Nieuws van SP in Drenthe over CDA inzichtelijk

8 documenten

Het ziekenhuis dichtbij

SP SP VVD CDA SGP Drenthe 29-01-2020 11:06

Tweede Kamer fluit minister Bruins niet terug. Ondanks steun van vrijwel de gehele oppositie hebben voorstellen van de SP om de regionale ziekenhuizen overeind te houden het afgelopen week in de Tweede Kamer niet gered. SP Kamerlid Henk van Gerven had een uitgebreide initiatief nota 'Het ziekenhuis dichtbij' geschreven waarover de Kamer afgelopen week debatteerde. Voor Bethesda en Refaja betekent dit dat minister Bruins vooralsnog niet in hoeft te grijpen om volwaardige regionale ziekenhuizen open te houden met behoud van Spoedeisende Hulp en Verloskunde

,,Hoe kan het dat een klein ziekenhuis in Assen wel goed draait en dat het Bethesda ziekenhuis langzaam maar zeker ontmanteld wordt sinds de fusie met het Refaja in Stadskanaal en het Scheper Ziekenhuis in Emmen? Wij trekken de conclusie dat het systeem faalt.” meent van Gerven.

,,De afgelopen tientallen jaren zijn gekenmerkt door schaalvergroting en fusiegolven en een toenemende marktwerking en concurrentie. Daardoor zijn de kleinere ziekenhuizen niet meer verzekerd van een veilige toekomst met alle gevolgen van dien. Het voortbestaan als volwaardig ziekenhuis wordt afhankelijk van toevalligheden zoals een goed bestuur. In dit rapport pleiten wij daarom voor regulering van de ziekenhuiszorg. Zodat ziekenhuiszorg op menselijke maat kan worden geboden, met een ziekenhuis dichtbij voor iedereen in Nederland.”

Minister Bruins was het met dit pleidooi voor verantwoordelijkheid van de overheid niet eens. Woordvoerders van VVD en CDA zagen geen aanleiding het systeem van marktwerking ter discussie te stellen. Zij drongen aan op nader onderzoek en onderstreepten het belang van innovatie in de zorg.

Na de bespreking van de initiatief nota van Henk van Gerven kwamen twee moties in stemming. Een motie om samenwerking tussen grote en kleine ziekenhuizen niet alleen op papier te stimuleren, maar zo nodig verplicht te stellen, zodat de continuïteit en kwaliteit ook van spoedeisende functies zoals spoedeisende hulp en acute verloskunde van kleinere regionale zieken-huizen worden geborgd. En een motie om de richtlijnen aan te scherpen zodat aanrijtijd met eigen vervoer naar een volwaardig ziekenhuis voor iedereen niet meer 30 minuten zou moeten zijn, maar slechts 20 minuten. Het effect hiervan zou zijn dat Bethesda en ook andere regio ziekenhuizen behouden zouden blijven als volwaardig ziekenhuis.

De gehele oppositie met uitzondering van de SGP steunden deze moties, maar de regeringspartijen hielden vast aan de aanpak van minister Bruins. Volgens de SP een gemiste kans voor de politiek om de zorg goed te regelen.

De SP diende moties en amendementen in. Zie hieronder.

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019–2020

35 227Initiatiefnota van het lid Van Gerven over het ziekenhuis dichtbij voor iedereen

Nr. 5 MOTIE VAN HET LID HIJINK

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 20 januari 2020

De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat niet concurrentie maar samenwerking tussen zieken-huizen de zorg beter maakt; van mening dat grote academische en topklinische ziekenhuizen kleinere ziekenhuizen kunnen ondersteunen bij het waarborgen van de continuïteit en kwaliteit van de zorg; van mening dat de patiënt is gebaat bij een stevig netwerk van grote en kleinere ziekenhuizen die goed samenwerken; verzoekt de regering, te onderzoeken hoe verplichte samenwerking van grote ziekenhuizen met kleine ziekenhuizen kan worden gerealiseerd, zodat de continuïteit en kwaliteit ook van spoedeisende functies zoals spoedeisende hulp en acute verloskunde van kleinere regionale zieken-huizen worden geborgd, en gaat over tot de orde van de dag.

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2019–2020

35 227Initiatiefnota van het lid Van Gerven over het ziekenhuis dichtbij voor iedereen

Nr. 6 MOTIE VAN HET LID HIJINK

Voorgesteld tijdens het Notaoverleg van 20 januari 2020

De Kamer, gehoord de beraadslaging, van mening dat iedereen recht heeft op goed bereikbare en toegankelijke ziekenhuiszorg; constaterende dat nu uitgegaan wordt van de richtlijn dat iemand met eigen vervoer binnen 30 minuten het ziekenhuis moet kunnen bereiken; overwegende dat in een vergrijzende samenleving een aanrijtijd naar een volwaardig ziekenhuis met eigen vervoer binnen 20 minuten meer aansluit bij de maatschappelijke behoefte en de leefbaarheid van regio’s bevordert; constaterende dat bij aanrijtijden van langer dan 20 minuten voor een barende in nood de kansen op complicaties en het overlijden van het kindje toenemen; verzoekt de regering, te onderzoeken wat de effecten zijn van de invoering van een bereikbaarheidsnorm van 20 minuten en hoe deze kan worden gerealiseerd, en gaat over tot de orde van de dag.

Toelichting op de twee ingediende amendementen:

Toelichting

Dit amendement regelt dat naast de toets op financiële gevolgen van het instellen van een kwaliteitsstandaard de Nederlandse zorgautoriteit ook toetst wat de gevolgen zijn voor de toegankelijkheid en bereikbaarheid van de zorg.

Indiener is van mening dat verhoogde kwaliteitsstandaarden niet alleen financiële gevolgen kunnen hebben maar ook gevolgen voor de toegankelijkheid van zorg. In ziekenhuizen, bijvoorbeeld, kan een verhoogde kwaliteitsstandaard leiden tot zwaardere eisen aan bezetting, opleidingsniveau of het volume van verrichtingen dat een ziekenhuis voor een bepaalde ingreep moet uitvoeren.

Dergelijke kwaliteitseisen kunnen derhalve naast financiële gevolgen ook vergaande consequenties hebben voor de toegankelijkheid van de zorg, zeker wanneer kleinere regionale ziekenhuizen niet aan deze nieuwe eisen kunnen voldoen. Indiener wil bewerkstelligen dat in de analyse van de Nederlandse zorgautoriteit van de standaard niet alleen gekeken wordt naar de gevolgen op de collectieve zorguitgaven maar ook in hoeverre de nieuwe en kostenverhogende standaard kan leiden tot risico’s voor de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg.

Toelichting

Indiener is van mening dat in iedere voordracht van een kwaliteitsstandaard aan het Zorginstituut niet alleen duidelijk gemaakt moet worden wat de beoogde kwaliteitsverbetering is maar ook wat de mogelijke gevolgen van de standaard is op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg. Het amendement regelt dan ook dat een voorgedragen kwaliteitsstandaard voor opname in het Register een beschrijving van de gevolgen op de toegankelijkheid en bereikbaarheid van zorg moet bevatten. Nabijheid en bereikbaarheid van zorg zijn volgens indiener onlosmakelijk verbonden met de kwaliteit van zorg en dienen in samenhang in kwaliteitsstandaarden te worden beschreven.

Hijink

 

 

Zie ook: Zorg

SP: Verantwoording van subsidies wordt nog een dingetje

SP SP CDA Drenthe 15-05-2019 09:14

'De nieuwe regels voor de verantwoording van subsidies wordt nog wel een dingetje' Dat zei Greetje Dikkers bij de bespreking van de jaarstukken 2018. Door het college werd dit bevestigd. Lees hier onze bijdrage over de Jaarstukken 2018

Er wordt in één keer 13,3 miljoen toegevoegd aan de reserve Verkeer en Vervoer. Van 2010 tot 2016 hebben we de investeringen in Verkeer en Vervoer te laag geactiveerd. Vanaf 2017 doen we het wel volgens de regels van de commissie BBV maar in dat jaar hebben we deze correctie van 13 miljoen niet verwerkt. Wat was de reden om de correctie niet bij de vaststelling van de jaarrekening van 2016 door te voeren?

In verband met de voormalige Brede Doeluitkering Verkeer en Vervoer heeft onze fractie nog een technische vraag uitstaan. De CDA-fractie in de tweede kamer heeft een motie ingediend, en die is unaniem aangenomen, die vraagt om een onderzoek naar de besteding van deze gelden door de provincies. Voor de zomer moet dit onderzoek naar de kamer. Hopelijk hebben we in Drenthe deze gelden goed besteed en de gemeenten niet benadeeld.

Er is nog een twistpunt met de commissie BBV en dat is over de verantwoording van subsidies. Vanaf dit jaar moet die werkwijze in gaan. Dat wordt nog wel een dingetje denken wij. De jaarstukken geven aan dat de financiële impact nog niet kan worden bepaald. We vragen ons ook af wat de impact is op de voorwaarden die PS kunnen stellen aan de subsidies. Gaat Europa onze subsidies boven de 221.000 niet zien als subsidie maar als levering van een dienst en moet er verplicht worden aanbesteed. Twee vragen alvast hierover: Krijgen we op korte termijn een begrotingswijziging 2019 ivm deze BBV regel en valt dat samen met de nieuwe subsidieverordening en financiële verordening? Zoals de accountant aangeeft wordt deze nieuwe werkwijze ook een administratieve lastenverzwaring voor onze organisatie en voor de subsidieontvangers. Maar ook de Staten mogen wel goed en op tijd meegenomen worden in dit geheel. Het is complexe materie.

We kunnen, in het licht van bovenstaande vraag over de nieuwe regels voor de verantwoording van de subsidies per 2019, niet instemmen met het besluit van het Statenstuk onder punt 7. We willen best de voortgangsrapportage over de Europese projecten ter kennisgeving aannemen maar niet vaststellen zoals nu is opgeschreven in het dictum.

We gaan wel akkoord met de overhevelingsvoorstellen en de toevoeging van 5,5 miljoen aan de algemene reserve.

De jaarstukken geven aan dat de komende bestuursperiode grote delen van het wegennet aan groot onderhoud toe is. Dit gaat een fors beslag op de middelen leggen en de huidige budgetten zijn niet toereikend. Hetzelfde geld voor de oeverconstructies van de kanalen. Hier zijn grote investeringen mee gemoeid. Een investeringskrediet is noodzakelijk. Volgens mij is dit niet de eerste keer dat we deze teksten cq waarschuwingen zien staan. Wanneer komt het college met voorstellen hiervoor? Of hoeven de Staten geen voorstel meer te verwachten en zijn dit oude teksten?

Tot slot voorzitter, de bouw van een zonnepark van 20 hectare op ongebruikte grond bij luchthaven Eelde kon in 2018 niet beginnen. Het voorstel om de overgebleven 1,2 miljoen over te hevelen naar 2019 is dus prima. Als het goed is wordt het zonnepark dit jaar gebouwd. We zijn blij met Zonneparken op ongebruikte gronden. Graag horen we even hoe ver dit zonnepark gevorderd is. Over alle andere zonneparkplannen horen de Staten wel via de beantwoording van onze schriftelijke vragen.

Verkiezingsuitslag valt tegen, maar SP blijft vol gas geven

SP SP D66 CDA PvdA Partij voor de Vrijheid VVD Partij voor de Dieren Drenthe 22-03-2019 15:29

Lijsttrekker Greetje Dikkers. ,,We hebben een blauwtje gelopen bij een deel van de kiezers. Opvallend is dat we tijdens de verkiezingscampagne op straat vooral veel sympathie ontmoetten. Dit keer heeft zich dat niet omgezet in stemmen. Ook met een kleinere fractie blijven wij ons echter voluit inzetten voor een betere samenleving”.

De SP kreeg drie zetels in het nieuwe Drentse Parlement. Twee zetels gingen verloren. De uitslagen voor de SP: Meppel 6.9%, de Wolden 4.1%, Hoogeveen 7.9%, Coevorden 6.7%, Emmen 7.8%, Borger-Odoorn 6.0%, Midden-Drenthe 5.0%, Assen 7.1%, Noorderveld 6.0%, Aa en Hunze 5.2%, Tynaarlo 4.7%.

In Drenthe komt Forum voor Democratie met 6 zetels nieuw in de Staten. Ook de Partij voor de Dieren krijgt voor het eerst een zetel. GL krijgt er 2 bij. Naast verlies voor de SP, verloren ook PVV en D66 ieder twee zetels. PvdA, VVD en CDA moesten ieder een zetel inleveren.

Dikkers constateert dat de vorming van een nieuw College dit keer geen appeltje eitje kan zijn. Allereerst moet het Forum als grote winnaar een kans krijgen in een College zitting te nemen. Die kiezers gaven immers aan dat ook zij gehoord willen worden. Maar of men eruit komt, zal moeten blijken. Een voortzetting van de huidige coalitie VVD/PvdA/CDA/CU levert geen meerderheid op. Bovendien is niet meer de VVD maar de PvdA momenteel de grootste partij. ,,Voor een meerderheid zijn nu in alle gevallen vijf partijen nodig. En de PvdA mag het initiatief nemen. Als de sociaaldemocraten inderdaad voor een socialer beleid willen gaan, dan bestaat voor hen ook de mogelijkheid een College over links te kiezen. Mogelijk met zowel GL als SP daarin.”

Greetje Dikkers heeft een voorkeur voor een dergelijke sociale coalitie, die de leefbaarheid hoog in het vaandel heeft staan en die kiest voor verduurzaming op een betaalbare manier voor iedereen met draagvlak en zo dat mensen er ook van mee kunnen profiteren. Als SP weten wij als geen ander dat het tijd wordt dat gewone mensen een stem krijgen. Op dit moment wachten we echter even rustig af. Allereerst is het aan de PvdA om duidelijk te maken waar men voor kiest”.

 

Zie ook: Verkiezingen

Zonnepanelen voetbalclubs niet op het net, allemaal de schuld van het Rijk?

SP SP VVD CDA PvdA Drenthe 05-03-2019 08:56

Het electriciteitsnet raakt vol. Tal van voetbalclubs vissen momenteel achter het net. Hun goede plannen de daken van sportaccomodaties vol te zetten met zonnepanelen zijn momenteel onuitvoerbaar omdat exploitanten van zonneparken zich eerder gemeld hebben om aangesloten te worden. Ook pakken een aantal regelingen niet goed uit voor de clubs. De PvdA in provinciale staten stelde hierover de vraag aan het college of het huidige Rijksbeleid voor deze stagnatie zorgt? Het College bevestigt dit met een 'ja' als antwoord. Voor de SP gaat dit iets te snel door de bocht. Is de vrijblijvende en weinig vooruitziende aanpak van de provincie niet eveneens debet aan de problemen?

,,Al tientallen jaren is bekend dat de fossiele brandstoffen opraken, dat er sprake is van milieueffecten, en dat het noodzakelijk is over te schakelen op duurzame energie. Vele rapporten zijn sindsdien geschreven over hoe dat vorm zou kunnen krijgen, ondermeer met inschakeling van wind- en zonne-energie”, meent SP statenlid Oosterlaak. ,,Ook verschenen prognoses welke groei deze energiebronnen mogelijk zouden kunnen krijgen. Dat hierbij ook gelet moet worden op de capaciteit van het elektriciteitsnet was een bekend gegeven. In ieder geval bij Tennet, dat bijvoorbeeld al jaren bezig is het net in Duitsland aan te passen.

 

Maar ook in Drenthe waren er eerder situaties waarbij bleek dat het net niet in alle gevallen voldoende capaciteit heeft om bijvoorbeeld voor projecten 'Zon voor asbest' de geproduceerde stroom van zonnepanelen op het net te kunnen zetten. Naar onze mening kan het dan geen verrassing zijn, dat er op een gegeven moment problemen ontstaan omdat het electriciteitsnet domweg te weinig capaciteit heeft, terwijl er al jaren niet gewerkt is aan uitbreiding”.

 

In de onlangs vastgestelde omgevingsvisie biedt de provincie initiatiefnemers desondanks een grote vrijheid een zonnepark te beginnen. Een beleidskeuze van het college, onder aanvoering van gedeputeerde Stelpstra. Een college waarin VVD, PvdA, CDA en CU zitting hebben. Niet de overheid in samenspraak met inwoners voert de regie waar deze parken gaan komen, het is aan exploitanten en grondeigenaren aanvragen in te dienen op locaties die hen het beste uitkomen. Daarbij speelt de winstgevendheid van de parken en de beschikbaarheid van subsidies een doorslaggevende rol. Het gevolg is echter dat er niet zoiets is als een provinciaal plan waar zonneparken het beste kunnen komen, of een planning in welke volgorde in de tijd dat het beste kan gebeuren, wie daarbij voorrang heeft, of een doelstelling hoeveel zonne-energie uiteindelijk noodzakelijk is.

 

Naar de mening van de SP kunnen de opgetreden capaciteitsproblemen van het net in ieder geval geen verrassing zijn. ,,Dat ondermeer voetbalclubs nu achter het net vissen is bijzonder sneu. De keus als provincie geen regie te voeren over waar zonneparken kunnen komen, heeft in ieder geval niet geholpen stagnatie te voorkomen”, aldus Oosterlaak. De SP heeft daarom aanvullende vragen gesteld waarvan de laatste luidt: 'Bent u het met de SP-fractie eens dat het eerlijke antwoord op de vraag van de PvdA of het Rijksbeleid voor deze stagnering zorgt, niet alleen 'ja' kan zijn maar aangevuld dient te worden met een zienswijze op het tot op heden gevoerde provinciale beleid, waarbij ook de hand in eigen boezem gestoken dient te worden".

https://www.drentsparlement.nl/actueel/schriftelijke_vragen/sp___stagnering_verduurzaming_sportverenigingen_/

Zie ook: Energie

Omgevingsvisie

SP SP CDA Drenthe 20-09-2018 13:18

De SP wil meer invloed van inwoners op grootschalige zonneparken en een minimale afstand tussen woonhuizen en windmolens. Lees hier de bijdrage van Martijn van Middelaar

DE OMGEVINGSVISIE  geeft aan welke zaken prioriteit krijgen in het beleid en bepaalt onze toekomstige leefomgeving in grote mate. In de inleiding wordt verwezen naar het feit dat er in Drenthe een hoge waarde aan levensgeluk wordt ervaren.

Kritisch daar tegenover gezet is er ook een groot percentage armoede en de tweedeling in economische besteding onder Drentse inwoners groeit. Nog steeds zijn er meer dan 11.000 kinderen die in armoede opgroeien. Blijkbaar en gelukkig werkt dit niet 1 op 1 door in de waardering voor het leven in Drenthe in algemene zin.  Toch blijft de SP dit als een van haar belangrijkste speerpunten zien.

Het proces is tot stand gekomen met veel inbreng vanuit de maatschappij. Wij hebben waardering voor zowel de ambtelijk inzet als de deelnemers die hieraan hebben bijgedragen. Ondanks kritiek denken wij dat er maximale gezocht is naar input voor de omgevingsvisie.

Het is gezien de positieve waardering van inwoners dan ook goed om te verklaren dat Drenthe geen complete andere koers gaat varen. Maar de SP ziet nog punten voor verbetering in de omgevingsvisie.

Er zijn veel opgaven waar we de komende jaren voor staan. De waterberging, natuuropgave, energielandschap, het behoud van bereikbaarheid van voorzieningen, de bestaande economische structuur versterken en inzet voor toeristische kansen, dit laatste punt vraagt ook duidelijk keuzes, hier kom ik op terug.

Inhoudelijk is er aangegeven welke middelen en processen hiermee gemoeid gaan, dit is duidelijk en draagt bij aan een goede uitvoering

De visie doet een uitspraak over de verschillende deelgebieden met haar kenmerken en beeldbepalende zaken waarmee toekomstig beleid rekening moet houden en ook de ambities hiervoor. Dit vinden wij een goed onderdeel van de visie en lijkt ons zeer waardevol en werkbaar.

De aandacht voor de kernkwaliteit ‘aardrijkskundige waarden’ is een prima zaak. Maar de SP heeft moeite met de ontsierende bordencultuur die hiermee verbonden wordt. Geopark, Nationaal  Park . Hunnebed Highway, enz. We zouden er wat spaarzamer mee om kunnen gaan.

Andere zaken waar de SP zich zorgen over of bezwaar tegen maakt zijn; De inzet op vrijetijdseconomie, wij maken ons wel zorgen over de ambitie: het aantrekken van meerdere grootschalige dagattracties. Als dit betekent dat er financiële bijdrage worden gevraagd uit de provinciale begroting zijn wij tegenstander. In onze optiek moeten deze plannen zichzelf financieren.

Aanvullend hierop: Wij zijn van mening dat het goed is dat mensen in en van de natuur kan genieten. Maar anderzijds vraagt de natuur ook haar eigen ruimte en rust voor ontwikkeling en dus daar liever geen toerisme maar handhaving en bescherming. Recreatie in de natuur is niet alleen de glijbaan in voormalig zandgat maar ook de neven effecten van vele geparkeerde auto’s en vervoersbewegingen die druk leggen op een natuurgebied. Maar al te vaak is de natuur, het milieu, de ecologie ondergeschikt aan de economie. De SP vindt dat hier voor de toekomst, voor mens en aarde, een ommekeer noodzakelijk is.

De economische profilering lijkt ook alle ruimte te mogen innemen. Gelukkig lezen wij in de verordening toch enkele kanttekeningen. Onze oproep blijft: Eerst renovatie en herinrichting van bestaande terreinen. Hierbij sluit de visie over detailhandel en retail prima, de voorlopige uitspraak ‘Appingedam’ doet daar niks aan af.

De visie spreekt uit dat de ervaren geluidshinder rond het TT-circuit moet afnemen. Er is al zes jaar terug een convenant afgesloten en anno 2018 is er nog niks gedaan mbt de afspraken zoals die met diverse bewonersgroepen zijn gemaakt. Ik heb destijds deelgenomen namens dorpsbelangen Hooghalen.

Indien de tekst blijft zoals ze die nu is, moet de provincie echt stappen zetten wil zij geloofwaardig blijven op dit punt. In dit licht is het enthousiasme vanuit dit huis rondom F1 plannen dan ook wel erg zuur en staan wij volledig achter de inspraak van St. Geluidshinder Assen-West

 

 

 

Met betrekking tot Groningen Airport Eelde delen wij de uitgangspunten niet, maar dat is geen nieuws denk ik. Duurzaam en vliegen zijn wat de SP betreft twee tegenstellingen zolang werkelijke kosten niet worden gedekt door de aanschaf van een vliegticket. De visie vermeldt dat de ontwikkeling van GAE gepaard gaat met zo min mogelijk overlast en milieuschade. NEE  Voor de SP moet het ZONDER extra overlast en milieuschade.

Wonen: op dit punt delen wij de zorgen van CDA-er Sybrand Buma, hij zei vorige week dat het niet gaat lukken gemeenten en provincies te dwingen om extra huizen te bouwen. Ook in Drenthe is de nood hoog. Maar er is vooral een groot tekort aan betaalbare woningen. Velen zoeken een oplossing door semipermanent in recreatiewoningen te gaan wonen. Dit betreft naar schatting 3000 betaalbare huurwoningen. Hiermee vervult de recreatieve sector eigenlijk de taak van onze woningstichtingen. Het beroep bij de gemeente voor een eigen woonvisie steunt de SP van harte en regie hierin is prima. Wat ons betreft zou zeker gekeken kunnen worden naar Tiny houses en het herbestemmen van leegstaande panden die hun functies zijn kwijtgeraakt.

Wij vinden de ambitie t.a.v. spoorwegverbindingen mager. Vanuit diverse instanties wordt er regelmatig gekeken naar plannen voor een treinverbindingen tussen Groningen Emmen Duitsland of via Enschede. Natuurlijk is dit een zeer grote ingreep maar in alle realiteit en pogingen tot verbeteren van het wegennet blijft Groningen toch een bottleneck en is spoorvervoer echt aanvullende verbinding tussen noord, west en zuid. College zou het niet goed zijn om hier meer onderzoek naar te doen en samenwerking te zoeken?  Zoals we al bij de behandeling N34 hebben aangekondigd overwegen we een motie voor een onderzoek naar een dergelijk spoornet.

De energietransitie krijgt inpakt op ons landschap. Wat ik mis is het beeld dat we wellicht in een tussenvorm moeten denken. Windmolens en zonnepanelen in huidige vorm zijn niet voor de eeuwigheid. Over 20 jaar is er technisch waarschijnlijk ander optie en uitvoeringen dan waar we nu aan denken. Maar even zo goed vraagt dit zorgvuldigheid over de invulling voor komende jaren. De visie spreekt uit dat de zonneladder moet worden gehanteerd, echter is de huidige praktijk dat er vooral plannen zijn voor grootschalige parken in het agrarisch landschap mede gestuurd door SDE-subsidies. College Kan hier een meer dwingende verordening komen zodat daken en lokale invulling voorrang krijgen? Want zoals blijkt uit de MER: dit scenario sorteert het minst negatieve effect.

En hoe wel we gisteren verschillende geluiden hebben gehoord, pleit de SP voor een duidelijke rol van omwonende. Hiervoor komen wij met een amendement. Wat ons betreft moet er ook aan afstandsbepaling in de verordening komen tav de minimale afstand tussen woonhuis en windmolen.

De visie over de ondergrond en zorgvuldig gebruik tav opwekken en opslaan energie wordt door ons positief ervaren. Maar zover de provincie hier iets over kan beslissen. Wees zeer terughoudend en zorg dat je weet wat er gebeurt.  Zie ook de aangenomen motie over CO2 opslag

Ook in dit kader zouden wij het verzoek van de organisatie Gas Dr-Ov willen overnemen. Onderzoek naar het lekken van zoveel gas is noodzakelijk.  Wat ons betreft wordt de openbaarheid van meetgegevens als voorwaarde gekoppeld aan boorvergunning.

Hoofdstuk 7 hierbij geldt ook onze kanttekening bij de inzet op toeristische economie. Zeker nu er zes roggelelies zijn ontdekt, een oerplant en uniek. De bescherming van onze kwetsbare flora en fauna wordt gelukkig door velen gezien. Niet alleen treden drie statenleden en een gedeputeerde op als ambassadeur, maar Drenthe kent vele vrijwilligers die actief zijn in het flora en faunabeheer.

Zorgwekkend is dan wel het krantenbericht over de gemeten schadelijke middelen in grondwater van Drentse Aa gebied. We moeten zeer zorgvuldig met onze Nationale parken omgaan en ze beschermen. Hoeveel ATB routes? Hoeveel ruiterpaden? Zijn hunebedden verworden tot klim/speelobjecten. Draagt de promotie van Hunebed Highway bij aan de vermindering van lichtvervuiling, geluidsoverlast en gemotoriseerd verkeer? De ambities die er zijn, kan de SP waarderen, maar men zal er kritisch naar moeten blijven kijken en de genoemde kernwaarde als uitgangspunt moeten nemen. Wij denken namelijk dat er een verband is tussen de ervaren welzijn en de kernwaarde. En ja, bruisen leidt tot banen en inkomen, maar de economie is niet heilig.

SP ziet verdubbeling van de N34 niet zitten

SP SP CDA Drenthe 20-09-2018 12:33

De SP ziet geen heil in de (gedeeltelijke) verdubbeling van de N34. Ko Vester gaf aan dat het voor de veiligheid beter is om de maximum snelheid te verlagen naar 80 kilimeter per uur. Het Knelpunt bij Gieten op te lossen en een inhaalverbod in te stellen.

Lees hier de bijdrage van Ko Vester:

We hebben geboeid geluisterd naar de 3 insprekers en de tijd genomen om het bij ons allen te laten indalen. Wat heeft de SP hier nog aan toe te voegen. Het zijn ware woorden die voor de SP uit het hart gegrepen zijn en waar wij ons standpunt en mening in herkennen. Ik zou ze kunnen herhalen. Maar ik wil kort zijn:

Geen inhaalstroken op de N34 en dat geldt voor de gehele N34 De oplossing is: Maak er een 80 km weg van( dit maakt invoegen veiliger). Los knelpunt Gieten op. Voor de gehele weg een inhaalverbod. Controle d.m.v. camera’s en verhoogde politiesurveillance. Het midden en zijkanten van de weg met geluidsribbels uitrusten. Daar waar het kan: in- en uitvoegstroken verlengen.

In 2016 en 2017 is er meermaals gesproken over verbinding Emmen- Groningen. Er is de notitie Emmen- Groningen en de Quickscan. Op deze informatie hebben de Staten besloten om te gaan voor een vervolg richting inhaalstroken en de treinverbindingsmogelijkheid te laten vallen. Te kostbaar, 650 miljoen??? En geen te verwachten steun uit Den Haag.

Einde oefening. Maar is dat wel zo? Het rommelt in Overijssel. Bij het inspreken bij de statencommissie Overijssel van 12 september door de reizigersvereniging ALMA werd gepleit voor de door velen lang gekoesterde wens van een doorgaande treinverbinding van Almelo via Emmen naar Groningen.

Uit recente onderzoeken zou blijken dat deze spoorverbinding voor ruim 250 miljoen zou kunnen worden aangelegd. En dat de directeur van Arriva publiekelijk heeft aangegeven deze lijn rendabel te kunnen en te willen exploiteren. Financieel zou het haalbaar moeten zijn, mede omdat het volgens de heer van de Camp (CDA) het Europees parlement een meerwaarde in de verbinding zou zien en financiële steun uit Europa zeker tot de mogelijkheden behoort. En ook de financiële crises lijkt voorbij. Het belang van een goed spoortraject is in het algemeen belang van Drenthe, Overijssel en ook van Emsland.

Samenwerking is hier het sleutelwoord.

Maar het zou ook een afname van de verkeersstroom op de N34 betekenen met alle voordelen voor mens en natuur. De SP wil de gedeputeerde vragen of hij bereid is om de mogelijkheid en de voordelen voor Drenthe, Overijssel en Emsland nogmaals te bekijken en te herwaarderen. Kan hij die toezegging doen of moet de SP dit met een motie doen?

Daarnaast is er nog een oplossing, zoals u gisteren in het DVHN kon lezen. De heer Hanskamp, oud planoloog van de Provincie beschreef in het opiniestuk de mogelijkheid en de voordelen die een verdubbeling van de weg Emmen – Beilen biedt. Graag een reactie hierop van de gedeputeerde. Het is toch wat met de Hunebed HighWay. In het verleden protesten uit Ees. Daarna de bewoners van Klijndijk en omgeving. En u Schipborg. Voor hen blijft het gewoon de Hunebed weg, waar je veilig van A naar B moet kunnen rijden. Waar je geen gevaarlijke inhaal en invoeg manoeuvres ziet. Een weg waar milieu en mens zo weinig mogelijk wordt belast door Co2, fijnstof en lawaai.

Zie ook: Verkeer

SP stelt kamervragen over sluiting kinder- en kraamafdeling Hoogeveen en Stadskanaal

SP SP CDA Drenthe 24-08-2018 07:42

Naar de mening van SP-kamerlid Henk van Gerven is de kwaliteit, veiligheid en keuzevrijheid van de ziekenhuiszorg evident in het geding, nu Treant het besluit heeft genomen de kinder- en kraamafdeling Hoogeveen en Stadskanaal te sluiten. Van Gerven roept Minister Bruins op in te grijpen.

Van Gerven stelt ondermeer vragen over de rol van de zorgverzekeraars die immers uit een oogpunt van bereikbaarheid en kwaliteit van de klinische verloskunde zorg dienen te dragen voor het behoud van deze afdelingen voor Bethesda en Refaja. Ook vraagt hij opheldering over de rol van de Inspectie die zich feitelijk klakkeloos neerlegt bij het besluit van Treant. Van Gerven maakt de Minister er nogmaals op attent dat zowel de huisartsen, de verloskundigen en de gemeenten Stadskanaal en Hoogeveen ernstig bezwaar aantekenen tegen het besluit van Treant. Tevens merkt het kamerlid op dat Treant mogelijk verder in financiele problemen gaat komen door de sluiting van de kinder- en kraamafdelingen. Bevallingen die voorheen in Hoogeveen en Stadskanaal plaats zouden vinden, zullen voortaan slechts voor een klein deel in Emmen gebeuren. De SP kamervragen zijn een opmaat voor een kamerdebat over de kwestie. Bij het eerdere kamerdebat van juni vroeg de oppositie de Minister al in te grijpen. Regeringspartijen CDA en CU hielden hun kruit op dat moment droog en namen genoegen met toezeggingen van Minister Bruins dat deze onderzoek zou laten doen.

Schriftelijke vragen van het lid van Gerven (SP) aan de minister van Medische Zorg en Sport (VWS) over het bericht ‘Sluiting kinder- en kraamafdeling Hoogeveen en Stadskanaal is definitief’.

1. Wat is uw reactie op het bericht dat de sluiting van de kinder- en kraamafdeling zowel in Hoogeveen (Bethesda) als in Stadskanaal (Refaja) definitief is? 1)

2. Kunt u toelichten hoe het definitieve besluit tot sluiting van de kinder-en kraamafdelingen in Hoogeveen en Stadskanaal precies tot stand is gekomen?

3. Kunt u toelichten wat precies uw rol is geweest bij de totstandkoming van dit definitieve besluit?

4. Kunt u toelichten wat precies de rol van de betrokken zorgverzekeraars is geweest in de totstandkoming van dit definitieve besluit? Hoe beoordeelt u deze? Dienen de zorgverzekeraars er niet voor zorg te dragen dat uit oogpunt van bereikbaarheid en kwaliteit van de klinische verloskunde deze behouden moet blijven voor Bethesda en Refaja? Vindt u dat de zorgverzekeraars hun zorgplicht nakomen?

5. Op welke wijze en op welke momenten is er overleg geweest met de betrokken gemeenten en wat is er uit die overleggen naar voren gekomen? Wat vinden de betrokken gemeenten van het genomen besluit?

6. Op welke wijze en op welke momenten is er overleg geweest met de betrokken verloskundigen en wat is er uit die overleggen naar voren gekomen? Wat vinden de betrokken verloskundigen van het genomen besluit?

7. Hoe beoordeelt u de rol van de IGJ in het proces tot het komen van dit uiteindelijke besluit? Klopt het dat de inspectie het traject niet kritisch heeft gevolgd en zich klakkeloos neerlegt bij het besluit van Treant om de klinische verloskunde in Hoogeveen en Stadskanaal op te heffen?

8. Hoe beoordeelt u de volgende zin in de brief van 27 juli 2018 van de inspectie aan de verloskundigen: “Of indien reeds een best voorgenomen besluit voorligt, dit kenbaar te accepteren en vervolgens mee te werken aan een goede oplossing voor reële problematiek.” Is dit niet een vrijbrief voor Treant om gewoon haar gang te gaan? 2)

9. De IGJ was van mening dat de effecten op de kwaliteit en de veiligheid van de perinatale zorg door concentratie van de klinische verloskunde onvoldoende onderbouwd waren door Treant, wat heeft haar van mening doen veranderen?

10. Hoe staat het met de consequenties voor kwaliteit en veiligheid van zorg voor zwangeren en pasgeborenen en de toegankelijkheid van de verloskundige zorg, vanuit het oogpunt van beschikbaarheid (45 minuten-norm) en tevens vanuit de keuzevrijheid van zwangeren om, indien dit medisch gezien een optie is, thuis te bevallen? Zijn de toegankelijkheid, de keuzevrijheid, kwaliteit en veiligheid niet in het geding met dit besluit? 3)

11. Hoe oordeelt u over het feit dat de huisartsen in Drenthe gepleit hebben voor uitstel van de beslissing van Treant? 4)

12. Is het niet aannemelijk dat Treant verder in grote financiële problemen komt door een mogelijk adherentieverlies van 40-70%  bij de klinische afdelingen verloskunde en kindergeneeskunde van Refaja en Bethesda? Is dit besluit niet meer onverantwoord aangezien Treant de financiële gevolgen van haar besluit nog niet heeft doorgerekend? 4)

9. Bent u bereid om in te grijpen aangaande het besluit om geen bevallingen meer plaats te laten vinden in Stadskanaal en Hoogeveen? Zo ja, wat gaat u ondernemen? Zo nee, waarom bent u hiertoe niet bereid, terwijl de kwaliteit, veiligheid en keuzevrijheid evident in het geding zijn?

1)http://www.dvhn.nl/drenthe/Sluiting-kinder-en-kraamafdeling-Hoogeveen-en-Stadskanaal-is-definitief-23474417.html 2) Brief inspecteur Tamminga van de IGJ aan verloskundigen VSV Zuid-west Drenthe. 27 juli 2018. 3) Kamerbrief 1 juni 2018.https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-volksgezondheid-welzijn-en-sport/documenten/kamerstukken/2018/06/01/kamerbrief-over-voorgenomen-besluit-treant-over-acute-verloskunde-en-kindergeneeskunde 4) Beslistdocument Treant. 22 augustus 2018.https://www.treant.nl/over-treant/nieuws/treant-concentreert-klinische-kindergeneeskunde-en-klinische-verloskunde-definitief-in-emmen

Zie ook: Zorg

Verloskunde moet blijven in Bethesda

SP SP GroenLinks CDA Drenthe 30-05-2018 13:03

Zaterdag 19 Mei trokken honderden demonstrerende Hoogeveners in optocht naar het ziekenhuis en hebben inmiddels duizenden bezorgde inwoners een petitie voor behoud van een volwaardig Bethesda getekend. Op 25 mei volgde er een discussieavond met SP tweedekamerlid Henk van Gerven die eerder al kamervragen stelde naar aanleiding van de brandbrief van verloskundigen.

Zorg concern Treant liet dinsdag 16 mei weten de afdelingen verloskunde uit Hoogeveen en Stadskanaal te gaan verplaatsen naar Emmen. Zoals de verloskundigen in hun brandbrief al hebben aangegeven brengt dit onverantwoorde risico’s met zich mee voor moeder en kind. Voor de SP was dat, gesteund door GroenLinks, reden tot het organiseren van een lawaai demonstratie. Alle politieke partijen sloten zich hierbij aan en gingen voorop in de mars naar Bethesda. Om 1 minuut voor twaalf verstomde het lawaai van de ongeveer 1000 betogers voor het ziekenhuis. Hiermee werd uiting gegeven aan de vergaande gevolgen voor aanstaande ouders en ouders met zieke kinderen die afhankelijk zijn van de uitstekende zorg in ziekenhuis Bethesda.

SP raadslid Jutta van den Oord verwelkomde de demonstranten voor vertrek bij het raadhuis. Vervolgens was het woord aan wethouder Erwin Slomp, CDA kamerlid Agnes Mulder en actievoerder van het eerste uur Frits Kappers. Van den Oord. ,,Sluiting van verloskunde en de kinderafdeling van Bethesda is een ramp voor ouders en kinderen in Hoogeveen en de gehele Z-O regio van Drenthe. Bovendien komt het voortbestaan van Bethesda daarmee op de tocht te staan. Zonder deze afdelingen verdwijnen belangrijke peilers onder het ziekenhuis vandaan en leert de geschiedenis dat dit het begin is van het einde voor Bethesda”.

Volgens de Raad van Bestuur van Treant is sluiting van verloskunde in Hoogeveen nodig omdat er te weinig kinderartsen bereid zijn gevonden bij Treant te komen werken. Door de zorg in het Scheperziekenhuis in Emmen te concentreren zou het mogelijk blijven verantwoorde zorg te blijven aanbieden voor de regio. Van den Oord: ,,In omliggende ziekenhuizen is het gebrek aan kinderartsen toch echt een minder groot probleem. Treant is het resultaat van een mislukte fusie van drie ziekenhuizen en een reeks van conflicten binnen de nieuw gevormde Raden van Bestuur en Toezicht. Dit heeft er toe geleid dat het vertrouwen in de bestuurlijke capaciteiten tot het nulpunt is gedaald. Zowel onder het personeel als ook onder de inwoners in de Hoogeveensche regio. Het is nu tijd schoon schip te maken aan de top en met een schone lei opnieuw te beginnen. Dan is er een kans het verloren vertrouwen te herwinnen en het slechte imago van Treant om te keren. Alleen dan zullen de benodigde specialisten weer willen solliciteren op vacatures bij Treant.”

Bij het protest liepen opvallend veel kinderen en hun ouders mee. De kinderen deden enthousiast mee met het lawaai protest van potten en pannen, toeters en bellen. Jammer genoeg ontbrak het vliegtuig dat de boodschap 'Verloskunde moet blijven!' boven Hoogeveen zou laten rondcirkelen. Bij het opstijgen kwam de sleep met de tekst in de bosjes rondom het vliegveld terecht.

“Al met al denken wij dat Hoogeveen luid en duidelijk van zich heeft laten horen. Honderden mensen op de been. Duizenden die de petitie ondertekenen. Heel veel aandacht in de plaatselijke, regionale en landelijke media. Ondertussen is er een eenheid gesmeed in de plaatselijke politiek waarbij het voor alle politieke partijen duidelijk is dat Treant een onacceptabel beleid voert welke tot de ondergang van Bethesda kan leiden. We hopen hiermee een bijdrage te hebben kunnen leveren om zelfs in Den Haag te worden gehoord. Laat een ding duidelijk zijn: Nu en in de toekomst blijven we in Hoogeveen opkomen voor ziekenhuis Bethesda!”

Afgelopen vrijdag 25 mei organiseerde de SP Hoogeveen een discussieavond over de toekomst van ziekenhuis Bethesda. Tweede Kamerlid, namens de SP, Henk van Gerven ging in gesprek met bezorgde inwoners van Hoogeveen en ook met personeel van Bethesda. Journalist Alexander van Netten heeft verslag gemaakt van deze avond. Zie onderstaande link voor het verslag:

https://dehoogevener.nl/sp-debat-passie-strijdbaar-en-actiebereidheid/

Naar aanleiding van de brandbrief (zie bijlage) van verloskundigen over de mogelijke sluiting van de afdeling klinische verloskunde in Hoogeveen stelde SP Tweedekamerlid Henk van Gerven eerder deze week de volgende vragen: Schriftelijke vragen van het lid Van Gerven (SP) aan de minister van Medische Zorg en Sport over de dreigende verdwijning van de klinische verloskunde uit het Bethesda Ziekenhuis Hoogeveen.

1. Is het juist dat de Raad van Bestuur van Treant voornemens is de klinische verloskundige afdeling van het Bethesda Ziekenhuis in Hoogeveen te sluiten vanwege een tijdelijk tekort aan kinderartsen? 1 2.  Onderschrijft  u de zorgen die de  eerstelijns verloskundigen uitspreken over het behoud van de veiligheid, kwaliteit, bereikbaarheid en betaalbaarheid van de verloskundige zorg in de regio Hoogeveen (Zuidoost Drenthe) door de dreigende verdwijning van de klinische verloskunde in de regio Hoogeveen? Zo  neen, waarom niet? 3. Wat is uw oordeel over de dreigende sluiting van de klinische verloskunde in Hoogeveen  in de wetenschap dat 67% van de zwangeren een lage SES hebben met extra risico’s en een AZC dichtbij het ziekenhuis is gelegen? 4. Deelt u de zorgen van de eerstelijns verloskundigen dat het sluiten van de klinische verloskunde tot een hogere perinatale sterfte zou kunnen leiden in een regio waarbij de sociale status qua risico’s vergelijkbaar is met Rotterdam? 5. Bent u bereid uw – tot nu toe- afstandelijke houding te laten varen en uw invloed aan te wenden om ervoor te zorgen dat de klinische verloskunde in Hoogeveen blijft en zowel Treant als de zorgverzekeraars Achmea en Menzis aan te spreken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid? Zo neen, waarom niet? 6. Bent u bereid uw invloed aan te wenden om het tekort aan kinderartsen voor Treant op te lossen. Zo neen, waarom niet? 7. Wilt u deze vragen gezien de actualiteit zo snel mogelijk beantwoorden?

Zie ook: Zorg

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.