Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

5 documenten

Coalitie en oppositie in Meppel

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA Meppel 07-01-2020 20:33

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1283259/53439/gebiedsontwikkeling.jpgWe zijn bijna op de helft van de raadsperiode. Er zijn alweer bijna twee jaar verstreken na de verkiezingen en na het vormen van de coalitie. De verkiezingsuitslag leek aanleiding te geven om de drie grote partijen in de raad, Sterk Meppel, VVD en CDA, een coalitie te laten vormen.

Wat onze opvatting was over de manier waarop dat is gegaan, hebben we al eerder verwoord. Feit is dat deze coalitie er kwam en dat de ChristenUnie (weer) in de oppositie kwam. De lijsttrekker van de grootste partij, mevrouw Bakkenes, had goede voornemens. "Deze keer gaat het anders", zei ze. Bij de coalitievorming zou al ruimte zijn om ook de oppositie te betrekken bij de plannen voor de komende vier jaren. Het liep anders. In het coalitieakkoord werd bepaald welke onderwerpen als raadsbreed werden bestempeld. De oppositiepartijen hadden er geen inbreng in. Het werd een zorgvuldig uitgebalanceerd akkoord waar alle drie de partijen zich voldoende in konden herkennen.

Een van de voorbeelden is het doortrekken van de Prinsengracht. Een diepe wens van Sterk Meppel. VVD en CDA laten onomwonden weten dat ze daar niet voor voelen. Het onderwerp zelf, het opstellen van een maatschappelijke businesscase voor het opengraven van de gracht, was een van de zgn. raadsbrede onderwerpen. Helaas kwam ook daar weinig van terecht. In de raadscommissie kwam een voorstel om voor € 40.000 het onderzoek uit te laten voeren. Onze fractie zag een goed idee vanuit de samenleving, dat tijdens de inspraakronde naar voren was gekomen. Niet een echte (‘natte”) gracht, maar een zgn. groene gracht.

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1283259/53439/coalitie-en-oppositie-in-meppel.html

Op de plaats van het tracé een groene oase in de stad. Goed voor het klimaat van Meppel en voor de portemonnee van Meppel. Ons voorstel was om dat onderzoek ook mee te nemen in de maatschappelijke businesscase. Maar de drie coalitiepartijen zagen ieder voor zich hun plan in duigen vallen. Sterk Meppel vreesde dat dit nog wel eens beter zou kunnen zijn dan de “natte” gracht en wilde niet meegaan in het amendement. VVD en CDA - toch al geen voorstanders van robuuste klimaatmaatregelen - vreesden ook dat dit plan slechter was weg te stemmen dan de “natte” gracht en ook zij stemden tegen. Tot zover het raadsbrede onderwerp…

Een ander onderwerp is het veranderend samenspel. Dat is een veranderende werkwijze om de samenleving beter te betrekken bij de besluitvorming. Bekend is dat de VVD daar geen warm voorstander van is. Na ruim anderhalf jaar kwam er uit een werkgroep een prima, maar weinig revolutionair voorstel in de commissie. Onze fractie sprak uit dat het wel wat ambitieuzer mocht. Daarna CDA en Sterk Meppel eveneens. Toen de VVD het machtswoord sprak, bleef er van de ambitie van CDA en Sterk Meppel weinig meer over. Sterker nog, het CDA nam ons kwalijk dat wij in ferme bewoordingen de VVD er op aanspraken in de raad. Wij hebben ter wille van de inhoud onze toon nog iets gematigd. Maar toen bleek dat het eigenlijk niet uitmaakte. De coalitie sloot de rijen weer en CDA en Sterk Meppel schaarden zich weer achter de VVD.

Een derde voorbeeld: de evaluatie van de stadsbus. Het college deed een voorstel om de stadsbus te vervangen door een goedkoper alternatief, omdat de WMO kosten hiervoor te hoog bleken te zijn. Als constructieve partij willen we daar graag over meedenken. Ook Sterk Meppel maakte zich nog hard voor een voorziening voor de mensen die dat nodig hebben en die goedkoper is dan de individuele voorzieningen. De evaluatie, die kwam - vlak voor dat we er over moesten beslissen - gaf niet voldoende duidelijkheid om tot een goede beslissing te kunnen komen. Wij wilden dus graag een nieuwe evaluatie waar de raad tot twee keer toe met ruime meerderheid om had gevraagd. U raadt het al. Ook hier telde het coalitiebelang zwaarder dan die van een serieus alternatief.

Als oppositiepartij vraag je je onderhand af of het nog wel zin heeft om mee te doen. Maar we blijven doorgaan, we laten onze kiezers en onze inwoners niet in steek. Daar zijn we voor gekozen. 

Monumentenbeleid en Zuiderschool

Dit onderwerp heeft al vele jaren de aandacht van de ChristenUnie. Recentelijk hebben we met onze partij een mooi succes behaald (citaat uit de Meppeler Courant):

„Als je kijkt naar de monumentale waarde moest het wel een monument worden.” Gert Stam, raadslid voor de ChristenUnie, is blij dat de gemeente de voormalige Zuiderschool als monument aanwijst. „Het kon haast niet anders.”

De ChristenUnie pleit al lang voor deze beslissing. Sinds de verkoop van het gebouw maakt de partij zich hard voor het behoud van het gebouw, dat in 1929 voor het eerst in gebruik werd genomen. Eind 2017 diende het al een voorstel in om het pand van de sloop te redden. Het kreeg geen meerderheid, destijds steunden alleen Sterk Meppel en GroenLinks het plan. Andere partijen vreesden vertraging van de plannen, verloedering van het gebouw en een financiële strop.

„We zijn er nooit op uit geweest om het traject te traineren, mocht iemand dat denken”, reageert Stam nu. „We vinden dat als iets een bepaalde waarde heeft, je daaraan moet vasthouden.” 

De partij liet vorig jaar onderzoek doen naar de gang van zaken rondom de Zuiderschool. Daaruit werd geconcludeerd dat de gemeente niet had hoeven wachten op uitslag van de provincie om er wel of geen provinciaal monument van te maken.

Monumentenbeleid

Meerdere malen liet de partij zich al kritisch uit over de monumentenaanvraag. Maar nu de beslissing is gevallen, bekijkt Gert Stam het positief en wil hij niet te veel meer achterom kijken.

„In het begin leek het gemeentebestuur niet echt van plan te zijn om de monumentale waarde van panden in het stad te zien en de status te geven. Met deze stap lijkt het op weg te zijn naar een beter monumentenbeleid. Daar hopen we in ieder geval op.”

Toch vindt Stam nog wel dat het te lang heeft geduurd. In 2017 kreeg de gemeente de aanvraag al binnen. „Het kan natuurlijk geen twee jaar duren. Gelukkig is het nu eindelijk zover.”

Terugblik Meerjarenbegroting 2020 – 2023

PvdA PvdA SGP CDA Apeldoorn 28-11-2019 20:43

Op donderdag 14 november was de jaarlijkse behandeling van de begroting van onze gemeente en de PvdA Apeldoorn heeft – helaas – tegen deze begroting gestemd omdat verkeerde prioriteiten gesteld worden en ondoordachte ingrijpen in Jeugdzorg en WMO voorgesteld zijn. Ook was er tijdens de raadsvergadering zelf sprake van polarisering en kreeg de oppositie nagenoeg geen kans om de MPB te kunnen aanscherpen en volgden de coalitie partijen blindelings de college- en coalitievoorstellen. Een nadere toelichting.

Hoogtepunt van het jaar

Een meerjarenbegroting (MPB) is meestal, tezamen met de voorjaarsnota, één van de mijlpalen in het politieke jaar. Vooral in een jaar als 2019, waarin grote tekorten zich aftekenden bij Jeugdzorg en WMO, is het een belangrijk beslismoment waar de schaarse middelen van de gemeente aanbesteed worden.

Bij elk amendement van een oppositiepartij stemden alle coalitiepartijen tegen en bij alle amendementen en moties van een coalitiepartij stemden alle coalitiepartijen voor. Op geen enkel onderdeel viel er iets te onderhandelen of om te kijken of er tot een compromis gekomen kon worden. In woorden werd er wel geroepen over ‘samenwerken’ en ‘een uitgestoken hand’, maar in de praktijk bleek dit nergens het geval.

Polarisatie

Helaas moeten we constateren dat polarisatie ook in de gemeenteraad is toegetreden. Het is nu blijkbaar of de ene, of de andere kant en de nuance en het compromis is ver te zoeken. Dat is erg jammer, zeker in deze tijd waarin Apeldoorn in grote moeilijkheden zit. De fractie van de PvdA Apeldoorn zal zich in ieder geval altijd op de inhoud blijven richten, of dit nu voorstellen van het college betreft of van welke fractie ook, coalitie of oppositie. Dit met het doel zoveel mogelijk van onze sociaaldemocratische idealen te verwezenlijken.

Ondoordacht ingrijpen in jeugdzorg en WMO

Bij de behandeling van de Voorjaarsnota, die in de eerste week van juli werd vastgesteld, waren er al grote tekorten binnen het sociaal domein duidelijk. Het college kwam met een drietal scenario’s om deze tekorten te lijf te gaan, waarbij een voorkeur werd uitgesproken voor één van die scenario’s. Aangezien er naar onze mening te hard en soms ondoordacht werd bezuinigd op delen van de Jeugdzorg en er wel budgetten voor nieuw beleid beschikbaar werden gesteld, heeft de PvdA toen een motie ingediend met een vierde scenario (zie https://apeldoorn.pvda.nl/nieuws/gooi-het-kind-niet-met-het-badwater-weg-pvda-stelt-kwaliteit-van-zorg-voorop/)

Een meerderheid, waaronder alle coalitiepartijen, wilde hier echter niets van weten.

De PvdA, en meerdere oppositiepartijen, vinden deze MPB echter nog steeds te hard en te ondoordacht ingrijpen in Jeugdzorg en WMO-onderdelen, terwijl voor andere zaken, die volgens ons op dit moment geen prioriteit hebben, wel forse budgetten voor beschikbaar zijn.

Politieke mening college B&W

Er werden 22 amendementen en 13 moties ingediend, waar het college voor behandeling een preadvies op had gegeven. Dit preadvies zou aangeven of een amendement of motie technisch en/of financieel haalbaar zou is, maar er werd een politieke mening van het college in gegeven. Voorafgaand aan de raadsvergadering waarin de MPB behandeld zou worden was al duidelijk uit de gegeven preadviezen waar de behandeling van de begroting op uit zou draaien: alle amendementen van oppositiepartijen ook al waren ze zowel technisch als financieel haalbaar, kregen een preadvies “wij ontraden dit amendement”, vooraf gegaan door teksten als “ wij wensen een andere strategie” of “wij vinden het belangrijk om dit niet te wijzigen”. Er was een amendement van de SGP, die over een tekstuele wijziging ging en geen veranderingen in budgetten met zich meebracht, die is wel aangenomen. Daarnaast kregen de amendementen van coalitiepartijen het preadvies “Oordeel aan de raad”, vooraf gegaan door een tekst als “Wij staan hier positief tegenover”. Het bleek helaas in de praktijk ook zo uit te werken. De suggesties en ideeen voor aanscherping dan wel verbetering van de begroting door de oppositie zijn dus van tafel geveegd.

Blindelings volgen

PvdA fractievoorzitter Ties Stam: “Ik hoop dat in de loop der tijd andere fracties zich ook weer realiseren waar hun partij ook alweer voor stond, in plaats van blindelings college- en coalitievoorstellen te volgen”.

PGB-bezuiniging

Het is zeer opvallend dat er geen enkel amendement of motie door een coalitiepartij is ingediend, dat ook wijzigingen in budgetten tot gevolg heeft. O ja, eentje dan, over de PGB-bezuiniging. Een aantal oppositiepartijen hadden hier ook moeite mee, maar wilde het structureler oplossen en de dekking kwam van bezuinigingen of uitstel van nieuw beleid, zoals een paar ton voor digitalisering van de strippenkaart (administratieve afhandeling). Daar wilde geen enkele coalitiepartij in meegaan. Een amendement van het CDA voor een uitstel van bezuiniging (voor 2020 alleen) met dekking uit een ander potje van het sociale domein (reservebuffer voor tegenvallers en ongewenste effecten bij Jeugdzorg en WMO) haalde het uiteraard wel.

Zittenblijvers

Het was opmerkelijk dat bij de behandeling van vele amendementen en moties van de oppositiepartijen, afgewezen door coalitiefracties, zij niet de moeite namen uit hun zetels te komen om een toelichting te geven op hun tegenstem. Dat was toch wel het minste wat je had mogen verwachten.

Helft van de partijen tegen de MPB

Het uiteindelijke resultaat is dus dat de PvdA, net als de meeste coalitiepartijen, tegen de MPB heeft gestemd. De zo goed als ongewijzigde MPB is weliswaar door een meerderheid van de raad(sleden) aangenomen, maar 7 van de 14 partijen hebben de de begroting afgewezen en tegengestemd. Erg jammer deze polarisering. Voor Apeldoorn was het beter geweest als de neuzen meer dezelfde kant op staan. Wordt vervolgd, met goede hoop voor de toekomst.

 

Het bericht Terugblik Meerjarenbegroting 2020 – 2023 verscheen eerst op PvdA Apeldoorn.

Met Linda Vloedbeld-Prins kandidaat ...

Partij voor de Dieren Partij voor de Dieren ChristenUnie VVD CDA PvdA Drenthe 16-03-2019 15:29

Met Linda Vloedbeld-Prins kandidaat nr 8 op de Provinciale staten lijst . PvdD Drenthe

ChristenUnie komt op voor Rogat en zebrapaden bij GVVP

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 CDA Meppel 24-10-2018 18:30

Zebrapaden komen terug in de binnenring De ChristenUnie vraagt al lange tijd aandacht voor het belang van zebrapaden.

Hoewel volgens de theorie van ‘shared space’ zebrapaden niet nodig zijn in een 30kilometerzone, blijkt in de praktijk dat veel ouderen, mensen die slecht ter been zijn of slechtziend zijn zich onveilig voelen bij het oversteken als er geen zebrapad is. Stond de ChristenUnie in 2011 op dit punt nog alleen in de raad, inmiddels is dat helemaal veranderd. Toen de ChristenUnie in 2014 deelnam aan de coalitie in Meppel, is er afgesproken dat de zebrapaden weer terug komen in de binnenring. Om kosten te besparen is afgesproken dat dit wordt gecombineerd met groot onderhoud aan de weg.

Zebrapad bij kruising Kruisstraat en Grote Oever Echter bij het kruispunt Kruisstraat en Grote Oever duurt dit erg lang. Op 18 oktober 2018 heeft de gemeenteraad het gemeentelijk verkeer en vervoersplan (GVVP) besproken. De ChristenUnie heeft in deze vergadering samen met de SP en de PVDA een amendement ingediend om snel te beginnen met de aanleg van een zebrapad op de kruising Kruisstraat/Grote Oever/Eendrachtstraat/Molenstraat. Omdat er hiervoor onvoldoende steun was, is dit amendement veranderd in een voorstel dat het college volgend jaar met twee voorstellen komt voor een zebrapad op het kruispunt Grote Oever en Kruisstraat. Na deze wijziging is het amendement voor het zebrapad alsnog aangenomen.

Rogat weer veilig en leefbaar Sinds 1998 hoort Rogat bij de gemeente Meppel. Het is een klein dorp, maar er is veel verkeer van auto’s die een korte route kiezen door dit dorp. Dit geeft veel problemen voor de leefbaarheid en veiligheid in Rogat. In de vorige raadsperiode heeft Bert Kunnen van de ChristenUnie regelmatig zich sterk gemaakt voor een oplossing voor de problemen in Rogat. Op 30 juni 2017 heeft de ChristenUnie samen met Sterk Meppel en Groen Links een motie ingediend waarin het college is opgeroepen om bij de opstelling van het uitvoeringsprogramma GVVP (gemeentelijk verkeers- en vervoersplan) een hoge prioriteit toe te kennen aan de verkeersmaatregelen in de buurtschap Rogat. Deze motie is aangenomen en het college heeft hiervoor inmiddels 725duizend euro gereserveerd. Op zich is dit een mooie stap in de goede richting. Maar, zoals Gert Stam vroeg, “waarom pas in 2021?”. De ChristenUnie wil dat de verbetering van de verkeerssituatie in Rogat zo snel mogelijk verbetert.

Rotonde Setheweg of leefbaar Rogat Op zich is er ook al eerder geld beschikbaar, maar het college wilde dit in 2019 liever uitgeven aan de aanleg van een rotonde bij het kruispunt van de Setheweg en Handelsweg op het industrieterrein Oevers, dat 500duizend euro kost. De ChristenUnie heeft daarom samen met Sterk Meppel, CDA, PVDA en D66 een amendement ingediend om deze rotonde te schrappen. Er zijn inderdaad een aantal ongevallen geweest op dit kruispunt, maar de veiligheid kan hier ook worden verbeterd met een lagere snelheid en verkeersremmende maatregelen zoals een verkeersdrempel of een flitspaal. Tegenover eventuele verkeersrisico’s op deze rotonde staat het risico van een ongeval in Rogat. Het amendement voor het schrappen van deze rotonde aan de Setheweg is met grote meerderheid aangenomen, ondanks de ontrading ervan door wethouder. Motie eerdere uitvoering herinrichting dorpskern Rogat Door het aangenomen amendement is er geld beschikbaar voor Rogat, maar daarmee is dit geld nog niet direct bestemd voor Rogat. De plannen voor Rogat vereisen verdere uitwerking, die ongetwijfeld eerder kan worden afgerond dan in 2021, maar nog niet in 2019. Daarom heeft de ChristenUnie samen met CDA, PVDA en D66 een motie ingediend om de voorbereidingen voor de herinrichting van Rogat zo spoedig mogelijk in overleg met het wijkplatform Rogat op te pakken, waarbij wordt gekeken naar mogelijkheden uit te werken met de inwoners van Rogat en de planning daarvoor ter kennis brengen aan de Raad en de uitvoering opnemen in de jaarschijf die aansluit op de planning. Deze motie is met grote meerderheid aangenomen.

 

 

 

 

Bijdrage ChristenUnie Meppel op de duidingsbijeenkomst lijsttrekkers

ChristenUnie ChristenUnie VVD PvdA GroenLinks D66 CDA Meppel 23-03-2018 10:43

https://meppel.christenunie.nl/k/n6105/news/view/1206898/53439/resultaat grv2018 kleinUitslag van de gemeenteraadsverkiezingen. Allereerst een hartelijke felicitatie aan de winnaars van de verkiezingen. Dat zijn in volgorde naar het aantal stemmen CDA (814), VVD (698), Sterk Meppel (460) en GroenLinks (190). Spijtig voor de partijen PvdA, D66 en SP dat ze in meer of mindere mate in stemmenaantal zijn achteruit gegaan.

Onze partij, de ChristenUnie, is stabiel gebleven met een kleine stemmenwinst en we zijn de vierde partij van Meppel geworden. Dat stemt ons tot dankbaarheid en tevredenheid. In de afgelopen tijd hebben wij onze bestuurlijke verantwoordelijkheid genomen, niet alleen in de raad, maar ook in het college. Wat ons betreft zijn we daarvoor opnieuw beschikbaar met een ervaren bestuurder.

bron: rtlnieuws

Belangrijkste thema’s

Er zijn grote opgaven op het gebied van:

de transformatie in het sociaal domein, een duurzaam Meppel en Nijeveen, de stedelijke ontwikkeling, zoals Noordpoort en binnenstad financieel beheer. Veranderend samenspel

Aandacht voor het vertrouwen tussen de overheid en de burger is van essentieel belang voor een succesvolle raads- en collegeperiode. Er valt onderscheid te maken tussen het contact met de samenleving als collectief en de individuele burger.

Voor wat betreft het contact met de samenleving als collectief is de doorontwikkeling van het wijk- en dorpsgericht werken essentieel, maar ook het beschikbaar stellen van het aanjaagbudget,  zoals in de afgelopen periode betreft. Ook online-panels, bijvoorbeeld van jongeren, zouden moeten worden onderzocht.    Ten aanzien van het individuele contact tussen overheid en burger is het noodzakelijk na te denken over een vorm van relatiebeheer, die met de inwoner meeloopt in de organisatie om de goede antwoorden te krijgen. Het verdient tevens aanbeveling naar analogie van de bij de provincie Drenthe georganiseerde statenontmoetingen om als raad onderwerpen te agenderen en te bespreken met andere overheden, belangengroepen en inwoners, alvorens er besluiten worden genomen.

Vervolg/procesafspraken

Wij adviseren om een informateur aan te wijzen, die onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om een stabiel college te vormen, zowel gelet op de meerderheid in de gemeenteraad als ook wat betreft bestuurlijke slagkracht.

Namens de ChristenUnie Meppel,

Gert Stam

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.