Nieuws van politieke partijen over Onafhankelijk Papendrecht inzichtelijk

9 documenten

College vermijdt winstwaarschuwing begroting 2020

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht GroenLinks CDA Papendrecht 07-11-2019 07:06

Voor ons ligt de begroting 2020 en de meerjarenbegroting 2021-2023.

Als we de voorgaande sprekers goed beluisterd hebben, horen we vooral lovende woorden. Wij zijn in ieder geval positiever over deze begroting dan de vorige begroting, maar niet zo lovend als anderen.

We zien namelijk in financiële zin grote gevaren op ons af komen, die als we niet oppassen in de toekomst grote nadelige gevolgen voor onze prachtige voorzieningen zullen hebben.

Op dit moment sluit de begroting af met een positief saldo van bijna € 900.000. Maar vanaf 2021 nemen de tekorten in rap tempo toe, van € 700.000 tekort in 2021 naar ruim € 3,6 mln. in 2023.

Dan komt bij ons de vraag op, is de begroting voor 2020 wel echt positief? Als we terugkijken naar de vastgestelde begroting 2019 die omstreeks dit tijdstip vorig jaar is behandeld, dan was het positieve saldo ruim € 550.000. Inmiddels hebben we de 1e concernrapportage vastgesteld en de begroting hebben we met ruim € 1,2 mln. moeten bijstellen. Gevolg een tekort op de begroting voor dit jaar van ruim € 700.000.

En als we naar de huidige ontwikkelingen van het sociale domein kijken, denk bijvoorbeeld aan de alsmaar toenemende tekorten op de jeugdzorg, de financiële solidariteit die voor de jeugdzorg in onze regio waarschijnlijk wordt losgelaten met als gevolg een € 1 mln. tekort voor Papendrecht, de toenemende vraag naar WMO voorzieningen en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Als we al deze ontwikkelingen tot ons nemen, dan kan het niet anders dan dat de conclusie getrokken moet worden dat deze voorliggende begroting, nu met een positief saldo, van ruim € 550.000 in de loop van 2020 om zal slaan naar een tekort. Maar ook wij begrijpen dat deze ontwikkelingen lastig zijn om nu al hard in de begroting te verwerken. Maar we hadden het wel op prijs gesteld als deze flinke winstwaarschuwing ook door het college was afgegeven en voor zover mogelijk zou zijn becijferd.

Maar er is meer, naast al deze financiële tekorten. Er zijn andere ontwikkelingen gaande: denk bijvoorbeeld aan de gaten die in de klassen vallen, door een toenemend tekort aan leerkrachten en aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. En de ontwikkelingen rondom 5G netwerken zijn ook zaken die van invloed zijn op het wel en wee van de gezondheid van onze inwoners.

Daarom komen we OP voor een schoner én gezonder Papendrecht. We dienen de volgende moties in:

1) Motie houtstook terugdringen;

2) Motie schoner en zachter drinkwater;

3) Motie onderzoek naar plaatselijke effecten 5G op de volksgezondheid;

4) Motie begrotingsevenwicht (samen met GroenLinks, CDA en PAB).

'Grootste partij van Nederland krijgt NUL euro subsidie'

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht VVD Papendrecht 01-11-2019 09:19

De dominantie van de landelijke partijen in de gemeenteraden is al sedert de eeuwwisseling aan het afkalven ten gunste van de lokale partijen.

Dat is een doorn in het oog van de landelijke partijen. Zij willen dat tegengaan via wetgeving en besluiten. Dat begon al met de Wet subsidiëring politieke partijen (Wspp) uit 1999. De lokale partijen kregen geen cent subsidie. Wat in strijd is met artikel 4 van de Grondwet. We zijn nu 20 jaar verder en de Wspp is inmiddels opgenomen in de Wet financiering politieke partijen (Wfpp). En nog steeds is er geen subsidie voor de lokale partijen geregeld.

De landelijke partijen hadden via de Wfpp onredelijke eisen gesteld waaraan de lokale partijen moesten voldoen. De VPPG heeft destijds een juridische procedure hiertegen aangespannen maar we moesten dat afbreken vanwege financiële redenen.

In 2004 kreeg een werknemer van de VNG, die ook lid was van de VVD, de opdracht om de vereniging Raadslid.Nu, inmiddels van naam veranderd, op te richten. Die oprichting werd beloond met een driejarige subsidie van € 10.000,- per jaar, vanuit het Actieprogramma Lokaal Bestuur, een gezamenlijk project van de VNG en BZK. Die belangenvereniging (want dat is Raadslid.nu in de kern) krijgt daarbovenop ook subsidies voor onderzoeken en het organiseren van congressen.

De onafhankelijke vakvereniging VPPG krijgt geen cent subsidie. Ook niet voor onderzoeken en congressen. De daaropvolgende actie van BZK en VNG was gericht op de betaling van de contributie aan de onafhankelijke vakvereniging VPPG. Met de welwillende medewerking van de vereniging van griffiers (VvG) werd de betaling gesaboteerd. Ofschoon de griffiers in deze geen enkele bevoegdheid toekomt, beriepen ze zich op de onterechte en zelfs absurde stelling van BZK en VNG dat de VPPG geen beroepsvereniging is maar een met de landelijke partijen vergelijkbare politieke partij. Er zijn gelukkig nog griffiers die niet bang zijn om hun juridisch gezond verstand te gebruiken maar het overgrote deel van de griffiers volgt braaf de instructies van de VvG op, die op hun beurt de instructies van de VNG gehoorzamen.

Opnieuw naar de rechter

De VPPG werd hierdoor opnieuw gedwongen om naar de rechter te stappen. Deze heeft in twee uitspraken op 12 juli 2017 bevestigd dat de vakvereniging VPPG wel degelijk een beroepsvereniging is conform het Rechtspositiebesluit 2014. De gemeenten dienen daarom de contributie van de leden rechtstreeks over te maken naar de VPPG. Zelfs deze rechterlijke uitspraken worden door de minister en de VNG niet gerespecteerd, zoals blijkt uit een mailwisseling met de griffier van de gemeente Ommen.

Onlangs heeft de minister jaarlijks € 200.000,- beschikbaar gesteld voor een Contactpunt Lokale Politieke Partijen. Om daaraan invulling te geven kreeg mevrouw Anne Graumans, onder de vleugel van ProDemos, de opdracht. Mevrouw Graumans leerde het politieke vak als medewerker van het Kenniscentrum van de Partij van de Arbeid en zij voerde campagne voor de PvdA tijdens de TK-verkiezingen van 2003, de Europese verkiezingen in 2005 en tijdens de verkiezingen voor de Provinciale Staten en de gemeenteraad in 2006. Van 2006 tot 2010 was zij voor de PvdA raadslid in Amsterdam. Deze actie van de minister is, net als de hierboven vermelde acties, er duidelijk op gericht de lokale partijen niet alleen in het landelijke partijensysteem te forceren maar ook om de subsidie aan de lokale partijen te onthouden.

De rol van de lokale partijen

Dat die subsidie er niet is en waarschijnlijk ook niet snel zal komen is deels ook te wijten aan het feit dat de lokale groeperingen onvoldoende gebruik maken van de kennis (van wetten en regels) en de ervaring van de VPPG. Ze vertrouwen teveel nog op hetgeen de griffier en de burgemeester hen vertellen, die het vaak zelf ook niet goed weten. Het is van groot belang dat raadsleden van lokale partijen lid worden van de VPPG en opleidingen volgen via de VPPG-academie. Zoals mevrouw Jorritsma zei toen ze voorzitter was van de VNG: "In Den Haag wordt de kracht van de VPPG niet afgemeten aan de argumenten van de VPPG maar aan de omvang van hun ledenbestand".

Bron: VPPG Nieuwsbrief 2 februari 2019

College steunt hardvochtige bezuinigingen op sociale zaken

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht SGP CDA ChristenUnie Papendrecht 04-10-2019 09:18

De ongemakkelijke waarheid is dat het College van B&W van Papendrecht het Drechtstedenbestuur steunt bij de keuze voor hardvochtige bezuinigingen op de in sociaal opzicht zwakste mensen in de samenleving.

Nu liggen er in de Drechtsteden voorstellen van een conservatief en visieloos bestuur op tafel om de bezuinigingen hoofdzakelijk ten laste te brengen van de sociaal zwaksten in de samenleving. Door deze bezuinigingen toe te staan zijn we in één klap weer terug bij af wat betreft het voorkomen van duurdere zorg. In onze ogen niet acceptabel en onverkoopbaar naar de kiezer. En bovendien: omdat de gemeenten indertijd hebben zitten blunderen bij de onderhandelingen gaan zij nu de zwaksten hiervoor laten opdraaien? Dát is allerminst fraai. Lees er meer over hier.

De voorstellen ter bezuiniging op het sociale domein zijn wat onze fractie betreft niet acceptabel. Indertijd hebben de gemeenten niet goed met het Rijk onderhandeld door de decentralisaties met ingang van 2015 te gaan doen (de gemeenten konden het immers beter) onder gelijktijdige bezuiniging van ruim vier miljard euro. Een reparatie hiervan met een paar honderd miljoen veranderde hier niet veel aan. Daarom hebben wij op 1 oktober een amendement ingediend. Lees er meer over hier.

De Papendrechtse coalitie van Papendrechts Algemeen Belang, het CDA en de combinatie ChristenUnie / SGP kiest voor een conservatief beleid dat de sociaal zwakste mensen in de samenleving keihard treft. Het College van B&W van Papendrecht verschuilt zich achter het Drechtstedenbestuur, maar heeft in de persoon van wethouder Pieter Paans (CDA) een vertegenwoordiger in het Drechtstedenbestuur, dat met volledige instemming met draconische bezuinigingsvoorstellen komt. Het is een schizofrene situatie, want het College van B&W van Papendrecht komt dan weliswaar zelf niet met de voorstellen, dat doet het Drechtstedenbestuur, maar het College van B&W van Papendrecht is er wel verantwoordelijk voor. De verbindende schakel in het Drechtstedenbestuur is wethouder Pieter Paans (CDA).

Het Papendrechts Algemeen Belang kiest voor het bezuinigen op de sociaal zwaksten in de samenleving. Het CDA kiest voor het bezuinigen op de sociaal zwaksten in de samenleving. De ChristenUnie / SGP, door de heer Kees de Ruijter gerepresenteerd in het College van B&W van Papendrecht, kiezen voor het bezuinigen op de sociaal zwaksten in de samenleving. De coalitie van de lokale partij PAB met de christelijke partijen CDA, ChristenUnie en SGP kiest dus voor het bezuinigen op de sociaal zwaksten in de samenleving.

Themabijeenkomst WMO Drechtsteden

Op donderdag 10 oktober organiseert de Regionale Adviesraad Wmo een themabijeenkomst. Het programma ziet er als volgt uit:

De Regionale Adviesraad WMO Drechtsteden nodigt u van harte uit voor de themabijeenkomst ‘Iedereen een zelfstandig & volwaardig bestaan’. Toelichting op de regionale visie sociaal domein Drechtsteden en ophalen van voorstellen voor het uitvoeringsplan.

Datum: donderdag 10 oktober 2019

Locatie: De Salon, Landvast, Haven 4, Alblasserdam

PROGRAMMA

19.15 - 19.30 uur Inloop met koffie/ thee

19.30 uur Welkom door Pieter Struijs, voorzitter Regionale Adviesraad WMO Drechtsteden

19.35 uur ‘Iedereen een zelfstandig & volwaardig bestaan’. Toelichting op de regionale visie sociaal domein Drechtsteden door de heer Pieter Paans, regionaal portefeuillehouder WMO

Gelegenheid om vragen te stellen

20.20 uur Pauze

20.40 uur Na de visie volgt het uitvoeringsplan. Ophalen van voorstellen voor het uitvoeringsplan sociaal domein Drechtsteden door de heer David van Maanen, directeur Sociale Dienst Drechtsteden

21.30.uur Afsluiten en napraten met een hapje en een drankje

Meer informatie een aanmelden voor deze bijeenkomst kan.

De Regionale adviesraad WMO Drechtsteden

Jaarrekening en begroting GRD

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 02-07-2019 18:58

De kar komt knarsend tot stilstand

Decentralisaties sociale domein pakken voor gemeenten rampzalig uit. Reeds in september 2018 kwam in de Drechtraad (een regionaal bestuur van zeven gemeenten rondom centrumgemeente Dordrecht) aan de orde dat er grote tekorten zijn te verwachten op het sociale domein.

Met ingang van 1 januari 2015 zijn de drie grote Rijksdecentralisaties in gang gezet. Het gaat daarbij om decentralisaties van de thuiszorg en begeleiding van ouderen en gehandicapten, participatie en de jeugdzorg.

Al ruim een tiental jaar hevelt het Rijk allerlei taken naar de gemeenten over onder het motto van bezuinigingen, waarbij – ten onrechte – gesteld wordt dat uitvoering door de gemeente efficiënter zou zijn. Dat begon met de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in 2004, toen de gemeenten met de bijstand werden opgezadeld. Per 1 januari 2015 zijn daar drie majeure decentralisaties bij gekomen en heeft de gemeente nieuwe taken gekregen op het gebied van Jeugdzorg, langdurige zorg en hulp bij het vinden van werk.

Deze decentralisaties zijn doorgedrukt om bij het Rijk bezuinigingen door te voeren. De taken zijn naar de gemeenten overgeheveld – of liever gezegd: over de schutting gegooid. Op het totale budget dat de gemeenten hiervoor krijgen, is fors gekort onder het motto dat de gemeenten ‘dichter bij de burger’ zouden staan en de taken dus efficiënter zouden kunnen uitvoeren. Deze decentralisaties zijn conceptueel echter niet goed doordacht. Er zijn drie basisproblemen: zij zijn economisch inefficiënt, zij leiden tot ongelijkheid tussen gemeenten en zij gaan ten koste van de rechtszekerheid en de democratische controle. Lees er meer over via deze link.

Uit de woordvoering bij de Drechtraad van 2 juli 2019:

De benoeming van de leden van het Drechtsteden bestuur (DSB) is een punt waar de samenwerkende lokale en onafhankelijke partijen moeite mee hebben. Een evenwichtige en diverse samenstelling als afspiegeling van de vertegenwoordiging van de partijen weegt voor ons zwaar. We begrijpen dat Colleges de voordracht plegen te doen aan de Drechtraad. Voor de SLP – ruimschoots de grootste vertegenwoordiging in de Drechtraad – geldt dat haar vertegenwoordiging in het Drechtsteden bestuur vermindert. Niet alleen dát maar ook het aantal vrouwen in het bestuur is punt van zorg.

Vanuit Zwijndrecht is de voordracht onder voorbehoud, terwijl er tijd genoeg was dit anders te regelen. De SLP vindt dat het DSB een evenwichtiger generieke en politieke samenstelling verdient. De adviseurs geldzaken hebben laten zien dat de aanpak van schulden problematisch werkt. De uitbreiding vinden wij gezien de kosten teveel van het goede. Voor de SLP geldt dat de aanpak vooral een aanpak moet zijn vanuit lokale instrumenten. Ook binnen de taakstelling moeten deze gelden gevonden kunnen worden. In de  eerste Burap zien wij de aandacht voor de groeiagenda. Wat naar onze mening ontbreekt is het kompas met de aanpak van de groeiagenda naar meervoudig lokaal.

Bij de primaire begroting hebben wij tijdens de vorige Drechtraad al opmerkingen geplaatst en een amendering aangekondigd. We zijn met de amendering een stapje verder gegaan door een taakstelling op te leggen. De taakstelling is niet alleen bedacht vanuit financieel oogpunt, maar is ook nodig vanuit een visie op sociaal beleid. De taakstelling is weliswaar hard, maar wij begrijpen ook dat het invullen van de bedragen niet direct haalbaar is. De druk die op gemeentebegrotingen gelegd wordt moet daar opgenomen worden in de begrotingen. Wij wensen een visie die past bij de opgave van de taakstelling zoals wij die voorstellen. Het amendement dat werd ingediend is tevens leesbaar op deze webpagina.

Hoogspanningsverbindingen ondergronds

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 26-06-2019 20:46

OP voorstander van verkabelen en optimaliseren hoogspanningsverbindingen

Tijdens de commissie Ruimte van 26 juni 2019 kwam aan de orde de vraag of we op de goede weg waren als het gaat om het proactief verbeteren van de hoogspanningsverbindingen. In samenwerking met TenneT wordt nu gewerkt aan plannen om te verkabelen en te optimaliseren. Onafhankelijk Papendrecht is hier een voorstander van.

Het college heeft vorig jaar besloten om aan het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (hierna EZK) te verzoeken om de bovengrondse 150 kV hoogspanningsverbinding Alblasserdam-Dordrecht te verplaatsen of te verkabelen (ondergronds te brengen). Dat leidde in oktober 2018 tot de ambtelijke toezegging vanuit EZK dat het tracé alsnog op de lijst van 1 januari 2019 zou worden geplaatst. Dat maakt dat verkabeling van de 150 kV verbinding mogelijk wordt.

De 380 kV hoogspanningsverbinding langs Aalscholver komt in aanmerking voor optimalisatie. Nu de minister het 150 kV-tracé op de lijst heeft geplaatst, lijkt het praktisch dat Papendrecht zelf vooraf "bestuurlijk" toetst of men in principe bereid zou zijn om de financiële bijdrage te betalen die maximaal van Papendrecht nodig zou kunnen zijn als het tot verkabeling komt. Dit voorkomt dat het technisch haalbaarheidsonderzoek naar verkabeling achteraf overbodig blijkt te zijn. Bij beide hoogspanningsverbindingen is de vraag aan de orde of de gemeente bereid is te investeren in verbetering van de magneetveldsituatie.

Ter illustratie is een beslisboom "Hoogspanningslijnen Papendrecht" bijgevoegd over zowel de te verkabelen 150 kV als de te optimaliseren 380 kV verbinding. Wij zien voordelen van verkabelen en optimaliseren van de hoogspanningsverbindingen. Gelet op de toename van de energiebehoefte lijkt verkabeling de meest verstandige keuze. Derhalve zijn wij voorstander van het verkabelen en optimaliseren van de hoogspanningsverbindingen.

Provincie: uitstoot Chemours meer beperken

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 12-06-2019 06:53

De Provincie Zuid-Holland liet recent weten dat Chemours verplicht is een partij vloeibaar FRD-houdend afval afkomstig uit Dordrecht bij het failliete Italiaanse bedrijf Miteni retour te nemen. Ook zou de indirecte lozing in rivier de Merwede van de GenX stof FRD-903 verder worden gereduceerd naar 148 kg per jaar. Op grond van de ingebruikname van een koolfilter ten behoeve van de waterzuivering is het streven de emissie van deze stof terug te brengen naar 20 kg per jaar.

Het probleem dat zich hier ontvouwt is dat niet onderzocht is of het koolfilter wel in staat is deze voorgestelde emissiereductie te realiseren. Een wetenschappelijke onderbouwing van dit streven naar emissiereductie ontbreekt. Op grond van dit streven maakt het dagelijks bestuur van de Provincie Zuid-Holland kennelijk het beleid. Dat is en blijft in bestuurlijke zin zorgwekkend. De zogenaamde stof FRD-903 (GenX) is een perfluorverbinding met minder koolstofatomen en derhalve zelfs nog iets mobieler dan PFOA, waarvan inmiddels is vastgesteld dat dit een zeer zorgwekkende stof is. Kortom zeer schadelijk voor de menselijke gezondheid en daarom verboden.

Geen respect voor Europese beginselen. Het milieubeleid van de Europese Unie berust op het voorzorgsbeginsel en het preventiebeginsel, het beginsel dat milieuaantastingen bij voorrang aan de bron dienen te worden bestreden, en het beginsel dat de vervuiler betaalt. De drinkwaterbedrijven baseren zich op deze beginselen. Hun eis de emissies van (indirecte) lozing van perfluorverbindingen, zoals de stof FRD-903 (GenX), tot nul te reduceren, stuit op weerstand bij Chemours. In 2016 is gebleken dat de onderhavige stof aanwezig is in het (oever)grondwater dat wordt opgepompt ten behoeve van de zuivering tot drinkwater. Uit nader onderzoek kwam naar voren dat het gezuiverde water afkomstig was van de fabriek van Chemours in Dordrecht.

Zorgen bij het Ministerie. Het RIVM heeft gesteld dat niet uitgesloten kan worden dat de ‘GenX’-stoffen als zeer zorgwekkend moeten worden beschouwd omdat zij in het milieu niet afbreken en mogelijk ophopen in mens of dier (bioaccumulatie). Dat laatste aspect diende nog verder onderzocht te worden. Het streven van het Ministerie is erop gericht dat bedrijven bij het vervangen van zeer zorgwekkende stoffen (zoals ‘PFOA’ door ‘GenX’) beter zouden kunnen overstappen op stoffen die minder gevaarlijk zijn.

Scherpere voorlopige gezondheidskundige grenswaarde. De Europese Autoriteit voor Voedselveiligheid (EFSA) heeft in december 2018 een nieuwe thans nog voorlopige gezondheidskundige grenswaarde voor PFOA gepubliceerd. Deze is 15 maal strenger dan de gezondheidskundige grenswaarde die het RIVM sinds 2016 hanteert. De nieuwe berekeningen van EFSA zullen naar verwachting tot een nieuwe en strengere norm leiden voor PFAS (PFOA en PFOS).

Alleen Nederland zou vreemd genoeg een tegenstander van de nieuwe (Europese) norm zijn, reden waarom het nu langer duurt. EFSA werkt nu ook aan andere fluorverbindingen en de verwachting is dat de stof GenX ook meegenomen wordt. Wij gaan er op grond van deze nieuwe voorlopige norm van uit dat GenX ongeveer net zo toxisch is als PFOA. Als PFOA inderdaad 15x toxischer is dan we met elkaar al weten dan zijn er uiteraard consequenties, zoals voor de moestuintjes en voor de gehele interpretatie van de PFOA-belasting van de bevolking in Dordrecht en de omliggende gemeenten van de Drechtsteden. De nieuwe vergunning die tot max. 20 kg GenX-lozing leidt is uiteraard een vooruitgang. Maar of het Chemours lukt die norm te halen zullen we moeten afwachten.

Bloedtests gratis ter beschikking stellen. De gemeenten Dordrecht en Papendrecht zouden in navolging van de gemeente Sliedrecht tegemoet kunnen komen aan terechte zorgen van (oud-)inwoners. Door net als in Sliedrecht de komende jaren tweemaal een nieuwe bloedtest op kosten van de gemeente aan te bieden. De regeling is bedoeld voor alle (oud-)inwoners met een PFOA-bloedwaarde van 21 ng/ml of hoger.

Calamiteit bij Chemours: zijn we er klaar voor?

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 02-04-2019 08:37

Aan de Burgemeester van de gemeente Papendrecht,

T.a.v. de heer Aart-Jan Moerkerke

Markt 22

3351 PB Papendrecht

Papendrecht

dinsdag 2 april 2019

Onderwerp

Brand en calamiteit bij Chemours – zijn we voorbereid?

Vragen ex artikel 40 van het Reglement van Orde

Geachte heer Moerkerke,

Op 1 april 2019 (

) ontstond er een grote brand bij een bedrijf op de Veerplaat in Dordrecht. Lees in de bijlage bij deze brief wat daarover op de website van de OZHZ te lezen was.

Deze locatie is hemelsbreed een paar honderd meter van de Papendrechtse gemeentegrens verwijderd. Niet ver vanaf het bedrijf dat in rook opging ligt de fabriek van Chemours (DuPont) waar met levensgevaarlijke giftige (zeer) zorgwekkende chemische stoffen wordt gewerkt.

De vragen die bij ons leven zijn de volgende:

1.       Wat gebeurt er als de fabriek van Chemours ontploft?

2.       Zijn we er klaar voor om alle inwoners op tijd te evacueren?

3.       Wat zijn de voorzorgsmaatregelen die wij nu kunnen treffen voor het geval dat dit gebeurt?

4.       Hoe kunnen we onze inwoners snel bereiken?

5.       Is het een idee om een krant met informatie over veiligheid aan elk huisadres in Papendrecht te bezorgen, zodat mensen weten wat ze moeten doen in geval van nood?

Stel dat de fabriek van Chemours ontploft en er komen zwaar giftige stoffen vrij. Denk aan GenX, perfluorisobuteen

[1] en dat soort uiterst giftige stoffen. Wat doen wij dan als gemeente/ overheid aan het in veiligheid brengen van onze inwoners?

6.       Wat zijn de vluchtroutes als zoiets gebeurt?

7.       Zijn de inwoners aan de overkant van de fabriek (Huys de Merwede) geïnformeerd?

Afhankelijk van de windrichting:

8.       Waarheen moeten inwoners vluchten als er een gevaarlijke stoffenwolk over Papendrecht trekt en neerslaat?

9.       Of moet iedereen binnen blijven met ramen en deuren gesloten?

In het kaartje dat op de website van de OZHZ stond wordt aangegeven hoe ver de rook en de roetdeeltjes kunnen worden meegenomen door de wind. Afhankelijk van de sterkte van de wind beslaat het gecontamineerde gebied al gauw vele tientallen vierkante kilometers.

10.   Zijn wij erop voorbereid als er zich een calamiteit bij DuPont/ Chemours voordoet?

11.   Welke maatregelen zijn al getroffen?

12.   En hoe gaat de reddingsoperatie in zijn werk als het leed is geschied?

Lobby richting de Provincie Zuid-Holland (samen met Sliedrecht en Dordrecht):

13.   Zou het niet verstandig zijn dit soort gevaarlijke fabrieken binnen de Provincie Zuid-Holland te verplaatsen naar bijvoorbeeld Maasvlakte 2?

Wij danken u bij voorbaat voor de beantwoording.

Hoogachtend,

Namens de fractie,

Ruud Lammers.

[1] Emissie PFIB bij Chemours verbieden

Wij hebben op 9 november 2017 reeds een motie ingediend om de emissie van Perfluorisobuteen (PFIB) te beëindigen. Emissie van dit zeer toxische gas zou per direct verboden moeten worden. Ook hebben wij in april 2018 vragen

[1] gesteld over het vrijkomen van deze uiterst giftige stof.

OSF behaalt zetel in de Eerste Kamer

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 27-03-2019 13:55

OSF wederom in Eerste Kamer

Het is lang onzeker geweest, maar het is nu zo goed als zeker dat de Onafhankelijke Senaatsfractie (OSF) toch weer een zetel in de Eerste Kamer heeft weten te behalen. Er moest een restzetel aan te pas komen, maar de onafhankelijke politiek is wederom vertegenwoordigd. Dat is niet nieuw, het platform van onafhankelijke politiek zit al sinds 1999 in de Senaat, steeds met 1 zetel.

Gerben Gerbrandy wordt Senator

De OSF Ledenraad heeft op 23 maart jl. de volgorde van de lijst vastgesteld. Daarbij is Gerben Gerbrandy tot lijsttrekker benoemd.

Gerben Gerbrandy is geboren in 1952 en woont momenteel in Gauw (Friesland). Na zijn HBO opleiding docent biologie, scheikunde en natuurkunde is hij aan de slag gegaan als leraar. In april 1998 werd hij wethouder in de gemeente Wymbritseradiel. Hij bleef in functie tot december 2010. Van januari 2011 tot en met januari 2013 was hij gemeenteraadslid en fractievoorzitter voor de FNP in Súdwest-Fryslân. Vanaf januari 2013 tot voor kort was hij burgemeester van Achtkarspelen. Momenteel geniet de heer Gerbrandy van zijn pensioen, hoewel hij binnenkort als Senator voor de OSF wederom actief zal worden

OSF

De OSF is opgericht op 22 maart 1999 en is sindsdien vertegenwoordigd in de Eerste Kamer. Momenteel heeft de OSF één zetel in de Senaat. Het platform van onafhankelijke partijen bestaat uit:

Fryske Nasjonale Partij

Provinciaal Belang Friesland

Groninger Belang

Sterk Lokaal (Drenthe)

Lokale Partijen Gelderland

Ouderen Partij Noord-Holland

Lokale Partijen Zuid-Holland

U26 gemeenten (Utrecht)

Partij voor Zeeland

Lokaal Brabant

Lokaal-Limburg

99-jarige dame wil niet verhuizen naar Bleskensgraaf, OP stelt vragen

Onafhankelijk Papendrecht Onafhankelijk Papendrecht Papendrecht 18-03-2019 14:03

Achtergrondinformatie zoals deze te lezen was in het Algemeen Dagblad

Robin Nanninga 17-03-19

De 99-jarige dame woonde tot 17 maart 2019 in een aanleunwoning in de Badhuisstraat. Vanwege een zware longontsteking afgelopen december is haar gezondheid verslechterd. De vrouw kan niet meer lopen en heeft intensieve verzorging en verpleging nodig, 24 uur per dag. Veel meer dan de ondersteuning die ze nu van haar kinderen en verplegers krijgt. Die 24-uurs zorg kan ze alleen krijgen vanuit een verpleeghuis of zorgappartement. En die zijn op korte termijn niet vrij in Papendrecht, maar wel in Bleskensgraaf.

Een ramp voor dochter Rita, die haar moeder elke dag bezoekt. ,,Dat is anderhalf uur reizen met de bus. Ik heb geen auto’’, zegt ze zwaar geëmotioneerd aan de eettafel van haar moeder. De dame zelf is er ook niet gelukkig mee. ,,Ik ben hier helemaal niet bekend. In Bleskensgraaf heb ik niks. Ik vind het helemaal niet leuk’’, weet ze te vertellen. In Bleskensgraaf heb ik niks, ik vind het helemaal niet leuk.

Terug naar Papendrecht

Het liefst wil Rita dat haar moeder terugkomt naar Papendrecht, ook al weet ze dat twee keer verhuizen haar heel zwaar zal vallen. Haar honderdste verjaardag vieren in haar eigen dorp: dat zou mooi zijn.

Eén van haar zussen, die meehelpt spullen pakken, hoopt vooral dat het verhaal van haar moeder het gesprek over de huidige gang van zaken opent. ,,Ik hoop dat de regels veranderen. Dat in de toekomst mensen uit de eigen gemeente voorrang krijgen op de wachtlijst voor een passende woning.’’

Rita geeft de strijd niet op en doet er alles aan om haar moeder weer in Papendrecht te krijgen. Ze schreef een brief aan de gemeente en Sterk Papendrecht, ze bezocht wethouder Corine Verver en nam contact op met Rivas van thuiszorg.

Toestemming nodig

Onduidelijk blijft wie er nu heeft beslist dat de dame op deze korte termijn moet verhuizen. Volgens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport is er namelijk altijd toestemming van de cliënt of familie nodig bij het aannemen van een nieuwe woning en kan niemand de cliënt dwingen. Woordvoerder Axel Dees: ,,Als er niet wordt ingestemd met een locatie, is het zelfs vaak mogelijk om thuis zorg te krijgen tot er wel een geschikte plek gevonden wordt.’’

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.