Nieuws van politieke partijen in Schagen over Partij voor de Dieren inzichtelijk

2 documenten

Motie Vermindering Lastendruk Jeugdzorg aangenomen

PvdA PvdA Partij voor de Dieren CDA Schagen 01-07-2020 07:50

Raadslid Harry Piket zet zich in voor onderwerpen in het sociale domein. Hij maakt zich zorgen over de kosten in de jeugdzorg en bereidde daarvoor een motie voor met collega’s in de regio. Deze motie werd op 30 juni unaniem aangenomen in de gemeenteraad van Schagen. Hieronder zijn inleidende woorden:

Zorgen over jeugdzorg

Zoals u wellicht weet, volgt de PvdA de ontwikkelingen in de Jeugdzorg op de voet. Wij hebben regelmatig overleg hierover met collega’s van PvdA, GL, SP, PvdD en verschillende lokale partijen uit heel Noord-Holland Noord en voeren ook met enige regelmaat gesprekken met jeugdzorgaanbieders uit de provincie.

Eigen spelregels

In al die gesprekken komt steeds 1 groot knelpunt naar voren, waar wij als gemeenten echt zelf verantwoordelijk voor zijn. Dat is de enorme stijging in administratieve lastendruk die gepaard is gegaan met de decentralisatie. Immers, elke gemeente bedenkt zijn eigen spelregels en stelt zijn eigen eisen aan monitoring en verantwoording. Lokaal maatwerk. Dat is een groot goed, want als raad willen wij ook graag een vinger aan de pols houden op dit belangrijke dossier en we willen graag dat de jeugdzorg in onze gemeente aansluit op onderwijs, volwassenzorg en andere vormen van jeugdhulp.

Verschillende formulieren

Deze ‘couleur locale’ maakt echter ook dat zorgaanbieders die kinderen uit meer dan 1 gemeente helpen, voor elk kind andere formulieren moeten invullen om een beschikking te krijgen. Bij wijze van spreken, voor elke euro die zij verantwoorden net even andere gegevens moeten aanleveren, afhankelijk van  waar dit kind vandaan komt. Dat is een onwenselijk neveneffect van dat lokale maatwerk.

Afstemming

Nu hebben wij niet de illusie dat we dit probleem met een enkele motie op kunnen lossen, en weten wij dat er binnen de regio al veel gedaan wordt om processen en vereisten op elkaar af te stemmen. Maar toch is de administratieve druk nog altijd hoog en wordt er, voor zover wij dat kunnen beoordelen, nauwelijks over de grenzen van onze regio heen gekeken, behalve voor die vormen van zorg die wij bovenregionaal inkopen. Echter, onze verantwoordelijkheid strekt verder dan de inkoop.

In de uitvoering blijft elke gemeente zijn eigen papierwerk vragen. Nadat een inkoopprocedure afgerond is, wordt met iedere gemeente apart een contract afgesloten. Elke gemeente komt met op zich heel redelijke, maar alles bij elkaar vooral ook heel veel, verzoeken om monitorings- en verantwoordingsinformatie. Standaardisering helpt hierbij om de administratieve laten te verlagen, dit geld, geschat wordt 35% van de kosten kan dan voor de eigenlijke zorg gebruikt worden.

Motie

Vandaar dat wij, met de collega’s in de 18 andere gemeenten in NHN gemeend hebben hier een duidelijk gezamenlijk signaal over te moeten afgeven in de vorm van deze motie. Deze wordt mede ingediend door het CDA en JESS.

Het bericht Motie Vermindering Lastendruk Jeugdzorg aangenomen verscheen eerst op PvdA Schagen.

SP twijfelt bij pilot bundeling doelgroepenvervoer en OV Schagen

SP SP VVD CDA PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Schagen 17-06-2018 09:06

De Statenfractie van de SP zet vraagtekens bij een onderzoek van de provincie om het speciaal leerlingenvervoer, ouderenvervoer en gehandicaptenvervoer open te stellen voor andere openbaar vervoergebruikers. Vandaag bespraken provinciale staten een voorstel van PvdA, CDA en D66 voor zo'n proef in Schagen. De SP wees er op dat tien jaar geleden overal mislukte proeven zijn gedaan met bundeling van doelgroepenvervoer en openbaar vervoer. Er zou eerst naar de resultaten van deze eerdere pilots gekeken moeten worden. PvdA, CDA en D66 vonden dit niet nodig. Een motie van de SP om te leren uit het verleden kreeg de steun van GroenLinks, PVV, Partij voor de Dieren, 50PLUS en Ouderenpartij.

Ook in de regio Schagen is in 2007 al een pilot gehouden. Bij deze regionale proef waren acht gemeenten betrokken. De pilot kostte € 220.000. Er zou openbaar vervoer naar Agriport bij Medemblik komen in combinatie met het speciaal gehandicapten- en leerlingenvervoer. Ook de toenmalige provinciale belbus werd bij de pilot betrokken. Verkeersadviesbureau AGV Movares maakte in maart 2008 een evaluatie. Conclusie: de pilot heeft geen resultaten opgeleverd die merkbaar zijn voor de reiziger. De combinatielijn naar Agriport is er nooit gekomen. De belbus Noord-Holland Noord is al lang ter ziele. Uit een andere pilot, Regiotaxi Zuidoost Drenthe, kwam naar voren dat gebruikers ontevreden waren dat er veel meer werd omgereden en de reizen langer waren gaan duren.

In een memo had SP-statenlid Marnix Bruggeman PvdA, CDA en D66 gevraagd eerst de resultaten van de vroegere pilots te bestuderen: "Met opnieuw het wiel willen uitvinden is niks mis. Wel als er vermoedens zijn dat dit wiel eigenlijk nooit zo goed wilde draaien. Meer efficiency is mooi. Maar de praktijk heeft uitgewezen dat je autisten of scholieren met een handicap niet in één busje moet stoppen met andere gebruikers van het openbaar vervoer. Dat leidt tot onrust en langere reistijden voor alle groepen."

Andries Thijssens (D66) wierp de SP tegen dat er op ICT-gebied in tien jaar veel veranderd is. En gedeputeerde Post (VVD) zei tegen Bruggeman: "In uw wereld mag dan in tien jaar niets veranderd zijn, in de wereld om u heen wel degelijk." Bruggeman: "Op één punt moet ik u inderdaad toegeven dat er wel iets is veranderd sinds 2008. En dat is dat de provincie Noord-Holland sindsdien - en per 22 juli aanstaande nog veel meer – allemaal buslijnen opheft. Deze pilot is weer een schaamlap voor het opheffen van buslijnen. Dat is er inderdaad veranderd: dat er een kaalslag heeft plaats gevonden in het gewone regulier openbaar vervoer. En dat straks met deze pilot Wmo-geld van de gemeenten wordt ingezet als gewoon openbaar vervoer dat door de provincie is wegbezuinigd."

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.