Nieuws van politieke partijen in Vlissingen over CDA inzichtelijk

19 documenten

Het verkiezingsprogramma: Vitaal Vlissingen

CDA CDA Vlissingen 17-01-2022 19:50

Onze gemeente heeft zware jaren achter de rug, maar de weg omhoog is ingezet. We merken het als we de door de stad lopen. En er zijn nog volop kansen om Vlissingen veiliger, vrolijker en welvarender te maken. De speerpunten van het verkiezingsprogramma van het CDA Vlissingen: Te veel inwoners voelen zich ’s avonds niet veilig op straat. Dat is voor het CDA-Vlissingen niet acceptabel. Meer politie en meer handhaving is nodig. Een gezonde leefstijl draagt bij aan de kwaliteit van leven. Bewegen maakt daar deel van uit. De gemeente moet zorgen voor een omgeving die uitdaagt tot bewegen, voor jong en oud. Een sterke economie is belangrijk. Het zorgt voor werk en inkomen. En het zorgt ervoor dat een gemeente een goed voorzieningenniveau kan bieden. Meer woningen voor starters? Uiteraard. Maar ook meer woningen voor senioren. Woningen zijn om in te wonen en geen beleggingsobjecten. Woningen kunnen alleen worden gekocht door mensen die er ook daadwerkelijk gaan wonen. Veel inwoners hebben geen vertrouwen in de politiek, en de politiek lijkt het vertrouwen in de inwoners ook kwijt te zijn. Het CDA-Vlissingen wil het vertrouwen en de verbinding tussen politiek en inwoner herstellen en versterken. Een loze belofte? Nee, want het CDA-Vlissingen kiest voor samenwerking om zo het vertrouwen tussen politiek en de burger te herstellen. Zo kunnen we bouwen aan een veilige, welvarende en vrolijke gemeente. Samen met u op weg naar een vitaal Vlissingen. U kunt het programma hier inkijken.

Coen Bertijn gekozen tot lijsttrekker

CDA CDA Vlissingen 16-12-2021 18:27

Tijdens de algemene ledenvergadering van de Vlissingse afdeling van het CDAis Coen Bertijn gekozen tot lijsttrekker voor het CDA voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022. De afgelopen raadsperiode heeft Coen bewezen een betrouwbaar raadslid te zijn die betrokken is bij de samenleving, de burgers en de ondernemers uit de Vlissingen en Souburg. De komende jaren wil Coen zich extra inzetten om de kloof die is ontstaan tussen de politiek en de burger te herstellen. “De burger heeft recht op een betrouwbare overheid die bij haar beslissingen rekening houdt met de belangen van haar inwoners. Vlissingers, Souburgers en Ritthemers verdienen raadsleden die het college van B&W zowel kritisch als positief controleren.” Op de lijst staan verder bekende en vertrouwde kandidaten met kennis en ervaring. Het CDA-Vlissingen kiest daarmee voor rust en stabiliteit. Ook het vastgestelde verkiezingsprogramma is evenwichtig, robuust en realistisch. Veiligheid, senioren en beweging staan centraal. Coen Bertijn bedankte de leden voor het gestelde vertrouwen en kijkt met een optimistische blik vooruit naar de verkiezingen. “Wij willen eerlijk en herkenbaar blijven, ook na de verkiezingen, en samen met andere partijen werken aan een bruisend en vitaal Vlissingen. De komende maanden staan in het teken van campagnevoeren met het hele team. Ook in verband met de corona omstandigheden zal dit op een andere, meer digitale manier, gaan plaatsvinden. “Het wordt wel spannend of en hoe we onze doelgroepen gaan bereiken.

Samen zijn we Vlissingen?

CDA CDA Vlissingen 10-07-2021 11:15

Donderdag 10 juli is in de Vlissingse gemeenteraad de kadernota behandeld. De kadernota waarmee een volgend college aan de slag gaat. Een mooi moment om terug te blikken op de afgelopen drie jaar om te zien wat er terecht is gekomen van de plannen van de coalitie. Hier het betoog van fractievoorzitter Coen Bertijn: Samen zijn we Vlissingen. Daarmee ging deze coalitie drie jaar geleden van start. Er ligt een kadernota waarmee volgend jaar een nieuw college en een nieuwe raad aan de slag moeten. Kortom, een goed moment om terug te kijken. Wat is er bereikt de afgelopen drie jaar, en wat niet. En hoe zag dat ‘Samen zijn we Vlissingen’ er in de praktijk uit. Samen zijn we Vlissingen. Het was een bedoeld als uitnodiging om mee te doen. Wat is daarvan terecht gekomen? Als we ons allereerst beperken tot de raadszaal, dan moeten we constateren dat het daar niet is gelukt. College en coalitiepartijen vormde een hecht blok, en de oppositie was voor hen in veel gevallen niet meer dan een irritant rond zoemende vlieg. Het motto was in vorige raadsperioden nog: de raad is de baas. Daar is weinig meer van over. De coalitiepartijen hebben zich uitgeleverd aan het college, en zijn verworden tot een applausmachine. De oppositie wordt niet of nauwelijks serieus genomen. En daarmee worden de achterbannen van de oppositiepartijen ook niet serieus genomen. Alleen amendementen die je niet anders dan sympathiek kon noemen, of die geen pijn deden, werden door de coalitie gesteund. Uiteraard na zorgvuldige afstemming met het college, want zelfstandig nadenken, daar heb ik de coalitiepartijen maar zelden op kunnen betrappen. Tijdens en na de toeslagenaffaire legde Pieter Omtzigt, toen nog CDA, op het Binnenhof een ongezonde en ongewenste bestuurscultuur bloot. Besluiten werden genomen in achterkamertjesoverleggen tussen kabinet en coalitie. Zo heb ik dat in Vlissingen ook ervaren. Besluiten werden voorgekookt in het coalitieoverleg, en op het moment dat het voorstel naar de raad kwam, was de pap al gestort. Oppositiepartijen mochten hun zegje doen, maar ook de goed onderbouwde ideeën werden door het college als onrealistisch of onhaalbaar weggezet, en de coalitiepartijen namen niet eens de moeite om het debat aan te gaan. Waarom zou je ook, als de meerderheid voor het raadsvoorstel al vaststond? Is hier dan nog sprake van een democratie, of van een dictatuur van de meerderheid? Het meest kwalijke in deze raadsperiode was misschien wel dat het college het meerdere malen niet nodig vond om zich te verantwoorden tegenover de raad. Niet over het badstrand en niet over Intervence. Een door de oppositie aangevraagd interpellatiedebat over een islamitische basisschool was niet nodig omdat de de aanvraag naar de mening van het college perfect was afgehandeld. De uitnodiging om het samen te doen, was vooral gericht aan de inwoners van Vlissingen. Hoe zouden die het ervaren hebben? Vorige week vrijdag was ik in Lammerenburg, waar 1648 handtekeningen aan het college werden overhandigd. 1648 handtekeningen gericht tegen de plannen van Homeflex voor een complex voor arbeidsmigranten. Maar die 1648 zijn ook, eigenlijk vooral, gericht tegen dit college. De omwonenden van het eventueel te realiseren complex voor arbeidsmigranten ervaren dat ‘samen’ niet. Ze voelen zich overvallen door de gemeente, de gemeente die ze voor de communicatie doorverwijst naar Homeflex. Ook de omwonenden van het Arsenaalgebied voelden zich aan het begin van de raadsperiode overvallen door de plannen voor het Arsenaalgebied en de Zeilmarkt. Er zijn nu gesprekken tussen de buurtbewoners en gemeenten, maar het wanvertrouwen bij de buurtbewoners is groot. Hoe zouden de liefhebbers van het Nollebos het ‘samen zijn we Vlissingen’ ervaren hebben? Ze werden uitgenodigd voor een participatietraject, maar vonden weinig van hun inbreng terug in het streefbeeld. Wat is het beeld dat we hebben als we terugkijken op de afgelopen drie jaar, en dat afzetten tegen het coalitieakkoord. We lezen in dat coalitieakkoord dat hufterig verkeersgedrag op de Boulevard niet geaccepteerd wordt. Ga op een avond op de Boulevard zitten, en zie dat het juist wel geaccepteerd wordt. Voor allerlei verkeerde types tot ver buiten de gemeentegrens is dat juist de reden om de Boulevard te bezoeken. Vandaag viel de nieuwe uitgave van Elseviers Weekblad in de brievenbus, met het jaarlijkse overzicht van de beste gemeenten. Vlissingen staat op plek 256, dus onderin de middenmoot. Dit is zonde en onnodig voor een gemeente die zoveel mogelijkheden heeft. Op voorzieningen en omgeving scoort Vlissingen goed, maar op overlast, veiligheid en kenmerken bevolking heel slecht. Dus we weten waar een volgend college mee aan de slag moet. Om misverstanden te vermijden: ondanks de lage plaats voor Vlissingen is er geen plek in Nederland waar ik liever zou willen wonen. Als we de jaarrekening doornemen dan moeten we constateren dat we financieel op de goede weg zijn. Maar wel aan het handje van de art 12 inspecteur, en dat nog tot 2029. In dat jaar zouden we financieel uit de zorgen moeten zijn. Maar wat veel belangrijker is dan een positieve algemene reserve: zijn we dan in staat om op eigen benen te staan. Is er sprake van een Vlissingse economie die tegen een stootje kan met een evenwichtige bevolkingssamenstelling. Geen gemeenten die jaar in jaar uit in Zeeland de verkeerde lijstjes aanvoert, en ook landelijk gezien op dat terrein subtopper is. We mogen als Vlissingen van geluk spreken dat ons 10 jaar geleden de marinierskazerne is toegezegd, en dat we nu de compensatie voor het niet doorgaan van de marinierskazerne tegemoet kunnen zien. Het versterken van de sociaal-economische structuur moet voorop staan. Meer jongeren, meer hoogopgeleiden, een economie die minder conjunctuurgevoelig is. Maar laten we ons niet alleen richten op jongeren maar er ook voor zorgen dat er een goed voorzieningenniveau is om senioren, liefst kapitaalkrachtig, naar Vlissingen te trekken, Ik had gehoopt daar iets over in de kadernota te lezen. Want daarmee sturen we het in 2022 te vormen college op pad. Helaas, het biedt in dat opzicht weinig hoopgevende perspectieven. Voorzitter, sommigen zullen bij het horen van dit betoog denken: het is te merken dat de verkiezingen eraan komen. Dat klopt, alleen jammer dat het nog zo lang duurt.

besluit streefbeeld Nollebos: niet integraal en niet gedragen

CDA CDA Vlissingen 29-06-2021 19:07

De raad van Vlissingen heeft op 22 juni 2021 een besluit genomen over het streefbeeld Nollebos waar zo lang aan gewerkt is. Een streefbeeld dat gedragen en integraal moest zijn, maar was dat het ook? Niet volgens het CDA. Uit de vele protesten bleek dat het op weinig draagvlak kon rekenen binnen Vlissingen, en door het last-minute amendement van PSR en LPV werd ook nog afbreuk gedaan aan het integrale karakter. Lees hieronder het betoogvan CDA fractievoorzitter Coen Bertijn: Voorzitter, Voor het CDA zijn de kernwaarden van de visie uit 2006 altijd leidend geweest: groen, natuur, open en grotendeels openbaar. Rondom de verkiezingen van 2018 was het CDA duidelijk over het Nollebos. We deden geen uitspraak over het al dan niet bouwen huisjes in het Nollebos. We wilden het participatieproces afwachten en de mening van de Vlissingers horen. We vertaalden dat in de 3 P’s: People, Planet en Profit. De People zijn hierin de Vlissingers die het bos bezoeken, de planet is de natuur in het Nollebos, en de profit staat voor de ondernemers. De discussie over het Nollebos moest het stadhuis uit, moest tussen Vlissingers plaatsvinden met inachtneming van de drie P’s. We moeten nu concluderen dat dat niet gelukt is. Er is een opdracht aan Bosch en Slabbers voor een gedragen, met nadruk gedragen, streefbeeld. Aansluitend bij het uitgangspunt van het CDA: er moest draagvlak zijn bij de vertegenwoordigers van de 3 P’s. We hebben een aantal weken geleden de 15 insprekers kunnen beluisteren, en we hebben de 5 schriftelijke reacties kunnen lezen. Los van de inhoud kun je concluderen dat er geen draagvlak is, niet bij de inwoners, niet bij de ondernemers, en niet bij de natuurorganisaties. We moeten vaststellen dat de participatie mislukt is. We zien hiervoor twee oorzaken. Ten eerste: het onzalige plan van de 240 huisje. De toenmalige, en huidige wethouder RO, de heer De Jonge, las ergens iets over grootschalige uitbreiding, nam dit letterlijk, lette niet op de context en ging ermee naar de ondernemers. Daaruit volgde het beruchte plan van Ecoparks. De raad heeft in 2017 de plannen voor de 240 huisjes naar de prullenbak verwezen, maar het is bij de uitvoering van de participatie nooit gelukt om dat spookbeeld van die 240 huisjes weg te nemen. Door de angst voor die 240 huisjes heeft er nooit een open participatieproces plaats kunnen vinden. Dan de tweede oorzaak van de mislukking: de participatie zou een open dialoog moeten zijn tussen natuurliefhebbers, ondernemers, sporters, kortom, iedereen die betrokken is bij het Nollebos, met de gemeente in slechts een faciliterende rol. We hebben ons als CDA bewust afzijdig gehouden van de participatie, maar wat we hoorden was dat het proces vanuit de gemeente nadrukkelijk gestuurd was, en dat was nou net niet de bedoeling Alleen al het gebrek aan draagvlak zou voor het CDA voldoende reden kunnen zijn om niet in te stemmen met het streefbeeld. We willen echter toch ook nog kritische kanttekeningen plaatsen bij het streefbeeld. Om met de sauna als het meest heikele punt te beginnen: het idee bij eerdere visies was dat de sauna mogelijkheden geboden zouden worden om uit te breiden, met ruimten voor verblijfsrecreactie. Wat we nu in het streefbeeld zien is geen sauna met verblijfsmogelijkheden, maar een hotel met een welnessfunctie, zoals elk hotel in Nederland in die categorie een wellness heeft. Kortom: het is geen uitbreiding van de sauna, maar de sauna wordt vervangen door een hotel. De vertegenwoordiger van De Kanovijver heeft in bij het inspreken aangegeven dat De Kanovijver tevreden is met de huidige locatie. Iedereen tevreden lijkt me, zeker als de uitbouw boven het water, die het zicht op de plas en de daarachter gelegen Nolledijk verhinderd, wordt afgebroken. Een financiële onderbouwing van het streefbeeld onderbreekt. Zeker als je streeft naar een integraal plan, dan moet er duidelijkheid zijn over kosten en opbrengsten. Als je onderdelen niet kunt uitvoeren omdat er geen geld voor is, dan is er van integraliteit ook geen sprake meer. Een betere verbinding tussen Boule en Bos dan het schelpenpaadje is voor het CDA een must. Of we ons moeten vertillen aan de futuristische trap uit het streefbeeld vragen wij onszelf af, maar een verbinding met uitstraling moet het sowieso wel zijn. We staan als CDA volledig achter het pleidooi van de sportraad tijdens de inspraak om de ongeorganiseerde sporters meer mogelijkheden te bieden. Het bos biedt de mogelijkheden, er is sterk behoefte aan en het kan bijdragen aan onze doelstellingen om meer Vlissingers in beweging te krijgen. De kuststrook tussen Vlissingen en Zoutelande is voor duursporters als wandelaars, hardlopers en fietsers een unieke locatie. Versterking van deze functie, in samenwerking met de gemeente Veere, mag wat het CDA betreft meer prioriteit krijgen. In het verlengde hiervan heeft het CDA nog een idee, eigenlijk een oud idee dat we weer willen actualiseren. In het rechthoek begrensd door de Bachlaan, Galgeweg, duinen en Burgemeester Van Woelderenlaan is een aantal jaren geleden een natuurgebied aangelegd. Dit als compensatie voor het bij de kustversterking verdwenen bos. Het zou echter een grote aanwinst zijn voor Vlissingen als het deel van het land dat nu nog landbouwgrond is, verworven zou kunnen worden, en ingericht zou kunnen worden als natuurgebied. Het is nu nog het missende stukje in de groene kustzone tussen Vlissingen en Zoutelande en Vlissingen kan nog best wat extra groen gebruiken. Om misverstanden te voorkomen: ook daar mogen nooit en te nimmer huisjes komen, of een hotel. We willen daarom het college oproepen om de mogelijkheden te verkennen. We hebben vorige week kennis kunnen nemen van de plannen van stichting beheer en behoud nollebos. We hebben als CDA alle waardering voor het plan, en voor de inzet van de stichting, die absoluut het beste voorheeft met het Nollebos. De stichting schrijft in hun voorstel: we verwachten dat dit plan wel breed gedragen wordt door de bevolking. Het CDA ziet graag meer zekerheid over het draagvlak en aarzelt of we hiermee in kunnen stemmen. Maar los hiervan zien we voldoende overeenkomsten tussen het streefbeeld en dit initiatief om te komen tot een breed gedragen plan. Ook de stichting Van Woelderenpark heeft een inspirerend plan. Er zijn in Vlissingen genoeg ideeën genoeg voor een mooi en toekomstbestendig Nollebos. Als we alle belanghebbenden bij elkaar zetten, en de gemeente zich zeer terughoudend opstelt, dan kan er iets moois ontstaan. Tot die tijd blijven de visie van 2006 en het bestemmingsplan van 2011 van kracht. Dat biedt de ondernemers voldoende ruimte voor het indienen van plannen tot uitbreiding of opwaardering van hun bedrijf. Ook met een streefbeeld moeten de plannen nog de RO procedures doorlopen. Voorzitter, tot een aantal jaren geleden was het Nollebos geen onderwerp van discussie in Vlissingen. Het lag er nu eenmaal, je maakte er een wandeling of fietste erdoor heen op weg naar strand, maar je maakte jezelf er nooit echt druk om. Door die dreiging van die 240 huisjes is bij Vlissingers, Souburgers, Ritthemers en onverwacht veel mensen buiten onze gemeente het besef ontstaan hoe waardevol en uniek het gebied is. Laten we die kracht bundelen benutten om er samen iets moois van te maken. Tenslotte, voorzitter, zal ik nog even ingaan op de amendementen en moties. Aangezien we als CDA tegen gaan stemmen, zijn voor ons de amendementen minder relevant. Ik wil echter nog wel even ingaan op het amendement van de LPV en PSR. Het raadsvoorstel dat voorligt, hebben we al een fors aantal weken geleden ontvangen. Als je dan op de middag voor de raadsvergadering nog een amendement indient, getuigt dat niet van veel zelfvertrouwen. Daarnaast, we wilden als raad een gedragen en integraal streefbeeld. Zoals ik eerder duidleijk maakte, is er van ‘gedragen’ geen sprake. En als er allerlei onderwerpen uit gesloopt gaan worden, zoals LPV en PSR voorstellen, dan is er ook van ‘integraal’ geen sprake meer, dus dan hou je heel weinig over. En dan nog een laatste opmerking over last-minute amendementen. In 2006 is er ook zo’n last minute amendement door de raad aangenomen, iets over grootschalige uitbreidingen. Nu, 15 jaar later, hebben we daar nog steeds spijt van. Laten we dus niet te snel ja zeggen tegen dit soort paniekerige acties.

Lilian Marijnissen Lijsttrekker voor de Tweede Kamerverkiezingen

SP SP VVD D66 CDA ChristenUnie Vlissingen 20-06-2020 16:27

Vandaag heeft de partijraad van de SP Lilian Marijnissen met overgrote meerderheid gekozen als lijsttrekker voor de komende Tweede Kamerverkiezingen. De kandidatencommissie van de SP beschrijft Lilian als aansprekend en inspirerend. ‘Lilian is voor ons de vrouw die onze partij moet blijven leiden: de natuurlijke aanvoerder van onze kandidatenlijst op weg naar de verkiezingen en in de jaren daarna’, aldus de commissie.

Marijnissen ziet dat nu het moment is voor sociale verandering: ‘Het nieuwe normaal is het nieuwe sociaal. De coronacrisis laat ons nog maar eens zien wat daadwerkelijk van waarde is: samenwerken in plaats van concurrentie, naar elkaar om kijken in plaats van pakken wat je pakken kan. Maar ook waar de kwetsbaarheden van onze samenleving en economie zitten: de grote onzekerheid voor veel mensen in werk en inkomen door slechte contracten.’ Marijnissen is optimistisch over de toekomst:  ‘We zien steeds meer partijen die afscheid lijken te nemen van het neoliberalisme. De tijd van het doorgeslagen marktdenken lijkt voorbij. Om ervoor te zorgen dat het niet alleen bij woorden blijft, maar er ook echt wat verandert, is een grote SP nodig. Meer dan ooit lijken andere partijen onze ideeën over te nemen. Dat biedt kansen. De SP is nodig voor echte verandering, voor het nieuwe sociaal’, zegt Marijnissen.

Op de SP-partijraad, waar ze werd geïnterviewd door Roel Maalderink, benadrukte Marijnissen dat een fundamentele herwaardering van de publieke sector nodig is. Onze zorgverleners, docenten en politiemensen verdienen meer waardering en zeggenschap over hun werk. Marijnissen: ‘De SP zal hierin vooropgaan en na de zomer een initiatief starten om alle partijen, mensen en organisaties in Nederland die dit willen te bundelen om dat wat van ons allemaal is te herwaarderen. Al voor de coronacrisis waren onze zorgverleners, docenten en politiemensen in actie. Goede zorg, onderwijs en een veilige buurt moet voor iedereen bereikbaar zijn, niet alleen voor mensen met een dikkere portemonnee. We moeten van tweedeling naar samenleving.’

Als voorbeeld noemt Marijnissen de waardering van zorgverleners. Marijnissen: ‘Onze zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. Afgelopen dagen hebben velen zich hiervoor uitgesproken. Onze petitie is inmiddels ruim 60.000 keer ondertekend, vakbonden en anderen zijn steunacties begonnen en maandag komen we met een oproep samen met prominente Nederlanders aan VVD, CDA, D66 en ChristenUnie om aanstaande dinsdag voor ons voorstel te stemmen. Het is een klap in het gezicht van de zorg als de coalitiepartijen aanstaande dinsdag weer tegen zouden stemmen.’ Komende dinsdag zal gestemd worden over het voorstel om zorgverleners structureel beter te belonen. De afgelopen twee weken eindigde de stemming over dit voorstel in gelijkspel.

Via deze link kunt u de bekendmaking nogmaals terugzien:  https://youtu.be/EcZT8kM79Ss

 

 

GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne naar Vlissingen af te blazen. | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD CDA PvdA SGP D66 Vlissingen 07-03-2020 00:00

5 maart 2020

Betoog GroenLinks

Vlissingen staat voor “afspraak is afspraak”. Dit geldt ook voor de komst van de marinierskazerne naar Vlissingen. Vooral omdat de staatssecretaris en het kabinet niet lieten merken daarop terug te willen komen. De afgelopen twee jaar is een delegatie van GroenLinks Vlissingen en GroenLinks statenleden meerdere keren naar Den Haag gegaan. Het rommelde al een tijdje in Den Haag en dat zat ons van het begin af aan niet lekker. Blijkbaar was in de Haagse defensienota toen al opgenomen om af te zien van de aanbesteding van de marinierskazerne in Vlissingen. En in te zetten op een multipurpose kazerne ter compensatie. Dit zou sneller duidelijkheid opleveren voor de betrokken gemeenten, de provincies en de mariniers. Wij bespraken met onze GroenLinks vertegenwoordigers in de tweede kamer over het belang voor Vlissingen en Zeeland van de marinierskazerne in Vlissingen. Dat er door een GL tweede kamerlid anders over werd gedacht, daar hebben wij als GL Vlissingen meteen afstand van genomen.

 

Gelieg en gedraai

Het gelieg en gedraai heeft meer dan een jaar geduurd en de Haagse werkelijkheid is nog erger dan we konden vermoeden. GroenLinks Vlissingen is zwaar teleurgesteld in het voorgenomen kabinetsbesluit om de marinierskazerne niet in Vlissingen te stationeren.

De manier waarop de voorbereidingen voor het voorgenomen besluit plaatsvonden zijn bestuurlijk onfatsoenlijk. Dit werd op 20 februari 2020 tijdens het Tweede Kamerdebat ook door de meeste politieke partijen in duidelijke taal bevestigd. Staatssecretaris Visser vertelde de bestuurders van Vlissingen niet de waarheid en onderhandelde in het geheim met Gelderland. Dat gaat te ver. Achterkamertjespolitiek is niet meer van deze tijd. En hiermee zijn alle grenzen van vertrouwen en fatsoen overschreden. Ook veegde de staatssecretaris de getekende contracten op een schandalige manier van tafel. GroenLinks vindt dat de staatssecretaris grove fouten maakte en niet integer heeft gehandeld. En GroenLinks ziet dit als onbehoorlijk bestuur.

 

Ruimhartige compensatie voor Vlissingen en Zeeland

Vanaf het begin van de onderhandelingen werd gesteld dat de komst van een marinierskazerne een compensatie is voor het vertrek van rijksdiensten uit Zeeland. GroenLinks ziet dat de situatie nu 180 graden is gedraaid. De marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. En nu worden er op korte termijn afspraken gemaakt over ruimhartige compensatie.

De Vlissingse en Zeeuwse belangen de compensatie die Vlissingen en Zeeland verdient moeten duidelijk worden gemaakt aan Den Haag. Daarom is het ontzettend belangrijk dat de vertegenwoordigers van de gemeente Vlissingen, de provincie Zeeland en het Waterschap nu gezamenlijk verder optrekken. GroenLinks wil herstel van het beschadigde vertrouwen. Daarom is het nodig dat de onze onderhandelaars met de Haagse afgevaardigde aan tafel gaan om de mogelijkheden voor een passende oplossing te bespreken.

GroenLinks wil dat Vlissingen niet nog meer tekort wordt gedaan! We vragen het college dan ook om tijdens de besprekingen naast oog voor het Zeeuws belang, het belang van Vlissingen ruimhartig onder de aandacht te houden.

Onze GroenLinks fractie is er, ondanks de meest ongewenste situatie waar we in zijn beland, wel tevreden mee dat de op 3 maart jongstleden ingediende motie Diks namens de GroenLinks fractie in de tweede kamer is aangenomen. Het gaat erom dat de regering in samenspraak met de Zeeuwse bestuurders een compensatiepakket voor Zeeland opstelt en daarin expliciet en rijks breed te kijken naar opties om de bindingskracht van de provincie Zeeland voor jongeren duurzaam te versterken.

Wij willen het college en onze onderhandelaars erop wijzen dat op 7 november 2019 de motie ‘’Groene technologie aan zee” door onze raad is aangenomen. De strekking van deze motie: In Vlissingen is er een topsamenwerking voor offshore windenergie, hierbij wordt samengewerkt met onderwijs o.a. VMBO, Scalda, HZ, universiteit Gent, bedrijven en overheid aan onderzoek en innovatie. Deze beide moties sluiten volgens GroenLinks prima op elkaar aan. We vragen het college om deze mogelijkheid in de overwegingen mee te nemen!

 

Wij bedanken onze Vlissingse en Zeeuwse bestuurders en ambtenaren voor alle reeds geleverde inspanningen en samen gaan we moedig voorwaarts.

 

GroenLinks is mede indiener van de twee aangenomen moties: “ Een betrouwbare overheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie”

en “ Kabinetsbesluit afblazen marinierskazerne naar Vlissingen”

 

Fractievoorzitter GroenLinks Vlissingen

Jeroen Portier

 

 MOTIE “Een betrouwbare Rijksoverheid is noodzakelijk: de marinierskazerne is de contractafspraak en altijd beter dan compensatie!”

De Raad van de gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op donderdag 5 maart 2020

De Raad,

gehoord de beraadslaging,

overwegende dat

er in 2012 een bewuste keuze is gemaakt om de marinierskazerne in Vlissingen te bouwen; er in 2012 een afweging is gemaaktwaarom de kazerne in Vlissingen moet komen; er ten opzichte van de argumenten in 2012 geen verandering is in deze argumenten; de Haagse belofte uit 2012 in 2014 is vastgelegd in de diverse contracten; er nu sprake is van contractbreukdoor de Rijksoverheid; er nooit sprake is geweest van alternatieve locaties; getekende contracten verplichtingen inhouden voor alle contractpartners; de Rijksoverheid, door haar voorgenomen besluit, afstand neemt van haar verplichtingen in het marinierskazerne dossier richting de gemeente Vlissingen en de Provincie Zeelanden het Waterschap Scheldestromen; hierdoor het vertrouwen is omgeslagen in het sterk wantrouwen van de Rijksoverheid; onder andere de Vlissingse programmabegroting 2020, pagina 5/107/108, glashelder weergeeft de volledige medewerking en kennis bij het Rijk van/over de Michiel Adriaanszoon de Ruyter kazerne; de in de Vlissingse begroting opgenomen inkomsten uit de komst van de marinierskazerne niet ten laste mogen komen van de negatieve algemene reserve van de gemeente Vlissingen;

 

van mening dat

de Tweede Kamer, gezien de feiten, een liegende staatssecretaris niet kan laten aanblijven, maar dit aanblijven dankzij de coalitiepartijen wel gebeurde; de “geheime operatie” van de staatssecretaris van Defensie een verbijsterende, bizarre en ongehoorde actie was; de Rijksoverheid daadwerkelijk onverantwoord gedrag toont in de casus marinierskazerne;-er wantrouwen is over de uitvoering van compenserende maatregelen, dit in relatie tot de getekende contracten voor de marinierskazerne; de Tweede Kamer samen met het Kabinet zorgvuldig en betrouwbaar beleid dient vast te stellen; de gemeente Vlissingen op een ongehoorde en ongekende manier wordt benadeeld; er per direct financiële middelen moeten komen voor de in de begroting van gemeente Vlissingen genoemde inkomsten vanuit de MARKAZ; er zo snel mogelijk gewerkt moet worden aan een voor de lange termijn economische spin-off;-een vergoeding voor de imagoschade, bijna niet in geld uitte drukken, overeengekomen wordt; een rechtszaak nog altijd tot de mogelijkheden behoort;

draagt het college op

over te gaan op de in de Kamerbrief van vrijdag 14 februari 2020 genoemde drie sporen en deze sporen door het college zo snel mogelijk te bespreken met de aan te stellen adviseur, in samenspraak met de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen en hierover de gemeenteraad zo snel mogelijk te informeren om nadrukkelijk te borgen dat beide voorgenomen besluiten: de Marinierskazerne niet naar Vlissingen te verhuizen en een ruimhartig compensatiepakket niet los van elkaar definitief genomen kunnen worden; om voldoende zekerheden van de Rijksoverheid te krijgen voor de daadwerkelijke uitvoering van de compensatie maatregelen;

 

en gaat over tot de orde van de dag.

PSR – R.J Suurmond

CU – C van Dalen

SP – J.J. Rijkse

GL – J. Portier 

50PLUS – K van Wezel

LPV – J.C.A. Dooms

D66 – A. Elliot

 

MOTIE volgens art. 28 RvO.

Onderwerp: Kabinetsbesluit afblazen Marinierskazerne naar Vlissingen

 

De gemeenteraad van Vlissingen in vergadering bijeen d.d.5 maart 2020,

 

Overwegende dat:

De politiek een voorbeeldfunctie dient te hebben in de samenleving. Transparantie, een vaste koers en het principe ‘afspraak-is-afspraak’ kernelementen voor de politiek dienen te zijn. De sinds 2012 toegezegde Haagse belofte van de komst van de Marinierskazerne naar Vlissingen/ Zeeland een belangrijke impuls betekende voor de gehele Zeeuwse samenleving en de economie in het bijzonder. 1.800 mariniers met hun gezinnen voor Zeeland een significante groei betekenen in tal van opzichten.

 

Is van oordeel dat:

De wijze waarop dit Kabinetsbesluit tot stand is gekomen het vertrouwen in de politiek als geheel ernstig schaadt en daarmee diepgaand afbreuk wordt gedaan aan het democratisch bestel van ons land tot op regionaal en lokaal niveau. De Zeeuwse politiek hier solidariteit dient te tonen als Zeeuwse overheden en als met één stem haar afkeer uit over de manier waarop door het Kabinet op dit dossier wordt gehandeld. De Zeeuwse gemeenten hiermee tevens de stem van de Zeeuwen die zij vertegenwoordigt richting zowel Kabinet als Parlement dient te laten horen. Een compensatie voor Vlissingen/Zeeland ruimhartig dient te zijn gezien de enorme schade die door dit Kabinetsbesluit ontstaat en minstens eenzelfde omvang en (termijn)effect dient te hebben als wat de komst van de Marinierskazerne voor Vlissingen/Zeeland betekend zou hebben. Het gesprek dat de aan te stellen gezant aangaat met de verschillende overheden, om vertrouwen te herstellen en compensatie te bespreken, volledig transparant en zeer integer gevoerd dient te worden, waarbij Zeeland integraal met één stem spreekt middels vertegenwoordigers van Provincie Zeeland, gemeente Vlissingen en het Waterschap Scheldestromen.

 

Verzoekt het College:

Deze motie te sturen naar het Kabinet met de vraag hierop te reageren en zowel de motie, als ook de reactie van het Kabinet, ter kennisgeving naar het Parlement te sturen.

 

En gaat over tot de orde van de dag

 

SGP fractie - L.E.J. Janse

PvdA fractie - F.E.C. Oreel

VVD fractie - A. vd Giessen

CDA fractie - C. Bertijn

Pov fractie - W.B. Kraan

D66 fractie - J.A. Elliott

GL fractie - J. Portier

PSR fractie - G.H.J. Blom

SP fractie - J.J. Rijkse

50PLUS fractie - K. van Wezel

LPV fractie - J.C.A. Dooms

Teleurstellend besluit kabinet: marinierskazerne niet naar Vlissingen

CDA CDA Vlissingen 14-02-2020 18:01

Het zat er al een paar weken, of misschien wel een paar jaar, aan te komen: de marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. Uitermatie teleurstellend, en ook wel boosmakend, want de rijksoverheid toont zich een onbetrouwbare contractpartner. In Den Haag is een afspraak blijkbaar geen afspraak.Vlissingen en Zeeland hebben fors geinvesteerd, dat moet sowieso vergoed worden. De kazerne had er al in 2017 moeten staan, en we zijn als Vlissingen al 3 maal een half miljoen aan onroerendgoedbelasting misgelopen. De beloofde impuls voor de economie blijft ook uit, en dat raakt heel Zeeland. Er moet dus op een andere manier een structurele verbetering van de Zeeuwse economie vanuit de rijksoverheid komen. Er is ook immateriele schade, imagoschade namelijk. De mariniers hebben Zeeland voorgesteld als een provincie waar je niet wilt wonen, als een achtergebleven gebied. Ook dat moet hersteld worden, en ook daar moet de rijksoverheid een bijdrage aan leveren. Fractievoorzitter Coen Bertijn van het CDA Vlissingen gaf een interview aan PowNews, u kunt het hier bekijken.

Teleurstellend besluit kabinet: marinierskazerne niet naar Vlissingen

CDA CDA Vlissingen 14-02-2020 18:01

Het zat er al een paar weken, of misschien wel een paar jaar, aan te komen: de marinierskazerne komt niet naar Vlissingen. Uitermatie teleurstellend, en ook wel boosmakend, want de rijksoverheid toont zich een onbetrouwbare contractpartner. In Den Haag is een afspraak blijkbaar geen afspraak.Vlissingen en Zeeland hebben fors geinvesteerd, dat moet sowieso vergoed worden. De kazerne had er al in 2017 moeten staan, en we zijn als Vlissingen al 3 maal een half miljoen aan onroerendgoedbelasting misgelopen. De beloofde impuls voor de economie blijft ook uit, en dat raakt heel Zeeland. Er moet dus op een andere manier een structurele verbetering van de Zeeuwse economie vanuit de rijksoverheid komen. Er is ook immateriele schade, imagoschade namelijk. De mariniers hebben Zeeland voorgesteld als een provincie waar je niet wilt wonen, als een achtergebleven gebied. Ook dat moet hersteld worden, en ook daar moet de rijksoverheid een bijdrage aan leveren. Fractievoorzitter Coen Bertijn van het CDA Vlissingen gaf een interview aan PowNews, u kunt het hier bekijken.

Motie “Vlissingen consumentenvuurwerk vrij” | Vlissingen

GroenLinks GroenLinks VVD ChristenUnie PvdA SGP D66 CDA Vlissingen 02-02-2020 00:00

De raad van de Gemeente Vlissingen in vergadering bijeen op, 30 januari 2020

 

Naar aanleiding van de uitspraken van de Burgemeester in zijn Nieuwjaarstoespraak op maandag 6 januari over veiligheid- en vuurwerkoverlast.

Ik citeer:

De burgemeester herhaalde zijn oproep van 2019 dat die veiligheid ook gebaat is bij een vuurwerkverbod voor consumenten.

De maatschappelijke kosten zijn inmiddels veel en veel te hoog geworden. Oud en nieuw is voor grote groepen inwoners al lang geen feest meer.Van de 'landelijke dag van de anarchie’ moeten we echt af.

En daarnaast:

de landelijk discussie die nu ontstaan is over het stoppen van vuurwerk afsteken gezien de kosten, leed, verwondingen en het gebruik van vuurwerk als wapens naar onze hulpverleners; er nu een meerderheid in de politiek maar ook bij de burgers in Nederland ontstaat over het afschaffen van het consumentenvuurwerk;  de afgelopen jaarwisseling er weer veel slachtoffers zijn gevallen, en voor miljoenen euro schade is aangericht die weer op het bordje van de burgers komen en door de burgers betaald worden; de politie de medische wereld en zelfs de vuurwerk-branchevereniging pleit voor het verbod op consumenten-knalvuurwerk en –vuurpijlen; de politie, brandweer en ambulance medewerkers hulp moeten verlenen met gevaar voor eigen leven; de grote schade die het aanbrengt aan ons milieu o.a. stikstof; de mogelijke CO2-reductie bij een algeheel vuurwerkverbod; de hoeveelheid leed en stress die ontstaat bij de dieren in de natuur, op de boerderij, landerijen en huisdieren; dat ongeveer de helft van de vuurwerkslachtoffers, die jaarlijks zijn te betreuren, onschuldige omstanders zijn; dat er voor meer dan een miljoen mensen zijn met copd of astma, die geen Nieuwjaar kunnen vieren zonder ademhalingsproblemen.

Verzoekt het college:

actie te ondernemen om tot een algemeen vuurwerk-verbod in Vlissingen te komen; dit in te laten gaan met ingang van de jaarwisseling van 2020-2021; te onderzoeken of er mogelijkheden zijn voor het organiseren van vuurwerk-shows door lokale vuurwerkclubs of organisaties (met een vergunningen- systeem) tijdens de oud- en nieuwviering, om zodoende de Nederlandse traditie om met vuurwerk het nieuw jaar in te gaan in ere te houden. En er samen jaarlijks van te kunnen genieten. dit altijd onder eindverantwoording van de gemeente Vlissingen (de overheid) wat betreft veiligheid en openbare orde. de kosten voor het organiseren en inkoop van vuurwerk worden gedragen door de vuurwerkclubs en of organisaties.

Daarnaast zich in te zetten:

om via politieke partijen, de Vereniging Zeeuwse Gemeenten en de Vereniging Nederlandse Gemeenten breed inzetten om tot een landelijk verkoop- en distributieverbod te komen; om bij de Regering, via VZG en VNG aan te dringen om wetgeving te maken, zodat bij overtreding van het verbod er sprake is van een forse stafmaat;  ouders en verzorgers op te roepen om bij te dragen aan een veilige en feestelijke jaarwisseling; zorg te dragen voor een adequate handhaving van het verbod zoals gesteld door korpschef Akerboom: “En als het er eenmaal komt, dan moeten we daar stevig op handhaven.” voor een forse strafmaat bij overtreding van het verbod een oudejaarsboetemenu in te voeren

En gaat over tot de orde van de dag;

 

ChristenUnie 50 Plus SP GL PSR

VVD Lijst Duijndam LPV

D66 CDA PvdA

Commissievergadering en persbericht "overlast en veiligheid"

SGP SGP VVD CDA PvdA Vlissingen 29-01-2020 00:00

1. De raad spreekt zich uit......  in de commissievergadering van 6 februari a.s. 2. Persbericht “overlast en veiligheid"

1. De raad spreekt zich uit . . . .

Het memo over de uitkomst van de bijeenkomst van 8 oktober is duidelijk: er is een gevoel van onveiligheid op meerdere plaatsen in onze gemeente, en er wordt overlast ervaren door een aantal factoren.Wij stellen voor dat de Gemeenteraad zich over een aantal zaken uitspreekt en aan het college concreet vraagt om een aantal maatregelen te nemen. Dat uitspreken kan via moties die daartoe worden opgesteld. Alvorens dat te doen vinden wij het belangrijk dat alle raadsleden daar input aan kunnen geven:• Coffeeshops. Wij stellen voor om de huidige shops te verplaatsen op een locatie buiten het huidige gebied met inachtneming van de nu geldende regels. Belangrijk is wel dat deze locaties niet gelegen zijn in de nabijheid van of naast de gangbare fietsroutes van scholieren. Eén van de eigenaren heeft aangegeven positief tegenover de mogelijke verplaatsing te staan: hij onderkent de impact van deze problematiek. Wij zijn van mening dat dit een relatief eenvoudige oplossing is, mits de wil daartoe aanwezig is bij alle betrokkenen. Een duidelijke uitspraak van de gemeenteraad kan doorslaggevend zijn.Alternatieve locaties die aan de eisen voldoen zijn volgens betrokken partijen voorhanden dus dat hoeft geen probleem te zijn. Voor ons is verplaatsing wel een absolute voorwaarde om het hierna volgende punt te realiseren: • Opheffen ingezetenencriterium (i-criterium). Vrijwel de ergste overlast op straat is begonnen met de invoering van het i-criterium, zowel in Vlissingen als elders in het land. Het criterium is destijds opgenomen in het regeerakkoord van 2012. Deze zogenaamde ‘Wietpas’ bleek al snel niet te werken. Breda bijvoorbeeld constateerde al korte tijd na invoering dat zowel de overlast als de straathandel sterk was toegenomen en hebben daarom het i-criterium weer opgeheven. Vandaag de dag is in vrijwel alle gemeenten in Nederland het criterium losgelaten.• Centraal meldpunt. Wij realiseren ons dat via de wijktafels er overleg is tussen de gemeente en een deel van de bewoners. En wij vinden ook dat dit overleg er zeker moet blijven. Maar veel bewoners blijven om uiteenlopende redenen weg bij bijeenkomsten en zitten niet in de wijkraden. Toch moeten ook die op gemakkelijke en eenvoudige wijze hun stem kunnen laten horen. Daarom stellen wij voor een aantal APP-groepen in te richten op logische wijze per wijk ingedeeld en onder beheer van de Gemeente, waar wijkbewoners zich bij kunnen aanmelden en actief aan deel kunnen nemen. De spelregels zijn eenvoudig op te stellen en zijn vooral bedoeld om misstanden te melden, klachten te kunnen uiten en actief te communiceren over maatregelen die in hun buurt nodig zijn c.q. getroffen worden. Het kan een ideaal communicatiemiddel zijn dat veel langdurige ergernis voorkomt, snel problemen signaleert en maatregelen communiceert. Deelname aan zo’n APP-groep door de wijkcoördinator en wijkagent zijn natuurlijk een must. In de binnenstad is zo’n APP-groep actief waarbij de politie ook betrokken is. Bij incidenten werkt dat razendsnel. Er zijn dus ervaringen met deze werkwijze, de structuur kan nader bepaald worden. Het gaat om communicatie, snelheid, alertheid en reactie.Buurtapps zijn niet nieuw, maar wij willen een buurt APP 2.0!• Strakker beleid t.o.v. kamerverhuur. Het is duidelijk dat de gemeente werkt aan een beter beleid op dit gebied. Wij willen dat beleid dan ook de ruimte geven zich te ontwikkelen, maar daar ook een factor aan toe voegen: tot nu toe is de handhaving een probleem, vooral door de grootte van het te controleren veld én het gebrek aan handhavers. Dit probleem is op te lossen door de buurt zélf te laten mee werken bij die controle. Niet als heksenjacht, maar als signalerende en alerte bewoners. Dat kan door een register aan te leggen waarin alle panden in een woongebied worden vermeld die een afwijkende bestemming hebben – bijvoorbeeld kamerverhuur, 2e woning o.i.d. Dat register is dan ter openbaar via de gemeentelijke site. Dat maakt het voor iedereen direct helder waar er van legale kamerverhuur sprake is, en waar illegaal wordt verhuurd: zodra een buurt dat weet én overlast ervaart, komt er een melding (via de buurtAPP!) naar de gemeente toe, en die kan dan gericht handhaven. Helderheid over de regels is daarbij wel een must!• Bestrijding onderverhuur is met name nodig waar het gaat om huurwoningen die bedoeld zijn voor de zwakkeren in onze gemeente. Zwakkeren zoals de minima en ouderen. Er zijn signalen dat in een paar buurten zoals de bloemenbuurt sprake is van onderverhuur van sociale woningen. Het gaat ons om de woningen die onder de sociale woning voorraad vallen maar die niet door de officiële huurder worden bewoond. In combinatie met de signalen via de buurtAPP zoals hierboven vermeldt zal van de woningeigenaren worden verlangd een actief controlebeleid te voeren. De gemeente heeft hier belang bij omdat er duidelijk moet zijn wie er in die woningen verblijft, en het GBA dus klopt, waardoor veroorzakers van overlast kunnen worden aangepakt.Voordat wij deze maatregelen in één of verschillende moties aan de Gemeenteraad voorleggen, nodigen de ondergenoemde raadsfracties het college en de andere fracties uit hier over hun gedachten te laten gaan en inbreng te leveren bij de uitvoering van dit initiatief. Wij spreken hierbij ook nadrukkelijk uit dat wij de inspanningen van college, organisatie en hulpverleners waarderen: wij willen daar iets aan toevoegen. Samen staan we sterker. Samen komen we verder.De raadsfracties van

VVD, Albert v.d. Giessen, Peter StoelPOV, Pim Kraan, Ruud KleefmanPvdA, Frances OreelCDA, Coen Bertijn SGP, Lilian Janse, Cor Tromp 

2. PERSBERICHT

Op 8 oktober 2019 organiseerden een vijftal politieke partijen in Vlissingen een bewonersavond met als thema “overlast & veiligheid”. De avond heeft veel informatie opgeleverd over de gevoelens onder de Vlissingse bevolking over deze belangrijke onderwerpen.Die informatie aangevuld met de resultaten van de gehouden enquête vormen de basis voor de gezamenlijke inzet van POV, CDA, VVD, SGP en PvdA om er voor te zorgen dat:• er extra maatregelen zullen worden genomen om overlast in te perken en• het gevoel van veiligheid zal worden vergroot.Op 6 februari a.s. zullen de leden van de gemeenteraad in een commissievergadering hierover met elkaar van gedachten wisselen. In een memo, als praatstuk voor de commissievergadering, hebben de vijf partijen dit benoemd. Het is de bedoeling van de initiatief nemende partijen, dat de gemeenteraad zich op 5 maart uitspreekt over die te nemen maatregelen.Die voorstellen zullen in de vorm van moties worden behandeld. De uitvoering van aangenomen moties wordt bij het college van B & W neergelegd.De vijf partijen zien uit naar een levendig en positief debat, en nodigen nadrukkelijk alle Vlissingers die zich bij dit onderwerp betrokken voelen uit, om op 6 februari naar de vergadering te komen, aanvang 19u30.Ook insprekers zijn van harte welkom!Let op, insprekers dienen zich vooraf te melden bij de griffie, bij voorkeur voor de datum van de commissievergadering.(Voor meer informatie kunt U contact opnemen met één van de fractieleden van de volgende partijen: CDA, POV, VVD, SGP & PvdA.)Vlissingen, 28 januari 2020

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.