Nieuws van politieke partijen inzichtelijk

52008 documenten

05 september 2021

CDA CDA Wierden 09-05-2024 01:00

Aanstaande zaterdag 11 september vindt het bijzonder partijcongres plaats in Den Bosch. Samen met veertien CDA-afdelingen hebben we een brief naar het partijbestuur gestuurd. Met deze brief willen we bouwstenen aandragen voor het CDA-verhaal, de veranderingen die wat ons betreft noodzakelijk zijn om het CDA bijeen te houden en het vertrouwen van CDA-leden en stemmers te herwinnen. We geven hiermee gehoor aan de oproep van het partijbestuur. Bepaal een heldere christendemocratische koers Ten eerste moet het CDA weer duidelijk staan voor een heldere christendemocratische koers. Deze uitgangspunten zijn nu voor de kiezer niet meer herkenbaar. Geef duidelijk invulling aan onze CDA-kernwaarden: rentmeesterschap, gespreide verantwoordelijkheid, publieke gerechtigheid en solidariteit. Ga verder met het toekomstperspectief voor 2030 ‘Zij aan Zij’en kom met concrete plannen. Nederland heeft onze kernwaarden nu meer dan ooit nodig. We komen als christendemocraten op voor gezinnen, familiebedrijven, het verenigingsleven en sociale cohesie. Hier moeten we met overtuiging voor staan en dit ook duidelijk uitdragen in onze politieke koers en in de organisatie van het CDA. Toon het sociale gezicht Ten tweede moet het CDA in haar beleid haar sociale gezicht tonen en uitdragen. Inwoners en ondernemers komen steeds vaker tussen de wielen van de overheid terecht en worden daar vermorzeld. Er ontstaat een tweedeling in de maatschappij. Mensen met wie het goed gaat en die zichzelf goed redden en mensen die aan hun lot worden overgelaten. We hebben een overheid nodig die benaderbaar is en een menselijk gezicht heeft en toont, zeker aan inwoners die van de overheid afhankelijk zijn. Stel mensen en hun rechtsbescherming weer centraal, in plaats van planbureaus en modellen leidend te laten zijn. Pak met concrete voorstellen de tweedeling in de maatschappij aan op het gebied van wonen, inkomen, onderwijs en zorg. Maak zo snel mogelijk werk van haalbare en betaalbare oplossingen voor het klimaatprobleem en maak wetgeving, EU-richtlijnen en internationale verdragen juridisch ondergeschikt aan het klimaatdoel. Kies voor Europese samenwerking en sta daarbij pal voor de rechtsstaat. Bied perspectief voor de boeren en het platteland, de natuur én iedereen die daarin woont en werkt. Pleit voor duurzame leefbaarheid van (kleine) kernen en het ommeland, nu en in de toekomst. Doe dit in een tempo dat de samenleving kan volgen. Voer ook het regionale kiesstelsel in om de band tussen kiezer en gekozene te versterken. Doorbreek de huidige bestuurscultuur Ten derde moet de huidige bestuurscultuur doorbroken worden. Als CDA moeten we bijdragen aan transparantie en actief zorgen dat tegenmacht de ruimte krijgt in het openbaar bestuur. Blijf weg van de achterkamertjes en de daaruit voortvloeiende akkoorden. Blijf open staan voor kritische geluiden. De Haagse ‘ons-kent-ons’ bubbel moet plaats maken voor een open beleid dat recht doet aan allen, zowel binnen als buiten het CDA. Zorg ervoor dat politiek Den Haag het goede voorbeeld geeft en wet- en regelgeving niet alleen voor inwoners en ondernemers geldt maar ook voor de bewindspersonen en hun organisaties. Het is essentieel dat de impact en effectiviteit van nieuwe wet- en regelgeving vooraf aan introductie wordt getoetst in een pilotproject waarin doelgroep, stakeholders en testregio deelnemen. Verenig de partij Ten vierde moet de partij verenigd worden. Maak van het CDA weer de brede volkspartij die het altijd is geweest, voor jong én oud, stad én platteland. Doe dit door het mogelijk te maken dat iedereen kan meepraten en zich gehoord voelt in de partij. Versterk daarvoor het democratische gehalte van het CDA. Concreet betekent dit dat een conceptregeerakkoord voorgelegd moet worden aan het congres. Daarnaast moet het CDA openlijk afstand nemen van de gevoerde praktijken in het CDA rond donaties, omgangsvormen, bestuursamendementen en andere parallelle circuits die voor het gewone lid ongrijpbaar en onbegrijpbaar zijn en waarop bestuurders en politici moeilijk aangesproken kunnen worden. Zorg voor transparante en controleerbare procedures waar iedereen weer vertrouwen in kan hebben. Herstel de verbroken verbinding Ten vijfde moet het CDA als partij, gelet op alle commotie, de geconstateerde afdwaling van de oorspronkelijke beginselen, en de grote afstand tussen partij en haar leden gereorganiseerd worden. Herstel de verbroken verbinding tussen lokale en provinciale afdelingen en de landelijke partij. Het CDA wordt in de eerste plaats gedragen door de vele leden die lokaal actief zijn en hun steentje bijdragen aan hun afdeling. Zij vormen de basis van het CDA en de partij moet dan ook meer van onderop georganiseerd worden, in plaats van door een kleine selecte groep in Den Haag. Maak dankbaar gebruik van de eigen identiteit en authenticiteit van lokale CDA’ers en afdelingen. Denk nog eens kritisch na over de manier waarop leden van de verenigingsraad en het landelijk bestuur worden voorgedragen. Het rechtstreeks laten verkiezen van leden van de verenigingsraad door de leden in de provincies dient serieus onderzocht te worden om een betere binding tussen de landelijke partij en lokale en provinciale afdelingen te krijgen. Reorganiseer op basis van deze punten de partijorganisatie. Wat ons betreft vormt het partijcongres van 11 september 2021 de start van een nieuwe fase in het CDA waarin we aan de slag gaan met de noodzakelijke veranderingen zodat we onze christendemocratische waarden geloofwaardig kunnen uitdragen. Hartelijke groet, CDA Dinkelland CDA Enschede CDA Losser CDA Oldenzaal CDA Tubbergen CDA Deventer CDA Raalte CDA Almelo CDA Hardenberg CDA Berkelland CDA Borne CDA Wierden CDA Haaksbergen CDA Twenterand CDA Bronckhorst

Past ons geel jou ook?

Echt voor Barendrecht Echt voor Barendrecht Barendrecht 08-05-2024 19:54

Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen kreeg Echt voor Barendrecht (EVB) van heel veel Barendrechters steun. Zo veel steun zelfs dat wij met maar liefst twintig gemeenteraadsleden voortvarend met ons verkiezingsprogramma aan de slag konden. En dat betaalt zich uit!

Zo heeft EVB direct het afvalbeleid verbeterd door het betalen per klepbeweging af te schaffen en de ondergrondse papiercontainers weer voor alle inwoners toegankelijk te maken. Het afvalaanbiedstation heeft nu op zaterdag ruimere openingstijden en biedt in de winter gratis strooizout aan.  Ook op het gebied van woningbouw zijn grote stappen gezet, zo komen er de komende jaren flink meer betaalbare woningen bij. Waarbij Barendrechters maximaal voorrang krijgen op nieuwe koop- en huurwoningen.

Om Barendrecht veiliger te maken komen er binnenkort meer wijkagenten en flexibele camera’s om de veiligheid in de wijken te verbeteren. En ons Inge de Bruijnzwembad wordt uitgebreid met een overdekt buitenbad, wat bijdraagt aan de sportieve en recreatieve mogelijkheden voor jong en oud.

Dit alles is slechts een kleine greep uit de zaken die wij nu reeds hebben bereikt dankzij de inzet van onze gemeenteraadsleden! Voor de nieuwe verkiezingen die over minder dan twee jaar plaatsvinden, gaan we op zoek naar nieuw talent om ons dorp aan de top te houden. Daarom starten we na de zomervakantie met een speciale cursus “Hoe werkt gemeentepolitiek”.

Interesse? Houd dan onze website in de gaten voor meer informatie of geef vast je interesse door aan Roeland Bol via roelandbol@echtvoorbarendrecht.nl.

Programma Groen moet wortel schieten

PGA PGA Asten 08-05-2024 19:16

De gemeente Asten maakt werk van groen. In het groenbeleid worden de voordelen van een groene omgeving opgesomd: schonere lucht, minder stress, hogere waarden van huizen, klimaatbestendiger en goed voor de gezondheid. Voor PGA gaan de plannen niet ver genoeg. Met groen moet op elk gebied rekening gehouden worden. PGA pleit al jaren voor een groennorm om groen beter te borgen, zowel in bestaande als nieuwe plannen. Zonder groennorm is het voor projectontwikkelaars gemakkelijk om de weg van de minste weerstand te kiezen en weinig rekening te houden met groen. Het voorstel wat er nu ligt (alleen bij uitbreiding met 5 woningen/bedrijven of meer) gaat niet ver genoeg.

Het buitengebied is de groene long van Asten. Beleid over groen in het buitengebied komt amper aan bod. Kappen van bomen wordt gemakkelijk terwijl er niets tegenover staat. Hierdoor loopt Asten een groot risico op kaalslag. Temeer omdat er geen meldingsplicht is bij het kappen van bomen waardoor het zicht op het totaalplaatje ontbreekt. Daarnaast is er weinig aandacht voor ander groen dan bomen, zoals gras, heide, plas/dras-gebieden, struiken, kruiden en bloemrijke akkerranden. Het is een gemiste kans dat het groenbeleid niet alle aspecten van groen omvat. Groenbeleid hoort net als CO2 en inclusiviteit bij alle beslissingen meegewogen te worden.

PGA wil het uitgangspunt hanteren dat we zo min mogelijk kappen en anders compenseren, minimaal 1 op 1. We snappen dat een verruiming in de regels rond houtopstanden vellen de gemeentelijke organisatie minder werkdruk oplevert. Echter, door jonge bomen geen bescherming te bieden krijg je minder oude bomen. Terwijl dat juist het uitgangspunt is van het programma en wat wij als PGA zéker onderschrijven. PGA vindt dat je door de kapregels zo te verruimen dat je de deur wagenwijd open zet voor kap, terwijl je daar niks tegenover zet. We willen toch juist Zuinig zijn op groen zoals uitgangspunt 1 zegt? Daarom vinden wij daartegenover een herplantplicht voor het vellen van houtopstanden op zijn plaats. Zeker met het oog op de klimaatdoelen die we op wereldniveau samen hebben vastgesteld. Een herplantplicht willen we graag in de APV verwerkt zien.

Het uitgangspunt rond behoud van bomen bij Wegreconstructies kunnen wij ons in vinden, maar we doen wel een appél om te kijken hoe je met de rest van het groen omgaat. Wil je dat natuurlijker inrichten met onderbeplanting, bloemrijker maken, qua soorten bomen gevarieerder maken, wat is je vervangingsbeleid?

PGA vindt het belangrijk dat we als gemeente ons inzetten voor groene schoolpleinen. Een groen schoolplein is belangrijk in de ontwikkeling van kinderen, voor samenwerking, educatie en gezondheid.

Zéker nu we met een aantal nieuwbouw-scholen bezig zijn en er subsidieregelingen zijn, dan vinden we dat je die kans niet moet laten liggen voor groene schoolpleinen; en dat je daar als gemeente op in moet spelen. Hoe kijkt het college hiernaar?

Maaibeleid, kruidenrijk grasland en heesters:

Een Programma Groen staat niet gelijk álleen maar bomen; we hebben ook grasland en heesters. Bij kruidenrijk grasland en bijvoorbeeld parken doet ook het maaibeleid ertoe. Ook tijdens de presentatie werd gesproken over kruidenrijk grasland. Hoe gaan we om met bermen en op welke plek willen we gemaaid gras of kruidenrijk grasland? Waar komen de andere vormen groen terug binnen het Programma Groen? Dat is ons niet duidelijk.

We vinden dat het buitengebied te weinig terugkomt in het programma Groen. Het buitengebied is het overgrote deel van onze gemeente en verdient een betere en een duidelijkere plek in het beleid en in een stuk planning.

Er wordt gesproken over dat het bestemmingsplan borging biedt voor landschapselementen. Daar zijn we het niet helemaal mee eens. Een bestemming in het bestemmingsplan biedt de mogelijkheid voor bijvoorbeeld Groen, maar het hoeft niet groen te zijn. Daardoor is dit sec geen bescherming van het landschapselement of de boom.

Middels de nota en de voorgestelde wijzigingen in de APV wordt beoogd kappen van bomen nog makkelijker te maken. Gezien het belang wat de gemeente hecht aan bomen, struiken, houtwallen en groenstructuren hadden wij in ieder geval een meldingsplicht verwacht, om de in de gaten te kunnen blijven houden of we nog de goede richting uitgaan met onze doelstellingen en tegelijkertijd de administratieve lasten beperken. We vinden minimaal dat de doelstellingen gemonitord moeten worden, of dat nu met een meldingsplicht of een ander middel is. Hiermee kan tevens zicht worden gehouden op de andere vereisten uit de omgevingswet.

Dan hebben we nog antwoord gehad op de stamdiameter op 30 cm hoogte bepaald, maar wij zien toch dat in het Handboek Bomen en vrijwel overal de stamdiameter wordt bepaald op 130 cm. Wij vinden dat toch vreemd om daar op af te wijken.

In de aanvullende informatie wordt gesuggereerd dat er een vergunningplicht blijft bestaan voor bomen groter dan 35 cm diameter. Echter, in het programma groen wordt die 35 cm wel gedefinieerd maar verder staat nergens wat de bedoeling hiervan is. Dit geldt trouwens ook voor de diameter van 10 cm voor struiken. Dit maakt het een warrig verhaal, wat is de bedoeling van deze diameters?

Natuurinclusief Bouwen en groennorm

Een groennorm en natuurinclusief bouwen bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen is de PGA helemaal voorstander van. Groen delft vaak het onderspit bij nieuwe plannen omdat andere aspecten zoals waterberging, archeologie, woningbouw en financiële uitvoerbaarheid wél normen hebben. Dat is jammer en zorgt voor ongelukkige woonsituaties. In het stuk wordt de groennorm bij uitbreidingen wel gehanteerd en bij inbreiding niet. Verderop lezen we dat er afwijkingsmogelijkheden zijn op de groennorm. Als sprake is van afwijkingsmogelijkheden dan vinden wij dat we net zoals bijvoorbeeld in Gemert-Bakel dezelfde groennorm kunnen hanteren voor in- en uitbreiding. We kunnen ons zelfs voorstellen dat een groennorm eerder van belang is bij inbreiding dan bij uitbreiding.

Zoals gezegd zijn we groot voorstander van natuurinclusief bouwen en het voorgestelde puntensysteem. Hierover hebben we een drietal vragen:

In de presentatie was het uitgangspunt 3 woningen, dat is nu 5 woningen geworden, vanwaar is dit opgerekt en waarom zou dit niet voor elke woning kunnen gelden?

Er staat 5 woningen of 5 bedrijven. Soms is één bedrijf gelijk of groter dan 5 woningen. Waarom zou de norm niet voor de bouw van één enkele woning of bedrijfshal kunnen gelden?

Wat als iemand een groenmaatregel neemt die niet in de tabel staat? Worden deze op zijn merites beoordeeld?

In het document staat dat een minimum van 5 punten wordt gehanteerd. Vijf punten wil op papier zeggen: een paar zwaluwkommen tegen de muur en een voortuin met een boom die mogelijk en op termijn 6 meter hoog kan worden. Dan wordt al voldaan aan de eisen. Maximaal kunnen 37 punten behaald worden. Een minimum van vijf vinden we dan weinig en daarom kan wat ons betreft het minimum omhoog.

Verhouding met de omgevingsvisie en omgevingsplan:

Er wordt in het document verwezen naar de omgevingsvisie en het omgevingsplan, maar welke ambitie per deelgebied in de omgevingsvisie nu concreet uit de omgevingsvisie doorvertaald wordt in dit programma is niet duidelijk. Zeker in het buitengebied niet. Dat is niet onoverkomelijk, maar wel een aandachtspunt.

Wat is de planning na vaststelling van dit programma Groen? Gaan we het verouderde beleid vernieuwen? Voor ons als PGA zou een inventarisatie en versterking van de landschapselementen in het buitengebied op nummer één staan in de planning.

Om naar een conclusie toe te werken: we hebben nog enkele pagina’s meer aan vragen en opmerkingen maar we zullen die nu achterwege laten. De doelstellingen van het college om de gemeente Asten te vergroenen en overbodige regels te schrappen kunnen wij ten volle onderschrijven. Ook zijn wij positief gestemd over veel van de acties die de gemeente Asten de laatste jaren heeft uitgevoerd of heeft opgestart. Echter, het nu voorgestelde groenbeleid kan beter. Hier willen wij graag in meedenken.

Bewoners Caenstraat presenteren Zwartboek over afvalproblemen

SP SP Doetinchem 08-05-2024 18:40

Woensdagmiddag 8 mei werd een zwartboek gepresenteerd door het actiecomité STOP afvaloverlast Caenstraat. Zij zijn het zat dat er niet naar hen geluisterd wordt. De Gemeente, Sité en Buha waren uitgenodigd maar schitterden door afwezigheid. Ze bleken allemaal te druk om het zwartboek van Jeroen Peters, woordvoerder van de bewoners, in ontvangst te nemen. Dit weerhield het actiecomité er echter niet van om, met begeleiding van onze Doetinchemse SP'er Erik van der Woude, de al geplande bijeenkomst toch door te laten gaan.

https://doetinchem.sp.nl/nieuws/2024/05/bewoners-caenstraat-presenteren-zwartboek-over-afvalproblemen
Het zwartboek werd daarom aangeboden aan Marjolein Faber, raadslid voor de SP, die de aanwezige bewoners toezegde ervoor te zorgen dat het zwartboek bij het college en de raad terecht komt: “Heel goed dat jullie als bewoners opkomen voor elkaar en je omgeving” zei Faber. “Het wordt hoog tijd dat de echte vervuilers aangepakt worden in plaats van dat de inwoners opgezadeld worden met een systeem dat niet werkt”.

De inwoners ‘doen het niet goed’ volgens de gemeente, Buha en Sité. Maar het terugdringen van de hoeveelheid restafval doe je niet door de inwoners op kosten te jagen, maar door de grote vervuilers zoals de verpakkingsindustrie aan te pakken. Omstandigheden maken de mens. Verbeter de omstandigheden, verbeter het systeem en maak het daardoor mogelijk voor mensen om hun afval op de juiste manier aan te bieden. De problemen zullen verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Dat de gemeente constateert dat er minder restafval is door het huidige beleid, komt niet omdat inwoners minder kopen, maar omdat een deel van het restafval ‘verdwijnt’. Dat gaat als afvaltoerisme naar buurgemeenten, naar openbare vuilnisbakken binnen de gemeente en langs de snelweg. Het gaat tussen het plastic-afval, komt in het groenafval of wordt op straat gedumpt. Allemaal niet goed te praten, maar totaal onnodig.

Terwijl door besturen in andere steden al lang ontdekt is dat het niet slim is om mensen extra te laten betalen voor restafval (DIFTAR), heeft de gemeente Doetinchem dit tóch doorgevoerd, met alle problemen in o.a. de Caenstraat als gevolg. De wethouder moet zijn verantwoordelijkheid nemen en de problemen én voorgestelde oplossingen van de inwoners serieus nemen.

De bewoners van de Caenstraat zijn zeker niet de enigen die problemen ondervinden met afval in hun omgeving. Op verschillende andere plekken in de gemeente is vervuiling en overlast regelmatig een probleem. De SP wil graag weten of dit ook bij u speelt. Als dat zo is kunt u dat aangeven bij ons meldpunt: Meldpunt Afval :: SP Doetinchem 

Meer lezen over de actie van de bewoners? Kijk bijvoorbeeld bij De Gelderlander of bij Regio8 

Openbare avond over de SP en Europa

SP SP Dongeradeel 08-05-2024 18:22

Woensdagavond 22 mei 2024 organiseert de SP een bijeenkomst in het kader van de Europese verkiezingen. De bijeenkomst is openbaar en wordt gehouden in Het Bolwerk te Dokkum. De koffie staat klaar om 19.15 uur en de bijeenkomst start om 19.30 uur.

Op deze avond zal besproken worden waar Europa – soms verrassend genoeg - nou eigenlijk wel of niet over gaat. En onze Friese kandidaat Thom Smit komt vertellen over de standpunten van de SP en wat hij – als hij verkozen wordt - in het Europese parlement hoopt te kunnen betekenen.

‘Europa’ is op dit moment voor veel mensen nog een ‘ver-van-je-bed-show’. De opkomst voor de Europese verkiezingen in gemeente Noardeast-Fryslân was in 2019 slechts 38,5%. “Dat is best opmerkelijk als je bedenkt dat Europese wet- en regelgeving een steeds grotere invloed heeft op ons dagelijks leven. Denk aan onderwerpen als migratie; het gebruik van glyfosaat in de landbouw, of de verplichte aanbesteding van overheidsopdrachten; het raakt ons allemaal”, aldus Ilse van Loveren van SP werkgroep Noardeast-Fryslân. De SP hoopt dan ook dat meer mensen op 6 juni zullen gaan stemmen, “of het nou op de SP is of op een andere partij”.

Voor vragen of suggesties over de bijeenkomst kunt u een bericht sturen naar noardeast-fryslan@sp.nl

Gebiedsinvesteringen | Jammer dat het nodig is!

CDA CDA Goes 08-05-2024 17:57

Woensdag 8 mei - GOES - Tijdens de oordeelsvormende raad is gesproken over de gebiedsinvesteringen netten op zee. Raadslid Easther Houmes voerde het woord. Waarover beslissen we? De gemeente Goes staat voor een cruciale stap in haar beleid omtrent de ontwikkeling van de Gebiedsinvesteringen Netten op Zee Zeeland. Het college legt een belangrijk besluit voor aan de raad, waarin wordt gevraagd om kennis te nemen van het proces achter deze investeringen, alsmede van het doel, de beleidskaders, de gebiedsafbakening en de invulling op hoofdlijnen ervan. Daarnaast wordt in het voorstel het college opgedragen om de verdere uitwerking van deze investeringen voort te zetten volgens de ingezette lijn. Dit voorstel markeert een belangrijke stap in de strategische planning van de gemeente en zal een aanzienlijke impact hebben op haar toekomstige ontwikkeling en infrastructuur. Maar... het is wel jammer dat compensatie nodig is Het is jammer dat compensatie nodig is. De transitie naar duurzame energie, met name windenergie op zee, is cruciaal maar heeft ook impact hebben op onze leefomgeving. Daarom is het belangrijk dat we de 'Gebiedsinvesteringen Netten op Zee' actief benutten om onze leefkwaliteit te waarborgen. Met de voorstellen die het college aan de raad voorlegt, kan het CDA het daarom alleen maar instemmen. Dit doet recht aan onze leefomgeving. Maar nogmaals, het is jammer dat het nodig is. We hebben nog enkele opmerkingen over de bestemmingen van de gebiedsinvesteringen. Als we kijken naar het Poelbos, hebben wij als partij het belang van deze groene zone tussen Goes, ’s Heer Hendrikskinderen en ’s Heer Arendskerke al jaren geleden erkend. In ons verkiezingsprogramma pleiten wij ervoor dat de gemeente met betrokken stakeholders in deze periode een plan uitwerkt én realiseert om tot een kwalitatieve opwaardering te komen. Dat lijkt nu handen en voeten te krijgen. Daar zijn we trots op. Maar, de aanleiding hiervoor is niet wat wij hadden verwacht. Dat is immers de transitie naar duurzame energie en het effect dat dit heeft op ons landschap. Het CDA onderstreept een voorwaarde dat de Borselse Voorwaardengroep heeft gepresenteerd op 10 april aan Minister Jetten: geen verdere impact meer op het huidige landschap. Recht doen aan het Poelbos Het CDA wil recht doen aan het Poelbos en wil graag een toezegging van het college dat ze zich hard gaan maken om toekomstige beroepen op het Poelbos bij nieuwe aanlandingsprojecten zeer goed af te wegen. Het mag niet zo zijn dat wanneer wij deze investering doen, dat er over enkele jaren toch weer de snoeischaar en schop erin moet. Een integraal Rijksinpassingsplan, een andere voorwaarde uit het Borselse voorwaardenpakket, zou de plaats zijn voor het kwaliteitsbehoud van het Poelbos na opwaardering. Laten we over enkele jaren niet nogmaals constateren dat het jammer is dat gebiedsinvesteringen nodig zijn. Dan het Veerse Meer, de gebiedsontsluiting Veerse Meer Zuid en de recreatiezone Wolphaartsdijk Het gebied verdient een kwaliteitsslag en een groot gedeelte van de gebiedsinvestering gaat hier dan ook naartoe. Het CDA is hier op werkbezoek geweest, we zijn aanwezig geweest bij de debatavond. De betrokkenheid van de inwoners bij deze onderwerpen is enorm. Het is daarom goed om te lezen dat inwoners actief betrokken worden bij de voorbereiding en uitvoering. “Verschillende projecten” klinkt nog een beetje mysterieus, maar we hebben vertrouwen in wat komt. Het CDA hoopt dat we in september dit jaar direct aan de slag kunnen!

Raadspraat: Luisteren we nog echt naar elkaar?

ChristenUnie ChristenUnie Kampen 08-05-2024 17:07

Regelmatig sta ik met mijn blauwe ChristenUniejasje aan te “luisteren op de Oudestraat”. Met een vraag of stelling over een actueel onderwerp gaan we in gesprek. Ik hoor nogal eens “jullie in de politiek luisteren toch niet naar ons”. Uit onderzoek blijkt dat 80% van de Nederlanders toegeeft niet altijd goed te luisteren tijdens een gesprek. Zes op de tien mensen zegt dat dat komt door afleidingen als smartphones en social media. We zijn veel online, zenden veel, maar wordt er ook geluisterd en luisteren politici echt niet?

Luisteren is aandacht

Het woord ‘luisteren’ betekent: met aandacht horen. Door de mobiele telefoon is onze aandacht verplaatst naar het scherm en minder naar het gesprek. We krijgen echt contact met elkaar als we luisteren om te begrijpen en niet luisteren om te reageren.

Politici luisteren naar kiezers en schrijven de kern daarvan op in verkiezingsprogramma’s. In Kampen zijn er 10 verkiezingsprogramma’s en kunnen we zonder compromissen niet tot een besluit komen. Toch verwachten veel mensen dat hun eigen vertegenwoordigers precies doen wat ze beloven. Bij het sluiten van compromissen is er wel geluisterd maar voelen velen zich niet gehoord, zijn teleurgesteld. En dat is jammer. 

Participeren is meedoenIn de gemeenteraad besluit ik mee over plannen in onze leefomgeving: bouw van woningen, zonnepanelen, windmolens, huisvesting arbeidsmigranten, parkeerplaatsen, fietspaden, kap of aanplant van bomen, enzovoort. Dit jaar is de “Omgevingswet” ingegaan. Het doel van deze wet is dat iedereen meedenkt, meepraat en meebeslist over de inrichting van de leefomgeving. Voorwaarde is wel dat u meedoet, dan heeft u invloed en wordt er naar u geluisterd. Dat gaat niet helemaal vanzelf want in onze samenleving wil of kan niet iedereen meepraten of meedoen. Participatie kan op verschillende manieren. Via panels, adviesraden en digitale platforms kun je ervoor zorgen dat je mening wordt gehoord. 

Draagvlak is steunDraagvlak is steun voor gemeentelijke beslissingen. Het excuus dat politiek wordt bedreven in achterkamertjes en dat “er toch niet wordt geluisterd naar de mensen” gaat niet op als de gemeente inwoners actief betrekt in de besluitvorming. Het is met vallen en opstaan succesvol gelukt bij bv. “Herinrichting Bolwerk Buitenwacht”, de “Nieuwe markt”, “Woningbouw Bovenhavenkwartier”, “Sonnenbergkwartier” en de “Skatebaan”.

Besluiten is kiezen In de politiek nemen we besluiten door een keuze te maken nadat we wensen en eisen vanuit de samenleving tegen elkaar hebben afgewogen. Als bv. mensen inspreken omdat ze tegen een dijkverbetering zijn, doen we het als beslissers dan goed als we de dijkverbetering stopzetten. Of doen we het goed als we luisteren en het plan proberen aan te passen. We moeten vaak besluiten in het belang van velen. We luisteren naar mensen maar kunnen niet alle mensen tevreden stellen: 100% draagvlak is niet haalbaar

Luisteren is iets anders dan mensen gelijk of hun zin geven. Het is de zorgen en waarden van mensen onderdeel laten zijn van de overwegingen. Ook als een besluit anders is dan u had gehoopt, dan bent u wel gehoord. 

Ik spreek u graag op de Oudestraat of ergens anders in onze mooie gemeente.

Deze bijdrage is geschreven door Harro Pruijssen van de ChristenUnie. 

https://kampen.christenunie.nl/k/n37467/news/view/1495932/631962/harro

Contact via fractie@kampen.christenunie.nl

Controles op overlast op en rondom Maasboulevard

Leefbaar Rotterdam Leefbaar Rotterdam Rotterdam 08-05-2024 15:49

Al geruime tijd krijgt Leefbaar Rotterdam signalen over overlast op en rondom de Maasboulevard. Van automobilisten die hangen, rommel maken, toeteren, lachgas gebruiken en meer. Naar aanleiding van de signalen hebben we schriftelijke vragen gesteld aan de Burgemeester, waarin we pleiten voor controles.

“Lachgaslurkende lullo’s mogen het woongenot van omwonenden niet verzieken. Daar moet hard op worden ingegrepen! Fijn dat de politie nu al grootschalige controles heeft gehouden op de Maasboulevard, Rhijnspoorkade en De Esch. Wij hopen dat deze controles vaker volgen en dat de overlast hard aangepakt wordt.”, aldus Leefbaar-fractievoorzitter Ingrid Coenradie. Naast de grootschalige controles, is er besloten om een mobiele camera te plaatsen bij de Watertorenweg in De Esch. “Daar zijn we erg blij mee, er wordt volop gewerkt aan de aanpak van de overlast.”, aldus Coenradie.

Naast grootschalige controles, ziet Leefbaar Rotterdam ook graag een inrijverbod bij plekken waar veel overlast is door groepen automobilisten. Met een inrijverbod is het ’s avonds en ’s nachts onmogelijk om nog herrie te schoppen met de auto, want je mag er simpelweg niet komen. Ingrid Coenradie licht toe: “En mensen die er toch hangen, kunnen door Handhavers en Politie eenvoudig op de bon geslingerd worden. Zo kan je naast de grote controles, tussentijds ook korte doeltreffende controles uitvoeren”.

Ervaart u structureel overlast? Meld het bij ons! Melden kan via www.leefbaarrotterdam.nl/overlast. Met de meldingen kunnen wij actie ondernemen, zowel achter de schermen als -indien nodig- groter. Aan de hand van meldingen aan het Cor Kieboomplein hebben wij bijvoorbeeld gezorgd voor extra controles, waarbij al meerdere bekeuringen zijn uitgedeeld.

STRIJD VOOR BEHOUD BEVOLKINGSONDERZOEK IN ZUTPHEN

SP SP Zutphen 08-05-2024 15:49

Het tweejaarlijkse bevolkingsonderzoek naar borstkanker wordt sinds kort niet meer in Zutphen gedaan. Mensen moeten nu naar Deventer of elders. SP'er Fienke van Veen maakt zich hier boos over en staat met dit opinieverhaal in weekblad Het Contact.

Het verplaatsen van het onderzoek naar Deventer maakt mij boos, omdat ikzelf borstkanker heb gehad en weet hoe belangrijk het is om deze ziekte te voorkomen. Jarenlange sociale strijd was nodig om deze vorm van preventieve zorg af te dwingen, nu wordt het afgebroken waar we bij staan. Zwijgzaam toekijken is geen optie.

Je kunt je afvragen of 15 kilometer reizen dan zo ver is. Als je een auto hebt of vrienden die je even wegbrengen is dat geen probleem. Maar als je dat niet hebt en slecht ter been bent, kan de verplaatsing naar Deventer genoeg reden zijn om de tweejaarlijkse oproep een keer over te slaan. En precies deze verschillen tussen mensen waren ooit aanleiding om het in 1990 gestarte bevolkingsonderzoek naar borstkanker juist laagdrempeling en vooral dichtbij te organiseren.

SOCIALE STRIJD WAS EN IS NODIG OM ZIEKTE TE VOORKOMEN

Al in 1975 vroeg de Vereniging ‘Voorkomen is Beter’ (VVIB) aandacht voor de sociaaleconomische gezondheidsverschillen en voor preventieve gezondheidszorg. De SP richtte deze vereniging op, omdat SP’ers onder hun ogen zagen gebeuren dat fabrieksarbeiders ziek werden door hun werk. Vanuit hun veilige kantoren ontkenden fabrieksbazen dat zij hier iets mee te maken hadden, terwijl zij winst maakten over de ruggen van werkende mensen. 

Dat vandaag de dag iedereen erkent dat bijvoorbeeld asbest kankerverwekkend is, komt door de sociale strijd die gevoerd is. Centraal actiepunt van de VVIB was een jaarlijkse gezondheidstest voor iedere Nederlander, om ziekten eerder op te sporen en erger te voorkomen. Dit leidde tot het latere bevolkingsonderzoek, waarvoor iedereen in Warnsveld en Zutphen gewoon in hun eigen gemeente terecht kon. Zoals we tot voorkort ook in ons eigen ziekenhuis terecht konden voor spoedeisende hulp en verloskunde. 

PERSONEELSTEKORT IS GEEN OORZAAK, MAAR SYMPTOOM

Wat is er precies veranderd waardoor dit niet meer mogelijk zou zijn? Volgens de organisatie achter het bevolkingsonderzoek is de locatie Zutphen opgeheven vanwege een tekort aan personeel. Maar een personeelstekort komt niet uit de lucht vallen. Het is geen oorzaak, maar een symptoom. Al sinds de jaren ’80 hebben achtereenvolgende kabinetten de publieke sector uitgekleed, vermarkt en kapot bezuinigd. Terwijl zorgmedewerkers het moeten doen met applaus als waardering, krijgen consultants, accountmanagers en executive coaches aan de lopende band geldbonussen. Wie de maatschappij zo wil blijven inrichten, vraagt om een personeelstekort in de zorg.

ALGEMEEN BELANG BOVEN ‘MARKTCONFORM’

Het goede nieuws is dat het geen onvermijdelijk natuurverschijnsel is. Met de goede keuzes is het op te lossen. Werken in de publieke sector moet hoog in het aanzien komen te staan. Algemeen belang moet boven ‘marktconform’ komen te staan. En natuurlijk is dit in de eerste plaats aan de landelijke politiek. Maar van mijn gemeente verwacht ik ook iets. “Iedere burger heeft recht op goede gezondheid, een gezond leven en toegankelijke en goede zorg”. Deze woorden uit het coalitieakkoord zijn geen knip voor de neus waard als de gemeente nu geen actie onderneemt.

Het bevolksingsonderzoek terug in Zutphen is niets te veel gevraagd. Er zijn al te veel zorgvoorzieningen verdwenen. Sociale strijd is het antwoord op sociale afbraak. Ik ga ervanuit dat de gemeente aan onze kant staat.

'Made in Europe' voor Europa's toekomst

CDA CDA Brummen 08-05-2024 15:29

Met het Made in Europe Keurmerk spreken wij onze waardering uit voor onze (lokale) ondernemer(s) en vragen wij aandacht voor het behouden van productie van artikelen binnen Europa, en dus ook in Nederland. Waarom?Veel producten worden in China geproduceerd en voor ons gas waren we langere tijd afhankelijk van Rusland. Een doorgeschoten marktwerking en naïviteit liggen hieraan ten grondslag. Dit maakt Europa kwetsbaar; dat moet en kan anders. Hoe?Het CDA wil dat meer producten in Europa gemaakt worden. Dat vraagt niet alleen iets van de politiek, maar het vraagt ook iets van ondernemers en consumenten. Samen moeten wij de omslag maken en ondernemers ondersteunen en stimuleren door bewust te kiezen voor producten die in Europa gemaakt zijn. Met het Made in Europe Keurmerk laat het CDA zien dat wij trots zijn op onze ondernemers. Het CDA roept met deze actie op om ook als consument producten uit Europa een warm hart toe te dragen en zo te zorgen dat wij minder afhankelijk zijn van landen buiten Europa.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.