Nieuws van ChristenUnie in Gooise Meren over GroenLinks inzichtelijk

10 documenten

Als je direct zekerheid wilt hebben ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 11-05-2019 14:46

Als je direct zekerheid wilt hebben over een standpunt kun je beter bij @ChristenUnie zijn. Altijd al tegen het leenstelsel geweest.

Debat voor de Provinciale Staten ...

ChristenUnie ChristenUnie D66 CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Dieren Partij voor de Vrijheid VVD Gooise Meren 26-02-2019 09:38

Als belangen tegenstrijdig zijn …

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 08-02-2018 09:46

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1144608/928839/Tegenstrijdige belangenDan ziet de ‘werkelijkheid’ er opeens heel anders uit. Het ligt er maar aan vanuit welk perspectief je wilt kijken. Kijk je alleen naar de mening, het eigen belang van direct aanwonenden of betrek je de mening van meer/alle inwoners en bijvoorbeeld de bezoekers van het centrum van Bussum bij je besluitvorming. Ga je mee in de angst voor omzetverlies van de ondernemers aan bijvoorbeeld de Vlietlaan of daag je ze uit om mee te denken over positieve maatregelen die omzet behoud en stijging in het vooruitzicht stellen. Zoek je problemen of vind je afgewogen oplossingen? Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum als voorbeeld van tegenstrijdige belangen. Het geeft hele andere gezichtspunten en motivatie aan je eigen besluitvorming.

Wat zijn de uitgangspunten achter het KVC? Zijn die eigenlijk voor iedereen wel duidelijk?

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) gaat over:

Het beter en veiliger toegankelijk maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. Een aantrekkelijke Vlietlaan als rode loper, winkelstraat voor fietsers en voetgangers, vanaf het station Naarden-Bussum, naar het centrum is goed voor de ondernemers aan deze laan. Naast parkeren in bijvoorbeeld de Vlietlaan zelf wordt parkeren bij het station en vervolgens lopen naar het centrum dan ook aantrekkelijker. Het blijkt uit onderzoek dat een goede en veilige toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers een grotere bijdrage aan omzetgroei in een centrum heeft dan het handhaven van de kortste routes naar parkeerplaatsen voor gemotoriseerd verkeer. Het 2 of 3 minuten langer onderweg zijn met de auto naar de parkeerplaats kan geen reden zijn om het centrum niet te bezoeken. Wellicht wel om de fiets te pakken. Het veiliger en overzichtelijker maken van de kruisingen bij de overwegen bij de Generaal de la Reijlaan/Vlietlaan/Stationsweg en Meerweg/Vlietlaan/Julianaplein. De directe bereikbaarheid van bepaalde winkels of parkeerplaatsen is daar ondergeschikt aan. De toename van het aantal auto’s dat door naburige straten gaat door het instellen van éénrichtingsverkeer aan het einde van de Vlietlaan richting overweg komt neer op gemiddeld 1-2 auto’s per minuut. Een lager aantal geldt voor het instellen van éénrichtingsverkeer vanaf de Kloosterweg naar de Vlietlaan. De directe toegankelijkheid vanaf de Meerweg, Vlietlaan naar het parkeerterrein bij de Veldweg verdwijnt. Wat het winkelgenot in de Nassaulaan en de doorsteek naar/van het Julianaplein positief beïnvloedt. Verkeer dat vanaf de Nieuw ’s Gravelandseweg naar de parkeergarage aan de Olmenlaan wil zal via de spoorwegovergang aan de Meerweg geleid worden. De (winkel)beleving in het centrum van Bussum prioriteit geven. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar aan de opknapbeurt van de Havenstraat in het winkelgebied waar de fiets nu te gast is. Er zijn diverse voorgestelde aanpassingen in het plan die de (winkel)beleving, het verblijf in het centrum positief zullen beïnvloeden. Een doorn in het oog is bijvoorbeeld de fiets- en scootersnelweg over het Veerplein, door de Veerstraat en over het Julianaplein. De fietser en voetganger als gelijkwaardige gebruikers van de Veerstraat, door hetzelfde wegprofiel te gebruiken als nu in de Nassaulaan ligt, is een afgewogen keuze. De scooter zou zeker tijdens winkelopeningstijden zelfs verbannen moeten worden naar een alternatieve route. Dit zal een grote positieve bijdrage hebben aan de (winkel)beleving van bezoekers van het centrum en in dit geval het Veerplein, de Veerstraat en doorloop naar/van het Julianaplein en van/naar Nassaulaan. Bij een positieve beleving is de neiging om er vaker te zijn of terug te komen groter, wat goed is voor de omzet van de winkels en de horeca. Het plan is opgedeeld in diverse projecten waar de verschillende straten in en rond het centrum om de beurt aangepakt worden. Per project wordt de concrete invulling verder bepaald in overleg met belanghebbenden. De verbetering van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking is onderdeel van deze concrete invulling. Bredere trottoirs aan de Vlietlaan zijn in het plan opgenomen, een concrte invulling van de toegankelijkheid van het trottoir voor alle bezoekers. Het eerste project zou de hoognodige herinrichting van de Vlietlaan zijn. Hier dient op korte termijn de riolering vervanging te worden en het is het meest efficiënt als gelijktijdig de inrichting van de laan aangepast wordt. Door de vertragende werking van de Raad t.o.v. de besluitvorming rond het KVC, gaat het er op lijken dat twee keer de straat op de schop zou moeten. Je kunt je voorstellen dat de aanwonenden, ondernemers en gebruikers van de Vlietlaan daar zeker niet bij gebaat zijn.

 

Aangezien we als ChristenUnie Gooise Meren vanaf het begin ons in alle details van het plan verdiept hebben, hebben we alle vertrouwen in de positieve werking van de uitvoering van het plan op:

de (winkel) beleving voor het centrum van Bussum. de toegenomen veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in en rond het centrum van Bussum.

Hiervoor hebben we alle locaties van de in het plan genoemde aanpassingen uitvoerig bekeken en geobserveerd. Alternatieve routes bekeken en zelf gereden. Om beide bovengenoemde punten te realiseren is het noodzakelijk om compromissen te sluiten en knopen door te hakken.

Dat is wat het college heeft gedaan en waar we als ChristenUnie Gooise Meren steun over willen uitspreken.

Update 14-12-2017:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.Het verkeer komende vanaf de Kloosterweg, Meerweg en Olmenlaan kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren bijvoorbeeld besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die duidelijk hebben aangegeven voor de optie Optimale Veiligheid te zijn. Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. Snel bedachte oplossingen, die geen toegevoegde waarde ten opzicht van de verkeersveiligheid boden.  De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers wanneer deze volgens het plan heringericht gaat worden.Nog niet optimaal, maar wel beter.

Speerpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018:

Partijen die opeens weer gaan roepen dat de lobby voor verdiepte ligging van het spoor weer krachtiger gevoerd moet worden, gaan we extra wijzen op de mogelijkheid om nu maatregelen te nemen om de Verkeersveiligheid bij de spoorwegovergangen in het centrum aanmerkelijk te vergroten. De komende 15-20 jaar gaat die verdiepte ligging er zeker niet komen aangezien het duidelijk uitgesproken is dat er zeker tot 2030 geen prioriteit is. Het is zeer de vraag of die prioriteit voor het landelijke MIRT programma er voor 2040 wel gaat komen. De sanering van de sporen bij Stations Naarden-Bussum in 2019 is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid. Minder sporen levert een kortere oversteek op. Sneller rijdende treinen een kortere dichtligtijd van de spoorbomen. Met name bij de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan/Zwarteweg zal dit duidelijk te merken zijn.Het is aan de gemeente om noodzakelijk aanvullende maatregelen op de kruisingen met de Vlietlaan te nemen om het risico op vast komen te staan op de overweg echt te minimaliseren. Zonder aanpassingen blijft dat risico namelijk gewoon bestaan. Het verminderen van het aantal mogelijke verkeersstromen op de kruising levert voor alle weggebruikers een overzichtelijker verkeersbeeld. Belangrijk om de vele bijna aanrijdingen aanmerkelijk te verminderen.Geef elkaar de ruimte. Als ChristenUnie Gooise Meren willen we nu, op korte termijn maatregelen van de gemeente voor het realiseren van de benodigde verbetering van de verkeersveiligheid en niet misschien pas over 15-20 jaar. Wij gaan voor hoopvolle en realistische speerpunten. Hoopvol: de mogelijkheid om te verbeteren is voorgesteld door het college aan de gemeenteraad. Realistisch: het kan op korte termijn gerealiseerd worden.

Als belangen tegenstrijdig zijn …

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 08-02-2018 09:46

https://gooi-noord.christenunie.nl/k/n38730/news/view/1144608/660746/Tegenstrijdige belangenDan ziet de ‘werkelijkheid’ er opeens heel anders uit. Het ligt er maar aan vanuit welk perspectief je wilt kijken. Kijk je alleen naar de mening, het eigen belang van direct aanwonenden of betrek je de mening van meer/alle inwoners en bijvoorbeeld de bezoekers van het centrum van Bussum bij je besluitvorming. Ga je mee in de angst voor omzetverlies van de ondernemers aan bijvoorbeeld de Vlietlaan of daag je ze uit om mee te denken over positieve maatregelen die omzet behoud en stijging in het vooruitzicht stellen. Zoek je problemen of vind je afgewogen oplossingen? Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum als voorbeeld van tegenstrijdige belangen. Het geeft hele andere gezichtspunten en motivatie aan je eigen besluitvorming.

Wat zijn de uitgangspunten achter het KVC? Zijn die eigenlijk voor iedereen wel duidelijk?

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) gaat over:

Het beter en veiliger toegankelijk maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. Een aantrekkelijke Vlietlaan als rode loper, winkelstraat voor fietsers en voetgangers, vanaf het station Naarden-Bussum, naar het centrum is goed voor de ondernemers aan deze laan. Naast parkeren in bijvoorbeeld de Vlietlaan zelf wordt parkeren bij het station en vervolgens lopen naar het centrum dan ook aantrekkelijker. Het blijkt uit onderzoek dat een goede en veilige toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers een grotere bijdrage aan omzetgroei in een centrum heeft dan het handhaven van de kortste routes naar parkeerplaatsen voor gemotoriseerd verkeer. Het 2 of 3 minuten langer onderweg zijn met de auto naar de parkeerplaats kan geen reden zijn om het centrum niet te bezoeken. Wellicht wel om de fiets te pakken. Het veiliger en overzichtelijker maken van de kruisingen bij de overwegen bij de Generaal de la Reijlaan/Vlietlaan/Stationsweg en Meerweg/Vlietlaan/Julianaplein. De directe bereikbaarheid van bepaalde winkels of parkeerplaatsen is daar ondergeschikt aan. De toename van het aantal auto’s dat door naburige straten gaat door het instellen van éénrichtingsverkeer aan het einde van de Vlietlaan richting overweg komt neer op gemiddeld 1-2 auto’s per minuut. Een lager aantal geldt voor het instellen van éénrichtingsverkeer vanaf de Kloosterweg naar de Vlietlaan. De directe toegankelijkheid vanaf de Meerweg, Vlietlaan naar het parkeerterrein bij de Veldweg verdwijnt. Wat het winkelgenot in de Nassaulaan en de doorsteek naar/van het Julianaplein positief beïnvloedt. Verkeer dat vanaf de Nieuw ’s Gravelandseweg naar de parkeergarage aan de Olmenlaan wil zal via de spoorwegovergang aan de Meerweg geleid worden. De (winkel)beleving in het centrum van Bussum prioriteit geven. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar aan de opknapbeurt van de Havenstraat in het winkelgebied waar de fiets nu te gast is. Er zijn diverse voorgestelde aanpassingen in het plan die de (winkel)beleving, het verblijf in het centrum positief zullen beïnvloeden. Een doorn in het oog is bijvoorbeeld de fiets- en scootersnelweg over het Veerplein, door de Veerstraat en over het Julianaplein. De fietser en voetganger als gelijkwaardige gebruikers van de Veerstraat, door hetzelfde wegprofiel te gebruiken als nu in de Nassaulaan ligt, is een afgewogen keuze. De scooter zou zeker tijdens winkelopeningstijden zelfs verbannen moeten worden naar een alternatieve route. Dit zal een grote positieve bijdrage hebben aan de (winkel)beleving van bezoekers van het centrum en in dit geval het Veerplein, de Veerstraat en doorloop naar/van het Julianaplein en van/naar Nassaulaan. Bij een positieve beleving is de neiging om er vaker te zijn of terug te komen groter, wat goed is voor de omzet van de winkels en de horeca. Het plan is opgedeeld in diverse projecten waar de verschillende straten in en rond het centrum om de beurt aangepakt worden. Per project wordt de concrete invulling verder bepaald in overleg met belanghebbenden. De verbetering van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking is onderdeel van deze concrete invulling. Bredere trottoirs aan de Vlietlaan zijn in het plan opgenomen, een concrte invulling van de toegankelijkheid van het trottoir voor alle bezoekers. Het eerste project zou de hoognodige herinrichting van de Vlietlaan zijn. Hier dient op korte termijn de riolering vervanging te worden en het is het meest efficiënt als gelijktijdig de inrichting van de laan aangepast wordt. Door de vertragende werking van de Raad t.o.v. de besluitvorming rond het KVC, gaat het er op lijken dat twee keer de straat op de schop zou moeten. Je kunt je voorstellen dat de aanwonenden, ondernemers en gebruikers van de Vlietlaan daar zeker niet bij gebaat zijn.

 

Aangezien we als ChristenUnie Gooise Meren vanaf het begin ons in alle details van het plan verdiept hebben, hebben we alle vertrouwen in de positieve werking van de uitvoering van het plan op:

de (winkel) beleving voor het centrum van Bussum. de toegenomen veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in en rond het centrum van Bussum.

Hiervoor hebben we alle locaties van de in het plan genoemde aanpassingen uitvoerig bekeken en geobserveerd. Alternatieve routes bekeken en zelf gereden. Om beide bovengenoemde punten te realiseren is het noodzakelijk om compromissen te sluiten en knopen door te hakken.

Dat is wat het college heeft gedaan en waar we als ChristenUnie Gooise Meren steun over willen uitspreken.

Update 14-12-2017:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.Het verkeer komende vanaf de Kloosterweg, Meerweg en Olmenlaan kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren bijvoorbeeld besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die duidelijk hebben aangegeven voor de optie Optimale Veiligheid te zijn. Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. Snel bedachte oplossingen, die geen toegevoegde waarde ten opzicht van de verkeersveiligheid boden.  De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers wanneer deze volgens het plan heringericht gaat worden.Nog niet optimaal, maar wel beter.

Speerpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018:

Partijen die opeens weer gaan roepen dat de lobby voor verdiepte ligging van het spoor weer krachtiger gevoerd moet worden, gaan we extra wijzen op de mogelijkheid om nu maatregelen te nemen om de Verkeersveiligheid bij de spoorwegovergangen in het centrum aanmerkelijk te vergroten. De komende 15-20 jaar gaat die verdiepte ligging er zeker niet komen aangezien het duidelijk uitgesproken is dat er zeker tot 2030 geen prioriteit is. Het is zeer de vraag of die prioriteit voor het landelijke MIRT programma er voor 2040 wel gaat komen. De sanering van de sporen bij Stations Naarden-Bussum in 2019 is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid. Minder sporen levert een kortere oversteek op. Sneller rijdende treinen een kortere dichtligtijd van de spoorbomen. Met name bij de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan/Zwarteweg zal dit duidelijk te merken zijn.Het is aan de gemeente om noodzakelijk aanvullende maatregelen op de kruisingen met de Vlietlaan te nemen om het risico op vast komen te staan op de overweg echt te minimaliseren. Zonder aanpassingen blijft dat risico namelijk gewoon bestaan. Het verminderen van het aantal mogelijke verkeersstromen op de kruising levert voor alle weggebruikers een overzichtelijker verkeersbeeld. Belangrijk om de vele bijna aanrijdingen aanmerkelijk te verminderen.Geef elkaar de ruimte. Als ChristenUnie Gooise Meren willen we nu, op korte termijn maatregelen van de gemeente voor het realiseren van de benodigde verbetering van de verkeersveiligheid en niet misschien pas over 15-20 jaar. Wij gaan voor hoopvolle en realistische speerpunten. Hoopvol: de mogelijkheid om te verbeteren is voorgesteld door het college aan de gemeenteraad. Realistisch: het kan op korte termijn gerealiseerd worden.

Als belangen tegenstrijdig zijn …

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 08-02-2018 09:46

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1144608/600238/Tegenstrijdige belangenDan ziet de ‘werkelijkheid’ er opeens heel anders uit. Het ligt er maar aan vanuit welk perspectief je wilt kijken. Kijk je alleen naar de mening, het eigen belang van direct aanwonenden of betrek je de mening van meer/alle inwoners en bijvoorbeeld de bezoekers van het centrum van Bussum bij je besluitvorming. Ga je mee in de angst voor omzetverlies van de ondernemers aan bijvoorbeeld de Vlietlaan of daag je ze uit om mee te denken over positieve maatregelen die omzet behoud en stijging in het vooruitzicht stellen. Zoek je problemen of vind je afgewogen oplossingen? Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum als voorbeeld van tegenstrijdige belangen. Het geeft hele andere gezichtspunten en motivatie aan je eigen besluitvorming.

Wat zijn de uitgangspunten achter het KVC? Zijn die eigenlijk voor iedereen wel duidelijk?

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) gaat over:

Het beter en veiliger toegankelijk maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. Een aantrekkelijke Vlietlaan als rode loper, winkelstraat voor fietsers en voetgangers, vanaf het station Naarden-Bussum, naar het centrum is goed voor de ondernemers aan deze laan. Naast parkeren in bijvoorbeeld de Vlietlaan zelf wordt parkeren bij het station en vervolgens lopen naar het centrum dan ook aantrekkelijker. Het blijkt uit onderzoek dat een goede en veilige toegankelijkheid voor fietsers en voetgangers een grotere bijdrage aan omzetgroei in een centrum heeft dan het handhaven van de kortste routes naar parkeerplaatsen voor gemotoriseerd verkeer. Het 2 of 3 minuten langer onderweg zijn met de auto naar de parkeerplaats kan geen reden zijn om het centrum niet te bezoeken. Wellicht wel om de fiets te pakken. Het veiliger en overzichtelijker maken van de kruisingen bij de overwegen bij de Generaal de la Reijlaan/Vlietlaan/Stationsweg en Meerweg/Vlietlaan/Julianaplein. De directe bereikbaarheid van bepaalde winkels of parkeerplaatsen is daar ondergeschikt aan. De toename van het aantal auto’s dat door naburige straten gaat door het instellen van éénrichtingsverkeer aan het einde van de Vlietlaan richting overweg komt neer op gemiddeld 1-2 auto’s per minuut. Een lager aantal geldt voor het instellen van éénrichtingsverkeer vanaf de Kloosterweg naar de Vlietlaan. De directe toegankelijkheid vanaf de Meerweg, Vlietlaan naar het parkeerterrein bij de Veldweg verdwijnt. Wat het winkelgenot in de Nassaulaan en de doorsteek naar/van het Julianaplein positief beïnvloedt. Verkeer dat vanaf de Nieuw ’s Gravelandseweg naar de parkeergarage aan de Olmenlaan wil zal via de spoorwegovergang aan de Meerweg geleid worden. De (winkel)beleving in het centrum van Bussum prioriteit geven. Dit is bijvoorbeeld zichtbaar aan de opknapbeurt van de Havenstraat in het winkelgebied waar de fiets nu te gast is. Er zijn diverse voorgestelde aanpassingen in het plan die de (winkel)beleving, het verblijf in het centrum positief zullen beïnvloeden. Een doorn in het oog is bijvoorbeeld de fiets- en scootersnelweg over het Veerplein, door de Veerstraat en over het Julianaplein. De fietser en voetganger als gelijkwaardige gebruikers van de Veerstraat, door hetzelfde wegprofiel te gebruiken als nu in de Nassaulaan ligt, is een afgewogen keuze. De scooter zou zeker tijdens winkelopeningstijden zelfs verbannen moeten worden naar een alternatieve route. Dit zal een grote positieve bijdrage hebben aan de (winkel)beleving van bezoekers van het centrum en in dit geval het Veerplein, de Veerstraat en doorloop naar/van het Julianaplein en van/naar Nassaulaan. Bij een positieve beleving is de neiging om er vaker te zijn of terug te komen groter, wat goed is voor de omzet van de winkels en de horeca. Het plan is opgedeeld in diverse projecten waar de verschillende straten in en rond het centrum om de beurt aangepakt worden. Per project wordt de concrete invulling verder bepaald in overleg met belanghebbenden. De verbetering van de toegankelijkheid van de openbare ruimte voor bezoekers met een mobiliteitsbeperking is onderdeel van deze concrete invulling. Bredere trottoirs aan de Vlietlaan zijn in het plan opgenomen, een concrte invulling van de toegankelijkheid van het trottoir voor alle bezoekers. Het eerste project zou de hoognodige herinrichting van de Vlietlaan zijn. Hier dient op korte termijn de riolering vervanging te worden en het is het meest efficiënt als gelijktijdig de inrichting van de laan aangepast wordt. Door de vertragende werking van de Raad t.o.v. de besluitvorming rond het KVC, gaat het er op lijken dat twee keer de straat op de schop zou moeten. Je kunt je voorstellen dat de aanwonenden, ondernemers en gebruikers van de Vlietlaan daar zeker niet bij gebaat zijn.

 

Aangezien we als ChristenUnie Gooise Meren vanaf het begin ons in alle details van het plan verdiept hebben, hebben we alle vertrouwen in de positieve werking van de uitvoering van het plan op:

de (winkel) beleving voor het centrum van Bussum. de toegenomen veiligheid voor alle verkeersdeelnemers in en rond het centrum van Bussum.

Hiervoor hebben we alle locaties van de in het plan genoemde aanpassingen uitvoerig bekeken en geobserveerd. Alternatieve routes bekeken en zelf gereden. Om beide bovengenoemde punten te realiseren is het noodzakelijk om compromissen te sluiten en knopen door te hakken.

Dat is wat het college heeft gedaan en waar we als ChristenUnie Gooise Meren steun over willen uitspreken.

Update 14-12-2017:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.Het verkeer komende vanaf de Kloosterweg, Meerweg en Olmenlaan kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren bijvoorbeeld besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die duidelijk hebben aangegeven voor de optie Optimale Veiligheid te zijn. Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. Snel bedachte oplossingen, die geen toegevoegde waarde ten opzicht van de verkeersveiligheid boden.  De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers wanneer deze volgens het plan heringericht gaat worden.Nog niet optimaal, maar wel beter.

Speerpunt voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018:

Partijen die opeens weer gaan roepen dat de lobby voor verdiepte ligging van het spoor weer krachtiger gevoerd moet worden, gaan we extra wijzen op de mogelijkheid om nu maatregelen te nemen om de Verkeersveiligheid bij de spoorwegovergangen in het centrum aanmerkelijk te vergroten. De komende 15-20 jaar gaat die verdiepte ligging er zeker niet komen aangezien het duidelijk uitgesproken is dat er zeker tot 2030 geen prioriteit is. Het is zeer de vraag of die prioriteit voor het landelijke MIRT programma er voor 2040 wel gaat komen. De sanering van de sporen bij Stations Naarden-Bussum in 2019 is een belangrijke stap in het verbeteren van de verkeersveiligheid. Minder sporen levert een kortere oversteek op. Sneller rijdende treinen een kortere dichtligtijd van de spoorbomen. Met name bij de spoorwegovergang aan de Comeniuslaan/Zwarteweg zal dit duidelijk te merken zijn.Het is aan de gemeente om noodzakelijk aanvullende maatregelen op de kruisingen met de Vlietlaan te nemen om het risico op vast komen te staan op de overweg echt te minimaliseren. Zonder aanpassingen blijft dat risico namelijk gewoon bestaan. Het verminderen van het aantal mogelijke verkeersstromen op de kruising levert voor alle weggebruikers een overzichtelijker verkeersbeeld. Belangrijk om de vele bijna aanrijdingen aanmerkelijk te verminderen.Geef elkaar de ruimte. Als ChristenUnie Gooise Meren willen we nu, op korte termijn maatregelen van de gemeente voor het realiseren van de benodigde verbetering van de verkeersveiligheid en niet misschien pas over 15-20 jaar. Wij gaan voor hoopvolle en realistische speerpunten. Hoopvol: de mogelijkheid om te verbeteren is voorgesteld door het college aan de gemeenteraad. Realistisch: het kan op korte termijn gerealiseerd worden.

Kaderplan Verkeer Centrum Bussum - ChristenUnie Gooise Meren steunt Raadsvoorstel van het College

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 14-12-2017 21:11

https://gooi-noord.christenunie.nl/k/n38730/news/view/1141073/660746/Schets Kaderplan Verkeer Centrum BussumBussum een modern tuindorp in het hart van ‘t Gooi …. van visie naar projecten. Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 – Project Centrummanagement “Even wegdromen……2020: een dag in het centrum van Bussum Ik kom aan op station Naarden-Bussum (dat inmiddels is omgedoopt tot Bussum-Naarden!). Ik stap op mijn OV-fiets en volg de duidelijke route richting centrum. Mijn fiets kan ik makkelijk kwijt in een van de vele fietsrekken of –stallingen. Ik loop een rondje door het centrum. Auto’s zijn er vrijwel niet te zien. Het centrum is klein, compact en autovrij. Er is een duidelijke bewegwijzering naar de parkeergarages.”

Een gebiedsvisie waar de verantwoordelijk wethouder in de inleiding aangeeft geschrokken te zijn van de weerstand tegen een eerder gepresenteerd plan. Net als het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum dat nu voorligt aan de gemeenteraad zullen er concrete voorstellen in hebben gestaan. Voorstellen die afgewogen gemaakt zijn met verschillende belanghebbenden en uitgangspunten van de gemeente Bussum. Inwoners en andere belanghebbenden vinden elkaar over het algemeen genomen redelijk eenvoudig zolang het over visies gaat. Zodra er concrete plannen worden voorgesteld gaan de eigenbelangen weer opspelen. Het gemeenschappelijke belang, de gemeenschappelijke visie lijkt opeens verdwenen te zijn als sneeuw voor de zon.

Is het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum namelijk niet de ruimtelijke invulling van de ‘Gebiedsvisie centrum – April 2012’ qua mobiliteit voor gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers direct in en om het centrum van Bussum. Een plan waar de focus vooral gelegd is bij het toegankelijker en beter bereikbaar maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. B.v. het éénvoudiger over kunnen steken voor met name fietsers en voetgangers, door het creëren van een ‘tussenstop’ bij de oversteekplaatsen op de wegen rond het centrum. De eerste versie van Kaderplan Verkeer Centrum Bussum zal eind 2015 net voor de start als fusiegemeente Gooise Meren op de plank zijn komen te liggen. Vervolgens lijkt de behandeling van het plan structureel gefrustreerd te worden door vertragende acties vanuit de gemeenteraad. Nu wordt er zelfs voorgesteld om de plannen weer door te schuiven tot na de verkiezingen. Die vertragingen zijn zeker niet in het belang van de inwoners, die maar moeten blijven wachten op een betere toegankelijkheid voor met name fietsers en voetgangers en een noodzakelijke verhoging van de veiligheid, doorstroom en overzichtelijkheid van de kruisingen bij de overwegen in het centrum voor alle verkeersdeelnemers. Uiteindelijk zullen die samen leiden tot kortere wachttijden bij de overwegen en aanzienlijk minder bijna ongelukken. Het realiseren van een visie, die met veel enthousiasme van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden Bussum verder vorm kan geven als een modern tuindorp laat nog steeds op zich wachten.

Het woud aan amendementen en moties dat is ingediend door verschillende raadsfracties mist in veel gevallen de uitgangspunten, samenhang en consistentie in de aanpassingen zoals die in het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum voorgesteld worden. Een kaderplan dat uitgaat van Veiligheid, Doorstroom, Bereikbaarheid en Leefbaarheid en wel in die volgorde in relatie tot de overwegen. Wat maakt dat er na alle inspraaksessies en participatietrajecten zoals een brede raadpleging en klankbordgroep voorstellen komen die o.a. niet in lijn zijn met de eerder door de raad aangenomen Gebiedsvisie centrum – April 2012 en Centrumplan van maart 2013?

Als ChristenUnie Gooise Meren sluiten we ons aan bij het Raadsvoorstel van het College, met 1 uitzondering: het ‘Buiten besluitvorming’ laten van de benodigde aanpassingen bij de overweg met de kruising Meerweg / Vlietlaan / Julianaplein. Met omdraaien rijrichting Veldweg. Het ‘Buiten besluitvorming’ laten zou alleen beperkt hoeven te worden tot het wel of niet voort laten bestaan van gebouw de Vonk en de loop en inrichting van de Kloosterweg. Als ChristenUnie Gooise Meren hebben we bewust deelgenomen aan de inspraaksessies om tijdig onze input te geven, in gesprek te zijn en de samenhang en consistentie binnen het hele plan te blijven bezien.

Uit: Risico-analyse-overwegen-gooilijn door ProRail/Sweco komt de maatregel om een toenemend risico van een incident op de overweg Generaal de la Reijlaan aanmerkelijk te verminderen: "Aanpassing van het kruispunt door éénrichtingverkeer op de Vlietlaan (naar de kruising toe)". Dat geldt ook voor de overweg bij de Meerweg: "Aanpassing van het kruispunt door éénrichtingverkeer op de Nassaulaan / Kloosterlaan (naar de kruising toe).”

Hoe lang willen we blijven onderschatten en ontkennen dat de Generaal de la Reijlaan, mede door de onoverzichtelijke en te drukke kruising achter de overweg (met name net voor sluiting en net na opening), in de top 10 van onveiligste overwegen van Nederland staat? Alleen het terugbrengen van 5 naar 2 sporen levert wel een heel belangrijke verbetering, maar is op zichzelf nog onvoldoende.

...

Vanwaar eigenlijk de focus op de toegankelijkheid per fiets en als voetganger?

Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 “3. Analyse: Bussum door de ogen van haar bewoners”

“Op het gebied van mobiliteit is er ook wat ontevredenheid. Er is te veel (doorgaand) verkeer, vinden een aantal bewoners. Ook de splitsing van Bussum door een spoorlijn wordt als vervelend ervaren. Het is een fysieke tweedeling en zorgt voor opstoppingen in het verkeer.”

“Een belangrijke kans voor Bussum is de gunstige ligging in de Randstad: dicht bij grote steden als Utrecht en Amsterdam, goede aansluiting op de snelweg, maar bovenal goed bereikbaar per trein.”

“Doorpakken op het thema duurzaamheid wordt daarom ook gezien als een belangrijke kans voor Bussum. Er is immers een treinverbinding, er is een compact centrum, alles is op fietsafstand en het groene karakter kan nog verder versterkt worden.”

“Ook de economische crisis en de teruglopende investeringsmogelijkheden van de overheid zijn een bedreiging voor de ontwikkeling van Bussum. Grote investeringen als een verdieping van het spoor, lijken daardoor op korte termijn weinig kans van slagen te hebben.”

“Bussumers staan met beide benen op de grond, vinden duurzaamheid belangrijk en nemen veelal gewoon de fiets.”

Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 “4. Deskundigen over de toekomst van winkelcentra”

“Uit het onderzoek blijkt dat gemeentes die investeren in kwaliteit van het winkelgebied hiervan de vruchten plukken. Gemeenten die niets doen of plannen op de lange baan schuiven ondervinden hiervan direct de consequenties: bewoners winkelen vaker in buurgemeenten die wel aantrekkelijk zijn. Het centrum zal in de toekomst ook niet alleen maar om het winkelen draaien. De aantrekkelijkheid van het centrum zal uit een combinatie van voorzieningen bestaan. Naast winkelen, zou er meer horeca moeten komen en wellicht ook andere publieksvoorzieningen op het gebied van kunst en cultuur. De afname van het winkeloppervlak betekent ook dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn. Adviseur Egbert Kalle betoogde bovendien dat parkeervoorzieningen niet de omzet van de winkels verhogen. De automobilisten blijken niet de grootste bijdrage te leveren aan de omzet en extra parkeerplaatsen of gratis parkeren trekken geen mensen naar de winkels. Sterker nog, winkelcentra die sterker inzetten op andere opties, zoals de fiets, blijken daarvan de vruchten te plukken, zo blijkt uit recent onderzoek .”

“Deskundigen benadrukken dat Bussum werk moet maken van beleving in het centrum.”

“Wie er graag komt, zal ook gebruik maken van de voorzieningen en dat zal positief uitwerken op winkel- en horecaomzetten in het centrum.”

Update 14-12-2017: 

De Vlietlaan als rode loper voor voetgangers en fietsers vanaf station Naarden-Bussum blijft een tweerichtingstoegangsweg tot het centrum voor automobilisten. Directe bereikbaarheid voor automobilisten gaat blijkbaar boven alles:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.Het verkeer vanaf deze kant kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die ook voor de Optimale Veiligheid optie zijn. Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers.Nog niet optimaal, maar beter.

Kaderplan Verkeer Centrum Bussum - ChristenUnie Gooise Meren steunt Raadsvoorstel van het College

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 14-12-2017 21:11

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1141073/928839/Schets Kaderplan Verkeer Centrum BussumBussum een modern tuindorp in het hart van ‘t Gooi …. van visie naar projecten. Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 – Project Centrummanagement “Even wegdromen……2020: een dag in het centrum van Bussum Ik kom aan op station Naarden-Bussum (dat inmiddels is omgedoopt tot Bussum-Naarden!). Ik stap op mijn OV-fiets en volg de duidelijke route richting centrum. Mijn fiets kan ik makkelijk kwijt in een van de vele fietsrekken of –stallingen. Ik loop een rondje door het centrum. Auto’s zijn er vrijwel niet te zien. Het centrum is klein, compact en autovrij. Er is een duidelijke bewegwijzering naar de parkeergarages.”

Een gebiedsvisie waar de verantwoordelijk wethouder in de inleiding aangeeft geschrokken te zijn van de weerstand tegen een eerder gepresenteerd plan. Net als het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum dat nu voorligt aan de gemeenteraad zullen er concrete voorstellen in hebben gestaan. Voorstellen die afgewogen gemaakt zijn met verschillende belanghebbenden en uitgangspunten van de gemeente Bussum. Inwoners en andere belanghebbenden vinden elkaar over het algemeen genomen redelijk eenvoudig zolang het over visies gaat. Zodra er concrete plannen worden voorgesteld gaan de eigenbelangen weer opspelen. Het gemeenschappelijke belang, de gemeenschappelijke visie lijkt opeens verdwenen te zijn als sneeuw voor de zon.

Is het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum namelijk niet de ruimtelijke invulling van de ‘Gebiedsvisie centrum – April 2012’ qua mobiliteit voor gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers direct in en om het centrum van Bussum. Een plan waar de focus vooral gelegd is bij het toegankelijker en beter bereikbaar maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. B.v. het éénvoudiger over kunnen steken voor met name fietsers en voetgangers, door het creëren van een ‘tussenstop’ bij de oversteekplaatsen op de wegen rond het centrum. De eerste versie van Kaderplan Verkeer Centrum Bussum zal eind 2015 net voor de start als fusiegemeente Gooise Meren op de plank zijn komen te liggen. Vervolgens lijkt de behandeling van het plan structureel gefrustreerd te worden door vertragende acties vanuit de gemeenteraad. Nu wordt er zelfs voorgesteld om de plannen weer door te schuiven tot na de verkiezingen. Die vertragingen zijn zeker niet in het belang van de inwoners, die maar moeten blijven wachten op een betere toegankelijkheid voor met name fietsers en voetgangers en een noodzakelijke verhoging van de veiligheid, doorstroom en overzichtelijkheid van de kruisingen bij de overwegen in het centrum voor alle verkeersdeelnemers. Uiteindelijk zullen die samen leiden tot kortere wachttijden bij de overwegen en aanzienlijk minder bijna ongelukken. Het realiseren van een visie, die met veel enthousiasme van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden Bussum verder vorm kan geven als een modern tuindorp laat nog steeds op zich wachten.

Het woud aan amendementen en moties dat is ingediend door verschillende raadsfracties mist in veel gevallen de uitgangspunten, samenhang en consistentie in de aanpassingen zoals die in het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum voorgesteld worden. Een kaderplan dat uitgaat van Veiligheid, Doorstroom, Bereikbaarheid en Leefbaarheid en wel in die volgorde in relatie tot de overwegen. Wat maakt dat er na alle inspraaksessies en participatietrajecten zoals een brede raadpleging en klankbordgroep voorstellen komen die o.a. niet in lijn zijn met de eerder door de raad aangenomen Gebiedsvisie centrum – April 2012 en Centrumplan van maart 2013?

Als ChristenUnie Gooise Meren sluiten we ons aan bij het Raadsvoorstel van het College, met 1 uitzondering: het ‘Buiten besluitvorming’ laten van de benodigde aanpassingen bij de overweg met de kruising Meerweg / Vlietlaan / Julianaplein. Met omdraaien rijrichting Veldweg. Het ‘Buiten besluitvorming’ laten zou alleen beperkt hoeven te worden tot het wel of niet voort laten bestaan van gebouw de Vonk en de loop en inrichting van de Kloosterweg. Als ChristenUnie Gooise Meren hebben we bewust deelgenomen aan de inspraaksessies om tijdig onze input te geven, in gesprek te zijn en de samenhang en consistentie binnen het hele plan te blijven bezien.

Uit: Risico-analyse-overwegen-gooilijn door ProRail/Sweco komt de maatregel om een toenemend risico van een incident op de overweg Generaal de la Reijlaan aanmerkelijk te verminderen: "Aanpassing van het kruispunt door éénrichtingverkeer op de Vlietlaan (naar de kruising toe)". Dat geldt ook voor de overweg bij de Meerweg: "Aanpassing van het kruispunt door éénrichtingverkeer op de Nassaulaan / Kloosterlaan (naar de kruising toe).”

Hoe lang willen we blijven onderschatten en ontkennen dat de Generaal de la Reijlaan, mede door de onoverzichtelijke en te drukke kruising achter de overweg (met name net voor sluiting en net na opening), in de top 10 van onveiligste overwegen van Nederland staat? Alleen het terugbrengen van 5 naar 2 sporen levert wel een heel belangrijke verbetering, maar is op zichzelf nog onvoldoende.

...

Vanwaar eigenlijk de focus op de toegankelijkheid per fiets en als voetganger?

Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 “3. Analyse: Bussum door de ogen van haar bewoners”

“Op het gebied van mobiliteit is er ook wat ontevredenheid. Er is te veel (doorgaand) verkeer, vinden een aantal bewoners. Ook de splitsing van Bussum door een spoorlijn wordt als vervelend ervaren. Het is een fysieke tweedeling en zorgt voor opstoppingen in het verkeer.”

“Een belangrijke kans voor Bussum is de gunstige ligging in de Randstad: dicht bij grote steden als Utrecht en Amsterdam, goede aansluiting op de snelweg, maar bovenal goed bereikbaar per trein.”

“Doorpakken op het thema duurzaamheid wordt daarom ook gezien als een belangrijke kans voor Bussum. Er is immers een treinverbinding, er is een compact centrum, alles is op fietsafstand en het groene karakter kan nog verder versterkt worden.”

“Ook de economische crisis en de teruglopende investeringsmogelijkheden van de overheid zijn een bedreiging voor de ontwikkeling van Bussum. Grote investeringen als een verdieping van het spoor, lijken daardoor op korte termijn weinig kans van slagen te hebben.”

“Bussumers staan met beide benen op de grond, vinden duurzaamheid belangrijk en nemen veelal gewoon de fiets.”

Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 “4. Deskundigen over de toekomst van winkelcentra”

“Uit het onderzoek blijkt dat gemeentes die investeren in kwaliteit van het winkelgebied hiervan de vruchten plukken. Gemeenten die niets doen of plannen op de lange baan schuiven ondervinden hiervan direct de consequenties: bewoners winkelen vaker in buurgemeenten die wel aantrekkelijk zijn. Het centrum zal in de toekomst ook niet alleen maar om het winkelen draaien. De aantrekkelijkheid van het centrum zal uit een combinatie van voorzieningen bestaan. Naast winkelen, zou er meer horeca moeten komen en wellicht ook andere publieksvoorzieningen op het gebied van kunst en cultuur. De afname van het winkeloppervlak betekent ook dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn. Adviseur Egbert Kalle betoogde bovendien dat parkeervoorzieningen niet de omzet van de winkels verhogen. De automobilisten blijken niet de grootste bijdrage te leveren aan de omzet en extra parkeerplaatsen of gratis parkeren trekken geen mensen naar de winkels. Sterker nog, winkelcentra die sterker inzetten op andere opties, zoals de fiets, blijken daarvan de vruchten te plukken, zo blijkt uit recent onderzoek .”

“Deskundigen benadrukken dat Bussum werk moet maken van beleving in het centrum.”

“Wie er graag komt, zal ook gebruik maken van de voorzieningen en dat zal positief uitwerken op winkel- en horecaomzetten in het centrum.”

Update 14-12-2017: 

De Vlietlaan als rode loper voor voetgangers en fietsers vanaf station Naarden-Bussum blijft een tweerichtingstoegangsweg tot het centrum voor automobilisten. Directe bereikbaarheid voor automobilisten gaat blijkbaar boven alles:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.Het verkeer vanaf deze kant kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die ook voor de Optimale Veiligheid optie zijn. Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers.Nog niet optimaal, maar beter.

Kaderplan Verkeer Centrum Bussum - ChristenUnie Gooise Meren steunt Raadsvoorstel van het College

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks Gooise Meren 14-12-2017 21:11

https://gooisemeren.christenunie.nl/k/n35766/news/view/1141073/600238/Schets Kaderplan Verkeer Centrum BussumBussum een modern tuindorp in het hart van ‘t Gooi …. van visie naar projecten. Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 – Project Centrummanagement “Even wegdromen……2020: een dag in het centrum van Bussum Ik kom aan op station Naarden-Bussum (dat inmiddels is omgedoopt tot Bussum-Naarden!). Ik stap op mijn OV-fiets en volg de duidelijke route richting centrum. Mijn fiets kan ik makkelijk kwijt in een van de vele fietsrekken of –stallingen. Ik loop een rondje door het centrum. Auto’s zijn er vrijwel niet te zien. Het centrum is klein, compact en autovrij. Er is een duidelijke bewegwijzering naar de parkeergarages.”

Een gebiedsvisie waar de verantwoordelijk wethouder in de inleiding aangeeft geschrokken te zijn van de weerstand tegen een eerder gepresenteerd plan. Net als het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum dat nu voorligt aan de gemeenteraad zullen er concrete voorstellen in hebben gestaan. Voorstellen die afgewogen gemaakt zijn met verschillende belanghebbenden en uitgangspunten van de gemeente Bussum. Inwoners en andere belanghebbenden vinden elkaar over het algemeen genomen redelijk eenvoudig zolang het over visies gaat. Zodra er concrete plannen worden voorgesteld gaan de eigenbelangen weer opspelen. Het gemeenschappelijke belang, de gemeenschappelijke visie lijkt opeens verdwenen te zijn als sneeuw voor de zon.

Is het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum namelijk niet de ruimtelijke invulling van de ‘Gebiedsvisie centrum – April 2012’ qua mobiliteit voor gemotoriseerd verkeer, fietsers en voetgangers direct in en om het centrum van Bussum. Een plan waar de focus vooral gelegd is bij het toegankelijker en beter bereikbaar maken van het centrum voor met name fietsers en voetgangers. B.v. het éénvoudiger over kunnen steken voor met name fietsers en voetgangers, door het creëren van een ‘tussenstop’ bij de oversteekplaatsen op de wegen rond het centrum. De eerste versie van Kaderplan Verkeer Centrum Bussum zal eind 2015 net voor de start als fusiegemeente Gooise Meren op de plank zijn komen te liggen. Vervolgens lijkt de behandeling van het plan structureel gefrustreerd te worden door vertragende acties vanuit de gemeenteraad. Nu wordt er zelfs voorgesteld om de plannen weer door te schuiven tot na de verkiezingen. Die vertragingen zijn zeker niet in het belang van de inwoners, die maar moeten blijven wachten op een betere toegankelijkheid voor met name fietsers en voetgangers en een noodzakelijke verhoging van de veiligheid, doorstroom en overzichtelijkheid van de kruisingen bij de overwegen in het centrum voor alle verkeersdeelnemers. Uiteindelijk zullen die samen leiden tot kortere wachttijden bij de overwegen en aanzienlijk minder bijna ongelukken. Het realiseren van een visie, die met veel enthousiasme van inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden Bussum verder vorm kan geven als een modern tuindorp laat nog steeds op zich wachten.

Het woud aan amendementen en moties dat is ingediend door verschillende raadsfracties mist in veel gevallen de uitgangspunten, samenhang en consistentie in de aanpassingen zoals die in het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum voorgesteld worden. Een kaderplan dat uitgaat van Veiligheid, Doorstroom, Bereikbaarheid en Leefbaarheid en wel in die volgorde in relatie tot de overwegen. Wat maakt dat er na alle inspraaksessies en participatietrajecten zoals een brede raadpleging en klankbordgroep voorstellen komen die o.a. niet in lijn zijn met de eerder door de raad aangenomen Gebiedsvisie centrum – April 2012 en Centrumplan van maart 2013?

Als ChristenUnie Gooise Meren sluiten we ons aan bij het Raadsvoorstel van het College, met 1 uitzondering: het ‘Buiten besluitvorming’ laten van de benodigde aanpassingen bij de overweg met de kruising Meerweg / Vlietlaan / Julianaplein. Met omdraaien rijrichting Veldweg. Het ‘Buiten besluitvorming’ laten zou alleen beperkt hoeven te worden tot het wel of niet voort laten bestaan van gebouw de Vonk en de loop en inrichting van de Kloosterweg. Als ChristenUnie Gooise Meren hebben we bewust deelgenomen aan de inspraaksessies om tijdig onze input te geven, in gesprek te zijn en de samenhang en consistentie binnen het hele plan te blijven bezien.

Uit: Risico-analyse-overwegen-gooilijn door ProRail/Sweco komt de maatregel om een toenemend risico van een incident op de overweg Generaal de la Reijlaan aanmerkelijk te verminderen: "Aanpassing van het kruispunt door éénrichtingverkeer op de Vlietlaan (naar de kruising toe)". Dat geldt ook voor de overweg bij de Meerweg: "Aanpassing van het kruispunt door éénrichtingverkeer op de Nassaulaan / Kloosterlaan (naar de kruising toe).”

Hoe lang willen we blijven onderschatten en ontkennen dat de Generaal de la Reijlaan, mede door de onoverzichtelijke en te drukke kruising achter de overweg (met name net voor sluiting en net na opening), in de top 10 van onveiligste overwegen van Nederland staat? Alleen het terugbrengen van 5 naar 2 sporen levert wel een heel belangrijke verbetering, maar is op zichzelf nog onvoldoende.

...

Vanwaar eigenlijk de focus op de toegankelijkheid per fiets en als voetganger?

Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 “3. Analyse: Bussum door de ogen van haar bewoners”

“Op het gebied van mobiliteit is er ook wat ontevredenheid. Er is te veel (doorgaand) verkeer, vinden een aantal bewoners. Ook de splitsing van Bussum door een spoorlijn wordt als vervelend ervaren. Het is een fysieke tweedeling en zorgt voor opstoppingen in het verkeer.”

“Een belangrijke kans voor Bussum is de gunstige ligging in de Randstad: dicht bij grote steden als Utrecht en Amsterdam, goede aansluiting op de snelweg, maar bovenal goed bereikbaar per trein.”

“Doorpakken op het thema duurzaamheid wordt daarom ook gezien als een belangrijke kans voor Bussum. Er is immers een treinverbinding, er is een compact centrum, alles is op fietsafstand en het groene karakter kan nog verder versterkt worden.”

“Ook de economische crisis en de teruglopende investeringsmogelijkheden van de overheid zijn een bedreiging voor de ontwikkeling van Bussum. Grote investeringen als een verdieping van het spoor, lijken daardoor op korte termijn weinig kans van slagen te hebben.”

“Bussumers staan met beide benen op de grond, vinden duurzaamheid belangrijk en nemen veelal gewoon de fiets.”

Uit: Gebiedsvisie centrum – April 2012 “4. Deskundigen over de toekomst van winkelcentra”

“Uit het onderzoek blijkt dat gemeentes die investeren in kwaliteit van het winkelgebied hiervan de vruchten plukken. Gemeenten die niets doen of plannen op de lange baan schuiven ondervinden hiervan direct de consequenties: bewoners winkelen vaker in buurgemeenten die wel aantrekkelijk zijn. Het centrum zal in de toekomst ook niet alleen maar om het winkelen draaien. De aantrekkelijkheid van het centrum zal uit een combinatie van voorzieningen bestaan. Naast winkelen, zou er meer horeca moeten komen en wellicht ook andere publieksvoorzieningen op het gebied van kunst en cultuur. De afname van het winkeloppervlak betekent ook dat er minder parkeerplaatsen nodig zijn. Adviseur Egbert Kalle betoogde bovendien dat parkeervoorzieningen niet de omzet van de winkels verhogen. De automobilisten blijken niet de grootste bijdrage te leveren aan de omzet en extra parkeerplaatsen of gratis parkeren trekken geen mensen naar de winkels. Sterker nog, winkelcentra die sterker inzetten op andere opties, zoals de fiets, blijken daarvan de vruchten te plukken, zo blijkt uit recent onderzoek .”

“Deskundigen benadrukken dat Bussum werk moet maken van beleving in het centrum.”

“Wie er graag komt, zal ook gebruik maken van de voorzieningen en dat zal positief uitwerken op winkel- en horecaomzetten in het centrum.”

Update 14-12-2017: 

De Vlietlaan als rode loper voor voetgangers en fietsers vanaf station Naarden-Bussum blijft een tweerichtingstoegangsweg tot het centrum voor automobilisten. Directe bereikbaarheid voor automobilisten gaat blijkbaar boven alles:

Het Kaderplan Verkeer Centrum Bussum (KVC) is aangenomen, maar:

Er is een amendement aangenomen dat de optie Optimale Veiligheid schrapt uit het KVC en een nieuw ontwerp vraagt voor de kruising Vlietlaan/Generaal de la Reijlaan/Stationsweg. De randvoorwaarde is daarbij gesteld dat de Vlietlaan 2-richtingsverkeer moet blijven op de kruising. Terwijl als het plan goed uitgevoerd wordt er juist meer verkeer vanaf de Kloosterweg en Meerweg door de Vlietlaan gaat rijden. Zeker door voor beide kruisingen met de Vlietlaan voor de optie Optimale Veiligheid te kiezen.Het verkeer vanaf deze kant kan ook makkelijker parkeren, mochten ze tijdens het passeren besluiten één van de winkels naast het Julianaplein te willen bezoeken. Daar is echt goed over nagedacht.Weg mogelijkheid om een aanmerkelijke verbetering qua Verkeesveiligheid, overzichtelijkheid en doorstroom op de kruising te realiseren. Reden: de directe bereikbaarheid van de winkels aan de Vlietlaan voor automobilisten vanaf de Generaal de la Reijlaan en Nieuw 's Gravenlandseweg gaat boven alles. Er ligt zelfs een voorstel om op termijn de kruising nog onoverzichtelijker en nog onveiliger te maken door een voorsorteerstrook voor rechtsaf op de overweg te maken. Struisvogelpolitiek qua Verkeersveiligheid bij overwegen noemen we dat.Respect voor GroenLinks en Gewoon Gooise Meren die ook voor de Optimale Veiligheid optie zijn. Het woud van overige amendementen en moties zijn terecht weggestemd. De kruising Vlietlaan/Meerweg/Julianaplein wordt wel een stuk overzichtelijker en veiliger voor alle verkeersdeelnemers.Nog niet optimaal, maar beter.

Wie vraagt zich dat soms ook niet ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SP PvdA Gooise Meren 29-09-2017 12:55

Wie vraagt zich dat soms ook niet af... Lees het antwoord van Gert-Jan Segers in dit geval.

Gert-Jan SegersMaandag kwam het ...

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks D66 VVD CDA Gooise Meren 17-05-2017 21:55

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.