Nieuws van SP in Gilze en Rijen inzichtelijk

20 documenten

0% is Genoeg. Stop de huurverhoging

SP SP Gilze en Rijen 25-05-2020 13:40

Grote kans dat je er al een brief over hebt gehad: de minister en veel huurbazen verhogen ook dit jaar weer de huren. Wij vinden dat bizar, want huurders betalen nog steeds voor de vorige crisis. Vorig jaar had al de helft van de huurders moeite om de huur te betalen en van velen lopen de inkomsten terug.

Nu kunnen we twee dingen doen: opgeven óf doorgaan. Wij kiezen voor dat laatste. We hebben nog tot 1 juli om de huurverhoging van tafel te krijgen. Maar daar ben jij bij nodig. Samen met zoveel mogelijk huurders en sympathisanten kunnen we de druk op huurbazen en de minister opvoeren om de huurverhoging van tafel te vegen. Wij roepen alle huurbazen van Nederland op om de huur niét te verhogen, want 0% is genoeg. Steun jij deze oproep? Ga naar www.sp.nl/stopdehuurverhoging Samen staan we veel sterker en samen kunnen we winnen. 

#beloondehelden

SP SP Gilze en Rijen 26-04-2020 12:31

Onze zorg verdient meer dan alleen applaus.

Zorgverleners verdienen onze grootste waardering voor de inzet die ze leveren om het coronavirus te bestrijden. Thuiszorgmedewerkers, huisartsen, ambulance- en ziekenhuispersoneel, medewerkers in het verpleeghuis, gehandicaptenzorg, jeugdzorg en GGZ: we vragen op dit moment het uiterste van ze. Soms met gevaar voor hun eigen gezondheid. Deze coronacrisis laat ons weer zien hoe belangrijk goede zorg is.

Zo goed als zorgverleners nu voor ons zorgen, zo goed werd er de vorige crisis helaas niet voor hen gezorgd. Tienduizenden zorgverleners verloren hun baan. De lonen stegen nauwelijks terwijl de werkdruk toenam. Minder collega's, maar meer bureaucratie. De verzorgingshuizen voor onze ouderen werden gesloten, het aantal plekken in de GGZ nam af en ook op zorg voor de jeugd werd bezuinigd. Het eigen risico schoot omhoog, er moest marktwerking komen waardoor ziekenhuizen werden gezien als bedrijven, die zelfs failliet konden gaan.

Grote bedrijven worden met miljarden aan belastinggeld gered, maar waar blijft het reddingsplan voor de zorg? Zorgverleners verdienen onze waardering. Niet alleen nu, maar zeker ook ná deze coronacrisis. Geen bezuinigingen, maar investeringen. Daarom willen wij:

Zorgverleners verdienen meer dan alleen applaus. Dus hogere lonen, meer zeggenschap en collega's. De zorg mag niet de rekening krijgen van de crisis: Geen nieuwe bezuinigingen op de zorg, maar investeringen. De zorg is geen markt. Tijdens deze crisis zien we dat samenwerking in de zorg veel beter werkt dan concurrentie. Daarom halen we de overbodige bureaucratie, concurrentie, doorgeslagen macht van zorgverzekeraars en de markt definitief uit de zorg. Het bedrijfsleven krijgt nu miljarden steun op kosten van de samenleving. Wij kiezen voor solidariteit. We laten grote bedrijven hun eerlijke deel aan belasting betalen zodat we onze 'vitale' beroepen, de zorg en alle anderen die Nederland nu draaiende houden, fatsoenlijk kunnen belonen.

TEKEN HIER DE PETITIE 

HUISHOUDENS MOETEN PROFITEREN VAN KLIMAATBELEID

SP SP Partij voor de Vrijheid Gilze en Rijen 05-01-2019 13:37

Vorige week is het Klimaatakkoord gepresenteerd. De SP is niet blij met het resultaat. Wij willen een schone aarde doorgeven aan onze kinderen, maar dat kan alleen als de grote vervuilers worden aangepakt. Dit kabinet kiest echter steeds voor multinationals in plaats van mensen. Het is onbestaanbaar dat de energierekening blijft stijgen, terwijl grote vervuilers, zoals Shell, de hand boven het hoofd wordt gehouden. Wij willen een lagere energierekening en dat grote bedrijven hun eerlijke deel gaan betalen.

Waar de SP al vanaf de start van de onderhandelingen voor waarschuwde is werkelijkheid geworden: het Klimaatakkoord is onrechtvaardig. Grote vervuilers als Shell bepalen, terwijl huishoudens betalen. Uit berekeningen van de FNV en de milieubeweging blijkt dat het akkoord huishoudens 1,5 miljard euro per jaar gaat kosten. De grootste vervuilers strijken daarentegen 450 miljoen euro subsidie op. Wederom kiest de regering voor de belangen van multinationals als Shell en niet voor de samenleving. De SP ziet een rechtvaardig alternatief waarbij huishoudens juist kunnen profiteren van klimaatbeleid.

Canada werd op de klimaattop in Warsaw in 2015 nog uitgeroepen tot fossiel van het jaar. Het land stond in zowel de top van 10 kolen, gas als olie producerende landen. Maar op dit moment voert Canada een CO2 belasting in voor grote vervuilers waardoor de uitstoot van het land fors wordt teruggebracht. 90% van de opbrengst van die belasting wordt teruggegeven aan huishoudens. Hierdoor profiteren mensen met een laag en gemiddeld inkomen juist van klimaatbeleid. Hoewel velen denken dat wanneer de industrie wordt belast huishoudens alsnog de rekening betalen doordat de prijzen van producten omhoog gaan bewijst Canada dat dat niet waar hoeft te zijn. Ook bij hogere prijzen gaan huishoudens erop vooruit. Dat kan en moet volgens de SP in Nederland ook. Wij steunen de klimaatdoelen uit de klimaatwet maar zullen onrechtvaardige invullingen pertinent afwijzen.

Voor de SP is Klimaatrechtvaardigheid de enige mogelijkheid. De PVV en FvD wijzen klimaatbeleid, ook rechtvaardig klimaatbeleid waarvan mensen profiteren, in het geheel af. In feite geven PVV en FvD grote vervuilers als Shell hiermee een vrijbrief om door te gaan met hun vervuiling. Terwijl uit onderzoek blijkt dat milieuvervuiling Nederland tientallen miljarden per jaar kost. Denk aan mensen die korter leven en ziek zijn door milieuvervuiling. Niets doen is niet goedkoper en kost vele mensen jaren van hun leven.

Volgens de SP kan klimaatbeleid zorgen voor een rechtvaardigere samenleving. Stel je voor: we kunnen nu de zeggenschap over onze energievoorziening terugpakken. Niet langer hoeven we afhankelijk te zijn van grote vervuilers die zorgen voor grote gezondheidsschade en aardbevingen in Groningen. Inwoners kunnen weer zelf gaan over hun eigen betaalbare en veilige energie. We hebben een groene en een sociale revolutie nodig. De SP wil niet zoals het kabinet en PVV en FvD de belangen van de vervuilers dienen maar samen met mensen die nu in de knel komen door klimaatbeleid en vervuiling strijden voor een rechtvaardig alternatief.

KLIMAATRECHTVAARDIGHEID: HOE ZIT HET PRECIES?

Klimaatakkoord, klimaatwet, klimaatontkenners, stijgende energierekeningen. Wie kan er nog wijs uit worden? En waarom kiest de SP voor Klimaatrechtvaardigheid? We zetten het op een rijtje.

* Het huidige Klimaatakkoord is een Shell-akkoord, het betekent iedereen laten betalen behalve grootvervuilers als Shell. Dat is niet zo gek, want de onderhandelingen worden geleid door VVD'er Ed Nijpels en gedomineerd door grootvervuilers. Zij blokkeren een rechtvaardige bijdrage van hun kant. * Er zijn ook klimaatontkenners, zij zijn de vrienden van Shell. Zij houden de grootvervuilers uit de wind door te doen alsof er niks aan de hand is met het klimaat en milieu. Tot klimaatontkenners horen vooral Baudet en Wilders. * Klimaatrechtvaardigheid willen wij: wij willen een schone aarde doorgeven aan onze kinderen. Maar we laten niet de gewone huishoudens een hogere energierekening betalen. Wij leggen de rekening waar hij thuishoort: bij grootvervuilers als Shell en hun aandeelhouders. * Tot slot is er nog de klimaatwet, die stelt doelen om de vervuiling van onze aarde tegen te gaan. De klimaatwet is echter weinig waard zolang grootvervuilers als Shell de praktijk via het klimaatakkoord naar hun hand zetten. Het is niet voor niks dat niet alleen de SP maar ook de milieubeweging en de FNV wel de klimaatwet steunen, maar het Shellakkoord van Nijpels afwijzen.

REGIOCONFERENTIE SP BRABANT STELT KANDIDATENLIJST EN VERKIEZINGSPROGRAMMA VAST

SP SP Gilze en Rijen 02-12-2018 11:23

Van het Bravis-ziekenhuis in Bergen op Zoom tot schimmelwoningen in Den Bosch. Ze kwamen allemaal ter sprake op de Brabantse regioconferentie tijdens de vele inhoudelijke discussies en inspirerende intermezzo’s over succesvolle SP-acties.

De SP-leden stelden ook de kandidatenlijst en verkiezingsprogramma vast voor de komende Statenverkiezingen op 20 maart 2019. Maarten Everling is gekozen als lijsttrekker. Everling: "Ik voel me zeer vereerd dat de Brabantse SP'ers mij hun vertrouwen hebben gegeven om deze lijst van toppers aan te voeren. We hebben een ambitieus programma. Sociaal en vol voor klimaat- en energierechtvaardigheid. Met dit team gaan we hier dan ook voor knokken!"

Het programma wordt na verwerking van alle wijzigingsvoorstellen zo snel mogelijk online beschikbaar gesteld op de website van de Brabantse SP.

De volledige top 10:

 

01. Maarten Everling (1987, Uden)

02. Henri Swinkels (1963, Vught)

03. Willemieke Arts (1950, Eindhoven)

04. Nico Heijmans (1953, Den Bosch)

05. Nurettin Altundal (1966, Oss)

06. Irma Koopman (1962, Geldrop-Mierlo)

07. Joep van Meel (1992, Breda)

08. Wouter van der Staak (1981, Meierijstad)

09. Mariëlla van Wijnen-Heijs (1956, Boxmeer)

10. Maurice Spapens (1968, Breda)

SP IN DONGEN DE WIJK IN

SP SP Gilze en Rijen 06-09-2018 11:04

Dinsdag 4 september j.l. gingen een aantal SP'ers de wijk in om deur naar deur met de bewoners van de Oude Baan te praten. 

Het meest gehoorde problemen die er werden ervaren waren slechte rioleringen, te weinig parkeergelegenheid (ook tijdens evenementen in de feestzaal in de straat), veel vrachtverkeer en te hard gereden.

De SP in Dongen ziet dan ook dat er in de straat het een en ander aangepakt moet worden. En we blijven met de bewoners in gesprek.

ACTIEBERAAD GASWINNING WAALWIJK

SP SP Gilze en Rijen 06-09-2018 10:44

Afgelopen juni heeft de SP actie gevoerd tegen de uitbreiding van de gaswinning onder Waalwijk. Dat leverde maar liefst 303 zienswijzen op. Ook nadien is er contact geweest met bezwaarmakers in de regio. Niet alleen in Waalwijk, maar ook in nabijgelegen locaties zoals Loon op Zand en Tilburg (die een eigen tijdschema hebben).

Maar hoe nu verder? Reden voor de PS-fractie van de SP om een actieberaad te beleggen. Dat vond plaats in het NH-hotel in Sprang-Capelle. Aanwezig SP-fractievoorzitter in PS Maarten Everling en SP-Tweede Kamerlid Sandra Beckerman (woordvoerder energie).

Sandra Beckerman vertelde over haar actie-ervaringen in Groningen, over de (voorlopig) succesvolle strijd indertijd tegen het schaliegas (100 gemeenten tegen) en over de gemeente Krimpenerwaard die bij de Raad van State met succes een proefboring van Vermilion Energy tegengehouden had. Ze prees de rol van Milieudefensie bij deze acties en de rol van de Groninger Bodem Beweging.

 

https://gilzerijen.sp.nl/nieuws/2018/09/actieberaad-gaswinning-waalwijk
 
 

Ze hamerde op de noodzaak van duurzame energie en vond het een schandaal dat Nederland het op dat gebied het een na slechtste deed van Europa.

 

In dialoog met de zaal werden een aantal actie-ideeën ontwikkeld.

Maarten Everling knoopte een en ander organisatorisch aan elkaar om de toekomstige acties handen en voeten te geven. De SP blijft steun verlenen.

EXPERIMENT MET MEER MARKTWERKING MISLUKT

SP SP Gilze en Rijen 13-08-2018 10:54

Van onze spoorwegen tot onze energievoorziening, van onze zorg tot onze volkshuisvesting: de afgelopen dertig jaar werden veel overheidsdiensten verkocht. De markt zou alles goedkoper en beter maken. Het is één van de grootste leugens van deze tijd gebleken. De post is daar een goed voorbeeld van. Onlangs bleek dat onze postzegels waarschijnlijk nog duurder worden. Terwijl iedereen door e-mail en chat minder enveloppen is gaan versturen, kreeg de post te maken met concurrentie en winstbejag.

Na de privatisering van PTT Post in 1994 werd de postbezorging aan de markt overgelaten. Het waren de postbodes die de grootste prijs betaalden. Om de concurrentieslag te winnen, werd vooral bespaard op de arbeidsvoorwaarden. Onzekere contracten, weinig werkuren, stukloon en zelfs salarissen onder het minimumloon waren het gevolg. Van een eervol beroep waar je je gezin van kon onderhouden, werd postbezorging een bijbaantje zonder zekerheid. Dit had ook gevolgen voor de kwaliteit. Het komt steeds vaker voor dat post wordt achtergehouden of gedumpt. Dat is schadelijk, want als u uw brief van de belastingdienst of het CJIB niet krijgt, kan de rekening snel oplopen. Het aantal brievenbussen is bijna gehalveerd en op maandag wordt niet meer bezorgd. Beter werd de postbezorging dus niet en wie wel eens een brief verstuurt, weet ook dat het niet goedkoper is geworden. De prijs van postzegels verdubbelde naar 83 cent en twee weken geleden bleek dat PostNL de prijs verder mag verhogen tot bijna een euro.

https://gilzerijen.sp.nl/nieuws/2018/08/experiment-met-meer-marktwerking-mislukt

Mensen betalen dus steeds meer, maar krijgen steeds minder. De postbodes voorspelden dit jaren geleden al en samen met de SP vochten ze via de campagne 'Red de Postbode' voor het behoud van postbode als volwaardige baan. Zij wisten heel goed dat het niet goedkoper wordt als postbodes met een halflege postzak door de straat lopen. Maar in Den Haag bleef het geloof in de markt lang heilig. Totdat in juni van dit jaar het rapport Oudeman verscheen. De twee grootste postbedrijven, PostNL en Sandd mogen samengaan. Dat is historisch: hiermee geeft het kabinet toe dat concurrentie niet alles beter en goedkoper maakt. Toch wil de staatssecretaris de macht van de aandeelhouders intact laten. Maar als er geen sprake is van een markt of ondernemersrisico, waarom moeten wij dan toestaan dat er miljoenen worden uitgekeerd aan aandeelhouders?

Het kabinet levert half werk. Het is tijd om in te zien dat het experiment van meer markt is mislukt. We moeten de post weer van ons allemaal laten zijn en betaalbaar maken. Laat dat het begin zijn van een nieuwe beweging: het terugveroveren van wat ons allen toebehoort. Van spoorwegen tot energie, van zorg tot volkshuisvesting.

Wilt u ons meehelpen door ons te steunen? Word dan hier lid van de SP!

KLAAR OM DE TOEKOMST TE VEROVEREN NA EEN INSPIRERENDE ZOMERSCHOOL

SP SP Gilze en Rijen 06-08-2018 07:10

Van 21 juli tot en met 27 juli kwamen bijna 70 ROOD-leden bij elkaar in het zonovergoten Noord-Brabant. Tijdens deze week stond het thema ‘Verover de Toekomst’ centraal. Verschillende sprekers zijn langs gekomen om ons inspirerende scholingen te geven over belangrijke thema's als klimaat, de vakbond en tegenmacht.

De week begon met een politiek café met schrijver en filosoof Gustaaf Peek, auteur van het pamflet: Verzet! Pleidooi voor communisme. Dit pamflet stond centraal tijdens het politiek café, waar uitvoerig over gediscussieerd werd.

De volgende dag keken we samen met Ron Meyer en documentairemaker Leon Verdonschot ‘het Schoonmakersparlement’. Deze documentaire, gemaakt door Verdonschot, heeft ons laten zien hoe het is om te strijden en te winnen én wat strijd met mensen kan doen. 's Avonds kwam SP-Tweede Kamerlid Sadet Karabulut om te vertellen over haar indrukwekkende reis naar Palestina en Israël, waar ze bijzondere verhalen aan heeft over gehouden. Ook ging haar scholing over de nog steeds woedende ‘permanente oorlog’ in het Midden-Oosten die inmiddels al 17 jaar voortduurt.

Woensdag kwam sociaal wetenschapper Shivant Jhagroe langs. Hij liet ons de tegenstelling tussen 'mainstream duurzaamheid' en 'radicale duurzaamheid' zien.Tijdens de scholing kwamen een aantal controversiele stellingen langs waarover gediscussieerd werd. Aan het einde van de week mochten wij oud-vakbondsleider van de strijd tegen apartheid in Zuid-Afrika en directrice van TNI Fiona Dove verwelkomen op onze zomerschool. Samen met Niels Jongerius belichten zij verschillende voorbeelden van tegenmacht en overwinningen van mensen tegenover het grootkapitaal.Naast scholingen was er ook ruimte voor gezelligheid. Aan het einde van de week is iedereen vermoeid, maar vol inspiratie teruggegaan. Al met al hebben we onwijs veel geleerd, gelachen en gezongen. Wil je meer foto's zien van Zomerschool? Kijk dan op onze Facebook en Instagram

SP LANCEERT ALTERNATIEF ACTIEPLAN TEGEN HORRORZOMERS VOL STALBRANDEN

SP SP Gilze en Rijen 06-08-2018 06:53

Elk jaar sterven nu honderdduizenden dieren in Nederland een afschuwelijke dood in stalbranden. Gisteren stierven 2500 varkens in een brand bij Didam. Treurig ‘record’ was vorig jaar, toen 20.000 varkens omkwamen bij een stalbrand in Erichem. Van de boer was al jaren bekend dat hij de regels aan zijn laars lapte. De nieuwe plannen van het kabinet tegen stalbranden zijn wat de SP betreft te vrijblijvend. Het kabinet blijft vooral wachten tot de sector het probleem zelf oplost en deinst terug voor serieuze maatregelen zoals strengere normen voor bestaande stallen, terwijl de doorgeslagen bio-industrie enorme aantallen dieren in stallen propt, met vaak basale brandveiligheidsmaatregelen.

Elke zomer lijkt het aantal stalbranden en dode dieren toe te nemen. Ik heb genoeg van de horrorzomers. 

Volgens SP-Kamerlid Frank Futselaar is het daarom tijd dat de overheid met duidelijke regels komt en deze controleert: ‘Elke zomer lijkt het aantal stalbranden en dode dieren toe te nemen. Ik heb genoeg van de horrorzomers. Met simpele en goedkope oplossingen kunnen we al veel voorkomen. Zo zijn er stallen zonder zelfs maar een brandmelder of bliksemafleiding. En foute boeren kunnen nog steeds uit en ander Europees land zo in Nederland aan de slag, zoals de boer in Erichem, doordat er geen zwarte lijst is. Ons actieplan bevat maatregelen om de komende jaren een echte slag te maken als het gaat om de veiligheid van dieren.’

Lees het alternatieve actieplan hier.

Wilt u ons meehelpen door ons te steunen? Word dan hier lid van de SP!

STAATSCOMMISSIE BLAAST REFERENDUM NIEUW LEVEN IN

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA Gilze en Rijen 10-07-2018 12:56

Het referendum lijkt wel kleefkruid, want hoe meer politici proberen om er vanaf te komen, des te harder blijft dit democratisch middel plakken. Een voorstel voor een bindend referendum werd door de Tweede Kamer eerst aangenomen, maar daarna weer gestopt. Door GroenLinks, PvdA en D66 nog wel, dezelfde partijen die het voorstel ooit zelf hadden gedaan. D66-minister Ollongren moet het bestaande adviserende referendum afschaffen, dat eveneens een plan was van haar eigen partij. Het voorstel om het referendum af te schaffen ligt nu bij de Eerste Kamer, dat ook moet besluiten of over het afschaffen van dit democratisch recht een referendum kan worden gehouden. Tegelijk is een staatscommissie Remkes bezig met een advies over het functioneren van onze democratie, waarin onder andere wordt gesproken over het behoud van het referendum. Hoe vaak politici ook proberen om de geest in de fles te stoppen, het referendum blijft steeds rondwaren aan het Binnenhof. Tot angst van velen.

1 De angst regeert

Het was erg vreemd, eigenlijk was het onbegrijpelijk en ook wel een beetje zielig. Op dinsdag 20 februari 2018 moest minister Kajsa Ollongren in de Tweede Kamer de afschaffing van het raadplegend referendum verdedigen – een kroonjuweel van D66. Deze minister van D66-huize zei toen dat het referendum ‘niet heeft gebracht wat ervan werd verwacht.’ Dat klopt, maar dat kwam niet door het referendum zélf. Dat is de laatste jaren met succes gebruikt, in 2005 over de Europese Grondwet, in 2016 over het Verdrag met Oekraïne en in 2018 over de Sleepwet. Teleurstelling is er wel over de manier waarop de politiek daarna is omgegaan met de uitslag van deze referenda: Drie keer zei de bevolking ‘nee’, maar zei de politiek ‘ja’. Telkens stond de Kamer tegenover de kiezers.

Volgens premier Mark Rutte is het referendum niet te verenigen met onze vertegenwoordigende democratie, waar het parlement het laatste woord heeft. Maar bijna alle landen in Europa hebben een referendum, behalve België en Bosnië – in dat lijstje komen wij nu ook. De kiezers kiezen de Tweede Kamer, de mensen die hen moeten vertegenwoordigen. In een referendum kunnen diezelfde kiezers hun eigen Kamerleden adviseren en corrigeren, op het moment dat de Tweede Kamer besluiten neemt die de bevolking helemaal niet wil. Dat is juist een kroon op de democratie, een kroon die de regering nu wil afbreken. Niet zozeer omdat het referendum de democratie aantast, maar juist omdat het referendum de democratie versterkt. Dit laat zien hoe in Den Haag de angst voor het volk regeert.

 In de wet om het referendum af te schaffen is opgenomen dat over deze afschaffing geen referendum kan worden gehouden 

Ook de afschaffing van het referendum is omgeven met angst. De invoering van het referendum gebeurde in 2015 bij wet, het afschaffen van dit democratisch recht moet dus ook bij wet. In de referendumwet staat dat de bevolking een uitspraak kan doen over wetten die door het parlement zijn aangenomen. Daarom zou ook goed een referendum gehouden kunnen worden over het afschaffen van het referendum. Dat zou heel logisch zijn, omdat het referendum een recht is van de bevolking zélf, die daarover dus ook het laatste woord moet hebben. Maar in de wet om het referendum af te schaffen werd opgenomen dat over deze afschaffing geen referendum zou kunnen worden gehouden. Iets wat door staatsrechtgeleerden wordt aangevochten, maar door de Tweede Kamer toch werd geaccepteerd.

Het debat over de afschaffing van het raadgevend referendum was echter niet het vreemdste debat dat ik in de Tweede Kamer heb gevoerd. Dat was zonder twijfel het Kamerdebat over de wet voor een bindend referendum, op woensdag 27 september 2017. Die dag had ik gewoon in de Kamerbankjes moeten zitten, om de indieners in vak ‘K’ – waar normaal de ministers zitten – kritisch te ondervragen. Maar deze dag zat ik zélf in vak ‘K’ om deze wet verdedigen, een wet die helemaal niet van mij was. De wet voor een bindend referendum was ooit gemaakt door Kamerleden van GroenLinks, PvdA en D66. In april 2013 had de Tweede Kamer de wet goedgekeurd en een jaar later had ook de Eerste Kamer ‘ja’ gezegd. Voor de invoering van dit bindend referendum moest echter ook de Grondwet worden veranderd en daarvoor moest de wet na nieuwe verkiezingen opnieuw in het parlement worden besproken en worden goedgekeurd.

Ik heb die dag mijn werk zo goed mogelijk proberen te doen en de wet met verve proberen te verdedigen, maar ik kon niet voorkomen dat GroenLinks, PvdA en D66 tegen de wet stemden. Hun eigen wet dus, die ze zélf ooit hadden gemaakt en die deze partijen eerder met succes door het parlement hadden gekregen. Hoe dat zo is gekomen is een opmerkelijke geschiedenis, die ons veel leert over de omgang in de politiek met het referendum. Dat is bovendien een geschiedenis die mij ook persoonlijk is blijven achtervolgen, vanaf het moment dat ik in 2003 het Binnenhof betrad – eerste als lid van de Eerste Kamer. Het referendum in 2005 over de Europese Grondwet heeft ook mijn toekomst mede bepaald, al is het maar omdat deze campagne een einde maakte aan mijn universitaire carrière.

2 Geen ander geluid

Mijn eerste optreden voor het Amerikaanse Fox News was bijzonder kort. Het was de avond van 1 juni 2005 – en het was al laat. Op deze dag was in Nederland het referendum over de Europese Grondwet gehouden en de SP vierde feest in Artis in Amsterdam. Voor veel jonge SP’ers was dit een leerzame campagne geweest, omdat zij voor het eerst in debat waren geweest met ervaren Kamerleden en ministers. Zelf was ik sinds twee jaar lid van de Eerste Kamer, maar dit was ook voor mij een spannende tijd. De internationale media had zich die avond massaal verzameld op ons feest in Artis en overal werd SP’ers gevraagd om in vele talen uit te leggen wat deze dag toch in dit kleine land was gebeurd. Want het altijd zo eurogezinde Nederland had massaal tegen de Europese Grondwet gestemd.

Iemand stelde zich voor als een verslaggever van Fox News en zei dat ik zo live in de uitzending zou zijn. Precies op het moment dat de camera ging draaien, begon achter ons een ruige rockband te spelen. Ik wist nog net uit te schreeuwen dat vanaf nu in Europa een ander geluid zou klinken, maar verder moet ik geheel onverstaanbaar zijn geweest. Misschien was dit wel symbolisch. Het derde kabinet Balkenende (CDA, VVD, D66) besloot het ‘nee’ van de mensen naast zich neer te leggen. Het vierde kabinet Balkenende (CDA, PvdA, ChristenUnie) tekende in 2007 alsnog het Verdrag van Lissabon, dat in wezen niet anders was dan het verdrag van 2005. Dit negeren van het ‘nee’ heeft het vertrouwen van mensen in de politiek blijvend aangetast – zoals later nog zou blijken.

 Ik merkte toen hoe groot de tegenstelling was tussen de intellectuele elite en gewone mensen 

Ook voor mijn eigen toekomst was dit referendum belangrijk, omdat het op een opmerkelijke wijze een einde maakte aan mijn wetenschappelijke toekomst. In de Eerste Kamer zaten veel academici, namens allerlei politieke partijen. Universiteiten zijn meestal trots op het moment dat één van hun medewerkers senator wordt, want dit is een functie met aanzien en invloed. In de afdeling geschiedenis van de Universiteit van Amsterdam waar ik toen werkte (en waar ik ook was gepromoveerd) werd mijn verkiezing tot senator voor de SP echter ijzig ontvangen. Een hoogleraar die mede verantwoordelijk was voor mijn baan, vroeg mij of ik wel besefte dat mijn keuze voor de SP slecht zou zijn voor mijn academische carrière. De situatie werd nog veel moeilijker toen ik voor het referendum in 2005 campagne ging voeren tegen de Europese Grondwet.

De studenten stonden giechelend op de gang, toen mijn Kamergenoot opstond en naar mijn bureau liep en uitriep: ‘Hoe haal je dit toch in je hoofd!’ De goede man was actief in de PvdA, zoals veel meer van mijn collega’s (jonge medewerkers waren vaker lid van GroenLinks). Iemand die aan een universiteit werkte, die hoorde niet zulke opvattingen te hebben. Dat was ‘populistisch’ en ‘nationalistisch’ en een historicus onwaardig. Maar mijn kritiek op deze Europese Grondwet was juist ingegeven door het verleden, omdat na de Tweede Wereldoorlog landen in Europa steeds beter waren gaan samenwerken. De laatste jaren werd die samenwerking echter steeds meer afgedwongen, met de euro en de interne markt, die mensen huiverig en bang maakten voor ‘Europa’.

Het was opvallend dat ik deze discussie in 2005 overal kon voeren, in elk zaaltje, in elk café en overal op straat, maar niet op de universiteit waar ik werkte. Ik merkte ook hoe groot de tegenstellingen waren tussen de intellectuele elite in dit land en de gewone mensen. Al die ‘progressieve’ mensen hadden wel de pretentie dat zij de belangen van de bevolking dienden, maar bleken niet bereid om naar die mensen te luisteren. Ik had het wel begrepen: als ik ooit al een academische carrière had nagestreefd, dan kon ik die vanaf nu wel vergeten. Wees gerust, ik kijk zeker niet om in wrok. In tegendeel: Ik heb een mooie tijd op de universiteit gehad. Bovendien kon ik nu ook voluit ‘ja’ zeggen toen mijn partij mij in 2006 vroeg voor de lijst van de Tweede Kamer. Waar het referendum op mij wachtte.

3 De Grondwet geschonden

‘Tweede Kamerleden schenden de Grondwet.’ Onder deze prikkelende titel schreef toenmalig PvdA-senator Erik Jurgens in maart 2003 een opiniestuk in Trouw. Een paar maanden later werd ik zelf lid van de Eerste Kamer en maakte ik het begin mee van een jarenlange discussie over de omgang met de Grondwet, die tot de dag van vandaag duurt. Dat is een debat over de wijze waarop het parlement de Grondwet kan veranderen. Dat moet altijd in twee stappen. Eerst moeten Tweede en Eerste Kamer een voorstel voor verandering van de Grondwet met een gewone meerderheid goedkeuren. Na nieuwe verkiezingen moeten allebei de Kamers de wet opnieuw bespreken en daarna met twee derde meerderheid goedkeuren. Zo voorkomen we dat een gewone meerderheid de spelregels kan veranderen.

In 2003 is deze procedure fout gegaan. Senator Erik Jurgens wilde daarom een debat, omdat deze regels niet voor niets in de Grondwet staan. Maar eerst even terug naar mei 1999, toen door het ‘nee’ van VVD-senator Hans Wiegel voor het eerst een wet voor een bindend (correctief) referendum strandde – later werd dit de ‘Nacht van Wiegel’ genoemd. Het eerste Paarse kabinet (VVD, PvdA, D66) had deze wet met een gewone meerderheid door de Tweede en de Eerste Kamer gekregen. Na nieuwe verkiezingen kreeg het tweede Paarse kabinet ook de vereiste twee derde meerderheid in de Tweede Kamer, maar VVD-er Wiegel blokkeerde in zijn eentje de wet in de Eerste Kamer. Daarmee was deze wet van tafel en moest de regering weer helemaal opnieuw beginnen.

 De bevolking zei duidelijk ‘nee’ maar het kabinet Balkenende III legde de uitslag naast zich neer 

Deze tweede referendumwet was in 2003 voor de senaat als gezegd reden om vraagtekens te zetten bij het grondwettelijk handelen van de Tweede Kamer. De oorzaak was het wel heel snelle einde van het eerste kabinet Balkenende (VVD, CDA, LPF), dat in juli 2002 aantrad maar in oktober 2002 alweer viel. In januari 2003 volgden daarop nieuwe verkiezingen. De Grondwet is heel duidelijk: nadat een voorstel voor wijziging van de Grondwet door de Tweede en Eerste Kamer zijn aangenomen, moet dezelfde wet ‘na verkiezing en installatie van de nieuwe Tweede Kamer’ opnieuw worden behandeld (artikel 137, 4). Een nieuw gekozen parlement moet hier direct over beslissen. Zo kan vals spel voorkomen worden, als indieners een wet in een lade zouden willen stoppen.

De Grondwet had echter geen rekening gehouden met de capriolen van de LPF, de nazaten van Pim Fortuyn. Die slaagden er binnen drie maanden in om hun eigen regering ten val te brengen. In die relatief korte tijd was de Tweede Kamer er niet in geslaagd om een aantal wijzigingen van de Grondwet – waaronder die voor het bindend referendum – op tijd te behandelen.

Na de verkiezingen van januari 2003 trad een nieuwe Tweede Kamer aan, die de voorstellen alsnog ging bespreken. Een aantal senatoren – onder wie ikzelf – vroeg zich af of dit wel in overeenstemming was met de Grondwet. In maart 2004 stelde de Eerste Kamer in een debat dat deze wijze van behandeling zou kunnen leiden tot misbruik, als wijzigingen van de Grondwet bleven liggen tot er twee derde meerderheid zou zijn.

Na het sneuvelen van de eerste referendumwet in 1999 werd in 2005 tóch een referendum gehouden, over de Europese Grondwet. Om dit referendum mogelijk te maken werd een speciale wet ingediend. Niet voor een ‘correctief’ (bindend), maar voor een ‘raadgevend’ (adviserend) referendum. Dit voorstel had als voordeel dat we de Grondwet niet hoefden te veranderen en de wet dus in één keer kon worden behandeld. Deze wet was een initiatief van GroenLinks, PvdA en D66. Het referendum zelf – dat op 1 juni 2005 werd gehouden – was een groot succes. Het had een hoge opkomst en een duidelijke uitslag: de bevolking zei ‘nee’. Maar het kabinet Balkenende III legde zoals eerder gezegd de uitslag naast zich neer. Dat deden ook partijen die eerder hadden belooft de uitslag te zullen respecteren.

4 Andermans wet verdedigen

Nadat ik in november 2006 lid was geworden van de Tweede Kamer, ontstond hier opnieuw discussie over de manier waarop we moeten omgaan met wijzigingen van de Grondwet. Dat leidde tot een aantal debatten en in december 2009 zelfs tot een notitie van de regering, die aan alle twijfel een einde moest maken. Daarin werd afgesproken dat wijzigingen van de Grondwet voortaan zo snel mogelijk na nieuwe verkiezingen zouden moeten worden ingediend, liefst op de eerste dag dat de nieuwe Kamer bij elkaar komt. Het kabinet bevestigde ook dat het ‘zeer onwenselijk’ zou zijn als langer zou worden gewacht met de behandeling van een voorstel, ‘met als achterliggende reden dat een “gunstiger” samenstelling van een volgende Tweede Kamer wordt voorzien.’ Toch ging het weer mis.

Het begon allemaal met een briefje van Plasterk, die de Tweede Kamer twee dagen voor de verkiezingen van 15 maart 2017 ontving. Waarin de minister wat opzichtig opheldering vroeg over de referendumwet van GroenLinks, PvdA en D66. De minister wilde van de indieners weten of zij bereid waren hun wet voor een correctief referendum opnieuw in te dienen en wanneer dit ging gebeuren. Om te voorkomen dat de procedures voor wijziging van de Grondwet opnieuw werden overtreden, zoals eerder in 2003 was gebeurd. Sindsdien gold dus de regel dat deze wetten zouden worden ingediend op de eerste dag dat de nieuwe Kamer bijeen zou komen. De minister had contact gehad met GroenLinks, PvdA en D66 en was bang dat deze partijen de wet in een lade zouden stoppen.

 Helaas werd door de politiek ook deze keer het ‘nee’ van de bevolking volledig genegeerd 

Het wetsvoorstel voor een correctief referendum van GroenLinks, PvdA en D66 was niet het enige, parallel aan deze wet hadden deze partijen ook een voorstel ingediend voor een raadgevend referendum. Dit niet-bindende referendum had als voordeel dat hiervoor niet de Grondwet hoefde te worden veranderd en één behandeling in het parlement voldoende was. Deze wet trad in juli 2015 in werking en gaf mensen vanaf toen de mogelijkheid om zélf een referendum af te dwingen – als daarvoor voldoende handtekeningen werden opgehaald – over bijna elke wet die door het parlement was aangenomen. Dat gebeurde voor het eerste op 6 april 2016, toen een referendum werd gehouden over het Verdrag met Oekraïne. Ook in dat referendum zei de bevolking opnieuw helder ‘nee’.

Leden van GroenLinks, PvdA en D66 hadden in 2013 als indieners van de referendumwet hoog opgegeven van het referendum over de Europese Grondwet van 2005, dat zij een voorbeeld noemden van een geslaagd referendum. Toch was het opvallend dat de bevolking in hun referendumwet over van alles en nog wat een referendum konden aanvragen, maar niet over Europese verdragen, zoals in 2005. De indieners waren voor een meerderheid in de Kamer afhankelijk van de steun van de SP. Een voorwaarde voor onze steun was dat de nieuwe wet ook referenda mogelijk zou maken over Europese Verdragen. Ik was dan ook best trots dat het eerste referendum dat in 2016 werd gehouden ging over een Europees Verdrag, dit meer met Oekraïne. Helaas werd door de politiek ook deze keer het ‘nee’ van de bevolking volledig genegeerd.

Het ‘nee’ in het Oekraïne-referendum leidde niet tot een nieuw verdrag, maar had wel politieke gevolgen. Voor GroenLinks en PvdA was de uitkomst van dit referendum reden om plotseling van voorstander tot tegenstanders van dit democratisch recht te worden. Ook bij D66 nam het enthousiasme voor dit oude kroonjuweel plotseling af. Volgens de afspraken van 2009 zou de wet voor een correctief referendum bij voorkeur moeten worden ingediend op de eerste dag dat de Tweede Kamer bij elkaar zou komen, dat was op 23 maart. Maar op die dag gebeurde er niets. Drie keer heb ik de initiatiefnemers gevraagd wanneer zij de wet gingen indienen, maar het bleef oorverdovend stil. Toen besloot ik in mei 2017 de referendumwet maar zélf in te dienen, om zo aan de eisen te voldoen.

5 Een democratische plicht

Campagnes over referenda zijn altijd verrassend, ook die over de Sleepwet. Op woensdagavond 14 maart 2018 ging ik in debat over deze Sleepwet, in de grote zaal van De Balie in Amsterdam. Tegelijk was in de Salon daarnaast een discussie over de vraag ‘of het liberalisme dood is’. Een van de Kamerleden waar ik die avond mee in debat ging was Kees Verhoeven van D66. Zijn opstelling in deze campagne was tekenend voor de worsteling van zijn partij met het referendum. Tijdens het Kamerdebat op 8 februari 2017 over deze Sleepwet (officieel de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten) had Verhoeven nog zij aan zij met mij gestreden tegen de wet. Zijn belangrijkste kritiek destijds was het ‘sleepnet-karakter’ van de wet. Deze avond in De Balie voerde het D66-Kamerlid echter hard en fel campagne vóór deze Sleepwet.

Campagnes over referenda vliegen niet zelden uit de bocht. Tijdens het referendum over de Europese Grondwet in 2005 was er in de media kritiek op de ‘populistische’ opstelling van het ‘nee’ kamp, maar ik schrok vooral van de propaganda van het ‘ja’-kamp. Het meest ver ging toenmalig minister van Justitie Donner, die verklaarde dat een Nederlands ‘nee’ zou kunnen leiden tot een nieuwe oorlog in Europa. In de campagne voor het referendum over het Verdrag met Oekraïne in 2016 werden de tegenstanders van het verdrag beschuldigd van heulen met het Rusland van Vladimir Poetin. In de campagne voor het referendum over de Sleepwet in 2018 werd een verband gelegd met de aanslagen in Europa. Arjen Lubach noemde dit wel erg oneigenlijke argument een terreurschwalbe.

 De democratie kan niet functioneren als de angst voor het volk regeert 

Ondanks de vaak weinig verheffende propaganda door politici in aanloop naar referenda – waarbij beide kampen zich vaak niet van hun beste kant laten zien – heb ik tijdens alle drie de campagnes ook gemerkt dat veel mensen de discussies wel degelijk op prijs stellen en serieus proberen om zich een mening te vormen. Dat bleek ook in de weken voor referendum over de Sleepwet. Het ‘ja’-kamp leek dit keer gemakkelijk te winnen, alle peilingen wezen in die richting. Tijdens de avond in De Balie vertelde opinieonderzoeker Peter Kanne dat een meerderheid van de mensen niet tegen een Sleepnet was, maar wel tegen het feit dat hun gegevens ongezien met geheime diensten in andere landen zouden worden gedeeld. Dit inhoudelijke argument bleek toch een reden om ‘nee’ te zeggen.

Het is niet toevallig dat het eerste initiatief onder de Wet raadgevend referendum ging over Europa. De Europese markt, de invoering van de euro, het verlies van democratische zeggenschap, het zijn zaken die een groot deel van de Tweede Kamer heeft gesteund, maar een meerderheid van de bevolking helemaal niet wil. In Den Haag is onderschat hoe diep de boosheid ging over het negeren van het ‘nee’ in het referendum over de Europese Grondwet en hoe dit het vertrouwen in de politiek heeft aangetast. Dit wantrouwen was nog altijd aanwezig tijdens het referendum over het Verdrag met Oekraïne in 2016. Het opnieuw negeren van de uitslag heeft het cynisme over de politiek nog verder versterkt. Het is pijnlijk dat bij het referendum over de Sleepwet veel politici vooraf al aangaven de uitslag van dit volksinitiatief te zullen negeren.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.