Nieuws van D66 in Lansingerland over PvdA inzichtelijk

7 documenten

Toestroom en service afvalbrengstation wordt verbeterd

D66 D66 GroenLinks PvdA Lansingerland 01-06-2020 16:38

In de raadsvergadering van 28 mei is door de raad unaniem de motie van D66, GroenLinks, PvdA en WIJ Lansingerland aangenomen om de toestroom naar het afvalbrengstation in Bergschenhoek te verbeteren en de service te verhogen.

Met de motie is het college opgeroepen om binnen twee weken, alle mogelijke nieuwe maatregelen door te voeren om de toestroom naar het afvalbrengstation beter te reguleren en het serviceniveau daarvoor (desnoods tijdelijk) te verhogen. Vanzelfsprekend met inachtneming van de voorschriften van het RIVM. De motie werd door de voltallige raad gesteund.

Zorgen over aanhoudende drukte Al eerder in de commissie ruimte heeft D66-raadslid Michiel Muis de aanhoudende drukte onder de aandacht gebracht bij de wethouder. Muis: “De drukte lijkt voorlopig nog niet voorbij. Via social media hebben veel inwoners allerlei suggesties en ideeën bij ons aangedragen om de dienstverlening te verbeteren.” Om te zorgen dat extra maatregelen ook worden ingevoerd hebben we de motie ingediend. Het college heeft voorafgaand aan de behandeling van de motie aan de raad een brief heeft gestuurd hoe ze op korte termijn maatregelen nemen om de toestroom te verbeteren en het serviceniveau te verhogen.

Suggesties uit de samenleving Met de extra maatregelen kan worden voorkomen dat inwoners hun afval niet meer scheiden en alles in de restcontainer gooien, of naast centrale ondergrondse containers plaatsen. Enkele suggesties en ideeën uit de samenleving waren om grofvuil en snoeiafval gratis aan huis op te halen, op belafspraak. Of meer auto’s op het terrein toe te laten om afval te lossen. Uit de reacties komt ook duidelijk naar voren dat het afvalbrengstation dringend een upgrade nodig heeft om te voldoen aan de eisen van deze tijd. D66 is blij dat het college proactief een brief naar de raad heeft gestuurd en nieuwe maatregelen door zal voeren. Vanuit de commissie en raad houdt D66 vinger aan de pols voor de uitvoering, die moet leiden tot een oplossing voor de huidige overbelasting.

Lansingerland sluit zich aan bij ‘coalition of the willing’

D66 D66 GroenLinks CDA ChristenUnie PvdA Lansingerland 01-06-2020 16:24

De raad van Lansingerland heeft op 28 mei met ruime meerderheid ingestemd met een motie om Lansingerland aan te laten sluiten bij de ‘coalition of the willing.’ Deze coalitie van gemeenten pleit voor een echte oplossing voor verweesde vluchtelingenkinderen in Griekenland. 

Lansingerland is nu ook één van de ruim 100 Nederlandse gemeenten die de rijksoverheid oproept om gehoor te geven aan het verzoek van Griekenland om verweesde vluchtelingenkinderen een nieuw thuis te geven binnen de EU. In Griekenland leven op dit moment meer dan 5000 minderjarige vluchtelingen zonder ouders onder erbarmelijke omstandigheden, soms zelfs in politiecellen vanwege een gebrek aan opvangcapaciteit.

Tot nu toe heeft de Nederlandse regering, in tegenstelling tot veel andere lidstaten, zoals Frankrijk, Ierland, Duitsland en Kroatië, geen gehoor gegeven aan deze oproep. Verschillende maatschappelijke organisaties, zoals stichting Vluchteling en VluchtelingenWerk Nederland, riepen daarom begin dit jaar gemeenten op om aan te geven dat zij wél bereid zijn om deze kinderen op te vangen. De groep gemeenten die deze oproep steunt, blijft maar groeien en daardoor neemt de druk op de landelijke politiek steeds verder toe.

Na in maart al vragen hierover te hebben gesteld aan het college, diende D66 in de raadsvergadering van 28 mei een motie in om ook Lansingerland aan te laten sluiten. GroenLinks, PvdA, Wij Lansingerland en de ChristenUnie dienden de motie mee in. Tijdens de raadsvergadering kon de motie ook nog rekenen op de steun van de voltallige CDA-fractie en een deel van de Leefbaar 3B fractie. Daarmee werd de motie met een ruime meerderheid aangenomen!

D66 is zeer verheugd met de steun die de motie heeft mogen ontvangen. Dank aan alle raadsleden die de motie steunden! Dit laat opnieuw zien dat de plicht om kwetsbare kinderen te beschermen algemeen geaccepteerd wordt en politieke partijen verbindt.

Hiermee eindigt het natuurlijk niet. Lansingerland blijft samen met honderden andere gemeenten, kerken, stichtingen en andere maatschappelijke instellingen druk uitoefenen op de Rijksoverheid om het verzoek van Griekenland in te willigen. Niets doen is onacceptabel: we kunnen niet goedkeuren dat in ons Europa kinderen in dit soort omstandigheden moeten leven!

Geen nieuw bod sociale woningvoorraad

D66 D66 GroenLinks PvdA Lansingerland 02-06-2019 09:46

D66 heeft in de raad van 23 mei 2019 samen met WIJ Lansingerland, GroenLinks en de PvdA een motie ingediend die oproept meer woningen toe te voegen aan de sociale woningvoorraad. De provincie heeft aangegeven niet akkoord te gaan met het huidige bod van Lansingerland voor de uitbreiding van de sociale woningvoorraad tot 2030. De provincie verwacht nu een scherp nieuw bod van het college. Raadslid Michiel Muis: “Wanneer het college niet beweegt kan de provincie de raad buitenspel zetten door voor te schrijven hoeveel meer sociale woningen wij in nieuwbouwplannen op moeten nemen. Een onwenselijke situatie. De raad moet zelf in controle blijven.”

 

Ruimte binnen coalitieakkoord De coalitiepartijen willen vasthouden aan het coalitieakkoord. Ook wordt openlijk in twijfel getrokken of de provincie haar bevoegdheden wel in zal zetten. Wat D66 betreft is dat afhankelijk van het nieuwe bod door Lansingerland. Muis: “De wethouder gaf eerder in de commissie Ruimte aan binnen bestaande projecten te kijken wat er aan extra sociale woningen mogelijk is. Onduidelijk is of we daarbij moeten denken aan verhoging van het bod met: 10, 100 of 1000 extra woningen.” Zoals bekend, en ook becijferd in de media, zit binnen het door de coalitiepartijen afgesproken percentage (20%) ruimte om het bod op te hogen tot 1.700 woningen. Aanmerkelijk meer dan het huidige bod van 1.020 woningen. Coalitiepartijen wilde geen nieuwe kaders geven voor de onderhandelingen van het college met de provincie. En sturen de wethouder op pad met het oude bod.

 

Raad niet in control D66 verwacht dat de provincie wel een serieus nieuw bod wil zien van Lansingerland. Het is zeer waarschijnlijk dat bij een hoger bod sociale woningen er ook financiële consequenties zijn voor de gemeente. D66 vindt daarom dat de raad vooraf over de financiële kaders een uitspraak had moeten doen. Omdat de motie niet werd aangenomen, gaat de wethouder zonder duidelijk kader van de raad de onderhandelingen met de provincie aan. Muis: “De raad heeft nu geen duidelijkheid gegeven over aantallen of financiën en moet maar afwachten hoe dit af zal lopen. Een gemiste kans. In discussie en onderhandeling met de provincie sta je sterker wanneer je mandaat en draagvlak hebt van de gehele raad. Nu is het een instructie vanuit de coalitie, waarbij veel ruimte aan het college wordt gelaten. De raad is op deze manier in elk geval niet in control. Het college komt terug naar de raad met het onderhandelingsresultaat.

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Lansingerland 24-02-2019 16:35

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport.

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motieingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Goed bezochte Informatiemarkt Burgermeetnetten: samen geluid & luchtkwaliteit meten is ook samen meer weten.

D66 D66 GroenLinks ChristenUnie PvdA Lansingerland 24-12-2018 18:20

Donderdagavond 22 november vond er een goed bezochte informatiemarkt plaats over burgermeetnetten. Rond de 70 mensen waren aanwezig om meer te horen over de burgermeetnetten. De avond was georganiseerd op initiatief van D66 Lansingerland en het Platform Lansingerland Samen Duurzaam (LSD). De politieke partijen ChristenUnie, GroenLinks, PvdA en Wij Lansingerland ondersteunde het initiatief.  

Initiatiefnemers Ineke den Heijer (D66 Lansingerland) en  Michaël Wilde ( Platform Lansingerland Samen Duurzaam): ”We denken dat ‘samen meten’ in deze drukke omgeving van Lansingerland toegevoegde waarde heeft. Met alle ontwikkelingen zoals rondom het vliegveld Rotterdam-The Hague Airport (RTHA), de Hogesnelheidslijn (HSL), de nog aan te leggen verlengde A13/A16 en de grote verstedelijkingsopgave in de regio moeten we  onze aandacht meer richten op een gezonde leefomgeving.  Daarom hebben we deze informatieavond georganiseerd. Luchtkwaliteit en geluid worden nu gemeten door DCRM. Er zijn een aantal meetpunten in onze regio, maar metingen in onze gemeente of op wijk- of straatniveau zijn er niet.  Mensen vertrouwen soms de gegevens van de overheid ook niet (meer). Daarnaast zorgt het samen meten voor meer bewustwording rondom dit onderwerp. Wat gebeurt er wanneer er bij vuurwerk, of wanneer er veel auto’s door mijn straat rijden of er houtstookkachels zijn?

Tijdens de avond vertelde Atze Boerstra namens het Meetnet Hillegersberg Schiebroek over hun ervaringen met het zelfmeten. Er is in deze wijk een uitgebreid netwerk opgezet met veel enthousiaste inwoners en (financieel) ondersteund door de gebiedscommissies. Dit meetnet is ook veelvuldig in het nieuws geweest. Er zijn al veel gegevens binnen en deze laten ondanks wat storingen betrouwbare informatie zien op straat en wijkniveau. Roel van de Loo sprak daarna namens de provincie Zuid-Holland over de experimenten in de regio. De ervaringen zijn positief, maar laten ook wel zien dat er nog veel te leren is. De belangrijkste voorbereiding is dat de mensen goed met elkaar delen wat ze met de gegevens willen doen;  gaan ze de overheid ermee laten zien dat de leefkwaliteit achteruit gaat? Of ben je gewoon geïnteresseerd in het meten?  Dit laatste werd ook door Sef van Elshout door de DCRM bevestigd. Namens de DCRM legde hij als derde spreker uit dat er al veel betrouwbare informatie is over luchtkwaliteit en geluidshinder in onze regio. Deze informatie is beschikbaar op internet. De DCMR wil daarnaast graag de ontwikkeling van het zelf meten ondersteunen. In steden en dorpen ontstaan sensornetwerken, en dit biedt ook kansen voor meer informatie naast het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit (LML). Daarna vertelde Henri de Ruiter van het RIVM over waarom en hoe zijn organisatie bij het zelf meten betrokken is; “door de nieuwe technologie gaan burgers toch wel meten ,dan kun je als instantie maar beter weten wat en hoe ze gaan meten en helpen dat zo goed mogelijk te doen.”

Den Heijer: “ na deze avond ben ik van overtuigd dat het een kwestie van tijd is. Het meten van geluid- en luchtkwaliteit zal de komende jaren  veranderen. Burgers zullen steeds vaker nieuwe, goedkopere sensoren gebruiken om zelf te meten. Het is daarom ook niet gek dat ook het RIVM, GGD en DCRM met burgers en overheden hieraan meewerkt. Alle mensen die vanavond  interesse hebben getoond, zullen we benaderen voor de volgende stappen.”

Wilde: “het goede nieuws na vanavond is dat er voor Lansingerland misschien een mogelijkheid is om in 2019 aan te sluiten bij het “citizen science” programma van de Provincie Zuid. We willen zeker kijken of deze pilot aansluit bij wat mensen willen. Het zou natuurlijk geweldig zijn als we gesteund door de provincie ook een burgermeetnet in Lansingerland krijgen. Het helpt in de bewustwording bij mensen over de eigen leefomgeving en het biedt nog meer en gedetailleerde inzichten in hoe het er met de luchtkwaliteit in Lansingerland voorstaat.

D66 brengt raad bij ruimtelijke plannen beter in positie

D66 D66 GroenLinks PvdA Lansingerland 23-12-2018 14:48

In de raad van 29 november 2018 is de motie van D66 ‘De raad stelt de kaders’ aangenomen. Doel van de motie is om de raad beter en eerder in staat te stellen de belangrijkste uitgangspunten voor bestemmingsplannen mee te geven aan het college om verder uit te werken. Ook voor inwoners – en andere belanghebbenden bij bestemmingsplannen – moet de uitwerking van de motie ruimte bieden om eerder in te spreken en meer duidelijkheid te krijgen over het te volgen participatieproces.

 

Westersingel aanleiding Directe aanleiding was de behandeling van het bestemmingsplan uitbreiding Berkel centrum. Verschillende partijen in de raad wilden onderdelen van het plan aanpassen, o.a. door de hoogte van de nieuwbouw, aangrenzend aan de Westersingel, te verlagen. Over de hoogte van de nieuwbouw waren echter al afspraken gemaakt met ontwikkelaars. Wijziging van de hoogte zou grote financiële consequenties hebben voor de gemeente. Een amendement om de bouwhoogte te verlagen haalde dan ook geen meerderheid. De raad kan op deze manier zijn kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol niet optimaal uitvoeren.

Eerder kaders stellen Michiel Muis, raadslid D66: “Bij verschillende ruimtelijke plannen ontstaat in de vaststellingsfase discussie tussen college en raad over de kaders die de raad wenst. Dat hebben we gezien in het verleden bij de appartementen aan Klapwijkse Pier en recent bij herontwikkeling van de Maalderij. Ons doel is om dit in de toekomst te voorkomen.” Concreet betekent dit dat de raad eerder de kaders moet kunnen stellen over afstand, hoogte, uitstraling, passend in de omgeving, rekening houdend met ingediende zienswijzen, en haar eigen visie ten aanzien van de gewenste ontwikkeling van een gebied. Muis: “Dit lukt niet wanneer dat niet meer kan vanwege eerder gemaakte afspraken of toezeggingen die grote financiële, ruimtelijk of andere consequenties tot gevolg hebben.”

Aanpassen procedure Het college gaat nu aan de slag met het herzien van de bestemmingsplan-procedures zodat de raad in staat wordt gesteld de kaders voor ontwikkelingsgerichte bestemmingsplannen vroegtijdig te bepalen. Bij ieder ontwikkelingsgericht bestemmingsplan wordt de raad vóór de voorbereidingsfase geinformeerd over de visie en uitgangspunten. In een globaal bestemmingsplan of nota van uitgangspunten geeft de raad vervolgens de kaders waarbinnen het college het plan verder mag invullen of uitwerken.

De motie van D66 werd mede-ingediend door GroenLinks en Wij Lansingerland. In de raad werd de motie mede ondersteund door de PvdA, Leefbaar 3B en CU.

https://twitter.com/JeroenHeuvelink/s ...

D66 D66 PvdA Lansingerland 01-02-2018 20:25

https://twitter.com/JeroenHeuvelink/status/959156499716157440

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.