Nieuws van D66 in Houten over GroenLinks inzichtelijk

9 documenten

Collegebesluit Windpark Houten is onnavolgbaar

D66 D66 GroenLinks Houten 19-02-2019 23:50

Het ideaal voor Windpark Houten: maximale opbrengst en minimale geluidsbelasting. In juli 2017 stemde vrijwel de gehele Houtense gemeenteraad voor een motie die het college opriep om te onderzoeken of een speciaal draaiprogramma de geluidsbelasting voor de omgeving nog verder zou kunnen terugdringen. Van half april tot half juli 2018 is volgens dit speciale draaiprogramma gedraaid en inmiddels zijn de resultaten van het door de Universiteit Utrecht uitgevoerde onderzoek naar dit speciale draaiprogramma bekend.

Met een gelijk ervaren geluidsoverlast én een flink verhoogde energieproductie tijdens het speciale draaiprogramma is de oorspronkelijke doelstelling bereikt: maximale energieopbrengst, minimale geluidsbelasting. Een mooie stap naar een duurzamer Houten. Uit de metingen blijkt dat gedurende de proefperiode van drie maanden 33% meer energie is geproduceerd.

Alle 862 huishoudens binnen een straal van 1000 meter rond het windpark zijn door de Universiteit Utrecht uitgenodigd voor een belevingsonderzoek. Ruim 25% van de huishoudens (220 respondenten) deed mee aan de enquête. De meting ná de proef moest antwoord geven op de vraag of de ervaren geluidshinder in de proefperiode met het speciale draaiprogramma kleiner of groter was geworden. De Universiteit Utrecht concludeert dat tijdens dit speciale programma de ervaren geluidshinder als geheel niet is toegenomen, maar ook niet is afgenomen, dit geldt ook voor de nachtelijke uren.

De verbazing bij D66 Houten was dan ook groot toen namens het college wethouder De Groot (GroenLinks) het besluit nam het oude draaiprogramma te willen handhaven. Zij baseert dit besluit op enkele huishoudens die heel dicht bij de windmolens wonen en wel een toename van geluidshinder hebben ervaren. Ook baseert zij zich uitsluitend op de ervaren geluidshinder die als geheel gelijk gebleven is.

D66 zal daarom in de komende raadsvergadering een amendement indienen met als doel dat de maatwerkvoorschriften op basis van het speciale draaiprogramma worden aangepast. De beoogde aangepaste maatwerkvoorschriften leiden tot meer energieopbrengst, minder geluidsoverlast en betere bescherming van onze inwoners. D66 vreest dat als de huidige maatwerkvoorschriften gehandhaafd worden, deze door Eneco of andere partijen aangevochten worden bij de rechter. Onze bewoners staan dan met lege handen.

Terugblik op 2018

D66 D66 GroenLinks SGP CDA PvdA Houten 31-12-2018 09:46

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart stemden in Houten ruim 2.600 inwoners op D66. Na de vorming van het nieuwe college bleek voor ons een rol weggelegd in de oppositie. Onze invloed lijkt daardoor misschien afgenomen, maar in de praktijk valt dat erg mee. Doordat we ons goed kunnen vinden in de hoofdlijnen van het collegeprogramma, kunnen we een constructieve bijdrage leveren in de gemeenteraad. Een rol die goed bij ons past. We richten ons vooral op onderwerpen die voor ons ambitieuzer moeten. Daarbij werken we graag samen met andere partijen in de gemeenteraad. En daar boeken we regelmatig succes. Een paar voorbeelden:

Jongeren: meer inspraak voor jongeren in de lokale politiek is voor ons een belangrijk speerpunt. Samen met de SGP hebben we een motie ingediend om jongeren zo breed mogelijk te betrekken bij gemeentelijk beleid. Deze motie werd door de hele raad omarmd.

Cultuur: samen met de PvdA hebben we ervoor gezorgd dat de komende jaren geld beschikbaar blijft voor laagdrempelige evenementen zoals Gluren bij de Buren, de Cultuurnacht en Loeren bij de Boeren. Het college had hier vanaf 2020 geen middelen meer voor gereserveerd. Het voorstel kreeg een ruime meerderheid in de raad.

LHBTI’s: samen met GroenLinks hebben we het college opgeroepen om meer aandacht te geven aan de positie van Houtense LHBTI’s. Met de ondertekening van het regenboog stembusakkoord van het COC hadden we al beloofd om ons in te zetten voor de veiligheid en acceptatie van LHBTI’s in Houten. De motie kreeg de grootst mogelijke meerderheid in de raad.

Jeugdzorg: samen met het CDA hebben we het college de opdracht gegeven om de raad beter te informeren over de uitvoering van de jeugdzorg.  We kregen de steun van de volledige raad en het college heeft dit voortvarend opgepakt.

Naast concrete verbetervoorstellen vragen we regelmatig aandacht voor onderwerpen die landelijk of lokaal actueel zijn. Denk bijvoorbeeld aan de verkeersveiligheid van fietsers, de integratie van statushouders, aandacht voor onze inwoners die extra zorg nodig hebben, passend onderwijs of initiatieven om een gezonde leefstijl te stimuleren. Zo beïnvloeden we de beelden in de raad en de agenda van het college. Het is goed om te zien dat de lokale democratie werkt en de samenwerking met andere partijen ook daadwerkelijk mooie resultaten oplevert.

Uit bovenstaande punten blijkt al dat onze fractie actief uit de startblokken is gesprongen. Helaas geldt dat niet voor het college. Inwonersparticipatie moet een belangrijk kroonjuweel worden van dit college, maar sinds de start hebben we nog niets gezien van de zogenaamde samenlevingsagenda. Ook op het onderwerp klimaat is nog geen beweging: het klimaatplan is uitgesteld naar volgend jaar. Terwijl er op dat vlak juist veel moet gebeuren. En ook het vervolg op de stedenbouwkundige verkenning zal pas in 2019 vorm krijgen. Terwijl het steeds lastiger wordt om passende woonruimte te vinden. Wat ons betreft zijn de wittebroodsweken van het college allang voorbij, het is tijd voor actie. In de afgelopen maanden hebben wij in ieder geval aangetoond dat we er klaar voor zijn!

“Maak werk van het regenboog stembusakkoord, samen met de LHBTI-gemeenschap”

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Houten 12-12-2018 09:53

Tijdens de raadsvergadering van 11 december werd een gezamenlijk motie ingediend door GroenLinks, D66, PvdA, VVD, CDA, ITH en HA!, die het college oproept handen en voeten te geven aan het ‘regenboog stembusakkoord’, in samenwerking met de LHBTI-gemeenschap. De motie werd aangenomen met 27 stemmen voor en 2 stemmen tegen. De motie is tot stand gekomen na een goede samenwerking van verschillende partijen in de afgelopen maand. Hieronder leest u de inbreng van D66 fractievoorzitter Marcel van Gooswilligen rond deze motie.

Voorzitter, geachte aanwezigen,

Begin dit jaar waren we met een groep raadsleden op bezoek bij het LHBT café in Houten. We hadden daar gesprekken met de jongeren en het werd me die avond duidelijk dat acceptatie van Houtense LHBTI’s nog niet vanzelfsprekend is. De jonge mensen hadden praktische ideeën hoe verbeteringen kunnen worden bereikt. Maar het werd ook duidelijk dat ze geen logische plek hadden om die ideeën met elkaar en met de buitenwereld te delen.

Kort na die avond bij het LHBT café werden alle politieke partijen in Houten benaderd door het COC om voor de verkiezingen een stembusakkoord te tekenen. Daarmee verklaarden de ondertekenaars dat ze zich zouden inspannen om concrete maatregelen uit te voeren op het gebied van LHBTI-emancipatie. Dat stembusakkoord werd door vijf lokale partijen ondertekend: PvdA, GroenLinks, VVD, CDA en natuurlijk ook mijn eigen D66. Het bijzondere van dat stembusakkoord was dat er veel onderwerpen vanuit het LHBT café in terugkwamen. Het akkoord geeft concreet invulling aan het inclusieve beleid dat we in Houten voorstaan. Dat gaf het voor mij extra betekenis en kracht.

Kort samengevat staan er in het akkoord vijf doelen centraal:

1 Neem LHBTI’s expliciet mee in het inclusieve beleid en stimuleer en ondersteun ze.

2 Bevorder de veiligheid van LHBTI’s en pak discriminatie aan.

3 Zorg ervoor dat jonge LHBTI’s zich veilig en prettig voelen, niet alleen op school maar ook daarbuiten.

4 Ondersteun extra kwetsbare groepen, zoals religieuze en biculturele LHBTI’s, asielzoekers, ouderen en transgender personen. Vraag op gemeentelijke formulieren zo min mogelijk naar “geslacht”.

5 Bevorder de zichtbaarheid en daarmee de acceptatie. Onder andere door evenementen te organiseren en foto’s van LHBTI’s te tonen in gemeentelijke folders en fotomateriaal.

De vijf partijen van het stembusakkoord komen nu met een motie om invulling te geven aan het stembusakkoord. En ook ITH en Houten Anders! hebben zich daar bij aangesloten. Als eerste vragen we het college om inzichtelijk te maken wat het staande beleid is voor onze Houtense LHBTI’s. Als tweede vragen we het college om inzichtelijk te maken hoe invulling gaat worden gegeven aan de punten uit het regenboog stembusakkoord. Als derde vragen we het college om vooral de Houtense LHBTI gemeenschap te betrekken bij het beleid.

We zijn ervan overtuigd dat we met deze motie de zichtbaarheid en acceptatie van de Houtense LHBTI’s vergroten. Nu en in de toekomst. En dat ze daarmee meer ruimte krijgen om zichzelf te zijn, gezonder en veiliger.

Ik sluit graag af met een quote van een Houtense inwoner. Deze jonge man benaderde begin dit jaar de fracties in deze raad met een brandbrief. Een vriend van hem, een transgender, had kort daarvoor zelfmoord gepleegd. Hij vertelt over de moeite die LHBT’ers hebben om uit de kast te komen. En de hoge zelfmoordcijfers onder LHBT’ers.

Hij sluit af met de volgende tekst:

“Deze getallen maken mij verdrietig, bang, machteloos en radeloos. Het weinige wat ik voor mijn gevoel kan doen is helpen om LHBT-jongeren te laten zien dat ze gehoord en gezien worden. Ik hoop dat u daar in de Houtense politiek ook het een en ander aan kan doen. Dit kan op meerdere manieren en ik doe dat door het LHBT-café te helpen organiseren waar jongeren verhalen kunnen delen, vragen kunnen stellen en steun kunnen ervaren. Ik hoop dat u als politieke partijen een eigen manier vindt om er te zijn voor deze jongeren. Dat kan door in gesprek te gaan, of door te verwijzen naar het LHBT-café of te vertellen over de GSA in de Heemlanden. Om hen zo te laten weten dat er veilige plekken zijn in Houten waar ze welkom zijn zoals ze zijn. Ik hoop dat u LHBT’ers laat weten en laat zien dat ze niet alleen zijn en dat ze het niet alleen hoeven te doen.” 

D66: aandacht voor kwetsbaren, samenwerking met inwoners en solide financieel beleid

D66 D66 GroenLinks SGP PvdA Houten 19-09-2018 15:33

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 18 september werd het collegeprogramma 2018 – 2022 behandeld. Hieronder leest u de inbreng van fractievoorzitter Marcel van Gooswilligen in dit debat.

Voorzitter, geachte aanwezigen,

Het collegeprogramma ziet er op het eerste gezicht goed uit. D66 herkent zich in de belangrijkste ambities van dit college. Er zijn te weinig passende woningen voor onze jongeren en ouderen, dus we moeten weer gaan bouwen. We hebben steeds meer overlast door het veranderende klimaat, daarom gaan we hard werken aan een energieneutraal Houten. Om Houten leefbaar te houden, moeten we er voor zorgen dat iedereen mee kan doen. En ook wij zien graag dat inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties meedenken over de toekomst van Houten.

Toch ging bij ons de vlag nog niet uit. We hebben drie zorgen:

1 Heeft dit college voldoende oog voor de kwetsbaren in onze samenleving? Hebben we zorg om elkaar? En zorgen we voor elkaar? Sommige inwoners verdienen extra hulp, en dat moeten we dan ook met elkaar regelen. Is het college bereid hier voldoende geld aan uit te geven? Dit is moeilijk uit de plannen te halen en daarom zijn wij bang dat dit onvoldoende aandacht krijgt.

2 Hoe gaat het college samenwerken met onze inwoners? Krijgen die inwoners ook echt invloed op de plannen? En krijgen die inwoners dan ook het geld om daar zelf inhoud aan te geven? Overleggen met ondernemers en belangengroepen is hartstikke goed. En meer ambtenaren die beleid gaan maken en uitvoering gaan regisseren is ook niet perse verkeerd. Maar samenwerken met onze inwoners is toch echt iets anders. D66 zou graag meer geld uitgeven aan kansrijke en succesvolle initiatieven van onze inwoners. Initiatieven die aansluiten bij de ambities van dit college. Dat heeft namelijk veel meer effect.

3 Gaat dit college een solide financieel beleid voeren? Tijdens de vorige raadsvergadering hebben we gediscussieerd over de beklemde algemene reserve. Voor D66 is het belangrijk dat we voldoende middelen achter de hand hebben om een volgende crisis door te komen zonder harde noodgrepen. Die gaan tijdens zo’n crisis namelijk extreem veel pijn doen, vooral bij kwetsbare groepen. Dat willen we voorkomen. De vier coalitiepartijen wilden voor de komende jaren meer ruimte om beleid te maken. Meerdere keren werd gezegd dat het echt niet de bedoeling was om hier meteen gebruik van te maken. Wat schetst onze verbazing: bij de eerstvolgende raadsvergadering blijkt dat toch al te gebeuren! De fractievoorzitter van GroenLinks gelooft dat er geen crisis meer komt, dus die ziet het nut van een buffer niet in. Van de andere drie partijen had ik echt meer discipline verwacht. Ik houd mijn hart vast voor de komende jaren.

D66 is een constructieve partij. Wij gaan actief meedenken met het college over invulling van het beleid. En dat gaan we doen in dialoog met bewoners, belangenorganisaties, ondernemers en met het college. Vanuit de dialoog hadden wij nog schriftelijke vragen gesteld aan het college. Helaas vonden we even geen luisterend oor. Daarom stellen we nu alsnog de 10 belangrijkste vragen:

1 De route naar de samenlevingsagenda is nog onduidelijk. Wanneer gaan we met elkaar om de tafel zitten om procesafspraken te maken zodat we weten wat we mogen verwachten van het college?

2 Is het college bereid om met de inwoners rondom de Goyerbrug te overleggen wat zij nodig hebben om hun waardevolle inbreng te leveren? Denk bijvoorbeeld aan een eigen adviesbudget zoals al in de expertmeetings werd geadviseerd en ook door de inwoners zelf werd gevraagd? En verwacht het college dat er een zorgvuldig communicatie- en participatietraject kan worden doorlopen binnen de wettelijke beslistermijn voor de vergunningsaanvraag van 6 maanden? Graag duidelijkheid hierover.

3 Wat is de ambitie voor het aantal nieuwe woningen voor deze collegeperiode? We gaan harder dan gepland, en ik neem aan dat we niet stoppen als we in deze collegeperiode al het geplande aantal van 1.800 woningen voor het jaar 2025 hebben bereikt. Kunnen we erop rekenen dat het college doorzet?

4 In het coalitieakkoord werd ingezet op verbeterde bus- en treinverbindingen in en rond de nachtelijke uren. In het collegeprogramma is dit verder niet benoemd. Wat is de inzet van het college op dit punt?

5 In het voorjaar van 2019 komt het college met een bestedingsplan voor de 1 miljoen voor mobiliteit. Bent u het met ons eens dat een groot deel hiervan moet worden ingezet voor duurzame mobiliteit?

6 Het fietspad naar de Goyerbrug wordt niet genoemd in het akkoord en het programma. Graag de bevestiging dat de prioriteit hiervan niet is gewijzigd.

7 Wat is de overkoepelende visie van het college op gezondheid en gezondheidsbevordering? Vooral voor jongeren en ouderen?

8 Er wordt aandacht en geld besteed aan schoolgebouwen. We zien geen ambities om een doorgaande leerlijn te stimuleren, bijvoorbeeld door IKC’s en brede scholen. Bij huisvesting is dit juist belangrijk. Graag verduidelijking.

9 Er gaat meer geld naar de bibliotheek. Eerder gaf de wethouder nadrukkelijk aan dat geld op basis van afspraken over het productenboek zou worden ingezet. Wat ons betreft een logische volgorde. Welke afspraken zijn hier nu over gemaakt?

10 Er wordt een initiatievenbudget van 100K opgenomen. Welk deel hiervan gaat daadwerkelijk terechtkomen bij onze inwoners, de verenigingen en de personen die hun ziel en zaligheid geven om Houten mooier te maken?

Tot zover onze vragen.

Tot slot: ondernemende inwoners verdienen volgens D66 extra ruimte en aandacht. Daarom hebben wij meegewerkt aan de motie van de PvdA over het evenementenfonds. Evenementen leveren een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van Houten en initiatiefnemers verdienen een steuntje in de rug. Ook ondernemende jongeren verdienen volgens D66 extra ruimte en aandacht. Daarom hebben wij samen met de SGP een motie voorbereid over de inbreng van jongeren in de Houtense politiek. Omdat dit onderwerp een belangrijke persoonlijke motivatie is van Jaap Staman om de politiek in te gaan, geef ik hem tot slot graag zelf het woord om deze motie toe te lichten.

Windmolenrel opgehelderd

D66 D66 GroenLinks CDA Houten 29-06-2018 11:12

De passages over de windmolens zijn gisteren gepubliceerd. Hiermee hebben CDA, GroenLinks en ITH gehoor gegeven aan het verzoek van D66 om openheid over de windmolenkwestie. In combinatie met de schriftelijke toelichting van de informateur is nu duidelijk wat er door partijen over die windmolens is besproken. Dat is winst voor inwoners en raad.

ITH beweerde in de raadsvergadering van 12 juni dat van GroenLinks de maatwerkvoorschriften coûte que coûte van tafel moesten. Toen GroenLinks dit ontkende, heeft ITH bij herhaling de suggestie gewekt dat GroenLinks hierover niet de waarheid sprak. Uit de verslagen en de toelichting van de formateur blijkt nu dat ITH een onjuist beeld heeft gecreëerd. GroenLinks is ten onrechte in een kwaad daglicht gesteld. D66 is blij dat de kwestie nu opgehelderd is.

De vrijgegeven passages geven overigens een interessant kijkje in de politieke keuken. ITH zei volmondig ja tegen een tweede windmolenpark. Sterker nog, ze waren zelfs bereid om meer windmolens te plaatsen dan nu gepland. ITH stelde daarbij als voorwaarde dat één van de bestaande windmolens verplaatst moest worden. Dat CDA en GroenLinks zich afvroegen of deze draai door de achterban van ITH zou worden geaccepteerd, lijkt niet onredelijk. Het actieve verzet tegen nieuwe windmolens was immers een hoofdthema in de verkiezingscampagne van ITH en de emoties daarover liepen vaak hoog op.

U kunt de vrijgegeven documenten hier downloaden: – Duiding informateurPassages uit onderhandelingen

D66 Houten positief over voorlopig coalitieakkoord

D66 D66 GroenLinks VVD CDA ChristenUnie Houten 26-05-2018 08:30

Afgelopen donderdag hebben de beoogde collegepartijen CDA, GroenLinks, VVD en ChristenUnie een voorlopig collegeakkoord gepresenteerd. D66 Houten is erg positief over dit akkoord op hoofdlijnen. We zijn blij met de aandacht voor klimaat en wonen. Wel zijn wij benieuwd naar de concrete invulling van het akkoord. Op basis van de verkiezingsprogramma’s rekenen we op een hoog ambitieniveau.

Opvallend vindt D66 Houten de weinige aandacht voor het sociaal domein. D66 Houten verwacht daar meer van. Denk bijvoorbeeld aan extra middelen voor de WMO, specifiek op het gebied van de huishoudelijke hulp. Enthousiast zijn we anderzijds over de geplande samenlevingsagenda. Hoewel de invulling daarvan nog niet helemaal duidelijk is, zijn we positief over de geplande meetings met raad en experts. We zijn blij met de rol die de inwoners en raad krijgen in het komende proces.

Morgen is de eerste bijeenkomst waarin inwoners, raad, ondernemers en maatschappelijke organisaties om tafel gaan over de verdere invulling van dit akkoord. D66 Houten is uiteraard aanwezig om te luisteren en mee te praten. We houden jullie op de hoogte.

Informateur nodigt D66 Houten uit voor verkennend gesprek

D66 D66 GroenLinks VVD CDA Houten 13-04-2018 18:21

Donderdagavond rapporteerde informateur Hans Martijn Ostendorp over de voortgang van de verkennende gesprekken tussen CDA, GroenLinks en ITH. Hij maakte bekend dat CDA en GroenLinks hebben besloten om in de breedte gesprekken te voeren met de andere partijen uit de Houtense Gemeenteraad.

Vandaag zijn VVD en D66 door de informateur uitgenodigd voor een verkennend gesprek. D66-fractievoorzitter Marcel van Gooswilligen: “CDA en GroenLinks willen verkennen of samenwerking met D66 mogelijk is. Wij staan open voor zo’n gesprek. Als wij gevraagd worden om een bijdrage te leveren aan een stabiele coalitie die inzet op wonen, zorg en klimaat, dan zullen wij daar serieus naar kijken.”

Komende dinsdag zal het gesprek plaatsvinden.

Formatieproces gestart met openbare bijenkomst

D66 D66 GroenLinks CDA Houten 26-03-2018 09:07

Op initiatief van het CDA, de grootste partij sinds de verkiezingen van woensdag, is vandaag tijdens een openbare bijeenkomst in De Roskam het formatieproces officieel gestart. Alle partijen kregen tijdens deze bijeenkomst de gelegenheid om de verkiezingsuitslag te duiden en om aan te geven hoe zij tegen het formatieproces aankijken. Namens D66 voerde fractievoorzitter Marcel van Gooswilligen het woord:

“Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 boekte D66 een grote winst. Woensdag bleek dat we maar een beperkt deel van die nieuwe kiezers aan ons hebben weten te binden. Dat is teleurstellend. Het is een signaal van die kiezers dat we niet gepresteerd hebben zoals zij hadden verwacht. We zullen ons daarom bij de komende formatiebesprekingen bescheiden opstellen. Andere partijen verdienen nu als eerste de kans om het in hen gestelde vertrouwen waar te maken.

Wij feliciteren alle winnaars van deze verkiezingen. Het CDA, GroenLinks en ITH.

Het CDA is de grootste partij geworden en heeft het initiatief genomen tot deze hoorzitting. En ook de volgende stappen zijn al gepland. Ze tonen daarmee aan dat het proces bij hun in goede handen is. Complimenten daarvoor.

Voor D66 is het logisch dat het CDA en GroenLinks het voortouw gaan nemen bij de onderhandelingen. Het CDA omdat ze de grootste zijn geworden, GroenLinks omdat ze de grootste winst hebben geboekt. Beide partijen verdienen nu de ruimte om hun eigen partners te kiezen. In de forse winst van GroenLinks zien wij een duidelijk signaal: het onderwerp klimaat leeft sterk bij de inwoners van Houten. Dat signaal verdient opvolging.

Tot slot. Wij zullen de komende dagen aandacht vragen voor de onderwerpen die onze kiezers belangrijk vinden. Wonen, zorg en klimaat. En onze kiezers kunnen erop rekenen dat we dat ook de komende vier jaar zullen doen.”

Na de openbare bijeenkomst werd het proces vervolgd door afzonderlijke gesprekken tussen de onderhandelaars van de fracties en informateur Hans Martijn Ostendorp. De oud burgemeester van Bunnik brengt komende woensdag verslag uit van deze gesprekken tijdens een openbare bijeenkomst in de raadszaal en zal hierbij een advies geven voor het vervolg van de onderhandelingen.

Inbreng D66 over toekomst Fort Honswijk

D66 D66 GroenLinks Houten 19-12-2017 22:59

Namens D66 voerde fractievoorzitter Eric van Vliet het woord in het debat rond de toekomst van Fort Honswijk. Hieronder is de inbreng volledig terug te lezen.

Ik wil mijn verhaal graag beginnen met een stukje geschiedenis. Geschiedenis van het fort en geschiedenis van dit huis. Die geschiedenis begint in 1993 met het besluit om Houten Zuid te bouwen en voor het Eiland van Schalkwijk in te zetten op recreatie en toerisme. Het volgende stuk komt één op één uit het Uitvoeringsprogramma Linieland, uit 2006:

“In het Fort Honswijk (…) kan een aanleghaven worden gerealiseerd direct naast de fortificatie. In het ronde fort zijn een kleine conferentie/danszaal, sauna en bar denkbaar. Nieuwe bebouwing kan dienst doen als hotelruimte. In de bestaande bebouwing kan verder ruimte worden gevonden voor een kwaliteitsrestaurant en een grand café”.

Dit historische citaat is tot stand gekomen in 2006, toen GroenLinks collegeverantwoordelijkheid droeg voor cultureel erfgoed. De beslissing van Defensie in 2016 om het Fort te gaan verkopen, bracht de besluitvorming over het Fort in een stroomversnelling. De Raad werd voor de keuze gesteld: zelf aankopen of de ontwikkeling overlaten aan marktpartijen.

Dit was voor D66, en zeker ook voor mij persoonlijk – een lastige keuze: als na aankoop blijkt dat plannen niet uitvoerbaar zijn of initiatiefnemers afhaken, loopt de Houtense gemeenschap het risico om jarenlang de kosten te dragen voor een monumentale bouwval van nationale betekenis. Zo’n risico zou ons inziens beter passen bij de provincie of het Rijk. Daarom was D66 aanvankelijk sceptisch over aankoop. Maar we hebben ons laten overtuigen door de argumenten dat er veel belangstelling in de markt bestaat om initiatieven op Honswijk te ontwikkelen, dat er substantiële fondsen beschikbaar zijn voor restauratie, maar bovenal dat Houten met aankoop meer invloed kan uitoefenen op de verdere ontwikkeling van het fort dan bij het direct overlaten aan de markt.

D66 heeft in 2016 dan ook ingestemd met aankoop van het Fort en daarbij gevraagd om snellere duidelijkheid over plannen dan pas na vijf jaar. Dit om aanspraak te kunnen maken op provinciale subsidie die tot 2019 beschikbaar is. Daarnaast stelde de raad in een op initiatief van D66 unaniem aangenomen amendement als voorwaarde dat de verkeerseffecten goed in beeld gebracht moesten worden. Dit heeft geleid tot de Mobiliteitsvisie Eiland van Schalkwijk, die enkele maanden geleden is aangenomen.

Bijna 25 jaar na besluitvorming over de toekomst van het Eiland van Schalkwijk, en een jaar na aankoop van het Fort, hebben we nu perspectief op de toekomst van Fort Honswijk. Met de voortvarende aanpak van het college zijn wij blij. Maar wij hebben als volksvertegenwoordigers ook moeten constateren dat de maatschappelijke kritiek toeneemt. Er is sprake van uiteenlopende beeldvorming over de fase van ontwikkeling. Voor de een is het plan van aanpak een ambitie en visie, als aanzet voor een proces van vele jaren. Maar anderen zien dit plan als marsroute waarvoor de schop volgend jaar de grond al in gaat. Dit veroorzaakt veel onrust en spanning, maar maakt ook duidelijk dat de betrokkenheid bij de ontwikkeling van het Fort groot is.

Inwoners, omwonenden en belangengroepen maken zich zorgen over het behoud van de monumenten, de flora en fauna rondom het fort met speciale aandacht voor de vleermuizen en overlast op het gebied van licht, geluid en mobiliteit. D66 heeft haar best gedaan om te luisteren naar iedereen. We hebben gemaild, gebeld, we waren bij de actie van Milieu Werkgroep Houten en zijn op de koffie geweest. De gesprekken hebben we als constructief ervaren. De welwillendheid om iets moois te maken van het fort is groot. We hebben ook gemerkt dat deze betrokken inwoners zich niet altijd met wederzijds respect, oprechtheid en eerlijkheid benaderd voelen.

D66 heeft hier tijdens de RTG kritische vragen over gesteld. Dit heeft geresulteerd in de toezegging van de wethouder om zijn uiterste best te doen deze band te herstellen, het aanpassen van de actorenanalyse en de uitnodiging aan belanghebbenden om deel te nemen in een klankbordgroep. Een belangrijke stap, maar zonder aanpassing van het collegevoorstel is dat niet voldoende om draagvlak te krijgen.

Ook D66 voelt zich betrokken bij de ontwikkeling van het Fort naar economische zelfstandigheid met alle waarden die zich daarin bevinden, maar ziet niets in een vechtscenario dat door sommigen al  “De Slag om Honswijk” wordt genoemd. Daarom heeft D66 samen met de coalitiepartijen het initiatief genomen voor een ongebruikelijke stap: een coalitievoorstel dat in essentie neerkomt op: focus op het verwerven van fondsen voor restauratie en meer ruimte voor participatie om de plannen te bespreken met alle betrokkenen.

Wij vinden het belangrijk om een jaar de tijd te nemen en samen met belanghebbenden plannen voor de recreatieve en toeristische ontwikkeling van het Fort te bespreken. Besluitvorming over een gedragen Masterplan kan dan in de komende raadsperiode plaatsvinden. Om dit participatieproces goed te borgen, dienen wij namens de coalitie een motie in die het college verzoekt om hier samen mét de Stichting invulling aan te geven en als gemeente regie op te voeren.

Samen mét de Stichting. Want D66 wil kansen kunnen verzilveren om subsidie te krijgen voor restauratie van het Fort. Daarom vinden wij het belangrijk dat het College doorgaat met het oprichten van een Stichting. Hier kan het Fort aan overgedragen worden als dat nodig is om subsidiegelden te verkrijgen. Die overdracht vinden wij verantwoord omdat er voldoende wettelijke en ruimtelijke kaders vastliggen waarbinnen de ontwikkeling van het Fort Honswijk moet plaatsvinden. Sterker nog: het zal een hele puzzel worden om binnen al die kaders iets te kúnnen ontwikkelen. Een pretpark past daar zeker niet in. Om de focus op restauratie en ruimte voor participatie te krijgen, dienen wij namens de coalitie een amendement in.

D66 heeft er vertrouwen in dat deze aanpak de spanning en zorgen rond de ontwikkeling van Fort Honswijk kan omzetten in een zorgvuldig  en constructief traject van samenwerking. De ontwikkeling van de andere Forten bewijst dat zo’n samenwerking goed mogelijk is. We voelen ons in dit vertrouwen gesterkt door de positieve reacties die we na presentatie van het coalitievoorstel hebben ontvangen. Het is ook een uitnodiging om een punt te zetten achter de polarisatie en oproep om ons samen in te gaan zetten voor het Fort: coalitie, oppositie, belanghebbenden.

Wat D66 betreft, komen in het participatieproces richting het Masterplan in ieder geval de volgende zaken aan de orde:

Behoud van de natuur- en cultuurhistorische waarde centraal Borgen van de brede toegankelijkheid van het Fort Zorgen voor samenhang met de andere Forten Benutten van innovatieve en alternatieve mobiliteit vanaf de groene poorten Inzetten van lokale ondernemers en borgen van lokale werkgelegenheid Vastleggen van de regierol voor de gemeente in de Statuten van de Stichting.

Met het amendement en de motie slaan we twee vliegen in een klap: we positioneren ons om subsidies binnen te hengelen die noodzakelijk zijn als fundament om het Fort te restaureren en we benutten tegelijkertijd de enorme betrokkenheid van onze inwoners als cement om van het Fort iets moois te maken. We hebben iedereen gesproken. We denken dat het kan. We kunnen vanavond beslissen dat we het ook zo willen. Om samen Fort Honswijk te ontwikkelen tot de parel van de Waterlinie.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.