Nieuws van PvdA inzichtelijk

136 documenten

De N65 (het vervolg)

PvdA PvdA Vught 05-02-2024 21:04

Mijn vorige bijdrage op deze site heette ‘N65 (reprise)’. Je hoopt dat na de reprise de ‘grande finale’ komt maar dat zal de werkelijkheid niet zijn.

VKA+ vernietigd door Raad van State

In de gemeenteraad was op 1 februari het collegevoorstel aan de orde dat de huidige partners verder gaan met inspanningen om de N65 te verbeteren. Tevens om de gereserveerde gelden daarvoor beschikbaar te houden. Die partners zijn: het Rijk, de provincie, en de gemeenten Vught en Oisterwijk. Als uitgangspunt wordt het huidige ontwerp (verder VKA+) gebruikt. Veel mensen en organisaties vonden dat raar: VKA+ is toch afgeschoten, ‘vernietigd’ door de Raad van State. Hoe kun je dat dan toch als uitgangspunt gebruiken? Nou: het afschieten door de RvS is niet gebaseerd op de inhoud van het plan waar het de ongelijkvloerse kruisingen, de snelfietsroute, het voorkomen van geluidsoverlast et cetera betreft.  Maar wel op basis van een probleem met stikstofverbindingen (en nog een paar wel oplosbare problemen).

Een lange weg te gaan 

Het grote probleem is nu dat er om de verbeteringen voor het hele traject te bereiken een nieuw bestemmingsplan gemaakt moet worden. Daar moet besluitvorming over plaatsvinden. Daarbij moet Inspraak weer mogelijk zijn en de weg voor bezwaar en beroep staat natuurlijk – en terecht – opnieuw open. Dat betekent dat er een traject moet worden afgelegd dat door optimisten op tenminste 5 tot 7 jaar wordt ingeschat. Mijn inschatting is, kijkend naar het traject dat we voor het VKA+ hebben afgelegd, dat dat eerder op de dubbele tijdsinvestering zal neerkomen. Dat denk ik omdat het probleem van de onjuiste cijfers die zijn gebruikt – zie mijn vorige bijdrage – de problemen, zeker rondom de stikstof, eerder vergroten dan verkleinen.

Roep om verbeteringen nu

Probleem is natuurlijk dat de verkeersveiligheid, de oversteekbaarheid, geluid- en fijnstof overlast, niet zo lang op een oplossing kunnen wachten. Dat is de reden dat de raad een motie heeft aangenomen waarin wordt opgeroepen de oorspronkelijke doelen van de verbetering opnieuw vast te leggen als noodzakelijke uitkomst. Daarin tevens de oproep een groot aantal tijdelijke verbeteringen nu al uit te voeren. De oorspronkelijke doelen waren vergroting verkeersveiligheid, vermindering geluidsoverlast, verbetering luchtkwaliteit en vermindering barrièrewerking. De tijdelijke maatregelen zijn nogal divers: bermbeveiliging, stil asfalt, maximum snelheid 50 km/h binnen de bebouwde kom, de snelfietsroute alsnog realiseren enz. Als je de complete motie wil lezen dan vind je die hier. De bijna complete raad (een lid was tegen) roept het college op voor het eind van het jaar met een uitvoeringsplan hiertoe te komen.

Zijn we daarmee 100% gelukkig met dit resultaat? Zeker niet, maar op dit moment is het het beste resultaat dat bereikt kan worden. Dit gezien de gang naar de Raad van State, de reacties uit de bevolking en de overtuiging dat veiligheid en milieu maximaal gediend moeten worden. Natuurlijk blijven we dit proces nauwkeurig volgen met als ankerpunt de 4 genoemde oorspronkelijke doelen.

 

https://www.pvda-gl.nl/de-n65-het-vervolg/Ton van der Vossen

Het bericht De N65 (het vervolg) verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Wat doen wintersporters met tochtlatten?

PvdA PvdA Venlo 01-02-2024 15:34

Wintersport is een geliefde bezigheid voor velen, vooral in de koude wintermaanden. Skiliefhebbers trekken massaal naar de bergen om te genieten van de sneeuw en de prachtige pistes. Bij het beoefenen van wintersport is het belangrijk om de juiste uitrusting te hebben, waaronder de nodige bescherming tegen de weersomstandigheden. Een veelgestelde vraag is wat wintersporters doen met tochtlatten.

Tochtlatten in de wintersport

Tochtlatten zijn dunne stroken kunststof die aan de zijkanten van ski’s zijn bevestigd. Ze hebben als doel om de skiër te beschermen tegen de koude wind die langs de benen en voeten waait tijdens het afdalen. Daarnaast verminderen tochtlatten ook de weerstand van de sneeuw, waardoor de skiër gemakkelijker snelheid kan maken.

Voordelen van tochtlatten

Het gebruik van tochtlatten biedt verschillende voordelen voor wintersporters. Ten eerste zorgen de latten voor een betere isolatie van de benen en voeten, waardoor de skiër comfortabeler kan afdalen. De koude wind kan immers voor ongemak zorgen, vooral op hogere snelheden.

Daarnaast verminderen tochtlatten de weerstand van de sneeuw, waardoor de skiër sneller kan afdalen. Dit kan vooral handig zijn op steilere hellingen, waar snelheid belangrijk is. Bovendien helpen tochtlatten ook bij het behouden van de juiste ski-oriëntatie, aangezien ze een stabiliserend effect hebben.

Onderhoud van tochtlatten

Om optimaal gebruik te maken van tochtlatten, is het belangrijk om ze goed te onderhouden. Na elke wintersportvakantie is het raadzaam om de latten grondig te reinigen en te inspecteren op eventuele beschadigingen. Indien nodig kunnen beschadigde latten worden vervangen om de functionaliteit te behouden.

Daarnaast is het essentieel om tochtlatten regelmatig te waxen om hun glijvermogen te verbeteren. Waxen zorgt ervoor dat de ski soepel over de sneeuw glijdt en vermindert ook de wrijving. Dit draagt bij aan het behoud van snelheid en een betere afdaling.

Conclusie

Tochtlatten zijn een belangrijk onderdeel van de uitrusting van wintersporters. Ze bieden bescherming tegen de koude wind en verminderen de weerstand van de sneeuw, wat resulteert in een comfortabelere en snellere afdaling. Het onderhoud van tochtlatten is van groot belang om hun functionaliteit te behouden. Dus, wat doen wintersporters met tochtlatten? Ze maken gebruik van deze handige accessoires om hun wintersportervaring te verbeteren.

Bron: doen wintersporters met tochtlatten

Update vanuit de fractie: Visie ‘Traverse’ deel 1 (overwegingen)

PvdA PvdA Bunnik 05-06-2023 12:11

Dankzij een motie van de fractie van P21 uit 2021 heeft de gemeente een visie opgesteld met een toekomstbeeld van de provinciale weg door het centrum van het dorp Bunnik (de Traverse). Het opstellen van een visie was al lang geleden afgesproken maar door gebrek aan geld niet van de grond gekomen. In 2021 vonden wij dat het niet langer uitgesteld kon worden. Wij wilden meewerken aan plannen van de provincie voor een doorfietsroute (Veenendaal-USP) door het centrum van het dorp, maar hadden er ook zorgen over. Voor ons was het belangrijk eerst inzicht te hebben in de integrale opgaven waar wij rekening mee moeten houden, waaronder leefbaarheid, verkeersveiligheid en het terugdringen van het autoverkeer in het algemeen.

Wij hebben erop aangedrongen dat het opstellen van de visie in samenspraak met de inwoners van Bunnik gebeurde. Er zijn 2 inspraakavonden georganiseerd en er is overleg geweest met een klankbordgroep met vertegenwoordiging vanuit een aantal belanghebbenden. We zijn er trots op dat dankzij de inzet van onze fractie en wethouder Julie d’ Hondt deze visie er gekomen is.

Een visie is geen uitgewerkt ontwerp en er zal in fases over vele jaren naartoe moeten worden gewerkt. De aanleg van de doorfietsroute zou een eerste stap in de uitvoering kunnen zijn die dankzij een provinciale subsidie op korte termijn uitgevoerd zou kunnen worden. Maar hoe zorgen wij ervoor dat er in iedere fase van de uitvoering een verbetering in de verkeersveiligheid en leefbaarheid komt, en geen verslechtering? En hoe verhoudt deze visie zich tot het nog uit te werken verkeersplan voor de hele gemeente, waaronder plannen hoe om te gaan met doorgaande verkeer op de Julianalaan naar Zeist? Deze punten willen wij nog met de wethouder en andere fracties bespreken. De visie moet bijdragen aan duurzame mobiliteit en meer ruimte voor de fiets ten opzichte van de auto. Als gemeenteraad besluiten we hierover in juni.

Arjen Hussem, Fractievoorzitter P21

PvdA/GroenLinks: herinrichting Raadhuisplein in Panningen kan anders en veel goedkoper

PvdA PvdA Peel en Maas 18-03-2023 12:14

https://pvdagroenlinks.nl/pvda-groenlinks-herinrichting-raadhuisplein-in-panningen-kan-anders-en-veel-goedkoper/

Er is in Peel en Maas veel te doen over de peperdure herinrichting van een deel van het centrum van Panningen, waarvoor zeven goede woningen gesloopt moeten worden. Althans dat is wat B&W voorstelt.

Middels een amendement stelt PvdA/GroenLinks aan de gemeenteraad voor om te kiezen voor een andere, veel betere en ook veel goedkopere variant voor de herinrichting van de Raadhuisstraat en het Raadhuisplein. Het is een nadere invulling van variant 3 die als voornaamste kenmerk heeft dat er geen enkele woning gesloopt hoeft te worden.

Deze uitwerking van variant 3 heeft de volgende kenmerken: – Geen sloop van woningen, dat is niet nodig en zeker in deze tijd van woningtekorten niet uit te leggen.

– Doorgaand verkeer van Patersstraat richting Beekstraat en vice versa wordt onmogelijk: men kan met de auto alleen vanaf Patersstraat naar Raadhuisplein rijden om de auto daar te parkeren en als er geen plek is moet men weer terug naar de Patersstraat. Daarom spreken we van een parkeerhaven. Dat maakt dit deel van het centrum al veel rustiger, want nu is er veel sluipverkeer.

– Beatrixstraaat en Julianastraat worden aan beide zijde (zijde Raadhuissstraat en zijde Wietelweg) afgesloten voor autoverkeer; alleen mensen die aan deze straten wonen kunnen daar met hun auto in- en uitrijden.

– Voorlopig behoud van het merendeel van de parkeerplaatsen op het Raadhuisplein; dat plein kan geheel autovrij worden als ons idee omtrent de Snuffelshop-locatie doorgaat. Dat idee is om de Aldi niet op de locatie van de Snuffelshop te vestigen, maar daar eventueel parkeerplekken te maken; dan hoeven daar ook geen goede woningen gesloopt te worden, het wordt minder druk op het kruispunt Patersstraat-Raadhuisstraat en op de postkantoorlocatie, waar nu ook nog geparkeerd wordt, kunnen dan woningen gebouwd worden.

– De parkeerplaatsen achter Change (Leerlooierweg) worden ook ingericht als een parkeerhaven: de auto’s kunnen er inrijden vanaf Tummers/Ruysstraat en moeten langs deze weg weer terug als er geen plek is.

– Er mag maar hooguit 1 uur geparkeerd worden op beide parkeerhavens (Raadhuisplein en Leerlooierweg), behalve genoeg plekken voor invaliden die daar de auto 3 uur mogen parkeren.

– De huidige wegligging van het stukje Raadhuisstraat vanaf Patersstraat tot bij Omsels blijft zoals het nu is; in de plannen van het College wordt die weg verlegd naar het Raadhuisplein, zodat er een breder wandelgebied komt langs de daar liggende winkels; maar dat lijkt ons een erg dure zaak en ook niet meer nodig als heel veel sluipverkeer daar weggehaald wordt door het afsluiten van de mogelijkheid om vanaf Patersstraat binnendoor via Leerlooierweg naar Ruijsstraat of Beekstraat te rijden en vice cersa.

– Het Raadhuisplein wordt voorlopig op een goedkope maar fatsoenlijke wijze vergroend, via grote plantenbakken zoals die staan voor het Huis van de Gemeente. Als er kermis is kunnen die bakken gemakkelijk verplaatst worden.

– Voor ons hoeft de bestrating van het Raadhuisplein en de trottoirs langs dit gedeelte van de Raadhuisstraat ook niet vervangen te worden.

– Daarmee houden we de uitgaven ook beperkt. We hebben die uitgaven taakstellend gesteld op 150.000 euro. Dat is een heel ander bedrag dan de 6 miljoen die het college aan de herinrichting van dit deel van het centrum wil besteden. En dat bedrag is naar ons idee enkele miljoenen te laag gehouden.

Deze punten zijn gemotiveerd weergegeven in het amendement dat PvdA/GroenLinks indient in de raadsvergadering van 21 maart 2023.

Het bericht PvdA/GroenLinks: herinrichting Raadhuisplein in Panningen kan anders en veel goedkoper verscheen eerst op PvdA Groenlinks.

Fractie blij met oproep oplossing landbouwverkeer Werkhoven

PvdA PvdA Bunnik 24-02-2023 14:16

Gisteren is er door de gehele gemeenteraad een motie aangenomen met een oproep aan het college om bij provincie Utrecht te pleiten voor een duurzame, structurele oplossing voor landbouwverkeer in Werkhoven. Omdat de snelheidslimiet op de N229 80 km/uur is (en geen 60 km/u) mag het landbouwverkeer geen gebruik maken van deze weg en moet dit verkeer door de dorpen rijden. Met dank aan werkgroep Leefbaar & Veilig Werkhoven, hebben de indieners van de motie (Fractie Visser, P21 en D66-Bunnik) de volgende overwegingen kunnen benoemen in hun pleidooi:

Door de tijd heen is het landbouwverkeer in en om Werkhoven en Cothen in intensiteit toegenomen: ook buiten de oogsttijden worden de voertuigen ingezet voor bouwprojecten en de voertuigen zijn zwaarder en breder dan vroeger het geval was. Inwoners van Werkhoven en Cothen als gevolg van doorgaand landbouwverkeer hebben dagelijks te maken met zeer onveilige verkeerssituaties, trillingen en fijnstofuitstoot van de landbouwvoertuigen. Agrariërs en loonwerkers zelf ook niet van harte door de dorpen heen rijden.

Hier kan je meer lezen over de zorgen van Leefbaar & Veilig Werkhoven. De fractie van P21 deelt deze zorgen en is daarom blij dat de motie unaniem door de gemeenteraad werd aangenomen.

Hoe een handgeschakelde auto achteruit te rijden

PvdA PvdA Venlo 16-01-2023 16:39

Beginners die op zoek zijn naar informatie over autorijden, moeten er eerst voor zorgen dat hun auto volledig tot stilstand is gekomen voordat ze achteruit worden gezet tips voor het online oefenen van auto theorie. Voordat ze achteruit rijden, moeten ze ervoor zorgen dat er niemand of iets achter hun auto zit terwijl ze achteruit rijden.

Hoe een handgeschakelde auto te parkeren

Een automatische auto heeft een “Park” -versnelling, terwijl een handgeschakelde auto dat niet heeft. Daarom moet u elke keer dat u een auto parkeert, de parkeer- of noodrem gebruiken. Als alternatief kunnen bestuurders hun auto in de eerste of achteruitversnelling zetten om te voorkomen dat deze beweegt of wegrolt.

Hoe leer ik een automatische auto te besturen?

Bij het leren autorijden moeten beginners eerst het rempedaal met hun rechtervoet intrappen voordat ze de sleutel in het slot steken en rechtsom draaien om het voertuig te starten.

Gebiedsvisie Voormalig Kamp Vught en omgeving vastgesteld

PvdA PvdA Vught 03-10-2022 14:25

Al langere tijd wordt de verkeersdruk in de Lunettenlaan als een probleem gezien. De gevangenis, het Nationaal Monument Kamp Vught, twee kazernes en het Woonoord Lunetten genereren veel verkeer. Dat veroorzaakt veel overlast, vooral voor de bewoners van het Woonoord.

Ingang gevangenis wordt verplaatst

Een van de oplossingen is het verplaatsen van het verkeer dat de gevangenis oplevert. In de nieuwe gebiedsvisie wordt daar ruimte voor gegeven. Als de ingang van de gevangenis nu weggaat van de Lunettenlaan en verplaatst wordt naar de Van Brederodelaan (foto) dan vervalt op de Lunettenlaan het verkeer van het personeel en het bezoek van de gevangenis. Dat betekent dat het nu geldende bestemmingsplan moet worden aangepast. Dat proces begint met het vaststellen van een gebiedsvisie.

Er was een inspreker in de commissievergadering. De heer Latuhihin vroeg namens Woonoord Lunetten aandacht voor de mogelijke overlast die hierdoor op het woongebied ontstaat. De wethouder heeft mede op ons aandringen toegezegd met de inwoners in gesprek te blijven en te luisteren naar de mogelijk oplossingen. Uiteindelijk is de visie als een hamerstuk door de gemeenteraad vastgesteld.

https://www.pvda-gl.nl/gebiedsvisie-voormalig-kamp-vught-en-omgeving-vastgesteld/Ton van der Vossen

Het bericht Gebiedsvisie Voormalig Kamp Vught en omgeving vastgesteld verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Het Boxtelse verkeersproject, hoe problemen zich opstapelen.

PvdA PvdA Boxtel 12-09-2022 09:32

https://pvdagroenlinksboxtel.nl/het-boxtelse-verkeersproject-hoe-problemen-zich-opstapelen/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=het-boxtelse-verkeersproject-hoe-problemen-zich-opstapelen
PvdA-Groenlinks stemde tegen de VLK en verwachtte bij de Raad van State afkeuring. Inderdaad. Ron Lodewijks schreef een uitgebreid verslag over de situatie op beterinbrabant.nl. Raf Daenen uit Oirschot vatte het artikel enigszins samen:

De gemeente Boxtel wil een noordelijke verbindingsweg naar het bedrijventerrein Ladonk aanleggen, ten zuidwesten van het buurtschap Kalkhoven. De weg is onderdeel van een omvangrijk verkeersproject om de dubbele overweg in het spoorwegknooppunt Boxtel af te sluiten. Prorail wil dit knelpunt al jaren opheffen en rijk en provincie betalen mee aan het Boxtelse verkeersproject. Over de nieuwe weg rijden straks 5400 auto’s per etmaal. De verbindingsweg kan veel meer verkeer verwerken, bijvoorbeeld ter ontsluiting van westelijke dorpsuitbreiding. In de nabijheid ligt het kwetsbare beschermde natuurgebied de Kampina, die door de weg meer stikstofoverlast krijgt. Daarom moet rondom de Kampina de intensieve veehouderij verdwijnen. Een eerder bestemmingsplan voor de weg is afgekeurd door de Raad van State vanwege de stikstoftoename. Het project kan alleen doorgaan als de uitstoot elders afneemt. Naast de aanleg van de noordelijke verbindingsweg is ook ingezet op verbreding van de zuidelijke hoofdweg. Het bestemmingsplan hiervoor werd 3 augustus 2022 vernietigd. Volgens de Raad van State is deze wegverbreding niet nodig.

Het spel om de knikkersOm de uitstoot elders te verminderen neemt Boxtel de stikstofrechten over uit een natuurvergunning die de provincie in 2016 verleende aan een veehouderij met 90.000 legkippen in Oirschot. De vraag is of de provincie die vergunning destijds had mogen verlenen. Wil de provincie de natuurvergunning voor de verbindingsweg afgeven dan moet de natuurvergunning van het kippenbedrijf, dat inmiddels is gestopt, worden ingetrokken. In de nabijheid van dit voormalig bedrijf zijn er nog twee andere voormalige veehouderijen. De gemeente Oirschot heeft verzuimd de milieuvergunningen van deze bedrijven in te trekken.

Omdat de gemeente de milieuvergunningen niet heeft ingetrokken zijn ook de stikstofrechten die eraan zijn gekoppeld nog van kracht. Daarom kon de Oirschotse kippenboer Van de Laar in 2011 en 2012 nog fors uitbreiden en 250 procent meer stikstof uitstoten, zonder natuurvergunning.

Dat hier iets niet klopt signaleert ook de gemeente Oirschot. Maar volgens de provincie valt de aanvraag van dit bedrijf onder het overgangsrecht.

in maart 2022 krijgt Boxtel van de landelijke commissie voor de milieueffectrapportage opdracht om de milieugevolgen van de verbindingsweg beter in beeld te brengen. De gemeente biedt het alternatief van verbod voor vrachtverkeer door Kalksheuvel. Dagelijks 300 vrachtwagens zullen moeten omrijden via de A2 en de zuidelijke hoofdweg. Kalksheuvel wordt een 30 kilometerzone. Helaas is de gemeente voor dezelfde verkeersmaatregel al eens  teruggefloten door de rechter. Voorts is een fietstunnel onder het spoorknooppunt gepland. Ook dit project is 3 augustus door de Raad van State afgeserveerd, omdat een drankenhandel/slijterij door de maatregel het loodje zou leggen.

De kans bestaat dat de hoogste bestuursrechter zich moet buigen over de natuurvergunning die de provincie voor de verbindingsweg moet afgeven. Basis hiervoor is de stikstofdeal tussen gemeente en boer Van de Laar. Als de provincie die deal accepteert, in tegenspraak met haar Ruimte voor Ruimte-regels, kan beroep worden aangetekend bij de Raad van State. De Brabantse Milieufederatie en Natuurmonumenten zijn hiervoor de meest aangewezen instanties. Het lot van de verbindingsweg is dus nog geruime tijd onzeker. De dubbele overweg blijft intussen open en zal openblijven als de noordelijke verbindingsweg niet doorgaat.

Een lesDeze al jaren voortslepende kwestie laat zien hoe lastig het is om projecten te realiseren. Daarbij spelen verschillende factoren een rol. Een is de tijd, een tweede de complexiteit, en de derde de rollen en bevoegdheden van de verschillende spelers, die elk hun eigen afwegingen maken of hun eigen belangen hebben. De factor tijd kan er voor zorgen dat een bepaalde aanpak die op het startmoment legitiem was, door verandering van regels niet meer geldt op het tijdstip dat groen licht voor de uitvoering moet worden gegeven. De factor complexiteit heeft als gevolg dat verschillende procedures bij verschillende instanties in gang moeten worden gezet. Die procedures lopen niet altijd parallel, sterker nog, ze kunnen gemakkelijk tegen elkaar inwerken en daardoor contraproductiviteit bevorderen. De factor rol en belangen van instanties kan er gemakkelijk toe leiden dat de ene instantie de andere in de wielen rijdt, en dat daardoor de aanpak wordt vertraagd of zelfs stil komt te liggen. De oplossing is dat er veel beter moet worden samengewerkt, en dat besluitvorming tevoren duidelijk wordt gemaakt, en door alle instanties geaccordeerd.

Raf Daenen, Oirschot

Participatieplannen Van der Valk en De Wieken in Gemeenteraad

PvdA PvdA Vught 14-03-2022 21:18

Maar liefst twee participatieplannen staan er op de vergadering van de gemeenteraad van 17 maart. Het eerste betreft het participatieplan uitbreiding Hotel van der Valk dat de initiatiefnemers hebben opgesteld rondom de door hen gewenste uitbreiding. Het tweede is het  participatieplan De Wieken dat is opgesteld door het college van B&W.

Extra aandacht voor participatie

 Voor de trouwe volger komt het waarschijnlijk niet als een verrassing dat deze twee plannen bijzondere aandacht hebben gekregen deze raadscyclus. Het thema participatie en de invulling die  het college hieraan wil geven is namelijk misschien wel een van de belangrijkste thema’s voor deze raadsperiode.  Deze twee plannen zijn de eerste die zijn opgesteld na het aannemen van het nieuwe participatiebeleid door de raad. Daarmee zijn ze het begin van een nieuwe manier van het betrekken van burgers en belanghebbenden bij grote ruimtelijke ontwikkelingen.

Nu is een goed begin het halve werk maar zoals het is met alle nieuwe beginnen is het best wel een beetje spannend of die tweede helft ook goed zal gaan. Dat het spannend is kan ik het beste illustreren aan de hand van het participatieplan dat Van der Valk heeft voorgelegd aan de raad. Het is namelijk zo dat, in lijn met de ophanden omgevingswet, de initiatiefnemer van een project een eigen participatietraject moet uitwerken en uitvoeren. Hiervoor dienen zij vooraf een plan in dat de raad kan toetsten. Als raad probeer je vervolgens een inschatting te maken of het participatieplan dat is ingediend zal leiden tot een goed participatietraject. Binnen de fractie hebben wij met twee dingen hieromtrent geworsteld.

Van der Valk

Ten eerste hebben wij geworsteld met de vraag of we van te voren goed kunnen inschatten of het ingediende plan ook echt tot een goed participatietraject zal leiden. Het participatieplan dat Van der Valk voor heeft gelegd ziet er op zich goed uit. Er is weliswaar een ambitieus tijdspad beschreven maar er is daarin veel ruimte voor hoor en wederhoor van een breed scala aan belanghebbende. Hierin is onder andere ruimte voor natuur en milieu organisaties en buurtbewoners. Het plan voor Van der Valk, wat zeker de moeite van het lezen waard is als u overweegt te participeren, ziet er wat dat betreft mooi uit. De hoop is dan ook dat het goed wordt uitgevoerd. Voor ons als raadsleden betekent dat, dat we er vertrouwen in moeten hebben dat Van der Valk dit traject ook echt goed invult. Dat vertrouwen is PvdA-GroenLinks best bereid te geven ook al zijn we ons terdege bewust van de impact die eerder voorgenomen ontwikkelen rondom het hotel hadden op de omwonenden. Dit is tevens het tweede dilemma, namelijk hoe weten we of het participatietraject ook echt geslaagd is. Over dit laatste zijn we nog volop aan het denken en we zijn ook erg benieuwd hoe andere mensen hiertegen aan kijken (laat het ons vooral weten).

De Wieken

Deze zelfde vragen spellen rondom het participatieplan voor de ontwikkelingen bij de Wieken. Hier is de gemeente de initiatiefnemer en dus ook aan zet voor het uitvoeren van dit plan. PvdA-GroenLinks is positief over de uitwerking van het participatieplan. Er zitten veel innovatieve manieren in om aan participatie invulling te geven. Zo komt er een wandeling door het plangebied bijvoorbeeld. In het participatieplan is ervoor gekozen om voor de buitenkant van het gebouw, waar zo meteen onder andere een huisartspraktijk moet komen, en de ruimtelijke inpassing van het plan veel ruimte voor omwonenden te creëren. Voor invulling van het gebouw is er dan weer veel ruimte voor de organisaties die in het gebouw zullen trekken.

Participatieplan als eerste stap richting draagvlak

 Op 17 maart  worden participatieplannen besproken. Deze plannen zien enkel toe op de manier waarop een initiatiefnemer belanghebbenden betrekt bij de nieuwe ruimtelijke ontwikkeling (bijvoorbeeld een hotel of een zorgcentrum). De invulling, uitwerking en uitvoering van de nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen staat nog vrij en wordt donderdag ook niet besproken. Een eerste stap richting een ruimtelijke ontwikkelingen met draagvlak is het participatieplan. Zowel het plan van Van der Valk en het plan van de gemeente voor de Wieken geven vertrouwen in een goed participatietraject. Of ze ook echt geleid zullen hebben tot een goed participatietraject is een vraag die we later pas kunnen beantwoorden maar waarvoor PvdA-GroenLinks zich bijzonder zal inzetten. Voor opmerkingen, vragen en suggesties rondom de uitvoering van de twee participatietrajecten kunt u altijd contact met ons opnemen.

https://www.pvda-gl.nl/participatieplannen-van-der-valk-en-de-wieken-in-gemeenteraad/Nino de Lange

Het bericht Participatieplannen Van der Valk en De Wieken in Gemeenteraad verscheen eerst op PvdA-GroenLinks.

Verkeer in Bemmel

PvdA PvdA Lingewaard 22-09-2020 13:02

De discussie over het toenemende verkeer tussen Nijmegen en Bemmel kwam lange tijd geen steek verder. Totdat mede op initiatief van de PvdA in Nijmegen, Lingewaard en Provinciale Staten in 2017 een doorbraak geforceerd werd. De Dorpensingel zou er onder voorwaarden komen, de provincie zou meebetalen. Onze in samenwerking met anderen opgestelde motie werd op 9 november 2017 door de raad van Lingewaard aangenomen.https://lingewaard.pvda.nl/nieuws/verkeer-in-bemmel/Image may contain: outdoor and nature

Nu is er vanuit inwoners van Bemmel een initiatief om voor de verbinding tussen de Ovatonde en Bemmel een andere route te kiezen. Geen aansluiting op de Zandsestraat, maar een route ‘door de weilanden’ richting de rotonde bij Klein Rome. Vooral omdat het verkeer op Vossenhol en Teselaar gaat toenemen. Vraag van de werkgroep aan de gemeenteraad is het project Dorpensingel nu stop te zetten en hun alternatief te onderzoeken.

Omwonenden zijn boos dat zij door de gemeente de afgelopen jaren niet of nauwelijks zijn betrokken bij het verder uitwerken van de plannen. Die boosheid is te begrijpen. Al in november 2014 (!) stelde de PvdA hierover schriftelijke vragen. Het verkeer dat via de Dorpensingel naar Bemmel gaat rijden kwam bij hen door de straat, logisch dus dat aanwonenden van Vossenhol en Teselaar uitgenodigd zouden worden mee te praten. Het college zegde dat ook toe, maar het gebeurde vervolgens te laat. Dat had beter gekund en beter gemoeten.

Dat betekent echter niet dat we nu alles stil kunnen leggen. Voor het project Dorpensingel zijn afspraken gemaakt tussen Nijmegen, Lingewaard en de provincie Gelderland. De provincie legt een fors bedrag bij, geld onder meer nodig voor het veiliger maken van Vossenhol en Teselaar, maar ook voor de veiligheid op de Ressensestraat. Als we nu stoppen zijn we het geld kwijt en gebeurt er niks. En dat kan niet.

In de discussie over de Dorpensingel en mogelijke alternatieve oplossingen stond voor ons altijd een ding centraal: spreiding van verkeer. De afgelopen jaren zijn in Nijmegen én Bemmel veel meer mensen komen wonen. Meer verkeer dus. Dat moet ergens heen, en dan kan je niet alle auto’s over dezelfde wegen sturen.

Nu de Dorpensingel stilleggen is onverantwoord. De verkeersdruk op vooral de Papenstraat is veel te groot en neemt alleen maar toe. Er moet wat gebeuren. Ook aan het Vossenhol. Dat was en is een doorgaande verbinding tussen Bemmel en Nijmegen. De weg moet daaraan worden aangepast, juist ook voor de veiligheid. Daar is in het project Dorpensingel geld voor, dat nu weggooien is onverstandig.

Tegelijkertijd is het goed de plannen van de werkgroep verder te onderzoeken. Want als het gaat om spreiding van verkeer, kan de route die deze inwoners voorstellen wellicht een aanvulling zijn. Er zijn echter ook problemen: hoe gaan we die weg betalen? Willen we een nieuwe weg door Park Lingezegen? Is er ruimte voor woningbouw daar? Wat offeren we op? Want de route door de weilanden is ook een route dwars door een perenboomgaard. Dat zijn vragen die we eerst moeten beantwoorden. Juist daarom zal de PvdA de raad voorstellen goed te kijken naar voor én nadelen van het voorstel. Maar dan niet als alternatief, maar als eventuele aanvulling. Zodat we een faire, feitelijke afweging kunnen maken.

Het aantal auto’s dat een weg moet vinden tussen Nijmegen en Bemmel is de afgelopen jaren enorm toegenomen en zal nog verder groeien. Dat kunnen en mogen we niet afwentelen op nu al overbelaste straten. Daarom is de Dorpensingel nodig. De plannen van de werkgroep kunnen we vervolgens op basis van alle feiten beoordelen. Zodat we blijven werken aan een veilige en goede ontsluiting van onze gemeente.

Het bericht Verkeer in Bemmel verscheen eerst op PvdA Lingewaard.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.