Nieuws van D66 in IJsselstein over VVD inzichtelijk

10 documenten

D66: college zelf op zoek naar de meerderheid

D66 D66 VVD PvdA IJsselstein 22-02-2020 19:55

Dat het college voor haar voorstellen op zoek moet naar een meerderheid in de raad vindt D66 een goede zaak. Daarmee reageert D66 op het persbericht van VVD en LDIJ over het afronden van ‘ronde 1’. ‘Vol goede moed hebben we deelgenomen aan de gesprekken om te kijken welke mogelijkheden er zijn voor een raadsbreed akkoord ‘ aldus Jos Pel, fractievoorzitter.

VVD en LDIJ willen graag over dossiers doorpraten met vijf partijen waaronder D66. De SDIJ en Lijst Willems zijn afgevallen. D66 denkt dat het goed is dat er nu een stabiel bestuur is, dat goed is voor IJsselstein.

Dat het college door een minderheid gesteund wordt is wat D66 betreft geen probleem. Het is juist goed voor het transparant besturen van IJsselstein. Het past bij het dualisme binnen de gemeentepolitiek en zorgt voor een goed openbaar debat over voorstellen. Daarnaast wordt ook zichtbaar waar de raadsfracties voor staan zoals we bijvoorbeeld zagen bij het voorstel parkeren dat het dankzij de PvdA haalde.

We zien ondanks het verlies van een meerderheid een stabiel bestuur en we gaan ervan uit dat dat zo blijft. D66 wil geen wisseling van wethouders voor eigen politiek gewin. Ook goede plannen van het college zoals bijvoorbeeld de woonvisie worden nu al gesteund. D66 steunde het plan en heeft o.a. wel extra aandacht gevraagd voor de bouw van sociale huurwoningen.

IJsselstein verkeerd in een financieel lastige situatie. Fractievoorzitter Jos Pel: ‘Het coalitieakkoord heeft vol gestaan met cadeaus (gratis parkeren en afschaffen hondenbelasting) die we helemaal niet kunnen betalen. Dit beleid maakt dat het college uiteindelijk wel met een voorstel zal moeten komen om de OZB te verhogen’. We liggen nu al onder een vergrootglas bij de provincie die toezicht houdt op de financiën. De bezuinigingsvoorstellen op de jeugdzorg vindt D66 niet realistisch.

D66 vindt het daarom goed dat er in het openbaar wordt gedebatteerd over de voorstellen van het college. Als het college zelf behoefte heeft aan een meerderheid tot de komende verkiezingen dan spreken wij daarover graag met het college en alle andere partijen in de komende raadsvergadering. Dan is er meteen de mogelijkheid om te onderzoeken of er een mogelijkheid is om te komen tot een raadsbreed akkoord voor IJsselstein waar we de komende twee jaar mee vooruit kunnen.

D66 stemt tegen financieel onzekere begroting IJsselstein 2020

D66 D66 VVD CDA PvdA IJsselstein 18-11-2019 11:50

Donderdag 07 november heeft de gemeenteraad van IJsselstein, met de kleinst mogelijke meerderheid van 12-11, de begroting voor 2020 goedgekeurd. Met veel onzekere aannames heeft het college, 2,5 miljoen euro omgebogen en geld vrijgemaakt om structureel 3 ton te besteden aan het gratis parkeren van het eerste en tweede uur in de parkeergarages. Gezien de zeer onzekere vooruitzichten over de financiering van de jeugdzorg, vindt D66 dit onverantwoord.

De fractie van D66 heeft dan ook tegen deze begroting te gestemd. Voor de begroting stemden de VVD, LDIJ en PvdA. Door de stem van de PvdA had deze minderheidscoalitie net genoeg steun. Verbaas u niet, maar verwonder  u enkel.

Hieronder leest u het betoog van D66-fractievoorzitter Jos Pel tijdens de raadsvergadering:

 

Voorzitter, collega’s, vrienden van de pers en toehoorders,

Vanavond nemen we, als gemeenteraad van IJsselstein, een besluit over de begroting voor 2020. Het voorliggende document is wat onze fractie betreft weer zeer toegankelijk. De ambtenaren verdienen en krijgen onze complimenten voor het feit dat ze dit, ondanks de vele aannames, helder op papier hebben gezet.

Wij danken de medewerkers ook voor het aanleveren van de zogenoemde groslijst van mogelijke bezuinigingen die vanuit de organisatie waren geformuleerd. Het blijft toch bijzonder dat het college, tijdens de behandeling van deze begroting tijdens de commissievergaderingen, het bestaan van deze lijst verzweeg en zelfs ontkende.

Er werd ons verzocht om geen algemene politiek beschouwingen te houden. Maar voorzitter, dat is vrijwel onmogelijk. Er zitten zoveel politieke keuzes en onzekerheden in deze begroting en dit college geeft met deze begroting zo duidelijk aan welke koers we opvaren, dat we daar wel op moeten reageren.

Wij zien dat het eigen vermogen van IJsselstein zorgelijk laag wordt en daarmee de mogelijkheid om tegenvallers op te vangen de, door ons als raad gestelde kritische grenzen allang zijn gepasseerd. Wij zien dat met veel kunst -en vliegwerk, met veel bravoure en blijmoedig, een meerjarenbegroting wordt gepresenteerd, die maar net sluitend is. Er blijft ook nauwelijks iets over om te sparen voor de toekomst. De enige ruimte die wij nog zien is het verhogen van de lokale belastingen. Ik ga die vraag niet stellen, want ik krijg toch het antwoord dat het allemaal goed komt.

De grootste zorgen die D66 heeft met deze begroting zijn de ombuigingen die worden ingeboekt op een heel onzeker en voor ons belangrijk terrein; het sociaal domein. De inwoner die het meest kwetsbaar is, mag niet de dupe worden van het opportunisme van dit college. Wij zien dat dit college ook enorm worstelt met de onzekere kosten die met name de jeugdzorg met zich meebrengt. Wij waarderen de inzet van de verantwoordelijk portefeuillehouder om hier grip op te krijgen. Wij steunen hem hier ook in. Ook wij willen in rustiger water komen, maar zien ons niet tegen deze krachtige stroom oproeien, laat staan de waterval in omgekeerde richting nemen.

Voorzitter, wij hebben de zoektocht naar geld gevolgd en dit bij de behandeling in de commissies en de besluitvorming rond het parkeren flink bekritiseerd. Ondanks de besluiten die zijn genomen en de stevige woorden die zijn gevallen, zien wij dat dit college, deze coalitie, net als de andere fracties eigenlijk maar één belang heeft; IJsselstein en haar inwoners. We doen nog een keer een beroep op dit college om, in deze onzekere tijden, geen grote wijzigingen in het staande beleid te doen. Probeer te consolideren, waarna er echt vooruit gekeken kan worden.

Het CDA heeft een groot aantal amendementen ingediend om de ombuigingen meer realistisch te maken en te bestendigen voor de toekomst. Ik voorzie een lange schorsing om de standpunten te bepalen. Vorig jaar hebben wij tijdens de behandeling van de begroting 2019 het college gevraagd naar de kaders te kijken, die dit college ziet om de begroting meerjarig sluitend te krijgen. Wij hebben eigenlijk geen idee of er iets van datgene wat vorig jaar is bediscussieerd is meegenomen door het college. Als ik terugkijk, durf ik te stellen dat het enige kader dat dit college echt heeft gehanteerd kan worden samengevat in drie ton structureel. Alles is daarop gericht.

Voorzitter, wat kunnen we in het voorjaar verwachten? D66 is nu al erg nieuwsgierig naar de voorjaarsnota, waarin de bijsturing plaats gaat vinden en de septembercirculaire is verwerkt. We maken ons veel zorgen om de verkeerde besluiten die dan nu al, met deze begroting, gemaakt zullen worden. Ik voorzie hele grote uitdagingen waar we als IJsselstein mee te maken gaan krijgen.

D66 zal daar, samen met de Raad, haar kaderstellende, controlerende en uiteraard volksvertegenwoordigende rol in oppakken. Dank u wel

D66 vindt aftoppen reserves voor zorg onverantwoord en onbegrijpelijk

D66 D66 VVD PvdA IJsselstein 08-03-2019 19:29

In de raadsvergadering van 7 maart 2019 hebben LDIJ, VVD en PvdA besloten minder geld uit te trekken voor de zorg.

Dit tot verbijstering van de D66-fractie die het raadsvoorstel onacceptabel vindt.

De fractie van D66 is van mening dat er nu te veel onzekerheden zijn en dat het sociaal domein nog te veel in ontwikkeling is om nu al te besluiten tot een aftopping van de reserve sociaal domein.

Voor D66 is het met al deze onzekerheden onverantwoord en onbegrijpelijk dat dit college middelen, die bestemd zijn voor de meest kwetsbare inwoners, wil gaan gebruiken om gaten in hun wensenlijstje te dichten.

Hieronder staat het volledige betoog van de fractie tijdens dit raadsdebat.

Dit agendapunt luidt: kaders reserve decentralisaties

Ons wordt gevraagd in te stemmen met een besluit om voor de reserves in het sociaal domein aan te sluiten bij de norm van 1.5 als weerstandsvermogen, zoals we dat voor de algemene reserve aanhouden, of uit te gaan van maximaal 2 miljoen euro.

Een bijzonder moment om te proberen daar nu afspraken over te maken. 

Vooralsnog ziet D66 niet dat we het komende jaar boven deze norm uit gaan komen. Ziet het college dat soms anders? Hebben we nu inderdaad een discussie over de omvang van de reserve sociaal domein of heeft het college nog een verborgen agenda? Wil het college nu snel een besluit nemen, zodat er plannen gemaakt kunnen worden om het geld weer uit te geven? Of zijn we nu te achterdochtig? Toch is het een vraag die we stellen aan het college. Hebben we het over de reserves sociaal domein of over iets anders.

Daar graag straks een reactie van het college op.

Als fractie van D66 gaan wij er vanuit dat we inderdaad spreken over de omvang van de reserve voor het sociaal domein. Dat is het raadsvoorstel dat voorligt.

In dit raadsvoorstel wordt aangegeven dat de reserve sociaal domein bedoeld is om tegenvallers op te vangen.

Tevens wil het college duidelijke financiële kaders afspreken.

Met die duidelijke financiële kaders bedoeld het college dat 2 miljoen euro wel genoeg is. 

Het college heeft in de commissie samenleving, bij monde van wethouder Roks van de VVD, aangegeven dat de ontwikkelingen in het sociaal domein doorgaan en dat er nog veel onzekerheden zijn. Dat onderschrijven wij ook. Deze zorgen voor deze kwetsbare groep inwoners delen wij met dit college. 

Als het gaat om de WMO zou je kunnen zeggen dat je na 4 jaar ervaring te hebben opgedaan met deze decentralisatie je een aardige inschatting kunt maken over de benodigde gelden voor de WMO.

Dat geldt echter niet voor de andere terreinen jeugdzorg en werk en inkomen.

Bij de jeugdzorg gaat het om specialistische hulp. De aantallen hoeven maar te stijgen en de lasten vliegen omhoog. Of wat te denken van de situatie als een of meerdere jongeren in een inrichting voor behandeling moeten worden opgenomen.

En op het terrein van werk en inkomen: Pauw is per 1 januari 2019 opgeheven en wij voeren de WSW nu zelf uit. Als het gaat om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt is het college zelf nog onzeker over de ontwikkelingen: ik citeer: De discussie wordt nog volop gevoerd over meer lokale inzet vanuit de WIL voor deze doelgroep” Einde citaat.

Een citaat uit het raadsvoorstel voor de additionele formatie sociaal domein.

Die discussie wordt dus nog gevoerd en derhalve weten we nog niet precies welk financieel plaatje daar aan hangt.

Zijn we dan klaar met de inschatting van de onzekerheden?

Nee, want het college heeft zelf aangekondigd dat ik citeer opnieuw het college zelf: “Zo zal op het terrein van beschermd wonen en maatschappelijke opvang een verdergaande decentralisatie plaatsvinden waarbij individuele gemeenten meer taken en verantwoordelijkheden krijgen”. Einde citaat : uit raadsvoorstel additioneel formatie sociaal domein

En even verderop zegt het college: De opgave ligt de komende jaren ook op het verder ontwikkelen van de aanpak, het inbedden van nieuwe taken en het realiseren van meer integraliteit”.

Ook het beschermd wonen en maatschappelijke opvang komt naar de gemeenten en we hebben nog geen idee van de kosten op dat punt.

Om dat de financiën ten aanzien van het sociaal domein nog niet voldoende zijn uitgekristalliseerd heeft D66 in de commissie samenleving gevraagd naar een benchmark tussen gemeenten. Deze was niet beschikbaar. 

Wie schetst onze verbazing dat twee dagen later op de website van de VNG de resultaten staan van de benchmark Nederlandse gemeenten uitgevoerd door BDO accountants en adviseurs.

De conclusie van deze benchmark luidt: sociaal domein drukt zwaar op begroting gemeenten.

Ik citeer:

“Het gaat economisch goed met Nederland, maar de gemeenten hebben steeds meer moeite de eindjes aan elkaar te knopen. En dat komt vooral door de grote decentralisaties in 2015 in het sociaal domein van maatschappelijke ondersteuning, jeugdhulp en ondersteuning van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

De uitgaven daarvoor bedragen gemiddeld bijna 40% van de totale gemeentebegroting. Die gedecentraliseerde taken zijn uitgegroeid tot een financieel zorgenkindje: veel gemeenten kunnen hun begroting maar moeilijk sluitend krijgen. De financiën staan onder druk door de tekorten in het sociaal domein. Niet uitgesloten is dat het aantal gemeenten dat onder preventief toezicht van de provincie wordt gesteld, de komende jaren flink zal stijgen.”

Einde citaat.

Afrondend:

De fractie van D66 is van mening dat er nog te veel onzekerheden zijn en dat het sociaal domein nog te veel in ontwikkeling is om nu al te besluiten tot een aftopping van de reserve sociaal domein.

Het raadsbesluit begint met de woorden: Bij het bepalen van de maximale omvang….

Dat is nu juist het probleem: we weten niet en kunnen op dit moment die maximale omvang niet bepalen.

De fractie van D66 vindt het, met al deze onzekerheden, onverantwoord en onbegrijpelijk dat dit college middelen, die bestemd zijn voor de meest kwetsbare inwoners van IJsselstein, wil gaan gebruiken om gaten in hun wensenlijstje te dichten.

Dit raadsvoorstel is voor ons onacceptabel.

Geloofwaardigheid bestuur onder druk; D66 vraagt wethouder verantwoordelijkheid te nemen

D66 D66 VVD IJsselstein 30-11-2018 19:23

Wethouder onder druk

Tijdens de commissievergadering Bestuur is gisteravond ingesproken door een aantal bezorgde ouders en werknemers van een kinderdagverblijf van wethouder Van der Lugt (VVD). De klachten komen voort uit het handelen van Van der Lugt als bestuurder van het kinderdagverblijf. Deze privékwestie van de wethouder is gisteren politiek gemaakt. D66 maakt zich zorgen om het aanzien van de lokale politiek. Naar aanleiding van de klachten is een onderzoek ingesteld door de burgemeester. D66 wacht de resultaten van dit onderzoek af maar gaat er vanuit dat de wethouder haar verantwoordelijkheid neemt.

Privékwestie of toch politiek?

De commissie bespreekt alleen politieke onderwerpen en mag geen oordeel geven over privéleven van wethouders. Wat D66 betreft is dat anders geworden toen de wethouder één van de klagers met een rechtszaak dreigde om te voorkomen dat zij zou inspreken tijdens de commissievergadering. Dit baart ons zorgen en is niet hoe een bestuurder zich hoort tegedragen. Het moet burgers te allen tijde vrij staan om het woord te nemen tijdens een commissievergadering. Geluiden uit de samenleving moeten juist tijdens openbare vergaderingen gehoord kunnen worden. Het is dan aan de commissie om te beslissen wat te doen.

Aanvullend onderzoek

De burgemeester heeft gisteravond aangegeven dat hij een tweede onderzoek heeft ingesteld naar de integriteit van de wethouder. Daarbij valt ons op dat de onderzoekers de insprekers niet hebben gesproken. Wij zullen dus niet alleen afgaan op het rapport van de onderzoekers maar ook zelf onderzoek doen.

Vertrouwen in de politiek

D66 is bezorgd om het aanzien van en vertrouwen in de politiek en het lokale bestuur. Er is een verschil tussen het strikt naleven van de wet en het handelen in de geest van de wet. Van een bestuurder verwachten wij dat hij van onbesproken gedrag is. Integriteit is het fundament onder ons bestuur. Daarom zullen we het onderzoek en de uitkomsten kritisch blijven volgen.

Vervolg

Inmiddels heeft D66 een e-mail ontvangen waaruit blijkt dat de wethouder in augustus nog actief meewerkte in het bedrijf en zich oa. bezig hield met arbeidsovereenkomsten van werknemers. D66 gaat er dan ook vanuit dat de wethouder haar verantwoordelijkheid neemt en tijdelijk haar taken neerlegt totdat de resultaten van het onderzoek openbaar zijn. Het is aan de gemeenteraad om naar aanleiding van alle feiten een oordeel te vellen.

Coalitieakkoord van LDIJ en VVD

D66 D66 VVD IJsselstein 13-06-2018 11:18

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 7 juni is het coalitieakkoord van LDIJ en VVD besproken. D66-fractievoorzitter Jos Pel reageerde namens D66 als volgt op het coalitieakkoord:

Vorige week donderdag kregen we van de fractievoorzitters van de LDIJ en de VVD witte rook. Als grootste partijen van IJsselstein hebben ze elkaar gevonden en werd na twee maanden onderhandelden een coalitieakkoord gesloten. We gaan straks vier nieuwe wethouders benoemen.

De fractie van D66 feliciteert de LDIJ en de VVD van harte met het feit dat er nu een akkoord ligt. Het is tijd dat de beide partijen de kans krijgen hun verkiezingsbeloften te gaan waarmaken…

In de aanbiedingsbrief bij het akkoord wordt aangegeven dat deze coalitie open, duidelijk en transparant gaat werken en communiceren. Daar houden wij van en daar zullen we elkaar ook zeker in vinden. In de aanloop naar vanavond hebben we daar echter nog niet veel van gemerkt. Zelfs de presentatie van het akkoord was een besloten bijeenkomst, waar enkel de pers voor was uitgenodigd. Vanavond is dan de gelegenheid dat de inwoners en de overige fracties daadwerkelijk kunnen horen, wat we eerder al in de krant hadden gelezen.

Tot zover het proces. Het gaat tenslotte meer om de inhoud. 

Inhoudelijk schrokken we van de toon aan het begin van het document. Door te suggereren dat dit nieuwe bestuur IJsselstein in een zorgelijke situatie heeft aangetroffen, wordt onzes inziens de enorme inzet van onze medewerkers ondergewaardeerd. Zij zijn het die, ondanks de turbulente situatie waar ze in zijn gebracht, veerkracht hebben getoond om IJsselstein bestuurbaar te houden. D66 hoopt dat zij nu in een wat rustiger vaarwater komen..

Voorzitter, met zulke ambitieuze verkiezingsprogramma’s, duidelijke campagnetaal, klinkende slogans en twee maanden brainstormen, schrijven, doorrekenen, bijschaven en doorrekenen van het voorliggende akkoord, zijn wij toch wel teleurgesteld. Het eerste dat bij onze fractie opkwam toen we het document gelezen hadden, was ‘weinig concreet en weinig visie’. 

Gaan ze hier nou de inwoners van IJsselstein mee belonen voor hun stem op 21 maart jongsleden? We hadden graag gelezen wat de coalitie wil met IJsselstein. We zien een opsomming van beleid waar al een besluit over genomen is. We zien hier nauwelijks prioritering in. Wat willen deze partijen met IJsselstein? En waarom wordt in de opsomming de stadsvisie niet genoemd? Ik zou hier graag antwoord op krijgen. 

Uiteraard waren wij als D66 erg benieuwd naar de paragraaf over gratis parkeren. Dit was toch wel de grote verkiezingsbelofte van de LDIJ. We lezen nu dat de eerste twee uur gratis zullen worden. Zowel op straat als in de garages. Wij houden ons hart vast voorzitter. De basis voor het gereguleerd parkeren was immers een autoluwe binnenstad. We verwachten dat bezoekers van buiten en van binnen IJsselstein nu de binnenstad in zullen rijden, op zoek naar een gratis plekje, wat nauwelijks beschikbaar zal zijn. 

Ik heb hier wel één concrete vraag over aan de LDIJ. Waarom wacht u vier jaar met het evalueren van deze keuze? Waarom legt u niet voor de verkiezingen van 2022 verantwoording over uw keuze af aan de inwoners?

Het lijkt allemaal kommer en kwel voorzitter, maar dat is het toch niet. We zijn blij dat deze coalitie grote delen van het reeds ingezette beleid intact laat. Ook het concrete plan om van de rotonde bij de carpool een turborotonde te maken, lijkt ons een goede oplossing om de ontsluiting van IJsselstein te bevorderen.

We zien vier kandidaat wethouders. Een gemêleerd gezelschap, waar het enthousiasme van afstraalt. Ik wil hen op voorhand al feliciteren met hun benoeming en wens hen veel succes en wijsheid toe. Zij zullen er een zware dobber aan hebben om richting en prioritering aan dit akkoord te geven. D66 zal positief kritisch met dit college het debat aangaan als het gaat over die prioritering en de financiële dekking die daarbij hoort.

Wij willen dit college ook graag een opdracht meegeven: Zoek de samenleving op, werk aan een brede steun, werk met regiegroepen en zoek naar een breed draagvlak binnen de Raad en niet enkel bij twee partijen. 

Wij wensen deze coalitie en dit college nogmaals veel wijsheid en energie toe. 

Het rommelt en dondert in IJsselstein, maar dat heeft het al eerder gedaan. Wij zijn er van overtuigd dat we de constructieve weg omhoog weer met elkaar in kunnen slaan.

Nipte meerderheid tegen uitbreiding MFA Touwlaan met de Touwladder

D66 D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks VVD CDA IJsselstein 13-03-2018 21:52

Vorig jaar besloot de gemeenteraad in te stemmen met de nieuwbouw van de scholen aan de Touwlaan in de multifunctionele accommodatie (MFA) Touwlaan. In dit gebouw worden de huidige Nicolaasschool en de Fatimaschool gehuisvest en is er ruimte voor kinderopvang. Vanwege fusieplannen van de Trekvogel en de Touwladder werden deze scholen buiten het project gehouden. Nu een fysieke fusie tussen de twee scholen niet haalbaar is, werd voorgesteld om de Touwladder als nevenvestiging alsnog onder te brengen in de MFA Touwlaan. Na een hoofdelijke stemming stemde een nipte meerderheid (LDIJ, VVD, SoFIJ, PvdA en 1 lid van het CDA) van de gemeenteraad tegen het voorstel. D66 was net als de ChristenUnie, GroenLinks en twee leden van het CDA voor het plan.

D66 IJsselstein is voor het plan omdat dit het meest in lijn is met het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs, waarmee de hele raad in 2015 heeft ingestemd. Belangrijke uitgangspunten bij dit plan waren onder andere: Maximale flexibiliteit als ondersteuning voor samenwerking, loslaten klassikaal onderwijs, duurzaamheid en een goed leerklimaat, schoolgebouw met een brede maatschappelijke functie (flexibele multifunctioneel gebouw) en schoolvoorzieningen op wijkniveau aanbieden.

D66 is voor een brede school of kindcentra, waar meerdere functies onder gebracht kunnen worden. Wel vindt D66 dat dit modulair opgebouwd moet worden. Dit betekent dat we bij aanvang een kleiner gebouw neerzetten dan op basis van de prognoses nodig zou zijn. Ook vindt D66 dat een multifunctioneel gebouw niet hetzelfde is als meerdere scholen onder één dak. Dus geen vierkante meters voor twee personeelskamers en twee aula’s maar uitgaande van het aantal vierkante meters voor een school. Voor D66 heeft bundeling van gevarieerd onderwijsaanbod in één gebouw in het centrum onze voorkeur. Dit zorgt voor voldoende en gespreid openbaar onderwijs in IJsselstein. Ja, dit betekent een verhoging van de kosten. Maar het alternatief kost dat uiteindelijk ook. Als er gekozen wordt om de Touwladder op de voorlopige locatie te laten zitten, dan zitten we al snel met een verouderd gebouw dat bovendien niet voldoet aan de normen voor energieneutraliteit die vanaf 2020 gaan gelden (BENG). We weten dan zeker dat dit tot meer kosten gaat leiden (voor het schoolbestuur bij renovatie, voor de gemeente bij nieuwbouw). Bovendien betekent het ook dat als we nu niet alles in één keer meenemen dan moet je twee keer bouwen, waardoor er dubbele overlast voor de buurt ontstaat. Tenslotte kunnen we vrijkomende locaties niet herontwikkelen en kunnen we dus deze opbrengsten ook niet in het onderwijs investeren.

D66 stemde in met een amendement van de ChristenUnie met het voorstel om kleiner te bouwen dan de oorspronkelijke plannen. Dit voorstel komt overeen met het voorstel van D66 om modulair te bouwen. Ook dit voorstel is door een nipte meerderheid afgewezen, waardoor de Touwladder op de oorspronkelijke locatie blijft. D66 betreurt de uitslag en zal zich ook in de toekomst inzetten voor uitvoering van het Integraal Huisvestingsplan en voor investering in de kwaliteit van het onderwijs.

 

Meer informatie over de standpunten van D66 ten aanzien van ‘goed onderwijs’ vindt u op onze verkiezingspagina.

Verdeelde raad kiest voor onzekere toekomst IJsselstein

D66 D66 VVD CDA PvdA IJsselstein 21-12-2017 10:43

D66 kiest voor een ijzersterk IJsselstein om onze ambities mbt zorg, wonen en werk en inkomen te realiseren. Een sterk IJsselstein dat krachtig genoeg is om niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst haar taken aan te kunnen.

UW Samenwerking met Montfoort was gericht op het versterken van de bestuurskracht. Bij de start in 2013 waren er duidelijke uitgangspunten voor de samenwerking. Behalve de SP stemde alle partijen toen in met de samenwerking. Voor IJsselstein was UW samenwerking altijd een opmaat naar een brede samenwerking in de Lopikerwaard.

Nu lag er een gedegen plan voor om UW Samenwerking te versterken. Dit plan werd gedragen door het zakencollege (met experts van buiten IJsselstein) en gesteund door de OR. Helaas kiest nog geen vier jaar later de nieuwe coalitie van LDIJ, VVD, CDA en PvdA voor het stopzetten van deze samenwerking. Een beslissing zonder een uitgewerkt onderliggend plan en vooral zonder heldere financiële kwesties. Hierdoor gaat IJsselstein opnieuw een financiële onzekere tijd tegemoet.

D66 betreurt dit en wil van het zakencollege snel duidelijkheid over de financiële consequenties op korte en langere termijn.

D66 wenst de nieuwe IJsselsteinse coalitie veel succes toe

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA IJsselstein 11-10-2017 10:31

Donderdag 5 oktober werd een nieuw college gepresenteerd. De partijen van LDIJ, VVD, CDA en PvdA kwamen met nieuwe kandidaat wethouders en presenteerden een opdracht voor dit nieuwe college. Zij noemen het college een zakencollege. D66 ziet het als een VVD-CDA-PvdA college met gedoogsteun van de LDIJ.

“Voor de derde keer deze raadsperiode ligt er een raadsvoorstel ter besluitvorming voor om wethouders van een nieuwe coalitie te benoemen”, sprak D66 fractievoorzitter Jos Pel uit. “Voor de tweede keer in een halfjaar tijd bleek de ambtelijke samenwerking met Montfoort, UW Samenwerking, de aanleiding voor het opstappen van de wethouders.” D66 voelt ook de urgentie om voor ondernemers en inwoners van IJsselstein, de medewerkers van de gemeente IJsselstein en UW Samenwerking en de stad snel duidelijkheid te geven. D66 vindt wel dat dit zorgvuldig moet gebeuren. D66 heeft dit voorjaar samen met GroenLinks gepleit voor een raadsonderzoek. Dit onderzoeksrapport vormt samen met een bestuurskrachtrapport en de benchmark voor D66 de basis voor de toekomst van IJsselstein. Eerst moet een strategische keuze worden gemaakt voor de oriëntatie van IJsselstein. “Richten we ons op het Westen, of richten we ons op het Oosten. Kiezen we voor de Lopikerwaard, of kiezen we voor het verstedelijkt gebied van Nieuwegein en Utrecht.Vanuit deze keuze vloeit naar de mening van D66 automatisch de keuze voort of er doorgepakt of doorgeknipt gaat worden.”, vervolgde Jos Pel.

Het nieuwe college kreeg van de vier partijen een opdracht mee. D66 ziet dit als een verkort bestuursakkoord, die te vergelijken is met een coalitie akkoord. De keuzes die daar in gemaakt zijn, zijn voor D66 niet acceptabel. D66 mist een visie voor het komende half jaar en mist ook de aansluiting met de gemeenteraad. In het voorstel staat dat de gemeenteraad op de hoogte wordt gehouden van de voortgang. D66 vindt dat de gemeenteraad en de inwoners van IJsselstein actief moet kunnen meepraten over deze dossiers.

D66 zal de komende periode constructief oppositievoeren en wenst deze coalitie en dit college veel wijsheid en energie toe. “Het rommelt en dondert in IJsselstein, maar dat heeft het al eerder gedaan. Wij zijn er van overtuigd dat we de constructieve weg omhoog weer met elkaar in kunnen slaan. Nu Vooruit!”

Over verantwoordelijkheid nemen en de keuze aan de kiezer laten

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SP VVD IJsselstein 27-09-2017 08:07

Verantwoordelijkheid nemen, ook als het moeilijk wordt

UW Samenwerking, de ambtelijke samenwerking tussen de gemeenten IJsselstein en Montfoort, is dit jaar al 2 keer aanleiding geweest voor de val van het IJsselsteinse College van Burgemeester en Wethouders. D66 had en heeft altijd de verantwoordelijkheid willen nemen om, de bij aanvang breed gedragen samenwerking, succesvol te laten worden. Een half jaar geleden hebben D66, CDA, GroenLinks en SP hun nek uitgestoken, door in een nieuw college verantwoordelijkheid te nemen voor belangrijke dossiers, zoals UW Samenwerking en de Wet sociale werkvoorziening, ondanks de wetenschap dat UW Samenwerking niet even gemakkelijk vlot te trekken zou zijn. Het was op prijs gesteld als toen de LDIJ de uitgestoken hand om mee te doen, had opgepakt.

In maart steunde de Raad, inclusief de VVD en LDIJ, CDA-wethouder Van den Berg als degene die de samenwerking op de rails zou krijgen. Hij wierp zich op om grip te krijgen op de problemen. De ambtelijke organisatie heeft sindsdien belangrijke stappen vooruit gezet. Dat de eerder genomen maatregelen nog niet alle problemen hadden opgelost, is evident. Dat het Algemeen Bestuur van UW besluitvaardig blijft doorwerken als een bestuurslid aankondigt mogelijk 3 weken afwezig te zullen zijn vanwege ziekte, is dat ook.

De fractie van D66 en D66-wethouder Van Beukering waren ervan overtuigd dat eventuele ingrijpende keuzes ten aanzien van de ambtelijke samenwerking met Montfoort gebaseerd moeten zijn op feitelijke inzichten uit 3 gedegen onderzoeken. De te maken keuzes moeten in een openbaar debat met elkaar besproken worden. Dat het CDA en haar wethouder de openbare discussie en het debat in de Raad over de onderzoeksresultaten niet heeft willen afwachten en reeds vorige maand uit de coalitie en het college stapten, vindt het D66 onbegrijpelijk. De ambtelijke organisatie heeft behoefte aan duidelijkheid en geen paniekvoetbal. Met de 3 rapporten in de hand kan beter worden afgewogen of de juiste maatregelen in gang zijn gezet, waar aanscherping nodig is dan wel of extra maatregelen moeten worden getroffen. Immers een aantal maatregelen was in afwachting van de rapporten on hold gezet.

Een aantal dagen voor de Raadsvergadering op 21 september werd al duidelijk dat een meerderheid het vertrouwen in het college zou gaan opzeggen. Dit bleek onder meer uit het feit dat antwoorden op 160 technische vragen werden afgedaan als slechte antwoorden en het niet serieus nemen van de gemeenteraad. Dat D66-wethouder Van Beukering en haar collega’s ervoor kozen om onder die omstandigheden en in een sfeer van slechte onderlinge verhoudingen op te stappen, vindt D66 begrijpelijk.

We danken de onlangs afgetreden D66-wethouder Van Beukering voor haar inzet en bijdrage voor IJsselstein en haar inwoners. We waarderen het dat zovele inwoners hebben laten blijken dat te erkennen, getuige de mooie en hartverwarmende reacties die zij heeft mogen ontvangen. Ook danken wij de fracties en wethouders van GroenLinks en de SP voor de kortstondige, maar constructieve samenwerking.

Het woord is nu aan de IJselsteinse kiezer Het is duidelijk dat het lek van UW Samenwerking nog niet boven is. D66 heeft op 21 september voorgesteld dat er op zeer korte termijn een Raadsbrede regiegroep gevormd moet worden, met vertegenwoordigers van de gemeenteraden van IJsselstein èn Montfoort. Doel daarvan is dat volksvertegenwoordigers direct invloed hebben op de vervolgstappen m.b.t. de ambtelijke samenwerking met Montfoort. In het belang van de inwoners van beide gemeenten en de medewerkers van UW Samenwerking moeten de verschillende partijen en de beide gemeenteraden de strijdbijl begraven. Volgens de onderzoeksrapporten verdient de samenwerking een uiterste inspanning om UW Samenwerking op korte termijn levensvatbaar en op lange termijn succesvol te laten zijn. De aanbevelingen uit de 3 onderzoeken geven daar aanleiding toe en moeten daarin leidend zijn.

D66 kan zich vinden in het voorgestelde aantreden van een zakencollege, want ook D66 vindt dat IJsselstein niet stil kan staan tot de verkiezingen in maart 2018. Een zakencollege bestaat uit ‘vakwethouders’ die hun functie niet namens een politieke partij uitoefenen. Ondertussen tekenen zich de contouren van een nieuwe coalitie van LDIJ, VVD, CDA en PvdA al af. Daarmee is een zakencollege naar het zich laat aanzien niet realistisch meer.

Het op korte termijn stoppen met UW Samenwerking vindt D66 om uiteenlopende redenen géén goed plan. Stoppen gaat de komende tijd bovendien niet leiden tot verbetering van de financiële positie van de gemeente IJsselstein, integendeel. Voor de lange termijn is het belangrijk om eerst een goed uitgewerkt en beter alternatief te hebben voordat eventueel de stekker uit de samenwerking met Montfoort wordt getrokken. D66 wil geen lastenverzwaring voor de inwoners om de genomen en extra maatregelen te kunnen financieren. D66 wil daarom, net als in voorgaande jaren, dat de OZB met maximaal de inflatie stijgt.

IJsselstein mist slagkracht om geheel zelfstandig, dus zonder ambtelijke samenwerking of bestuurlijke fusie, voort te bestaan. Daarvoor zijn de taken van een gemeente tegenwoordig te complex en omvangrijk. Bestuurskracht, kwaliteit van dienstverlening, continuïteit van uitvoering en bescherming van ons landschap vereisen een of andere vorm van samenwerking. Mocht het de komende tijd met de aanbevelingen uit de 3 onderzoeken niet haalbaar blijken om van UW Samenwerking een succes te maken, dan moet wat D66 betreft het mandaat voor het eventuele opzeggen van de samenwerking en het aangaan van andere samenwerkingen bij de kiezer liggen. D66 vindt dat een zakencollege of LDIJ-VVD-CDA-PvdA-coalitie tot aan de verkiezingen geen onomkeerbare besluiten ten aanzien van UW Samenwerking mag nemen. Het woord is wat D66 betreft eerst aan de IJsselsteinse kiezer.

D66 blijft haar verantwoordelijkheid nemen, net zoals onze fractie en wethouder de afgelopen jaren hebben gedaan. Wij willen dat niet alleen doen en zullen daarom met de inwoners in gesprek blijven gaan.

Persbericht coalitie IJsselstein

D66 D66 GroenLinks VVD SP CDA IJsselstein 22-09-2017 07:02

De coalitiepartijen D66, SP en GroenLinks betreuren het ten zeerste dat de drie wethouders zijn opgestapt. Er was geen vertrouwen meer bij de meerderheid van de raad. De coalitie respecteert hun besluit en de drie coalitiepartijen zijn uit de coalitie gestapt. Jos Pel, fractievoorzitter van D66: “als het vertrouwen bij de meerderheid weg is, dan past het niet om door te gaan alsof er niets gebeurd is. Het is altijd aan de grootste partij om het onderhandelingsproces te starten. D66 gaat deze rol nu niet oppakken, te meer omdat we de indruk hebben dat een nieuw coalitie en zakencollege al in de coulisses staan te wachten”.

Een half jaar geleden stapte de VVD uit het college en traden de SP en GroenLinks toe tot het college. Deze twee partijen hebben hun nek uitgestoken om in dienst van de stad toe te treden tot deze coalitie. Samen met CDA en D66 werd een nieuw college gevormd, waarbij UW samenwerking, verbouwing stadhuis en besluitvorming over toekomst Wet Sociale Werkvoorziening de eerste prioriteit heeft. De coalitie ziet dat er grote stappen zijn genomen in deze drie dossiers in het afgelopen half jaar.

Eind augustus bleek dat wethouder Van Den Berg ontslag nam en het CDA uit de coalitie stapte. Daarmee had de coalitie geen meerderheid meer. De coalitie heeft geprobeerd uit deze impasse te komen maar heeft gemerkt dat daar helaas geen meerderheid meer voor is.

De drie partijen hebben altijd hun verantwoordelijkheid genomen in het belang van de stad. Deze stad, de inwoners en de medewerkers van de gemeente IJsselstein en UW Samenwerking verdienen een constructief bestuur met duidelijke keuzes. En daar blijven D66, SP en GroenLinks zich voor inzetten.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.