Nieuws van D66 in Zuid-Holland over SGP inzichtelijk

10 documenten

Follow the money

D66 D66 CDA PvdA GroenLinks SGP Partij voor de Dieren VVD ChristenUnie Zuid-Holland 01-07-2020 14:04

Binnen de politiek zijn mensen met een financiële achtergrond schaars, terwijl belangrijke onderwerpen vaak wel worden teruggebracht naar een discussie over geld of in ieder geval de schaarste ervan. In het Engels zijn er niet zomaar verschillende geld gerelateerde uitdrukkingen, zoals ‘it’s all about the money’ en ‘put your money, where your mouth is’.

 

Om op die laatste uitdrukking verder te gaan, is het schrijnend om te zien hoe weinig belang het provinciale college van VVD, CDA, ChristenUnie/SGP, maar ook PvdA en GroenLinks om de natuur geeft. Zeker in de afgelopen maanden is meer dan ooit duidelijk geworden hoe belangrijk de natuur is. De natuur houdt ons gezond, de natuur maakt ons gelukkig. Er moet flink worden geïnvesteerd om onze natuur te behouden, maar eigenlijk ook om de reeds aangerichte schade te herstellen. In het coalitieakkoord is daarom maar liefst € 5 miljoen van de beschikbare € 160 miljoen voor natuur gereserveerd. En dat bedoel ik natuurlijk sarcastisch.

Schrijnend was het echter dat dit college structureel € 6,7 miljoen op de natuurbegroting zou inleveren. Deze korting was helemaal niet door het college gecommuniceerd. In samenwerking met Natuurmonumenten zijn we, door goed te volgen wat er met het geld in de verschillende financiële stukken gebeurd, achter de bezuiniging gekomen. Samen met de Partij voor de Dieren hebben we ons vervolgens ingezet om de onderste steen boven te krijgen. Het college heeft lang de fout ontkend, maar moest deze uiteindelijk toch toegeven. We zijn blij dat de fout vandaag met de vaststelling van de voorjaarsnota wordt teruggedraaid.

Uit de financiële stukken van de provincie is het op dit moment heel moeilijk te achterhalen waar het geld nu daadwerkelijk aan wordt besteed. Statenleden hebben een meer dan financieel degelijke achtergrond nodig om de stukken echt goed te kunnen doorgronden. Meer dan eigenlijk van ze mag worden verwacht. Ik ben blij dat ik hier afgelopen maanden als Statenlid mijn steentje aan heb mogen bijdragen en zal dit de komende periode als fractievertegenwoordiger ook blijven doen. Gelukkig hebben we in de persoon van Jeroen Heuvelink ook een financieel sterk onderlegd Statenlid, die actief bezig is om de kwaliteit van de financiële stukken te verbeteren. Want het is jammer om te zien dat inhoudelijk hele belangrijke onderwerpen uitmonden in enkel een discussie over geld. Geld is namelijk niet het belangrijkste, het gaat om de mooie dingen die we voor onze provincie willen bereiken. Of zoals mijn ‘gurl’ Jessie J zegt:

“t’s not about the money , we just wanna make the world dance”

Gemeente Hoeksche Waard wordt Regenboog gemeente!

D66 D66 GroenLinks SGP PvdA Zuid-Holland 15-05-2019 18:04

Op 8 januari 2019 bleek dat de gemeente Hoeksche Waard niet zo conservatief is als in eerste instantie werd gedacht. De regenboogmotie van D66, PvdA en GroenLinks werd met ruime meerderheid aangenomen. (Alleen SGP en CU stemde tegen). Hiermee wordt de gemeente Hoeksche Waard regenboog gemeente en wordt het voor de gemeente mogelijk met gerichte inzet en activiteiten er te zorgen dat vooroordelen, discriminatie en intimidatie tegen LHBT afneemt, dat LHBT-emancipatie wordt omgezet in beleid. En natuurlijk zal de gemeente Hoeksche Waard jaarlijks op 11 oktober tijdens Coming Out Day de regenboog vlag bij de gemeentehuizen in Maasdam en Oud-Beijerland ophangen.

Betoog Hoofdlijnenakkoord – 8 januari 2019

D66 D66 SGP CDA Zuid-Holland 06-05-2019 18:13

Voorzitter,

In het voorwoord van dit hoofdlijnenakkoord schrijft u, dat u streeft naar een maatschappelijk akkoord. Een maatschappelijk akkoord is een agenda voor de komende jaren die samen met de samenleving is opgesteld, een levend document dat in de loop der tijd kan worden aangepast of aangevuld. U geeft op pagina 6 aan dat het in deze fase van het herindelingstraject ontzettend belangrijk is dat er een goed fundament wordt gelegd voor dit samenspel. U zoekt dan ook naar draagvlak binnen de gehele raad voor dit hoofdlijnenakkoord.

En het moet gezegd, en dat hebben wij afgelopen woensdag ook reeds gedaan, er zijn zeker zaken waar wij ons als D66 fractie in kunnen vinden, echter er zijn ook nog veel vraagtekens. Dit akkoord leest op punten eerder als een verkiezingsprogramma, geen keuze voor een beleid voor de komende periode. Wij missen het antwoord op de vraag hoe verbinden wij de vijf voorgaande gemeenten nu echt? Hoe wil het college de nieuwe gemeente daadwerkelijk vormen. U kent dat wel, op afstand zien we een groepje kleuters in de zandbak. Voor de oppervlakkig kijkende buitenwereld lijkt het erop dat ze samen spelen. Als je beter kijkt zie je ze allemaal individueel spelen. Het CDA gaf dit afgelopen woensdag al duidelijk aan, ik citeer; “een groot deel van de het verkiezingsprogramma van het CDA vindt u terug in het hoofdlijnenakkoord”.

We kunnen het ook anders verwoorden, namelijk; hoe schep je een gezamenlijke cultuur na strijd? Of misschien een nog betere vraag hoe ziet het college de ziel van de Hoeksche Waard en hoe denkt men deze te raken?

En eigenlijk bent u ook nog zoekende naar het antwoord op deze vraag. Natuurlijk schrijft u over uw ambities tot dorpsgericht werken. D66 vindt het cruciaal dat wij inwoners breed betrekken bij zaken die impact hebben op hun leefomgeving.  Maar hoe gaat u die verbinding zoeken en er samenhangende gemeente van maken? Doet u dat door de uitspraak van de fractievoorzitter van de SGP die verleden week liet weten dat de coalitiepartners zijn uitgenodigd op hun standpunt over de zondagsrust? Door in uw hoofdlijnenakkoord te laten optekenen dat koopzondagen worden toe gestaan in de voormalige gemeente Oud-Beijerland en de dorpen van de voormalige gemeente Binnenmaas. En de dorpen uit de voormalige gemeenten Korendijk, Cromstrijen en Strijen dit te ontzeggen. De dominee mag werken op zondag, de ondernemer, afhankelijk van in welk dorp hij gevestigd is niet. Dit kan niet waar zijn, hoe gesegregeerd wilt u de HW hebben.

Wij pleiten voor ruimte: zondagsruimte. Geef inwoners de ruimte zichzelf te kunnen zijn. Elke dag. Wanneer zij dat willen. Straf initiatieven niet af maar help mee. En behandel inwoners gelijk. Zoiets bepalen voor een ander gaat verder dan betutteling, en is een inperking van hun mogelijkheden. Laat het aan inwoners over. Vertrouwen dus.

Wij vragen de Lokalen zich uit te spreken voor ruimte voor iedereen om zich elke dag van de week zich vrij te voelen zelf hun dagindeling te bepalen. Toon dat u het meent wanneer u zegt: Lokaal voor allemaal.

Voorzitter, kunst en cultuur is meer dan slimme verbindingen. Organisaties weten elkaar al te vinden, alleen de gemeenten tot heden laten dit na. We zijn blij met de wens om te komen tot een gemeentelijk cultuurbeleid. Cultuur is geen bijzaak, het is meer dan franje. Het is geschiedenis, het verbindt en geeft levendigheid aan de samenleving. Wat de fractie van D66 betreft wordt het tijd om, desnoods in samenwerking met ondernemers, werk te gaan maken van een cultuurfonds. Het zal u ook niet verbazen dat wij serieus aan de slag willen gaan met het theater, waar naast landelijke producties ook lokale verenigingen hun uitvoeringen kunnen geven, waar films vertoond kunnen worden, boeklezingen kunnen worden gegeven. En het is dringend noodzakelijk om te kijken naar de noodzaak voor een goed depot waar musea hun collecties die niet getoond worden kunnen stallen, in plaats van de boerenschuren waar zij nu gebruik van maken, met alle gevolgen van dien.

Voorzitter het is niet allemaal kommer en kwel, wij zijn verheugd te lezen dat de verbreding A29 nu een optie en A4 ineens geen vast uitgangspunt meer is. We zijn blij dat deze tunnelvisie van de baan is. Zeker de komende jaren, waarin er renovaties van de Kiltunnel en Heinenoordtunnel op het programma staan is investeren in infrastructuur en OV van groot belang. D66 kan dan ook instemmen met de voorstellen die voorliggen. Maar we vragen ons wel af; waar blijven verbindingen over water? Ook daar liggen kansen en het zou zonde zijn om die boot te missen.

Voorzitter, de coalitie is trots op de omgevingskwaliteiten van de HW. Nou dat zijn oppositie en inwoners ook. Waar wij in het hoofdlijnenakkoord nog wel naar zoeken is innovatie en ruimte voor eigen opdrachtgeverschap. Bouwen mag zeker geen 13-in-een-dozijn zijn. Het mag niet alleen gaan om jonge gezinnen maar ook alleenstaanden. Neem die doelgroep op en sluit integraal aan bij de woningvisie. Wat D66 betreft blijft die leidend. Wij vinden dat het uitgangspunt voor nieuwbouw moet zijn energie-neutraal en als het kan energie-leverend en energie-onafhankelijk. Geen dak zonder zonnepaneel. Daar moeten met marktpartijen afspraken over worden gemaakt.

Dit sluit aan bij de ambitie van D66 om versnelling aan te brengen in het energie-neutraal maken van de Hoeksche Waard, juist op een eiland met een lage bevolkingsdichtheid en industriedichtheid moet dit kunnen. Kom inwoners en ondernemers te gemoed met een duurzaamheidsfonds. Durf ambitieus te zijn.

Tenslotte de financiën, de coalitie geeft aan te streven naar de laagste lasten, maar niet voor iedereen. OZB is gesteld op het midden tarief, waarom? Als toelichting wordt gesproken over solide beleid. Is het dan niet solide bij variant 1? Er wordt gesproken over een beleidsarme begroting, en verder uitwerken in de Kadernota (soms ook perspectiefnota genoemd).  Door de ambities van 5 colleges in met name 2018 is er wel al sprake van een omvangrijk uitvoeringsprogramma. Wij vragen nu reeds het college om vóór het tweede kwartaal een overzicht te sturen van alle lopende projecten die als erfenis uit de vorige bestuursperiode zijn nagelaten. Pas dan wordt het ook goed mogelijk beleidsambities te toetsen op haalbaarheid.

Voorzitter, er zijn wat ons betreft twee fundamentele uitgangspunten ten aanzien van al het beleid, namelijk 1. ‘Burgerparticipatie’ (of afhankelijk hoe je dit weegt overheidsparticipatie), waarbij beleid tot stand komt met input van inwoners (in de breedste zin), en 2. Duurzaamheid (in de breedste zin), omdat er haast eigenlijk geen beleidsterrein is waar duurzaamheid niet een rol zal spelen

Daarom zien wij bij de uitwerking van raadsvoorstellen deze twee punten graag terugkomen. Hoe heeft burgerparticipatie vorm in dit voorstel? En hoe is in dit voorstel gekeken naar duurzaamheid? Wij vragen de collega’s hoe zij kijken naar dit voorstel en overwegen hiertoe een motie in te dienen.

Voorzitter, ik zou nog wel even door kunnen gaan, er zijn nog genoeg onderwerpen die wij graag besproken hadden, denk aan sport, verenigingen, dierenwelzijn, de zorgparagraaf, de blik naar de buitenwereld, maar wij gaan er van uit dat wij de komende weken, hier nog de mogelijkheid toe krijgen.

We hebben het al eerder gezegd, je krijgt maar één keer de kans om een nieuwe gemeente vorm te geven. Dat vraagt om een visie, wat voor een soort gemeente willen wij zijn? Wij roepen, buiten het akkoord om, de raad op, om samen met de samenleving te werken aan een dergelijke visie. Dit is niet zozeer voor deze bestuursperiode relevant, maar wel voor de volgende. Het is daarom nu al van belang deze raadsperiode daarmee te starten.

 

 

Paul Breitbarth over het luchtvaartdebat

D66 D66 GroenLinks SGP Partij voor de Dieren PvdA Zuid-Holland 22-02-2019 13:53

Als er naast de fiets één onderwerp voor mij centraal stond in de afgelopen Statenperiode, dan was het wel de toenemende overlast van de luchtvaart in Nederland. Een van de eerste debatten na de vorige verkiezingen ging over de mogelijke komst van een helihaven in het Haagse Ypenburg, vlakbij het Prins Clausplein. En afgelopen woensdag besloten we de Statenperiode met een debat over Schiphol en Rotterdam The Hague Airport. 

D66 Zuid-Holland erkent het belang van goede vliegverbindingen voor de Zuid-Hollandse economie. Bedrijven en hun medewerkers moeten nu eenmaal voor internationale contacten de wereld over. Dat merk ik ook in mijn eigen werk: ook al doe ik veel via webvergaderingen, soms is persoonlijk contact écht beter. Maar dat hoeft heus niet altijd per vliegtuig. Veel Europese steden zijn prima per trein bereikbaar, zeker wanneer we de komende jaren blijven investeren in het spoor. De overlast van de luchthavens moet dus naar beneden kunnen. En daar draaide het debat dan ook om.

Luchthaven op zee De komende maanden gaan de minister van Infrastructuur en Waterstaat en de Tweede Kamer aan de slag om een nieuwe luchtvaartnota op te stellen. In het kort: de toekomstvisie op de luchtvaart voor de komende 20-40 jaar. D66 (en 50Plus) stelden eerder al voor om werk te maken van een onderzoek naar een luchthaven op zee, zowel ter vervanging van Schiphol, als van Lelystad en Rotterdam The Hague Airport. Dat onderzoek loopt, en de eerste berichten laten zien dat zo’n project niet onmogelijk is. Afgelopen woensdag ondersteunden wij daarom een motie van GroenLinks om ook inzichtelijk te maken wat hergebruik van de gronden van Rotterdam The Hague Airport in theorie zou kunnen opleveren, als de luchthaven naar zee verdwijnt.

Geluidsafspraken Dat is echter een plan voor de lange termijn. Op korte termijn moet er ook iets gebeuren, zeker rondom Rotterdam The Hague Airport. Er is steeds meer discussie over de hoeveelheid helikopters voor maatschappelijk verkeer: de trauma- en politieheli. Voor dat soort vluchten is groot draagvlak – wie gaat nu beweren dat een traumaheli niet zou mogen vliegen? Maar doordat er steeds meer maatschappelijk helikopterverkeer komt, raakt de ruimte die Rotterdam The Hague Airport heeft voor vliegverkeer vol. De luchthaven wil juist groeien, en ziet haar ambities beperkt. Er wordt dus gepleit voor een oplossing, bijvoorbeeld door maatschappelijk verkeer een eigen geluidsruimte te geven of niet mee te laten tellen voor de geluidsafspraken voor de luchthaven. In de ogen van D66 betekent dat echter dat er via een omweg toch meer geluidsoverlast rondom voormalig Zestienhoven komt, en dat willen we niet. Ik heb daarom woensdag een motie ingediend om geen enkele groei van de geluidsruimte van Rotterdam The Hague Airport toe te staan, ook niet als het maatschappelijk helikopterverkeer anders wordt meegeteld. De overlast voor omwonenden is meer dan groot genoeg. Met hakken over de sloot werd de motie aangenomen, met steun van PvdA, SP, GroenLinks, SGP-CU, de Partij voor de Dieren, 50Plus en twee afgesplitste Statenleden.

Zoals ik in het debat woensdag ook zei: Nederland raakt langzaam de grip op de luchtvaart kwijt. Of het nu gaat om toenemende geluidsoverlast, om de luchtkwaliteit of zelfs het leveren van een bijdrage aan de klimaatdoelstellingen: de luchtvaart heeft een flinke status aparte. Stapje bij beetje moeten we die grip terug zien te krijgen. Aan de volgende Provinciale Staten een schone taak om de volgende stappen te zetten.

Coalitie van tegenstanders gemeente

D66 D66 SGP CDA Zuid-Holland 10-12-2018 11:51

Er zijn vier partijen met elkaar in gesprek over het vormen van een coalitie. Informateur Sjaak van der Tak praat met CDA (verkiezingswinnaar), Lokalen Hoeksche Waard (de grootste verliezer), SGP en CU voor de vorming van een coalitie (samen 22 zetels van de 37). Opvallend is dat de drie grootste partijen van deze coalitie tot op het bot verdeeld waren over de herindeling. Natuurlijk moet een coalitie bestaan uit een meerderheid van de raad, maar die meerderheid had ook op een andere wijze tot stand kunnen komen. Men heeft voor ogen voor eind van het jaar een coalitie te vormen met 4,? wethouders. Deze christelijk-lokale coalitie zal best wel de eigen belangen goed kunnen realiseren. In onze nieuwe gemeente zou het beter zijn om een bredere coalitie te vormen om samen te werken aan het herwinnen van vertrouwen binnen sommige partijen en de politiek in het algemeen bij de inwoners.  Het vaststellen van de hoofdlijnen voor de nieuwe organisatie van het eiland  is straks mogelijk in handen van de grootste tegenstanders van één Hoeksche Waard.

D66 Hoeksche WaardDe uitslag is ...

D66 D66 VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 22-11-2018 11:33

De uitslag is bekend! We hebben 3 ...

D66 D66 VVD ChristenUnie PvdA GroenLinks SGP CDA Zuid-Holland 22-11-2018 09:39

De uitslag is bekend! We hebben 3 zetels en zijn daarmee de vijfde partij in de eerste raad van de Hoeksche Waard. Een mooi resultaat! Onze felicitaties gaan uit naar de winnaar CDA met 8 zetels, Lokalen (6), SGP (6), VVD (4), GroenLinks (3), ChristenUnie (2), PvdA (2), HWSP (2) en Cromstrijen98 HW (1). Hartelijk dank aan alle kiezers voor jullie stem en jullie steun. En de vrijwilligers die ons maandenlang hebben bijgestaan. Het was een prachtige campagne en gaan nu met veel enthousiasme aan de slag.

Aandacht voor fiets, OV en landschap bij nieuwe Duinpolderweg

D66 D66 VVD CDA PvdA SGP Zuid-Holland 20-09-2018 09:20

Provinciale Staten hebben 19 september gekozen voor de nieuwe weg die de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer moet verbeteren. D66 is blij dat er aandacht is voor het landschap en dat fiets en OV een belangrijke plek krijgen bij de aanleg van de Duinpolderweg.

Na jarenlange onderzoeken naar zeven alternatieven, ruim 450 ingediende zienswijzen en meer dan 80 insprekers dienden de Staten te besluiten over het definitief Voorkeursalternatief Duinpolderweg. Het is een gezamenlijk project van de provincies Noord- en Zuid- Holland en omvat een viertal onderdelen. Een autoverbinding vanaf de A4 onderlangs Hoofddorp en bovenlangs Hillegom tot de N208, een randweg ten noorden van Zwaanshoek, een rondweg ten zuiden van Lisse en een ruimtelijke reservering voor de verbinding van de N208 naar de N206.

D66 Zuid Holland heeft, bij monde van woordvoerder Ton van Rijnberk, aangegeven dat het project meer integraal had moeten worden ontwikkeld. Dat wil zeggen niet alleen aandacht voor het autoverkeer maar ook voor het openbaar vervoer, de fiets, de natuurbelangen en landschappelijke inpassing.

Aquaduct en verdiepte ligging Vanuit dit uitgangspunt is D66 akkoord gegaan met het voorgestelde tracé van de A4 naar de N208 maar wel onder de nadrukkelijke voorwaarde dat de kruising met de Ringvaart niet met een brug maar met een aquaduct en verdiepte ligging wordt uitgevoerd. Dit om de natuurbelangen van de Oosteinderpolder in Hillegom te sparen en het landschap zo min mogelijk aan te tasten. Door GS is toegezegd dat dit in de volgende fase ruimtelijke en financieel wordt uitgewerkt, waarna de Staten hier een beslissing over kunnen nemen. Bij de keuze voor het tracé hebben het bestuurlijk draagvlak onder de 14 gemeenten die samenwerken in Holland Rijnland en de effecten op het leefmilieu ten aanzien van geluid en lucht een belangrijke rol gespeeld. Het aspect gezondheid is een belangrijk toetsingscriterium D66 bij ruimtelijke maatregelen. Daarnaast biedt het nieuwe tracé de mogelijkheid om doorgaand auto- en landbouwverkeer door de kernen van Hillegom/Beinsdorp en Bennebroek/Zwaanshoek te verminderen en de bestaande routes over de bruggen beter in te richten voor de fiets en verkeersveiliger te maken.

Flitsbus Ten aanzien van het openvaar vervoer heeft D66 gevraagd om een snelle flitsbus verbinding tussen de Estec in Noordwijk en Schiphol te onderzoeken. Deze busverbinding over de N206, langs station Hillegom en via het aquaduct  onder de Ringvaart kan qua reistijd concurreren met de auto. Door GS is dit onderzoek toegezegd. De motie over het nu snel verder aanleggen van de HOV verbinding Lisse – Schiphol, die al voor de vergadering was aangekondigd, is door D66 gesteund en aangenomen.

Dit geld eveneens voor het, eveneens voor de vergadering aangekondigde en aangenomen amendement, om € 25 miljoen binnen het projectbudget te reserveren voor fietsmaatregelen. Wat D66 betreft maakt een provinciaal fietspad langs de nieuwe weg en het verbeteren van de fietsverbindingen bij Bennebroek, Hillegom en Lisse/Lisserbroek hier deel van uit.

Wat betreft de randweg bij Lisse, die loopt van de A44 naar de N208 heeft D66 aangegeven dat het ingetekende tracé volstrekt onwenselijk is. Beide provincies, de gemeenten Lisse en Haarlemmermeer gaan in de volgende fase samen met bewoners en bedrijven een tracéstudie verrichten naar de inpassing in de Rooversbroekpolder en de kruising met de Ringvaart. Dit zal ook de twijfels over nut en noodzaak bij D66 moeten wegnemen.

D66 heeft zich uitgesproken tegen de vastgelegde tracéreservering tussen de N208 en de N206 vanwege de doorsnijding van het kwetsbare landschap ten noorden van de Tiltenberg en de problematiek van de stikstofdepositie in het duingebied. D66 had geen bezwaren tegen het onderzoeken van alternatieve tracés zoals ook voorgesteld door Holland Rijnland. Voor het onderzoeken van nieuwe tracés als onderdeel van de volgende fase van dit project was echter geen meerderheid.

Integraal besluit Een ruime meerderheid van VVD, D66, CDA, CU/SGP en PvdA steunden het geamendeerde voorstel. D66 is van mening dat met de toezeggingen op het gebied van openbaar vervoer, het oormerken van budget voor de fiets , het onderzoek naar het aquaduct en het laten vervallen van een tracéreservering ten noorden van de Tiltenberg een meer integraal besluit is genomen dat kan worden uitgewerkt in de volgende fase. Deze fase zal naar verwachting over 1,5 jaar klaar zijn en na een inspraakprocedure ter besluitvorming aan de Staten worden voorgelegd.

'Verjongingskuur' voor raad ...

D66 D66 SGP Zuid-Holland 14-02-2018 17:47

Zaterdagmiddag is het zover, de ...

D66 D66 GroenLinks SGP Zuid-Holland 13-09-2017 21:00

Zaterdagmiddag is het zover, de aftrap van de Suze Groeneweg Campagne in museum Hoeksche Waard in Heinenoord. "Zoek de Suze in jezelf !" Vanaf 13.30 uur inloop en om 14.00 uur beginnen we met de Suze Groeneweg lezing door Monica Den Boer, wachtkamerlid voor D66. Daarna een panneldiscussie met Marijke Boorsma VVD Korendijk, Caroline Smeets GroenLinks Strijen, Alma Vervelde SGP-CU Oud-Beijerland, Inge Engels D66 Cromstrijen, Arieanne Daane gemeentebelangen Binnenmaas en Joanne Blaak CDA Binnenmaas. Rond 15.00 uur zullen we onder begeleiding van een gids een rondleiding krijgen door het museum. De toegang is gratis, je kunt je aanmelden via SuzeGroenewegCampagne@gmail.com Tot zaterdag!

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.