Nieuws van D66 in Zuid-Holland over PvdA inzichtelijk

11 documenten

Follow the money

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren VVD ChristenUnie Zuid-Holland 01-07-2020 14:04

Binnen de politiek zijn mensen met een financiële achtergrond schaars, terwijl belangrijke onderwerpen vaak wel worden teruggebracht naar een discussie over geld of in ieder geval de schaarste ervan. In het Engels zijn er niet zomaar verschillende geld gerelateerde uitdrukkingen, zoals ‘it’s all about the money’ en ‘put your money, where your mouth is’.

 

Om op die laatste uitdrukking verder te gaan, is het schrijnend om te zien hoe weinig belang het provinciale college van VVD, CDA, ChristenUnie/SGP, maar ook PvdA en GroenLinks om de natuur geeft. Zeker in de afgelopen maanden is meer dan ooit duidelijk geworden hoe belangrijk de natuur is. De natuur houdt ons gezond, de natuur maakt ons gelukkig. Er moet flink worden geïnvesteerd om onze natuur te behouden, maar eigenlijk ook om de reeds aangerichte schade te herstellen. In het coalitieakkoord is daarom maar liefst € 5 miljoen van de beschikbare € 160 miljoen voor natuur gereserveerd. En dat bedoel ik natuurlijk sarcastisch.

Schrijnend was het echter dat dit college structureel € 6,7 miljoen op de natuurbegroting zou inleveren. Deze korting was helemaal niet door het college gecommuniceerd. In samenwerking met Natuurmonumenten zijn we, door goed te volgen wat er met het geld in de verschillende financiële stukken gebeurd, achter de bezuiniging gekomen. Samen met de Partij voor de Dieren hebben we ons vervolgens ingezet om de onderste steen boven te krijgen. Het college heeft lang de fout ontkend, maar moest deze uiteindelijk toch toegeven. We zijn blij dat de fout vandaag met de vaststelling van de voorjaarsnota wordt teruggedraaid.

Uit de financiële stukken van de provincie is het op dit moment heel moeilijk te achterhalen waar het geld nu daadwerkelijk aan wordt besteed. Statenleden hebben een meer dan financieel degelijke achtergrond nodig om de stukken echt goed te kunnen doorgronden. Meer dan eigenlijk van ze mag worden verwacht. Ik ben blij dat ik hier afgelopen maanden als Statenlid mijn steentje aan heb mogen bijdragen en zal dit de komende periode als fractievertegenwoordiger ook blijven doen. Gelukkig hebben we in de persoon van Jeroen Heuvelink ook een financieel sterk onderlegd Statenlid, die actief bezig is om de kwaliteit van de financiële stukken te verbeteren. Want het is jammer om te zien dat inhoudelijk hele belangrijke onderwerpen uitmonden in enkel een discussie over geld. Geld is namelijk niet het belangrijkste, het gaat om de mooie dingen die we voor onze provincie willen bereiken. Of zoals mijn ‘gurl’ Jessie J zegt:

“t’s not about the money , we just wanna make the world dance”

“Graag bereid mee te besturen”

D66 D66 GroenLinks VVD CDA PvdA Zuid-Holland 13-06-2019 16:11

Eindelijk nieuws over de coalitieonderhandelingen! Het CDA besloot woensdag 12 juni zich terug te trekken uit de lopende besprekingen over een nieuw provinciebestuur in Zuid-Holland. Om die reden moesten Forum voor Democratie en VVD concluderen dat een coalitie “over rechts” niet langer haalbaar was.

 

De VVD zal nu met een nieuwe informateur gaan inventariseren welke mogelijkheden er wél zijn voor een coalitie. “Uiteraard is D66 graag bereid mee te besturen”, zegt fractievoorzitter Ria Oosterop.

De besprekingen begonnen, onder leiding van informateur Hans Wiegel, na de verkiezingen van 20 maart jl. Hij adviseerde een coalitie te vormen met Forum voor Democratie en VVD als twee grootste partijen, aangevuld met, zoals hij dat formuleerde, “drie kleintjes”.  Zoals bekend gaf de D66-fractie vlak daarna al aan samenwerking met Forum vanwege programmatische en ideologische verschillen niet waarschijnlijk te achten. Toen kort daarna ook PvdA en GroenLinks aangaven geen aansluiting te ambiëren, werden de mogelijkheden al beperkt.

Er zijn diverse opties voor meerderheidscoalities verkend. Ook de mogelijkheid van een minderheidscoalitie is bezien, maar dit kon niet op de steun van het CDA rekenen.

Op 12 juni kwamen alle fractievoorzitters bij elkaar en zij besloten dat de tweede partij, de VVD, het komende proces gaat trekken. Ik heb aangegeven dat D66 zich verheugt op de komende besprekingen, dat zorgvuldigheid vereist is, maar dat er tegelijkertijd ook wel vaart mag worden gemaakt. Inmiddels zijn er bijna drie maanden sinds de verkiezingen verstreken en het wordt tijd dat we (weer) aan de slag gaan. Dat verdient de provincie Zuid-Holland. En dat verdienen de inwoners. We staan immers voor grote uitdagingen en daarvoor is een daadkrachtig bestuur noodzakelijk.

Gemeente Hoeksche Waard wordt Regenboog gemeente!

D66 D66 GroenLinks SGP PvdA Zuid-Holland 15-05-2019 18:04

Op 8 januari 2019 bleek dat de gemeente Hoeksche Waard niet zo conservatief is als in eerste instantie werd gedacht. De regenboogmotie van D66, PvdA en GroenLinks werd met ruime meerderheid aangenomen. (Alleen SGP en CU stemde tegen). Hiermee wordt de gemeente Hoeksche Waard regenboog gemeente en wordt het voor de gemeente mogelijk met gerichte inzet en activiteiten er te zorgen dat vooroordelen, discriminatie en intimidatie tegen LHBT afneemt, dat LHBT-emancipatie wordt omgezet in beleid. En natuurlijk zal de gemeente Hoeksche Waard jaarlijks op 11 oktober tijdens Coming Out Day de regenboog vlag bij de gemeentehuizen in Maasdam en Oud-Beijerland ophangen.

Samen kom je verder... gisterenavond ...

D66 D66 PvdA Zuid-Holland 15-05-2019 06:12

Samen kom je verder... gisterenavond hebben we samen met de PvdA en de Lokalen HW de motie onderzoek erfgoed depot ingediend. De motie is met brede steun aangenomen! Uit een eerste inventarisatie blijkt een behoefte bij musea, stichtingen en oudheidkundige verenigingen naar een depot waar collecties veilig kunnen worden opgeborgen. De motie roept tot inventarisatie van de behoefte, de geschatte kosten en waar binnen onze gemeente of in samen werking met buurgemeente plaats is voor een depot. En vervolgens de uitkomsten van deze inventarisatie mee te nemen in het dit jaar te ontwikkelen kunst en cultuurbeleid.

Duurzaamheidspact door vijf partijen ondertekend

D66 D66 GroenLinks PvdA Zuid-Holland 06-03-2019 15:31

De lijsttrekkers van PvdA, D66, NIDA, GroenLinks en SP hebben op 6 maart gezamenlijk een Duurzaamheidspact ondertekend. Hiermee geven zij aan dat de afspraken in het Klimaatakkoord als een resultaatverplichting gelden, zonder het af te wentelen op inwoners.

De PvdA en D66 stelden voor om dit Duurzaamheidspact te sluiten, om dit belangrijke provinciale thema helder voor het voetlicht te brengen. Zo kan de kiezer er rekening mee houden bij het stemmen voor de Provinciale Statenverkiezingen op woensdag 20 maart a.s.

“Met het Duurzaamheidspact laten we als politieke partijen in Zuid-Holland zien dat we serieus blijven werken om de klimaatverandering tegen te gaan,” aldus Anne Koning, lijsttrekker van de PvdA voor de Provinciale Statenverkiezingen. “Helaas wordt nu soms de indruk gewekt dat inwoners daarvan de dupe worden. Daarom zeggen we helder dat de investeringen niet mogen worden afgewenteld op de inwoners van Zuid-Holland.”

“Onze generatie is de laatste die nog het verschil kan maken in de klimaatverandering”, zo voegt Ria Oosterop-van Leussen toe, lijsttrekker van D66 voor de Provinciale Statenverkiezingen. “We kunnen niet ontkennen dat de energietransitie geld kost, maar de lusten én de lasten moeten eerlijk verdeeld worden. De Nederlandse samenleving is veerkrachtig genoeg om met dit soort veranderingen om te gaan – dat hebben we al vaker laten zien.”

NIDA zou, als de partij verkozen wordt voor de Provinciale Staten, een nieuwe partij zijn in de provincie Zuid-Holland. Al bij voorbaat maakt de partij duidelijk dat zij werk willen maken van het terugdringen van CO2-uitstoot: “NIDA onderschrijft de doelstellingen voor CO2-reductie zoals geformuleerd in het Klimaat- en Energieakkoord. Alleen een sociale duurzaamheid is werkelijk duurzaam.”

Berend Potjer, lijsttrekker van GroenLinks, benadrukt dat op tijd actie ondernemen essentieel is: “Elke week treuzelen is een verloren week, waarin het klimaatprobleem groter wordt en de oplossingen duurder. Daarom moeten wij zo snel mogelijk aan de slag, mensen de ruimte geven voor eigen initiatieven en bedrijven hun eerlijke deel laten bijdragen. Met dit duurzaamheidspact committeren GroenLinks en de andere ondertekenaars zich aan het realiseren van het klimaatakkoord van Parijs. Wij hopen dat na de verkiezingen ook de laatste klimaattreuzelaars stoppen met wegkijken en beginnen met aanpakken.”

Ook Lies van Aelst, lijsttrekker van de SP tekent mee. “Wat de SP betreft moet de overgang naar minder energieverbruik en schone energie op een rechtvaardige manier, iedereen moet mee kunnen profiteren én de bedrijven moeten ook meebetalen”.

In de verklaring van de partijen staat dat zij zich sterk zullen inzetten om te komen tot de afspraken die in 2015 gemaakt zijn in het Klimaatakkoord van Parijs. Daarin staat dat de aarde niet verder mag opwarmen dan 1,5 graad Celsius.

Alle partijen waren uitgenodigd om het pact te ondertekenen

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Zuid-Holland 22-02-2019 13:53

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. 

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motie ingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

D66 Hoeksche WaardDe uitslag is ...

D66 D66 VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 22-11-2018 11:33

De uitslag is bekend! We hebben 3 ...

D66 D66 VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 22-11-2018 09:39

De uitslag is bekend! We hebben 3 zetels en zijn daarmee de vijfde partij in de eerste raad van de Hoeksche Waard. Een mooi resultaat! Onze felicitaties gaan uit naar de winnaar CDA met 8 zetels, Lokalen (6), SGP (6), VVD (4), GroenLinks (3), ChristenUnie (2), PvdA (2), HWSP (2) en Cromstrijen98 HW (1). Hartelijk dank aan alle kiezers voor jullie stem en jullie steun. En de vrijwilligers die ons maandenlang hebben bijgestaan. Het was een prachtige campagne en gaan nu met veel enthousiasme aan de slag.

Aandacht voor fiets, OV en landschap bij nieuwe Duinpolderweg

D66 D66 VVD CDA PvdA SGP Zuid-Holland 20-09-2018 09:20

Provinciale Staten hebben 19 september gekozen voor de nieuwe weg die de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer moet verbeteren. D66 is blij dat er aandacht is voor het landschap en dat fiets en OV een belangrijke plek krijgen bij de aanleg van de Duinpolderweg.

Na jarenlange onderzoeken naar zeven alternatieven, ruim 450 ingediende zienswijzen en meer dan 80 insprekers dienden de Staten te besluiten over het definitief Voorkeursalternatief Duinpolderweg. Het is een gezamenlijk project van de provincies Noord- en Zuid- Holland en omvat een viertal onderdelen. Een autoverbinding vanaf de A4 onderlangs Hoofddorp en bovenlangs Hillegom tot de N208, een randweg ten noorden van Zwaanshoek, een rondweg ten zuiden van Lisse en een ruimtelijke reservering voor de verbinding van de N208 naar de N206.

D66 Zuid Holland heeft, bij monde van woordvoerder Ton van Rijnberk, aangegeven dat het project meer integraal had moeten worden ontwikkeld. Dat wil zeggen niet alleen aandacht voor het autoverkeer maar ook voor het openbaar vervoer, de fiets, de natuurbelangen en landschappelijke inpassing.

Aquaduct en verdiepte ligging Vanuit dit uitgangspunt is D66 akkoord gegaan met het voorgestelde tracé van de A4 naar de N208 maar wel onder de nadrukkelijke voorwaarde dat de kruising met de Ringvaart niet met een brug maar met een aquaduct en verdiepte ligging wordt uitgevoerd. Dit om de natuurbelangen van de Oosteinderpolder in Hillegom te sparen en het landschap zo min mogelijk aan te tasten. Door GS is toegezegd dat dit in de volgende fase ruimtelijke en financieel wordt uitgewerkt, waarna de Staten hier een beslissing over kunnen nemen. Bij de keuze voor het tracé hebben het bestuurlijk draagvlak onder de 14 gemeenten die samenwerken in Holland Rijnland en de effecten op het leefmilieu ten aanzien van geluid en lucht een belangrijke rol gespeeld. Het aspect gezondheid is een belangrijk toetsingscriterium D66 bij ruimtelijke maatregelen. Daarnaast biedt het nieuwe tracé de mogelijkheid om doorgaand auto- en landbouwverkeer door de kernen van Hillegom/Beinsdorp en Bennebroek/Zwaanshoek te verminderen en de bestaande routes over de bruggen beter in te richten voor de fiets en verkeersveiliger te maken.

Flitsbus Ten aanzien van het openvaar vervoer heeft D66 gevraagd om een snelle flitsbus verbinding tussen de Estec in Noordwijk en Schiphol te onderzoeken. Deze busverbinding over de N206, langs station Hillegom en via het aquaduct  onder de Ringvaart kan qua reistijd concurreren met de auto. Door GS is dit onderzoek toegezegd. De motie over het nu snel verder aanleggen van de HOV verbinding Lisse – Schiphol, die al voor de vergadering was aangekondigd, is door D66 gesteund en aangenomen.

Dit geld eveneens voor het, eveneens voor de vergadering aangekondigde en aangenomen amendement, om € 25 miljoen binnen het projectbudget te reserveren voor fietsmaatregelen. Wat D66 betreft maakt een provinciaal fietspad langs de nieuwe weg en het verbeteren van de fietsverbindingen bij Bennebroek, Hillegom en Lisse/Lisserbroek hier deel van uit.

Wat betreft de randweg bij Lisse, die loopt van de A44 naar de N208 heeft D66 aangegeven dat het ingetekende tracé volstrekt onwenselijk is. Beide provincies, de gemeenten Lisse en Haarlemmermeer gaan in de volgende fase samen met bewoners en bedrijven een tracéstudie verrichten naar de inpassing in de Rooversbroekpolder en de kruising met de Ringvaart. Dit zal ook de twijfels over nut en noodzaak bij D66 moeten wegnemen.

D66 heeft zich uitgesproken tegen de vastgelegde tracéreservering tussen de N208 en de N206 vanwege de doorsnijding van het kwetsbare landschap ten noorden van de Tiltenberg en de problematiek van de stikstofdepositie in het duingebied. D66 had geen bezwaren tegen het onderzoeken van alternatieve tracés zoals ook voorgesteld door Holland Rijnland. Voor het onderzoeken van nieuwe tracés als onderdeel van de volgende fase van dit project was echter geen meerderheid.

Integraal besluit Een ruime meerderheid van VVD, D66, CDA, CU/SGP en PvdA steunden het geamendeerde voorstel. D66 is van mening dat met de toezeggingen op het gebied van openbaar vervoer, het oormerken van budget voor de fiets , het onderzoek naar het aquaduct en het laten vervallen van een tracéreservering ten noorden van de Tiltenberg een meer integraal besluit is genomen dat kan worden uitgewerkt in de volgende fase. Deze fase zal naar verwachting over 1,5 jaar klaar zijn en na een inspraakprocedure ter besluitvorming aan de Staten worden voorgelegd.

Een betaalbaar huis voor iedereen

D66 D66 GroenLinks PvdA Zuid-Holland 26-03-2018 14:43

De gemeenteraadsverkiezingen zijn achter de rug. De afgelopen weken gingen honderden D66’ers in heel Zuid-Holland de straat op om de kiezer te overtuigen. Dat is gelukt; zilver in plaats van goud maar nog altijd een podiumplek. Uiteraard feliciteert de fractie van D66 Zuid-Holland onze nieuwe raadsleden. Wij zien uit naar de samenwerking!  

Als er één thema is dat in de gemeenteraadsverkiezingen veel aandacht kreeg, is dat wonen. Hoe zorgen gemeenten er voor dat iedereen een betaalbaar huis kan vinden? De provincie bouwt uiteraard geen huizen, maar is wel medeverantwoordelijk voor het bepalen waar nieuwe huizen komen en wat voor huizen dat moeten zijn.

Coördinerende rol De coördineren rol van de provincie Zuid-Holland in het woondossier is lang terughoudend ingevuld. Deze collegeperiode is dat anders geweest. De druk op de woningmarkt is hoog, en het wordt steeds moeilijker voor Zuid-Hollanders om een betaalbare en passende woning te vinden. De provincie heeft daarom aan de gemeenten gevraagd om regionaal veel meer af te stemmen waar welke woningen komen. Er moet zowel een regionale woonvisie worden opgesteld, als een woningbouwprogramma. In de woonvisie leggen de gemeenten in een regio uit welke ontwikkeling op de woningmarkt zij verwachten en hoe zij daarmee om wil-len gaan. Hoeveel sociale woningbouw is nodig en hoe wordt die verdeeld over de gemeenten? Hoe wordt er voor gezorgd dat er duurzamere huizen komen? En hoe wordt bijvoorbeeld omgegaan met de huisvesting voor statushouders? Het woningbouwprogramma bevat vervolgens de concrete bouwplannen per locatie: hoeveel huizen worden waar gebouwd?

De provincie bestudeert de plannen van de gemeenten vervolgens in detail. Zo wordt onder meer gekeken of gemeenten niet te veel willen bouwen: in gebieden waar de bevolking in de nabije toekomst zou kunnen krimpen, zoals in de Alblasserwaard-Vijfherenlanden, zijn minder nieuwe huizen nodig. Anders staan ze over een paar jaar weer leeg, en dat zou zonde zijn. In andere gebieden, met name langs de as Leiden – Den Haag – Rotterdam – Dordrecht, zijn juist veel meer huizen nodig en voldoet het woningbouwprogramma nog niet aan de verwachte behoefte. In zo’n geval gaat de provincie samen met gemeenten op zoek naar nieuwe locaties waar woningen kunnen worden gebouwd. Het liefst binnen de bestaande bebouwingsgrenzen, maar als het niet anders kan ook daarbuiten. Daarbij wordt ook gekeken waar leegstaande kantoren omgebouwd kunnen worden naar woningen. De belangrijkste toets van de provincie, is echter of er wel de juiste woningen worden gebouwd. Gemeenten bouwen het liefst dure, vrijstaande huizen, omdat dat het meeste geld oplevert. Maar er moeten ook betaalbare woningen bijkomen, zowel sociale huur- als voordelige koopwoningen. En dan moet er ook nog voor gezorgd worden, dat goedkope en dure woningen een beetje eerlijk worden verdeeld, zodat gemengde wijken ontstaan en gemeenten diverse inwoners krijgen.

Wat doet D66? Volkshuisvesting is eigenlijk hele ouderwetse politiek. Van bovenaf wordt bepaald wat er lokaal kan en mag gebeuren. Dat past niet helemaal bij D66, maar soms is het onvermijdelijk. De woningmarkt zit op dit moment helemaal op slot. Er worden te weinig huizen gebouwd en alle scheefwoners zorgen ervoor dat er onvoldoende doorstroom is op de woningmarkt. Ons doel, een betaalbare en passende woning voor iedereen, is nog lang niet bereikt. Een beetje sturing vanuit de overheid is dus onvermijdelijk.

De traditioneel linkse partijen (SP, PvdA en GroenLinks) zetten tot nu toe in de Staten vooral in op meer sociale woningbouw. In hun ogen zit het grootste probleem bij een gebrek aan sociale woningbouw. D66 ziet dat anders: door het scheefwonen aan te pakken komen er meer sociale huurwoningen beschikbaar zonder het aantal te vergroten. Tijdens de woondebatten in het afgelopen jaar hebben wij daarom de volgende punten ingebracht:

Er moet weer doorstroming op de woningmarkt komen en scheefwonen moet worden teruggedrongen. Dat betekent dat zowel mensen die te weinig voor hun huis betalen, als mensen die meer betalen voor een huis dan eigenlijk verantwoord is (bijvoorbeeld om-dat goedkope huizen niet beschikbaar zijn) kunnen verhuizen naar een passende woning. Maar dat lukt alleen als er goed wordt bijgebouwd: meer betaalbare huurwoningen, zeker net boven de grens van sociale huur, en meer goedkope koopwoningen, bijvoorbeeld voor starters op de woningmarkt. Zo creëer je ruimte voor mensen om door te stromen naar een ander huis en komen andere woningen beschikbaar voor andere groepen. Lasten en lusten moeten eerlijk worden verdeeld tussen gemeenten. Het mag niet zo zijn dat een grote stad als Rotterdam alle sociale woningbouw in een regio voor zijn rekening moet nemen, en dat de omliggende gemeenten zich alleen maar richten op dure woningen. Nieuwe woningen die vanaf nu worden gebouwd, moeten duurzame woningen in duurzame wijken zijn. Nieuwbouw zou geen gasaansluiting meer moeten krijgen en goed worden geïsoleerd, en in wijken moet voldoende ruimte zijn om regenwater op te vangen.

Verdere verstedelijking Tussen 2010 en 2030 zijn 230.000 woningen nodig in Zuid-Holland. Daarvan zijn er tot nu toe 80.000 gebouwd. Daarbij zijn complexiteit van verstedelijking (de steden zijn al behoorlijk volgebouwd) en woningnood uitdagingen. De provincie heeft in de Nota Verstedelijking verwoord hoe ze deze uitdagingen aan wil gaan. Binnenkort gaat de provincie hierover ver-der in gesprek met bestuur, wetenschap en marktpartijen. De input die wordt opgehaald zal medio 2018 aan de Staten worden voorgelegd

Wat kan de provincie doen? De instrumenten die de provincie heeft zijn: ruimtelijk beleid, financieel instrumentarium, arrangementen (samenspel van instrumenten en schaalniveau) en kennis. De provincie kan haar rol pakken door het wegnemen van knelpunten, het sneller uitwerken van de voor-waarden voor nieuwe woonwijken en door zich niet te richten op het verdelen, maar op het verwezenlijken van de kwantitatieve en kwalitatieve woningbouwopgave. Bijvoorbeeld door deze te koppelen aan maatschappelijke opgaven (energietransitie, klimaatadaptatie, next economy (meer gedigitaliseerd), demografische ontwikkelingen zoals vergrijzing en immigratie).

D66 Zuid-Holland wil verantwoordelijkheid nemen als serieuze samenwerkingspartner van gemeenten. Dat betekent inzien dat keuzes nodig zijn. Wanneer die keuzes gemeente en gebied overstijgend zijn betekent dat ook een actievere en een meer sturende rol van de provincie.

Paul Breitbarth Janelle Bade

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.