Het politiek seizoen gaat weer beginnen! Het zal het jaar worden waarbij het college van Uitgeest daadwerkelijk tot uitvoer van plannen gaat komen. Waar zal de broodnodige woningbouw komen? Hoe gaat het centrum van Uitgeest eruit zien? Hoe zal de jeugdzorg in Uitgeest zich verder ontwikkelen? Op landelijk niveau wordt de uitwerking verwacht van het luchtverkeersbesluit. Hoe gaat het hinderplan van Schiphol eruit zien? Deze is belangrijk voor Uitgeest omdat Schiphol, onder voorwaarde, mag groeien tot 540.000 vluchten. Afgelopen donderdag was Rene Oud, fractievoorzitter van D66 Uitgeest, uitgenodigd door tweede-kamer lid Jan Paternotte om het over de duurzame groei van Schiphol te hebben. We zullen jullie op de hoogte houden van deze voortgang! Morgen, 2 september 2019 om 20:00, is de steunfractievergadering van D66 Uitgeest. Wil je een keer aanwezig zijn stuur dan een berichtje via Facebook of via de mail: secretaris@d66uitgeest.nl Rene en Thijs hebben weer zin in het nieuwe politieke seizoen en zullen het college (inhoudelijk) kritisch volgen. We willen geen traditionele oppositiepartij zijn die ‘overal’ maar op ‘tegen’ zijn. We zullen trachten voorstellen bij te sturen waar nodig en goede plannen van dit college steunen wij! Foto: Het pamflet wat in de gang van D66-vleugel hangt in de 2e kamer.
34 documenten
Draagt Schiphol echt zoveel bij aan ...
GroenLinks Haarlemmermeer 09-07-2019 05:44
Draagt Schiphol echt zoveel bij aan de Nederlandse economie? Nee, zegt econoom Manshanden: Uit onderzoek blijkt dat de groei van de economie bijdraagt aan de groei van Schiphol. Niet andersom. "Van de eerste honderdduizend vluchten op Schiphol hebben wij als maatschappij heel veel lol. Dat zijn economisch nuttige zakenreizen en mensen die een keer op vakantie gaan. Dat is bijzonder, daar halen zij veel geluk uit. Bij de laatste honderdduizend vluchten is dat heel anders."
Vorige week werd bekend dat Schiphol van het kabinet vanaf 2021 verder mag groeien. Dertig jaar geleden had econoom Walter Manshanden dat besluit begrepen: een groter Schiphol was toen goed voor de economie. Inmiddels vindt Manshanden dat Mainportdenken hopeloos achterhaald. ‘De enige plekken waar...
Minister Cora van Nieuwenhuizen ...
Lokaal Apeldoorn Apeldoorn 05-07-2019 20:45
Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft de Tweede Kamer geinformeerd over de ontwikkeling van Schiphol. Voor de kamerbrief en bijbehorende informatie verwijs ik u naar de volgende link: https://luchtvaartindetoekomst.nl/luchtvaarnota/documenten-luchtvaartnota/HandlerDownloadFiles.ashx?idnv=1369408 De komende maanden krijgen betrokken partijen de gelegenheid te reageren op de aanpak voor de eerste jaren na 2020. Daarom organiseert het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een inloopbijeenkomst op dinsdag 16 juli 2019 tussen 16:00 - 21:00 in Expo Haarlemmermeer. Via deze link kan u zich opgeven: https://www.lyyti.fi/reg/inloopbijeenkomst Red de Veluwe Liegveld Vliegveld Teuge Apeldoorn Be Like Hoge Veluwe National Park Gelderland De Stentor Apeldoorn RTV Apeldoorn RTL-Boulevard Amsterdam Airport Schiphol
➡️ Bizarre timing: aan het begin van ...
GroenLinks Haarlemmermeer 05-07-2019 18:15
➡️ Bizarre timing: aan het begin van het zomerreces maakt het kabinet de plannen voor Schiphol bekend: doorgroeien naar 540.000 vluchten per jaar. ➡️ Bizarre timing: een week na het presenteren van de klimaatplannen van 'het groenste kabinet ooit'. ➡️ Bizarre timing: Twee weken na de publicatie van het alarmerende rapport van het RIVM over de relatie tussen Schiphol, ultrafijnstof en gezondheidsrisico's. ➡️ Bizarre timing: er ligt een ingrijpend stikstofarrest waarover niemand nog weet wat de gevolgen zijn voor welke bouw en uitbreiding dan ook. ➡️ Bizarre timing: er is een geschil met Brussel over milieueffectrapporten. ➡️ Bizarre timing: uitgerekend minister Cora van Nieuwenhuizen heeft een luchtvaartnota in ontwikkeling waarvoor zij betrokken nederlanders, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties gevraagd heeft een zienswijze in te dienen. Ook GroenLinks Haarlemmermeer heeft zo'n zienswijze ingediend. De nieuwe luchtvaartnota zou eind van dit jaar gepubliceerd en besproken worden. ➡️ Bizarre timing: eerder deze week uitkomst milieutechnisch onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van Greenpeace: Schiphol stoot bijna net zoveel CO2 uit als alle auto’s in Nederland bij elkaar. ➡️ Ook de bewonersorganisatie Schiphol is verbijsterd. "Terwijl we in overleg zijn met de minister, op haar verzoek, over de toekomst van Schiphol neemt ze een besluit dat Schiphol mag groeien".
"Alle sectoren moeten aan de bak met groen beleid, maar blijkbaar niet de luchtvaart."
Twee fractieleden van ...
Gemeenschapsbelang Venhorst-Boekel Boekel 02-07-2019 17:33
Twee fractieleden van Gemeenschapsbelang waren ook aanwezig op de publieksbijeenkomst over de reactivering van Vliegbasis de Peel/ Luitenant Generaal- Bestkazerne in Vredepeel. Tijdens de zeer druk bezochte avond kregen aanwezigen informatie over de aanleiding en bedoeling van het weer in gebruik nemen van deze vliegbasis. Het is op dit moment nog niet duidelijk hoe de vliegbewegingen gaan worden en wat dit betekent voor de inwoners van de gemeente Boekel. Er zijn veel opmerkingen gemaakt over de "dichtheid" van het aantal (militaire) vliegvelden in Brabant en vlak over de grens. Ook het feit dat de Rijksoverheid wettelijk heeft bepaald dat de grenswaarden voor luchtkwaliteit niet gelden bij een luchthavenbesluit, stuitte op onbegrip bij aanwezigen. Ook veel vragen over de stikstofuitstoot en wat dit betekent voor de regio. Hierop kon geen antwoord worden gegeven. Op dit moment ligt het concept Notitie Reikwijdte en Detailniveau ter inzage waarop men een zienswijze in kan dienen. Op basis hiervan wordt later een Milieu Effect Rapportage (MER) opgesteld waarop men ook een zienswijze kan indienen. Meer informatie is te vinden op: www.rijksoverheid.nl/depeel . Vragen kunnen via informatiedepeel@mindef.nl gesteld worden. Natuurlijk blijven we deze ontwikkelingen volgen. https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/3032622/Wordt-de-slapende-luchtmachtbasis-De-Peel-wakker-Het-porselein-viel-hier-uit-de-kast https://www.ed.nl/de-peel/omwonenden-vliegbasis-de-peel-gruwen-van-komst-straaljagers~a7d06333/
De 'slapende' luchtmachtbasis De Peel moet vanaf 2022 plaats bieden aan twaalf gevechtsvliegtuigen die gezamenlijk maximaal 3600 vliegbewegingen (starts en landingen) maken. Defensie wil dan drie keer per jaar oefenen rondom de basis in blokken van zes weken. Dat bleek maandagavond tijdens de inform...
Weer ondeugdelijkheden in onderzoek ...
GroenLinks Raalte 03-06-2019 20:22
Weer ondeugdelijkheden in onderzoek Lelystad Airport
Persbericht 3 juni 2019: economische onderbouwing Lelystad Airport niet in de haak Het positieve economische effect van luchtvaart in het algemeen, en de opening van Lelystad Airport in het bijzonder is veel geringer dan de cijfers die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hanteert. Die cijfers wemelen namelijk van fouten, inconsistenties en onjuist gebruik van kengetallen, en kunnen geen basis zijn voor welk beleid dan ook. De Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) hebben een second opinion laten uitvoeren op het door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat opgestelde rapport ‘Verkennende MKBA beleidsalternatieven luchtvaart’. In deze second opinion zijn de in opdracht van het ministerie de door bureau Decisio gemaakte berekeningen getoetst en waar nodig gecorrigeerd. Deze correcties wijzen uit dat zowel het limiteren van de groei van Schiphol als het dichthouden van Lelystad Airport de Nederlandse economie niet schaadt. Onder meer zijn fouten gevonden bij het berekenen van de welvaarts-, milieu- en klimaateffecten van de luchtvaart in Nederland. Zo zijn de maatschappelijke kosten van toenemende geluidshinder door in- en uitkomend vliegverkeer te laag ingeschat. Tegelijk zijn de welvaartseffecten - de baten voor de Nederlandse economie - te optimistisch ingeschat. De openstelling van Lelystad Airport en verdere groei van Schiphol stimuleren vooral een verdere doorgroei van het goedkope leisure-verkeer, en daarmee de toeristische sector in binnen- en buitenland. De toegevoegde waarde van deze groei is voor Nederland uiterst beperkt, en weegt niet op tegen de maatschappelijke kosten van meer vliegbewegingen. Uit de second opinion komt bovendien naar voren dat Lelystad Airport de provincie Flevoland nauwelijks extra banen bezorgt. Lelystad Airport levert aldaar slechts 60 extra banen op voor mensen die nu nog werkloos zijn. Alle andere banen die ontstaan door de opening van Lelystad Airport verdringen andere banen, of moeten worden ingevuld door EU-migranten. Met name het bestuur van Flevoland zou zich moeten realiseren dat opening van Lelystad Airport het leefklimaat van haar eigen provincie en de overige getroffen provincies in ernstige mate verslechtert, zonder dat daar veel tegenover staat. Marco Middelkoop, voorzitter van de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen: “het economische argument voor opening van Lelystad Airport blijkt niet valide. Opnieuw is ondeugdelijk onderzoek gepleegd, en zijn ondeugdelijke berekeningen gemaakt. Weer ten nadele van inwoners, en weer ten voordeel van Schiphol. Dit rekenwerk biedt geen basis om Lelystad Airport te openen.”
Lokaal Halderberge heeft samen met ...
Lokaal Halderberge Halderberge 07-05-2019 17:13
Lokaal Halderberge heeft samen met Progressief Halderberge vragen gesteld over de verhuizing van het Airborne festival van vliegveld Seppe (AKA Breda AirPort) naar een weiland in de omgeving. We delen de zorgen van de buurtbewoners en vinden het geen stijl dat ze in de krant moesten lezen van het voorgenomen evenement in hun achtertuin. De hele brief lees je op onze website: http://lokaalhalderberge.nl/wp-content/uploads/2019/05/20190503-Airborne-Festival.pdf
BOSSCHENHOOFD - Een hardcorefestival, niet ver van de bewoonde wereld vandaan, kan dat wel? Bewoners van de Bosschenhoofdsestraat hebben grote zorgen bij de verhuizing van het Airborne Festival (voorheen Daylight) van het vliegveld naar een weiland aan hun straat.
Reactie ChristenUnie op artikel ...
ChristenUnie Ede 03-05-2019 12:41
Reactie ChristenUnie op artikel ‘Wethouder, blijf wakker!’ ChristenUnie Ede is nog lang niet gerustgesteld door de laatste berichten over Lelystad Airport. Tegelijkertijd zijn we als fractie voorzichtig positief over de voornemens van de minister om hoger over de Veluwe en gemeente Ede te vliegen. Raadslid Niek van den Brink: “De minister lijkt autonome groei op Lelystad Airport toe te gaan staan wat op de langere termijn tot meer vliegbewegingen kan gaan leiden. Ook hebben we nog geen inzicht in de nieuwe vlieghoogte van de vliegtuigen. Hoeveel hoger wordt er straks gevlogen? Wat is het effect hiervan? Hoe worden die vlieghoogtes geborgd? Kortom, reden om het proces kritisch te blijven volgen. Wij roepen de Edese wethouder luchtvaart, Leon Meijer, op om hier aandacht voor te blijven hebben”. “Daarnaast vraagt de ChristenUnie zich af hoe de uitbreiding van Lelystad Airport zich verhoudt tot de groei van de luchtvaart, dan wel de wens om die groei te stoppen. Schoon vliegen zit er de komende decennia nog niet in. Tegelijkertijd weten wij dat we als lokale fractie hier niet over gaan. Op onze landelijke bestuurders ligt de opgave om voor wat betreft het klimaat i.r.t. de luchtvaart met een geloofwaardig verhaal te komen”. https://edestad.nl/lokaal/hoog-over-ede-wethouder-blijf-wakker-585187
[EDE] Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) kondigde in een brief, die zij op donderdag 18 april aan de Tweede kamer schreef, aan dat twee maatregelen ervoor moeten zorgen dat er ruim voor de algehele herziening van het luchtruim in 2023 sprake zal zijn van minder laagvliege...
Laagvliegroutes Friesland NEEBron ...
GroenLinks Hollands Kroon 27-04-2019 05:27
Bron Red de Veluwe: (stukje is door ons aangevuld) Ineens kwam vorige week donderdagavond nieuws uit de hoge hoed van de minister. Volgens haar zijn de laagvliegroutes niet lang meer nodig. Want vanaf 2022 zouden de vliegtuigen van Lelystad, tussen die van Schiphol, door kunnen klimmen naar hoger gelegen luchtruim. Wat de luchtverkeersleiding de afgelopen 10 jaar voor absoluut onmogelijk heeft gehouden, is met 1 persbericht opgelost. Natuurlijk wilde iedereen weten: 'Hoe dan en hoe hoog dan?' Maar voor vragen zoals deze was het ministerie niet meer bereikbaar. Want missie voltooid: we laten de mensen geloven dat de laagvliegroutes van de baan zijn. Niets is minder waar en garanties zijn er niet. Bovendien: Zonder wettelijke vastlegging, onderbouwing en status zijn alle beloftes, ook bij de rechter, helemaal niets waard zoals ook bij het vliegveld in Rotterdam bleek. De rechter kan namelijk geen straf opleggen als de vlieghoogtes - ook de minimale - geen wettelijke status hebben. De bewoners hebben dus het nakijken, want de rechterlijke macht kan niet handhaven omdat dit niet wettelijk is vastgelegd..... En als je toevallig in de teringherrie komt te zitten is dat jammer maar helaas: want u heeft dan namelijk te maken met een wettelijk aanvaard risico. Punt uit. Als de Tweede Kamerleden hierin meegaan, gaan ze weer akkoord met een plan waarvan de uitkomsten nog onzeker zijn. Net als toen ze 'Ja' zeiden tegen de uitbreiding zonder te weten van de laagvliegroutes.
Al eerder schreven we dat wij een ...
GroenLinks Haarlemmermeer 23-04-2019 19:17
Al eerder schreven we dat wij een zienswijze voor de komende luchtvaartnota hebben ingediend. Ook dorpsraad Rijsenhout deed hetzelfde. VVD Wethouder Jurgen Nobel zegde toe dit ook te doen maar tot op heden hebben we daar niets over gehoord. Maaike Ballieux van GroenLinks: 'De grenzen aan de groei van Schiphol zijn wat ons betreft niet alleen bereikt als het gaat om het behalen van de klimaatdoelstellingen, maar vooral ook als het gaat om leefbaarheid in onze gemeente, en om de veiligheid en gezondheid van onze inwoners', zo staat in de zienswijze te lezen. Lees HCnieuws hierover 👇
[HAARLEMMERMEER] GroenLinks Haarlemmermeer roept minister Cora van Nieuwenhuizen op in de nieuwe Luchtvaartnota meer rekening te houden met inwoners van plaatsen rondom Schiphol. De partij heeft een zienswijze ingediend.