Nieuws van politieke partijen over SP inzichtelijk

18 documenten

DAADWERKELIJK WAN-WOONBELEID

SP SP Capelle aan den IJssel 12-11-2022 09:38

Op 3 oktober 2022 organiseerde de SP-fractie van de Rotterdamse gemeenteraad een thema-avond Wonen. De aanleiding: het rapport 'Thuis in cijfers' van de Rotterdamse rekenkamer (1). Wat blijkt: de onderbouwing van de Rotterdamse Woonvisie -dat is de concrete planning van het woonbeleid- staat op drijfzand: de cijfers waren heel wat minder exact en volledig dan gepresenteerd. Het percentage goedkopere woningen in Rotterdam nam in de periode 2015-2020 sterk af, terwijl het aandeel lage-inkomens-huishoudens ongeveer gelijkbleef. Ondanks alle aanwijzingen dat behoefte en aanbod juist in dat segment steeds verder uit de pas liepen, paste Rotterdam de Woonvisie niet aan.

Dit was het derde rapport van de Rotterdamse Rekenkamer in haar reeks over het woonbeleid in de regio. Het rapport over Capelle aan den IJssel verkeert in de afrondende fase. Omdat het Capelse woonbeleid op hetzelfde drijfzand staat als het Rotterdamse, valt te verwachten dat ook de uitkomsten sprekend op elkaar zullen lijken. Precies zoals al naar voren kwam in de analyse van de thema-avonden van de Capelse Raadscommissies in 2020 (2).

Rotterdam heeft weliswaar de bevindingen van het Rekenkamerrapport overgenomen. Maar het kwaad ís deels al geschied. En ook duurt 't (te) lang voordat de Woonvisie alsnog op betere cijfers gebaseerd zou zijn. Vertaald naar Capelle: de Hoven zíjn al gesloopt en de huidige Woonvisie blijft doorwerken, zelfs nadat overduidelijk is aangetoond dat die integendeel van antwoord geven kan op de nog steeds oplopende woningnood. Oftewel: ijskoud doordenderend wanbeleid ten koste van vooral de inwoners met lagere inkomens (3). Dat is waarom er vooralsnog actie gevoerd moet blíjven worden, in Rotterdam met name Pompenburg, in Capelle ten minste Florabuurt. Want die Woonvisies en het Regio-akkoord, die deugen daadwerkelijk niet!

bronnen: 1. https://rekenkamer.rotterdam.nl/onderzoeken/thuis-in-cijfers/ via https://rotterdam.sp.nl/in-de-media/ad-bom-onder-rotterdams-woonbeleid 2. https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2020/09/thema-avonden-woningbou... 3. https://capelleaandenijssel.sp.nl/nieuws/2021/09/florabuurt

Zie ook: Wonen en buurten

Onduidelijke verkeerssituatie ’s Gravendijkwal duurt voort

SP SP Brielle 07-09-2020 16:51

Vorige week had de Rotterdamse SP fractie vragen gesteld aan de wethouder over de verkeerssituatie op de ’s Gravendijkwal. Het verbodsbord op de ’s Gravendijkwal om tijdens spitsuren niet te mogen doorrijden op de zuidwestzijde was afgeplakt. Vanaf vandaag is de ventweg weer afgesloten voor doorgaand verkeer en is het bord weer zichtbaar. Maar er wordt helaas niet gehandhaafd, dus zolang auto's deze doorgaande route gebruiken is er niets veranderd.

Het idee was namelijk om de ’s Gravendijkwal autoluw te maken en de straat daarmee ook minder vervuilend zou worden. Daarom was het voor de bewoners onduidelijk waarom het verbodsbord was afgeplakt. Dit zorgde de facto voor meer verkeer en dezelfde overlast. SP Rotterdam raadslid Taylan Cicek had er vorige week vragen over gesteld zodat de wethouder actie zou ondernemen. Met succes, want vanaf vandaag is het verbodsbord weer zichtbaar, maar helaas lijken de problemen nog niet opgelost zolang er niet gehandhaafd wordt op doorgaand verkeer.

Onduidelijke verkeerssituatie ’s Gravendijkwal duurt voort

SP SP Rotterdam 07-09-2020 16:51

Vorige week had de Rotterdamse SP fractie vragen gesteld aan de wethouder over de verkeerssituatie op de ’s Gravendijkwal. Het verbodsbord op de ’s Gravendijkwal om tijdens spitsuren niet te mogen doorrijden op de zuidwestzijde was afgeplakt. Vanaf vandaag is de ventweg weer afgesloten voor doorgaand verkeer en is het bord weer zichtbaar. Maar er wordt helaas niet gehandhaafd, dus zolang auto's deze doorgaande route gebruiken is er niets veranderd.

Het idee was namelijk om de ’s Gravendijkwal autoluw te maken en de straat daarmee ook minder vervuilend zou worden. Daarom was het voor de bewoners onduidelijk waarom het verbodsbord was afgeplakt. Dit zorgde de facto voor meer verkeer en dezelfde overlast. SP Rotterdam raadslid Taylan Cicek had er vorige week vragen over gesteld zodat de wethouder actie zou ondernemen. Met succes, want vanaf vandaag is het verbodsbord weer zichtbaar, maar helaas lijken de problemen nog niet opgelost zolang er niet gehandhaafd wordt op doorgaand verkeer.

Duidingsdebat coronacrisis in Osse gemeenteraad

SP SP Oss 03-06-2020 23:31

Op 4 juni was er in de Osse gemeenteraad een ingelast debat over de coronavirus uitbraak in Oss en de gevolgen daarvan voor onze gemeente en haar inwoners. De raad nam in grote meerderheid de motie van de SP aan voor een onderzoek naar het verband tussen luchtkwaliteit en luchtweginfecties. Alleen BeterOss stemde tegen.

Lees hier de bijdrage van de SP fractie in het corona-duidingsdebat:

Onderzoek naar het hoge aantal coronabesmettingen in Meierijstad.

SP SP Meierijstad 19-04-2020 11:33

De columnisten: Grote zorgen maar de natuur glimlacht

SP SP Noord-Holland 02-04-2020 07:57

Gisteren was ik in de Enge Wormer. Een flink stuk veen binnen het grondgebied van onze SP- afdeling Zaanstreek. Het is er altijd prachtig, maar nu corona Nederland in zijn greep heeft is het er geweldig. Het plas-drasgebied, dat speciaal is voor de weidevogels werd aangelegd, is weer overvol met grutto's, tureluurs, scholeksters, kieviten en verschillende soorten ganzen en eenden. De vogelstalkers kunnen nu de vogels ook luid en duidelijk horen. Want er vliegen geen vliegtuigen over.

Tekst en foto: Anna de Groot

De Nederlandse natuur krijgt een beetje rust. Op satellietbeelden is te zien dat - nu Nederland noodgedwongen vrijwillig op slot is - de stikstofuitstoot verminderd is. Dat is het gevolg van veel minder autoverkeer en heel veel minder vliegverkeer. Ook de fijnstofuitstoot is verminderd.

Is de vermindering van stikstofuitstoot voldoende en kan de natuur zich nu herstellen? Nou nee, helaas niet. De vermindering van stikstofuitstoot is niet voldoende. Om echt effect te hebben op de natuur moeten alle bronnen van uitstoot in Nederland fors naar beneden. Dat betekent dat de uitstoot van de transport, landbouw, industrie en de stikstof die overwaait uit  het buitenland gehalveerd moet worden. Maar de luchtkwaliteit is er wel beter op geworden. De lucht is nu schoner, want er wordt niet alleen minder stikstofdioxide uitgestoten, maar ook minder fijnstof.

Voorlopig dus maar onverminderd doorgaan met het fors inperken van de stikstofuitstoot. Dat is onontkoombaar als wij onze natuur terug willen brengen naar een goed of zelfs maar aanvaardbaar niveau. En voor ons allemaal moet de fijnstofuitstoot blijvend teruggebracht worden. Goed voor onze longen!

Ik zie de natuur toch voorzichtig glimlachen. Want de invloed van de mens is fors verminderd, de lucht is fris en in het ontbreken van het altijd aanwezige motorgeluid laten de vogels luidkeels van zich horen.

Laten we dát zo houden! 

SP stelt het Lingewaards college vragen over niet ondertekenen van het ‘Schone Lucht Akkoord’

SP SP Lingewaard 17-01-2020 09:18

Het college van Lingewaard heeft het nieuwe akkoord over schone lucht niet ondertekend. Dat tot teleurstelling van de Lingewaardse SP die het college via schriftelijke vragen om uitleg vraagt.

Tientallen Nederlandse gemeenten, provincies en het Rijk ondertekenden maandag het Schone Lucht Akkoord. De partijen willen de luchtkwaliteit in Nederland verbeteren. “Provincies gaan nieuwe emissie-eisen voor de industrie vaststellen op basis van de nieuwste technieken om vervuiling te verminderen. En er komt een onderzoek naar het aanscherpen van de milieueisen aan kleinere biomassa-installaties”, zo meldt de NOS. 

SP fractievoorzitter Brian Claassen: ‘Uit de ‘luchtkwaliteit check’ van het longfonds blijkt dat de luchtkwaliteit in Lingewaard matig is. Reden genoeg om het ‘Schone Lucht Akkoord’, dat als doel heeft een betere luchtkwaliteit te bewerkstelligen, te ondertekenen lijkt me. Van het college verwachten wij een toelichting waarom zij niet bij de ondertekenaars behoren. En hopen we uiteraard dat Lingewaard het akkoord alsnog gaat ondertekenen.’

 

 

Last van Houtstook?

SP SP Goirle 16-12-2019 15:00

De SP hoort van enkele inwoners in Riel en Goirle dat ze overlast ondervinden van houtstook. Dit kan zijn door bijvoorbeeld. barbecues, houtkachels, open vuur, vuurkorven of open haarden. Nu de winter aankomt worden open haarden en houtkachels aangestoken voor de sier of warmte, wat onbewust overlast veroorzaakt bij mensen met longziekten.

Ondanks dat het stoken op "schoon hout" wettelijk is toegestaan, geeft het vervuiling in de vorm van fijnstof en tast het de luchtkwaliteit aan. 1,2 miljoen mensen in Nederland hebben een longziekte. Voor 59 procent van de mensen met COPD en 64 procent van de mensen met astma betekent dit dat zij regelmatig benauwd zijn door houtrook. Het Is niet duidelijk voor ons of veel mensen overlast hebben van houtstook. Vandaar dat wij deze oproep doen! Bij veel reacties kunnen wij het agenderen in de gemeenteraad.

Wij houden er natuurlijk rekening mee, als u anoniem wilt blijven. U kunt ons bereiken via goirle@sp.nl of telefoonnummer 06-43414452

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in onze luchtkwaliteit, u kunt dit eenvoudig opzoeken via https://www.longfonds.nl/gezondelucht/. Vervolgens wordt middels uw postcode de lokale situatie zichtbaar.  Wilt het zelf of voor andere in u buurt oplossen hoe je overlast kunt verminderen, ga dan naar: https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/gezonde-leefomgeving/gez...  

Behoort u tot de groep mensen die incidenteel, regelmatig of zelfs dagelijks overlast ondervindt, neem dan contact met ons op.  Alvast bedankt voor uw medewerking! Een fijne kerst alvast gewenst.

SP Goirle

SP in stikstofdebat: niet herverdelen maar reduceren!

SP SP Noord-Brabant 11-10-2019 14:26

Het debat over het Rapport van Remkes over de stikstof problemen werd vandaag bezocht door vele belangstellenden. Henri Swinkels voerde het woord namens de SP: “ Voorzitter, Elk land, elke overheid kan besluiten – ten behoeve van economische groei – de investeringen die nodig zijn voor het reduceren van luchtvervuiling (zoals stikstofemissie) uit te stellen, maar dat kan alleen door de verder aantasting van het milieu, de natuur en biodiversiteit, welke vervolgens alleen tegen nog veel hogere kosten hersteld kan worden."

Deze constatering, die ons moet manen niet langer te dralen met maatregelen tegen luchtvervuiling omdat uitstel hoe dan ook tot meerkosten zal leiden, deed de Club van Rome in 1972, 47 jaar geleden.

Bijna 47 jaar lang hebben overheden, ook in Noord-Brabant, willens en wetens deze investeringen uitgesteld, inderdaad steeds weer ten behoeve van de noodzakelijk geachte economische groei. En bijna 47 jaar lang hebben we willens en wetens de aantasting van onze natuur op de koop toe genomen.

En toch lijken we ons – in al onze naïviteit – te verbazen over de enorme maatschappelijke gevolgen, consequenties en kosten die inmiddels gemoeid zijn met het herstel van onze natuur. Want - laten we dat ons ook blijven realiseren - stikstof is maar een van de problemen.

De vele waarschuwingen – niet alleen van de club van Rome maar ook van vele anderen die volgden, tot aan die van de VN – slaan we steevast in de lucht. En steeds namen en nemen we weer een voorschot op de toekomst. Alles en dan ook alles om het sprookje van de eeuwigdurende economische groei kost wat het kost overeind te houden.

En misschien was de PAS wel het summum. En of dat nu aan de twee ontwerpers (Diederick Samsom en Ger Koopmans) lag of diegene die er vervolgens mee aan de haal zijn gegaan, hier wisten een aantal wat al te kortzichtige rekenmeesters de toekomstige rekening van het natuurherstel (zoals dat heet) naar voren te halen. Om als een soort aflaat extra ruimte te kopen voor wederom ongebreidelde en kortzichtige economische groei.

En nog, zijn en blijven we stijfkoppig en hardleers. Zelfs nu we de veranderingen in onze eigen omgeving niet alleen theoretisch in modellen kunnen lezen, maar feitelijk al meten, zelfs voelen. (Een stadium wat de Club van Rome juist probeerde voor te blijven) kunnen we blijkbaar niets anders dan doordenderen op het ingeslagen weg. Wijken we niet meer van het pad waarin we waarde uitsluitend in geld kunnen uitdrukken. Allemaal aardig die natuur, maar we moeten natuurlijk wel geld blijven verdienen. De bizarre suggestie – of moet ik zeggen geloof – dat niet wij maar de markt het werk doet en dat ieder van ons, dat wij vooral egoïstische zelfzuchtige wezens zijn. Voor geld, draaien we de wereld op zijn kop. Beter ten hele gedwaald, dan halverwege gekeerd.

Kijk waarin we terecht zijn gekomen! Een bizarre tombola van partijen die allemaal de grootste stikstofproducent van Brabant willen worden. Bouwend Nederland aast – zonder enige schroom – op de emmissieruimte die mogelijk vrijkomt als veehouders moeten stoppen. Gaan we allemaal voor de grootste hap of punt uit de stikstof-taart. Helpt dat onze natuur er weer bovenop? Dat is de weg die we de afgelopen 47 jaren hebben gelopen. En als er een ding duidelijk is, dan is het dat we daar van af moeten.

De Club van Rome had het over: “ de investeringen die nodig zijn voor het reduceren van luchtvervuiling “

We moeten dus niet de ruimte voor luchtvervuiling (stikstof emissie in dit geval) herverdelen maar reduceren. En dat moet ook niet een beetje, maar fors:

De Nederlandse emissie van de totale hoeveelheid stikstof per hectare is vier keer (400%!) zo groot als het Europese gemiddelde.  Gezien het aandeel van landbouw (m.n. veeteelt) in deze emissie en de concentratie daarvan in Noord-Brabant ligt de emissie hier zelfs nog hoger.

We kunnen er dus niet langer meer mee wachten. Het moet hier en het moet nu.

Maar wat zien we? Ook nu weer. De voorgestelde maatregelen gaan vooralsnog uitsluitend over herverdelen en niet over reduceren. De natuur schiet er dus nog steeds niets mee op. Het enige wat nu zogenaamd “vrijgespeeld” wordt met intern salderen is immers de onbenutte ruimte in de vergunde activiteit, ofwel theoretische stikstofemissie die er nu al niet plaatsvond. Daar heeft de natuur helemaal niets aan.

De nog niet gebruikte capaciteit mag zelf nog ingezet worden – dat zal juridisch waarschijnlijk niet anders kunnen – waarmee de stikstofemissie niet daalt, niet stabiliseert, maar toeneemt. Dit is nog steeds uitstellen van reductie-maatregelen ten behoeve van economische groei. De natuur wordt blij gemaakt met een dode mus. Al heeft de natuur natuurlijk al lang en breed het vertrouwen in ons verloren.

De enige ruimte die er in de maatregelen zit die uiteindelijk tot enige reductie van de stikstofemissie kan gaan leiden, zit in het extern-salderen. Een maatregel die overigens pas later in werking zal treden. Op de korte termijn geen enkele reductie.

Maar ook daar zien we dat economische groei het nog steeds wint van de noodzakelijke emissie-reductie. Ondanks dat we inmiddels – 45 jaar na de Club van Rome – uit en te na weten dat dit dubbel en dwars op ons terug zal slaan.

De aanpak is – blijkbaar met de provincies gezamenlijk overeengekomen (het is merkbaar dat we daar als SP geen deel meer van uitmaken) – om maar liefst 70% van de emissie-ruimte die vrijkomt door het stoppen van boeren weer in te zetten voor andere vervuilende activiteiten.

Het is beschamend naar de natuur maar ook naar de boeren.

Terwijl we maar liefst 400% boven het Europees gemiddelde aan stikstof per ha uitstoten, gaan we slechts 30% van door boeren ingeleverde emissie capaciteit daadwerkelijk inzetten voor die noodzakelijke reductie. Dat is een lange neus naar de natuur.

En het betekent dat het grootste deel van de bijdrage die van boeren wordt gevraagd om onze natuur te herstellen even zo vrolijk weer elders tot nieuwe stikstofvervuiling mag leiden. Dat is geen sterk verhaal.

En het steekt de boeren, zo beluisterde ik vanmorgen. Waarom moeten zij rechten inleveren als andere sectoren dat niet hoeven, sterker nog: die rechten vervolgens mogen gebruiken om wel te groeien, en wel verder te vervuilen?

En natuurlijk is het antwoord van de gedeputeerde dat de beleidsregel niet alleen geldt voor boerenbedrijven. Dat klopt. Maar in de praktijk zal het toch vooral daarover gaan.

Dat valt niet uit te leggen, dat is geen solidariteit. We hebben allemaal, hoewel (en dat mag ook gezegd) de een beduidend meer dan de ander, geprofiteerd van de welvaart. Het lijkt mij fair en solidair als we de rekening, de last en de pijn (want dat zal het hoe dan ook geven) dan ook zo rechtvaardig mogelijk met elkaar delen.

Daarvoor moet een groter aandeel van de bij extern salderen vrijkomende emissie capaciteit ingezet worden voor de echte reductie van de stikstofuitstoot. Dat komt niet alleen direct ten goede aan de natuur (waarvoor we de hele exercitie tenslotte doen), maar doet tevens een groter beroep op andere sectoren om ook zelf een grotere bijdrage te leveren aan het reduceren van de stikstofemissie. Als niet alles meer kan, dan bij iedereen.

De vrijkomende emissie capaciteit bij extern salderen mag daarom wat ons betreft voor niet meer dan 50% ingezet worden voor andere projecten en activiteiten (motie)

Maar daarmee zijn we er nog niet. Hoewel we begrijpen dat er ruimte moet komen voor ontwikkelingen, maakt het natuurlijk uit aan wie die emissie capaciteit vergund gaat worden. Daarover verwijst het provinciebestuur naar het bestuursakkoord, maar dat spreekt zich hier niet expliciet over uit.

Wat de SP betreft belandt de vrijkomende beschikbare emissie capaciteit prioritair in duurzaamheidsprojecten, ofwel projecten die weliswaar kortstondig extra stikstofemissie kennen, maar op de langere termijn een reductie van stikstofemissie met zich meebrengen. En minstens zo relevant is dat vrijgekomen stikstofemissierechten nooit zullen worden ingezet voor activiteiten die een structureel hoge emissie van stikstof met zich meebrengen.

En tot slot. Laten we niet vergeten wat er in de wereld, met onze aarde momenteel gebeurd. Aan alle kanten komen de grenzen van de aarde in beeld. Iedereen die nu denkt dat stikstof het enige probleem is moet ik teleurstellen. Dit is slechts een onderdeel, een klein onderdeel zelfs. Of we het nu leuk vinden of niet. Dit is nog maar het begin. De aarde, de natuur laat steeds meer van zich horen en het lijkt me verstandig de oproep van de Club van Rome niet langer in de wind te slaan.

En nu ook echt te gaan luisteren.

Milieuzone Zaanstad onder voorwaarden

SP SP D66 Noord-Holland 07-10-2019 04:49

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66) kondigde op 29 juni 2019 door middel van een kamerbrief de harmonisatie van de milieuzones aan. Dat was voor de fractie van D66 een aanleiding om in Zaanstad ook een milieuzone te willen instellen. De fractie van de SP vindt dit een prima idee, maar dan wel onder voorwaarden.

Tekst: Anna de Groot – Steunfractielid SP Zaanstad

Een aantal grote steden heeft al een milieuzone. Daar mogen een aantal vervuilende voertuigen niet meer in. Maar die steden hebben allen een andere vorm bedacht. Dat is niet handig en totaal onoverzichtelijk voor iedereen die met een auto, bestelbus, vrachtwagen of scooter zo'n stad komt inrijden. In die zin is de harmonisatie van de milieuzones dan ook een heel goed idee.

D66 in Zaanstad zit al lang te vlassen op een milieuzone in Zaanstad. De aangekondigde harmonisatie leek voor D66 het uitgelezen moment om in Zaanstad ook zo'n milieuzone in te stellen. D66 profileert zich daarmee als milieupartij en dat is natuurlijk best goed. Maar D66 is wel een milieupartij die een groot voorstander is van de zwaar vervuilende verbindingsweg A8-A9.

En - alhoewel een milieuzone een druppel op de van vervuiling gloeiende plaat is - vindt de SP een milieuzone ook wel een goed idee. Alle kleine beetjes helpen immers! Vooropgesteld dat het schoner en stiller maken van de A8 (die een zware wissel trekt op de gezondheid van de inwoners van een aantal Zaanse wijken) een veel betere en snellere manier is om de luchtkwaliteit in Zaanstad beter te maken, kan een milieuzone ook helpen.

De SP Zaanstad fractie somde in het Zaanstad Beraad van 3 oktober de voorwaarden op die er voor de SP aan een milieuzone verbonden zijn:

    • De oude dieseltjes van mensen die in de (toekomstige) milieuzone wonen worden door de gemeente Zaanstad opgekocht en aangeboden aan de sloop. Aan de eigenaren moet de cataloguswaarde worden betaald. Immers, sommige inwoners kunnen geen duurdere auto rijden en zijn aangewezen op hun oude dieseltje.

    • Aan de randen van de milieuzone komen parkeerplaatsen waar iedereen zijn auto kan stallen. het openbaar vervoer van de randen van de milieuzone naar het centrum ervan wordt gratis. Zo kan iedereen in de milieuzone komen en blijft de lucht er schoon.

    • Meestal is er aan zo'n milieuzone verbonden dat je er gratis of zeer goedkoop mag parkeren met je elektrische auto. Daarvan kan geen sprake zijn. Het is niet de bedoeling dat de mensen die al financieel in de gelegenheid zijn een dure elektrische auto te rijden bevoordeeld worden boven de mensen die daar financieel niet toe in staat zijn.

Mocht het D66-voorstel nog op de een of andere wijze in stemming komen, dan zal de SP akkoord gaan, mits aan de drie voorwaarden wordt voldaan.   

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.