Nieuws van politieke partijen over VVD inzichtelijk

11514 documenten

VVD-burgerlid Leendert Hoek bezoekt Quick Boys

VVD VVD Katwijk 20-05-2024 23:47

https://katwijk.vvd.nl/nieuws/55545/vvd-burgerlid-leendert-hoek-bezoekt-quick-boys

© Irene van der Plas

In de toerbeurt van de gemeenteraad langs de drie grootste voetbalverenigingen van onze gemeente, bezocht VVD-burgerlid Leendert Hoek afgelopen zaterdag Quick Boys. Voorzitter Bart van Kruistum vertelde met trots over zijn club, die dit jaar de beste van de gemeente was en een van de sterspelers – Sem van Duijn – ziet vertrekken naar Eredivisionist AZ.Ook trainer Thomas Duivenvoorden kwam langs en vertelde dat er veel jeugdspelers doorgroeien richting het eerste elftal. Daarnaast spraken we over de plannen van de club voor een nieuw jeugdhonk en de nieuwe aanpak van Quick Boys om de veiligheid op het sportpark te verbeteren.Al met al een fijne en nuttige middag op een zonnig sportpark Nieuw Zuid, waar het eerste elftal met een 4-1 overwinning én winst van de periodetitel een geslaagd seizoen wist te bekronen.

Mid term: hoever staan we

VVD VVD Amstelveen 20-05-2024 09:20

Mid Term: Wat hebben we gerealiseerd tot nu toe

 

Tijdens de campagne van 2022 hebben we in ons verkiezingsprogramma aangegeven waar voor de Amstelveense VVD zich deze raadsperiode in wil zetten. Wat willen we bereiken, wat zijn onze focus punten en van welke regelingen of kaders willen we afscheid van nemen.

 

Nu we halverwege zijn is het een mooi moment om te kijken waar we op dit punt staan en hoever we zijn in het realiseren van onze wensen.

 

Naast onze liberale waarden (vrijheid, verantwoordelijkheid, verdraagzaamheid, sociale rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid) is het uitgangspunt bij de Amstelveense VVD altijd de leefbaarheid in onze stad.

 

Dus kan je hier prettig wonen, voel je je veilig, kan je je gemakkelijk bewegen door de stad, is er onbelemmerd toegang tot goed onderwijs, krijg je de zorg die je nodig hebt, is er voor lichaam en geest genoeg groen om in te verblijven en van te genieten, zijn er genoeg sportmogelijkheden, hoe zit het met de sociale cohesie, kan iedereen op een betaalbare manier verduurzamen, is er genoeg te beleven op het gebied van recreatie, kunst en cultuur en last but not least: is ons gemeentelijk huishoudboekje op orde, waardoor we, met zo laag mogelijke lasten, op al deze punten kunnen blijven leveren, zonder daarbij schuldenlasten op te bouwen waar volgende generaties last van kunnen krijgen.

 

De belangrijkste resultaten van onze inspanningen voor Amstelveen vind u hieronder in bijgevoegd overzicht.

 

(Tekst overzicht)

 

Veiligheid:

ð Met ingang van april 2023 worden in de hele gemeente zogenaamde wijkboa's (buitengewoon opsporingsambtenaren) ingezet. Amstelveen is daarbij opgedeeld in vier gebieden: Noord-Oost, Noord-West, Zuid-Oost en Zuid-West. De wijkboa’s functioneren naast, en werken samen met de reeds langer bestaande wijkagenten.

ð Door middel van de aangenomen motie “Multidisciplinaire interventieteams” hebben we er voor gezorgd dat het Amstelveense veiligheids-budget structureel met €450.000,= per jaar is verhoogd. Preventie, samenwerking tussen de verschillende disciplines en dus een integrale aanpak van problemen wordt hiermee mogelijk gemaakt.

ð We blijven (schriftelijke) vragen stellen en daarmee aandacht vragen voor het terugbrengen van woning- en auto-inbraken, straatintimidatie, cybercrime en oplichting.

ð De zeer verontrustende groei van antisemitisme en antiwesterse tendensen in onze maatschappij onderstreept het belang dat we ons tegen daartegen moeten blijven uitspreken, ervoor zorgen dat onze Joodse Amstelveners zo goed mogelijk beschermd worden en dat er in het onderwijs meer aandacht wordt gegeven aan dit onderwerp d.m.v. lessen over de Holocaust en de intentie achter het woord genocide. De VVD heeft in het voorjaar van 2024 het initiatief genomen tot vragen aan de burgemeester over de stand van zaken op dit gebied en heeft daarnaast met volle overtuiging de (landelijke) verklaring tegen antisemitisme ondertekend.

 

 

Leefomgeving & ruimtelijke ordening:

 

ð We hebben in ons akkoord met de coalitiepartners afgesproken dat de stad mag groeien naar 110.000. Dat is dus de bovengrens.

ð In het coalitieakkoord is ook de VVD wens gehonoreerd dat we de bouwhoogte van nieuwe bouwplannen terugbrengen naar 6 bouwlagen, dat de hoogbouwvisie wordt aangepast en dat het uitgangspunt van “JA het mag, mits…” verandert is in “NEE, tenzij….” Dit is reeds tot uitdrukking gekomen bij bv de plannen voor de bebouwing van de eilanden aan de Bovenkerkerweg

ð Er wordt in de loop van 2024 een begon gemaakt met de vergroening van het Stadshart. Ook een VVD punt en wat ons betreft een voorwaarde voor het voortbestaan van het stadhart. De markt krijgt een ander opstelling en het Stadsplein krijgt veel meer een verblijf functie met veel groen, zitjes en schaduw dmv een groene pergola.

ð Eind 2022 heeft de VVD een raad breed aangenomen motie ingediend met de vraag om een integraal plan van aanpak van de Noordelijke Poeloever. Ondertussen zijn ook het Oude Dorp en de (toekomstige) overkapping van de A9 bij de ANNA onderdeel geworden van de plannen. Het gebied gaat langzaam maar zeker getransformeerd worden van mooie, maar soms kale en wat saaie plek met veel auto’s, naar een locatie voor fijn recreëren, sporten, spelen en ontmoeten voor alle Amstelveners. We verwachten de eerste activiteiten op dit gebied eind dit jaar een aanvang zullen nemen.

 

Wonen:

ð De verdeling bij nieuwbouwprojecten is in deze periode aangepast naar: sociaal 20%, midden 46% en duur 34% en van die nieuw te bouwen woningen wordt 60% koop (mix van alle segmenten) Hierdoor wordt het percentage koopwoningen in onze totale woningvoorraad verhoogd zoals we hebben beloofd.

ð We hebben het toewijzen van de Amstelveense sociale woningen wat meer in eigen hand gekregen doordat we het beslisruimte percentage van 30% naar 50% hebben kunnen verhogen. De druk op dit segment i.c.m. met de vele specifieke doelgroepen zorgt er echter wel voor dat dit een druppel op de gloeiende plaat blijkt te zijn. De VVD wil graag afscheid nemen van de voorrang van statushouders om de kansen voor Amstelveners te verhogen.

ð We vragen extra aandacht voor de bouw van seniorenwoningen en woningen die levensloopbestendig zijn. In het project Bovenkerkerweg en in Nieuw Legmeer komt dit al tot uitdrukking. Private initiatieven op dit gebied, zoals Knarrenhofjes ondersteunt de VVD waar mogelijk.

ð Omdat het percentage middeninkomens in Amstelveen teruggelopen is naar 14% leggen we de meeste nadruk op het bouwen van woningen in het middensegment om het voor deze inkomensgroep meer mogelijk te maken om in Amstelveen te kunnen wonen.

 

 

Ondernemerschap en economie:

ð Citymarketing blijft belangrijk. De aanpak van Visit Amstelveen is zeer succesvol gebleken en wordt dus ook voortgezet.

ð De detailhandels visie en het standplaatsenbeleid zijn aangepast met zoveel mogelijk ruimte voor ondernemen en aangepast aan de eisen van deze tijd.

ð Horeca krijgt de ruimte, we heffen nog steeds geen precario en zijn ruimhartig in ons terrassen-beleid

ð We zorgen ervoor dat er voldoende bedrijfsruimte is voor ondernemers en ondernemingen die zich in Amstelveen willen vestigen. Dit betekent dat de VVD zo nu en dan nee zegt tegen transformaties. We willen dat Amstelveen ook nadrukkelijk een werkstad blijft en niet verwordt tot enkel een slaapstad.

ð Een Amstelveens Stadsfonds staat in de planning. Een fonds waar alle ondernemers, klein en groot naar rato aan bijdragen. Uit dit fonds worden allerlei activiteiten en uitingen gefinancierd ter stimulering van de lokale Amstelveense economie.

 

Onderwijs:

ð Hoewel andere partijen graag onderwijs als het “hunne” willen claimen is de VVD de enige partij die goed onderwijs als liberaal uitgangspunt van gelijke kansen, in haar grondbeginselen heeft staan. We zetten dan ook in op hoogwaardig onderwijs op alle niveaus.

ð Samenwerken binnen de schoolverbanden is belangrijk voor de continuïteit en waarborg van kwaliteit. We hebben recentelijke een motie ingediend waarin we schoolbesturen oproepen elkaar op te zoeken en samen te werken.

ð Onderwijsorganisaties zijn belangrijk, maar we doen het voor de kinderen. De stem van de jeugd en hun ouders is belangrijk en de VVD luister daar dan ook goed naar. We blijven knokken voor het feit dat er voor elk Amstelveens kind in principe een plaats moet zijn op een Amstelveense school.

ð Om het voor onderwijzers en leraren aantrekkelijk te maken om in Amstelveen te komen werken hebben we ervoor gezorgd dat deze groep door voorrang meer kans heeft op een woning.

ð Verstandig spaarbeleid en financiële planning zorgen ervoor dat we miljoenen kunnen investeren in nieuwe schoolgebouwen en de opknap van bestaande gebouwen zodat de Amstelveense kinderen in prettige, toekomstbestendige omgevingen les krijgen. We zijn er trots op dat dit goed lukt.

ð De VVD heeft in het begin van deze periode aandacht gevraagd voor het (mis-) gebruik van mobiele telefoons op school en we zijn dan ook heel blij dat het Amstelveen College de handschoen heeft opgepakt en als eerste school “mobiel vrij” is geworden. De overig scholen zijn ondertussen gevolgd.

 

Verkeer en vervoer:

ð We willen dat onze infrastructuur berekend is op het veilig door onze stad kunnen bewegen door onze (toekomstige) bewoners. Of dat nu lopend, op de fiets, per auto of met het OV is. Dat betekend bv dat de toegestane snelheid in de bebouwde kom rond scholen en op wegen zonder aparte fietsstrook 30km per uur wordt.

ð De fietspaden worden opgeknapt en goede Nood-Zuid routes en Oost-West routes worden verbeterd.

ð Er wordt nu nadruk gelegd op het handhaven van het verbod van scooters op fietspaden en de setjes waarmee e-bikes kunnen worden opgevoerd.

ð We hebben in Amstelveen genoeg parkeerplaatsen in de bestaande buurten, maar door bezoekers van buurtgemeentes, lagere parkeernormen in nieuwbouw buurten en reizigers via Schiphol blijft er te weinig ruimte over voor de Amstelveners. Met het (gefaseerde) invoeren van betaald parkeren zorgen we ervoor dat de Amstelvener gewoon met de auto voor zijn/haar eigen deur kan staan.

ð In winkelgebieden zijn blauwe zones toegevoegd, zodat klanten de winkels gemakkelijk per auto kunnen blijven bereiken.

ð De VVD waakt ervoor dat de keuze voor het gebruik van de auto onverminderd mogelijk blijft. Het ontbreken van een station en van excellent OV in veel van de Amstelveense buurten maakt dat veel mensen (economisch) afhankelijk zijn en blijven van hun auto, en dat we dat als gemeente dus moeten blijven faciliteren.

 

Sport:

ð Deze periode hebben we het (financieel) mogelijk kunnen maken dat er bij de Meerkamp een extra zwembad wordt gebouw. En grote investering die o.a. noodzakelijk was om te kunnen waarborgen dat alle Amstelveense kinderen op jonge leeftijd, zonder ellelange wachtlijsten, zwemles krijgen en dus veilig rond en in het water kunnen vertoeven. De bouw is begonnen en we verwachten over een half jaar een duik te kunnen nemen met z’n allen.

ð We steunen onze sportclubs waar nodig in hun voorbestaan en de recentelijke overname van de HIC velden past in dit kader natuurlijk goed.

ð Sportevenementen op het Stadplein en bv de Poeloever zorgen ervoor dat kinderen en volwassenen op een laagdrempelige manier in aanraking komen met sport. De VVD vindt extra budget voor dit soort evenementen dan ook een prima investering.

ð We hebben ervoor gezorgd dat mogelijkheden voor (individuele) buitensport zijn toegevoegd aan de plannen voor de Noordelijke Poeloever.

 

Zorg en welzijn:

ð We vragen meer aandacht voor vestigingslocaties voor huisartsen en zorgcentra omdat in een aantal buurten er te weinig huisartsen capaciteit is. Deze eisen zijn nu nadrukkelijk vastgelegd in de groter nieuwbouwprojecten. Gemeentelijke ondersteuning bij financiering van praktijkruimtes voor huisartsen zorgde bij ons eerst voor wat twijfel, maar ondertussen zijn we overtuigd van de noodzaak.

ð We maken ons zorgen over de groeiende tekorten binnen het sociale domein en we zorgen ervoor dat er terughoudend omgegaan wordt met het maken van extra beleid.

ð Veel aandacht is er de afgelopen jaren (en terecht) uitgegaan naar welzijn, maar wat de VVD betreft moet er nu meer focus komen op zorg. Zeker in het kader van een steeds ouder wordende bevolking. In dit kader blijven we druk zetten op plannen om te komen tot de oprichting van een onafhankelijk, particulier Amstelveens Hospice. Onderzoek heeft aangetoond dat grote vraag is naar zo’n instelling.

Rondetafelgesprek op 23 mei over Houten Hub

VVD VVD Houten 20-05-2024 07:14

Donderdag 23 mei wordt er een rondetafelgesprek gehouden over Houten Hub, het initiatief om 15 jaar huisvesting te organiseren voor Houtense woningzoekenden, maatschappelijke organisaties, statushouders en kansrijke asielzoekers.

https://houten.vvd.nl/nieuws/55536/rondetafelgesprek-op-23-mei-over-houten-hub

Agenda

RTGDatum & TijdLocatieWieOnderwerp  123/05 19:00uRaadszaalEef Stiekema

Raadsvoorstel Houten Hub

Het rondetafelgesprek kan bijgewoond worden in het gemeentehuis, het rondetafelgesprek kan ook live gevolgd worden via Notubiz

De stukken zijn terug te lezen via deze link.

Vragen of opmerkingen over dit onderwerp en andere kunnen gesteld worden aan: fractie@vvd-houten.nl. Meer informatie over de agenda van de rondetafelgesprekken, dit raadsvoorstel of eerder besproken raadsvoorstellen zijn te vinden via de website van de gemeente

Het raadsvoorstel over Houten Hub wordt in de gemeenteraadsvergadering van 13 juni besproken. 

Samenvatting  Raadsvoorstel Houten Hub

De huisvesting van statushouders en kansrijke asielzoekers in Nederland is een groot maatschappelijk vraagstuk. Ook is er een groot tekort aan woningen voor Houtense woningzoekenden (waaronder starters en jongeren). Er zijn te weinig plekken voor teveel mensen. Daarom roepen zowel de Rijksoverheid, als de provincie als het Centraal Orgaan Asielopvang (COA) gemeenten op om bij te dragen aan deze vraagstukken. Inmiddels is de opvang van asielzoekers verankerd in de Wet gemeentelijke taak mogelijk maken asielopvangvoorzieningen (hierna Spreidingswet genoemd). De opvang van asielzoekers is hiermee niet langer een inspanningsverplichting, maar een wettelijke taak. De indicatieve opgave voor Houten is 344 mensen voor de komende twee jaar binnen de provinciale taakstelling. Hoewel er nu in de formatie van een nieuw kabinet afgesproken is om de ‘spreidingswet’ in te trekken, is deze tot dat dit daadwerkelijk is gebeurd een  wet die uitgevoerd moet worden.

De gemeente Houten wil bijdragen aan bovenstaande opgaven door de ontwikkeling van de ‘Houten Hub’. Een huisvestingsplan voor voornamelijk Houtense woningzoekenden, maatschappelijke organisaties (Voedselbank, KrachtFabriek en DoorGeefLuik), statushouders en kansrijke asielzoekers (opgevangen in de COA-locatie in afwachting van definitieve huisvesting). Een plek waar wonen, integreren en ondersteuning bij elkaar komen. De drie maatschappelijke organisaties zullen een essentiële, ondersteunende en verbindende rol spelen naar de toekomstige bewoners van ‘Houten Hub’. Als de gemeenteraad instemt met dit voorstel, resteert er een opgave van circa 169 asielzoekers binnen de verdeling van de Spreidingswet.  

Op 19 maart 2024 heeft het college een raadsinformatiebrief 'Uitkomsten participatie en reflectie op proces tijdelijke huisvesting Houten-Oost Houten' toegezonden. In deze raadsinformatiebrief is door het college uitgebreid teruggekeken en gereflecteerd op de aanloop, zoektocht naar de juiste locatie en het verkennende participatieproces. Het plan heeft, zo stelt het college, tot grote betrokkenheid, bezorgdheid en soms emotionele reacties geleid onder een deel van onze inwoners. Omwonenden, organisaties, ondernemers en andere belangstellenden hebben via bijeenkomsten, online participatieplatform ‘Houten Praat Mee’ en gesprekken hun wensen, zorgen, ondersteuning en ideeën over het plan kenbaar gemaakt. Hiervan is veel gebruik gemaakt en hierdoor is een goed en waardevol inzicht gekregen in wat zij belangrijk vinden. Deze en toekomstige inbreng, inzichten en vragen uit de vele gesprekken wil het college benutten bij de verdere uitwerking en invulling van het plan. 
 
De verkennende participatiefase is gestart in november 2023 naar aanleiding van de bekendmaking van de locatie van het plan. De besluitvorming over de locatie en de aantallen kansrijke asielzoekers lag voor tijdens het rondetafelgesprek (RTG) van 28 en 30 november 2023. Naar aanleiding van die RTG’s heeft het college besloten een pas op de plaats te maken. Hiermee is het raadsvoorstel op 12 december 2023 niet voor besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. Het raadsvoorstel is daarna aangepast aan de nieuwe wet- en regelgeving en de participatieopbrengst is meegewogen.  
 
Dit aangepaste raadsvoorstel wordt voorgelegd onder het voorbehoud dat de provincie Utrecht voor deze integrale huisvestingsopgave nog een ontheffing moet verlenen voor het plan. Voor het doorlopen van de provinciale ontheffingsprocedure moeten de onderzoeken in het kader van de Ruimtelijke Ordening en de ruimtelijke onderbouwing voor het omgevingsplan afgerond zijn. Dit is pas mogelijk na besluitvorming over dit raadsvoorstel door de gemeenteraad.  
 
Tot slot stelt het college dat het van belang is om de toenemende vraag naar opvang voor statushouders, kansrijke asielzoekers en Oekraïense ontheemden op een gecoördineerde manier op te pakken. Er is een projectorganisatie opgezet om de huisvesting en begeleiding van deze nieuwkomers af te stemmen om structurele vluchtelingenopvang, binnen de wettelijke taak te kunnen uitvoeren.

Voor de VVD is Eef Stiekema woordvoerder bij dit onderwerp in het rondetafelgesprek en raadsvergadering.

Ingediende technische vragen: 

De VVD fractie heeft in de aanloop naar het rondetafelgesprek van 23 mei al een aantal zogenaamde technische vragen gesteld om helderheid te krijgen over bepaalde onderwerpen in het raadsvoorstel. 

Vragen over beslispunt 1:

In beslispunt 1 wordt aangegeven dat Houten-Oost wordt aangewezen als tijdelijke locatie voor het huisvesten van (a) voornamelijk Houtense woningzoekenden, (b) drie maatschappelijke organisaties en (c) statushouders (primair), mogelijk aangevuld met kansrijke asielzoekers (opgevangen in de COA-locatie in afwachting van definitieve huisvesting).

Vraag bij 1a: hoe wordt gewaarborgd dat er voornamelijk Houtense woningzoekers worden gehuisvest? Vraag bij 1b: wordt contractueel vastgelegd dat de Maatschappelijke organisaties een bijdrage leveren aan de inburgering van de statushouders / kansrijke asielzoekers? Dit omdat het een belangrijke peiler is van Houten Hub?Vraag bij 1b: Stel dat een van de maatschappelijke organisaties gedurende de looptijd van Houten Hub uit wil stappen, kan dat dan? Welke consequenties heeft dat voor Houten Hub?Vraag bij 1c: wat is de maximale verhouding tussen deze verschillende groepen? Is dit bijvoorbeeld 80/20 of eerder 20/80? Hoe wordt dit geborgd?Vraag bij 1c: is het mogelijk alleen statushouders te huisvesten en helemaal geen geen kansrijke asielzoekers? Dit gezien het feit dat hiermee de doorstroming in de ‘asielketen’ ook wordt verbetert en er zicht is op minder instroom in de toekomst vanwege het zojuist gesloten hoofdlijnenakkoord voor het vormen van een nieuw kabinet.

Vragen bij beslispunt 2:

Bij beslispunt 2 staat dat er in afwijking van de eerder vastgestelde kaders 175 in plaats van 100 statushouders en kansrijke asielzoekers worden gehuisvest om in te spelen op de wettelijke opgave uit de recent aangenomen spreidingswet.

Vraag: De wettelijke taak, de spreidingswet komt te vervallen als gevolg van de coalitie-onderhandelingen van het nieuwe kabinet. Welke gevolgden heeft dit voor Houten Hub?Vraag: Welke gevolgen heeft het als er wordt gestart met het huisvesten van 100 statushouders en na tussenevaluatie (bijvoorbeeld na 3 jaar) eventueel opschalen naar 175?Vraag: In het dossier ‘Essenkade’ was sprake van 100 statushouders / kansrijke asielzoekers vs. 150 Houtense woningzoekenden. Met het verhogen van het aantal plekken voor statushouders / kansrijke asielzoekers wordt deze verhouding anders. Is het mogelijk om de verhouding te herstellen? Concreet komen er dan 263 voornamelijk Houtense woningzoekenden. Welke consequenties heeft dit?Vraag bij argument 2.2: Op geenhoutenhub.nl (artikel financiële businesscase Houten Hub/ AZC) lezen we dat voor statushouders alleen een eenmalige vergoeding verkregen wordt en de gemeente verplicht is binnen uiterlijk 6 maanden zelfstandige woonruimte aan te bieden. Kloppen deze veronderstellingen?Vraag bij argument 2.2: In hetzelfde artikel lezen we dat in de businesscase mogelijk geen rekening is gehouden met de kostenposten van statushouders (bv bijstandsuitkeringen, zorgkosten, begeleiding, etc.?). Is deze veronderstelling juist?Vraag bij argument 2.3: In dat artikel wordt ook gereflecteerd op de €1,8 miljoen subsidie uit de Flex deal met de provincie. Deze is nu nog steeds onderdeel van de financiële onderbouwing. Is het verkrijgen van deze subsidie zeker, kansrijk of onzeker?

Vragen over beslispunt 3:

Beslispunt 3: Het college opdracht te geven om het plan verder uit te werken en hierbij de inbreng vanuit de verkennende participatiefase te benutten voor: een communityplan (a), een veiligheidsplan (b), een verkeersonderzoek als input voor evt. verkeersmaatregelen Binnenweg/Rietdijk (c) en een inrichtingsplan voor de locatie (d).

Vraag bij 3a: In het rondetafelgesprek op 28-11-2023 heeft de VVD een artikel uit het parool gedeeld over een voorbeeld van community building waar het niet goed gegaan is. Het is voor ons nog niet duidelijk hoe er gezorgd gaat worden dat het bij Houten Hub wel goed gaat? (Artikel in Parool van 22-11-2023: Onveilig gevoel in gemengd wooncomplex in Oost: ‘Ik overwoog A4’tjes op te hangen met de tekst: weet waar je aan begint’)Vraag bij 3b: wat zijn de randvoorwaarden voor het veiligheidsplan? Met andere woorden: wat wordt hier allemaal wel in opgenomen en wat niet?Vraag bij 3c: wordt in het verkeersonderzoek ook meegenomen dat er nu al verkeersonveiligheid wordt ervaren? Op welke manier worden omwonenden hierbij betrokken?Vraag bij 3d: Houdt dit in dat de Hub na maken van het inrichtingsplan opnieuw ter besluitvorming wordt voorgelegd aan de gemeenteraad? Is afwijzen dan alleen mogelijk op basis van ruimtelijke aspecten, of zijn andere ook toegestaan?Vraag bij argument 3.3: Er wordt vergeleken met gemeenten in de omgeving waar al opvang is gerealiseerd. Om welke gemeenten gaat dit? Zijn dat vergelijkbare gemeenten qua omvang en demografie?

Vraag over beslispunt 4:

Beslispunt 4: Het college de opdracht te geven de restopgave vanuit de Spreidingswet (opvang circa 169 asielzoekers) nader in te vullen.

Vraag: Hoe wordt met dit punt omgegaan nu de spreidingswet volgens het zojuist gesloten hoofdlijnenakkoord tussen PVV, VVD, NCS en BBB wordt ingetrokken?

Vragen bij de Kanttekeningen

Kanttekening 1.3: In de brief van de provincie Utrecht zijn de voorwaarden om te komen tot een ontheffing vastgelegd.

Vraag: de zin “Mocht de provincie de ontheffing niet verlenen dan zal een nieuw voorstel aan het college worden voorgelegd, waarna ook uw raad wordt geïnformeerd.” is wat onduidelijk. Gaat het hier om een nieuw voorstel van het college van B&W aan het college van PS, andersom of nog anders?

Kanttekening 1.4: Na 15 jaar is er een geschikte vervangende locatie nodig voor het vastgoed.

Vraag: Er wordt gesproken over een geschikte locatie over 15 jaar. Zijn daar al concrete ideeën over?Vraag: In de kanttekening staat: “Het COA zal naar een alternatief moeten uitwijken, de bewoners met een status zullen uitstromen naar een reguliere woning in Houten of de regio.” Dit geldt toch tijdens de gehele looptijd, hoe wordt voor voldoende aanbod van woningen gezorgd?

Geen onnodig gesleep met afval

VVD VVD Gouda 20-05-2024 00:30

Komende week staat een investeringsvoorstel voor ondergrondse containers op de agenda van de Goudse gemeenteraad. Aanleiding is de keuze van het stadsbestuur om zogenoemd omgekeerde afvalinzameling te gaan doen. Dat betekent dat in alle wijken waarin restafval nu in kliko's wordt verzameld, onze inwoners met hun restafval naar deze ondergrondse containers moeten gaan brengen. VVD Gouda zal tegen dit voorstel stemmen.

Omgekeerd inzamelen betekent dat inwoners hun papier, PMD en GFT in aparte kliko's verzamelen. Deze kliko's worden regelmatig geleegd. De inwoner biedt de kliko's in de buurt van de eigen woning aan, vaak gewoon bij de voordeur. Voor het restafval worden op meer dan 100 plaatsen in de stad ondergrondse containers geplaatst. De inwoner verzamelt het restafval in een afvalzak, loopt naar de container en levert daar het afval in. De container wordt met een pas geopend. Zo kan de gemeente ook de inwoner per afvalzak laten betalen.

 

Omgekeerd inzamelen heeft allen maar nut wanneer je het restafval van het PMD wil laten scheiden door de mensen zelf. We noemen dat bronscheiden. Het alternatief is nascheiden, waarbij restafval en PMD door elkaar aangeboden wordt en het PMD achteraf door de afvalverwerker wordt gescheiden. Het college houdt hardnekkig vast aan bronscheiden, ondanks dat nascheiden snel terrein wint op het gebied van duurzaamheid en kosten. Sterker nog, nascheiden is bronscheiden in veel opzichten al voorbijgestreefd. Afgelopen week bleek ook weer dat bij 6 van de 7 gemeenten het brongescheiden PMD zodanig vervuild is, dat het toch de verbrandingsoven ingaat. Een investering in nascheiden is daarom een investering in de toekomst, een investering in bronscheiden weggegooid geld.

 

Laten we de feiten onder de loep nemen. Het college gaat uit van een systeem waarbij huishoudens hun afval vooraf scheiden. Dit betekent echter in de huidige praktijk dat er jaarlijks ongeveer 100.000 kilogram aan bijplaatsingen wordt geproduceerd: afval die naast de inzamelcontainers wordt geplaats. Dit probleem zou aanzienlijk worden verminderd door het gebruik van kliko’s, wat zorgt voor een nettere en efficiëntere inzameling van afval. Bijplaatsingen zijn van alle tijden en zal nooit helemaal voorkomen kunnen worden, maar ervaringen in het hele land leren dat omgekeerd inzamelen dit effect wel versterken.

 

Een ander groot voordeel van nascheiden is dat PMD (plastic, metaal en drankkartons) bij het restafval kan worden ingezameld. Dit lost niet alleen het probleem van rondslingerende zakken op, maar vermindert daarmee ook zwerfafval drastisch. Bovendien bespaart deze aanpak naar schatting 190.000 euro per jaar, wat neerkomt op ongeveer 6 euro per huishouden. Dit is niet alleen financieel aantrekkelijk, maar draagt ook bij aan een schonere leefomgeving.

 

Het collegevoorstel vereist daarnaast dat we extra ruimte in onze al beperkte openbare ruimte reserveren voor papier- en PMD-inzameling. Dit is onnodig en inefficiënt. De ruimte die nu wordt gebruikt voor gescheiden inzameling kan beter worden benut voor andere doeleinden, zeker gezien de schaarste aan openbare ruimte in veel stedelijke gebieden.

 

Daarnaast vraagt het college van inwoners om onnodig met afval te slepen. Dit verhoogt niet alleen de fysieke belasting voor bewoners, maar moedigt ook het gebruik van auto's aan om afval weg te brengen, zoals we nu al zien op plekken waar al gewerkt wordt met ondergrondse containers. Dit is niet alleen onpraktisch, maar ook slecht voor het milieu.

 

Het voorgestelde systeem lijkt de motivatie van degenen die al actief afval scheiden te ondermijnen. Deze mensen doen al hun best om bij te dragen aan een duurzamere samenleving. Het is niet verstandig om hen met het onnodige slepen met afval te belasten. In plaats daarvan zouden we ons moeten richten op het motiveren van meer mensen om afval op de juiste manier en de juiste plek aan te bieden. Allen dan voorkomen we dat afval in de verbrandingsoven terechtkomt.

 

Kortom, het is duidelijk dat nascheiden vele voordelen biedt ten opzichte van bronscheiden. Het is duurzamer, kostenefficiënter, en vriendelijker voor zowel de bewoners als de openbare ruimte. Het is tijd dat we vooruitkijken en investeren in een systeem dat de uitdagingen van de toekomst aankan. Daarom zullen wij tegen het voorstel van het college stemmen en pleiten voor een slimmere, duurzamere aanpak van afvalbeheer.

Terugblik na 2 jaar coalitie: trots op wat we al hebben bereikt!

VVD VVD Haarlemmermeer 19-05-2024 07:00

Halverwege de coalitieperiode hebben de vier fractievoorzitters van de coalitie samen teruggekeken op wat er de afgelopen twee jaar is bereikt; daar zijn we trots op! De belangrijkste punten voor ons, als VVD, zijn: 1. We lopen op schema met de ambitie van het bouwen van 3000 nieuwe woningen. 2. We gaan groeien als gemeente en daar hoort bij dat er ook wordt geïnvesteerd in snel en comfortabel kunnen verplaatsen. Zo is de aanleg van de NoordZuidlijn een stapje dichterbij gekomen, hebben we een nieuw verkeersstructuurplan voor Hoofddorp en Nieuw-Vennep opgesteld etc. 3. We staan weer bovenaan de lijst van economisch sterkste gemeenten van Nederland. Wil je de hele opsomming lezen, lees dan verder...

https://haarlemmermeer.vvd.nl/nieuws/55423/terugblik-na-2-jaar-coalitie-trots-op-wat-we-al-hebben-bereikt
<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; margin:0cm; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Aptos",sans-serif; mso-ascii-font-family:Aptos; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Aptos; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Aptos; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraph, li.MsoListParagraph, div.MsoListParagraph {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Aptos",sans-serif; mso-ascii-font-family:Aptos; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Aptos; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Aptos; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpFirst, li.MsoListParagraphCxSpFirst, div.MsoListParagraphCxSpFirst {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Aptos",sans-serif; mso-ascii-font-family:Aptos; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Aptos; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Aptos; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpMiddle, li.MsoListParagraphCxSpMiddle, div.MsoListParagraphCxSpMiddle {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Aptos",sans-serif; mso-ascii-font-family:Aptos; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Aptos; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Aptos; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} p.MsoListParagraphCxSpLast, li.MsoListParagraphCxSpLast, div.MsoListParagraphCxSpLast {mso-style-priority:34; mso-style-unhide:no; mso-style-qformat:yes; mso-style-type:export-only; margin-top:0cm; margin-right:0cm; margin-bottom:0cm; margin-left:36.0pt; mso-add-space:auto; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Aptos",sans-serif; mso-ascii-font-family:Aptos; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Aptos; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Aptos; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-font-kerning:1.0pt; mso-ligatures:standardcontextual; mso-fareast-language:EN-US;} .MsoChpDefault {mso-style-type:export-only; mso-default-props:yes; mso-ascii-font-family:Aptos; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:Aptos; mso-fareast-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Aptos; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi; mso-fareast-language:EN-US;} @page WordSection1 {size:595.3pt 841.9pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:35.4pt; mso-footer-margin:35.4pt; mso-paper-source:0;} div.WordSection1 {page:WordSection1;} /* List Definitions */ @list l0 {mso-list-id:55861335; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-349936734 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l0:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l0:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l0:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l0:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1 {mso-list-id:530146755; mso-list-type:hybrid; mso-list-template-ids:-2091990176 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053 68354049 68354051 68354053;} @list l1:level1 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l1:level2 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l1:level3 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level4 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l1:level5 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l1:level6 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} @list l1:level7 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Symbol;} @list l1:level8 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:o; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:"Courier New";} @list l1:level9 {mso-level-number-format:bullet; mso-level-text:; mso-level-tab-stop:none; mso-level-number-position:left; text-indent:-18.0pt; font-family:Wingdings;} -->

Halverwege deze raadsperiode kijken de fractievoorzitters van de coalitiepartijen terug op wat we als coalitie tot nu toe samen hebben bereikt:AlgemeenAls we terugkijken op de afgelopen twee jaar, constateren we dat we een gezonde afstand hebben gecreëerd tussen College en Raad. Bovendien zij we blij met een constructieve raad en een oppositie die regelmatig de verbinding met ons zoekt. In de eerste twee jaar hebben we vanuit de Raad laten zien dat voorstellen op de inhoud worden beoordeeld en dat als het nodig is, aanpassingen worden doorgevoerd, door middel van het indienen van amendementen of nieuwe kaders mee worden gegeven, door middel van het indienen van moties. Daarbij hebben coalitiepartijen en oppositiepartijen elkaar meerdere malen gevonden. Dat past binnen de politieke cultuur die wij voor ogen hebben. De gezamenlijke ambities, zoals die in het coalitieakkoord ‘Toekomstbestendig groeien’ staan opgeschreven, blijven nog steeds van kracht; het merendeel is inmiddels gerealiseerd en daar zijn we trots op!Deze periode worden we wederom geconfronteerd met financieel slecht weer door het uitblijven van duidelijkheid over de hoogte van de Rijksbijdrage voor gemeenten na 2026. Vanuit de coalitie is het initiatief genomen tot het instellen van een raadswerkgroep om het proces om tot eventuele ombuigingen te komen, vorm te geven. Ook hier wil de raad invloed uitoefenen en vooraf goed geïnformeerd worden zodat we goede afwegingen kunnen maken, indien dit nodig blijkt, na afronding van de formatie in Den Haag.De samenwerking verloopt goed, hoewel we inhoudelijk af en toe ook goed kunnen botsen met elkaar. Dat houdt ons scherp en stimuleert creativiteit en innovatie waardoor we uiteindelijk betere oplossingen kunnen vinden om onze gemeenschappelijke doelen te bereiken.Hieronder vindt u een opsomming van de zaken die we samen voor elkaar hebben gekregen. Elke partij afzonderlijk heeft de afgelopen twee jaar uiteraard ook zelf accenten gelegd die zij belangrijk vinden.De belangrijkste punten waar we trots op zijn met elkaar:Politieke cultuurWe hebben de afgelopen twee jaar ingezet op een raad die zijn sturende en controlerende rol optimaal invult om zo samen met het college op een open proactieve wijze en met input van onze inwoners, tot de beste besluiten te komen.   Waar we trots op zijn·      We lopen op koers met onze ambitie om 3000 woningen te bouwen zo verminderen we de woningnood;

·      We zorgen ervoor dat inwoners zich goed kunnen verplaatsen in onze gemeente; een nieuw fietsplan, inzet op extra HOV(bus)lijn, verkeersstructuurplannen voor Hoofddorp en Nieuw-Vennep en voortgang met de NoordZuidlijn;

·      We hebben stappen gezet om te vergroenen en te verduurzamen zodat we ook toekomstbestendig kunnen groeien;

·       Haarlemmermeer is een gemeente met een goed vangnet waar inwoners die het nodig hebben, hulp en ondersteuning krijgen.

 Wonen·      We zijn op koers om de ambitie voor deze coalitieperiode, het bouwen van 3000 nieuwe woningen, te realiseren;

·      Op verschillende lege plekken in dorpen en kernen zijn kleinere woningbouwplannen tot realisatie gekomen of wordt op korte termijn gestart;

·      Subsidie van Rijk van 113 miljoen Euro voor de ontsluiting voor het bouwen van meer betaalbare woningen in het stationsgebied;

·      Het realiseren van flex-woningen om de woningnood te verzachten;

·      We hebben voorwaarden gesteld aan opvang asielzoekers: alleen als er ook voor jongeren en spoedzoekers woonruimte wordt gerealiseerd + we hebben verantwoordelijkheid genomen voor het beschikbaar stellen van opvangplaatsen.

·      Verruiming mogelijkheden voor splitsen van woningen om bestaande woningvoorraad beter te benutten;

·      Ruimte voor meer groen en recreatie door vaststellen bestemmingsplan Park21 (park tussen Hoofddorp en Nieuw-Vennep). De eerste nieuwe bomen zijn geplant en het ontmantelen van het voormalig baggerdepot aan de Rijnlanderweg is gestart;

·      In verband met capaciteitstekorten in de organisatie hebben we een duidelijke prioritering afgesproken zodat de raad grip houdt op welke woningbouwprojecten als eerste opgepakt worden door de gemeente;

·      Beleid voor standplaatsen woonwagenbewoners is vastgesteld waarmee gestart kan worden met noodzakelijke uitbreiding van het aantal standplaatsen;

·      We hebben een motie aangenomen om short-stay (tijdelijk verblijf) beleid te ontwikkelen omdat daar vraag naar is;

·      We benutten de wettelijke mogelijkheden om inwoners van Haarlemmermeer voorrang te geven op sociale huurwoningen en nieuwbouwprojecten;

·      Behoud van het dorpse karakter, bijvoorbeeld in Cruquius, is leidend bij het goedkeuren van nieuwbouwplannen in kleine kernen.

 Verkeer·      Eerste stap richting doortrekken NoordZuidlijn gezet, MIRT verkenning is gestart;

·      Door plannen om meer woningen te bouwen in onze grote kernen Hoofddorp en Nieuw-Vennep zijn nieuwe verkeersstructuurplannen opgesteld om ervoor te zorgen dat je in onze gemeente nog steeds goed met de auto kan verplaatsen en steeds beter met OV en de fiets. Als raad hebben we bijgestuurd n.a.v. inbreng inwoners;

·      Het verkeersstructuurplan Badhoevedorp wordt geëvalueerd waarbij de beleving en ervaringen van inwoners worden meegenomen. 

·      Gestart met tracéverkenning HOV-West (vrije busbaan) tussen Hoofddorp Station en Lisserbroek ten westen van Nieuw-Vennep ten behoeve van toekomstige woningbouw in dit gebied;

·      Vervoersarmoede in de kleinere kernen pakken we aan door in gesprek te gaan met organisaties die vrijwilligersvervoer regelen. En te zoeken naar mogelijkheden om zoveel mogelijk een dekkend vervoersnetwerk in Haarlemmermeer te realiseren;

·      Extra aandacht en aanpassingen voor gevaarlijke verkeerssituaties in onze gemeente, in 2024 wordt het 'Actieplan’ afgerond + meldpunt voor gevaarlijke verkeersituaties wordt ingesteld;

·      Fietsplan is aan de raad aangeboden om meer veilige fietsroutes te realiseren;

·      Om het centrum van Hoofddorp goed bereikbaar te houden, ook na de bouw van woningen in het stationsgebied, is er een nieuw parkeerbeleidsplan voor Hoofddorp Centrum opgesteld en goedgekeurd door de raad, waarbij we o.a. inzetten op ondergrondse parkeerplekken;

·      Er zijn meer oplaadpunten voor elektrisch vervoer gerealiseerd.

 Welzijn en milieu·      Het Schone Lucht akkoord is ondertekend en nu gaat het RIVM onderzoeken hoe het gesteld is met de luchtkwaliteit en wat er nodig is om fijnstof in de eigen omgeving omlaag te brengen;

·      We zijn regionale samenwerking gaan versterken door partner te worden van ROMinWest en Circulair West om daarmee onze ondernemers te helpen met investeringen, innovatie en doorontwikkeling. Zo streven we naar een economie die toekomstbestendig is;

·      De realisatie van zonneparken met een goede ecologische inpassing in het landschap;

·      Plasticvrij evenementenvuurwerk is nu opgenomen in het evenementenbeleid waardoor er minder plastic restafval in de natuur terecht komt;

·      Het participatietraject Wind op Land is van start waar de gemeente samen met alle betrokkenen spelregels opstelt voor het windzoekgebied Haarlemmermeer-Zuid;

·      We hebben een motie aangenomen om de eerstelijnszorg (huisarts, tandarts, fysiotherapeut, wijkverpleegkundige, apotheek) te borgen;

·      Motie aangenomen om buurtouders in te zetten om (vuurwerk) overlast op meerdere plekken in de gemeente tegen te gaan.

 Schiphol/economie·      Schrappen reservering parallelle Kaagbaan waardoor woningbouw in Rijsenhout mogelijk wordt;

·      Eerste bijeenkomsten met ondernemers georganiseerd om gehoor te geven aan de motie om slimmer om te gaan met de beperkte ruimte die we hebben; meervoudig ruimtegebruik, ruimten delen etc.;

·      Verruiming mogelijkheden voor terrassen;

·      Motie maak ruimte voor werk aangenomen, hiermee willen we bereiken dat bij de transformatie van bedrijventerreinen naar woningbouw er voldoende ruimte blijft voor lokale ondernemers;

·      Haarlemmermeer op de 1e plaats van 100 economisch sterkste gemeenten.

 Veiligheid·      Toevoeging regels in APV waar demonstranten tegen Schiphol zich aan moeten houden;

·      Nominatie prijs voor campagne YouChoose om jongeren uit de criminaliteit te houden;

·      Na explosies e.d. in Zwanenburg heeft de burgemeester een tijdelijk gebiedsverbod ingevoerd zodat er preventief gefouilleerd kan worden en er zijn camera’s geplaatst. Inmiddels is de situatie onder controle;

·      Diverse succesvolle resultaten op het gebied van de bestrijding ondermijning.

 Armoedebestrijding/Sociaal domein·      Eénmalige uitbreiding gebruik Kindpakket en Energietoeslag voor mensen met een inkomen tot 130% van het wettelijk sociaal minimum;

·      Verordening en beleidskader Sociaal Domein vastgesteld. Het nieuwe beleidskader maakt dat we voor het eerst zorg en ondersteuning “ongelijk” kunnen inzetten om gelijke kansen te bieden. Bovendien zorgt het voor meer grip op de kosten. Daarbij is het beleidskader voor het eerst breed ingezet (ook bijvoorbeeld in het de fysieke buitenruimte);

·      De maatregelen van de gemeente om energiearmoede met gratis energiezuinige koelkasten, tweedehands zonnepanelen en isolatiemaatregelen blijken succesvol. De gratis energiezuinige koelkasten zorgen voor een lagere energierekening voor inwoners in energiearmoede en leveren winst op voor het milieu;

·      We hebben een motie aangenomen na schuldhulp komt zonneschijn; inwoners die uit een schuldhulptraject komen, bieden we de kans om zo snel mogelijk volwaardig mee te doen in de samenleving;

 

Arbeidsmarkt en onderwijs·      Start pilot met leerwerkplekken in de energietransitie voor inwoners van Haarlemmermeer die het inburgeringstraject hebben afgerond;

·      Gestart met de bouw van een nieuw schoolgebouw voor het Hoofdvaart College en praktijkschool De Linie in Lincolnpark;

·      Renovatie van de Rietveldschool in Badhoevedorp is afgerond;

·      Gestart met de bouw van de gasloze en energieneutrale communityschool De Kameleon in Zwanenburg

 Dorpen en kernen·      Overeenkomsten gesloten voor de bouw van het Marktgebouw (woningbouw in combinatie met bibliotheek) en Mercator (woningbouw) het centrum van Nieuw-Vennep vergroend;

·      We zijn gestart met het houden van bijzondere raadsvergaderingen in de dorpen (Nieuw-Vennep, Vijfhuizen, Cruquius, Hoofddorp en Zwanenburg/Halfweg) om beter beeld te krijgen van wat er in de verschillende kernen speelt. Daarmee laten we zien dat we hard werken aan het herstellen van het vertrouwen in de lokale politiek; we zoeken onze inwoners, ondernemers en organisaties actief op met deze bezoeken.

 Algemene zaken·      Het voorontwerp, definitief ontwerp en technisch ontwerp voor het nieuwe gemeentehuis zijn vastgesteld waarbij door de Raad keuzes zijn gemaakt om efficiënter met kosten om te gaan zonder afbreuk te doen aan de uitstraling van de nieuwbouw; Nu is het tijd voor de aanbesteding zodat de bouw van start kan eind 2024. We kijken er naar uit een duurzaam gemeentehuis te realiseren waar onze ambtenaren een gezonde werkomgeving hebben waar zij zich kunnen inzetten voor alle inwoners en ondernemers van Haarlemmermeer;

·      Om het oneigenlijk gebruik van gemeentegrond tegen te gaan is een aanpak vastgesteld waardoor dit moet gaan afnemen;

·      Democratie is van ons allemaal en met het eerste Kindervragenuur is er een nieuwe traditie gestart in Haarlemmermeer;

·      Visie op digitalisering vastgesteld zodat de mens centraal blijft staan maar de dienstverlening van de gemeente slimmer en beter wordt.

 Financiële zaken·      Het doorvoeren van eventuele ombuigen een jaar uitgesteld in afwachting van het vormen van nieuwe regering en afspraken die het Rijk maakt over het versterken van de gemeentefinanciën;

·      Haarlemmermeer investeert in het versterken van regionale samenwerking door de krachten te bundelen samen met de Metropoolregio Amsterdam om meer invloed te hebben op het Europees Parlement en de Europese Commissie om werk te maken van de prioriteiten van stedelijke regio's en steden. Aanwezigheid en zichtbaarheid helpt bij het positioneren en profileren van de MRA en Haarlemmermeer en het verkrijgen van Europese subsidies;

·      We hebben een motie aangenomen om te komen tot financiële spelregels voor het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed;

·      We hebben een motie aangenomen waarin wij grenzen stellen aan de tekorten vanuit het rijk. Geen Haagse knaken-Geen Haagse taken.

 

 

Een prachtig Anjerconcert voor de jaarlijkse lokale Veteranendag

VVD VVD Rijswijk 19-05-2024 07:00

https://rijswijk.vvd.nl/nieuws/55541/een-prachtig-anjerconcert-voor-de-jaarlijkse-lokale-veteranendag

Een prachtig Anjerconcert voor de jaarlijkse lokale Veteranendag

Zaterdag 18 mei organiseerden de gemeente Rijswijk en de gemeente Leidschendam-Voorburg een Anjerconcert in de Rijswijkse Schouwburg. Om de veteranen in onze gemeenten te bedanken en de mogelijkheid te geven elkaar te ontmoeten. 

Burgemeesters Huri Sahin en Martijn Vroom opende het concert en gaven terechte dankwoorden aan al onze veteranen die klaarstonden voor vrede, veiligheid en recht. 

Ook wij zijn hen dankbaar en hopen dat ze hebben genoten van een prachtig 'Veteranen Juxebox', uitgevoerd door het Orkest Koninklijke Luchtmacht, waarin het publiek zelf de gespeelde muziek mocht kiezen. 

Graag tot volgend jaar!

Sport- en beweegnota aangenomen met de nodige aanpassingen

VVD VVD Hilversum 18-05-2024 18:30

Afgelopen woensdag is in de gemeenteraad de Sport- en beweegnota besproken en goedgekeurd.

De Hilversumse VVD heeft aandacht gevraagd voor het meetbaar maken van de effecten van het voorgestelde sport- en beweegbeleid. Dit klinkt logisch, maar is in de praktijk lastiger gebleken dan je zou denken. Zo worden er in de nota 16 focuspunten voorgesteld waarvan het in de evaluatie van voorgaand beleid, heel lastig te bepalen is in welke mate het bijdraagt aan de forse ambitie van het college. Die ambitie is namelijk dat duizenden Hilversummers meer dan nu gaan voldoen aan de beweegrichtlijn. De door de VVD ingediende motie is gelukkig aangenomen: maak vooraf duidelijk wat en hoe er gemeten gaat worden. 

Onze fractie is positief over het feit dat er nu meer koppeling is met het welzijnsbeleid. De VVD pleitte daar in 2019 al voor: https://www.hilversumsnieuws.nl/politiek/politiek/151695/tobias-westerneng-vvd-sport-en-bewegen-integraal-inzetten-als-middel-in-we

Zo gaat deze niet meer alleen over verenigingen en accommodaties, juist scholen en andere maatschappelijke partijen worden betrokken. Of het allemaal voldoende is om de ambitie te halen, dat zal de toekomst uitwijzen.

Zoals professor Scherder in 2022 in een door de Hilversumse VVD georganiseerde online bijeenkomst al stelde: er is te weinig urgentie en daadkracht om de beweegpandemie echt op te lossen. 

Wij hopen dat we over een paar jaar kunnen vaststellen dat dit college wel een stap in de goede richting zet en dat die gemeten kan worden. 

Tobias Westerneng 

Woordvoerder Sport

Maakt autoluw ook winkelschuw?

VVD VVD Helmond 18-05-2024 06:29

Als jongen van 15 stond ik midden jaren '70 met buikpijn naast mijn vader in de fietsenzaak, terwijl hij mij met tranen in zijn ogen vertelde dat hij die week geen klanten in de winkel had gehad. Datzelfde gevoel bekroop mij toen ik onlangs in een gesprek met twee winkeliers uit het Helmondse centrum hoorde dat ze die dag een omzet van € 200 hadden gedraaid.

https://helmond.vvd.nl/nieuws/55532/maakt-autoluw-ook-winkelschuw

Een prachtige stad, maar waar zijn de klanten?

Waarom blijven die klanten weg? Het Helmondse winkelcentrum heeft de laatste 10 jaar immers een prachtige metamorfose ondergaan, er is veel groen bijgekomen en daarnaast worden er steeds meer evenementen georganiseerd. Want het centrum moest naast de 'place to buy', ook de 'place to be' worden.

Een stille strijd tegen leegstand? Toch kopte het Eindhovens Dagblad (ED) onlangs nog dat de leegstand van winkels in Helmond met 17,5% extreem groot is. De meest recente cijfers laten zelfs zien dat de bezoekersaantallen in de eerste 13 weken van 2024 nog verder gedaald zijn. Helmond volgt hierin helaas niet de landelijke trend. In Nederland zijn de bezoekersaantallen en het aantal fysieke winkels namelijk juist weer aan het stijgen! Als belangrijkste oorzaken worden door het ED onder andere fors gestegen kosten voor winkeliers: lonen, inkoop en huur genoemd. Bovendien worstelen veel winkeliers nog met coronaschulden. Autoluw beleid in Helmond: zegen of vloek voor lokale winkeliers? Deze door het ED genoemde punten zijn natuurlijk niet uniek voor Helmond. Om een meer lokale verklaring te vinden zouden we eens kunnen kijken naar een in april 2024 gepubliceerd onderzoek van het ‘Platform Binnenstad Management’: ‘Het rampenplan van de autoluwe binnenstad’. De belangrijkste conclusie van dit uitgebreide onderzoek was dat autoluw beleid wel blijkt te werken in grote metropolen maar vooral in kleinere en middelgrote steden (tot 200.000 inwoners) onherroepelijk tot minder retail omzet zal leiden. De meest bestedende consumenten in deze steden zijn namelijk de autobezoekers, die ook vaak van iets verder weg komen en langer blijven. Het omzetaandeel van de autobezoekers bedraagt er zelfs 55%. Bezoekers per auto besteden zelfs twee tot drie keer zoveel als bezoekers die lopend of per fiets komen.

Wat staat ons te wachten? Juist dit autoluwe beleid is echter een van de speerpunten van het huidige college. Deze ontwikkelingen baren ons grote zorgen. Kunnen we ons werkelijk veroorloven om toe te kijken hoe de onrust en onzekerheid onder onze Helmondse ondernemers groeit? De gevolgen van niets doen zullen in elke hoek van onze lokale economie voelbaar zijn. Week van de Stenen Winkel! Van 13 tot en met 19 mei vindt in Helmond de ‘Week van de Stenen Winkel’ plaats. Tijdens deze week doen Helmonds ondernemers hun uiterste best om te laten zien waarom fysieke winkels volgens hen belangrijk zijn voor onze stad. Laten we er met z'n allen voor zorgen dat de twee ondernemers uit de introtekst na een week hard werken met een goed gevoel naar huis kunnen gaan? Theo Manders Fractievoorzitter VVD Helmond

Met de noordwestroute op weg naar de toekomst

VVD VVD Veere 18-05-2024 03:26

https://veere.vvd.nl/nieuws/55531/met-de-noordwestroute-op-weg-naar-de-toekomst

In het plaatje hierboven zijn vier kaartjes samengevoegd. Het zijn de praatplaten die afgelopen donderdag gepresenteerd zijn in de focusgroep van de Noordwestroute. De plaatjes reflecteren de resultaten van de eerste input die bij onze inwoners is opgehaald.De Veerse VVD is blij dat onze wethouder Ruud van Houten de afgelopen twee jaar dit probleem daadkrachtig heeft aangepakt. Het is een dossier dat veel te lang is blijven liggen, maar nu komt er schot in. En daar worden de resultaten nu stap voor stap zichtbaar van.De focusgroep heeft positief gereageerd en is ook direct aan de slag gegaan. De op- en aanmerkingen zijn verzameld en worden nu verwerkt. De resultaten daarvan worden 26 juni tijdens een openbare inloopavond op het gemeentehuis gepresenteerd. Iedereen is tijdens deze bijeenkomst van harte welkom.Op het internet is het hele project te volgen en kunt u ook een enquête invullen om uw persoonlijke inbreng te doen. Iedereen kan zich daarvoor aanmelden op doemee.veere.nl. 

U vindt de presentatie van de focusgroep in de bijlage:

Het mijnenmagazijn Veere

VVD VVD Veere 18-05-2024 03:25

https://veere.vvd.nl/nieuws/55530/het-mijnenmagazijn-veere

Iedereen vindt dat het mijnenmagazijn in Veere een bijzonder object is. Het is echter ook een feit dat er al 14 jaar lang niks mee gedaan is. De instandhoudingssubsidie is verlopen en nu drukt de financiële last van het onderhoud geheel op de schouders van de gemeente Veere. Vandaar ook de vraag om een dikke twee ton beschikbaar te stelen voor de reparatie van het dak.Dat het dak gerepareerd moet worden is duidelijk en daar zal het ook niet bij blijven. Dat was voor de meeste partijen reden om te zeggen: "het moet maar", "jammer, maar het zij zo" en "laten we het weggeven met een bruidsschat er bij". De Veerse VVD is het helemaal eens dat het mijnenmagazijn beter over kan gaan in andere handen. We zijn echter ook van mening dat geld uitgeven niet een onnodige hobby moet zijn waar we niks voor terug krijgen. We hadden daarom ons huiswerk gedaan en wat verder gekeken. En wat blijkt, zowel bij het rijk als bij de provincie zijn ruimhartige subsidies beschikbaar voor de instandhouding van rijkserfgoed. Deze subsidies zijn wel voor het grootste gedeelte gebaseerd op herbestemming van het erfgoed.Om in aanmerking te komen moet er gestart worden met een plan tot herbestemming en dan ligt er al een subsidie klaar voor water en winddicht maken. Wij zullen ons sterk maken om de kosten voor onze gemeente zo laag mogelijk te houden en het college oproepen om aan de slag te gaan met herbestemming. En dat hoeft niet door de gemeente zelf te gebeuren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.