Nieuws van D66 inzichtelijk

8 documenten

‘Groningen moet aansluiten bij Nationaal Groeifonds’

D66 D66 Groningen 09-09-2020 13:49

Groningen moet aansluiten bij het maandag aangekondigde Nationaal Groeifonds. Dat pleidooi houdt D66-raadslid Tom Rustebiel vandaag in de gemeenteraad. ‘Er wordt 20 miljard vrijgespeeld voor infrastructuur, kennis en innovatie. De gemeente moet samen met de regio, kennisinstellingen en ondernemers in staat zijn deze prachtige kans te benutten.’

Het kabinet wil de Nederlandse economie duurzaam versterken en de lage rentestand gebruiken om een aantal ontwikkelingen

aan te jagen. Rustebiel: ‘Een zeer goed initiatief. En de kaders die gesteld worden op het gebied van kennis, infrastructuur en innovatie passen goed bij de vraagstukken in Groningen. Denk bijvoorbeeld aan mobiliteit. De Lelylijn springt in het oog, maar ook binnenstedelijk staan we voor een grote opgave. En de banen in de gaseconomie zullen langzaam verdwijnen. Daarvoor moeten wel weer banen terugkeren, bijvoorbeeld in de groene energie. Maar je kunt ook denken aan het versterken van onze digitale en energie-infrastructuur. Het net kan de hoeveelheid nieuwe energie nu op sommige plekken al niet meer aan.’

De minister vraagt van ingediende plannen dat ze zijn opgetuigd samen met ondernemers en kennisinstellingen. ‘Groningen heeft alles in huis om samen met onze toonaangevende onderwijsinstellingen – van praktisch tot wetenschappelijk – tot goede plannen gekomen. Ook met het bedrijfsleven is de samenwerking in Groningen goed. Laten we snel de koppen bij elkaar steken om tot goede ideeën te komen om zo de regionale economie duurzaam te versterken.’ Rustebiel gaat vandaag aan het college vragen of er al ideeën zijn over hoe aangehaakt kan worden bij het groeifonds en hoe kennisinstellingen en ondernemers daarbij betrokken kunnen worden.

Het bericht ‘Groningen moet aansluiten bij Nationaal Groeifonds’ verscheen eerst op Groningen.

Staatssecretaris opent slimme laadpaal in Culemborg

D66 D66 Culemborg 15-06-2020 18:03

‘We kunnen vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden’. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode een plein met laadpalen van de toekomst in gebruik genomen. Vandaag opent staatssecretaris Stientje van Veldhoven  D66 (Infrastructuur en Waterstaat) in Culemborg een van de eerste nieuwe slimme laadpleinen.

Je elektrische auto laden terwijl er een overschot aan groene stroom is en terugleveren als er veel vraag naar stroom is. En zo geld verdienen met je elektrische auto aan de lader. Of laden tegen een lager tarief, omdat je auto en de laadpaal worden ingezet om het elektriciteitsnet te balanceren. Het kan straks op steeds meer plekken en met steeds meer auto’s op een slim laadplein. Op 45 plekken in Nederland wordt de komende periode zo’n plein met laadpalen van de toekomst in gebruik genomen.

Slim laden Van Veldhoven: “Nederland kan vanaf nu niet alleen groen, maar ook slim laden. En dat is goed nieuws. Slim laden maakt elektrisch rijden nog interessanter. Het is laden op maat. Je bepaalt zelf wanneer en hoe vol je batterij opgeladen moet zijn. En ook wanneer of tegen welke prijs je stroom afneemt of teruglevert aan het net. Daarmee is het dus goed voor je eigen portemonnee, voor een betere balans van het stroomnet en voor het gebruik van meer groene energie. Slim laden heeft veel potentie.”

Slimme laadpalen zijn slim omdat ze variabel vermogen kunnen leveren en omdat ze stroom terug kunnen leveren. Omdat op slimme laadpleinen meerdere van die palen bij elkaar staan, kunnen netaansluitingen efficiënter gebruikt worden en wordt stroom beter verdeeld over de laadpunten. Door laadsessies slim te plannen kunnen meer auto’s kunnen laden op minder plek. Ook zijn combinaties met elektrische deelauto’s mogelijk. Dat kan in drukke gebieden helpen de parkeerdruk te verlagen.

Laadplein Culemborg Het laadplein in Culemborg is een mooi voorbeeld van de toekomst. Van Veldhoven maakt vandaag als eerste gebruik van een slimme laadpaal. Zij laadt haar dienstauto via een slimme laadpaal op met stroom die uit een andere auto afkomstig is. En zij geeft met de nieuwe app aan hoe lang ze wil laden en hoe vol de accu moet zijn bij vertrek. Het voordeel van een slimme paal is die zelf kiest op welk moment de accu sneller of langzamer wordt opgeladen. Gebruikers die een auto hebben die daarvoor geschikt is, kunnen bij een slimme laadpaal laden als er veel aanbod van stroom is, en terugleveren aan het stroomnet als er veel vraag is. Zo ontlasten zij het elektriciteitsnet en verdienen zij geld zonder er iets voor te doen.

De stroom in de palen is als de zon schijnt rechtstreeks afkomstig van de 784 zonnepalen bovenop het laadplein. Bijzonder aan het laadplein in Culemborg is dat dit is opgezet en wordt geëxploiteerd door buurtbewoners. Buurtbewoner en projectleider Arjen Schamhart: “drie jaar geleden hadden we een plan voor het opwekken van onze eigen stroom boven de parkeerplaats met een laadplein er onder. Ook wilden we elektrisch rijden voor iedereen bereikbaar maken door de inzet van elektrische deelauto’s. Dit jaar is daar slim laden bijgekomen. Vandaag is de app af waardoor het allemaal werkt. Investeerders profiteren direct mee van de opbrengst. Zowel in de portemonnee als door minder blik op straat en een lager verbruik van fossiele brandstof”.

Koploper laadpalen Nederland is koploper laadpalen, nergens staan meer laadpunten per vierkante kilometer dan hier. Het kabinet heeft de ambitie dat alle auto’s die vanaf 2030 nieuw op de weg komen volledig zonder uitlaatgassen rijden. Naar schatting rijden er op dat moment een kleine twee miljoen emissieloze auto’s rond, waarvoor zo’n 1,7 miljoen laadpunten en tientallen waterstoftankstations nodig zijn. Het kabinet wil steeds verder vooruit met laadinfra en schoon rijden. Daarom trok staatssecretaris Van Veldhoven eerder vijf miljoen euro uit voor de ontwikkeling van deze 45 slimme laadpleinen en is vorig jaar samen met netbeheerders en branchepartijen de Nationale Agenda Laadinfrastructuur opgesteld. Ook komen particulieren die een elektrische auto aanschaffen sinds begin juni in aanmerking voor een subsidie. Zij kunnen vanaf 1 juli hun aanvraag indienen.

Van Veldhoven hoopt dat steeds meer gemeenten kiezen voor slimme laadpleinen. Deze 45 projecten worden gebruikt om de techniek van slim laden en terugleveren verder te ontwikkelen, op te schalen en aantrekkelijk te maken voor gebruikers. De ervaringen met deze eerste slimme laadpleinen worden bijgehouden door kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur. Zij delen lessen, tips en ervaringen met gemeenten, zodat ook zij aan de slag kunnen met slimme laadpleinen.

De 19 gemeenten waar de komende periode 45 slimme laadpleinen in gebruik worden genomen:

Amsterdam Arnhem Breda Culemborg Den Haag Gouda Haarlemmermeer Lelystad Maastricht Middelburg Ouder-Amstel Gemeente Het Hogeland Gemeente Westerkwartier Gemeente Loppersum Rotterdam Schiedam Utrecht Zeist Zwolle

The post Staatssecretaris opent slimme laadpaal in Culemborg appeared first on Culemborg.

Urgentieagenda

D66 D66 IJsselstein 04-10-2019 12:39

In de raad van 3 oktober 2019 is de urgentie-agenda vastgesteld. Een grote meerderheid van de raad stemde voor. Alleen de lijst-Willems was tegen. De urgentie-agenda is een lijst met 40 punten die tot stand is gekomen door de aanpak van het bureau Castro.

Meer dan 1.500 mensen hebben een enquête ingevuld, er zijn drie avonden georganiseerd over thema’s als samenwerking, binnenstad en ondernemen en wonen. Voor D66 weegt de inbreng van de inwoners zwaar. Als D66 vinden wij het bijzonder waardevol dat de 40-puntenlijst mede tot stand is gekomen door de inbreng van inwoners. Op deze wijze worden inwoners van IJsselstein bij het bestuur van de stad betrokken en dat is een goede zaak. Voor D66 zijn deze 40 punten geen verrassing. Het zijn herkenbare punten voor ons en we beschouwen dit als een belangrijk signaal vanuit de samenleving.

Het verplicht ons als politiek om daar mee aan de slag te gaan en er iets van te vinden. Daarom heeft D66 voor dit voorstel gestemd. De D66-fractie heeft wel een voorbehoud gemaakt en dat betreft de uitwerking. De uitwerkingen zijn nog niet bekend. Die komen in de vorm van raadsvoorstellen naar de raad. Op voorhand met de uitwerking instemmen ging de fractie te ver.

In het debat heeft D66 er op gewezen dat de raad er zit voor alle inwoners bedrijven en instellingen. Alhoewel ruim 1.500 inwoners de enquête hebben ingevuld ontslaat dat raad en college niet van hun verantwoordelijkheid om te staan voor het algemeen belang van IJsselstein. Het komt er dus straks heel erg op aan hoe in de diverse raadsvoorstellen deze adviezen worden uitgewerkt en wanneer. In de urgentie-agenda wordt veelal wel een startdatum genoemd, maar in heel veel gevallen geen einddatum. Communicatie naar de inwoners wordt van wezenlijk belang voor de uitvoering van deze agenda. Geef helder aan wanneer een onderwerp wordt opgepakt, wat het voorstel is en wanneer tot uitvoering wordt overgegaan.

Met deze aanpak heeft dit college een geweldige verantwoordelijkheid op zijn schouders genomen als het gaat om vertrouwen in de politiek. De verwachtingen van de inwoners zijn nu torenhoog. Als de verwachtingen niet goed worden gemanaged komt deze aanpak als een boemerang terug op de gehele politiek in IJsselstein.

Naar de mening van D66 hebben wij vanuit het algemeen belang als raad ook de taak om IJsselstein verder vooruit te helpen. We moeten nadenken over het lange termijn perspectief van IJsselstein. Waar willen we als stad naar toe? En hoe zien we ons zelf in 2040, 2050. Deze 40 punten zullen daar zeker een rol inspelen maar daarmee zijn we er nog niet. IJsselstein staat voor enorme uitdagingen en keuzes als het gaat om de energietransitie, over de ruimtelijke economische koers in de regio, komt er een regionale omgevingsagenda voor de Lopikerwaard?

De woonvisie heeft de raad onlangs vastgesteld en is al een belangrijke bouwsteen. Maar andere thema’s zijn eveneens van belang: Hoe gaan wij om met de consequenties van de klimaatverandering, hoe willen wij IJsselstein economisch vooruit helpen, hoe gaan we om met onze kunst en cultuur en historische erfgoed?

Die 40 punten zullen in het kader van het lange termijn perspectief een plaats moeten krijgen. Wij missen van het College een afweging van deze 40 punten in het licht van het lange termijn perspectief. Naar de mening van D66 is het noodzakelijk de ontwikkeling van dat lange termijn perspectief echt op te gaan pakken.

Weinig ambitieus coalitieakkoord

D66 D66 VVD Zuid-Holland 20-08-2019 09:43

Vandaag presenteerde het nieuwe college van Gedeputeerde Staten het coalitieakkoord voor 2019-2023 dat de titel ‘elke dag beter’ meekreeg. De fractie van D66 is blij dat Zuid-Holland na een lange periode van onderhandelen weer een voltallig bestuur heeft, dat de schouders wil zetten onder tal van zaken in onze provincie. Zijn wij ook blij met de inhoud van het akkoord? Ja en nee.

De introductie stelt dat het coalitieakkoord tot stand is gekomen met het belang van alle Zuid-Hollanders voorop. Er wordt gekozen voor een gezonde en groene economie, waaraan iedereen meedoet. “Dat doet ons sociaal-liberale hart goed”, aldus fractievoorzitter Ria Oosterop. “Ook de 30 miljoen euro die wordt uitgetrokken voor schone energie is op zich positief te noemen.”

Uit het akkoord maken wij op dat het college, net als D66, voorstander is van sterke gemeenten die hun taken goed kunnen uitvoeren. Als een gemeente niet goed presteert, kan de provincie ingrijpen. Wat ons betreft hebben die inwoners recht op goed bestuur en zijn er wat dat betreft nog wel een aantal uitdagingen in de provincie.

Minder optimistisch zijn wij over de passages over “een verantwoord en realistisch klimaat- en energiebeleid.” Daarin herkennen we heel erg de aarzelende houding van de VVD als het gaat om de uitvoering van het Klimaatakkoord.

Ook over de sectorale invulling van het coalitieakkoord maken wij ons zorgen. De Omgevingswet vraag écht om een integrale benadering en een cultuurverandering bij het ambtelijk apparaat. D66 mist deze samenhang en tevens ruimtelijke kwaliteit als belangrijke doelstelling bij alle opgaven in het fysieke domein. En bij grote, belangrijke onderwerpen, zoals OV-aanbesteding, de Duinpolderweg en de overlast van Schiphol, ontbreekt het wat ons betreft aan duidelijkheid.

Ria Oosterop: “De D66 fractie legt de lat komende periode hoger. Vanuit de oppositie gaan wij constructief aan de slag met onder andere bodemdaling, biodiversiteit, landbouw, cultuureducatie en de fiets. Thema’s die in het coalitieakkoord onvoldoende uit de verf komen en waarvoor te weinig geld wordt uitgetrokken. Waar de coalitie kiest voor ‘elke dag beter’ zal D66 zich inspannen voor ‘elke dag nóg beter’. Onze mooie provincie is tenslotte nog lang niet af!”

Zonneparken op platte daken

D66 D66 Meierijstad 16-04-2019 14:00

De discussie over het veranderende klimaat lijkt groter en groter te worden. Ook D66 Meierijstad voegt zich trots bij de klimaatdrammers. Met de motie “Meierijstad pakt kansen voor duurzame energieopwekking” wil de partij dat Meierijstad in 2050 energieneutraal is. Door middel van deze motie kunnen de, door Meierijstad zelf opgestelde, hogere doelen dan in de Regionale Energiestrategie worden opgepakt.

Duurzame energieopwekking draagt hier aan bij. Zo zijn er in Meierijstad veel bedrijven met een plat dak. Hier kunnen zonnepanelen en zonnepaneelfolie met gemak op worden geïnstalleerd.

Het installeren van zonnepanelen op daken is beter dan het plaatsen van zonneparken in het buitengebied, blijkt uit onderzoek. “Uit onderzoek van experts bleek dat zonneparken in het buitengebied, los van of het fraai is, ook nogal wat negatieve gevolgen heeft voor het bodemleven.” zegt Pieter Siroen, lid van de werkgroep Botsende belangen in het buitengebied.

Fractievoorzitter Marrik van Rozendaal voegt daar aan toe: “Hoe makkelijk is het alternatief. Met het op grote schaal plaatsen van zonnepanelen op platte daken wordt in feite ook een zonnepark gecreëerd. Misschien wel het grootste zonne-energiepark van Nederland. Dit lijkt me op z’n minst het onderzoeken waard”.

D66 hoopt met deze motie te bereiken dat het college in de gesprekken over een energiestrategie het opwekken door middel van zonnepanelen en folie ziet als een serieuze mogelijkheid. Ook zou D66 graag willen dat er in september 2019 een eigen, lokaal plan van aanpak wordt opgesteld om het ‘energie opwekken via de platte daken van Meierijstad’ ook daadwerkelijk te kunnen uitvoeren.

Het bericht Zonneparken op platte daken verscheen eerst op Meierijstad.

Pilot Koopzondagen Initiatief in commissie

D66 D66 VVD PvdA Gelderland 10-10-2018 08:28

Afgelopen dinsdag 9 oktober verdedigde Marieke Vermeulen voor D66 West Betuwe het door haar gemaakte initiatief tot twee koopzondagen in de commissie Bestuur & Middelen in december 2018  voor de winkeliers in de gemeente Geldermalsen.

Zij stelde: “Tijdens de vorige commissie vergadering is er ingesproken door de voorzitter van de ondernemersvereniging van Geldermalsen. Het is al een lang gekoesterde wens van Leefbaar Geldermalsen, VVD en de PvdA om iets aan de zondagsopenstelling te doen. Tijdens deze vergadering heeft D66 de handschoen opgepakt om een initiatief voorstel te formuleren.

De laatste weken is er en wordt er nog steeds veel gesproken over dit voorstel om eenmalig 2 zondagen in december de winkeliers de vrijheid te geven om hun winkel open te doen en de zondagsopenstelling in zijn algemeenheid. Er wordt gesuggereerd dat met het voorliggende voorstel een opening gecreëerd moet worden voor het vrijgeven van de winkeltijden in de nieuw te vormen gemeente, dit is echter zeker niet onze intentie. Het is bekend dat D66 de keuze bij de ondernemer willen laten en niet van overheidswege op willen dragen wat iedereen wel of niet moet doen. Dit met respect voor ieders overtuigingen en inzichten. Maar we hebben met elkaar afgesproken dat we deze discussie in de nieuwe gemeenteraad gaan voeren, dit ligt nu dan ook niet voor. Nu ligt de vraag voor om eenmalig een uitzondering te maken op de huidige verordening voor 2 zondagen, als pilot, op initiatief van een aantal ondernemers uit Geldermalsen. Het gaat hierbij om het winkelplezier, om sfeervol de kerstinkopen te kunnen doen in je eigen gemeente. Niet zozeer voor de dagelijkse boodschappen, het is dan ook niet aannemelijk dat bijv. In Deil of Beesd de winkels de deuren zullen openen, maar dit initiatief maakt geen beperking en geldt voor de hele gemeente, het is aan de ondernemer of zij hun deuren willen openen.

Wij willen graag aan het verzoek van de ondernemers tegemoet komen en daarom hebben we dit voorstel ingediend, wat in ieder geval kan rekenen op de steun van de gehele oppositie, en waarvoor in de vorige commisie ook binnen een deel van de coalitie sympathie leek te zijn, waarvan ik hoop dat die er nog steeds is.

Tijdens de behandeling van de plannen voor de Lingeoever in de laatste raadsvergadering werd de vraag gesteld of lokale ondernemers voorrang kunnen krijgen bij het inschrijven of maken van plannen voor de nieuw te ontwikkelen horeca gelegenheid. Het antwoord van de wethouder was toen dat dit niet kon en dat je moet uitgaan van de kracht van de ondernemers, dat zij heel goed kunnen regelen wat goed voor hen is. D66 was erg blij met dit argument, “geef de ondernemer de vrijheid en laat hen doen waar ze goed in zijn, namelijk ondernemen”. Wij vinden dit argument zeker ook van toepassing op dit dossier en hadden dan ook vanuit het college een andere reactie op dit voorstel verwacht.

Tot slot, bij een pilot hoort een soort evaluatie, wanneer is het geslaagd? Wat D66 betreft is het geslaagd als het voor de ondernemers geslaagd is. Is het dat niet, verwacht ik niet dat er nogmaals een verzoek komt.”

Het debat zal tijdens de raadsvergadering van 30 oktober worden voortgezet en tot een besluit leiden.

 

Participatie & de ...

D66 D66 null 12-07-2018 09:05

Participatie & de omgevingswet De Thema-afdeling Ruimte en Mobiliteit heeft samen met een aantal collega’s uit het vakgebied een bijdrage geleverd over de omgevingswet aan het magazine IDEE. Dit heeft zes artikelen opgeleverd, waarvan drie artikelen over participatie. Ben Tap – Wat betekent de Omgevingswet voor burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties Bewoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en vele anderen zijn betrokken bij de eigen leefomgeving en willen invloed op de inrichting daarvan. Overheden moeten dus anders gaan werken dan voorheen. De nieuwe Omgevingswet past daarbij en zet in feite een transitie in werking in het fysieke domein. Ben Tap beschrijft hoe hij daarmee in Hoorn ervaring heeft opgedaan. Aart Karssen – De Omgevingswet en participatie Participatie en samenwerking zijn sleutelwoorden van de nieuwe Omgevingswet. Samen met bestuurlijk afwegingsruimte voor lagere overheden en vroegtijdige kaderstelling door de gemeenteraad zijn dat zaken die mij aanspreken en volgens mij goed sporen met de Richtingwijzers van D66. Op veel plaatsen wordt al op een soortgelijke wijze gewerkt, maar het krijgt nu een wettelijke verankering. Thomas Walder – Een praktijkvoorbeeld uit Nijverdal Het vertrouwen in de overheid staat al jaren flink onder druk. Goede en gedurfde participatie met betrekking tot gebiedsontwikkeling en ruimtelijke plannen kan dit doorbreken betoogt Thomas Walder op basis van een praktijkvoorbeeld in Nijverdal. Lees verder door de artikelen via onze website te downloaden https://ruimteenmobiliteit.d66.nl/publicaties/diverse-artikelen-over-de-omgevingswet/

D66 pleit voor betere uitvoering armoedebeleid en ondersteuning studenten

D66 D66 Houten 29-06-2018 09:58

Houten heeft de afgelopen jaren een behoedzaam financieel beleid gevoerd. Het succes daarvan zien we terug in de jaarstukken over 2017. We sluiten het jaar af met een positief resultaat, ondanks een paar grote tegenvallers. En vanuit de bestemmingsreserve economische crisis kunnen we een miljoen euro terug geven aan onze inwoners, dat is 50 euro per huishouden. Een knappe prestatie.

Toch ziet D66 in de jaarstukken twee ontwikkelingen die aandacht vragen:

Allereerst het niveau van de reserves. In de crisisjaren is een deel van de beklemde reserves ingezet. Dat was nodig om de pijn van de crisis te verzachten. Voor de komende jaren zullen we daar voorzichtiger mee moeten zijn. We hebben een buffer nodig om tegenvallers op te kunnen vangen. En we hebben een buffer nodig om ook de volgende crisis weer soepel door te komen. D66 roept het nieuwe college daarom op om de beklemde reserves intact te laten. Wij weten ons daarin gesteund door de opmerking van de externe accountant. Die meldde dat de solvabiliteit van de gemeente Houten achterblijft bij soortgelijke gemeenten. Er is dus geen ruimte voor potverteren.

Een tweede aandachtspunt is de veelheid aan kleine overschotten. Eerder vroeg D66 naar de overschotten op het armoedebeleid en op de ondersteuning van studenten die geen mogelijkheid tot bijverdiensten hebben. Er is geld voor armoedebeleid overgebleven omdat de uitvoering vertraagd was. Er is geld voor ondersteuning van studenten overgebleven, doordat de doelgroep de regeling niet weet te vinden. En deze regeling bleek inmiddels zelfs verdwenen van de website van de WIL. We zijn blij dat op beide fronten actie wordt ondernomen en steunen het amendement om het overschot op het armoedebeleid (39K) over te hevelen naar 2018.

Nog blijer zijn we met de pilot die dit jaar wordt uitgevoerd binnen het programma samen leven. Door tijdig bij te sturen op de benutting van de beschikbare budgetten zal het beschikbare geld effectiever worden ingezet. Dat betekent dat het beschikbare geld ook daadwerkelijk terecht komt bij de inwoners die dat hard nodig hebben. D66 is nu al benieuwd naar de resultaten van deze pilot. Graag een toezegging van de wethouder dat we volgend jaar de resultaten van deze pilot gerapporteerd krijgen.

Tot slot: het solide financieel beleid van de afgelopen jaren heeft Houten door de crisis geloodst en de rekenkamercommissie heeft geconstateerd dat Houten er sterker uit is gekomen. Er ligt dus een stevig fundament voor de komende jaren. Dat is een bijzondere prestatie van het vorige college en van alle ambtenaren die daarbij betrokken waren. En natuurlijk van D66 wethouder Van Liere in het bijzonder.

Dankuwel!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.