Op weg naar een nieuw
verkeersplan voor alle Culemborgers
Opzet en planning
Op 27 februari 2018 werd begonnen met het opstellen van een
nieuw GVVP (Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan), een verkeersplan of
misschien beter een Mobiliteitsplan. Een plan van aanpak dat uit 3 fases
bestaat werd door de Gemeenteraad in september 2018 besproken en vastgesteld.
·
Fase 1 - Evaluatie, inventarisatie en analyse
De resultaten van deze fase worden aan de raad
voorgelegd met daarbij vragen als: welke
knelpunten zijn er? Is de lijst volledig? Hoe komen we tot een
toekomstbestendig mobiliteitsbeleid en wat vinden we nu echt het meest
belangrijk? Afgesloten 18
april 2019 met een overzicht van een online inventarisatie van knelpunten onder
Culemborgers.
·
Fase 2 - Opstellen GVVP en maatregelenpakket
De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden
op een rij gesteld met hierbij een concept-prioritering. De
belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd, zodat zij
richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten. Dit
staat voor 24 juni 2019 gepland.
·
Fase 3 - Afronding en rapportage
Het definitieve GVVP wordt ter vaststelling
voorgelegd aan de Raad. Besluitvorming
in het 4de kwartaal 2019.
Informatie
Meer
informatie en data over de verkeerssituatie in en om Culemborg kunt u hier
vinden:
·
Verkeerstellingen:
www.traffitel.nl
·
Inventarisatie onder bewoners 2018/2019:
https://www.geosolutions.nl/sites/GVVP-Culemborg/
·
Rapportage aan de Raad fase 1:
https://culemborg.raadsinformatie.nl/document/7510529/1/GVVP_Culemborg_raad_1
·
Onveilige trajecten:
https://www.bliq.report/nl-NL/51.87755072458889/5.151557922363282/11/1_1511/0
VVD Culemborg – 1sterkCulemborg
Voor de VVD Culemborg zijn de uitgangspunten voor mobiliteit
in ons verkiezingsprogramma “Mouwen opstropen en Doen!” 2018-2022 samengevat :
“Het is belangrijk dat de doorstroming van al het verkeer
in het wegennet optimaal is. Culemborg kent veel forensen en dit geeft grote
drukte in de spits op de in- en uitvalswegen, richting het station en naar de
regionale voortgezet onderwijslocaties.”
en
“Om het dichtslibben
van het wegennet in onze gemeente te voorkomen, gaan we werken aan een
integraal verkeersbeleid met aandacht voor voetgangers, fietsers en
automobilisten.”
Met de eerste aanzet voor het nieuwe Mobiliteitsplan voor
Culemborg heeft de VVD Culemborg op 17
april 2018 een eerste bijeenkomst “Zonder gedoe van A naar B” georganiseerd
om inwoners te attenderen op de plannen en een ieder hier zo veel mogelijk
proberen vroegtijdig bij te betrekken.
Mooi resultaat van deze eerste bijeenkomst was dat onder de
apolitieke leiding van Erik van Garderen een klankboordgroep ontstond van
betrokken inwoners die met de gemeente in gesprek is gegaan over de te maken
plannen. In twee sessies hebben zij bij de gemeente hun visie ingebracht vanuit
het bewonersperspectief.
Voor Culemborg als aantrekkelijk woon-, recreatie- en
werkstad is een goede bereikbaarheid onontbeerlijk. In de VVD bijeenkomst
‘Goede bereikbaarheid essentieel voor Rivierenland’ van 24 februari 2019 met o.a. kandidaat-statenlid Mark Smits, Gedeputeerde
Jan Markink en VVD 2de
kamerlid Remco Dijkstra is daar op alle niveaus aandacht voor gevraagd.
Afgelopen donderdagavond
13 juni 2019 organiseerde de VVD Culemborg een tweede thema-avond “Zonder gedoe
van A naar B” om op basis van de VVD uitgangspunten, de opgehaalde
inventarisatie en met de inbreng van ’de gewone burger’ stellingen en
visiepunten op te halen om fase 2 voor het zomer reces te kunnen afsluiten
Een korte introductie
werd verzorgd door Jasper van Everdingen over historische ontwikkelingen en Roger
van Asselt over recente inventarisatie bij inwoners. Han Braam merkte op dat
dit een plan is voor de lange termijn, voor alle plannen en ideeën wel politiek
draagvlak moet zijn maar zeker ook financiële afwegingen gemaakt zullen moeten
worden. Vervolgens werd door Erik van Garderen nog de werkwijze van de
klankbordgroep toegelicht en iedereen
die niet verbonden was aan de politiek of een belangengroep uitgenodigd zich
bij de klankbordgroep aan te sluiten.
Vervolgens is er in 5
werkgroepen discussie geweest en input voor veen visie en stellingen opgehaald;
1. Mobiliteit gemotoriseerd verkeerd o.l.v.
Kees de Raad
2. Mobiliteit ongemotoriseerd verkeer o.l.v.
Margriet Kuijer / Amy van der Lee
3. Culemborg Koopstad o.l.v. Jasper van
Everdingen
4. Spoorse doorsnijdingen o.l.v. Roger van
Asselt
5. Bereikbaar Culemborg o.l.v. Han Braam
De druk bezochte
avond , met een goede mix van Oude en Nieuw Culemborgers, bewoners uit Oost en
West en een brede vertegenwoordiging van het buitengebied werd afgesloten met een gezellige napraat over het goede
leven in ons mooie Culemborg.
Prioriteiten en visie richting
De belangrijkste opgehaalde uitgangspunten (op hoofdlijnen)
die voor het nieuwe Mobiliteitsplan zouden moeten gaan gelden zijn;
Ø
Ruim baan voor fietser, d.m.v. een gescheiden fietspaden;
Ø
Gemotoriseerd - en langzaam verkeer scheiden,
niet beperken;
Ø
Voetgangersverkeer veilig op een eigen trottoir,
en daardoor veilige en toegankelijk is t.o.v.
gemotoriseerd en fietsverkeer;
Ø
Verkeersveiligheid vergroten door zichtbaarheid
op kruisingen/rotondes te verbeteren, ook in het buitengebied;
Ø
Met het oog op de ligging van Culemborg aan de
Lek aandacht voor een veilige en snelle evacuatie.
Forensenverkeer
in en uit Culemborg:
·
Gemotoriseerd
-
Via Noord-Zuid verbindingen naar de N320 leiden;
-
Bestaande ‘Noord-Zuid’ verbindingen (Wethouder
Schoutenweg-Laan naar Parijsch-Erasmusweg en Rijksstraatweg) uitbreiden met de
“Zump” en “Stokvisweg” optie met een volwaardige aansluiting op de N320;
-
De N320 afslag “Beesdseweg” uitbreiden met een
volwaardige aansluiting N320 en verder inrichten als Noord-Zuid ontsluiting
naar Otto van Reesweg.
·
Ongemotoriseerd
-
Fiets forenzen vanuit oost-, west- en zuidzijde laten aansluiten op het in
te richten fietspad “Brugmanpad” aan de oostzijde ven het spoor-talud, in het
verlengde van de noord-zuid as van Culemborg;
-
Fietsontsluiting noordzijde op “Brugmanpad” op
termijn laten aansluiten middels fietsbrug over de Lek;
-
Nieuwe spoorse-doorsnijding(en) voor
Fietsverkeer oost-west;
·
Openbaar vervoer
-
Hogere frequenties bus en trein verkeer.
Bestemmingsverkeer
binnen Culemborg:
·
Autoluwe binnenstad en verkeersvrije Markt, in
het verlengde van een autoluwe binnenstad uitvoeren van een onderzoek naar de verplaatsing
van de veerpont naar het verlengde van de Weidsteeg.
·
Hogere dichtheid en frequentie voor doelgroepen
en OV vervoer.
·
Binnen Culemborg, vanuit de wijken,
keuzevrijheid in vervoersmiddel om je buren en faciliteiten in Culemborg te
kunnen bereiken.
·
Eenduidige inrichting (hoofd) ontsluitingswegen
met 50 km snelheid, overige wegen 30 km gebied.
·
Goede, overzichtelijke en veilige passage
mogelijkheden voor (grote) landbouwvoertuigen van oost naar west m.b.t. het
spoor talud.
Hoe nu verder
De gemeenteraad heeft maandag
24 juni 2019 om 20.00 uur in het Stadhuis (Oude Vismarkt 4) een
‘Beeldvormende avond’ waarin fase 2 wordt afgesloten d.m.v. het kiezen t.a.v.
stellingen om zo :
“De belangrijkste keuzes en dilemma’s worden aan de raad voorgelegd,
zodat zij richting kunt bepalen door het stellen van prioriteiten.”
Om de juiste keuzes en afwegingen te maken zijn belangen
groepen, zoals De Fietsersbond, Ouderenbonden en -verenigingen, scholen,
OV-vervoerders, etc. voor deze avond uitgenodigd zodat raadsleden zich een
beeld kunnen vormen over de keuzes en dilemma’s.
Deze avond is openbaar, dus u allen bent van harte welkom.
Aanmelden kan via griffie@culemborg.nl
Na deze avond zal er in het najaar een vervolg bijeenkomst
zijn van de gemeenteraad voor bespreking van de plannen en besluitvorming. Maar
voordat dat zo ver is zal de VVD Culemborg iedereen nog uitnodigen van een
derde thema-avond “Zonder gedoe van A naar B”.