje van de gemeente Vlissingen moet weer op orde

komen. Dit betekent dat Vlissingen de tering naar de nering moet zetten. Gebouwen in

eigendom van de gemeente dienen zoveel mogelijk te worden verkocht. Daarnaast dient

gekeken te worden naar de grondexploitaties en dient de uitgifte van grond op basis van

erfpacht steeds meer mogelijk te worden gemaakt.

De VVD is altijd voorstander van het zo laag mogelijk houden van gemeentelijke belastingen

al is dit binnen de artikel 12-status vrijwel onmogelijk.

Wij zetten ons blijvend in voor een stad die voor haar inwoners aantrekkelijk is om te wonen

en te werken en die voor haar bezoekers de reis waard is!

vragen RvO “Parkeren in het centrum”

VVD VVD Vlissingen 08-02-2022 07:32

Artikel 34-vragen RvO “Parkeren in het centrum”

Geacht college,

Vlissingen ontwikkelt zich volop. Het centrum wordt letterlijk volgebouwd. Parkeerterreinen verdwijnen voor woningbouw. En daarbij wordt niet gedacht aan de rol die Vlissingen wil invullen als toeristische en fijne stad om te wonen en te werken.

Hierover willen wij de volgende vragen stellen:

⦁ Veel parkeerplaatsen zijn en worden opgeofferd voor woningbouw en aanleg van wegen. Hoeveel parkeerplaatsen zijn verdwenen en verdwijnen de komende jaren, terwijl daarentegen meer bewoners zich in de binnenstad zullen gaan vestigen?

⦁ Is er een visie op het gebied van parkeren ten opzichte van het toenemend aantal inwoners, bezoekers van B&B’s, hotelgasten en arbeidsmigranten in het centrum en het toenemend aantal dagtoeristen dat Vlissingen beoogt te trekken naar de binnenstad?

⦁ Door de geplande woningbouw worden verschillende parkeerplaatsen opgeofferd, zoals de Stenenbeer, Koningsweg, parkeerplaats tegenover Damen, enz. Worden deze parkeerplaatsen in gelijke aantallen gecompenseerd en waar?

⦁ Ons inziens zou het een goed idee zijn om een transferium voor werknemers in het centrum, niet zijnde winkeliers, in te richten. Dit verlaagt de parkeerdruk voor inwoners in het centrum. Deelt het college onze mening en  wordt dit transferium onderdeel van het parkeerbeleid?

⦁ Hoeveel vergunningsparkeerplaatsen zijn er aanwezig in het centrum?

⦁ Hoeveel parkeervergunningen, inclusief dag- en dagdeelvergunningen zijn er uitgegeven in het centrum?

⦁ Hoeveel ontheffingen zijn afgegeven aan bedrijven (bijv. Damen) waarvan het personeel gebruik maakt van parkeerplaatsen in het centrum?

⦁ Ook de winkeliersvereniging (VOC) maakt zich zorgen over het afnemend aantal parkeerplaatsen in het centrum. Men vreest dat dagtoeristen geen parkeerplaats meer kunnen vinden in het toeristische (hoog)seizoen. Luistert het college naar deze zorgen van de VOC en hoe wordt inhoud gegeven aan het begrip voor deze zorgen?

Wij zien uw inhoudelijke antwoorden op al onze vragen tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Fractie VVD, Tamara Vork-Ritter en Albert van der Giessen

Fractie SGP, Lilian Janse van der Weele en Cor Tromp

Vragen over Nollebos/Westduinpark

VVD VVD Vlissingen 16-01-2022 07:56

Artikel 34-vragen “Weigeren bestuurlijk overleg met inwoners/stichting inzake Streefbeeld Nollebos/Westduinpark” Geacht college, Van Stichting Behoud en Beheer Nollebos/Westduinpark (verder OnsNollebos) ontvingen wij 14 januari jl. een brief waarin is gemeld dat deze stichting meerdere malen om een bestuurlijk overleg heeft gevraagd met de verantwoordelijk wethouder in dit dossier.

Artikel 34-vragen “Weigeren bestuurlijk overleg met inwoners/stichting inzake Streefbeeld Nollebos/Westduinpark” Geacht college, Van Stichting Behoud en Beheer Nollebos/Westduinpark (verder OnsNollebos) ontvingen wij 14 januari jl. een brief waarin is gemeld dat deze stichting meerdere malen om een bestuurlijk overleg heeft gevraagd met de verantwoordelijk wethouder in dit dossier. Dit bestuurlijk overleg is door de wethouder geweigerd en dit is gemeld aan de stichting. Slechts een ambtelijk overleg wordt voorgesteld. Wij zijn hier erg van geschrokken en ook wel verbolgen over. Daarom willen wij de volgende vragen stellen: 1. Wat is de achterliggende reden dat bestuurlijk overleg met de stichting door de verantwoordelijk wethouder is geweigerd? 2. Aan de stichting is gemeld dat de verantwoordelijk wethouder “geen urgentie” ziet in een bestuurlijk overleg. Wat is de inhoud van “geen urgentie”? 3. Tijdens het burgerparticipatie-traject, richting vaststelling van het Streefbeeld Nollebos/Westduinpark, heeft/hebben de stichting/deze betrokken inwoners zich niet onbetuigd gelaten en is/zijn bij alle sessies aanwezig geweest en gaf/gaven ook bij iedere sessie haar/hun inbreng. Hoe belangrijk vindt het college burgerparticipatie nog in relatie tot het Streefbeeld Nollebos/Westduinpark nu dat is vastgesteld? Graag uitleg. 4. Het coalitieakkoord heeft de titel “Samen zijn we Vlissingen”, met als ondertitel “We nodigen je uit om mee te doen”. Als een betrokken stichting OnsNollebos van die uitnodiging gebruik maakt, wordt dit geweigerd. Is dit niet strijdig met elkaar? 5. Hoe legt het college de waardering voor burgerparticipatie uit in relatie tot het weigeren van een bestuurlijk overleg met een stichting, die haar grote betrokkenheid heeft getoond (en nog steeds toont) bij het onderwerp Nollebos en Westduinpark? 6. De stichting heeft in haar verzoek tot bestuurlijk overleg met de verantwoordelijk wethouder (en ambtelijke organisatie) een achttal onderwerpen aangedragen die zij graag met de wethouder willen bespreken. Welke van de acht onderwerpen waren voor het college mogelijk de reden om het bestuurlijk overleg te weigeren en als “niet urgent” te bestempelen en waarom? 7. Burgerparticipatie is een belangrijk onderdeel van de Omgevingswet. Is deze werkwijze een indicatie van de interpretatie van burgerparticipatie door het college met betrekking tot deze nieuwe wet? 8. Is het college alsnog bereid om inhoud te geven aan de waardering voor blijvende burgerparticipatie met betrekking tot het onderwerp Streefbeeld Nollebos/Westduinpark en serieus in te gaan op het verzoek van de stichting tot bestuurlijk overleg? 9. Zo ja, binnen welke termijn? 10.Zo nee, waarom niet? Wij zien uw inhoudelijke antwoorden op onze vragen tegemoet. Met vriendelijke groet, Fractie SGP Fractie VVD Fractie POV Lilian Janse-van der Weele Albert van der Giessen Pim Kraan Cor Tromp Tamara Vork Ruud Kleefman Fractie CDA Fractie Pvda Coen Bertijn Frances Oree

Verkiezingsprogramma 2022

VVD VVD Vlissingen 10-01-2022 09:02

  Een greep uit het Verkiezingsprogramma VVD Vlissingen:

             “SAMEN HIJSEN WE DE ZEILEN” 

⦁ Bouwen betaalbare en duurzame woningen in een veilige leefomgeving!

⦁ Bouwen van ‘tiny houses’ voor starters.

⦁ Géén verzamelgebouwen voor buitenlandse werknemers. 

⦁ Méér blauw (politie & BOA’s) op straat die echt handhaven!

⦁ Veiliger fietsroutes naar school of sport (o.a. fietsstraten).

⦁ Betere en toegankelijkere infrastructuur voor onze ondernemers.

⦁ Snel ontwikkelen van meer (betaalbare) parkeervoorzieningen.

⦁ Stimuleren van onderscheidend Maritiem onderwijs in Vlissingen!

⦁ Méér aandacht voor sport! Sporten activeert een gezonde leefstijl voor jong en oud. Door te sporten leer je normen en waarden hanteren, incasseren, doorzetten en samenwerken. 

⦁ Vlissingen nog meer als maritieme en historisch stad promoten.

⦁ Faciliteren van evenementen als Sail de Ruyter, Rescue Vlissingen, Straatfestival, Bevrijdingsfestival enz.

⦁ De Machinefabriek en Scheldekwartier ruimte laten bieden aan verdere uitbreiding van de plaatselijke culturele sector. 

⦁ Parels als het MuZEEum, Kazematten, Oranjemolen en Sint acobskerk koesteren, onderhouden of in stand houden!

⦁ Vlissingen mag nog meer een bruisende ‘stad aan zee’ worden!

⦁ Behoud van het Nollebos-Westduinpark.

⦁ Verbeteren van het ondernemersklimaat! Ondernemers, groot en klein, zijn onmisbaar voor een gezonde, economische toekomst van Vlissingen, Souburg en Ritthem! 

 “VAART U MET ONS MEE ?”

Stem op 16 maart 2022 VVD!

Beantwoording vragen overlast Nollebos

SGP SGP VVD Vlissingen 14-09-2020 00:00

Geachte fractie,Hierbij beantwoorden wij de vragen die u op 20 juli 2020 hebt gesteld.

1. Is bij het college bekend dat door omwonenden van de Zwanenburgseweg overlast wordt ervaren door harde muziek vanuit auto's van jongeren?

antwoord: Het is ons bekend dat vooral in de zomerperiode in de late avond en in de nachtelijke uren wordt rondgehangen in auto’s op de parkeerterreinen in en om het Nollebos. Dit gebeurt ook op tal van andere locaties binnen onze gemeente, waarbij afgelegen parkeerterreinen, de Boulevards en sportcomplexen de voorkeur van de gebruikers hebben. Klachten van geluidsoverlast zijn ons daarbij niet bekend. Wij hebben de indruk dat de gebruikers van deze terreinen juist geen geluidsoverlast willen veroorzaken om zo de aandacht niet op zich te vestigen en zo ongemerkt de regels van Covid-19 te kunnen negeren. Het komt ook niet voor dat de gebruikers van deze terreinen twee of meer avonden achtereen op dezelfde locatie verblijven.

2. Is bij het college bekend dat op de parkeerplaats bij de sauna en het terrein bij de visvijver aan de Zwanenburgseweg mogelijk wordt gedeald?

antwoord: ja, het is ons bekend dat op locaties waar jongeren zich ophouden gebruik wordt gemaakt van genotsmiddelen (lachgas en weed). Dit blijkt uit sporen, die de volgende dag ter plaatse worden aangetroffen. Daadwerkelijk dealen is niet vastgesteld.

3. Zo ja, wat heeft het college de afgelopen tijd gedaan om deze overlast te voorkomen of hieraan een einde te maken?

antwoord: Na het uitvaardigen van de Noodverordening Covid-19 is een lijst met lokale hotspots opgesteld die nadrukkelijk door de politie en door de combi-eenheid politie-BOA in de surveillance wordt meegenomen en bezocht. Afhankelijk van de prioriteitstelling en de aard van de inkomende meldingen en het aandachtsniveau daarvan worden de bekende plekken bezocht om overlast tegen te gaan of te beperken. Hierbij wordt samengewerkt tussen politie, BOA's, de jongerenwerkers van ROAT en de medewerkers van 1Nul1 (het voormalige Indigo).

4. Is het college het met de SGP en VVD eens dat het draaien van harde muziek 's avonds en 's nachts niet goed is voor de rust in dit unieke natuurgebied en de dieren die daar leven?

antwoord: Harde muziek in de nachtelijke uren is ongetwijfeld van invloed op het welbevinden van de dieren in het Nollebos. Handhaving wordt mede gestuurd door middel van klachtenmeldingen. Wij roepen daarom elke inwoner op om een klachtervaring van geluidsoverlast in het Nollebos bij de politie te melden.

5. Is het college bereid om voor deze vorm van overlast voor mens en natuur aandacht te vragen bij de politie, zodat deze tijdens het surveilleren door Vlissingen deze plaatsen in hun route opnemen?

antwoord: Zie hiervoor het antwoord onder 3.

6. Wat kan en wil het college nog meer doen om deze overlast te voorkomen en/of te beëindigen?

antwoord: De in het antwoord onder 3. genoemde maatregelen worden gecontinueerd en indien mogelijk geïntensiveerd. Wij zijn ons er terdege van bewust dat in de huidige tijd vanCovid-19 gestuurde beperkingen, de inwoners op zoek gaan naar alternatieve ontmoetingsplaatsen. Indien daadwerkelijk overlast ervaren wordt moet dat bij de politie worden gemeld. Maar de eigen kracht van de inwoners mag niet onderschat en onvermeld blijven. In een goed samenspel zijn de inwoners van onze gemeente in staat via gedrag, voorbeeld en aanspreken overlast te voorkomen.

Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben ingelicht.Hoogachtend,burgemeester en wethouders van Vlissingen,de secretaris,                          de burgemeester,mr. drs. ing. M. van Vliet        drs. A.R.B. van den Tillaar

Behandeld door C.M. Luteijn 

Motie opschorten ingezetenencriterium in het Damoclesbeleid | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD Vlissingen 14-07-2020 00:00

GroenLinks heeft donderdag 9 juli 2020, samen met SP, LPV en 50plus de Motie vreemd aan de orde van de dag: uitvoeren motie ‘opschorten ingezetenencriterium in het Damoclesbeleid’ ingediend. Deze motie is door de gemeenteraad aangenomen.

GroenLinks is voor opheffen van het ingezetenencriterium. Dit voorkomt straathandel. Tevens is er toezicht op de kwaliteit van softdrugs.

Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium, zowel in Vlissingen als elders in het land. De invoering van het ingezetenencriterium in het Damoclesbeleid inzake coffeeshops van de gemeente Vlissingen heeft een averechts effect opgeleverd.

Hierdoor heeft de handel in drugs zich voor niet ingezetenen, zoals arbeidsmigranten en toeristen, naar de straat heeft verplaatst.

Dit veroorzaakt grote overlast voor de inwoners van delen van Vlissingen.

https://www.pzc.nl/walcheren/vlissingse-gemeenteraad-wil-proef-voor-gedogen-van-verkoop-softdrugs-aan-buitenlanders~a84b78f6/

 

De raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op 2 juli 2020

-Overwegende

·Dat er grote overlast wordt ervaren door de inwoners van o.a. de Boulevard, de Binnenstad, het Middengebied; ·Dat deze overlast voor een groot deel veroorzaakt wordt door de illegale straathandel in drugs; ·Dat deze illegale straathandel zich vooral richt op toeristen en arbeidsmigranten, die vanwege het i-criterium niet in de koffieshop terecht kunnen; ·Dat de burgemeester tijdens de raadsbijeenkomst Veiligheid van 17-6-2020 de raad nogmaals vroeg meteen initiatief te komen m.b.t. het i-criterium; ·Dat er een niet uitgevoerde motie ligt van 3-11-2016;

 

-Van mening is

·Dat het niet de bedoeling van het damoclesbeleid kan zijn dat er overlast door ontstaat; ·Dat de overlast teruggedrongen moet worden;

 

-Stelt voor

·Dat de aangenomen SP-LPV-VVD-motie d.d. 3-11-2016 alsnog wordt uitgevoerd, onder de voorwaarden die de burgemeester heeft benoemd tijdens het overleg d.d. 17-6-2020, zoals cameratoezicht en beveiliging; ·Deze stap terug te draaien zodra blijkt dat de overlast toeneemt;

 

En gaat over tot de orde van de dag.

Lilian Marijnissen Lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Vlissingen 20-06-2020 16:27

Vandaag heeft de partijraad van de SP Lilian Marijnissen met overgrote meerderheid gekozen als lijsttrekker voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. De kandidatencommissie van de SP beschrijft Lilian als aansprekend en inspirerend. ‘Lilian is voor ons de vrouw die onze partij moet blijven leiden: de natuurlijke aanvoerder van onze kandidatenlijst op weg naar de verkiezingen en in de jaren daarna’, aldus de commissie.

Marijnissen ziet dat nu het moment is voor sociale verandering: ‘Het nieuwe normaal is het nieuwe sociaal. De coronacrisis laat ons nog maar eens zien wat daadwerkelijk van waarde is: samenwerken in plaats van concurrentie, naar elkaar om kijken in plaats van pakken wat je pakken kan. Maar ook waar de kwetsbaarheden van onze samenleving en economie zitten: de grote onzekerheid voor veel mensen in werk en inkomen door slechte contracten.’ Marijnissen is optimistisch over de toekomst:  ‘We zien steeds meer partijen die afscheid lijken te nemen van het neoliberalisme. De tijd van het doorgeslagen marktdenken lijkt voorbij. Om ervoor te zorgen dat het niet alleen bij woorden blijft, maar er ook echt wat verandert, is een grote SP nodig. Meer dan ooit lijken andere partijen onze ideeën over te nemen. Dat biedt kansen. De SP is nodig voor echte verandering, voor het nieuwe sociaal’, zegt Marijnissen.

Op de SP-partijraad, waar ze werd geïnterviewd door Roel Maalderink, benadrukte Marijnissen dat een fundamentele herwaardering van de publieke sector nodig is. Onze zorgverleners, docenten en politiemensen verdienen meer waardering en zeggenschap over hun werk. Marijnissen: ‘De SP zal hierin vooropgaan en na de zomer een initiatief starten om alle partijen, mensen en organisaties in Nederland die dit willen te bundelen om dat wat van ons allemaal is te herwaarderen. Al voor de coronacrisis waren onze zorgverleners, docenten en politiemensen in actie. Goede zorg, onderwijs en een veilige buurt moet voor iedereen bereikbaar zijn, niet alleen voor mensen met een dikkere portemonnee. We moeten van tweedeling naar samenleving.’

Als voorbeeld noemt Marijnissen de waardering van zorgverleners. Marijnissen: ‘Onze zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. Afgelopen dagen hebben velen zich hiervoor uitgesproken. Onze petitie is inmiddels ruim 60.000 keer ondertekend, vakbonden en anderen zijn steunacties begonnen en maandag komen we met een oproep samen met prominente Nederlanders aan VVD, CDA, D66 en ChristenUnie om aanstaande dinsdag voor ons voorstel te stemmen. Het is een klap in het gezicht van de zorg als de coalitiepartijen aanstaande dinsdag weer tegen zouden stemmen.’ Komende dinsdag zal gestemd worden over het voorstel om zorgverleners structureel beter te belonen. De afgelopen twee weken eindigde de stemming over dit voorstel in gelijkspel.

Via deze link kunt u de bekendmaking nogmaals terugzien:  https://youtu.be/EcZT8kM79Ss

 

 

GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne naar Vlissingen af te blazen. | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Vlissingen 07-03-2020 00:00

5 maart 2020

Betoog GroenLinks

Vlissingen staat voor “afspraak is afspraak”. Dit geldt ook voor de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen. Vooral omdat de staatssecretaris en het kabinet niet lieten merken daarop terug te willen komen. De afgelopen twee jaar is een delegatie van GroenLinks Vlissingen en GroenLinks statenleden meerdere keren naar Den Haag gegaan. Het rommelde al een tijdje in Den Haag en dat zat ons van het begin af aan niet lekker. Blijkbaar was in de Haagse defensienota toen al opgenomen om af te zien van de aanbesteding van de marinierskazerne in Vlissingen. En in te zetten op een multipurpose kazerne ter compensatie. Dit zou sneller duidelijkheid opleveren voor de betrokken gemeenten, de provincies en de mariniers. Wij bespraken met onze GroenLinks vertegenwoordigers in de tweede kamer over het belang voor Vlissingen en Zeeland van de marinierskazerne in Vlissingen. Dat er door een GL tweede kamerlid anders over werd gedacht, daar hebben wij als GL Vlissingen meteen afstand van genomen.

 

Gelieg en gedraai

Het gelieg en gedraai heeft meer dan een jaar geduurd en de Haagse werkelijkheid is nog erger dan we konden vermoeden. GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen te stationeren.

De manier waarop de voorbereidingen voor het voorgenomen besluit plaatsvonden zijn bestuurlijk onfatsoenlijk. Dit werd op 20 februari 2020 tijdens het Tweede Kamerdebat ook door de meeste politieke partijen in duidelijke taal bevestigd. Staatssecretaris Visser vertelde de bestuurders van Vlissingen niet de waarheid en onderhandelde in het geheim met Gelderland. Dat gaat te ver. Achterkamertjespolitiek is niet meer van deze tijd. En hiermee zijn alle grenzen van vertrouwen en fatsoen overschreden. Ook veegde de staatssecretaris de getekende contracten op een schandalige manier van tafel. GroenLinks vindt dat de staatssecretaris grove fouten maakte en niet integer heeft gehandeld. En GroenLinks ziet dit als onbehoorlijk bestuur.

 

Ruimhartige compensatie voor Vlissingen en Zeeland

Vanaf het begin van de onderhandelingen werd gesteld dat de komst van een marinierskazerne een compensatie is voor het vertrek van rijksdiensten uit Zeeland. GroenLinks ziet dat de situatie nu 180 graden is gedraaid. De marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. En nu worden er op korte termijn afspraken gemaakt over ruimhartige compensatie.

De Vlissingse en Zeeuwse belangen de compensatie die Vlissingen en Zeeland verdient moeten duidelijk worden gemaakt aan Den Haag. Daarom is het ontzettend belangrijk dat de vertegenwoordigers van de gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het Waterschap nu gezamenlijk verder optrekken. GroenLinks wil herstel van het beschadigde vertrouwen. Daarom is het nodig dat de onze onderhandelaars met de Haagse afgevaardigde aan tafel gaan om de mogelijkheden voor een passende oplossing te bespreken.

GroenLinks wil dat Vlissingen niet nog meer tekort wordt gedaan! We vragen het college dan ook om tijdens de besprekingen naast oog voor het Zeeuws belang, het belang van Vlissingen ruimhartig onder de aandacht te houden.

Onze GroenLinks fractie is er, ondanks de meest ongewenste situatie waar we in zijn beland, wel tevreden mee dat de op 3 maart jongstleden ingediende motie Diks namens de GroenLinks fractie in de tweede kamer is aangenomen. Het gaat erom dat de regering in samenspraak met de Zeeuwse bestuurders een compensatiepakket voor Zeeland opstelt en daarin expliciet en rijks breed te kijken naar opties om de bindingskracht van de provincie Zeeland voor jongeren duurzaam te versterken.

Wij willen het college en onze onderhandelaars erop wijzen dat op 7 november 2019 de motie ‘’Groene technologie aan zee” door onze raad is aangenomen. De strekking van deze motie: In Vlissingen is er een topsamenwerking voor offshore windenergie, hierbij wordt samengewerkt met onderwijs o.a. VMBO, Scalda, HZ, universiteit Gent, bedrijven en overheid aan onderzoek en innovatie. Deze beide moties sluiten volgens GroenLinks prima op elkaar aan. We vragen het college om deze mogelijkheid in de overwegingen mee te nemen!

 

Wij bedanken onze Vlissingse en Zeeuwse bestuurders en ambtenaren voor alle reeds geleverde inspanningen en samen gaan we moedig voorwaarts.

 

GroenLinks is mede indiener van de twee aangenomen moties: “ Een betrouwbare overheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie”

en “ Kabinetsbesluit afblazen marinierskazerne naar Vlissingen”

 

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

Jeroen Portier

 

 MOTIE “Een betrouwbare Rijksoverheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie!”

De Raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op donderdag 5 maart 2020

De Raad,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat

er in 2012 een bewuste keuze is gemaakt om de marinierskazerne in Vlissingen te bouwen; er in 2012 een afweging is gemaaktwaarom de kazerne in Vlissingen moet komen; er ten opzichte van de argumenten in 2012 geen verandering is in deze argumenten; de Haagse belofte uit 2012 in 2014 is vastgelegd in de diverse contracten; er nu sprake is van contractbreukdoor de Rijksoverheid; er nooit sprake is geweest van alternatieve locaties; getekende contracten verplichtingen inhouden voor alle contractpartners; de Rijksoverheid, door haar voorgenomen besluit, afstand neemt van haar verplichtingen in het marinierskazerne dossier richting de gemeente Vlissingen en de Provincie Zeelanden het Waterschap Scheldestromen; hierdoor het vertrouwen is omgeslagen in het sterk wantrouwen van de Rijksoverheid; onder andere de Vlissingse programmabegroting 2020, pagina 5/107/108, glashelder weergeeft de volledige medewerking en kennis bij het Rijk van/over de Michiel Adriaanszoon de Ruyter kazerne; de in de Vlissingse begroting opgenomen inkomsten uit de komst van de marinierskazerne niet ten laste mogen komen van de negatieve algemene reserve van de gemeente Vlissingen;

 

van mening dat

de Tweede Kamer, gezien de feiten, een liegende staatssecretaris niet kan laten aanblijven, maar dit aanblijven dankzij de coalitiepartijen wel gebeurde; de “geheime operatie” van de staatssecretaris van Defensie een verbijsterende, bizarre en ongehoorde actie was; de Rijksoverheid daadwerkelijk onverantwoord gedrag toont in de casus marinierskazerne;-er wantrouwen is over de uitvoering van compenserende maatregelen, dit in relatie tot de getekende contracten voor de marinierskazerne; de Tweede Kamer samen met het Kabinet zorgvuldig en betrouwbaar beleid dient vast te stellen; de gemeente Vlissingen op een ongehoorde en ongekende manier wordt benadeeld; er per direct financiële middelen moeten komen voor de in de begroting van gemeente Vlissingen genoemde inkomsten vanuit de MARKAZ; er zo snel mogelijk gewerkt moet worden aan een voor de lange termijn economische spin-off;-een vergoeding voor de imagoschade, bijna niet in geld uitte drukken, overeengekomen wordt; een rechtszaak nog altijd tot de mogelijkheden behoort;

draagt het college op

over te gaan op de in de Kamerbrief van vrijdag 14 februari 2020 genoemde drie sporen en deze sporen door het college zo snel mogelijk te bespreken met de aan te stellen adviseur, in samenspraak met de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen en hierover de gemeenteraad zo snel mogelijk te informeren om nadrukkelijk te borgen dat beide voorgenomen besluiten: de Marinierskazerne niet naar Vlissingen te verhuizen en een ruimhartig compensatiepakket niet los van elkaar definitief genomen kunnen worden; om voldoende zekerheden van de Rijksoverheid te krijgen voor de daadwerkelijke uitvoering van de compensatie maatregelen;

 

en gaat over tot de orde van de dag.

PSR – R.J Suurmond

CU – C van Dalen

SP – J.J. Rijkse

GL – J. Portier 

50PLUS – K van Wezel

LPV – J.C.A. Dooms

D66 – A. Elliot

 

MOTIE volgens art. 28 RvO.

Onderwerp: Kabinetsbesluit afblazen Marinierskazerne naar Vlissingen

 

De gemeenteraad van Vlissingen in vergadering bijeen d.d.5 maart 2020,

 

Overwegende dat:

De politiek een voorbeeldfunctie dient te hebben in de samenleving. Transparantie, een vaste koers en het principe ‘afspraak-is-afspraak’ kernelementen voor de politiek dienen te zijn. De sinds 2012 toegezegde Haagse belofte van de komst van de Marinierskazerne naar Vlissingen/ Zeeland een belangrijke impuls betekende voor de gehele Zeeuwse samenleving en de economie in het bijzonder. 1.800 mariniers met hun gezinnen voor Zeeland een significante groei betekenen in tal van opzichten.

 

Is van oordeel dat:

De wijze waarop dit Kabinetsbesluit tot stand is gekomen het vertrouwen in de politiek als geheel ernstig schaadt en daarmee diepgaand afbreuk wordt gedaan aan het democratisch bestel van ons land tot op regionaal en lokaal niveau. De Zeeuwse politiek hier solidariteit dient te tonen als Zeeuwse overheden en als met één stem haar afkeer uit over de manier waarop door het Kabinet op dit dossier wordt gehandeld. De Zeeuwse gemeenten hiermee tevens de stem van de Zeeuwen die zij vertegenwoordigt richting zowel Kabinet als Parlement dient te laten horen. Een compensatie voor Vlissingen/Zeeland ruimhartig dient te zijn gezien de enorme schade die door dit Kabinetsbesluit ontstaat en minstens eenzelfde omvang en (termijn)effect dient te hebben als wat de komst van de Marinierskazerne voor Vlissingen/Zeeland betekend zou hebben. Het gesprek dat de aan te stellen gezant aangaat met de verschillende overheden, om vertrouwen te herstellen en compensatie te bespreken, volledig transparant en zeer integer gevoerd dient te worden, waarbij Zeeland integraal met één stem spreekt middels vertegenwoordigers van Provincie Zeeland, gemeente Vlissingen en het Waterschap Scheldestromen.

 

Verzoekt het College:

Deze motie te sturen naar het Kabinet met de vraag hierop te reageren en zowel de motie, als ook de reactie van het Kabinet, ter kennisgeving naar het Parlement te sturen.

 

En gaat over tot de orde van de dag

 

SGP fractie - L.E.J. Janse

PvdA fractie - F.E.C. Oreel

VVD fractie - A. vd Giessen

CDA fractie - C. Bertijn

Pov fractie - W.B. Kraan

D66 fractie - J.A. Elliott

GL fractie - J. Portier

PSR fractie - G.H.J. Blom

SP fractie - J.J. Rijkse

50PLUS fractie - K. van Wezel

LPV fractie - J.C.A. Dooms

Motie “Vlissingen consumentenvuurwerk vrij” | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie PvdA SGP D66 CDA Vlissingen 02-02-2020 00:00

De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op, 30 januari 2020

 

Naar aanleiding van de uitspraken van de Burgemeester in zijn Nieuwjaarstoespraak op maandag 6 januari over veiligheid- en vuurwerkoverlast.

Ik citeer:

De burgemeester herhaalde zijn oproep van 2019 dat die veiligheid ook gebaat is bij een vuurwerkverbod voor consumenten.

De maatschappelijke kosten zijn inmiddels veel en veel te hoog geworden. Oud en nieuw is voor grote groepen inwoners al lang geen feest meer.Van de 'landelijke dag van de anarchie’ moeten we echt af.

En daarnaast:

de landelijk discussie die nu ontstaan is over het stoppen van vuurwerk afsteken gezien de kosten, leed, verwondingen en het gebruik van vuurwerk als wapens naar onze hulpverleners; er nu een meerderheid in de politiek maar ook bij de burgers in Nederland ontstaat over het afschaffen van het consumentenvuurwerk;  de afgelopen jaarwisseling er weer veel slachtoffers zijn gevallen, en voor miljoenen euro schade is aangericht die weer op het bordje van de burgers komen en door de burgers betaald worden; de politie de medische wereld en zelfs de vuurwerk-branchevereniging pleit voor het verbod op consumenten-knalvuurwerk en –vuurpijlen; de politie, brandweer en ambulance medewerkers hulp moeten verlenen met gevaar voor eigen leven; de grote schade die het aanbrengt aan ons milieu o.a. stikstof; de mogelijke CO2-reductie bij een algeheel vuurwerkverbod; de hoeveelheid leed en stress die ontstaat bij de dieren in de natuur, op de boerderij, landerijen en huisdieren; dat ongeveer de helft van de vuurwerkslachtoffers, die jaarlijks zijn te betreuren, onschuldige omstanders zijn; dat er voor meer dan een miljoen mensen zijn met copd of astma, die geen Nieuwjaar kunnen vieren zonder ademhalingsproblemen.

Verzoekt het college:

actie te ondernemen om tot een algemeen vuurwerk-verbod in Vlissingen te komen; dit in te laten gaan met ingang van de jaarwisseling van 2020-2021; te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor het organiseren van vuurwerk-shows door lokale vuurwerkclubs of organisaties (met een vergunningen- systeem) tijdens de oud- en nieuwviering, om zodoende de Nederlandse traditie om met vuurwerk het nieuw jaar in te gaan in ere te houden. En er samen jaarlijks van te kunnen genieten. dit altijd onder eindverantwoording van de gemeente Vlissingen (de overheid) wat betreft veiligheid en openbare orde. de kosten voor het organiseren en inkoop van vuurwerk worden gedragen door de vuurwerkclubs en of organisaties.

Daarnaast zich in te zetten:

om via politieke partijen, de Vereniging Zeeuwse Gemeenten en de Vereniging Nederlandse Gemeenten breed inzetten om tot een landelijk verkoop- en distributieverbod te komen; om bij de Regering, via VZG en VNG aan te dringen om wetgeving te maken, zodat bij overtreding van het verbod er sprake is van een forse stafmaat;  ouders en verzorgers op te roepen om bij te dragen aan een veilige en feestelijke jaarwisseling; zorg te dragen voor een adequate handhaving van het verbod zoals gesteld door korpschef Akerboom: “En als het er eenmaal komt, dan moeten we daar stevig op handhaven.” voor een forse strafmaat bij overtreding van het verbod een oudejaarsboetemenu in te voeren

En gaat over tot de orde van de dag;

 

ChristenUnie 50 Plus SP GL PSR

VVD Lijst Duijndam LPV

D66 CDA PvdA

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.