Nieuws van SP in Castricum over CDA inzichtelijk

3 documenten

Fietsdebat voor de Provinciale Staten verkiezingen, op 27 februari in het Raadhuis van Castricum.

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Castricum 02-03-2019 20:16

De meeste partijen waren vertegenwoordigd, Ouderenpartij NH, GroenLinks, SP, VVD, PvdA, CDA, D66, CU, PvdD, 50plus en PvdO.

De PVV, FvD en DENK waren er, ondanks nadrukkelijk te zijn uitgenodigd, niet bij.

Het thema was; ‘Het verbeteren van het fietsklimaat in Noord-Holland.’

Speciale aandacht kreeg Perspectief Fiets, het nieuwe fiets-beleidsplan van Provincie Noord-Holland. *A)  

De kerngroep had  een aantal stellingen voorbereid waarover de partijen konden  gaan debatteren. Helaas waren de stellingen niet zo goed uitgewerkt, wat weer leidde tot onduidelijkheden. Het verduidelijken kostte veel tijd, maar leverde soms wel humoristische situaties op.                                                                                                                       

De avond, geleid door debatleidster Saskia Kluit, was onderhoudend en de zaal was goed gevuld.                                                                                                                                  

De stelling; dat de opcenten *B) verhoogd zouden moeten worden, om de opbrengst daarvan volledig ten goede te laten komen aan fietspaden etc. kreeg veel bijval vanuit de zaal die voor een groot deel uit fietsers bestond. Daardoor was er geen sprake meer van een echt debat, omdat er hiermee maar één groep werd bediend.

De SP was tegen de verhoging en hierdoor leken ze op één lijn met de VVD te zitten.        SP Statenlid Wim Hoogervorst, legde echter duidelijk uit: Er ligt veel, heel veel geld bij de provincie op de plank. Verhogen van dit soort belastingen is dan ook echt niet nodig.

De vertegenwoordiger van de Ouderenpartij merkte op dat mensen aan de ‘onderkant’ al veel last hebben van de hogere energierekening, hogere kosten zorg én verhogen BTW. Daar mag niets meer bij. Opvallend was ook de boosheid van de vertegenwoordiger Ouderenpartij richting 50Plus.

Het kwam ook ter sprake dat gemeentes slecht de weg weten te vinden naar hulp met financieren en kennis vanuit de provincie, behalve Castricum! Castricum blijkt deze weg heel goed te kennen!

*A) Mede naar aanleiding van een motie is de provincie aan de slag gegaan met het opstellen van

Een nieuwe koers voor de fiets. Op 7 mei 2018 hebben GS het concept Perspectief Fiets vastgesteld.

*B) ‘’Opcenten’’ wordt ingehouden naast de wegenbelasting, de opbrengst hiervan gaat volledig naar de provincie. Het bedrag aan opcenten vormt 40 % van de totale inkomsten per provincie.

Het bedrag dat wordt ingehouden naast de wegenbelasting varieert per provincie. Iedere provincie bepaalt zelf zijn tarief. Dus hangt het ervan af hoe goed de provincie in zijn geld zit, maar ook welke politieke partijen het bestuur van de provincie vormen. En welke plannen de provincie heeft voor aanleg, beheer en onderhoud van wegen. Inwoners van Zuid-Holland en Drenthe zijn het duurste uit, Noord-Hollanders betalen de minste opcenten.  

 

 

Ingezonden brief.

SP SP SGP VVD CDA PvdA Castricum 30-04-2018 18:10

Allereerst wil ik al die mensen bedanken die zich hebben ingezet voor de  protestactie bij Provinciale staten NH tegen het schrappen van de buslijnen in Noord-Holland Noord en buslijn 164 in het bijzonder. 

Tijdens de laatste Statenvergadering op 23 april is gebleken dat de Provincie zich niets aantrekt van het protest van duizenden mensen.                                                                   

De SP begon vorig jaar met een petitie en handtekeningenlijsten waar duizenden mensen voor hebben getekend. De opmerkingen bij de petitie logen er niet om. Veel, met name oudere mensen gaven aan  in een sociaal isolement te raken, als er geen bus meer rijdt.      De provincie en Connexxion geven als reden voor de opheffing, dat er alleen maar lege bussen op deze buslijnen rijden. Mensen die regelmatig met deze bussen reizen, weten wel beter!

Er was een dame zo vriendelijk om tellijsten bij te gaan houden en die aan ons toe te sturen. Deze tellijsten  bewijzen het tegendeel en zijn op 22 januari samen met de totaaltelling op dat moment,  van de petitie en de ondertekende lijsten, overhandigd aan gedeputeerde mevr. Post. De petitie is daarna nog vele malen ondertekend en de handtekeninglijsten ook. Het aantal ondertekenaars bleef groeien. 

Omdat aantallen op papier  blijkbaar niet genoeg tot de verbeelding van de statenleden spreekt, zijn we op 9 april opnieuw, ditmaal met 90 gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis getogen.                                                                                                              Van het recht tot inspreken werd opnieuw door velen gebruik gemaakt die, op indrukwekkende en soms op ontroerende wijze, vertelden wat het voor hun betekend als de bus niet meer rijdt.

In Castricum werd de motie van de SP,  (om bij de Provincie op het behoud van buslijn 164 aan te dringen)  breed gesteund en o.a. door Groen Links, de VVD en het CDA mede-ingediend. Saignant detail is dat de commissieleden van dezelfde landelijke partijen bij de Provincie, met uitzondering van Groen Links, hier geen boodschap aan hadden en totaal geen rekening hielden met de oproep in de motie van hun lokale collega’s.                          Het enige voorstel dat werd aangenomen bij de provincie, was een voorstel van de PvdA om alleen nog de bussen in de spits te behouden. Dit wordt nu door de Provincie naar buiten gebracht als ‘’uitvoeren van een verbeterplan en inzetten van extra financiële middelen voor extra busritten’’. 

Echter, het gaat hier niet over verbeteringen en al helemaal niet over  extra financiële middelen omdat de doorgezette opheffingen en inkrimpingen al een besparing van miljoenen opleveren. Het gaat hier om een doekje voor het bloeden, een sigaar uit eigen doos, een schijntje in verhouding tot het bedrag dat  in totaal wordt bezuinigd. Er worden nog steeds 11 buslijnen geheel of gedeeltelijk opgeheven.                                                                              Het amendement (wijzigingsvoorstel) dat de  SP een paar weken voor  23 april jl. heeft ingediend,  bevatte een voorstel om de 5 miljoen ‘’vrijval’’ die nog bij de Provincie op de plank ligt,  te storten in de reserve 0V-Noord-Holland, waardoor de komende vijf jaar per jaar tenminste € 1 miljoen besteed kan worden aan het in stand houden van het bestaande buslijnennet in Noord-Holland-Noord” Met  Groen Links, CU/SGP en 50plus als mede-indieners,  werd verworpen.

Een overduidelijk signaal dat, met uitzondering van de politieke partijen die hierboven zijn genoemd, de Statenleden,  die een auto met chauffeur tot hun beschikking hebben, mijlenver van de echte wereld staan. De Provincie investeert overduidelijk liever in asfalt dan in openbaar vervoer.

Vanaf 22 juli rijdt er voor scholieren, stagiaires, schoolkinderen, kinderen/volwassenen met een beperking, vrijwilligers, recreanten en toeristen, mensen zonder rijbewijs en ouderen die geen auto kunnen rijden buiten de spitstijden en in het weekend, geen bus meer.                 Het geboden alternatief, een belbus, is voor  veel van deze mensen onhandig en ingewikkeld.                                                                                                                              Weer een stuk kaalslag, dankzij de Provincie.

De SP  neemt hier geen genoegen mee en is al bezig met het voorbereiden van de volgende stappen. We houden u op de hoogte!

Marjo Husslage

 

 

SP blijft knokken voor behoud van buslijn 164

SP SP VVD D66 CDA PvdA Castricum 13-03-2018 11:00

Behoud van buslijn 164 van Egmond naar Castricum blijkt hard nodig

Afgelopen vrijdagavond belegden de SP Castricum en SP Noord-Holland een actiebijeenkomst over het behoud van buslijn 164. Hierbij liepen de gemoederen hoog op.

Als het aan de provincie Noord-Holland en vervoerder Connexxion ligt wordt er namelijk flink geschrapt in de dienstregeling. Momenteel vertrekt buslijn 164 nog de gehele dag ieder uur tot 23:00 ’s avonds. Vanaf juli 2018 dreigt de frequentie van de bus, die via Castricum en Bakkum naar Egmond aan Zee rijdt, te worden teruggeschroefd naar enkele ritten in de ochtendspits en enkele ritten in de middag. 

De vele belangstellenden in Hotel Fase Fier maakten vrijdagavond duidelijk welke ingrijpende gevolgen de plannen van de provincie hebben op het dagelijks leven van mensen. Zo stopt bus 164 onder andere bij het winkelcentrum Geesterduin, woonzorgcentrum de Santmark in Castricum en het Sint Lioba klooster in Egmond-Binnen, waar onder meer respijtzorg wordt verleend. Kortom: het doen van de dagelijkse boodschappen of het afleggen van familiebezoek wordt veel mensen een haast onmogelijke opgave wanneer bus 164 overdag verdwijnt. Vanuit de Alkmaarse huurdersvereniging ‘Onder de Vleugels’ werd nog gewezen op de pijn die het dreigende verdwijnen van stadsbus 5 met zich mee zal brengen. Wanneer buslijn 5 in juli wordt geschrapt verliezen veel ‘oudere bewoners’ in De Hoef  hun rechtstreekse verbinding naar het ziekenhuis en het centrum van Alkmaar.  

Wat de SP betreft is deze kaalslag en verschraling van het openbaar vervoer in Noord-Holland noord onacceptabel. Eerder, in januari dit jaar, trok de SP al met veertig gedupeerde buspassagiers naar het Provinciehuis in Haarlem om Gedeputeerde Staten (PvdA, CDA, D66 VVD) tevergeefs op andere gedachten te brengen. Ook toen veel persoonlijke verhalen van mensen die in de knel komen te zitten, wanneer onder andere, op bus 152 de rit van Callantsoog naar Julianadorp wordt opgeheven. 

Met uw steun zal de SP zich echter blijven verzetten tegen de kaalslag van het openbaar vervoer in Noord-Holland Noord. De partij richt haar pijlen nu op de maand april wanneer de plannen van het provinciebestuur en Connexxion wederom aan de orde komen in de Staten. Houdt u onze website in de gaten voor nadere informatie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.