Nieuws van D66 in Noord-Holland over CDA inzichtelijk

9 documenten

Stop de grafietregens

D66 D66 GroenLinks CDA ChristenUnie PvdA Noord-Holland 17-06-2019 19:32

Op maandag 17 juni 2019 hebben Provinciale Staten gedebatteerd over de zorgen die zijn ontstaan naar aanleiding van het RIVM rapport over grafietregens in Wijk aan Zee. D66 heeft samen met een aantal andere partijen in een voorstel duidelijk bevestigd, hoe ze willen dat het college snel tot maatregelen komt om de grafietregens te stoppen.

Woordvoerder Suzanne Klaassen: “D66 wil dat er snel een duidelijke escalatieladder komt. Het moet volstrekt helder zijn welke instrumenten de provincie en de omgevingsdienst hebben om in de verschillende stadia in te grijpen.”

Daarnaast moeten we beter weten hoe de provincie de omgevingsdienst kan helpen om hun taak goed uit te voeren. Er is financiële ruimte, maar nog belangrijker is, dat er voldoende strategische kennis aanwezig is bij de omgevingsdienst om te anticiperen en oplossingen aan te dragen.

De provincie en de omgevingsdienst hebben afspraken over het VTH-stelsel: Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving. Er is nu onvoldoende inzicht of dat stelsel adequaat is ingericht en daarmee zorgt voor een leefbare woonomgeving in Wijk aan Zee. D66 wil dat de Randstedelijk Rekenkamer onderzoekt welke verbeteringen daarin wenselijk zijn.

Overlast melden bij de provincie is nog steeds niet mogelijk. Klaassen: “We weten dat hier aan gewerkt wordt, maar het integrale meldpunt is er nog niet. Inwoners organiseren nu zelf meldingen via stofmelder.nl en dat is een prima initiatief, maar D66 wil echt graag dat het provinciaal meldpunt voor milieuoverlast nu snel operationeel wordt, zodat de provincie ook beter geïnformeerd is en in actie kan komen.”

Samen met GroenLinks, SP, PvdA, ChristenUnie, CDA en PvdA heeft D66 een voorstel ingediend dat unaniem is aangenomen. Ook een voorstel van het CDA om tweewekelijks over de voortgang geïnformeerd te worden is unaniem aanvaard.

Smart mobility heeft de toekomst in Noord-Holland

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 07-12-2018 16:59

“Smart mobility” is de digitalisering van mobiliteit. De Provincie beheert provinciale wegen en verleent concessies voor openbaar vervoer. Daarin kan en wil zij haar rol oppakken om door digitalisering de mobiliteit duurzamer, efficiënter en comfortabeler te maken. Het gaat daarbij om informatiestromen en regulering, meer reizigersgemak, maar ook de gevaren van digitalisering moeten goed onder de loep genomen worden.

Op verzoek van D66, PvdA en CDA heeft de provincie een koers voor “smart mobility” opgesteld (Motie M48-2017). Deze koers is het kader voor de nog op te stellen meerjarenplanning “smart mobility”. Belangrijk in het voorstel van de drie partijen was dat de koers multimodaal is, d.w.z. voor alle soorten van individueel, zakelijk en openbaar vervoer.

Deze koers voor “smart mobility” laat zien dat er in Noord-Holland veel meer OV-bewustzijn is en dat er ruimte gemaakt wordt voor innovatieve en duurzame multi-modaliteit. Dit houdt niet alleen in dat er innovatief verkeersmanagement is voor auto- en vrachtverkeer, maar juist ook voor fietsverkeer en openbaar vervoerreizigers.

Al eerder werd er 11 miljoen euro beschikbaar gemaakt voor de uitvoering van “smart mobility” projecten. In de volgende bestuursperiode na de provinciale verkiezingen in maart 2019 zal het vervolg hiervan bepaald worden.

Twee miljoen euro voor provinciale uitvoeringsregeling cultuur

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 13-11-2018 13:01

Op verzoek van Provinciale Staten gaat het college een nieuwe uitvoeringsregeling voor cultuur opstellen. Een motie van coalitiepartijen D66, VVD, CDA en PvdA om twee miljoen euro aan vrijgevallen gelden binnen de cultuurbegroting hiervoor te gebruiken werd aangenomen tijdens de algemene begrotingsbehandeling op 12 november. Als toekomstgerichte partij hecht D66 er aan het culturele erfgoed en erfgroen ook voor volgende generaties te behouden en toegankelijk te houden en maken, ook om het draagvlak ervoor te versterken.

Er is tijdens deze coalitieperiode vanuit de provincie al veel aandacht besteed aan zaken als de Stelling van Amsterdam, de groene buitenplaatszones als groene longen van Amsterdam, de stolpen en archeologie, met aandacht voor cultureel ondernemerschap en een speciaal fonds voor herbestemming. Ook is er mede door D66 aandacht voor het duurzamer maken van monumenten die daarin soms ook een voorbeeldrol in kunnen vervullen.

In de praktijk zijn er regelmatig aanvragen voor gemeentegrensoverstijgende projecten die behoren bij de provinciale historie waaraan de provincie geen steun kon verlenen. Fractievoorzitter Ilse Zaal: “Het huidige provinciale instrumentarium blijkt in een aantal geval te weinig mogelijkheden te bieden om culturele instellingen of evenementen te ondersteunen bij hun opgaven en ambities. Met deze regeling hopen we dit beter te regelen.” Woordvoerder Cultuur Tom Buijtendorp vult aan: “Toen we begrepen dat deze ruimte er kwam, hebben we ons er hard voor gemaakt de vrijgevallen gelden weer opnieuw te kunnen investeren in cultuur voor situaties waar er een duidelijke rol van de provincie is. We kijken uit naar het voorstel waar D66-gedeputeerde Jack van der Hoek naar aanleiding van de breed gesteunde motie begin volgend jaar mee komt.”

Aandacht voor fiets, OV en landschap bij nieuwe Duinpolderweg

D66 D66 SGP CDA PvdA VVD Noord-Holland 24-10-2018 16:25

Na negen jaar onderzoek en debat is er in september een besluit genomen over het project Duinpolderweg. Dit project omvat verkeersmaatregelen die de bereikbaarheid van de Duin- en Bollenstreek en de Haarlemmermeer moet verbeteren. Dit is een gezamenlijk project van de provincies Noord- en Zuid-Holland.

Het voorstel van de colleges voor de definitieve “variant” is door de Staten van Zuid-Holland aangepast. D66 is blij dat er nu meer aandacht is voor het landschap en hinder voor omwonenden, en dat fiets en openbaar vervoer (OV) een belangrijke plek krijgen bij de aanleg van de Duinpolderweg.

Na jarenlange onderzoeken naar zeven alternatieven, ruim 450 ingediende zienswijzen en meer dan 80 insprekers is door de Noord-Hollandse Statencommissie een advies gegeven aan Gedeputeerde Staten en hebben de Staten van Zuid-Holland besloten over de definitieve keuze waar de verkeersmaatregelen en nieuwe wegen moeten gaan komen – en waar niet! Het project omvat een autoverbinding vanaf de A4 ten zuiden van  Hoofddorp en ten noorden van Hillegom tot de N208, een randweg ten noorden van Zwaanshoek, een rondweg ten zuiden van Lisse en een ruimtelijke reservering voor de verbinding van de N208 naar de N206.

Afwegingen

De Statenfracties van D66 NH & ZH zijn al geruime tijd met lokale fracties en met elkaar overleg over de bereikbaarheidsproblematiek. Er is consensus over dat er ingrepen noodzakelijk zijn in de infrastructuur, zeker als er woningen en bedrijvigheid bij komt. In de uiteindelijke afwegingen zijn drie hoofdpunten in de discussie en besluitvorming ingebracht.

1.     Een uitgewerkte gebiedsvisie ontbreekt

In Noord- en Zuid Holland hebben de D66 woordvoerders Andries Tijssens en Ton van Rijnberk aangegeven dat het project meer integraal had moeten worden ontwikkeld. Dat wil zeggen: niet alleen aandacht voor het autoverkeer maar ook voor de ontwikkeling van het gebied voor woningbouw en afstemming voorzieningen het openbaar vervoer, de fiets, de natuurbelangen en landschappelijke inpassing. De colleges erkennen de kritiek. De HOV verbinding Lisse-Schiphol gaat aangelegd worden en een flitsbusverbinding tussen Noordwijk en Schiphol wordt nader onderzocht. Er wordt € 25 miljoen binnen het projectbudget gereserveerd voor fietsmaatregelen. Wat D66 betreft maakt een provinciaal fietspad langs de nieuwe weg en het verbeteren van de fietsverbindingen bij Bennebroek, Hillegom en Lisse/Lisserbroek hier deel van uit.

2.     Minder overlast en schade aan landschap veroorzaken

Er zijn aanvullende maatregelen afgesproken om het landschap te sparen en de overlast te beperken. D66 is zich ervan bewust dat het tracé tussen de N205 en N208 van invloed is op Zwaanshoek maar is akkoord gegaan met het voorgestelde tracé van de A4 naar de N205 en voor de verbinding tussen de N205 en N208  onder de nadrukkelijke voorwaarden dat de kruising met de Ringvaart vanuit een verdiepte weg  met een aquaduct wordt uitgevoerd en dat het een 2 x 1 strooks weg wordt. Dit om de natuurbelangen van de Oosteinderpolder in Hillegom te sparen en het landschap zo min mogelijk aan te tasten. Ook voor Zwaanshoek verkleint dit de overlast. Door beide colleges is toegezegd dat dit in de volgende fase ruimtelijk en financieel wordt uitgewerkt.

Bij de keuze voor het tracé hebben het bestuurlijk draagvlak onder de 14 gemeenten die samenwerken in Holland Rijnland en de effecten op het leefmilieu ten aanzien van geluid en lucht een belangrijke rol gespeeld. Het aspect gezondheid is een belangrijk toetsingscriterium D66 bij ruimtelijke maatregelen. Daarnaast biedt het nieuwe tracé de mogelijkheid om doorgaand auto- en landbouwverkeer dat nu door kernen van Hillegom/Beinsdorp  en Bennebroek/Zwaanshoek rijdt te verminderen en de bestaande routes over de bruggen beter in te richten voor de fiets en verkeersveiliger te maken.

D66 Noord-Holland heeft eerder bij vaststelling van een extra budget van 25 miljoen euro voor dit project al gesteld dat dit voor een goede landschappelijke inpassing moet worden benut.

3.     Project faseren om alleen te doen wat nu echt nodig is

D66 heeft zich uitgesproken tegen de vastgelegde tracéreservering tussen de N208 en de N206 vanwege de doorsnijding van het kwetsbare landschap ten noorden van de Tiltenberg en de problematiek van de stikstofdepositie in het duingebied. Er is besloten om deze reservering nu uit het project te schrappen. In de toekomst moet eerst worden bekeken of doortrekken van de nieuwe weg wel nodig is als de nu besloten maatregelen zijn uitgevoerd. Dit besluit maakt ook budget vrij om de andere extra voorwaarden mogelijk te maken.

Vervolg

Voor D66 Noord-Holland is het van groot belang dat er nu een besluit genomen is. Met name voor de voortgang van de woningbouw in de Haarlemmermeer, waarbij door de gemeente Haarlemmermeer als voorwaarde is gesteld, dat de bereikbaarheid geregeld moet zijn: “eerst bewegen dan bouwen”.

Een ruime meerderheid van VVD, D66, CDA, CU/SGP en PvdA steunden in Zuid-Holland het geamendeerde voorstel. In Noord-Holland is het besluit gedelegeerd aan het college. D66 is van mening dat met de toezeggingen op het gebied van openbaar vervoer, het oormerken van budget voor de fiets , het onderzoek naar het aquaduct en het laten vervallen van een tracéreservering ten noorden van de Tiltenberg een meer integraal besluit is genomen dat kan worden uitgewerkt in de volgende fase.

De deelprojecten gaan nu uitgewerkt worden. Deze fase zal naar verwachting over 1,5 jaar klaar zijn en na een inspraakprocedure ter besluitvorming aan de Zuid-Hollandse Staten worden voorgelegd. De Provinciale Staten van Noord-Holland zijn weer aan zet bij het besluit over het Provinciaal Inpassingsplan voor zover dat Noord-Hollands grondgebied betreft en mits het budget toereikend is.

Vorig jaar hebben de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA besloten om een aantal extra investeringen te doen. De vrijgemaakte middelen kunnen nu ingezet worden voor duurzame vormen van vervoer en landschappelijke kwaliteit.

Provinciale Staten van Noord-Holland hebben met de Zomernota op 8 oktober krediet beschikbaar gesteld voor aanpassingen in het project en de toezegging gekregen, dat het college voor het einde van het jaar met een brief naar Provinciale Staten komt. In de uitwerking komt er meer aandacht en geld voor de fiets, wordt verdiepte aanleg door de Oosteinderpolder en aquaduct onder de ringvaart als optie voorgelegd en de doortrekking naar de N206 geschrapt. Ook zal er duidelijkheid komen over het hoogwaardig openbaar vervoer, en over de deelprojecten gaat in het vervolg apart besloten worden.

Concreet heeft D66 specifiek om het volgende gevraagd: de ruimtelijke reservering voor de doortrekking naar de N206 wordt, overeenkomstig het besluit van PS ZH van 19 september 2018, geschrapt uit het project en de plannen worden hierop aangepast; het tracédeel langs de Oosteinderpolder en passeren ringvaart aldaar, wordt naast het voorkeursalternatief met brug, gelijkwaardig uitgewerkt met verdiepte ligging en aquaduct; er wordt onderzoek gedaan naar maatregelen voor stimuleren fietsgebruik en in gezamenlijkheid met Zuid-Holland financiering gezocht en extra maatregelen uitgewerkt voor verbetering van infrastructuur voor het fiets- en langzaam verkeer in het plangebied; de planonderdelen verbinding N205-N208, randweg Lisse en randweg Zwaanshoek  worden elk volwaardig uitgewerkt, inclusief tracé-onderzoek, onderzoek inpassing en natuurcompensatie, participatietraject en onderbouwing ten behoeve van besluitvorming, zodat gefaseerde uitvoering mogelijk wordt.

“Na het eerder genomen besluit in Zuid-Holland zijn er nu ook in Noord-Holland eenduidige kaders meegegeven voor de verdere uitwerking van de plannen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “Dan kunnen er later goed afgewogen besluiten genomen worden over de extra maatregelen”.

Betrek bewoners bij uitwerking plan Markermeerdijken

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 08-10-2018 15:18

Provinciale Staten Noord-Holland hebben ingestemd met het afgeven van een vvgb voor het projectplan versterking Markermeerdijken. Daarnaast werd een motie van de coalitie (D66, VVD, PvdA en CDA) aangenomen. Daarin wordt het college opgeroepen om met de Alliantie Markermeerdijken voor de verdere uitwerking van de ruimtelijke invulling een concept plan van aanpak burgerparticipatie op te stellen.

D66-woordvoerder Wim Bakker: “Er bestaat geen twijfel over dat de dijk moet worden versterkt: de dijk is 12 jaar geleden afgekeurd en ook alle aanvullende onderzoeken bevestigen dit beeld. Voor D66 is de veiligheid van de 1,2 miljoen Noord-Hollanders achter de dijk van het grootste belang.”

D66 gaat echter niet voorbij aan het feit dat de Markermeerdijken een Provinciaal Monument zijn. Bakker: “Daarom willen wij dat de dijk met haar karakteristieke ruimtelijke kwaliteit en natuur zoveel mogelijk wordt gespaard. De dijk is namelijk meer dan een bult zand en stenen, die ons beschermt tegen het water. De dijk vertelt ons de eeuwenoude geschiedenis van onze voorouders en hun strijd tegen het water. Voor huidige bewoners vormt de dijk een belangrijk deel van hun huidige woongenot, hun thuis.”

Veel van deze bewoners voelen zich niet voldoende gehoord. Zij trekken de gemaakte keuzes in twijfel. Voor de coalitie is het duidelijk dat het participatieproces tot nu toe niet vlekkeloos is verlopen. Daarom willen wij dat dit in het vervolgproces beter loopt en dat bewoners weten waar ze aan toe zijn. In het kader van heldere verwachtingen willen wij bewoners nu geen valse hoop geven door het besluit over de vvgb uit te stellen. Wij zijn tot de conclusie gekomen dat het voor een veilige dijk onvermijdelijk is dat deze helaas op grote delen gaat veranderen.

Wim Bakker: “Wij zien uit naar een vervolgfase waarin er veel ruimte is voor bewonersparticipatie bij de uitwerking van de plannen. Een fase waarin de noodzakelijke versterking helaas tot gevolg heeft dat delen van de huidige dijk verloren gaan, maar ook een fase waar we positief naar kunnen kijken. We hebben straks weer een veilige dijk. Een dijk waarin vele monumentale en ruimtelijke elementen bewaard zijn gebleven en waar wij ook veel nieuwe zaken mee terugkrijgen als nieuwe natuur, een nieuw fietspad en nieuwe strandjes.

Noord-Holland sluit zich aan bij de Statiegeldalliantie

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Noord-Holland 28-03-2018 12:15

Op initiatief van de Statenfracties van GroenLinks, PvdA, CDA en D66 sluit de provincie Noord-Holland zich ook aan bij de Statiegeldalliantie.

De Statiegeldalliantie is een Belgisch-Nederlands initiatief dat de overheden van beide landen oproept het zwerfafvalprobleem serieus aan te pakken. Inmiddels hebben honderden gemeenten, de provincies Brabant, Groningen en Limburg, verschillende Waterschappen en belangenorganisaties als LTO en VisNed zich al bij dit initiatief aangesloten. Niet vaak is er zoveel eensgezindheid als bij de roep om statiegeld. De provincie Noord-Holland, een koploper op het gebied van circulaire economie, mag wat deze partijen betreft niet op de steeds langer  wordende lijst van ondertekenaars van de Statiegeldalliantie ontbreken.

Ondanks nieuwe afspraken van de overheid met de verpakkingsindustrie, supermarkten en frisdrankfabrikanten over terugdringing en hergebruik van verpakkingen blijft het belangrijk om de urgentie bij partijen hoog te houden en de breedte van het draagvlak zichtbaar te maken. Eerdere afspraken hebben helaas nog niet tot voldoende resultaat geleid.

Suzanne Klaassen, woordvoerder van D66: “Gemeenten zijn nu veel geld kwijt aan het opruimen van zwerfafval. Door statiegeld komen deze kosten niet meer bij de belastingbetaler terecht, maar bij de vervuiler.”

Afhankelijk van onder meer de wijze van inzamelen en de hoogte van het statiegeld zou er tussen de 70 en 90 procent minder kleine flesjes en blikjes in het zwerfafval komen, aldus een onderzoek van advies- en onderzoeksbureau CE Delft. Verder zouden er tussen de 0,5 en 6 miljoen plastic flesjes per jaar minder in zee terechtkomen. De mechanismen voor het opruimen en inzamelen zijn er en moeten echt snel beter in gezet gaan worden.

Het voorstel kreeg ruime steun in Provinciale Staten en is aangenomen op 26 maart 2018.

 

 

 

Noord-Holland sluit zich aan bij de Statiegeldalliantie

D66 D66 GroenLinks CDA PvdA Noord-Holland 26-03-2018 16:16

Op initiatief van de Statenfracties van GroenLinks, PvdA, CDA en D66 sluit de provincie Noord-Holland zich ook aan bij de Statiegeldalliantie.

De Statiegeldalliantie is een Belgisch-Nederlands initiatief dat de overheden van beide landen oproept het zwerfafvalprobleem serieus aan te pakken. Inmiddels hebben honderden gemeenten, de provincies Brabant, Groningen en Limburg, verschillende Waterschappen en belangenorganisaties als LTO en VisNed zich al bij dit initiatief aangesloten. Niet vaak is er zoveel eensgezindheid als bij de roep om statiegeld. De provincie Noord-Holland, een koploper op het gebied van circulaire economie, mag wat deze partijen betreft niet op de steeds langer  wordende lijst van ondertekenaars van de Statiegeldalliantie ontbreken.

Ondanks nieuwe afspraken van de overheid met de verpakkingsindustrie, supermarkten en frisdrankfabrikanten over terugdringing en hergebruik van verpakkingen blijft het belangrijk om de urgentie bij partijen hoog te houden en de breedte van het draagvlak zichtbaar te maken. Eerdere afspraken hebben helaas nog niet tot voldoende resultaat geleid.

Suzanne Klaassen, woordvoerder van D66: “Gemeenten zijn nu veel geld kwijt aan het opruimen van zwerfafval. Door statiegeld komen deze kosten niet meer bij de belastingbetaler terecht, maar bij de vervuiler.”

Afhankelijk van onder meer de wijze van inzamelen en de hoogte van het statiegeld zou er tussen de 70 en 90 procent minder kleine flesjes en blikjes in het zwerfafval komen, aldus een onderzoek van advies- en onderzoeksbureau CE Delft. Verder zouden er tussen de 0,5 en 6 miljoen plastic flesjes per jaar minder in zee terechtkomen. De mechanismen voor het opruimen en inzamelen zijn er en moeten echt snel beter in gezet gaan worden.

Het voorstel kreeg ruime steun in Provinciale Staten en is aangenomen op 26 maart 2018.

 

 

 

Noord-Holland legt de lat hoger

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 26-03-2018 16:07

Een investering van €69 miljoen voor projecten die in 2018 nog starten. Dat is het resultaat van een gezamenlijk voorstel van de Statenfracties van VVD, D66, PvdA en CDA. De eerste stappen voor deze grote investering zijn in 2017 gezet. Nadat de coalitiepartners begin 2015 de handen ineen sloegen met het coalitieakkoord ‘Ruimte voor groei’ was het medio 2017 tijd om de balans op te maken. Uit de analyse bleek dat de coalitie goed op weg is en dat veel doelen deze coalitieperiode nog behaald worden. Maar de ambities van deze partijen reiken verder.

Motie 110

Hoog tijd om de lat nog hoger te leggen. Met Motie 110 hebben de coalitiepartijen aan Gedeputeerde Staten gevraagd om alle reserves en voorzieningen kritisch tegen het licht te houden. Reserves zonder concreet plan komen weer beschikbaar, zodat dit geld opnieuw geïnvesteerd kan worden. Het resultaat van deze doorlichting zorgt ervoor dat er in totaal €69 miljoen opnieuw geïnvesteerd kan worden. Tijdens de Statenvergadering van 6 november is dit voorstel door alle partijen van de Provinciale Staten aangenomen.

Verdeling van het geld

De €69 miljoen wordt verdeeld over verschillende projecten. Een groot deel van het budget, €24 miljoen, gaat naar de energietransitie. Een investering die door alle partijen wordt gedragen. “We staan voor een grote uitdaging de komende jaren. Met deze investering kunnen we zowel nieuwe als lopende projecten financieren en dus nog harder werken aan de klimaatdoelstellingen.” aldus fractievoorzitter Ilse Zaal van D66. Binnen het budget voor de energietransitie is er op verzoek van de CDA fractie een bedrag vrijgemaakt voor de versterking van de regionale duurzame economie. Fractievoorzitter Heleen Keur: “Met deze middelen kunnen we een grote stap zetten in de ontwikkeling van een Energy en Health campus in Petten, een internationaal centrum voor innovaties op het gebied van gezondheid en energie. Belangrijk, want daarmee halen we meer (hoogwaardige) werkgelegenheid naar de regio. Ook zijn we blij met de extra impuls voor de investeringen in geothermie.”

Naast de investering in de energietransitie gaat er ook een bedrag van €25 miljoen naar de aanleg van de Duinpolderweg. De VVD fractie zet zich al langer in voor dit project en is dan ook blij met een extra investering in dit project. Fractievoorzitter Erik Annaert: “Dit bedrag vormt een belangrijke basis voor deze verbinding tussen Noord- en Zuid-Holland door de Bollenstreek. Dit is een project dat we al langer een warm hart toedragen en waarin we nu snel vordering kunnen maken.” Op verzoek van de PvdA fractie worden er middelen vrijgemaakt voor een gezondere leefomgeving, terugdringen geluidsoverlast, versterking toezicht natuurterreinen en natuur intensieve landbouw. “De PvdA staat voor een hoge kwaliteit van leefomgeving en natuur en het is goed dat daarvoor middelen worden vrijgemaakt”, aldus fractievoorzitter Xander den Uyl van de PvdA.

De overige middelen zijn verdeeld over de restauratie van Rijksmonumenten, het tegengaan van bodemdaling in veenweidegebieden, versnellen van woningbouw en er gaat extra geld naar natuur inclusieve landbouw, zo willen de partijen bijvoorbeeld €1 miljoen investeren in een Living Lab. Dit is een plek om te experimenteren met nieuwe vormen van landbouw.

Middelen nog inzetten in 2018

De vrijgekomen middelen komen terecht bij projecten die in 2018 nog starten. Dat was een van de belangrijkste voorwaarden van de coalitiepartners. Deze coalitie is op stoom en heeft al grote stappen gezet. Tijdens de Statenvergadering van maandag 26 maart zijn de voorgestelde investeringen vastgesteld in een extra begrotingswijziging.

Nog slimmer reizen door Noord-Holland in de toekomst

D66 D66 CDA PvdA Noord-Holland 08-03-2018 14:50

De manier waarop mensen van A naar B gaan is de laatste jaren sterk veranderd: nieuwe diensten als Uber, deelauto’s en deelfietsen zijn in opkomst. In de toekomst zal nieuwe technologie tot nog meer veranderingen voor onze infrastructuur leiden. Denk hierbij aan zelfrijdende auto’s en vrachtwagens, het “internet of things” in het verkeer en het gebruik van big data. Al deze veranderingen worden samengevat als Smart Mobility. “Omdat de Provincie voor een belangrijk deel verantwoordelijk is voor infrastructuur – de provinciale wegen, vaarwegen en fietspaden – moeten we op deze veranderingen inspelen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “zodat het reizen in Noord-Holland nog slimmer en makkelijker wordt, en ook duurzamer.”

Investeren in mobiliteit van de toekomst

De komende jaren trekt de Provincie de portemonnee (4,8 miljoen euro in 2018 en 6,8 miljoen euro in 2019) om de provinciale infrastructuur voor te bereiden op Smart Mobility. In eerste instantie wilde het college dit geld vooral besteden aan de auto-infrastructuur. Daarom diende D66, samen met PvdA en CDA, in 2017 een voorstel in om te onderzoeken hoe de andere belangrijke transportmethodes in de provincie, de fiets en het openbaar vervoer, ook toekomstbestendig gemaakt kunnen worden. Dan draagt het namelijk echt bij aan een betere doorstroming, veiligheid en leefbaarheid voor alle verkeersdeelnemers en omwonenden.

Multi-modaal

Door dit voorstel is nu ook onderzocht hoe het beleid voor slimme mobiliteit multi-modaal kan worden, dat wil zeggen niet alleen voor auto- en vrachtverkeer, maar ook voor openbaar vervoer, fietsers, scheepvaart, combinatie-vervoer en deelsystemen. Een gevolg daarvan is dat de geplande investeringen evenwichtiger verdeeld worden over de vervoerstypen. Net zoals bij andere investeringen in mobiliteit zal het college hierover in een meerjarenprogramma rapporteren. Zo kunnen de Statenleden kaders blijven stellen en goed controleren.

Technologie en demografie

De Statencommissie Mobiliteit & Financiën heeft zich vervolgens verder verdiept in het onderwerp “Smart Mobility”. In speciale bijeenkomsten is gekeken naar de technologische, maar ook naar de demografische veranderingen die de mobiliteit in de toekomst beïnvloeden. In Noord-Holland komen er waarschijnlijk 300.000 huishoudens bij tot 2040, hoe gaan zij zich verplaatsen? Wat voor impact heeft dit op de filevorming en ov-gebruik? En hoe verandert de vraag naar vervoer bij de huidige bewoners? Met dit alles is het college aan de slag gegaan en het resultaat is een up-to-date uitvoeringsprogramma.

Politiek resultaat

In het nieuwe uitvoeringsprogramma Slimmer reizen in Noord-Holland zijn plannen voor vijf verschillende vervoersmodaliteiten opgenomen: de fiets, de personenauto, vrachtwagens, de bus en scheepvaart. Het doel is om Noord-Hollandse infrastructuur klaar te maken voor Smart Mobility, en erachter te komen waar Smart Mobility kan helpen met het behalen van provinciale doelen, zoals een veilig verkeer en betere doorstroming.

“D66 is blij dat het uitvoeringsprogramma het belang van samenwerking tussen verschillende overheden en tussen de overheid en het bedrijfsleven benadrukt, “ aldus Tijssens, “Zo zorgen we er niet alleen voor dat soortgelijke onderzoeken niet meerdere keren worden uitgevoerd, maar ook dat er direct toepasbare resultaten uit de onderzoeken komen.” Zo werd bijvoorbeeld via Praktijkproef Amsterdam (PPA) samengewerkt met het EU-programma Socrates 2.0. Dit is een proef waarbij bijvoorbeeld serviceproviders zoals TomTom-informatie geven aan verkeerscentrales, zodat doorstroming verbeterd kan worden.

Op dit moment gaat het vooral om testen, maar zodra er goede resultaten geboekt worden deze kunnen worden uitgerold in de provincie. Daarnaast is er gekeken naar onderzoeken die al door andere organisaties (zoals de EU of het bedrijfsleven) worden uitgevoerd zodat overlap voorkomen kan worden.

Slimmer reizen in Noord-Holland in uitvoering

Het uitvoeringsprogramma bestaat uit 4 onderdelen: Data en informatie, Slimme infrastructuur, Vaar en voertuigtechnologie en “Mobility as a Service”.

1.     Data en informatie

Bij dit onderdeel wordt gekeken wat het gebruik van Big Data kan opleveren voor verkeersinformatie. Kunnen files bijvoorbeeld preciezer voorspeld worden? En kunnen ze wellicht voorkomen worden door vervoer ook een andere kant op te sturen? Hoe kunnen we aansluiting vinden tussen navigatiesystemen en verkeersinformatie? Dit zijn de vragen die de Provincie probeert te beantwoorden. Betere openbaar toegankelijke data zou ook gebruikt kunnen worden om verschillende vormen van mobiliteit beter bij elkaar aan te laten sluiten en om wegbeheer te verbeteren.

2.     Slimme infrastructuur

Slimme infrastructuur betekent vooral dat er meer aansluiting gezocht wordt tussen verkeersregeling en gebruikers, door bijvoorbeeld stoplichten te verbinden met navigatiesystemen. De eerste zes slimme verkeerslichten op de N205 bij Schiphol zijn actief gegaan in februari 2018. Ook valt het testen van autonoom vervoer op de provinciale infrastructuur hieronder. Er komen verschillende tests voor de fiets. Zo komt er op suggestie van D66 een experiment met groene golven voor fietsers. Hierdoor kunnen fietsers bijvoorbeeld voorrang gegeven worden als ze in groepen richting een kruispunt fietsen.

Een andere mogelijkheid is het verbeteren van “Keep your lane assistance”, waarbij een voertuig automatisch in dezelfde baan blijft rijden. Door te experimenteren met bijvoorbeeld sensoren in de weg zou deze techniek beschikbaar kunnen blijven wanneer het zicht verslechtert, bij bijvoorbeeld bij sneeuw of mist. D66 herkent zich terug in deze slimme oplossingen.

3.     Vaar- en voertuigtechnologie

Bij voertuigtechnologie wordt vooral gekeken naar vernieuwingen die het verkeer veiliger maken, zoals “adaptive cruise control”. De Provincie heeft weinig te zeggen over welke van deze technieken door de autoproducent worden ingebouwd, maar wel moet er onderzocht worden wat de rol van de wegbeheerder is in deze technologie. Ook het vaarverkeer is hierin meegenomen: Een project zou bijvoorbeeld het uitbreiden van de Blauwe Golf kunnen zijn.

4.     Mobility as a Service (MaaS)

“Mobility as a service” is het concept dat mobiliteit het beste gezien kan worden als een dienst waar mensen voor betalen. Dit in tegenstelling tot het huidige model waarbij de meeste mensen een product kopen, zoals een auto of fiets. Uber en Greenwheels zijn hier hedendaagse voorbeelden van. In plaats van zelf een auto te kopen is een auto huren of delen een goed alternatief voor steeds meer mensen. Deze transitie zal zich waarschijnlijk de komende jaren voortzetten. De Provincie stuurt hierbij aan op het maken van verbindingen tussen verschillende vormen van vervoer, bijvoorbeeld het makkelijk combineren van deelauto’s en deelfietsen met openbaar vervoer. MaaS biedt ook mogelijkheden voor groepen die nu soms moeite hebben om mobiel te blijven, zoals ouderen of gehandicapten.

Proefgebied Smart Mobility Schiphol

Tot slot is er naast deze vier categorieën ook gewerkt aan een proefgebied, bestaande uit een aantal provinciale wegen en busbanen rond Schiphol. In het proefgebied kan worden getest met onder anderen slimme verkeerslichten en communicatie tussen verschillende vormen van zelfrijdende voertuigen. Schiphol is een logische plek hiervoor, aangezien er hier al veel innovatie plaatsvindt en omdat het een regio is met veel economische en logistieke belangen.

Concluderend

Het D66NH provinciaal verkiezingsprogramma 2015-2019 stelt duidelijke doelen voor een innovatief en duurzaam mobiliteitsbeleid. De ambitie van D66 is niet meer asfalt, maar wel betere doorstroming door slimme oplossingen. Met Smart Mobility zijn we daarmee goed op weg.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.