Nieuws van ChristenUnie in Zaltbommel over CDA inzichtelijk

6 documenten

Algemene beschouwingen van de fractie van de ChristenUnie over de programmabegroting 2020

ChristenUnie ChristenUnie CDA Zaltbommel 07-11-2019 16:04

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1281361/1046610/CU ZaltbommelIk zou graag weer beginnen met het college, en daarmee ook de ambtelijke organisatie, te bedanken voor weer een overzichtelijke begroting. Wat een plezier om deze begroting te lezen. Na alle berichten in de media over gemeenten die acuut moeten bezuinigen blijkt Zaltbommel nog steeds financieel gezond. En de belofte om de lasten niet meer te laten stijgen dan de inflatie wordt weer meer dan waargemaakt: 1% in plaats van 1,4 %.

Sociaal Domein

Een uitdaging blijven de zorgkosten. En niet alleen de zorgkosten: de situatie bij Veilig Thuis, zowel in achterstanden ( en dat betreft direct mensen) als in financiën, baren ons zorgen. En dat terwijl wij het als gemeente erg goed doen; de goede eerstelijnszorg via Buurtzorg en Buurtzorg Jong, een enthousiaste en doelmatige groep mensen, blijkt goed te werken. Een compliment is best op zijn plaats!  Er is wel een grote toename in de zorgvraag door jongeren. Voorzichtig wordt er naar oorzaken gewezen, en we zijn blij om, in antwoord op technische vragen van het CDA te lezen dat er aan preventie gewerkt wordt. Er liggen verschillende aangenomen moties op dat gebied.  Er komt nog wel een uitdaging bij: WvGGZ.

Sport, cultuur en recreatie

Valt er dan niks meer te doen of te verbeteren? Natuurlijk wel!  We denken dat er goed werk gedaan wordt om jongeren aan het sporten te krijgen, en daarmee ook met de maatschappij mee te doen. We maken ons zorgen om de ontwikkelingen in de maatschappij op scholen, in de wijk maar ook op allerlei verenigingen. Het wordt steeds pittiger om daar leiding te geven en beroepskrachten of vrijwilligers voor te vinden. We zouden graag zien dat de (sport)verenigingen ondersteund worden om met moeilijkere jongeren om te gaan, zodat ze daar goed mee kunnen doen. We hebben dit al aangegeven bij de wethouder, en hij heeft aangegeven hiernaar te gaan kijken of er hier een praktische invulling aan te geven is. Geen motie omdat we niet echt weten hoe dit nog vorm te geven, maar wel een vraag om hiernaar te kijken.

Bestuur en ondersteuning

Een algemeen punt voor verbetering is de communicatie vanuit de gemeente. Dit is door ons al vaak onder de aandacht gebracht. Goed dat verbetering van de dienstverlening centraal staat bij de bedrijfsvoering. Maar werkt het ook? Bereikbaarheid, back-up bij afwezigheid. Communicatie en bereikbaarheid moeten centraal staan, maar jammer dat de belangrijkste thema’s toch vooral intern gericht lijken te zijn (blz 108). Kan de wethouder aangeven welke acties er ondernomen worden om dit aan te pakken?

We horen dat afhandeling van bezwaarschriften ver achter blijven. Het kost blijkbaar nog steeds moeite om gegevens boven tafel te krijgen (zie raadsvergadering). Communicatie naar buiten toe over grotere thema’s, met grote consequenties zoals Leisuredome,  maar ook regionaal energiebod, regionale energie strategie, blijven teveel in de schaduw. Technisch misschien correct, maar in de uitwerking en voor draagvlak moet dat echt anders. Proactief heet dat toch?  In het hoofdstuk Cultuur staat bijvoorbeeld ook het landschapsplan.  We pleiten ook hier voor een grote participatie!. Maak het plan mét de inwoners! Er staan goede plannen in het voorstel over communicatie: laat maar zien!

Onderwijs, verkeer, wonen, (openbare) ruimte

Dan wat korte bestuurlijke vragen:

Onderwijs: we hoorden dat het speciaal onderwijs vanuit de Meierij verdwijnt. Wat zijn de alternatieven die geboden kunnen worden om speciaal onderwijs in de Bommelerwaard te houden? Wat zijn de gevolgen als dat niet gebeurt?

Laaggeletterdheid: wordt het , gezien de cijfers (een hoog percentage in de Bommelerwaard!), geen tijd voor lokaal beleid?  Hoe denkt het college hierover?

Verkeer:  we missen nog steeds het ontmoedigen van doorgaand vrachtverkeer in de dorpen. Onderdeel van het bestuursakkoord.  Alleen in de PIP vinden we summier wat terug.  Hoe gaat het college dat vormgeven?

Datzelfde geldt voor de parkeerdruk en de aanpak van parkeren van busjes en kleine vrachtwagens in de dorpen. De wethouder is op verschillende plekken met ons wezen kijken. Nu horen we weer van onderzoeken die moeten gaan plaatsvinden. Wanneer wordt het college eens concreet in oplossingen? Kan het college op korte termijn komen met een opgave van quickwins? Zo ja, wanneer dan? (toezegging)

Hogeweg: alleen met verkeersremmende maatregelen gaat het niet werken; er is een sterke toename van het verkeer (scholen, nieuwe wijk). Welke maatregelen denkt het college nog meer aan? Spoorviaduct Koningin Wilhelminaweg:  als dat nu al te klein is, hoe dan met Leisuredome, mocht dat daar überhaupt gaan komen? Heeft het college ideeën om de verkeersstromen daar te scheiden?

Openbaar Vervoer: inventariseer de behoefte!  Door alleen van bestaande routes en tijden  en Arriva uit te gaan komt er geen verbetering, alleen een status quo. We willen druk op de ketel bij de provincie. Hoe gaat de wethouder dat aankaarten bij de provincie? Wanneer? Aansluiten op MIRT verzoek in deze -> alternatieven voor verkeer op de weg! Wonen: we zullen uiteraard weer de nadruk leggen op de woningbehoefte. Jongeren in de dorpen en in Zaltbommel houden!

 

Bedrijfsvoering: We constateren een groot verloop van personeel, zowel bij de BVEB als onze eigen organisatie. De externe inhuur neemt daarom toe tot 6%. Wat is de reden hiervan?  We willen dit beperken: het is heel erg duur en de betrokkenheid is meestal lager. Wat denkt het college hieraan te doen?

Kan het PIP weer naar de gemeente toe? Wat gaat het college daarvoor doen?

De Omgevingsvisie wordt ook weer genoemd: Hoe verloopt de samenwerking met Maasdriel in deze?  We hebben terugkoppeling gezien vanuit de klankbordgroep. Hoe loopt het proces en wat is het vervolg?  

Begraafplaatsen: het blijkt dat sommige inwoners meer onderhoud moeten plegen aan hun graven en dat ook willen. Is er eenvoudig een loket waar ze dit soort vragen kwijt kunnen en kunnen laten doen (zonder zelf te moeten zoeken naar een aannemer of zo)? En als dat er niet is, kan het college aangeven of ze bereid is daaraan te werken? Mikwe: jammer dat er nog geen vraag naar subsidie is, ondanks de uitgestoken hand.  Het viel ons op tijdens een rondleiding dat de houten poort van de Joodse begraafplaats (Oliemolen) best aan renovatie toe. Misschien iets om spontaan eens op te pakken? Hondenpoepbeleid: volgens verschillende inwoners is het nog steeds niet duidelijk waar er losloopgebied is en waar niet. Staan de bordjes er nu ondertussen overal? Buitendienst dumpafval: we zijn heel benieuwd naar een rapportage: welke gebieden en hoeveel. Hoewel de effecten in het afval scheiden en verminderen erg goed zijn, is de invoering van het nieuwe beleid niet bepaald goed gegaan. We zien ook nogal wat dumpingen. Komen er binnenkort cijfers? En zoals u van ons gewend bent:  de rotonde in Gameren…geintje, ik hou er over op

 

Ondanks de wensen en verbeteringen gaven we al aan best tevreden te zijn met deze begroting. Leuk ook om te zien dat Tiny Houses, een stokpaardje van ons vorig raadslid Leon, nu handen en voeten krijgt! 

Het mag van ons nu weer meer de uitvoeringskant op (inclusief handhaving) maar we feliciteren de organisatie en het college weer met deze begroting. En wensen hen, en de raad, Gods zegen toe in het uitvoeren ervan.

 

Dank u wel voorzitter.

ChristenUnie ziet graag een doelgroepenzwembad en sporthal in Zaltbommel

ChristenUnie ChristenUnie CDA Zaltbommel 28-08-2018 12:08

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1194632/1046610/Waardevol banner5

Het college stelt ons voor akkoord te gaan met het zogenaamde functionele scenario. Het functionele scenario omdat die volgens het college leidt tot een goed, modern en bruikbaar binnensportcentrum. Voor de fractie van de ChristenUnie is dat scenario dan ook wel het minimum, omdat in dit model ook veel aandacht is voor duurzaamheidsmaatregelen. Het gebouw moet toekomstbestendig zijn, gasloos (all electric) en BENG!

Maar voorzitter, onze fractie is ook voorstander van een doelgroepenbad, voor verschillende groepen waaronder ouderen, reumatische patiënten, minder validen en gehandicapten. Er is bijna geen gelegenheid voor hen in de omgeving om te gaan zwemmen. Voorzover wij weten kan dat alleen bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis (de Tolbrug) en in Culemborg. Wij denken dat het een goede aanvulling is om die voorziening ook in Zaltbommel te hebben. Mooi dat we in dit verenigingsscenario ook tegemoet komen aan de verenigingswensen, de zwem- en waterpolovereniging die daarmee wedstrijden kunnen organiseren en meer bezoekers kunnen trekken.

Tegelijkertijd zijn we voorzichtig. Niet voor de investering, al gebruikt die een groot deel van de opgebouwde reserves van de afgelopen jaren (wat in onze ogen het resultaat van een gezond financieel beleid is). Wat ons ietwat terughoudend maakt is de exploitatie, en dan met name de bijkomende personeelskosten. Omdat we het geheel financieel haalbaar willen houden in de toekomst, en geen debacles willen als bijvoorbeeld bij AquaAltena waar men de exploitatie niet rond kreeg. Ook de ingeschatte bezoekerscijfers maken ons wat terughoudend.

We zullen dan ook instemmen met het verenigingsscenario. Juist ook omdat de wethouder tijdens de carrousel heeft aangegeven dat bij de exploitatie kritisch gekeken zal worden naar de personele bezetting van de baden. Dat zijn geen harde cijfers maar het geeft ons voldoende vertrouwen om hierop door te gaan.

Voor wat betreft de sporthal;  wij zijn niet overtuigd van de meerwaarde van een grote sporthal, de afmetingen voor basketbal zoals besproken in de carrousel. Die keren dat er echt finales gespeeld moeten worden, kan er met één compleet veld in de hal makkelijk volstaan worden, aldus de ChristenUnie. Daarbij vinden wij een investering van € 300.000 extra een brug te ver, mede omdat er goed met dispensatie gespeeld kan worden in de hal. De gaf dat ook aan in de carrouselvergadering.

De voorsteltekst zoals die er nu ligt moet in onze beleving geamendeerd worden. Voor wijziging van de tekst in het voorstel zal het CDA mede namens de ChristenUnie een amendement indienen.

Bijdrage ChristenUnie programmabegroting 2018

ChristenUnie ChristenUnie VVD GroenLinks SGP D66 CDA Zaltbommel 28-08-2018 12:07

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1137743/1046610/CU ZaltbommelAlgemene beschouwingen van de fractie van de ChristenUnie over de programmabegroting 2018

Allereerst wil de fractie van de ChristenUnie  het college, en daarmee ook de organisatie, bedanken voor weer een overzichtelijke begroting. Tot onze tevredenheid een sluitende begroting zonder lastenstijging.  Tevens de laatste begroting van het huidige college en samenstelling van gemeenteraad.

Dit geeft ons als fractie van de ChristenUnie ook even de gelegenheid om terug te blikken op de zaken die gerealiseerd zijn in deze periode, of in deze begroting staan om gerealiseerd te worden. En dat is veel..

Op het gebied van verkeer:  de situatie rondom de school in Gameren, de rotonde bij de Jumbo, de rotonde  voor de MaasWaalweg bij Delwijnen, op het gebied van zorg: preventieve relatieondersteuning en meer uren huishoudelijke hulp. op het gebied van voorzieningen: realisatie van een centraal gelegen zwembad op het gebied van milieu en energietransitie: subsidie zonnepanelen, een groot succes op het gebied van handhaving: extra budgetten op het gebied van kosten: geen verhoging OZB over 2017

Ik ga niet alle besluiten en realisaties van de afgelopen jaren door, dat zou slaapverwekkend zijn in het geheel van woorden die hier over u uitgestort worden. Maar wil wel enkele successen naar voren brengen. Soms lijkt raadswerk klachtenafhandeling, en het is een baantje met vooral negatieve input: als het goed gaat hoor je niets of weinig… Ter bemoediging bovenstaande voorbeelden…

Gelukkig blijft er ook werk. Er is nog genoeg te regelen of beter te regelen.  Om een betere gemeente te krijgen…

Ik noem een aantal punten waarop we als ChristenUnie de nadruk willen leggen:

Wonen en Ruimtelijke Ordening

De economische crisis na 2008 heeft grote impact gehad op de woningmarkt, de woningbouw en de capaciteit van de bouwsector. Nu de economie sterk aantrekt, is de vraag naar woningen weer enorm toegenomen. Er zijn meer woningen nodig van goede kwaliteit, passend bij de financiële mogelijkheden en hedendaagse wensen van mensen.

Hoe kunnen we binnen de gemeente sturen op betaalbaar wonen voor iedereen? En hoe kunnen we anticiperen op krimp en groei in onze gemeente? De nieuwe Omgevingswet komt eraan, weliswaar met vertraging, maar omgevingsvisie en maatwerk zijn belangrijke termen voor de komende jaren.

Uitgangspunt in het bestuursakkoord was bouwen in de kernen naar behoefte met keuzevrijheid voor alle generaties. Vergroten van levensloopbestendige woningen door aanpassing van de woningvoorraad en door nieuwbouw. In de afgelopen jaren is in een aantal kernen fors gebouwd. Er moet, zo vindt de ChristenUnie, aandacht blijven voor de woningvoorraad in de toekomst en voor een leefbare woonomgeving met voldoende voorzieningen. Dit heeft met name op korte termijn de aandacht nodig:

400 arbeidsplaatsen wildeman I, 400 op Wildeman II, zoals de wethouder aangaf; minimaal 400 in kassen, naast de vele woningzoekenden die er al zijn.  Inschatting geeft aan dat er in ieder geval al een 600 woningzoekenden bijkomen op korte termijn, en dat is een lage schatting, met name in de sociale huur en goedkopere koopwoningen. En dan nog niet te spreken over de onttrekking van woningen aan de markt door de huidige tendens van opkopen van woningen door bijvoorbeeld tuinders voor huisvesting van medewerkers.  Een betaalbare, leefbare, en toekomstbestendige woningmarkt. Belangrijk daarbij is om hierover in gesprek te blijven met bestuurders van woningbouwcorporaties, de provincie en private partijen.

Initiatieven als Knarrenhof , maar ook het mogelijk maken van innovatieve en duurzame manieren van wonen, ook off grid als bijv. Tiny Houses,  zou wat ons betreft tot de mogelijkheden moeten behoren.

We willen één groep in het bijzonder aanhalen. En dat is de ontwikkeling van de woningmarkt voor de doelgroep senioren. Die blijft in onze beleving achter. Ouderen zijn steeds vitaler, leven langer en willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en is er dus meer behoefte aan geschikte woningen voor ouderen, eventueel met 24 uur per dag zorg op afroep. Daarom roepen we het college op extra aandacht te hebben voor het plegen van nieuwbouw voor deze doelgroep in de diverse kernen en ouderen te stimuleren door te stromen vanuit hun bestaande woning naar deze nieuw te bouwen woningen.

VRAAG: Wellicht kan het college aangeven wat hier op korte termijn aan gaat gebeuren?

En is het mogelijk belemmeringen als verplichte aansluiting op riolering en grootte van woningen , eventueel op uitzonderingsbasis,  weg te nemen?

handhaving en veiligheid;

Het lijkt dat de overlast weer toeneemt. We zijn toch wel geschrokken van het rondje door De Vergt en van de verschillende geluiden op straat. Nu het reclamebeleid vastgesteld is hopen we ook op handhaving van de wildgroei aan reclameborden, met name langs de N322 (Van Heemstraweg), met name bij de verschillende rotondes. Verbeteren van veiligheid en tegengaan van verrommeling van het landschap. Er is 100.000 euro extra ter beschikking gesteld voor handhaving en de raad zou daarover een informatienota ontvangen. Waar blijft die?

VRAAG: Wanneer gaat het college concreet handhaven? En waar blijft dus de informatienota die de raad nog zou ontvangen?

Spoorveste

 

Ook worden we graag geïnformeerd over de ontwikkelingen rondom de Spoorveste (Leisuredome): VRAAG: wat is de status op dit moment?

Er zou inzicht gegeven worden rondom de verkeerssituatie en mogelijke oplossingen (een voorwaarde om daar te kunnen ontwikkelen).

VRAAG: Wanneer kunnen we die informatie verwachten?

 

Er staan  ook nog een aantal andere uitdagingen voor de toekomst op de rol:

 Huisvesting van arbeidsmigranten

VRAAG: Hoe gaan we dat goed vormgeven?  De ChristenUnie staat voor het goed huisvesten van deze mede-inwoners, waarbij integratie bevorderd wordt en de groepen niet te groot worden. Ons uiteindelijke doel is: huisvesten zoals ook voor de andere inwoners van onze gemeente gebeurt, onder dezelfde regels en voorwaarden.  Toch zal er voor de tussentijd een oplossing gevonden moeten worden: er zijn nu simpelweg niet genoeg huizen voor de interne én externe groei. We hebben daar geen pasklaar antwoord op, maar de huidige ontwikkelingen staan niet stil. Dat legt een grote druk op het snel realiseren van een duidelijk beleid. We zullen linksom of rechtsom ook voor deze inwoners een goede huisvesting moeten realiseren, met de nadruk op tijdelijkheid tot er in het normale contingent woningen passende oplossingen zijn. Een eerste aanzet is in ieder geval de motie die het CDA mede namens ons in zal dienen.

Vormgeving Buitenstad 

We zijn blij dat er ontwikkelingen zijn: hoe kunnen we het momentum gebruiken om tot een goede ontwikkeling te komen inclusief wonen? De benadrukking van de oproep hiertoe is verwoord in een motie die mede namens ons wordt ingediend door het CDA.

Gratis parkeren rondom de Binnenstad.

Waar kunnen op korte termijn goede locaties gerealiseerd worden, met een korte loopafstand tot de binnenstad, met name aan de zuidkant.  Uitbreiden van de locatie bij de Wasserij (Rotterdamse bol) en alternatieve voorstellen (Gisbert Schairtweg met brugverbinding?) zijn door het college aangegeven als “in behandeling”.

VRAAG: Wanneer kunnen we hierover voorstellen verwachten?

Programma HSL en goederenspoor

Het wordt tijd hier als raad een uitspraak over te doen via het college. We willen dit graag zeer binnenkort op de agenda plaatsen om als Zaltbommel een geluid te laten horen. Over de aansluitingen die zoveel verslechterd zijn, maar ook over de zorg over de verwachte toename van risico en overlast van het goederenspoor. Vooruitlopend hierop heeft het ZVV, mede namens ons al een motie ingediend.

VRAAG: Heeft het college hierover al wat in voorbereiding?

Duurzaamheidsambitie

In navolging van de landelijke doelstelling heeft gemeente Zaltbommel haar ambitie op het gebied van de lokale duurzame opwekking van energie gesteld op 16 procent. Uit de begroting (6.1) blijkt dat we in 2016 nog maar op 2,3% zitten en de ambitie in 2018 is vastgesteld op 3,6 procent. Hoe verhoudt deze ambitie zich tot de 16 procent? De lat moet echt hoger!

De ChristenUnie wil dat er komend jaar voorstellen gepresenteerd worden met mogelijkheden om de verduurzaming van onze gemeente te versnellen. Nieuwe wijken van het gas af, is een goed begin, maar het mag wel een tandje meer. Ook bij renovaties moet er gestimuleerd worden om hoge energieprestaties te krijgen. We vinden dat we op deze doelstellingen meer moeten sturen als gemeente. Daarbij is het goed om jaarlijks de voortgang en resultaten van onze verduurzaming te rapporteren en daar als raad over te spreken. 

 

VRAAG: Is het college hiertoe bereid?

 

Huishoudelijk afval

De ambitie huishoudelijk restafval 2018 blijft gelijk aan 2016, dat is opvallend ten opzichte van de ambities die er liggen om het restafval terug te brengen. De gemeente zou in kunnen zetten op het verminderen van afval door het creëren van bewustwording en het wijzen op duurzame alternatieven.

Als laatste: de website 

Al meerdere keren is aangegeven dat de digitale bereikbaarheid van de gemeente niet up to date  gevonden wordt door de ChristenUnie. En daar zijn we niet de enige in. We roepen het college op om dit op korte termijn te verbeteren, en hier met een voorstel in te komen.  Ook de doorkoppeling op WMO gebied, en andere voorzieningen werkt voor geen meter. Bij doorbladeren kom je niet op de mogelijkheden terecht voor inwoners van onze gemeente, maar op een algemene website, en uiteindelijk is altijd het antwoord: “neem contact op met de gemeente”.  In deze tijd moeten mensen toch vooruit kunnen zien welke mogelijkheden er zijn, en wat er naast de gemeente nog meer mogelijk is? We noemen alleen maar de Brede beweging tegen armoede als verwijzingsmogelijkheid. Maar ook MEE bijvoorbeeld. Of meldpunt geweld. Of het kunnen invullen van een vraagformulier. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden, bijvoorbeeld in Tubbergen/Dinkelland (www.socialekaartdinkellandtubbergen.nl) , Haarlemmermeer ( www.socialekaarthaarlemmermeer.nl)  en Spijkenisse.. Omdat wij toch wat vraagtekens hebben, mede gezien de ontwikkelingen op de uitgaven op het sociaal domein ( die lijken een lagere vraag aan te geven: dat kan een goed teken zijn dat er minder vraag is, maar het kan ook zijn dat het bereiken van de mogelijkheden een drempel is). Wij zullen dan ook op dit punt een motie indienen, mede namens CDA, VVD, ZVV , VVD, SGP, GroenLinks en D66,     om het college te vragen op korte termijn met een voorstel te komen om de website up to date te maken en de sociale kaart daarin te integreren, specifiek en toegankelijk voor onze inwoners. En zichtbaar te maken wat de kosten daarvan zijn, zodat we er als raad een besluit over kunnen nemen.

Tenslotte wil de fractie van de ChristenUnie het college, de organisatie en de mederaadsleden, Gods zegen toewensen in het komende begrotingsjaar. We hebben economisch de wind mee, daar mogen we voor danken ( zoals we dat vorige week in de kerken mochten doen). Tegelijkertijd is er zorg, met name over de verharding in de samenleving, de toenemende onverdraagzaamheid jegens anderen en de groepsvorming. (polarisatie met een deftig woord).  Dat tegen te gaan en hier anders mee om te gaan zijn we aan elkaar verplicht als samenleving. Met name de Bijbel roept op tot een open  houding ten opzichte van “de vreemdeling in ons midden” en tot een opnemen in de gemeenschap. Uiteraard binnen de rechtsverhouding: dat vraagt net zoveel van die nieuwkomer.

We roepen op om bezinning op dit punt: de toenemende wij/zij houding in deze past ons niet!

Zondagsrust in het Westerkwartier: kwestie van tijd (voor jezelf)

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks SGP CDA Zaltbommel 23-08-2018 16:48

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1226602/1046610/ZondagDe tweede column van onze wethouder Bert Nederveen over de herindeling in het Westerkwartier gaat over de openstelling van winkels op zondag.

InleidingAls we de journalisten mogen geloven wordt de koopzondag het belangrijkste onderwerp in de campagne voor de gemeenteraadsverkiezingen voor de nieuwe gemeente Westerkwartier. Zowel Richard Lamberst (De Streekkrant) als Koos Bijlsma (Dagblad van het Noorden en Westerkwartier) laten geen kans voorbij gaan om dit onderwerp aan de orde te stellen. Met als (voorlopig) hoogtepunt een opinieartikel van Koos in het DvhN van 16 augustus j.l. onder de titel ‘Koopzondag in het gehele Westerkwartier een kwestie van tijd’.

Zondagsrust niet exclusief van christelijke partijenSommige mensen denken dat het onderwerp ‘zondagsrust’ en dus ook het al of niet toestaan van koopzondagen’ iets is wat exclusief bij christelijke partijen als CDA, ChristenUnie of SGP hoort. Dit is een misverstand. Ook de SP is erg kritisch op dit punt, en had (ook op dit punt) in het Westerkwartier een goede inbreng kunnen hebben.En de analyse van Koos Bijlsma over de Zuidhornse coalitieonderhandelingen in 2014 zit er wel heel ver naast. Dat is niet zo vreemd, want hij was er niet bij, maar hij had beter kunnen weten. Want het was GroenLinks Zuidhorn dat in 2014 in het verkiezingsprogramma pleitte voor het behoud van de zondag als rustdag. En ook in Marum, waar de christelijke partijen sterk in de minderheid zijn, zijn de winkels op zondag nog dicht.

Waar gaat het eigenlijk om?Veel mensen hebben het idee dat de zondag op grond van de bijbel een dag is waarop je vooral veel dingen niet mag. Maar niet (mogen) werken betekent vooral wel (mogen) rusten. Als gemeenschappelijke rustdag heeft de zondag de samenleving veel goeds gebracht. Al eeuwenlang. En juist in een tijd van toenemende tijdsdruk, is een vast moment van rust waardevol. Voor christenen heeft de zondag extra waarde als dag om God te eren, een dag voor rust en bezinning. Maar ook voor iedereen, christen of niet, is een wekelijks moment van rust belangrijk. Tijd voor gezin, familie, vrienden, ontspanning. Ik was in Amerika en bezocht daar ook de grote ‘malls’, die 7 x 24 uur per week open zijn. Moeten wij dat willen? Nee toch? Natuurlijk is het belangrijk om elkaar vrij te laten, maar laten we ook om elkaar denken en rekening houden met elkaar.De wens van supermarkten om op zondag open te kunnen is niet vreemd, zeker als dat in omliggende gemeenten ook gebeurt. Maar veel kleine ondernemers zitten hier niet op te wachten, want openstelling van hun winkels op zondag confronteert hen met extra personeelskosten, waarbij maar de vraag is of de omzet toeneemt. En als de supermarkten wel open gaan en zij niet, leidt dit tot wegvallen van omzet.Voor de supermarkten zal het niet moeilijk zijn om personeel te vinden, de jeugd wil wel werken zeker als ze extra betaald worden (al vrees ik dat die extra beloning ook wel zal verdwijnen, kijk maar naar de horeca). Maar is het ook voor hen niet goed om het af en toe even rustiger aan te doen?

Praktische oplossingen?In de huidige situatie zijn de supermarkten in het dorp Leek elke zondag open. In Grootegast, Marum, Zuidhorn, de voormalige gemeente Ezinge en de andere kernen van Leek zijn ze dicht.Ik begrijp de uitspraak van Peter Holsappel, lijsttrekker van de ChristenUnie, onlangs in de krant, dat er geen zaken teruggedraaid gaan worden. Maar dat betekent toch niet dat we alles maar vrij moeten laten? In één koopzondag per maand geloof ik niet, dat is meer een symbool dan dat je er echt iets mee vrij geeft. Als het dan toch moet, zou een praktische oplossing kunnen zijn om per voormalige gemeente elke week één supermarkt open te laten gaan, dan blijft de belasting voor het personeel beperkt, pikt elke supermarkt zijn graantje mee en kan iedereen binnen redelijke afstand zijn of haar boodschappen doen. Ook de gevolgen voor de kleine ondernemers zijn dan minder groot.De supermarkten zijn vast wel in staat om hier goede afspraken over te maken met elkaar. En natuurlijk kunnen we voor bijzondere momenten, denk aan een zondag vlak vóór de twee kerstdagen, een uitzondering maken en alle supermarkten open laten gaan. Daar moeten we dan niet moeilijk over doen.Maar er zijn meer mogelijkheden, zonder dat direct alles altijd open gaat. Daarbij moeten we vooral de mensen waar het om gaat betrekken, de ondernemers, maar ook de inwoners. In 2015 is in Zuidhorn een enquête gehouden, waaruit bleek dat de meerderheid van de inwoners niet voelde voor zondagsopenstelling. Dit zouden we ook in de nieuwe gemeente kunnen doen, en de winkels alleen daar op zondag open doen waar een duidelijke meerderheid daarvoor is. Het feit dat je gaat herindelen wil nog niet zeggen dat alles overal hetzelfde moet worden!

En toch…..Ik weet dat de tijd verandert en dat je sommige zaken niet tegen kunt houden. En ik vrees dat de koopzondag hier ook onder valt. Maar toch denk ik soms: moet dat nou echt? Of zijn wij in het Westerkwartier samen in staat een signaal af te geven tegen de 24-uurs-economie, tegen het ‘meer, meer, meer’, tegen het jachten en het jagen?Als wij er nu eens in slagen om de nieuwe gemeente te laten starten zonder koopzondagen, te laten zien dat het wel kan. Gewoon de boodschappen door de week of op zaterdag doen en op zondag van de rust te genieten. Er is zoveel te genieten in Het Westerkwartier, laten we daar dan ook de tijd voor nemen. En voor onszelf, voor het gezin, voor het dorp. En als omliggende gemeenten dat voorbeeld dan eens zouden volgen, dan de hele provincie, en dan heel Nederland……. Dan draaien we geen zaken terug, maar juist vooruit!Ik denk dat ik droom, maar kan mij niet voorstellen dat dit voor anderen een nachtmerrie is!

Bert Nederveen, 22 augustus 2018

Reacties zijn welkom via Twitter (@bertnederveen), email (bert.nederveen@westerkwartier.nl), telefoon (0594-508805) en natuurlijk persoonlijk.

Lees ook nog eens het artikel van Harry van der Tuin (CDA) over “Koopzondag geen abc’tje in gemeente Westerkwartier” in De Streekkrant van 15 mei j.l.: http://destreekkrant.nu/koopzondag-geen-abctje-in-gemeente-westerkwartier/.

Bijdrage ChristenUnie programmabegroting 2018

ChristenUnie ChristenUnie De Groenen VVD GroenLinks SGP D66 CDA Zaltbommel 27-11-2017 11:54

Op 9 november waren de algemene beschouwingen op de begroting van 2018.

Allereerst wil de fractie van de ChristenUnie  het college, en daarmee ook de organisatie, bedanken voor weer een overzichtelijke begroting. Tot onze tevredenheid een sluitende begroting zonder lastenstijging.  Tevens de laatste begroting van het huidige college en samenstelling van gemeenteraad.

Dit geeft ons als fractie van de ChristenUnie ook even de gelegenheid om terug te blikken op de zaken die gerealiseerd zijn in deze periode, of in deze begroting staan om gerealiseerd te worden. En dat is veel..

Op het gebied van verkeer:  de situatie rondom de school in Gameren, de rotonde bij de Jumbo, de rotonde  voor de MaasWaalweg bij Delwijnen, op het gebied van zorg: preventieve relatieondersteuning en meer uren huishoudelijke hulp. op het gebied van voorzieningen: realisatie van een centraal gelegen zwembad op het gebied van milieu en energietransitie: subsidie zonnepanelen, een groot succes op het gebied van handhaving: extra budgetten op het gebied van kosten: geen verhoging OZB over 2017

Ik ga niet alle besluiten en realisaties van de afgelopen jaren door, dat zou slaapverwekkend zijn in het geheel van woorden die hier over u uitgestort worden. Maar wil wel enkele successen naar voren brengen. Soms lijkt raadswerk klachtenafhandeling, en het is een baantje met vooral negatieve input: als het goed gaat hoor je niets of weinig… Ter bemoediging bovenstaande voorbeelden…

Gelukkig blijft er ook werk. Er is nog genoeg te regelen of beter te regelen.  Om een betere gemeente te krijgen…

Ik noem een aantal punten waarop we als ChristenUnie de nadruk willen leggen:

Wonen en Ruimtelijke Ordening

De economische crisis na 2008 heeft grote impact gehad op de woningmarkt, de woningbouw en de capaciteit van de bouwsector. Nu de economie sterk aantrekt, is de vraag naar woningen weer enorm toegenomen. Er zijn meer woningen nodig van goede kwaliteit, passend bij de financiële mogelijkheden en hedendaagse wensen van mensen.

Hoe kunnen we binnen de gemeente sturen op betaalbaar wonen voor iedereen? En hoe kunnen we anticiperen op krimp en groei in onze gemeente? De nieuwe Omgevingswet komt eraan, weliswaar met vertraging, maar omgevingsvisie en maatwerk zijn belangrijke termen voor de komende jaren.

Uitgangspunt in het bestuursakkoord was bouwen in de kernen naar behoefte met keuzevrijheid voor alle generaties. Vergroten van levensloopbestendige woningen door aanpassing van de woningvoorraad en door nieuwbouw. In de afgelopen jaren is in een aantal kernen fors gebouwd. Er moet, zo vindt de ChristenUnie, aandacht blijven voor de woningvoorraad in de toekomst en voor een leefbare woonomgeving met voldoende voorzieningen. Dit heeft met name op korte termijn de aandacht nodig:

400 arbeidsplaatsen wildeman I, 400 op Wildeman II, zoals de wethouder aangaf; minimaal 400 in kassen, naast de vele woningzoekenden die er al zijn.  Inschatting geeft aan dat er in ieder geval al een 600 woningzoekenden bijkomen op korte termijn, en dat is een lage schatting, met name in de sociale huur en goedkopere koopwoningen. En dan nog niet te spreken over de onttrekking van woningen aan de markt door de huidige tendens van opkopen van woningen door bijvoorbeeld tuinders voor huisvesting van medewerkers.  Een betaalbare, leefbare, en toekomstbestendige woningmarkt. Belangrijk daarbij is om hierover in gesprek te blijven met bestuurders van woningbouwcorporaties, de provincie en private partijen.

Initiatieven als Knarrenhof , maar ook het mogelijk maken van innovatieve en duurzame manieren van wonen, ook off grid als bijv. Tiny Houses,  zou wat ons betreft tot de mogelijkheden moeten behoren.

We willen één groep in het bijzonder aanhalen. En dat is de ontwikkeling van de woningmarkt voor de doelgroep senioren. Die blijft in onze beleving achter. Ouderen zijn steeds vitaler, leven langer en willen zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen en is er dus meer behoefte aan geschikte woningen voor ouderen, eventueel met 24 uur per dag zorg op afroep. Daarom roepen we het college op extra aandacht te hebben voor het plegen van nieuwbouw voor deze doelgroep in de diverse kernen en ouderen te stimuleren door te stromen vanuit hun bestaande woning naar deze nieuw te bouwen woningen.

VRAAG: Wellicht kan het college aangeven wat hier op korte termijn aan gaat gebeuren?

En is het mogelijk belemmeringen als verplichte aansluiting op riolering en grootte van woningen , eventueel op uitzonderingsbasis,  weg te nemen?

handhaving en veiligheid;

Het lijkt dat de overlast weer toeneemt. We zijn toch wel geschrokken van het rondje door De Vergt en van de verschillende geluiden op straat. Nu het reclamebeleid vastgesteld is hopen we ook op handhaving van de wildgroei aan reclameborden, met name langs de N322 (Van Heemstraweg), met name bij de verschillende rotondes. Verbeteren van veiligheid en tegengaan van verrommeling van het landschap. Er is 100.000 euro extra ter beschikking gesteld voor handhaving en de raad zou daarover een informatienota ontvangen. Waar blijft die?

VRAAG: Wanneer gaat het college concreet handhaven? En waar blijft dus de informatienota die de raad nog zou ontvangen?

Spoorveste

 

Ook worden we graag geïnformeerd over de ontwikkelingen rondom de Spoorveste (Leisuredome): VRAAG: wat is de status op dit moment?

Er zou inzicht gegeven worden rondom de verkeerssituatie en mogelijke oplossingen (een voorwaarde om daar te kunnen ontwikkelen).

VRAAG: Wanneer kunnen we die informatie verwachten?

 

Er staan  ook nog een aantal andere uitdagingen voor de toekomst op de rol:

 Huisvesting van arbeidsmigranten

VRAAG: Hoe gaan we dat goed vormgeven?  De ChristenUnie staat voor het goed huisvesten van deze mede-inwoners, waarbij integratie bevorderd wordt en de groepen niet te groot worden. Ons uiteindelijke doel is: huisvesten zoals ook voor de andere inwoners van onze gemeente gebeurt, onder dezelfde regels en voorwaarden.  Toch zal er voor de tussentijd een oplossing gevonden moeten worden: er zijn nu simpelweg niet genoeg huizen voor de interne én externe groei. We hebben daar geen pasklaar antwoord op, maar de huidige ontwikkelingen staan niet stil. Dat legt een grote druk op het snel realiseren van een duidelijk beleid. We zullen linksom of rechtsom ook voor deze inwoners een goede huisvesting moeten realiseren, met de nadruk op tijdelijkheid tot er in het normale contingent woningen passende oplossingen zijn. Een eerste aanzet is in ieder geval de motie die het CDA mede namens ons in zal dienen.

Vormgeving Buitenstad 

We zijn blij dat er ontwikkelingen zijn: hoe kunnen we het momentum gebruiken om tot een goede ontwikkeling te komen inclusief wonen? De benadrukking van de oproep hiertoe is verwoord in een motie die mede namens ons wordt ingediend door het CDA.

Gratis parkeren rondom de Binnenstad.

Waar kunnen op korte termijn goede locaties gerealiseerd worden, met een korte loopafstand tot de binnenstad, met name aan de zuidkant.  Uitbreiden van de locatie bij de Wasserij (Rotterdamse bol) en alternatieve voorstellen (Gisbert Schairtweg met brugverbinding?) zijn door het college aangegeven als “in behandeling”.

VRAAG: Wanneer kunnen we hierover voorstellen verwachten?

Programma HSL en goederenspoor

Het wordt tijd hier als raad een uitspraak over te doen via het college. We willen dit graag zeer binnenkort op de agenda plaatsen om als Zaltbommel een geluid te laten horen. Over de aansluitingen die zoveel verslechterd zijn, maar ook over de zorg over de verwachte toename van risico en overlast van het goederenspoor. Vooruitlopend hierop heeft het ZVV, mede namens ons al een motie ingediend.

VRAAG: Heeft het college hierover al wat in voorbereiding?

Duurzaamheidsambitie

In navolging van de landelijke doelstelling heeft gemeente Zaltbommel haar ambitie op het gebied van de lokale duurzame opwekking van energie gesteld op 16 procent. Uit de begroting (6.1) blijkt dat we in 2016 nog maar op 2,3% zitten en de ambitie in 2018 is vastgesteld op 3,6 procent. Hoe verhoudt deze ambitie zich tot de 16 procent? De lat moet echt hoger!

De ChristenUnie wil dat er komend jaar voorstellen gepresenteerd worden met mogelijkheden om de verduurzaming van onze gemeente te versnellen. Nieuwe wijken van het gas af, is een goed begin, maar het mag wel een tandje meer. Ook bij renovaties moet er gestimuleerd worden om hoge energieprestaties te krijgen. We vinden dat we op deze doelstellingen meer moeten sturen als gemeente. Daarbij is het goed om jaarlijks de voortgang en resultaten van onze verduurzaming te rapporteren en daar als raad over te spreken. 

 

VRAAG: Is het college hiertoe bereid?

 

Huishoudelijk afval

De ambitie huishoudelijk restafval 2018 blijft gelijk aan 2016, dat is opvallend ten opzichte van de ambities die er liggen om het restafval terug te brengen. De gemeente zou in kunnen zetten op het verminderen van afval door het creëren van bewustwording en het wijzen op duurzame alternatieven.

Als laatste: de website 

Al meerdere keren is aangegeven dat de digitale bereikbaarheid van de gemeente niet up to date  gevonden wordt door de ChristenUnie. En daar zijn we niet de enige in. We roepen het college op om dit op korte termijn te verbeteren, en hier met een voorstel in te komen.  Ook de doorkoppeling op WMO gebied, en andere voorzieningen werkt voor geen meter. Bij doorbladeren kom je niet op de mogelijkheden terecht voor inwoners van onze gemeente, maar op een algemene website, en uiteindelijk is altijd het antwoord: “neem contact op met de gemeente”.  In deze tijd moeten mensen toch vooruit kunnen zien welke mogelijkheden er zijn, en wat er naast de gemeente nog meer mogelijk is? We noemen alleen maar de Brede beweging tegen armoede als verwijzingsmogelijkheid. Maar ook MEE bijvoorbeeld. Of meldpunt geweld. Of het kunnen invullen van een vraagformulier. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden, bijvoorbeeld in Tubbergen/Dinkelland (www.socialekaartdinkellandtubbergen.nl) , Haarlemmermeer ( www.socialekaarthaarlemmermeer.nl)  en Spijkenisse.. Omdat wij toch wat vraagtekens hebben, mede gezien de ontwikkelingen op de uitgaven op het sociaal domein ( die lijken een lagere vraag aan te geven: dat kan een goed teken zijn dat er minder vraag is, maar het kan ook zijn dat het bereiken van de mogelijkheden een drempel is). Wij zullen dan ook op dit punt een motie indienen, mede namens CDA, VVD, ZVV , VVD, SGP, GroenLinks en D66,     om het college te vragen op korte termijn met een voorstel te komen om de website up to date te maken en de sociale kaart daarin te integreren, specifiek en toegankelijk voor onze inwoners. En zichtbaar te maken wat de kosten daarvan zijn, zodat we er als raad een besluit over kunnen nemen.

Tenslotte wil de fractie van de ChristenUnie het college, de organisatie en de mederaadsleden, Gods zegen toewensen in het komende begrotingsjaar. We hebben economisch de wind mee, daar mogen we voor danken ( zoals we dat vorige week in de kerken mochten doen). Tegelijkertijd is er zorg, met name over de verharding in de samenleving, de toenemende onverdraagzaamheid jegens anderen en de groepsvorming. (polarisatie met een deftig woord).  Dat tegen te gaan en hier anders mee om te gaan zijn we aan elkaar verplicht als samenleving. Met name de Bijbel roept op tot een open  houding ten opzichte van “de vreemdeling in ons midden” en tot een opnemen in de gemeenschap. Uiteraard binnen de rechtsverhouding: dat vraagt net zoveel van die nieuwkomer.

We roepen op om bezinning op dit punt: de toenemende wij/zij houding in deze past ons niet!

Labels: Begroting

Bijdrage ChristenUnie Bommelerwaard Voorjaarsnota 2018

ChristenUnie ChristenUnie GroenLinks CDA D66 PvdA Zaltbommel 11-07-2017 12:07

https://zaltbommel.christenunie.nl/k/n6189/news/view/1124290/1046610/CU ZaltbommelWe mogen ons voor de laatste keer in deze raadsperiode van 4 jaar buigen over de voorjaarsnota. Niet dat we hiermee de boel af kunnen sluiten voor deze periode; er staat nog genoeg belangrijks op de rol. Daarnaast wordt een reactie gevraagd op de actualisatie Fonds Bovenwijks en op het procesvoorstel rondom het rapport Berenschot over de samenwerking met Maasdriel.

Bijdrage fractie ChristenUnie Zaltbommel Voorjaarsnota 2018

De plannen die voorliggen zijn overigens niet alleen een resultaat van de afgelopen 4 jaar, maar van een beleid over meerdere jaren. Een beleid niet alleen van de coalitiepartijen, maar ook van en door de oppositiepartijen. Vooruitlopend op de begroting aan het einde van dit jaar, mogen we ons buigen over de voorjaarsnota. Daarin worden we geacht de hoofdlijnen voor het beleid voor de komende periode uiteen te zetten, en de prioriteiten aan te geven die we als partijen binnen dit beleid leggen. Het college heeft, uiteraard in samenspraak met de verschillende partijen hier in de voorliggende nota een voorzet voor gegeven. Waarvoor dank!

De voorjaarsnota

We zullen ons hierbij beperken tot de hoofdlijnen:

Begroting:

De reservering van 1 miljoen Euro die gedaan is tijdens het proces van de transitie (de decentralisatieperiode) van het Sociale Domein lijkt gelukkig niet nodig geweest te zijn om in te zetten. Wij zijn het dan ook met het college eens om deze (ondertussen nog verder opgebouwde reserve) gedeeltelijk terug te storten en voor andere zaken aan te wenden. Tegelijk zien we dat er ook op diverse andere budgetten binnen het Sociale domein budgetten overblijven. Het zijn maar relatief kleine bedragen gezien de totale budgetten, maar we zitten blijkbaar met de inschattingen wat ruim in het jasje. Goed dat alles binnen de gestelde budgetten realiseerbaar blijkt! Wel hebben we er behoefte aan, dat zeker gesteld wordt dat de informatie van wie waar recht op heeft qua vergoedingen, voor iedereen toegankelijk is en moet blijven. Kan het college aangeven wat daaraan gedaan wordt?

Denk hierbij bijvoorbeeld aan de Brede Beweging tegen Armoede: sluit de gemeente daarbij aan? En is met name de afdeling WMO (Wet Maatschappelijke Ondersteuning) daar ook bij betrokken? Zo niet, vanaf wanneer dan wel?

Het is ons inziens nodig om hier een samenhangend beleid en samenhangende communicatie over te hebben. En dat de informatie niet alleen voor professionals, maar voor alle inwoners beschikbaar is, bij voorkeur via 1 loket, of via een link op de website van de gemeente (die trouwens wel eens onderhanden genomen mag worden in een tijdperk waarin we gaan voor vergaande digitalisering van informatie van overheden).

We zijn blij met de uitspraak van de wethouder dat in geen enkel geval de gestelde budgetten een belemmering mogen zijn voor het adequaat verlenen van de noodzakelijke hulp wanneer die in de gemeente gevraagd wordt en dat hij daarbij ook direct terugkomt naar de raad mocht dat wel het geval zijn.

Begraafrechten:

We zijn blij met het voorstel de tekorten te dekken uit de algemene middelen. De kostendekkendheid is losgelaten. Wel blijft de fractie van de ChristenUnie zich, samen met anderen, zorgen maken over de hoogte van de kosten hiervan, met name over herbegraven of verlengen. We zijn blij met de mogelijkheid tot gespreide betalingen die nu ingevoerd is, maar dit doet niets af aan de hoge kosten.

Kan het college niet verder in overleg met kerken en/of dorpsraden om bereidheid tot plegen van onderhoud te verkrijgen zodat de kosten nog verder omlaag kunnen?

Subsidie zonnepanelen:

Uiteraard zijn we blij met het succes van deze regeling, goede zet om dit (op initiatief van de ChristenUnie) in te zetten.  Zo’n succes dat het naar voren halen van de regeling voorgesteld wordt! We zullen straks moeten kijken of we dit voor meer volgende jaren in kunnen en moeten gaan zetten.

 Huisvesting de Brug:

Blijkbaar is het investeren in vervangende huisvesting nodig. Maar er rijst wel een vraag: 

Is hier geen reservering voor opgebouwd in de loop van de jaren? Zo niet, waarom niet?

Verkeerssituatie Gameren:

Eindelijk! Sinds 2003 hebben raadsleden van de ChristenUnie hier al vragen over gesteld: een veilige rotonde bij de Jumbo. (hoewel die Jumbo er toen nog niet was). Jammer dat het pas naar 2019 gaat vanwege het begrijpelijk nodige overleg met stakeholders, in verband met de plannen over de aanliggende gebieden, en vanwege de verkeersontsluiting van Gameren. Maar er zit beweging in! Jammer dat er nu zoveel geld voor nodig is, terwijl eerdere voorstellen met een meerprijs van 150.000 euro afgestemd werden. We vinden de inschatting overigens erg hoog, gezien de ervaringen met andere rotondes. Maar laat het geld geen belemmering zijn om te starten!

Ook het aanpakken van de verkeerssituatie rondom de basisschool juichen we toe! Veiligheid blijft voorop staan, en gelukkig laat deze raad dat regelmatig zien.

Preventie relatieondersteuning

Dit punt is ook op initiatief van de ChristenUnie opgenomen. We blijven het gezin centraal stellen in de samenleving. En de constatering dat steeds meer gezinnen opbreken na de geboorte van een kind, geeft ons een maatschappelijke verantwoordelijkheid om hier preventief aan te doen wat we kunnen, met name naar de kinderen toe. Niet alleen vanwege sociale verantwoordelijkheid, maar ook uit maatschappelijk en als laatste financieel belang.

Zwembad

De afgelopen jaren hebben in het teken gestaan van discussies en besluitvorming rondom het bouwen van een intergemeentelijk zwembad. Nu daaromtrent duidelijkheid is ontstaan zijn we blij dat het college eindelijk antwoord geeft op de gestelde schriftelijke vragen van de ChristenUnie van april 2016. In de toelichting gaven we destijds aan dat het goed zou zijn als er een gezamenlijke exploitatie gevoerd zou kunnen worden ten aanzien van sporthal en zwembad.

Primair vindt de ChristenUnie het belangrijk dat er een basisvoorziening wordt gerealiseerd voor leszwemmen (een instructiebad, met evt een peuterbad J) en dat deze voorziening op een centraal gelegen plaats in de gemeente voor iedereen goed bereikbaar is. Wij zijn blij met het door het college opgenomen voorstel in deze voorjaarsnota en zullen deze zeker ondersteunen,  en wensen ze veel wijsheid toe bij de verdere uitwerking hiervan.

Tijningenplas:

Het budget lijkt wat aan de lage kant. Maar als het college van mening is dat daar een goed onderhoud voor gerealiseerd kan worden, gaan we die uitdaging graag met het college aan. Ook voor Zaltbommel is het belangrijk dat maatschappelijke organisaties en verenigingen gezamenlijk verantwoordelijkheid dragen rondom onderhoud en beheer van De Tijningenplas en voorzieningen die er zijn of nog aangelegd worden. Een mooi voorbeeld is de wijze waarop onderhoud en beheer bij recreatiepark De Neswaarden in Aalst geregeld is.

Toezicht naleving ruimtelijke regelgeving via ODR.

Uit de jaarcijfers over 2016 bleek verleden week dat dit erg ver achterblijft. We merken het ook: ondanks vastgesteld beleid blijft concreet handhaven achter. Op illegale bouw, illegale bewoning, het laten staan van reclameborden op allerlei plaatsen, waarvan we afgesproken hebben ze daar niet te willen.

Het is ons inziens zwak uitgedrukt om te zeggen dat er behoefte is aan naleving: het is ondertussen een noodzaak geworden. Er is al eerder extra geld voor beschikbaar gesteld, nu weer (en dat heeft onze instemming: goede zaak om dit op te voeren) maar we snakken naar resultaten.

Wanneer kunnen we resultaten verwachten college?

 Stroomvoorziening Markt

Eén vraag:  combineert u dit met de plannen voor de Binnenstad zodat er geen zaken dubbel gaan, of later weer verplaatst moeten worden? En neemt u daarin ook de mogelijkheid voor opladen elektrische fietsen mee?

Veer Loevestein:

De fractie van de ChristenUnie ondersteunt dit mooie initiatief graag. Juist ook vanuit cultureel opzicht is dit een mooi plan. Hebben we goed begrepen dat er meerdere opstapplaatsen komen, bijvoorbeeld in Brakel? 

Blauwe zone

Er wordt geld gevraagd voor het onderzoeken van het effect van een blauwe zone. Alhoewel de fractie van de ChristenUnie schoorvoetend en met twijfel in eerste instantie ingestemd heeft met het raadsvoorstel tot een onderzoek, stemt zij niet in met het voorliggende budget/kosten. Nu duidelijk is dat alleen het onderzoek al 200.000 Euro gaat kosten, en het structureel effect 400.000 Euro per jaar aan tekorten op zal leveren, vinden wij dit niet verantwoord! We willen in deze niet lichtzinnig omgaan met uitgeven van (belasting)geld aan een proef als deze. Vele onderzoeken zijn er al in den lande uitgevoerd waarin het effect hiervan ontkent wordt. Volgens ons ligt het beslispunt op een heel ander moment.

Ter illustratie:  verleden week wilden we een nieuwe stofzuiger aanschaffen. Allereerst kijk je dan op internet: welke heeft goede referenties en wat kost dat. Met twee muisklikken extra heb je hem morgen in huis. Echter: wanneer je de lokale economie en winkelstand belangrijk vindt, besluit je dan om voor meer geld (scheelt zo’n 20 Euro) lokaal dat ding te kopen. Wanneer je het dan niet handig vindt, of wanneer je dat niet kunt, om met zo’n ding te gaan slepen, besluit je gewoon om betaald te parkeren. Voor het giga bedrag van 29 Eurocent via de parkeerapp op mijn telefoon. U begrijpt: de keuze ligt dan echt niet bij het parkeergeld. Ik heb daar geen proef van 200.000 euro voor nodig, maar geloof vooral niet dit voorstel, met een toekomstig tekort van 400.000 euro, iets bijdraagt aan de oplossing van het probleem van een teruglopend winkelbezoek. Afgezien van het geld is het huidige parkeerbeleid rondom betaald en niet betaald parkeren afgestemd op een gelijkmatige verkeers- en parkeerbelasting van de binnenstad en de parkeerplaatsen daarbuiten, wat volgens ons een mooie balans op dit moment oplevert.

WijHet CDA dient dan ook mede namens ons, (GroenLinks, PVDA, D66 en fractie vd Schans)  een amendement in.

Tegelijkertijd blijven de discussies rondom de binnenstad en verkeer iedere keer de kop opsteken, met verschillende niet samenhangende voorstellen. Autovrije markt, afsluiten van straten, eerste twintig minuten gratis parkeren, blauwe zone, vragen over vrachtbewegingen, parkeren bewoners: we hebben het allemaal al eens langs zien komen. Daar komt binnenkort de Buitenstad nog eens bij. En, mocht dat doorgaan, ook het Fiep paviljoen. Het blijkt dat we in ieder geval als raad niet over de nodige kennis beschikken om hier in samenhang tot een voorstel te komen. Daarom tegelijk een motie  om te komen tot een samenhangend voorstel.

Ook deze motie zal door het CDA, mede namens ons, ingebracht worden.

Fieppaviljoen

Voor wat betreft de reservering die voorgesteld wordt voor het Fieppaviljoen: wij zullen instemmen met dit voorstel. Niet omdat wij bij voorbaat voorstander zijn van het opzetten hiervan, want we hebben nog heel veel vraagtekens bij dit voorstel. We hebben nog geen voorstel gezien na het beschikbaar stellen van een budget voor onderzoek van 13.000 euro, en bijvoorbeeld een sluitende exploitatie is voor ons een strikte voorwaarde. Kijk ook naar de ruimtelijke inpassing en ook naar het parkeren. Voor ons is dit geheel onzeker en onduidelijk. En zo zijn er nog wel wat vraagtekens.

Wij stemmen alleen in onder de toezegging van het college dat een echt voorstel snel volgt, met daarin opgenomen de voornoemde onderbouwing en voorwaarden, ter beoordeling aan de raad.

Waarom stemmen we nu dan in met deze reservering? Omdat het college aangeeft een reservering nu nodig te hebben om serieus een plan te kunnen onderzoeken. Daarom stemmen we nu in, maar nogmaals; slechts onder de genoemde voorwaarden, en met alle vrijheid om daar , na het ontvangen van het voorstel, een eigen afweging in te maken.

Loevestein:

Gezien de hoge culturele en monumentale waarde wil de fractie van de ChristenUnie graag aansluiten bij de andere gemeenten. Akkoord met het voorgestelde budget

BVEB en reserve ICT.

Er ontbreekt ons inziens een motivatie cq. onderbouwing voor de post investeringen en terugverdientijd ICT. Komt daar binnenkort informatie van?

 

Actualisatie Fonds Bovenwijks

Hier kunnen we kort over zijn:  dit heeft onze volledige instemming. Op de post rondom de rotonde Gameren hebben we eerder al gereageerd.

Voor wat betreft de voorzieningen in Bruchem: dit geld is al eerder beschikbaar gesteld, en zal nu zijn invulling gaan vinden. Wel vragen we daarbij aandacht voor het bestaande trapveldje: dit ligt erg dicht op de omliggende huizen en zorgt regelmatig voor overlast. Hierover zijn door de fractie van der Schans al eerder vragen gesteld, die gisteren summier beantwoord zijn. Kan de wethouder aangeven of dit ook in de plannen meegenomen wordt? En of daar misschien al een oplossingsrichting in het verschiet ligt?

 

Rapport Berenschot:

We kunnen instemmen met het voorliggend procesvoorstel. We zullen kort zijn over het standpunt van de ChristenUnie in deze: We zijn voor verdergaande samenwerking tussen de gemeenten, zoals dat op dit moment plaatsvindt. Dat mag wat ons betreft uitgebreid worden wanneer dat voordelen blijft bieden. Of je dat nu ambtelijke fusie noemt of niet.

Wij zijn er niet van overtuigd dat een bestuurlijke fusie (herindeling) een doel op zich moet zijn en de nodige voordelen biedt. Vertegenwoordiging, cultuur, draagvlak en met name “dicht bij de burger” zijn voor ons daar grote overwegingen en zelfs bezwaren in.

Naast het feit dat in dit rapport de belangrijke component “draagvlak” (hoe denken de inwoners hierover) niet meegenomen is. Een mogelijke bestuurlijke fusie  nu al als voorwaarde of doel op zich op te nemen in een besluit is ons veel te prematuur en zelfs onwenselijk.

Laten we vooral ook blijven zoeken naar manieren om te communiceren, om voeling te hebben met de inwoners. Met zo min mogelijk tussenschijven. Hoe was het ook alweer? Dichterbij de burger?

 

De ChristenUnie bedankt het college en de organisatie voor het opstellen van deze voorjaarsnota, en wenst zowel hen als de raad Gods zegen toe in het uitvoeren van deze plannen.

 

 

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.