Nieuws van politieke partijen in Noord-Holland over CDA inzichtelijk

12 documenten

Halfjaarbericht september 2018 - maart 2019

CDA CDA Noord-Holland 16-03-2019 08:22

n het Halfjaarbericht houdt de CDA-fractie van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier u op de hoogte van de zaken waaraan onze fractie in die periode aandacht heeft besteed. Vanwege de aanstaande verkiezingen is dit natuurlijk het laatste halfjaarbericht van de huidige fractie. Dit keer betreft het o.a. de volgende onderwerpen: - Projectplan Markermeerdijken (vaststelling en vervolg) - Voorbereiding beleidsstukken Visbeleid en IJsnota - Verbetering natte infrastructuur Noordkop c.a. - Verplaatsen strandpaviljoens Castricum - Mondelinge vragen veenbodemdaling - Droogteperiode zomerperiode en de eerlijke verdeling van beschikbaar water - Begroting 2019 en de betekenis daarvan voor de burger click hier

Gerard Korrel steunt de campagne van CDA Amstel, Gooi en Vecht

CDA CDA Noord-Holland 05-03-2019 09:02

Gerard Korrel was 10 jaar lang Dagelijks Bestuurder van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht. In deze podcast van een interview met hem door voormalig radioverslaggever Klaas Vos vertelt hij over zijn werkzaamheden voor het waterschap, over wat het betekent om veehouder te zijn in polder De Ronde Hoep en waarom hij voor het CDA kiest.

Land of Water

CDA CDA Noord-Holland 13-02-2019 14:19

Artikel NHD inz campagnebijeenkomst Land of Water dd 070219 te Katwoude Klick hier

MRA moet Europese top-3 regio worden

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 08-10-2018 13:41

Tijdens de Provinciale Statenvergadering van 8 oktober 2017 hebben de Staten ingestemd met de MRA (Metropoolregio Amsterdam) begroting en werkplan 2019. Een motie van D66 en coalitiepartners VVD, CDA en PvdA waarmee het college aanvullend vraagt om binnen de MRA Regiegroep erop aan te dringen het werkplan te concretiseren werd ook aangenomen door PS.

De coalitie onderschrijft het streven om van de MRA een Europese top-3 regio te maken voor de vestiging van bedrijven en bewoners en verblijf voor toerist, werk of studie. In het MRA-werkplan wordt een groot aantal maatregelen benoemd om deze ambitie te bereiken, maar daarin wordt niet altijd een duidelijke koppeling aangebracht tussen de maatregelen en de Europese ambitie.

D66-woordvoerder Flip de Groot: “Als Staten hechten we er waarde aan om goed op de hoogte te zijn van waar de middelen in de MRA aan worden besteed, hoe deze tot besteding worden gebracht, wat de toekomstvisie van de MRA is en welke concrete resultaten kunnen worden verwacht. De MRA zou dan ook het bereiken van de top-drie positie als uitgangspunt van alle maatregelen moeten nemen. Een combinatie met de economische monitor biedt een kapstok om beleid gericht te formuleren en te monitoren.”

“De coalitie heeft dan ook het college gevraagd zich hard te maken voor deze koppeling, zodat inzichtelijk wordt hoe voorgestelde maatregelen bijdragen aan het bereiken van de ambitie”, aldus De Groot.

Meer aandacht voor fiets, OV en landschap bij uitwerking Duinpolderweg

D66 D66 VVD CDA PvdA Noord-Holland 08-10-2018 13:16

Bij de zomernota hebben D66 en PvdA bevestiging gekregen voor aanpassingen voor het project Bereikbaarheid Haarlemmermeer-Bollenstreek (voorheen Duinpolderweg). In de uitwerking komt er meer aandacht en geld voor de fiets, wordt verdiepte aanleg door de Oosteinderpolder en aquaduct onder de ringvaart als optie voorgelegd en de doortrekking naar de N206 geschrapt. Ook komt er helderheid over het hoogwaardig openbaar vervoer en over de deelprojecten gaat in het vervolg apart besloten worden.

Vorig jaar hebben de coalitiepartijen VVD, D66, PvdA en CDA besloten om een aantal extra investeringen te doen. De vrijgemaakte middelen kunnen nu ingezet worden voor duurzame vormen van vervoer en landschappelijke kwaliteit.

“Na het eerder genomen besluit in Zuid-Holland zijn er nu ook in Noord-Holland eenduidige kaders meegegeven voor de verdere uitwerking van de plannen,” stelt Andries Tijssens, woordvoerder mobiliteit van D66 Noord-Holland, “Dan kunnen er later goed afgewogen besluiten genomen worden over de extra maatregelen”. Voor het einde van het jaar komt het college met een voorstel naar Provinciale Staten.

“Door de gefaseerde aanpak kan het participatieproces met inwoners lokaal goed voortgezet worden, bijvoorbeeld over nut en noodzaak van de rondweg bij Zwaanshoek” stelt Nico Papineau Salm, woordvoerder mobiliteit van de PvdA Noord-Holland, “Ook zal er over de HOV-verbinding van Schiphol met Lisse en Noordwijk meer duidelijkheid komen.”

Dit is een gezamenlijk persbericht van D66 en PvdA.

 

Deelnemers burgerparticipatie N236 Franse Kampweg ontroostbaar

SP SP D66 ChristenUnie PvdA GroenLinks Partij voor de Vrijheid VVD CDA Noord-Holland 18-07-2018 08:00

Boos en verdrietig zijn de deelnemers aan de 'pilot burgerparticipatie' N236 na de laatste statenvergadering. Zij hadden al vanaf 2012 aandacht gevraagd voor de onveiligheid op de Franse Kampweg bij Hilversum, onderdeel van de provinciale weg N236. Op voorstel van SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie namen provinciale staten op 27 juni 2016 daarom een motie aan. Daarin stond dat de provincie samen met de bewoners een plan zou gaan maken voor verbetering van de verkeersveiligheid. De motie werd gesteund door PvdA en D66. Maar toen er twee jaar later een gedegen plan op tafel lag, haakten deze twee partijen af.

De N236 is een drukke provinciale weg van Bussum en Hilversum via Weesp naar Amsterdam Zuidoost. Op het eerste stuk bij Bussum doorsnijdt de N236 de bossen van het Goois Natuurreservaat. De N236 heet daar de Franse Kampweg. Fietsers en voetgangers steken er op verschillende plaatsen de weg

over, met als gevolg verschillende aanrijdingen. Al vanaf 2014 is de provincie bezig met reconstructie van de N236. Begonnen werd aan de kant van Amsterdam, en als laatste kwam de Franse Kampweg aan de beurt. Daarvoor hield de provincie op 20 juni 2016 een inspraakbijeenkomst. Omwonenden kwamen met voorstellen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Maar de provincieambtenaren zeiden toen - terecht - dat zij zich moesten houden aan de kaders die gedeputeerde Elisabeth Post hen had meegegeven. Bij de bijeenkomst waren echter ook statenleden aanwezig. Zij wezen er op dat provinciale staten nog altijd de hoogste 'baas' zijn van de provincie. Een week later dienden de SP, GroenLinks, 50PLUS, Ouderenpartij en ChristenUnie daarom twee moties in. Eén daarvan stelde voor het fietspad op het oostelijk deel van de Franse Kampweg een tweerichtingsfietspad te maken en verder van de autorijweg vandaan te leggen. Daarmee had gedeputeerde Post geen moeite. Dit voorstel van de omwonenden is inmiddels ook uitgevoerd. De andere motie vroeg om samen met de omwonenden plannen uit te gaan werken voor verbetering van de verkeersveiligheid op het westelijk deel van de Franse Kampweg. Daar was de gedeputeerde mordicus op tegen. Maar Commissaris van de Koning Johan Remkes was in die tijd juist bezig met nadenken over het beter betrekken van inwoners bij provinciale plannen. Op zijn voorstel werd daarom de motie omgedoopt in een 'pilot burgerparticipatie' – en vervolgens aangenomen.

Omwonenden, Fietsersbond en provincieambtenaren kwamen uiteindelijk met een gedegen plan. Bij de oversteek bij de Hocras en de Gamma zou een extra rotonde moeten komen. Ook zou er een tweerichtingsfietspad moeten komen met een vangrail tussen fietspad en autorijweg. Gedeputeerde Post zei dat dit een miljoen extra zou kosten, en dat daarvan geen sprake kon zijn. De omwonenden kwamen daarna met een soberder variant die hooguit 300.000 zou kosten. SP, GroenLinks, 50PLUS en ChristenUnie dienden een voorstel in

om in elk geval die drie ton beschikbaar te stellen én om het overleg met de omwonenden voort te zetten. PvdA en D66 steunden de voorstellen ditmaal niet, met het argument dat er bij de start van de pilot nooit afspraken waren gemaakt over extra geld. De SP vond dit een flauw argument. Wanneer je besluit om samen met omwonenden plannen te maken voor verbetering van de verkeersveiligheid, dan moet je niet raar opkijken dat uitvoering van die plannen ook geld gaat kosten. Wie A zegt moet ook B zeggen.

De moties werden desondanks door PvdA, D66, VVD, CDA en PVV weggestemd. De boze en teleurgestelde bewoners zeiden daarna tegen de pers dat 'de' provincie de hand op de knip houdt en dat provinciale staten besloten hadden geen extra geld beschikbaar te stellen. Dat de SP tot het laatst toe keihard had gevochten om de omwonenden wél tegemoet te komen kon hen niet meer troosten.

De SP gaat in elk geval nog vragen om een evaluatie van de pilot. Wat de SP betreft zullen er een volgende keer vooraf afspraken gemaakt moeten worden voor reële meerkosten. Wat iets anders is dan het vooraf uitdelen van een blanco cheque. Maar dat weten bewoners ook.

Agrarisch en ecologisch getint werkbezoek van CDA-HHNK-fractie aan de Noordkop

CDA CDA Noord-Holland 09-07-2018 05:02

2018 juni. Min of meer regelmatig organiseert onze fractie een werkbezoek om nog eens extra kennis te nemen van ontwikkelingen in de samenleving m.b.t. waterzaken. Dit keer bezochten we de Noordkop, en in het bijzonder 1) de agrarische activiteiten in de Oostpolder (gemeente Hollands Kroon) die te kampen hebben met verzilting, en 2) de ecologische/<wbr />natuurontwikkelingsprojecten van Landschap Noord-Holland rond Den Helder. We waren daarbij te gast bij het agrarisch bedrijf van Simon Wilms in Anna Paulowna en bij directeurErnest Briët en senior-gebiedsmanager Do van Dijckvan Landschap Noord-Holland. KLIK HIER om het verslag te lezen... Als u trouwens ideeën of wensen heeft voor een werkbezoek van onze fractie aan uw bedrijf, organisatie, project of gebied, neem dan s.v.p. contact op met onze fractiesecretaris, Ed Jongmans.

VVD PvdA ROSA D66 CDA en CU gaan ...

D66 D66 VVD ChristenUnie CDA PvdA Noord-Holland 04-05-2018 04:28

VVD PvdA ROSA D66 CDA en CU gaan formatiefase in https://zaanstad.d66.nl/2018/05/03/vvd-pvda-rosa-d66-cda-en-christenunie-willen-samenwerken-in-coalitie/

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.