Nieuws van PvdA in Maastricht over GroenLinks inzichtelijk

27 documenten

Inbreng PvdA raadvergadering bezuinigingen

PvdA PvdA GroenLinks D66 VVD Maastricht 01-09-2020 08:48

Op dinsdag 1 september 2020 beraadslaagt de gemeenteraad van Maastricht over de Prebegroting 2021 en het Uitvoeringsbeleid 2020. Er staat veel op het spel, want er is een tekort van 25 miljoen. Fractievoorzitter Manon Fokke voert het woord.

Lees hier de bijdrage van de PvdA Maastricht in eerste termijn (het gesproken woord geldt).

Mevrouw de voorzitter,

laat ik u aan het begin van de behandeling van deze prebegroting eens meenemen naar het jaar 2010.

Gerdo van Grootheest, destijds fractievoorzitter van GroenLinks zei daarover het volgende:

“GroenLinks had gehoopt dat we vandaag op basis van een goed plan zouden discussiëren om onze stad in onzekere tijden op koers te houden. Ik zei het net al: bezuinigen doet pijn. Maar als je dat doet op basis van visie, dan heb je een verhaal.

Helaas, het tegendeel is waar. Het college komt met een brief waarin elke vorm van visionair denken ontbreekt.”

En onze huidige wethouder van Financiën bracht als fractievoorzitter van de VVD het volgende in:

“Voorzitter, deze tijd heeft geen behoefte aan politici die als boekhouders de stad regeren en vanuit de financiën redeneren. Nee voorzitter, deze stad heeft politici nodig die vanuit beleid, vanuit het hart en de noden van de stad redeneren en dan tóch weten binnen de begroting te blijven. Willekeurige bezuinigingsvoorstellen zetten geen zoden aan de dijk.”

“Het kan verkeren” zei Bredero lang geleden al. Bovenstaande citaten maken echter wel exact duidelijk hoe de PvdA over deze prebegroting denkt: visieloos. Het is kwartetten met de stad. Het is totaal onduidelijk wat het één met het ander te maken heeft, totaal onduidelijk of er een verband is tussen de voorstellen en wat dan het verband is. En als dan wethouder Janssen in de raadsronde sociaal over de prebegroting ook nog opmerkt dat alles past binnen het coalitie akkoord dan raken wij het spoor een beetje bijster. Tenzij u eigenlijk een Kameleon bent, maar misschien klopt dat wel en past dat ook wel bij de bovenstaande citaten. U draait uw jasje zoals het u uitkomt.

Voorzitter, naast dat het visieloos is, is het schrijnend dat het college financieel zo gierend uit de bocht is gevlogen. Jarenlang werd er op te grote voet geleefd, werd er telkens maar met potjes geld heen en weer geschoven, werd er gedaan alsof er niks aan de hand was. Het college in de hoofdrol van de Titanic, niet wetende dat ze recht op een enorme ijsberg afstevenden. Er sloeg een gat in de romp: € 6 miljoen, nee € 12 miljoen, nee € 25 miljoen is (of was) het tekort op de Maastrichtse begroting…. Bij de Titanic zonk het schip, een logische gedachte bij een college dat er zo’n potje van maakt. Maar nee, dit college blijft zitten en legt de rekening vooral bij de stad & haar burgers. De afgelopen tijd is vaak naar de financiële situatie in Venlo verwezen, maar in Venlo had de wethouder gelukkig het besef dat je in de politiek verantwoording hoort af te leggen en daar hoort ook bij dat je in de politiek consequenties hoort te verbinden aan je handelen. Dat is iets anders dan een beklaagdenbank, zeg ik maar even tegen D66.

Voorzitter, de PvdA vraagt zich in het kader van de financiën af of het niet goed zou zijn om onze Rekenkamer eens onderzoek te laten doen naar de stabiliteit en structuur van onze begroting. We dienen hier mogelijk een motie over in in de tweede termijn.

Daarnaast zouden we van dit college willen weten, welke actie richting Den Haag wordt ondernomen om structureel meer geld in het gemeentefonds te krijgen, want ja, ook de invloed van Den Haag op de financiële problemen in Maastricht mag niet onderbelicht blijven. Het zou echter veel te eenzijdig zijn om daar alleen met een vinger naar te wijzen. Zou de wethouder financiën overigens meer kunnen vertellen over het tweede steunpakket dat gisteren bekend werd. Is dat gelabeld geld of vrij te besteden?

Voorzitter, zondagavond werd de PvdA toch ook nog even blij verrast, want kennelijk vonden zelfs de coalitiepartijen dat het college het met de voorstellen wel erg bont had gemaakt. Er rolde een amendement van de band. Ik zal maar meteen zeggen dat de PvdA zich in de meeste van de voorstellen kan vinden. Dat hoeft u ook niet te verbazen, want daar hebben we het vorige week al uitgebreid over gehad. De dekking van de voorstellen is overigens een ander verhaal.

Overigens begrijpt de PvdA niet helemaal waarom geen poging wordt ondernomen om raadsbreed een signaal af te geven over de te schrappen maatregelen. Samen was toch het devies? Of is dat devies met deze prebegroting ook toevallig wegbezuinigd?

We zijn dus blij met het verzachten van de pijn op een aantal fronten, maar is daarmee ook echt een keuze gemaakt die past bij de stad?

Zeker, er zijn best de nodige maatregelen in het sociaal domein te noemen waarvan de PvdA heel goed snapt waarom je die neemt. Maar hoe grijpen al die maatregelen in elkaar? Hoe valt een bezuiniging op de preventieve zorg te rijmen, als je eerder in het proces binnen het sociaal domein wilt ingrijpen? Hoeveel geld kunnen we bij de nieuwe aanbesteding inlopen en zijn al deze bezuinigingen dus wel echt nodig? Hoe passen de maatregelen op armoede, WMO, jeugdzorg en preventieve zorg op elkaar? Waarom wordt gekozen voor het fraudegevoelige PGB, terwijl we al vele miljoenen aan zorggeld zijn verloren binnen het huidige systeem? Wanneer gaat Maastricht werken op een manier zoals in de decentralisaties werd bedoeld: een gezin, een plan een regisseur.

We dienen dan ook een motie in over dit onderwerp waarvan het dictum als volgt luidt:

Verzoekt het college om:

Samen met de raad vanuit een gezamenlijke visie en opgave, te komen tot meer samenhang en samenwerking in het sociaal domein conform 1 gezin, 1 plan, 1 regisseur.

En gaat over tot de orde van de dag.

De decentralisatie was nu bij uitstek bedoeld om te ontschotten. De PvdA zou dan ook graag willen dat voor de begroting nog eens goed naar de samenhang van de maatregelen wordt gekeken en een eerste visie en/of uitgangspunten worden ontwikkeld op de verwevenheid binnen deze plannen. Ook willen we dat daarbij gekeken wordt of sommige mensen door de stapeling van maatregelen niet te hard worden geraakt. In dat geval vinden wij dat maatwerk verleend moet worden.

Voor cultuur geldt dat we vinden dat het college voor de begroting nog maar eens heel goed naar de gehele taakstelling moet kijken, want als je visie is: de subsidie uit Den Haag mag niet op de tocht komen te staan, de rest kan wel weg, dan kunt u uw taakveld cultuur ook toevoegen aan armoede, want het is tamelijk armoedig…. En misschien mogen we u er als PvdA aan helpen herinneren dat we nog gewoon een stadsvisie hebben, die uitgaat van woonstad, kennisstad en cultuurstad. Onbegrijpelijk ook dat u nog geen half jaar geleden met een cultuurvisie komt en nu alweer alles op de schop moet. En Kumulus. Er is nog niet eens een begin van een onderzoek….. Daar gaan we weer…. hoe ging het ook alweer bij ons theater? Een heleboel onderzoek om uiteindelijk niks te doen.

De PvdA vraagt zich overigens ook af hoe het staat met de financiën voor de Muziekgieterij, want daar horen we nog maar weinig over.

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/inbreng-pvda-raadvergadering-bezuinigingen/Voorzitter, ik kom op sport. Voor de PvdA gaan het wegbezuinigen van speeltoestellen, verhogen tarieven sportclubs en verhogen tarief zwembad Geusselt echt te ver. De tarieven van de sportclubs zijn verre van kostendekkend. Mensen moeten dus bijna het dubbele gaan betalen om te gaan sporten. Een buitengewoon ongezond voorstel. Voor het zwembad is niet eens onderzocht wat het effect is, maar geeft u zelf al aan dat sommige mensen hierdoor niet meer gaan zwemmen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Het staat bovendien haaks op een van de uitgangspunten om in Maastricht één zwembad te bouwen: een sociaal tarief. De maatregelen bij sport vergroten nog meer de tegenstellingen tussen arm en rijk. U zet mensen op achterstand. Dat moet u nou juist niet doen. Om nog maar te zwijgen over de bezuiniging op de speeltoestellen. Juist in een tijd waar veel organisaties zich inzetten om buitenspelen te promoten, zet Maastricht de omgekeerde beweging in. De inkt van de motie over het belang speeltoestellen in de stad is wellicht nog niet eens droog of er wordt alweer een draai gemaakt.

Over cultuur en sport heb ik een amendement achter de hand voor de tweede termijn.

En ja voorzitter, er zitten nog meer voorstellen in de prebegroting waar de PvdA echt niet heel vrolijk van wordt. We zien echter ook heel goed dat er bezuinigd moet worden. Het is niet fijn, maar de financiën moeten wel op orde.

U vraagt zich nu natuurlijk af waar de PvdA cultuur, sport en beter onderbouwde keuzes in het sociaal domein van wil gaan betalen? De PvdA vindt dat stevig mag worden bezuinigd op de inhuur van externen. U maakt zich er op dit onderwerp echt te makkelijk van af. Wat ons betreft kan daar €4 miljoen structureel op bezuinigd worden. Ook de inhuur van adviesbureaus en advocaten mag nodig aan banden: een miljoen structureel.

Vandaar twee moties waarvan ik nu de dicta oplees:

Roept het college op om

– Structureel € 1 miljoen te bezuinigen op externe adviezen (inclusief advocaatkosten);

– Indien er redenen zijn dit bedrag te overschrijden, de gemeenteraad dan eerst te consulteren.

en gaat over tot de orde van de dag

En

Roept het college op om

– Structureel € 4 miljoen te bezuinigen op de externe inhuur van personeel;

– Indien er redenen zijn dit bedrag te overschrijden, de gemeenteraad dan eerst te consulteren.

en gaat over tot de orde van de dag

En voorzitter, waarom niet de OZB verhogen met 5% ipv 3%? Het levert al snel 600 ton op, en is toch typisch een voorbeeld van de sterkste schouders, de zwaarste lasten. Verhogen parkeertarieven? Ja, u heeft in uw coalitie akkoord iets afgesproken, maar als de PvdA op een topdruktedag naar Maastricht kijkt, dan weten wij wel welke keuze de PvdA zou maken.

Ook Thuis in Maastricht kan wat ons betreft in de huidige vorm weg. Zoveel geld uitgeven aan eigen communicatie kan wat ons betreft alleen als je geld over hebt.

En als we dan kijken naar de incidentele middelen: het blijft ons verbazen dat een college dat zoveel in de min staat, wel blijft vasthouden aan Koningsdag. En wij snappen er ook niks van waarom een carwash op de Belvedere weg moet als het water Maastricht aan de lippen staat. Ook horen we niks meer over ons kantoor in Randwijck waarvan toch een jaar geleden door wethouder Janssen werd gezegd dat het in de verkoop zou gaan. De PvdA kiest dan ook liever voor incidenteel geld ter dekking van de tekorten, dan weer een hap uit het vruchtboomfonds. U legt hiermee immers een rekening bij toekomstige stadsbesturen. We vinden dat als PvdA een onverstandige keuze. Laat ik afsluiten met een citaat van het monument op de Afsluitdijk: een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst. College, zorg dat Maastricht kan bouwen aan die toekomst. Snij niet omdat het geld op gaat leveren, maar maak keuzes die te verantwoorden zijn, die passen bij de vraag welke stad je wilt zijn. Biedt mensen kansen en zorg ervoor dat de tweedeling in de maatschappij niet steeds grotere vormen aanneemt.

Tot zover.

Het bericht Inbreng PvdA raadvergadering bezuinigingen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Woonplicht voor eigenaren nieuwbouwwoningen

PvdA PvdA GroenLinks D66 Maastricht 11-08-2020 12:49

Steeds meer gemeenten staan niet toe dat beleggers nieuwbouwwoningen kopen om te verhuren. Afgelopen jaren hebben reeds 20 gemeenten kopers verplicht tot het zelf bewonen van het huis. Op deze manier worden woning ook betaalbaarder voor particulieren met een smallere beurs. SP en GroenLinks dienden in november 2019 een motie over dit onderwerp in.

Henri Borgignons stelde met Ariane Schut (SP) de volgende vragen aan het college.

1. Bent u bereid een woonplicht voor kopers van nieuwbouwwoningen op te nemen? 2. Hoelang dienen deze kopers de woning zelf te bewonen? 1 jaar of langer? 3. Bent u het met ons eens dat hierdoor de markt toegankelijker wordt voor meer particulieren?

Minister Ollengren (D66, Binnenlandse zaken) overweegt momenteel zelfs een woonplicht voor geheel Nederland voor bestaande bouw.

4. Bent u het met ons eens, dat dit rust kan brengen in de woningmarkt? 5. Bent u het met ons een dat dan ook deze woningen meer toegankelijker wordt voor meer particulieren? 6. Indien de minister het niet voor elkaar krijgt dit in te voeren voor geheel Nederland, bent u dan bereid dit wel voor Maastricht in te voeren, in navolging van mogelijke invoering in de grote steden als Amsterdam, Utrecht etc.?

 

Bron: https://nos.nl/artikel/2343549-steeds-meer-gemeenten-voeren-woonplicht-in-voor-eigenaar-nieuwbouwwoningen.html

 

Het bericht Woonplicht voor eigenaren nieuwbouwwoningen verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Wonen in Residentie Gerlachus niet voor iedereen weggelegd

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 14-07-2020 08:42

De PvdA vindt dat de huurtarieven die nu gehanteerd worden in Residentie Gerlachus (voorheen woonzorgcomplex Sint Gerlachus) in Biesland niet overeenkomen met de toezeggingen van de Duitse eigenaar Ferox Tower en niet met de stelling van de gemeente dat de residentie ook toegankelijk moet zijn voor financieel minder draagkrachtigen.

De afgelopen dagen bereikten de gemeenteraad berichten dat de huurprijzen van Residentie Gerlachus zeker niet voor iedereen betaalbaar zullen zijn. Dit ondanks eerdere toezeggingen van de eigenaar Ferox Tower  en de gemeente. De gemeente stelde eerder toch duidelijk dat de nieuwe woonomgeving betaalbaar zou moeten voor iedereen, dus ook mensen met een smallere beurs.

Henri Borgignons (PvdA) stelde daarom samen met Menno Janssen (GroenLinks) en John Steijns (SPM) vragen over de nieuwe ontwikkelingen rondom de huurprijzen aan het college.

1. Bent u met ons eens dat Ferox Tower in een Interview met “dagblad de Limburger van 19 augustus 2018[1] stelde dat men de huurprijzen die lagen tussen € 600,- tot € 800,- per maand zou handhaven?

2. Heeft u ook kennisgenomen van de op dit moment gehanteerde huurprijzen van €1250,- tot € 1850,- per maand? Enkele voorbeelden: 71 m²   €1450,- tot € 1500,-; 75 m²  € 1500,-; 69 m²  € 1275,- tot € 1350,-.

3. Bent u het met ons eens dat dit huurtarieven zijn die niet passen bij de toezeggingen en het streven van de Gemeente Maastricht in 2018? Tenslotte zijn de appartementen enkel weer volledig bij de tijd gebracht met “niet overdreven luxe” aldus Ferox-directeur Kevin Egenolf in het eerder genoemde krantenartikel in 2018.

De raad heeft ook kennisgenomen van een reactie van Wethouder Heijnen aan dhr. Franssen d.d. 22 juni j.l.. Hierin stelt de wethouder geen invloed te hebben op de huurprijzen en het hierbij geldende landelijke beleid.

4. Wij willen van de wethouder graag weten hoe haar reactie in lijn te brengen is met de uitspraken van de gemeente Maastricht in het krantenartikel van 19 augustus 2018?  “De gemeente Maastricht stelt dat de nieuwe woonomgeving ook toegankelijk zou moeten blijven voor financieel minder draagkrachtigen”.

[1] https://www.limburger.nl/cnt/dmf20180819_00071250/zorgcentrum-sint-gerlachus-renoveren-niet-slopen

Het bericht Wonen in Residentie Gerlachus niet voor iedereen weggelegd verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Stop de huurverhoging per 1 juli

PvdA PvdA Partij voor de Vrijheid SGP Partij voor de Dieren GroenLinks Maastricht 11-05-2020 16:26

In gezamenlijke actie roept de meerderheid van de gemeenteraad het college en de plaatselijke woningcorporaties op om in actie te komen: veel mensen in onze stad hebben het door de Covid19-crisis financieel moeilijk en de jaarlijkse wettelijke huurverhoging kan niet bovenop al de problemen komen.

 

Lees hier de open brief:

Aan het college van burgemeester en wethouders van Maastricht

Aan de besturen van Woningstichting Maasvallei Maastricht, Woningstichting Servatius, Woonpunt, Bouwvereniging Woningzorg Maastricht, Coö peratieve Bouwvereniging Ons Belang BA, Vereniging Vernieuwend Wonen Maastricht, Wonen Limburg, Vereniging Verhuurders Woonruimtes Maastricht (Vereniging van Eigenaren Binnenstad Maastricht ), Vesteda

11 mei 2020

Betreft: Oproep om nee te zeggen tegen een huurverhoging per 1 juli 2020

Geacht college, geachte verhuurdersorganisaties,

De Coronacrisis trekt een enorme wissel op veel Maastrichtenaren, doordat ze hun baan verliezen of dreigen te verliezen, of omdat hun inkomsten erop achteruit gaan. Het aan elkaar knopen van de eindjes wordt steeds moeilijker, ook omdat deze onzekere tijden nog niet voorbij lijken te zijn. De afgelopen weken is terecht aandacht gevraagd voor de noden van Zzp-ers, de horeca, bedrijven, detailhandel, kleine ondernemingen zoals de kappers, de marktkooplieden etc.

Wij denken dat het ook tijd is om erbij stil te staan dat Corona gevolgen heeft voor álle inwoners en wij denken dan met name aan de huurders in alle huursectoren. Iedereen heeft recht op een betaalbaar, kwalitatief goed huis. De huidige coronacrisis dreigt ook een wooncrisis te worden, of die op zijn minst te versterken. Een huurverhoging zal grote groepen Maastrichtenaren hard raken. Woningcorporaties en particuliere verhuurders zijn op dit moment de brieven aan het versturen, waarin ze een verhoging van de huren aankondigen. Weliswaar hebben verscheidene verhuurders een lagere huurverhoging voorgesteld dan wettelijk gezien zou mogen (Woonpunt verhoogt bijvoorbeeld met 3,6%, Maasvallei met 2,6%), maar wij vinden dat elke huurverhoging in deze tijd niet passend is. Ook met deze percentages gaan de huren toch met enkele tientjes per maand omhoog; geld dat velen op dit moment niet zullen kunnen opbrengen.

We begrijpen dat ook de corporaties het moeilijk hebben. Niet voor niets heeft de gemeenteraad unaniem het standpunt ingenomen dat de verhuurdersheffing afgeschaft zou moeten worden. En ook de particuliere verhuurders hebben het mogelijkerwijs moeilijk. We zouden ook ervoor willen pleiten dat voor nu de verhuurdersheffing bevroren wordt.

Wat wij daarnaast beogen is dat verhuurders en de gemeente de handen ineenslaan om richting het Kabinet en de landelijke politiek het signaal af te geven dat Maastricht geen huurverhoging wil, of in ieder geval een uitst el van huurverhoging wil totdat de Coronacrisis met alle nadelige gevolgen voor werk, inkomen en zekerheid voorbij is.

Op 6 april jl. werd door onze Eerste Kamer een motie aangenomen van de SP, gesteund door GroenLinks, PvdA, PvdD, 50Plus, PVV, FvD, SGP en de Onafhankelijke Senaatsfractie. De motie luidt: “Gezien de grote risico’s die voortvloeien uit de huidige corona crisis, Gezien de precaire situatie waarin nu al een aanzienlijk deel van de huurders van woonruimten verkeert, Ervan uitgaande dat die s ituatie zich in de komende periode eerder zal verslechteren dan zal verbeteren, Verzoekt de regering als noodmaatregel een tijdelijke huurstop mogelijk te maken voor zowel de sociale sector als de vrije sector.”

Er is nog geen reactie van de Minister op deze motie. Op de website van de Eerste Kamer is te lezen dat de motie op 12 mei in de Eerste Kamercommissie voor binnenlandse zaken zal worden besproken.

Wij roepen ons college en onze verhuurdersorganisaties op om nu al een krachtig signaal richting onze inwoners en richting de minister te sturen. Verklaar u solidair met de gedachte dat de hur en niet verhoogd kunnen worden per 1 juli a.s.

Maak van Maastricht een lichtend voorbeeld.

Met vriendelijke groet,

Ariane Schut, SP Manon Fokke, Pvda Bennie van Est, 50Plus John Steijns, SPM René Betsch, PVV John Gunther, Groep Gunter, Jos Gorren, SAB Kitty Nuyts, LPM Tiny Meese, PVM, Alexander Lurvink, Groep Lurvink, Marlise Korsten, GroenLinks

Het bericht Stop de huurverhoging per 1 juli verscheen eerst op PvdA Maastricht.

PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 12-02-2020 12:04

Op 24 en 25 januari jl. lazen we in Dagblad de Limburger artikelen met als kop “Stadsbrede petitie Maastricht: schiet eens op met milieuzone” en “Maastricht laat het wat betreft luchtkwaliteit afweten / is goed bezig”. De petitie is gestart door 20 Maastrichtse belangengroepen met als doel de lokale politiek te bewegen vaart te maken met de milieuzone. Wethouder Krabbendam (GroenLinks) laat optekenen dat hij zelf nog steeds voor de invoering van zo’n zone is. Hij mag het van de gemeenteraad alleen invoeren als Duitse auto’s ook mee doen. Ook laat hij weten met 60 maatregelen bezig te zijn.

In juni 2019 maakte de Minister van Infrastructuur en Waterstaat echter per kamerbrief de ‘contouren harmonisatie milieuzones’* bekend. Gemeenten mogen vanaf ergens in 2020 personen- en bestelauto’s van een bepaalde leeftijd weren. Let wel: het gaat alleen om dieselauto’s.

In november 2019 is ‘Maastricht een schone bereikbare stad‘** verschenen. Een initiatief van bewoners, ondernemers en studenten. Zij vinden dat een stadsbreed verkeerscirculatieplan moet worden opgesteld. Op basis daarvan kunnen goede maatregelen worden genomen.

Kortom de discussie over een milieuzone in Maastricht laait weer op.

De PvdA-Maastricht stelt daarom de volgende vragen aan het college:

Is het college bekend met de beperkte mogelijkheden van de nieuwe landelijke regels over milieuzones? Hoe hoog schat u het percentage dieselauto’s (personen- en bestelauto’s) ouder dan 15 jaar en ouder dan 20 jaar op het totale verkeer dat jaarlijks in Maastricht rond rijdt? Welk effect zou een milieuzone (los van alle andere maatregelen) hebben op de gemiddelde fijnstofuitstoot op de Maastrichtse wegen? Zou deze uitstoot ook gereduceerd kunnen worden door de verkeerscirculatie in Maastricht onder de loep te nemen en deze stromen anders en slimmer te sturen dan nu het geval is? Hoe denkt u over het 10 puntenplan van buurten, centrummanagement & studenten? Bent u bereid te kijken of dit plan uitgevoerd kan worden?

*https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2018/06/29/contouren-harmonisatie-milieuzones

**https://cmmaastricht.nl/wp-content/uploads/2019/11/WEBVERSIE_-Maastricht-een-schone-bereikbare-stad.pdf

 

 

Het bericht PvdA wil aanpak luchtkwaliteit en leefbaarheid verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Landbouwbelang: wethouder doet geen recht aan raadsbesluit

PvdA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid Maastricht 31-01-2020 15:10

Tijdens een informele zaterdagochtendsessie informeerde wethouder Krabbendam (GroenLinks) de raad over zijn nieuwe plannen voor het gebied rondom het Landbouwbelang. Verschillende partijen vernamen het nieuws uit de krant. De plannen zijn in strijd met de eerder door de raad vastgestelde tendervoorwaarden. Wanneer gaat de wethouder de gemeenteraad eens écht serieus nemen en informeren?

De PvdA Maastricht stelde samen met SAB, PVM, PVV en Groep Maassen vragen over deze gang van zaken en de plannen van het college met dit gebied.

Lees hier de vragen:

Geacht College,

Deze week kopte de Limburger over een ‘groene’ Woontoren aan de Maas [1]: de skyline van Maastricht zal, als het aan de gemeente ligt, ingrijpend veranderen. In het voorjaar van 2019 sprak de raad zich uit over uw voorstel over een tenderprocedure, waarin de tendervoorwaarden vastgesteld. Uit het raadsvoorstel bleek toen dat Sappi niet bereid was het kettingbeding los te laten, waarmee woningbouw op die locatie uitgesloten leek.

Zonder de raad hierover op fatsoenlijke wijze te informeren werden uw nieuwe plannen tijdens een ‘extra’ zaterdagochtendsessie gedeeld. Wie er niet bij was, kon uw plannen uit de krant vernemen. Onderstaande partijen zijn niet te spreken over deze gang van zaken: u informeert de raad niet, en presenteert tijdens informele bijeenkomsten een plan dat in strijd is met een eerder genomen raadsvoorstel. Dit geeft te denken of de procedure rondom het raadsvoorstel over de tender niet een procedure voor de bühne was, en of u de raad überhaupt wel serieus neemt. 

Wij hebben daarom de volgende vragen voor u:

Waarom hebt u gekozen voor deze manier van communiceren? Bent u van mening dat u de raad actief geïnformeerd heeft door op een zaterdagochtend een ‘informele’ zaterdagmorgensessie te organiseren? Wanneer gaat u de raad formeel informeren? Waarom heeft u niet van tevoren aangekondigd – bijv. in de uitnodiging voor de sessie – waarover u wilde spreken met de raad? Nu vernam een deel van de raad uw plannen via de krant omdat een journalist aanwezig bleek te zijn. Waarom hebt u ervoor gekozen om na het vaststellen van de tenderprocedure toch door te gaan met het mogelijk maken van woningbouw? Waarom heeft u de raad niet actief geïnformeerd over uw gesprekken met SAPPI? Denkt u dat een woontoren zoals u nu voorstelt een wens van de raad is? Waarom wel/niet? Bent u het met ons eens dat de raad zich niet heeft kunnen uitspreken over een woontoren als mogelijk onderdeel van het gebied? Welke waarde hechtte u aan het genomen raadsbesluit over de tender? Bent u van mening dat u de raad en haar besluiten serieus neemt? Zo ja, hoe verklaart u de gang van zaken rondom dit nieuwe plan dan? Kunt u zich voorstellen dat er weinig vertrouwen is in het voorstel waar u in maart mee komt? Hoe gaat u ervoor zorgen dat de raad dan wel volledig en juist geïnformeerd heeft en dat er vertrouwen is in een afhandeling conform raadsbesluit?

Maren Slangen, PvdA Jos Gorren, SAB Dennis Geurts, PVV Jo Smeets, PVM Simona Maassen, Groep Maassen

[1] Dagblad de Limburger 27.01.2020

 

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/landbouwbelang-wethouder-doet-geen-recht-aan-raadsbesluit/

https://maastricht.pvda.nl/nieuws/landbouwbelang-wethouder-doet-geen-recht-aan-raadsbesluit/

 

Het bericht Landbouwbelang: wethouder doet geen recht aan raadsbesluit verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Vuurwerk in Maastricht: wat en hoe?

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 06-01-2020 14:54

Op 21 januari a.s. staan er een tweetal moties [*] betreffende (de overlast van) vuurwerk op de agenda van de raad. De PvdA is er groot voorstander van om de overlast van vuurwerk stevig aan te pakken omdat het zo niet langer kan. We willen er echter ook voor waken om iets te roepen of vast te stellen op papier, terwijl blijkt dat het in praktijk helemaal niet haalbaar is. Vandaar ook dat wij onderstaande vragen aan het college stellen en hopen dat het college deze vragen voor de behandeling van de moties op 21 januari wil beantwoorden.

 

1. Hoeveel incidenten mbt vuurwerk zijn er in Maastricht geweest? Hoeveel waren dat er voor oudejaarsdag (voor 18 uur) en hoeveel op oudejaarsdag (na 18 uur)?

2. Heeft de ligging van onze stad vlak bij België en Duitsland gevolgen voor vuurwerkoverlast?

3. Bemoeilijkt de grensligging (mogelijk) een algeheel vuurwerkverbod?

4. Voor 31 december 18 uur mag er geen vuurwerk worden afgestoken. Toch werd er voor die tijd in sommige wijken veelvuldig geknald en leek het er niet op dat wij die situatie onder controle hadden. Hebben wij genoeg capaciteit om voor 31 december 18 uur op vuurwerk te handhaven?

5. Draagt het feit dat 3 dagen voor 31 december al vuurwerk mag worden gekocht bij aan de toename van de overlast?

6. Is het niet onhandig dat een meldpunt voor overlast juist is gesloten op een moment dat de verkoop van vuurwerk start?

7. Hebben wij in Maastricht voldoende handhavingscapaciteit om een algeheel vuurwerkverbod te handhaven?

8. Hebben wij in Maastricht voldoende capaciteit om de overlast van vuurwerk aan te pakken als naast een vuurwerkshow geen vuurwerk meer mag worden afgestoken?

9. Kunt u namens het college van B&W aangeven wat wat u betreft zou moeten gebeuren en haalbaar is om de overlast geheel of gedeeltelijk terug te dringen?

 

[*]

Motie Vuurwerk aan de Maas ingediend door LPM, Groep Gunther en PVV

Motie Vuurwerk ingediend door GroenLinks, 50Plus en SP

Het bericht Vuurwerk in Maastricht: wat en hoe? verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Gemeente vergeet regenboogvlag te hijsen op Coming Out dag

PvdA PvdA GroenLinks Maastricht 11-10-2019 14:50

Manon Fokke en Menno Janssen, raadslid van GroenLinks, schreven vandaag – 11 oktober Coming Out Dag – de volgende open brief aan het college, want op het stadhuis wapperde anders dan voorgaande jaren geen regenboogvlag!

Geacht college,

We hebben met verbazing en teleurstelling kennisgenomen van het feit dat de regenboogvlag vandaag niet op het stadhuis wappert. Jarenlang wapperde op 11 oktober, Coming Out Day, deze vlag ook in Maastricht en zo hoort het ook. Dit jaar ineens niet. We hebben inmiddels begrepen dat u was vergeten de vlag te hijsen, dat maakt het niet minder pijnlijk, want als u er niet door anderen op was gewezen dan was de vlag niet gehesen. Maastricht had dan feitelijk in een rijtje met gemeenten gestaan, waar je toch als open en tolerante stad niet tussen wil staan. Dit klemt eens te meer omdat we ook niet helemaal gelukkig waren met de late actie om de vlag te hijsen na de Nashvilleverklaring. Ook toen was er druk uit de gemeenteraad nodig om u in beweging te krijgen.

Mogen we er vanuit gaan dat:

1. U Coming Out Day niet nog een keer vergeet?

2. U misschien ook maar even voor de zekerheid andere belangrijke dagen nog even checkt?

3. Bij incidenten in de samenleving die vragen om actie bijvoorbeeld dmv vlaggen, iets eerder in actie komt en niet telkens als een van de laatste gemeenten?

Namens PvdA Maastricht & GroenLinks Maastricht, Manon Fokke Menno Janssen

Het bericht Gemeente vergeet regenboogvlag te hijsen op Coming Out dag verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Geen vrachtwagenverbod Maastricht-West: bewoners in de steek gelaten

PvdA PvdA D66 CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD Maastricht 10-10-2019 13:21

Geen vrachtwagenverbod voor Maastricht-West, ondanks alle beloftes. Dat is het resultaat van het debat in de gemeenteraad van dinsdag 8 oktober jl.. De bewoners aan de Tongerseweg voelen zich terecht in de steek gelaten.

Dinsdag 8 oktober jl. werd in de gemeenteraad weer gesproken over wat “Verkeersmaatregelen Maastricht-West” is gaan heten. Het gaat hier om maatregelen die eindelijk eens een keer een einde gaan maken aan de jarenlange ernstige overlast en onveiligheid aan de Tongerseweg.

Deze weg wordt namelijk dag-in-dag-uit misbruikt als sluiproute voor zwaar vrachtverkeer. Vrachtwagens die de ramen in hun kozijnen doen trillen en die met een rotvaart over de toch al zo smalle weg razen en zo een gevaar voor elke kleinere verkeersdeelnemer zijn. Vrachtwagens die bovendien rampzalig zijn voor de luchtkwaliteit.

Al jaren doen bewoners van de Tongerseweg en directe omgeving de ene poging na de andere om bij de politieke partijen gehoor te vinden. Dat lukt rond verkiezingstijd uiteraard heel aardig. Dan hebben partijen alle begrip voor de situatie. Zelfs tot na de verkiezingen blijft hun verzoek de aandacht krijgen: een vrachtwagenverbod voor de Tongerseweg. Geen enkele vrachtwagen meer doorlaten vanaf de Belgische grens. En ook eindelijk eens de lang-beloofde reconstructie van de weg: de fundering, het asfalt en wegversmallingen vervangen of aanbrengen.

Die belofte mag toch eindelijk eens ingevuld gaan worden, want in het Coalitieakkoord van CDA, Groen Links, Seniorenpartij Maastricht, D66, VVD en SP staat letterlijk opgenomen:

“Vrachtverkeer uit België dat Maastricht niet als eindbestemming heeft, rijdt ook niet door de stad.

Op basis van dit uitgangspunt komen we tot een structurele oplossing voor de lange termijn met vooruitlopend hierop reducerende maatregelen op de korte termijn.”

Een vrachtwagenverbod dus, voor heel Maastricht-West.

Tijdens de raadsvergadering van 8 oktober wilde de PvdA – gesteund door 50plus, de Liberale Partij Maastricht, Groep Gunther, de PVV en Groep Maassen – het college en de coalitiepartijen houden aan deze belofte. Hierbij hadden we zelfs de steun van het CDA als enige coalitiepartij.

In een soms fel debat hebben we samen met de oppositiepartijen gepleit voor een vrachtwagenverbod op korte termijn. En niet weer jarenlang proberen of andere maatregelen ook de vrachtwagens zouden weghouden. De PvdA was en is van mening dat het nu klaar is: de bewoners zijn lang genoeg proefkonijn geweest van allerlei lapmiddeltjes.

Helaas werd het debat vooral gevoerd op basis van discutabele rapporten en tellingen. Cijfers gebruiken om gevoelens te meten. Cijfers die soms oud en soms ronduit gekleurd zijn of naar believen als positief uitgelegd worden. De bewoners vonden bij het college en bij een overgroot deel van de gemeenteraad nu geen gehoor meer…

Omdat de voltallige coalitie uiteindelijk toch voor de lapmiddelen en nieuwe beloftes stemde, heeft een concrete, haalbare en effectieve kortetermijnoplossing het niet gehaald: er komt definitief geen vrachtwagenverbod voor Maastricht-West.

Het bericht Geen vrachtwagenverbod Maastricht-West: bewoners in de steek gelaten verscheen eerst op PvdA Maastricht.

PvdA stelt samen met GL en VVD vragen over beleidsplan Handhaving

PvdA PvdA GroenLinks VVD Maastricht 03-10-2019 16:42

Op 16 april j.l. besprak de gemeenteraad de evaluatie “Meerjarenbeleid handhaving openbare ruimte”. Ook sprak de raad die avond over het nieuwe beleidsplan dat in het derde kwartaal van 2019 aan de raad zou worden voorgelegd en door de raad zou worden vastgesteld. Inmiddels is het oktober is tot op heden niets meer gehoord over bovengenoemd beleidsplan.

De PvdA, GroenLinks en de VVD stellen daarom hierover de volgende vragen aan het college:

Wanneer komt het “Meerjarenbeleid handhaving openbare ruimte” conform afspraak ter besluitv orming naar de raad? Waarom is dit niet in september ter besluitvorming aan de raad voorgelegd? Op welke wijze zijn inwoners van de stad hierbij betrokken en hoe heeft prioriteitstelling plaatsgevonden?

Tijdens de kaderbrief sprak de gemeenteraad daarnaast over de overlast van (hang)jeugd in onze stad. De overlast op Plein 1992 is fors afgenomen en er wordt nu in samenwerking met Trajekt naar een ‘’hangplek ‘’ gezocht. PvdA, GL en VVD vragen zich af of de opgetreden escalatie deels voorkomen had kunnen worden als de betrokken partijen eerder en in samenwerking hadden opgetreden.

Kunt u ons informeren hoeveel extra inzet van handhaving nodig is geweest de afgelopen periode. Welke lessen trekt U uit het gelopen traject wat betreft contact met de bewoners en de samenwerking met Trajekt? Hoe ver bent u met het zoeken van de genoemde hangplek? Wanneer komt u met een plan voor de aanpak voor de overlast veroorzakende jeugd in onze stad?

Daarmee samenhangend hebben genoemde partijen een vraag over de verzoeken om binnentuinen en doorgangen af te sluiten, recentelijk van bv Clermontlunet en de doorgang bij de Coxstraat. In het ene geval is men na overleg met bewoners gekomen tot een nachtelijke afsluiting. In het andere geval lijkt dat niet te lukken en wordt een hele binnentuin afgesloten.

Welke rol heeft de inzet van handhaving hierin gespeeld? Is er een gesprek gezocht met overlastgevers? En is daarbij ook samenwerking met bv Trajekt gezocht?

 

Namens de PvdA-fractie, Manon Fokke Namens GroenLinks-fractie: Marlise Korsten Namens VVD-fractie: Michel Severijns

Het bericht PvdA stelt samen met GL en VVD vragen over beleidsplan Handhaving verscheen eerst op PvdA Maastricht.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.