Nieuws van SP in Vlaardingen over VVD inzichtelijk

8 documenten

Petitie voor herinvoering van eenrichtingsverkeer

SP SP VVD Vlaardingen 07-12-2019 12:09

De afgelopen tijd is SP Vlaardingen in de Indische buurt aan de deuren geweest om met de bewoners in gesprek te gaan over wat er speelt in de wijk. Naast de parkeerproblematiek waren er veel klachten over de afwezigheid van eenrichtingsverkeer in de Bangkastraat en Boeroestraat. De Bangkastraat en Boeroestraat zijn in tegenstelling tot de rest van de Indische Buurt de enige straten zonder eenrichtingsverkeer. 

Video of Eenrichtingsverkeer in de Bankastraat

 Dit is opmerkelijk, gezien de Bangkastraat en Boeroestraat even smal zijn als de andere straten. Dit leidt tot meerdere problemen, zoals het niet kunnen passeren van een tegenligger door gebrek aan ruimte of bestuurders die de woonstraat gebruiken om druk verkeer op de Billitonlaan te vermijden tijdens de spits. Dit probleem kan leiden tot vervelende en vaak gevaarlijke situaties. Daarom is SP Vlaardingen met de bewoners  een petitie gestart met de eis dat het eenrichtingsverkeer in de Bangkastraat en Boeroestraat weer wordt ingevoerd. De petitie is ruim ondertekend door de bewoners uit deze straten en we kregen veel enthousiaste reacties.

Op 12 december overhandigde de SP samen met de bewoners alle handtekeningen aan VVD-wethouder Bart Bikkers. Zowel de SP als de bewoners hopen dat de gemeenteraad nu wel inziet dat het eenrichtingsverkeer van groot belang is en eindelijk actie ondernemen, voor de veiligheid en het comfort van de inwoners van deze straten.

Beetje positief maar ook erg diep treurig

SP SP VVD D66 CDA PvdA Vlaardingen 25-09-2019 15:05

Column Remi Poppe

Hoera, ze zijn er een beetje achter gekomen: de ‘marktwerking’ in de sociale huursector heeft geleid tot een nieuwe woningnood en onbetaalbare huren. Er komt twee miljard euro beschikbaar voor woningbouw. Maar wel een sigaar uit eigen doos voor de huurders.

Even terug in de tijd. Zo’n 25 jaar geleden, onder het eerste kabinet Kok (PvdA, VVD en D66) werd de sociale huursector ‘verzelfstandigd’. Dit breekpunt in de geschiedenis van de sociale volkshuisvesting begon onder kabinet Lubbers met de nota 'Volkshuisvesting in de Jaren Negentig', ook wel genoemd ‘operatie-Heerma’ (vader van de huidige CDA-fractievoorzitter).

De naoorlogse woningnood zou opgelost zijn was de redenering, de overheid was niet meer nodig. Artikel 22 van de grondwet 'Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid’ kon wel met een stevige korrelzout genomen worden.

Als kersvers Kamerlid heb ik dat toen (1996) in en buiten de Kamer fel bestreden en waarschuwde dat woningcorporaties zo gedwongen werden om als commerciële woningbedrijven te gaan opereren. Dat de woningzoekenden en huurders de dupe zouden zijn. En zo is het treurig genoeg ook gegaan. Topsalarissen voor directeuren (gelukkig niet allemaal), miljarden verliezen door beleggen in obligaties, investeringen in verliesgevende projecten die niets met volkshuisvesting te maken hadden, massale sloop en verkoop van sociale huurwoningen en alsmaar stijgende huurprijzen.

Het Sociaal en Cultureel Planbureau (gegevens over 2018) zegt daarover: 'Ongeveer een derde van de Nederlandse huishoudens woont in een corporatiewoning. Dit aantal nam het afgelopen decennium af, doordat de woningcorporaties meer woningen verkochten of sloopten dan er bijgebouwd werd. Terwijl het aantal corporatiewoningen afnam, nam het relatieve aantal huurders met een laag inkomen toe’. Toch geen misselijke constatering van het planbureau. Voor de verzelfstandiging woonden meer dan 50% in een huurwoning met in verhouding nog betaalbare huren.

Maar hoera, het kabinet stelt twee miljard euro beschikbaar om de sociale woningbouw te stimuleren. De helft hiervan is bedoeld om tussen 2020 en 2023 betaalbare woningen te bouwen in schaarstegebieden. De andere helft is voor een structurele vermindering op de verhuurdersheffing van 100 miljoen euro over 10 jaar (!) om betaalbare woningen te bouwen waar de druk op de woningmarkt het grootst is.

 "Het enige positieve is dat de woningnood en de onbetaalbaarheid van huren erkend worden en de overheid weer een klein beetje zijn financiële verantwoordelijkheid voor de volkshuisvesting lijkt te nemen.  "

Een miljard is voor een gewoon mens heel veel geld, maar voor ons rijke land al met al niet veel en ook nog een sigaar uit eigen doos. In 2013 werd de verhuurderheffing over de WOZ-waarde van sociale huurwoningen ingevoerd (particuliere verhuurders gaan vrijuit!). Een belasting dus op de ‘marktwaarde’ van woningen van corporaties die alleen tot uitdrukking komt wanneer ze verkocht zouden worden. Maar dan zijn het geen sociale huurwoningen meer. Het is dus feitelijk een ordinaire belasting op huren. Sociale huurwoningen hebben geen ‘marktwaarde’, maar alleen een gebruikswaarde als huisvesting, probeerde ik de regering nog aan het verstand te peuteren. Dat was nu juist het bijzondere van de volkshuisvesting voor 25 jaar geleden.

De verhuurderheffing gaat overigens gewoon door. Voor 2023 is de verwachte opbrengst, toeval of niet,  bijna twee miljard euro. Ziehier de sigaar uit eigen doos, en al met al minder dan een druppel op een gloeiende plaat.

Het enige positieve is dat de woningnood en de onbetaalbaarheid van huren erkend worden en de overheid weer een klein beetje zijn financiële verantwoordelijkheid voor de volkshuisvesting lijkt te nemen. Lilian Marijnissen zei terecht dat alleen bouwen niet genoeg is om de wooncrisis te beteugelen. Woningzoekenden hebben niets aan gesubsidieerde huizen die niemand kan betalen. Ze wil de huren voor vijf jaar bevriezen en vindt dat de prijs voor nieuw gebouwde woningen verplicht betaalbaar moet zijn. Er zal nog veel strijd nodig zijn willen we de Volkshuisvesting weer sociaal kunnen noemen. Stop de sloper en de verhuurdersheffing en bouw betaalbare huurwoningen. De overheid moet zijn grondwettelijke plicht weer oppakken; ‘Bevordering van voldoende woongelegenheid is voorwerp van zorg der overheid'.

Remi Poppe, oud-Tweede Kamerlid / oud-gemeenteraadslid Vlaardingen

SP-succes: 650 sociale huurwoningen behouden!

SP SP VVD D66 CDA Vlaardingen 08-03-2019 09:53

De gemeenteraad ging gisteravond akkoord met het behoud van 650 sociale huurwoningen. Deze woningen zouden eerder nog vervangen worden door dure koopwoningen. Dit voorstel van voormalig SP-wethouder Arnout Hoekstra komt voort uit onderhandelingen met corporaties, provincie en buurgemeenten. Sinds 2006 verzet de SP zich tegen het Actieplan Wonen dat uitgaat van de sloop van vele sociale huurwoningen. Het naar beneden bijstellen van deze sloopplannen is daarom een groot succes voor huurders, woningzoekenden en de SP.

Het besluit is opvallend omdat de SP momenteel niet meer in de raad en het college vertegenwoordigd is. Tevens is het in de huidige werkwijze van de gemeenteraad – bestuurlijk experiment raadsprogramma - erg lastig voor wethouders om nog zelf invloed uit te oefenen op het beleid. Bijzonder was ook dat de wethouder van de VVD het voorstel in de raad moest verdedigen, terwijl de VVD juist een uitgesproken voorstander is van de sloop van sociale huurwoningen. 

D66-fractievoorzitter Koen Kegel – voorstander van de sloop van sociale huurwoningen – zei het tijdens het raadsdebat erg treffend: “Voormalig wethouder Hoekstra heeft het Actieplan Wonen in de onderhandelingen losgelaten, en dat snap ik van de SP, als enige partij die zoveel mogelijk sociale huurwoningen wil. Maar dat begrijp ik niet van het college.”

CDA, VVD en D66 probeerde nog met een wijzigingsvoorstel de 650 huurwoningen gesloopt te krijgen, maar kregen daar de raad niet in mee. Een krappe raadsmeerderheid, van 19 stemmen voor en 16 stemmen tegen, steunde het onderhandelingsresultaat van voormalig wethouder Hoekstra.

Zie ook: Wonen

SP Vlaardingen verbolgen over zetelroof

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP VVD CDA Vlaardingen 17-02-2019 11:12

Het afdelingsbestuur van de SP Vlaardingen heeft met verbazing kennisgenomen van het vertrek van vier SP-raadsleden. Wij erkennen dat de politieke situatie binnen de Vlaardingse gemeenteraad al enige tijd ernstig gemankeerd is. Naar ons inzicht heeft de SP-fractie daar tot voor kort altijd adequaat op gereageerd.

De gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018 gaven een ingewikkelde uitslag. Met een zeer gefragmenteerd beeld van 12 fracties was het op voorhand lastig een stabiele meerderheidscoalitie te vormen. De twee grootste partijen - ONS en SP - waren gelijktijdig grote rivalen. Het formatieproces gaf als uitgangspunt om te komen tot een raadsbreed akkoord, zonder coalitievorming.

Het raadsakkoord werd raadsbreed geschreven, maar toen het akkoord in stemming werd gebracht bleek het verre van raadsbreed gesteund te worden. Met een motie van wantrouwen werd getracht de SP door Leefbaar en PvdA te vervangen. De begroting werd met een krappe meerderheid aangenomen, waarbij de grootste partij met enorme tegenzin instemde.

De SP-fractie deed het voorstel om terug naar de tekentafel te gaan om een stabiele meerderheidscoalitie te vormen. Dit voorstel werd slechts gesteund door D66 en ChristenUnie/SGP, terwijl aanvankelijk ook VVD, CDA en GroenLinks de kritiek van de SP deelde. De SP kon niet anders dan haar wethouder terugtrekken. In opdracht van de burgemeester en de commissaris van de koning werd er een extern onderzoek uitgevoerd naar de bestuurskracht van Vlaardingen. Vorige week verscheen het onderzoeksrapport van Andersson Advies.

Dit rapport onderschrijft het pleidooi van de SP dat het huidige bestuursmodel niet werkt en dat er zo snel mogelijk moet worden gewerkt aan een stabiel meerderheidscollege.

De door Andersson onderschreven analyse van de huidige politieke situatie gaf en geeft voldoende aanleiding om te concluderen dat de SP in november het juiste besluit heeft genomen om uit het huidige college te stappen.

Door politieke tegenstanders zijn complottheorieën de wereld in geholpen. De conclusies van Andersson worden door hen ontkent, en de kandidatuur van Arnout wordt als aanleiding gezien voor een vooropgezet plan. Deze theorie kan echter simpel worden ontkracht: De personen die het besluit namen om uit het college te stappen waren niet van zijn kandidatuur op de hoogte. Arnout kon hen daar nog niet over informeren omdat dit nog vertrouwelijk was. Arnout liet al in juli, september en oktober in interviews duidelijk blijken moeite te hebben met de werkwijze van de raad, ver voordat hij kon weten dat hij de lijst zou gaan aanvoeren voor het Europees Parlement. Van zijn vertrek als wethouder was dus ook sprake geweest wanneer hij geen kandidaat was geweest. Wij betreuren het dat de fractie werd verdacht van opzet.

De afdeling is geschrokken van het drastische besluit van de fractie. De relatie tussen de afdeling en de raadsleden was de afgelopen tijd vrij stroef.  Maar het afdelingsbestuur had echter het idee dat de relatie aan de beterende hand was en er stonden nog diverse gesprekken samen op de agenda. Een deel van de fractie heeft persoonlijke gesprekken gevoerd met Remi Poppe. Daarbij kwamen de nu aangevoerde argumenten niet meer voor. De fractieleden benadrukten daarbij dat ze zich volledig achter de door henzelf opgestelde motie stonden.Het afdelingsbestuur staat open voor een gesprek met de raadsleden om weer wat dichter tot elkaar te komen. Indien zij daar van af zien respecteren wij die keuze maar hebben wij wel bezwaar tegen zetelroof. De kiezers die op de SP hebben gestemd hebben recht op SP-vertegenwoordiging in de raad. Het afdelingsbestuur heeft de vertrekkende raadsleden gevraagd om in dat geval hun zetel terug te geven.

De SP is en blijft actief in Vlaardingen. De SP blijft actief in buurten en straten om samen met inwoners de stad mooier en socialer te maken en misstanden aan de kaak te stellen, met of zonder raadsfractie.

Zie ook: Verkiezingen

Geef Vlaardingen weer een krachtig stadsbestuur!

SP SP GroenLinks VVD CDA Vlaardingen 19-11-2018 20:31

De SP maakt zich ernstige zorgen over de besluitenloosheid van de Gemeente Vlaardingen. Al maanden worden er geen belangrijke besluiten meer genomen en is er geen duidelijke koers. Eerder dit jaar is overgestapt op een experimenteel bestuursmodel: het raadsprogramma. Dit experiment blijkt inmiddels overduidelijk mislukt. De SP trok aan de noodrem en stelde voor dit experiment opnieuw ter discussie te stellen. De SP kreeg geen steun van een raadsmeerderheid: Zij willen het nog een half jaar de kans geven. De fractie, wethouder en het afdelingsbestuur van de SP hebben gezamenlijk besloten om uit het college te stappen: “Vanuit de oppositie wachten wij tot het moment dat de rest ook tot inzicht komt, om ons vervolgens weer bij een informateur te mogen melden. Tot die tijd steken wij onze energie in het uitwerken van onze voorstellen uit ons verkiezingsprogramma.”

De Gemeenteraad van Vlaardingen is sinds de verkiezingen met 12(!) fracties enorm versplinterd. Het zoeken naar een goede coalitie was erg moeilijk. De grootste partij van Vlaardingen (ONS) wilde een andere manier van besturen, waarbij de bevoegdheden van het college bij de raad zijn komen te liggen. Het was de bedoeling dat er geen coalitie en oppositie meer zou zijn, maar dat de raad één grote coalitie zou worden. Iedere fractie zou evenveel te zeggen krijgen. De wethouders mogen alleen voorstellen aan de raad voorleggen met meerdere scenario’s, zonder daarbij een voorkeur voor een richting uit te spreken. ONS, SP, Groen Links, VVD en CDA zouden wethouders leveren zonder samen een coalitie te vormen. In de praktijk komt het er op neer dat er nu 12 oppositie partijen zijn die elkaar en het college de maat nemen, in plaats van met elkaar samenwerken. De wethouders hebben onderling geen politieke overeenstemming en tasten in het duister of hun handelen op de steun van een raadsmeerderheid kan rekenen.

Er kwam na veel lange sessies in dure horecagelegenheden met dure externe begeleiders een raadsprogramma gebaseerd op alle 12 partijprogramma’s. Feitelijk stond er niets in. Alleen de zaken waar deze partijen het over eens zijn, maar niet de vele belangrijke dossiers waar geen overeenstemming over is. Het maken van deze keuzes is vooruitgeschoven naar de komende vier jaar. Tot op heden is er over dit soort grote dossiers nog geen enkel besluit genomen, de raad blijft hangen in inspreekavonden en kiest geen richting.

De chaotische bespreking van de begroting – het document waarin alle plannen voor komend jaar staan – was voor de SP de druppel. Deze begroting is gebaseerd op het totale wensenlijstje van de raad. De helft van de partijen stemden tegen de begroting, en collegepartij ONS liet via een stemverklaring weten dat zij het een slechte begroting vinden.

De wethouders zijn in de praktijk gedegradeerd naar overbetaalde uitvoerende managers. Zelf hebben zij niets te zeggen hebben over het beleid. Wethouders, burgemeester, gemeentesecretaris en ambtenaren zijn vervolgens wel de kop van jut, en krijgen de schuld van alle ellende in de wereld in de schoenen geschoven. Dan is voor de SP de vraag wat het nog voor meerwaarde heeft om als partij een wethouder te mogen leveren.

Een stad als Vlaardingen verdient het om een goed en stevig bestuur te hebben. Daarom blijven wij pleiten voor het maken van keuzes, het kiezen voor een richting. Ook al leidt dat tot compromissen, waar in je moet geven en nemen, die niet altijd leuk zijn richting de achterban. In het algemeen belang en voor het lange termijn belang. Waarbij wij uiteraard zullen streven zoveel mogelijk van ons SP-programma in daden om te kunnen zetten.

Beoogde portefeuilleverdeling bekend

SP SP VVD CDA Vlaardingen 28-05-2018 19:26

Afgelopen weekend hebben de vijf kandidaat-wethouders, samen met de burgemeester, gesproken over een mogelijke portefeuilleverdeling voor het nieuwe college. De beoogde portefeuilleverdeling ziet er als volgt uit:

Frans Hoogendijk (ONS)

Economische zaken en Havens, Vestigingsklimaat , Burgerparticipatie en communicatie, Handhaving en toezicht, Stadspromotie en Personeel en organisatie.

Arnout Hoekstra (SP)

Bouwen en wonen, Grondzaken en Vastgoed, Ruimtelijke ordening, Financiën en Coördinatie Aanpak woonoverlast.

Bart Bikkers (VVD)

Duurzaamheid, energietransitie en milieu, Verkeer en vervoer, Sport, Dienstverlening, data en digitalisering en Europese stimuleringsfondsen.

Bart de Leede (GL)

Klimaatadaptatie, Openbare ruimte en Groen, Afvalinzameling, Participatiewet en armoedebeleid, Cultuur en Monumenten, Evenementenstimulering, Coördinatie Omgevingswet en Biodiversiteit en dierenwelzijn.

Jacky Silos (CDA)

Zorg en ondersteuning, Jeugd, Onderwijs, Maatschappelijke participatie, Emancipatie en integratie en Maatschappelijke opvang.

Burgemeester Annemiek Jetten heeft Openbare orde, Integraal veiligheidsbeleid, Vergunningverlening bijzondere wetten, Bestuurlijke coördinatie, Regionale samenwerking (MVS en MRDH) en Archief in haar portefeuille. De beoogde portefeuilleverdeling wordt pas definitief nadat alle kandidaat-wethouders de rapportage van hun integriteitsscan hebben ontvangen en de uitkomsten met elkaar hebben gedeeld. Dit gebeurt komende week. De installatie van het nieuwe college staat gepland op 5 juni. 

Zie ook: Verkiezingen

Wethouderskandidaten zijn bekend

SP SP GroenLinks VVD CDA Vlaardingen 22-05-2018 22:16

Het nieuwe college krijgt vijf wethouders; de grootste partijen leveren ieder één wethouder. De kandidaat wethouders zijn Frans Hoogendijk (ONS.Vlaardingen), Arnout Hoekstra (SP), Bart Bikkers (VVD), Bart de Leede (GroenLinks) en Jacky Silos (CDA). De benoeming staat gepland tijdens een extra raadsvergadering op 5 juni. De gesprekken over de portefeuilleverdeling worden deze week gevoerd. [<--break->] Alle partijen

De afgelopen weken is door formateurs Frans Hoogendijk en Arnout Hoekstra gewerkt aan de ambities voor Vlaardingen. Geen traditioneel coalitieakkoord van alleen de collegepartijen, maar een akkoord geschreven op basis van de ambities en verkiezingsprogramma’s van alle twaalf partijen in de gemeenteraad.

Wennen

Hoogendijk en Hoekstra kijken met vertrouwen uit naar een spoedige benoeming van een nieuw college: “Deze nieuwe manier van werken is voor iedereen even wennen. Wij hebben het gevoel dat het vertrouwen in dit proces en de basis voor brede samenwerking in de raad groeit. Als dit slaagt is het oude systeem van oppositie en coalitie snel verleden tijd.”

Raadsakkoord

Het raadsakkoord benoemt concrete maatregelen die de komende vier jaar nodig zijn. Vervolgens worden deze maatregelen verwerkt in de begroting. Bij de uitwerking van het raadsakkoord worden inwoners, bedrijven, organisaties en andere belanghebbenden betrokken. Ook dat is nieuw voor Vlaardingen.

Zie ook: Verkiezingen

Informateurs Vlaardingen maken coalitievoorstel bekend

SP SP GroenLinks VVD CDA Vlaardingen 19-04-2018 10:00

Op basis van de gesprekken met alle politieke partijen stellen de twee informateurs, Frans Hoogendijk (ONS Vlaardingen) en Arnout Hoekstra (SP), voor een coalitie te vormen met de vijf grootste partijen: ONS Vlaardingen, SP, VVD, GroenLinks en CDA. Zij adviseren dat zij gezamenlijk als formateurs verdergaan om de coalitievorming verder vorm te geven gelijktijdig met de vorming van het raadsakkoord.

In Vlaardingen is inmiddels een breed gedeelde overeenkomst over het raadsakkoord. Veruit de meeste raadsfracties zijn voorstander van een breed gedragen raadsakkoord waarin op hoofdlijnen alle partijen zich kunnen vinden. De gemeenteraad ziet ruimte voor een nieuwe werkwijze waarmee knelpunten worden opgelost. Tijdens workshops hebben de nieuwe raadsleden in de afgelopen weken al kennisgemaakt met deze nieuwe werkwijze en reglement van orde.

Start coalitievorming
Alle partijen vinden unaniem dat in ieder geval ONS Vlaardingen en de SP deel moeten uitmaken van de coalitie. De meeste partijen noemen de andere grootste partijen, VVD, GroenLinks en CDA, als meest voor de hand liggende coalitiepartners. Het advies van de informateurs is om tot formateur benoemd te worden om deze vijfpartijencoalitie plus bijbehorend akkoord op hoofdlijnen in beeld te brengen. De meeste partijen vinden dat bij een raadsakkoord de hele gemeenteraad de belangrijkste beslissingen samen neemt. De informateurs adviseren dat elke coalitiepartij één wethouder levert voor het college van B&W.
Wederzijdse controle en evenwicht
De informateurs adviseren de gemeenteraad om de lijn van gedeelde verantwoordelijkheid niet te beperken tot de coalitievorming en het benoemen van wethouders. Zij adviseren deze balans ook te hanteren binnen de gemeenteraad en een vicevoorzitter te benoemen uit een fractie die geen wethouder levert. Dit zorgt voor een verdeling van de verantwoordelijkheid voor de besluitvorming van het college en de raad en ontstaat wederzijdse controle en evenwicht.
Vervolg
Op maandag 23 april is er om 20.00 uur een openbare bespreking over het verslag en het advies van de informateurs in de Raadszaal.

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.