Nieuws van politieke partijen in Almelo inzichtelijk

11 documenten

Raad stemt unaniem voor stedenband met Ejmiatsin (Armenië)

ChristenUnie ChristenUnie VVD CDA PvdA Partij voor de Vrijheid D66 Almelo 29-01-2020 07:29

https://almelo.christenunie.nl/k/n5993/news/view/1310296/173756/2020 motie Ejmiadsin.jpgMet steun van andere fracties diende de ChristenUnie een motie in om als Almelo een stedenband aan te gaan met Ejmiatsin. Aanleiding was een verzoek vanuit Armenië, dat al werd aangekondigd door de ambassadeur die 13 december jl. Almelo bezocht. De raad stemde unaniem in!

Vanuit de Armeense gemeenschap waren een fors aantal inwoners speciaal hiervoor naar de raadsvergadering toe gekomen. Hun geduld werd zwaar op de proef gesteld. Ondanks een op het oog beperkte agenda moesten ze meer dan 3,5 uur wachten voordat de gemeenteraad toe kwam aan dit agendapunt. Maar tegen half twaalf 's avonds werd hun geduld uiteindelijk beloond: alle 31 aanwezige raadsleden stemden voor. De tekst van de motie luidt als volgt:

MOTIE

Initiatiefnemer(s):   ChristenUnie, CDA, LAS, SP, PvdA, PVV, Leefbaar Almelo, Forum voor Rechts, PVA, D.nu

Titel motie:              Stedenband Almelo-Ejmiatsin

De raad van de gemeente Almelo, in vergadering bijeen d.d. 28 januari 2020,

Constaterende dat:

De Tweede Kamer op 5 december 2019 heeft ingestemd met een amendement van Martijn van Helvert (CDA) en Joël Voordewind (ChristenUnie) en mede ondersteund door de buitenlandwoordvoerders van VVD en D66 om in 2020 een Nederlandse ambassade te openen in Yerevan, de hoofdstad van Armenië. De burgemeester van Ejmiatsin op 19 december 2019 bij zijn ambtsgenoot en de gemeenteraad van Almelo de wens heeft neergelegd een samenwerking tot stand te brengen met Almelo, zijnde de Nederlandse stad met de grootste populatie Armeniërs in Nederland. Almelo sinds 1948 een stedenband heeft met Preston (Verenigd Koninkrijk), sinds 1954 met Iserlohn (Duitsland) en sinds 1975 met Denizli (Turkije), welke in 2017 door de Turkse overheid is beëindigd.

Overwegende dat:

Een stedenband grote kansen biedt de culturele en economische banden te versterken. Een stedenband niet alleen een bestuurlijke zaak is, maar vooral ‘van onder af’, bij de inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers moet zijn geborgd.

Verzoekt het college van B&W om:

In beginsel in te stemmen met een verzoek van uit de samenleving om te komen tot een stedenband tussen Almelo en Ejmiatsin in Armenië. Het nog te ontvangen, uitgewerkte voorstel te beoordelen, waarbij rekening wordt gehouden met de volgende randvoorwaarden: De organisatie en uitvoering berust bij de initiatiefnemers of een op te richten comité; De stedenband is gericht op inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers; De stedenband versterkt de culturele en economische banden; Almelo stelt geen structurele subsidie beschikbaar voor de stedenband. De raad te informeren als er een nadere uitwerking van het verzoek om te komen tot een stedenband tussen Almelo en Ejmiatsin in Armenië is ontvangen.

en gaat over tot de orde van de dag.

 

 

Wethouder garandeert in Almelose gemeenteraad kwaliteit Dierenambulance

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 04-12-2019 11:00

Henk van Schuppen  TCTubantia 3 december 2019

ALMELO – De dienstverlening van de Dierenambulance is gewaarborgd, ondanks het vertrek van ruim de helft van het aantal vrijwilligers. Dat zei wethouder Eugène van Mierlo dinsdagavond in de gemeenteraad.

Hij reageerde op vragen van de Partij Vrij Almelo, die zich zorgen maakt over de crisis bij de Dierenambulance. De instelling heeft het pand aan de Aadijk moeten verlaten. Bovendien zijn 13 van de 27 vrijwilligers opgestapt uit loyaliteit met een coördinator die moest vertrekken.

„Mij is verzekerd dat de kwaliteit van de dienstverlening niet in het geding is”, aldus Van Mierlo . Hij zie hierover nauw contact te onderhouden met de regiomanager van de Dierenbescherming, waarmee de gemeente een overeenkomst heeft met betrekking tot de dierenzorg in Almelo. De personele problemen moet de instelling zelf oplossen zolang de dienenzorg gegarandeerd blijft. Daar is controle op, aldus Van Mierlo.

De Partij Vrij Almelo maakte zich bij monde van voorman Harry de Olde grote zorgen over de situatie maar de beantwoording van de wethouder op zijn vragen stemde hem gerust. Te meer omdat helder werd dat de gemeente wel degelijk een verantwoordelijkheid heeft in deze zaak.

De beheerders van de Dierenambulance lieten gisteren weten dat de zorg voor dieren in Almelo inderdaad gewoon doorgaat. Meldingen worden opgevolgd, desnoods met hulp van de collega’s uit de regio. Twee vaste medewerkers hebben de taak van de coördinator overgenomen en er wordt gezocht naar nieuwe vrijwilligers.

Het pand aan de Aadijk is inmiddels ontruimd. Er wordt gezocht naar een nieuwe lokatie. Tot die tijd geldt opvangcentrum ’t Noordbroek als uitvalsbasis voor de ambulance en plek voor de vrijwilligers.

Schriftelijke vragen aan het college van B&W Almelo betreft: Broodje bij de Brug

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 16-08-2019 20:40

De Partij Vrij Almelo (PVA) is al sinds er een noodkreet gedaan is betrokken bij de trieste gang van zaken rondom Broodje bij de Brug.

Als fractievoorzitter van de PVA ben ik naar alle zittingen geweest, bij de rechtbank Overijssel, locatie Almelo,  bij de rechtbank Overijssel, locatie Zwolle, bij de commissie van bezwaarschriften in Almelo en ook bij de Raad van State in Den Haag.

Ik kan niet anders zeggen dan dat er ontzettend veel geld uitgegeven wordt door de gemeente om het leven van een stel inwoners van Almelo zuur te maken. En dat kan ik beamen aan de hand van de feiten die wij ook allemaal onder ogen hebben gekregen.

Nu de gemeente  ook nog eens de troeven in handen heeft gespeeld om middels last onder dwangsom de eigenaren feitelijk de ontruiming in hebben laten zetten, kunnen wij niets anders meer zeggen dan dat er van schande gesproken kan worden, dat er nu een Dart en Biljart vereniging na 26 jaar op omvallen staat, de familie Quick met de was over straat moet, en ze achter hun huis op een camping gasstel moeten koken.

Iets waar wij, Partij Vrij Almelo ons afvragen of dit de huidige koers is die het College van B&W voor ogen heeft.

Heeft het college overwogen om de Familie Quick een tijdelijke omgevingsvergunning te geven van 2 of 3 jaren voor haar activiteit cateringbedrijf? Zo nee, wil het college daartoe alsnog overgaan?  Zo nee waarom niet?

Waarom heeft het college niet ingestemd met het verlenen van een tijdelijke vergunning voor de activiteit cateringbedrijf?

Heeft het college Quick geadviseerd een tijdelijke vergunning voor haar cateringbedrijf aan te vragen? Zo nee waarom niet?

Het cateringbedrijf veroorzaakt geen toename van hinder naar omwonenden. Toch is besloten tot het opleggen van een dwangsom om cateringbedrijf onmogelijk te maken. Vervolgens zijn hoge kosten gemaakt wegens door het college ingehuurde advocaten die de dwangsom moesten beschermen bij rechtszaken. Kan het college uitleggen wat het algemeen belang er mee is opgeschoten dat het cateringbedrijf niet in werking mag zijn in relatie tot de kosten die dit dwangsom-project heeft veroorzaakt? Met andere woorden kan het college uitleggen wat de gewone burger er mee is opgeschoten?

Het college heeft ingestemd dat de schade die Quick heeft geleden door toezeggingen van het college, aan Quick wordt vergoed ter grootte van minimaal 25.000 euro. De inhuurde kosten van externe advocaten kostte de gemeente Almelo meer dan 100.000 euro. Totaal zijn de kosten minimaal 125.000 euro. Als Quick een tijdelijke vergunning had gekregen voor de duur dat haar tijdelijke huurcontract nog loopt, dan zou de gemeente geen schade hoeven te betalen en lagere advocaatkosten. Deelt het college de mening van Partij Vrij Almelo dat het achteraf bezien beter was geweest als het college Quick een tijdelijke vergunning had verleend voor de duur dat het huurcontract nog bestond (medio 2021), tot gevolg hebbende dat dan een dwangsom niet nodig was geweest en de gemeente geen hoge advocaatkosten had gehad van meer dan 100.000 euro? Zo nee waarom niet?

In de regel gaat de gemeente pas over tot een dwangsom nadat het weigeringsbesluit om een vergunning te verlenen, bij de Raad Van State in hoger beroep in stand is gelaten. Deelt de gemeente de mening dat dit een betere en goedkopere manier was geweest?

Was achteraf bezien het verlenen van een tijdelijke vergunning voor de gemeente niet goedkoper geweest? Zo nee waarom niet?

Graag zouden wij de gestelde vragen binnen de vastgestelde termijn beantwoord willen zien.

Namens de fractie Partij Vrij Almelo (PVA)

Harry de Olde (fractievoorzitter)

Bewonersinitiatief De Hagedoorn

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 10-07-2019 16:08

De Hagedoorn

Op dinsdagmiddag 9 juli, was er om 16.00 uur een bijzonder moment want toen tekende burgemeester Arjen Gerritsen samen met het Bewonersinitiatief de Hagedoorn de koopovereenkomst van het voormalige schoolgebouw. Ongeveer 2 jaar werkt het Bewonersinitiatief aan een plek waar buurtbewoners zich thuis voelen en zich kunnen ontwikkelen.

Verschillende organisaties huren er een ruimte waar zij een aanbod hebben of activiteiten organiseren voor buurtbewoners. Het bestuur van het Bewonersinitiatief, de gemeente Almelo en Eurus hebben het samen mogelijk gemaakt om het pand nu in eigendom over te dragen.

De Partij Vrij Almelo was hierbij aanwezig om samen met alle aanwezigen het glas te heffen op dit bijzondere moment.

Foto’s Partij Vrij Almelo

Politiek is een emotionele aangelegenheid. Alleen de menselijke maat is te behappen

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 20-05-2019 14:37

Toch hebben we de indruk dat beheersbaarheid en economische belangen de belangrijkste achterliggende motieven zijn. In ieder geval is niet de menselijke maar de (Almelose) wenselijke maat de maat der dingen.

De Partij Vrij Almelo (PVA) wil dat inwoners meer te zeggen krijgen over de plek waar ze leven, wonen, werken en ontspannen. Wij willen dat mensen mee kunnen praten en mee kunnen denken over de beslissingen die hen raken. We willen dat de gemeente naar hen luistert. Samen zoeken we naar nieuwe manieren van discussie en samen zoeken we naar oplossingen voor problemen in de gemeente. Iedereen wordt gehoord: mondige inwoners die makkeijk meepraten, maar ook inwoners voor wie praten wat minder vanzelfsprekend is.

De gemeente heeft een aanjaagfuntie, niet te veel beheersen vanuit bestaande regels maar vanuit vertrouwen stimuleren dat inwoners eigen initiatieven kunnen ontplooien. Wij willen dat de gemeente samen met de inwoners een heldere visie op de toekomst ontwikkelt. We gaan op zoek naar wegen om ook inwoners die eerder nog niet bereikt werden, te horen. Dat maakt het mogelijk om nu te anticiperen op wat langere termijn mogelijk is. Zo zorgen we dat er steeds aandacht is voor belangrijke waarden en zorgen we dat niet alleen economische belangen aandacht krijgen.

Particuliere initiatieven om de leefbaarheid te verbeteren worden door de gemeente ondersteund en de gemeente geeft ruimte voor experimenten. De gemeente Almelo moet actief meewerken aan nieuwe initiatieven van inwoners om hun eigen buurt te verbeteren. De menselijke maat is daarin altijd ons eerste uitgangspunt.

De gemeente moet zo dicht mogelijk bij haar inwoners staan.

Partij Vrij Almelo (PVA)

SCHRIFTELIJKE VRAGEN AAN COLLEGE VAN B&W ALMELO. BETREFT: JURIDISCHE PROCEDURES

Partij Vrij Almelo (PVA) Partij Vrij Almelo (PVA) Almelo 02-05-2019 19:08

Geacht college,

De Partij Vrij Almelo (PVA) wil graag weten wat de kosten zijn van juridische procedures en op welke manier het college aan de gemeenteraad verantwoording kan afleggen over het gevoerde juridisch beleid. Dit met het oog op de nieuwe omgevingswet. Door de vergunningverlening zo simpel mogelijk te houden, duren procedures niet onnodig lang.

De schriftelijke vragen:

1. Kunt u een overzicht geven van de door de gemeente gevoerde juridische procedures waarbij gebruik is gemaakt van de diensten van een externe advocaat in de periode 1 mei 2016 – 1 mei 2019?

2. Kunt u in dat overzicht aangeven voor zover de procedures tot uitspraken hebben geleid of op een andere manier zijn beëindigd, of de gemeente de zaak gewonnen of verloren heeft of geen van beiden en welke (financiële) consequenties dit heeft of heeft gehad voor de gemeente of een project?

3. Kunt u daarnaast voor deze procedures aangeven hoeveel geld deze procedures aan advocaatkosten hebben gekost?

4. Is hierbij steeds van hetzelfde advocatenkantoor of van een aantal kantoren gebruik gemaakt?

5. Is er een contract met dit kantoor of deze kantoren en op welke manier wordt beoordeeld of de geleverde prestaties goed zijn? Zijn er bijvoorbeeld afspraken (targets) over het aantal te winnen zaken als percentage van het totale aantal zaken of van het tevoren als ‘te winnen’ ingeschatte deel van de procedures?

6. Indien er sprake is van een contract wordt dan alleen betaald voor gedeclareerde uren of is sprake van een vast (basis)bedrag tot welk het dus niet uitmaakt of er wel of niet geprocedeerd wordt?

7. Kunt u een overzicht geven van de in dezelfde periode door of namens de gemeente gevoerde juridische procedures waarbij gebruik werd gemaakt van vertegenwoordigers in (vaste) dienst van de gemeente, bijvoorbeeld juridische medewerkers van diensten en afdelingen?

8. Kunt u van deze procedures eveneens aangeven wat het resultaat is (geweest), welke (financiële) consequenties dit had en hoeveel geld het procederen gekost heeft, kijkend naar uren en eventuele (externe) juridische adviezen?

9. Kunt u voor alle gevoerde juridische procedures aangeven of de betrokken (gemeente)advocaat of jurist tevoren had ingeschat dat de procedure door de gemeente zou worden gewonnen?

10. Is het college bereid om jaarlijks een overzicht te geven van gewonnen en verloren (of geen van beiden) zaken en de met advocaten afgesproken doelen (targets) en zo nee, bent u dan bereid op een andere manier verantwoording af te leggen over dit aspect van het gemeentelijke beleid?

11. Kunt u ons aangeven hoe vaak er wettelijke termijnen zijn overschreden o.a. inzake bezwaarschriften en waarbij de partij die het bezwaar heeft ingediend dan een bedrag uitgekeerd heeft gekregen?

12. Hoeveel arbeidstijd is er door de ambtenaar en juridisch beleidsmedewerkers aan procedures besteed en wat heeft dat gekost?

13. Steeds meer burgers hebben het gevoel dat hun gemeente met twee maten meet. Zou het dan niet een hoop geld schelen Indien er op een menselijke wijze wordt overlegd en de regels soepeler worden toegepast?

Wij kijken met belangstelling uit naar beantwoording van bovenstaande (schriftelijke) vragen.

Namens de fractie Partij Vrij Almelo (PVA),

Harry de Olde (fractievoorzitter)

Uit onze nieuwsbrief: Foute ...

PvdA PvdA Almelo 07-03-2019 11:09

Uit onze nieuwsbrief: Foute bewindvoering Begin februari lazen we het bericht dat bewindvoeringsbureau AproPlus is geschorst door de rechtbank en al gauw daarna kwamen er alarmerende berichten bij onze fractie binnen van mensen die onder bewind stonden bij dit bureau. De grootse zorg voor de gedupeerden op dat moment was het weekgeld. Zouden ze dat nog krijgen? Om meer duidelijkheid te krijgen over de situatie hebben we contact gezocht met de wethouder. Door goede samenwerking hebben we ervoor kunnen zorgen dat in ieder geval het weekgeld kon worden overgemaakt aan de gedupeerden. Maar hoe nu verder? Als fractie mochten we mee naar de zitting voor de gedupeerden van Aproplus. De verhalen die we daar hoorden zijn verschrikkelijk. Mensen die voor de derde keer een nieuwe bewindvoerder kregen toegewezen door de rechtbank omdat eerdere bewindvoerders (ook door de rechtbank toegewezen) niet functioneerden. Alle gedupeerden die we hebben gesproken zitten al minimaal 10 jaar onder bewind en hebben nog steeds geen uitzicht op een schuldenvrij leven. 10 jaar lang uitkomen met een minimaal budget. Het is gewoon te gek voor woorden. En nog gekker, de schulden zijn niet afgenomen, maar toegenomen. Rekeningen zijn niet betaald. En het eind lijkt niet in zicht. Wie is hier nou verantwoordelijk voor? Wij zijn als fractie van mening dat het zo niet langer kan. We hebben intussen contact met de Tweede Kamer fractie opgenomen en Gijs van Dijk heeft voorbeelden uit Almelo gebruikt in het debat met de minister. Als fractie hebben we schriftelijke vragen ingediend bij het college van Almelo om te kijken of er op lokaal niveau mogelijkheden zijn om de bewindvoering anders in te richten. Wij beseffen ons dat vragen stellen en contact met de tweede kamer zoeken op dit moment niets oplost voor de gedupeerden uit Almelo. Het enige dat we op dit moment voor hen kunnen doen is naast ze gaan staan in de strijd voor een schuldenvrij leven. Dat doen we dan ook. We blijven in contact en proberen ze bij te staan in de strijd. Zo nodig ondernemen we actie richting politiek. Ook de wethouder wil graag samenwerken om de problemen in de schuldhulpverlening op te lossen. Begin april gaan we met de wethouder en gedupeerden aan tafel om de stand van zaken te bespreken. #samensterk Het is heel verdrietig om te zien hoe moeilijk mensen het hebben om uit de schulden te komen. Hoeveel teleurstellingen ze moeten verwerken en hoe het vertrouwen in overheidsinstanties afneemt hierdoor. Tegelijkertijd is het mooi om te zien hoe goed de mensen die in financieel zwaar weer zitten naar elkaar omkijken en zelf initiatief nemen om elkaar te helpen. Als we een voorbeeld zouden moeten geven van hoe een participatiesamenleving er uit zou moeten zien dan zouden we dit als voorbeeld kunnen gebruiken. link naar schriftelijke vragen hieronder https://api1.ibabs.eu/publicdownload.aspx?site=almelo&id=c7bd467e-446f-4dd4-b247-742112818e6c Wil je onze nieuwsbrief ontvangen? meld je dan aan via https://pvda-almelo.email-provider.nl/memberforms/subscribe/standalone/form/?a=ve0u1ww1bf&l=xe1jyjvqhh

Democraten.Nu zou graag willen zien ...

DEMOCRATEN.NU DEMOCRATEN.NU D66 Almelo 27-02-2019 16:01

Democraten.Nu zou graag willen zien dat de gemeente Almelo TOTALE openheid van zaken gaat geven over de soap HORNBACH. Democraten.Nu zou graag willen zien dat dit politieke steekspel stopt en dat HORNBACH naar Almelo komt. Want: van petities tot polls, uit alles blijkt dat de Almeloërs de komst van HORNBACH naar Almelo zien zitten. Goed voor de werkgelegenheid, goed voor de regiofunctie van de Gemeente Almelo. Eindeloos procederen, Praxis? Vot d'r met. https://www.tubantia.nl/almelo-e-o/almelo-moet-geheim-overleg-over-hornbach-openbaar-maken~a9a9f4cf/

Opnieuw op de barricaden voor behoudt Re…

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen Almelo 08-02-2019 14:58

Opnieuw op de barricaden voor behoudt Rechtbank

Onder de opeenvolgende kabinetten Rutte is volledig misgekleund in het ‘vernieuwen’ van de Rechtspraak in Nederland. Voor ‘vernieuwing’ kan namelijk beter ‘een ordinaire poging tot bezuinigen’ worden geschreven.

Burgers werd het kostbaarder gemaakt hun recht te bevechten, het aantal arrondissementen werd verkleint naar elf en gerechtshoven naar vier. Op diverse locaties sloten kantongerechten evenals het aantal penitentiaire inrichtingen.

Tegelijkertijd werd ingezet op volledige digitaliteit om sneller te kunnen werken. Dit laatste is nu een groot blok aan het been waardoor de Rechtspraak jaarlijks pakweg 50 miljoen euro tekort komt. De digitale vernieuwing is zelfs stopgezet omdat de kosten de pan uitrezen.

Daarmee zijn we er in feite niet, want veel ‘pijn’ komt ook terecht bij de advocatuur. De burger heeft moeilijker toegang tot juridische hulp vanwege toegenomen kosten als extra drempel om rechtsgang te ontmoedigen. Verder blijkt dat reistijden van rechters, advocatuur en burgers naar rechtbank en/of gerechtshof enorm zijn toegenomen. Vaak moeten zittingen opnieuw worden geagendeerd door reisvertraging maar ook omdat dossiers niet toegankelijk zijn.

De Boston Consultancy Groep (BCG) heeft nu een rapport opgemaakt met de conclusie dat de afdeling Rechtspraak van het ministerie van justitie niet op eigen kracht dit tekort van 50 miljoen kan ‘wegpoetsen’. De rechterlijke macht is echter het ‘gedoe van jaren’ zat en eist meer geld van minister Sander Dekker. Deze stuurde het rapport van onderzoeker BCG inmiddels naar de Tweede Kamer.

Echter, in het rapport ook de suggestie om rechtbanklocaties van met name fusierechtbanken te sluiten. Almelo en Zwolle is zo’n fusierechtbank waar de laatste jaren al veel zaken werden overgeheveld naar de locatie Zwolle.

Het verder ‘uitkleden’ van de locatie Almelo is echter voor Twente onacceptabel. Het verzorgingsgebied Twente met 625.000 inwoners heeft recht op rechtspraak zo dicht mogelijk bij huis. Nu al worden hoger beroepzaken al vaak in Leeuwarden geagendeerd naast de fusielocatie Arnhem als gerechtshof.

Bovendien is er ook nog een binding met de penitentiaire inrichting De Karelskamp, de enige winstgevende p.i. In Nederland. Ook hier moest aangekondigde sluiting bevochten worden.

Twente hanteerde als regio een vuist. Nu dreigt het ‘onheil’ opnieuw.

Lokaal Almelo Samen roept geheel Twente op om desnoods opnieuw de barricaden op te gaan. Desnoods met twee vuisten, want Twente is al genoeg uitgekleed qua overheidsdiensten!

Opnieuw op de barricaden voor ...

Lokaal Almelo Samen Lokaal Almelo Samen Almelo 08-02-2019 14:58

Opnieuw op de barricaden voor behoudt Rechtbank Onder de opeenvolgende kabinetten Rutte is volledig misgekleund in het ‘vernieuwen’ van de Rechtspraak in Nederland. Voor ‘vernieuwing’ kan namelijk beter ‘een ordinaire poging tot bezuinigen’ worden geschreven. Burgers werd het kostbaarder gemaakt hun recht te bevechten, het aantal arrondissementen werd verkleint naar elf en gerechtshoven naar vier. Op diverse locaties sloten kantongerechten evenals het aantal penitentiaire inrichtingen. Tegelijkertijd werd ingezet op volledige digitaliteit om sneller te kunnen werken. Dit laatste is nu een groot blok aan het been waardoor de Rechtspraak jaarlijks pakweg 50 miljoen euro tekort komt. De digitale vernieuwing is zelfs stopgezet omdat de kosten de pan uitrezen. Daarmee zijn we er in feite niet, want veel ‘pijn’ komt ook terecht bij de advocatuur. De burger heeft moeilijker toegang tot juridische hulp vanwege toegenomen kosten als extra drempel om rechtsgang te ontmoedigen. Verder blijkt dat reistijden van rechters, advocatuur en burgers naar rechtbank en/of gerechtshof enorm zijn toegenomen. Vaak moeten zittingen opnieuw worden geagendeerd door reisvertraging maar ook omdat dossiers niet toegankelijk zijn. De Boston Consultancy Groep (BCG) heeft nu een rapport opgemaakt met de conclusie dat de afdeling Rechtspraak van het ministerie van justitie niet op eigen kracht dit tekort van 50 miljoen kan ‘wegpoetsen’. De rechterlijke macht is echter het ‘gedoe van jaren’ zat en eist meer geld van minister Sander Dekker. Deze stuurde het rapport van onderzoeker BCG inmiddels naar de Tweede Kamer. Echter, in het rapport ook de suggestie om rechtbanklocaties van met name fusierechtbanken te sluiten. Almelo en Zwolle is zo’n fusierechtbank waar de laatste jaren al veel zaken werden overgeheveld naar de locatie Zwolle. Het verder ‘uitkleden’ van de locatie Almelo is echter voor Twente onacceptabel. Het verzorgingsgebied Twente met 625.000 inwoners heeft recht op rechtspraak zo dicht mogelijk bij huis. Nu al worden hoger beroepzaken al vaak in Leeuwarden geagendeerd naast de fusielocatie Arnhem als gerechtshof. Bovendien is er ook nog een binding met de penitentiaire inrichting De Karelskamp, de enige winstgevende p.i. In Nederland. Ook hier moest aangekondigde sluiting bevochten worden. Twente hanteerde als regio een vuist. Nu dreigt het ‘onheil’ opnieuw. Lokaal Almelo Samen roept geheel Twente op om desnoods opnieuw de barricaden op te gaan. Desnoods met twee vuisten, want Twente is al genoeg uitgekleed qua overheidsdiensten!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.