Nieuws van politieke partijen in Woerden over ChristenUnie inzichtelijk

9 documenten

Zorgen om de Schulenburch in Kamerik

CDA CDA SGP ChristenUnie Woerden 16-09-2020 12:19

(Foto Google Maps) Er zijn grote zorgen in Kamerik over het voortbestaan van De Schulenburch. De gemeente Woerden heeft handhavend moeten optreden na meerdere overtredingen van de geluidsnormen bij feesten en partijen. Er zijn daarbij ook boetes opgelegd. Een buurman die geklaagd heeft over de overlast heeft in een blog duidelijk aangegeven welke redenen hij heeft voor zijn klacht (KLIK HIER). Het bestuur van de Stichting tot Exploitatie van het Dorpshuis Kamerik heeft inmiddels te kennen gegeven (Algemeen Dagblad, 7 september 2020) dat het voortbestaan van De Schulenburch om diverse redenen in gevaar komt. Inwoners zijn een petitie gestart. De Woerdense raadsfractie van de ChristenUnie-SGP heeft over dit thema vragen gesteld (KLIK HIER) aan het College van Burgemeester en Wethouders. Ook als CDA Woerden fractie volgen we de ontwikkelingen op de voet. Ons Kamerikse CDA-raadslid John Boere heeft inmiddels diverse keren contact gehad met het bestuur van de Stichting. Daarnaast hebben we een flink aantal berichten van inwoners ontvangen die hun zorgen uiten over de ontwikkelingen. We zijn blij met de vragen die de CU-SGP fractie heeft gesteld aan het College en zijn benieuwd naar de reactie hierop. Het CDA Woerden vindt de functie die De Schulenburch vervult uitermate belangrijk voor het dorp Kamerik. De sporthal is een plek van samenkomst voor veel verenigingen, er wordt gebruik gemaakt van de zalen voor dorpse activiteiten en evenementen, en de brandweerkazerne en de bibliotheek zijn onderdeel van het pand. Onze fractie heeft al eerder aangedrongen op een onderzoek naar de toekomst van De Schulenburch voor Kamerik, mede omdat het gebouw verouderd raakt en er herinvesteringen nodig zijn in de brandweervoorzieningen. Dat onderzoek zou nu bijna afgerond moeten zijn. CDA Woerden raadslid John Boere: "Met het oog op het belang voor Kamerik moeten alle betrokkenen nu niet langer met de vingers wijzen, maar met elkaar om tafel om te komen tot een visie op de langere termijn. Welke functies dient het dorpshuis De Schulenburch daarbij te vervullen, en welke functies hebben al elders hun plek gevonden? Moeten we renoveren, of zelfs slopen en opnieuw bouwen? Hoe kan dit alles tot een sluitende exploitatie komen? Daarbij moet het belang van het dorp voorop staan wat het CDA betreft. Dorpse evenementen moeten zeker kunnen plaatsvinden in De Schulenburch, en we moeten goed kijken of feesten en partijen wel onderdeel moeten zijn van de exploitatie of dat dit anders is te organiseren. In elk geval met minder overlast voor de omgeving. De gemeente moet daarin het voortouw nemen. Ik heb geen zin om stil te gaan zitten kijken hoe de boel kapot gaat". Het CDA Woerden wijst erop dat voorzieningen in het pand, zoals sporthal en bibliotheek overeind moeten blijven. Samen stappen zetten richting een goede oplossing lijkt dus verreweg het beste.

A12 moet naar 100 km/uur

D66 D66 SGP ChristenUnie Woerden 10-10-2019 21:49

Op initiatief van D66 Woerden heeft de gemeenteraad vanavond een motie aangenomen die het College van B&W oproept in Den Haag te pleiten voor een verlaging van de maximumsnelheid op de A12 tot 100 kilometer per uur.

Snelheid op de A12 moet omlaag naar 100 km/uur

Op de Dag van de Duurzaamheid heeft de gemeenteraad van Woerden besloten dat naar haar mening de geluidsoverlast en fijnstofproblematiek rondom de A12 moet leiden tot een reductie van de maximumsnelheid tot 100 km/uur. D66 Woerden fractievoorzitter Saskia van Altena: ‘We roepen niet op tot iets nieuws, maar willen graag volop doorgaan op de ingeslagen weg. In 2015 én in 2018 geeft de gemeenteraad zich ook al negatief uitgelaten over de snelheidsverhoging naar 130 km/uur. Nu is het moment om dit besluit weer om te keren, want er wordt in de landelijke politiek weer gesproken over het verlagen van de maximumsnelheid op snelwegen. Het is dus superbelangrijk om de A12 rondom Woerden weer bij de discussie te betrekken.’

Aanleiding was het initiatief van collega raadsleden uit de gemeente Gouda. Daar werd vorige week woensdag een motie van gelijke strekking aangenomen. Door samen op te trekken zal een krachtiger signaal naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat uitgaan. Van Altena: ‘Als positief mens praat ik graag over voordelen, maar het enige voordeel van 130 km/uur is dat je drie minuten sneller van Utrecht naar Gouda kunt rijden. Maar het leidt bij verkeersongevallen vaker tot dodelijke slachtoffers, er is meer schadelijke uitstoot van fijn- en stikstof, meer geluidsoverlast én de doorstroming van het verkeer neemt af als gevolg van aanzienlijke snelheidsverschillen.’

Er zal een reactie uit Den Haag moeten komen

Tegenstanders van de motie willen vooral afwachten totdat het kabinet met een totaalpakket van maatregelen komt. Naar aanleiding van het advies van de commissie Remkes zal er een reactie uit Den Haag moeten komen voor het nemen van noodmaatregelen om het stikstofprobleem aan te pakken. Van Altena: ‘Door de recente uitspraak van de Raad van State liggen duizenden bouwprojecten stil. Daar zijn ook inwoners en ondernemers van Woerden de dupe van. Zonder het verlagen van de snelheid op de A12, zal bijvoorbeeld het realiseren van Voortuin I (het bedrijventerrein onder aan de afrit Woerden van de A12) nog meer vertraging oplopen.’

Uiteindelijk is de motie met steun van de SP, LijstvanderDoes, Progressief Woerden, Christenunie/SGP, STERK Woerden en Inwonersbelangen aangenomen. Het college gaat nu verdere steun zoeken bij andere gemeentes om gezamenlijk voor 1 december 2019 een brief te sturen naar het ministerie.

De motie verlagen maximumsnelheid A12 (aangenomen op 10 oktober 2019)

CETA alarm - Woerden - Vermilion Go Home!

SP SP D66 ChristenUnie PvdA Woerden 18-09-2019 19:26

Bron: omrop Fryslân en deGouda. Het handelsverdrag tussen de Europese Unie en Canada (CETA) beperkt gemeenten en provincies in hun strijd tegen gaswinning. Daar waarschuwen Milieudefensie, FNV en Handel Anders voor in een notitie aan gemeenteraadsleden. Als het verdrag er komt, kunnen zowel lokale als landelijke overheden geen wetten en regels meer instellen die de winst van investeerders aan banden leggen. 

Vermillion heeft een olie- en gasveld in bezit op Woerdense grond. Het bedrijf kan een schadevergoeding van Nederland eisen als de gemeente ingrijpt om de gaswinning te beperken of voorkomen. Maar dat is niet de enige reden waarom CETA geen goed idee is voor Nederland. 

CETA

CETA staat voor Comprehensive Economic and Trade Agreement, in brede economische en handelsovereenkomst dus. Het belangrijkste doel van CETA is om de handel met Canada makkelijker en goedkoper te maken.

Het verdrag is echter nog niet definitief. In september 2017 trad het voorlopig in werking, maar het Nederlands parlement moet zich er later dit jaar nog over buigen.

Als de gemeenteraad maatregelen wil nemen tegen gaswinning, kunnen Vermilion of ExxonMobil via het verdrag een schadeclaim indienen voor het mislopen van inkomsten.

Schadevergoeding

Het Canadese bedrijf Vermillion heeft een olie- en gasveld in bezit op Woerdense grond en ook in de Friese gemeenten Smallingerland, Waadhoeke, Opsterland, Smallingerland en Terschelling en in een aantal Drentse en Groninger gemeenten is Vermilion actief. ExxonMobil is, onder de vlag van NAM, actief in de gemeente Westland, Midden-Delfland, Rotterdam en Barendrecht. ExxonMobil is een Amerikaans bedrijf, dat via een dochteronderneming in Canada gebruik kan maken van het verdrag. De bedrijven kunnen een schadevergoeding van Nederland eisen als de gemeente ingrijpt om de gaswinning te beperken of voorkomen. Omdat dit direct effect heeft op de winst van Vermilion kan het bedrijf dit aanvechten bij arbiters die buiten de Nederlandse rechtsstaat staan.

ExxonMobil is, onder de vlag van de NAM, actief in verschillende gemeenten in Drenthe en Groningen.

Vermilion is Canadees en kan daarom gebruikmaken van het CETA-handelsverdrag. ExxonMobil is een Amerikaans bedrijf, dat via een dochteronderneming in Canada gebruik kan maken van het verdrag.

Mens, milieu en democratie

"Nederland kan voorkomen dat CETA wordt ingevoerd en daarmee de nationale en lokale democratie beschermen", zegt Freek Bersch, campagneleider bij Milieudefensie. "Maar dan is het wel nodig dat we met name de PvdA, ChristenUnie en D66 oproepen om mens, milieu en democratie boven CETA moeten stellen."

Woningmarkt

Ook in andere gemeenten en in andere sectoren kan het handelsverdrag voor problemen zorgen. Zo wordt het voor gemeenten en provincies lastiger om in te grijpen om de woningmarkt betaalbaarder te maken.

In bijvoorbeeld Amsterdam, Den Haag, Eschede en andere steden zijn Canadese en Amerikaanse investeerders actief die gebruik kunnen maken van het handelsverdrag.

Zie ook: https://wijstoppenceta.nl

 

 

Eropuit: een rondje fietsen langs mogelijke bedrijventerreinen

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Woerden 22-06-2019 11:25

Door Simon Brouwer op 9 maart 2019 om 17:01

Eropuit: een rondje fietsen langs mogelijke bedrijventerreinen

Na weken van voorbereiding, hebben we afgelopen donderdag besloten enkele gebieden waar bedrijven zich zouden kunnen vestigen, aan te wijzen om verder te onderzoeken en uit te werken. Onze motie werd raadsbreed aangenomen. Waar gaat het om?

Al jarenlang loopt Woerden aan tegen onvoldoende ruimte voor lokale ondernemers om uit te breiden. In het verleden is zelfs een convenant afgesloten met de provincie Utrecht om te zoeken naar zogenaamde schuifruimte. Schuifruimte is een term die wellicht niet bij iedereen bekend is. Dit is uitbreidingsruimte zodat bedrijven uit Woerden een nieuwe vestiging kunnen starten, waarbij men de ruimte die achtergelaten wordt, weer kan worden ingezet om andere bedrijven te helpen. Denk aan een soort ruilverkaveling, waarbij alle puzzelstukjes net wat makkelijker op hun plek vallen. De noodzaak voor het vinden van 6-9ha op korte termijn is voor ons niet ter discussie.

We zijn recent (zie ons eerdere bericht op onze Facebookpagina) als fractie op de fiets gestapt en hebben alle locaties goed bekeken. De conclusie is, geen enkele locatie is perfect. We hebben gemerkt dat heel Woerden meedenkt met dit onderwerp. Veel mensen vinden er iets van, getuige ook de grote opkomst bij een eerdere beeldvormende sessie.

Ook uit persoonlijke gesprekken met direct betrokkenen merken we dat het opleggen van de WVG (voorkeursrecht, waardoor een eigenaar niet meer zomaar zijn grond kan verkopen aan projectontwikkelaars) een enorme persoonlijke impact. Dat beseffen wij ons terdege!

Tegelijk moeten wij als gemeenteraad alle belangen zuiver afwegen. Om dat te doen, vinden wij het belangrijk dat elke afzonderlijke fractie transparant de keuze kan maken welke criteria fracties prioriteit geven. We hebben daarom een motie ingediend, om alle criteria bij het verder onderzoeken voor elke locatie inzichtelijk te maken. Op die manier kan de besluitvorming vervolgens weer in de raad te keren.

Uiteindelijk, en dat maken we dan ook graag transparant, hebben we de volgende moties besproken en als volgt gestemd:

-           Motie onderzoeken werklint Nieuwerbrug: Voor

-           Motie onderzoeken terrein van Ooijen: Voor

-           Motie onderzoeken Barwoutswaarder West: Tegen

-           Motie onderzoeken Westelijke randweg: Tegen

-           De drie aangewezen locaties (Voortuin II, van Zwietenweg en Putkop II Harmelen): Voor

Hieronder vindt u onze eigen motie, die heeft het raadsbreed gehaald. Daar zijn we erg blij mee.

Simon Brouwer

De motie:

Constaterende dat:

Er binnen de raad geen discussie is over de noodzaak van het vinden van 6-9 ha schuifruimte

Er 3 locaties waarop de Wet Voorkeursrecht Gemeenten ligt, vanavond ter besluitvorming voorliggen

Er mogelijk nieuwe locaties worden toegevoegd,

Overwegende dat:

Het belangrijk is dat bij elke locatie objectieve criteria benoemd worden

de raad op die manier te zijner tijd een afgewogen en transparante beslissing kan nemen over de uiteindelijke locaties;

Verzoekt het college in de afweging ten minste de volgende criteria te hanteren:

Landschappelijke inpassing (evt. door middel van zichtprofielen per locatie, zoals hoogte, verdichting);

Bereikbaarheid en effecten van vervoersbewegingen (vermindering van vervoersbewegingen; veiligheidsvoordelen; nabijheid openbaar vervoer en ontsluitingswegen enz.);

Toekomstperspectief (past het in andere besluiten, zoals duurzaamheid, woningbouwplannen, verkeersvisie, bodemgesteldheid);

Afweging tussen de verschillende stakeholders;

Economische en financiële haalbaarheid;

De verwachte realisatietijd en kosten (bijv. bij juridische procedures);

Draagvlak bij de provincie Utrecht (en/of Zuid-Holland)

En gaat over tot de orde van de dag,

ChristenUnie-SGP: Simon Brouwer

Eropuit: het belang van objectieve criteria

ChristenUnie-SGP ChristenUnie-SGP SGP ChristenUnie Woerden 09-03-2019 18:19

Door Simon Brouwer op 9 maart 2019 om 17:01

Eropuit: het belang van objectieve criteria

Na weken van voorbereiding, hebben we afgelopen donderdag besloten enkele gebieden waar bedrijven zich zouden kunnen vestigen, aan te wijzen om verder te onderzoeken en uit te werken. Onze motie werd raadsbreed aangenomen. Waar gaat het om?

Al jarenlang loopt Woerden aan tegen onvoldoende ruimte voor lokale ondernemers om uit te breiden. In het verleden is zelfs een convenant afgesloten met de provincie Utrecht om te zoeken naar zogenaamde schuifruimte. Schuifruimte is een term die wellicht niet bij iedereen bekend is. Dit is uitbreidingsruimte zodat bedrijven uit Woerden een nieuwe vestiging kunnen starten, waarbij men de ruimte die achtergelaten wordt, weer kan worden ingezet om andere bedrijven te helpen. Denk aan een soort ruilverkaveling, waarbij alle puzzelstukjes net wat makkelijker op hun plek vallen. De noodzaak voor het vinden van 6-9ha op korte termijn is voor ons niet ter discussie.

We zijn recent (zie ons eerdere bericht op onze Facebookpagina) als fractie op de fiets gestapt en hebben alle locaties goed bekeken. De conclusie is, geen enkele locatie is perfect. We hebben gemerkt dat heel Woerden meedenkt met dit onderwerp. Veel mensen vinden er iets van, getuige ook de grote opkomst bij een eerdere beeldvormende sessie.

Ook uit persoonlijke gesprekken met direct betrokkenen merken we dat het opleggen van de WVG (voorkeursrecht, waardoor een eigenaar niet meer zomaar zijn grond kan verkopen aan projectontwikkelaars) een enorme persoonlijke impact. Dat beseffen wij ons terdege!

Tegelijk moeten wij als gemeenteraad alle belangen zuiver afwegen. Om dat te doen, vinden wij het belangrijk dat elke afzonderlijke fractie transparant de keuze kan maken welke criteria fracties prioriteit geven. We hebben daarom een motie ingediend, om alle criteria bij het verder onderzoeken voor elke locatie inzichtelijk te maken. Op die manier kan de besluitvorming vervolgens weer in de raad te keren.

Uiteindelijk, en dat maken we dan ook graag transparant, hebben we de volgende moties besproken en als volgt gestemd:

-           Motie onderzoeken werklint Nieuwerbrug: Voor

-           Motie onderzoeken terrein van Ooijen: Voor

-           Motie onderzoeken Barwoutswaarder West: Tegen

-           Motie onderzoeken Westelijke randweg: Tegen

-           De drie aangewezen locaties (Voortuin II, van Zwietenweg en Putkop II Harmelen): Voor

Hieronder vindt u onze eigen motie, die heeft het raadsbreed gehaald. Daar zijn we erg blij mee.

Simon Brouwer

De motie:

Constaterende dat:

Er binnen de raad geen discussie is over de noodzaak van het vinden van 6-9 ha schuifruimte

Er 3 locaties waarop de Wet Voorkeursrecht Gemeenten ligt, vanavond ter besluitvorming voorliggen

Er mogelijk nieuwe locaties worden toegevoegd,

Overwegende dat:

Het belangrijk is dat bij elke locatie objectieve criteria benoemd worden

de raad op die manier te zijner tijd een afgewogen en transparante beslissing kan nemen over de uiteindelijke locaties;

Verzoekt het college in de afweging ten minste de volgende criteria te hanteren:

Landschappelijke inpassing (evt. door middel van zichtprofielen per locatie, zoals hoogte, verdichting);

Bereikbaarheid en effecten van vervoersbewegingen (vermindering van vervoersbewegingen; veiligheidsvoordelen; nabijheid openbaar vervoer en ontsluitingswegen enz.);

Toekomstperspectief (past het in andere besluiten, zoals duurzaamheid, woningbouwplannen, verkeersvisie, bodemgesteldheid);

Afweging tussen de verschillende stakeholders;

Economische en financiële haalbaarheid;

De verwachte realisatietijd en kosten (bijv. bij juridische procedures);

Draagvlak bij de provincie Utrecht (en/of Zuid-Holland)

En gaat over tot de orde van de dag,

ChristenUnie-SGP: Simon Brouwer

College maakt teveel schulden

Inwonersbelangen Inwonersbelangen D66 ChristenUnie SGP VVD CDA Woerden 31-10-2018 16:08

Oppositie: “College maakt teveel schulden”

De voltallig oppositie maakt zich grote zorgen over de eerste begroting van het nieuwe college van CDA, LijstvanderDoes, ChristenUnie SGP en D66. Door de forse investeringen die het college doet lopen de schulden van de gemeente flink op en dat is niet goed voor de financiële positie van de gemeente. Dat die positie verbeterd moet worden werd afgelopen maart aangetoond door een onderzoek van adviesbureau Berenschot.

“Het college doet veel te weinig om de financiële positie van Woerden te verbeteren. De coalitie stelt voor om daarover een gesprek te gaan voeren, maar dat is onvoldoende en komt voor deze begroting te laat. Ondertussen laat dit college de problemen alleen maar groter worden. Dat kunnen en mogen we als raad niet accepteren”, stelt VVD-fractievoorzitter Florian van Hout namens alle oppositiepartijen.

College gaat niet goed om met belastinggeld van de Woerdenaren

Om de zorgen kracht bij te zetten dient de oppositie bestaande uit Fractie Bakker, SP, SterkWoerden, Inwonersbelangen, VVD en Progressief Woerden een motie in bij de begroting. Daarmee keurt de oppositie het vooruitzicht naar 2020 tot 2022 af. Reem Bakker van de Fractie Bakker legt uit waarom zo’n forse uitspraak nodig is: “Komend jaar komt er flink extra geld uit Den Haag naar de gemeente. Alle ruimte dus om financieel orde op zaken te stellen. Maar dit college maakt zoveel schulden dat er bovenop dat Haagse geld ook nog een OZB-verhoging nodig is. Het resultaat van al die schulden is dat de financiële positie van de gemeente de komende jaren flink gaat verslechteren.” Hendrie van Assem van Inwonersbelangen vult aan: “Als raad controleren wij of het college op een verstandige manier met het belastinggeld van de Woerdenaren omgaat en dat gaat nu dus niet goed. Daarom vragen wij het college om vanaf nu bij elke uitgave aan te geven wat dit doet voor de financiële gezondheid van de Woerden.”

Minister Wiebes laat mogelijkheid om ...

Inwonersbelangen Inwonersbelangen ChristenUnie Woerden 06-07-2018 08:24

Minister Wiebes laat mogelijkheid om gas te winnen op Papekopperveld bij Woerden open, omdat de maatschappelijke kosten te verwaarlozen zijn. Wiebes komt klaarblijkelijk van een andere planeet..... Vandaag in AD Groene Hart: https://www.ad.nl/woerden/minster-over-gaswinning-papekopveld-geen-grote-maatschappelijke-kosten~a0f99671/?utm_source=regiowoerdennewsletter&utm_medium=email&utm_campaign=20180706&utm_userid=&ctm_ctid=a22e8b45ffd283b918f4f21a9add238a Minister over gaswinning Papekopveld: 'Geen grote maatschappelijke kosten' De kosten voor de samenleving van gaswinning in het Papekopveld in Woerden zijn te verwaarlozen. Dat antwoordt minister Eric Wiebes op vragen van de ChristenUnie in de Tweede Kamer. De Woerdense stichting GoGoMo stelde in deze krant dat de maatschappelijke kosten vele honderden miljoenen euro’s bedragen. Rik Sneijder (AD Groene Hart) Wandelend protest tegen Woerdense gasboringen Minister Wiebes erkent dat gaswinning maatschappelijke kosten voor Woerden met zich meebrengt ‘zoals veel economische activiteiten’, voegt hij toe. Volgens de bewindsman is het effect van gaswinning onder de wijk Molenvliet voor onroerend goed beperkt, tijdelijk en lastig te kwalificeren. ,,Daarom is het niet mogelijk een exacte inschatting te geven van de maatschappelijke kosten’’, zegt hij tegen ChristenUnie-Kamerlid Carla Dik-Faber. ,,De kosten van eventuele gaswinning uit het Papekopveld over de gehele looptijd van de winning en ook daarna zijn naar mijn verwachting dan ook beperkt.’’ Risico drinkwaterwinning De ChristenUnie heeft de minister gevraagd of er ook rekening gehouden wordt met lokale risico’s zoals de effecten op de drinkwaterwinning onder Woerden. Wiebes wijst er op dat de provincie Utrecht om advies over het winningsplan van Vermilion zal worden gevraagd. Hij ziet de inbreng van de provincie als een duidelijke toegevoegde waarde bij zijn besluit. Wiebes benadrukt overigens dat er nog helemaal geen aanvraag voor gaswinning op zijn ministerie ligt. De antwoorden van Wiebes zijn voorspelbaar, niet onderbouwd en zorgelijk, dat zeggen het actiecomité Laat Woerden Niet Zakken en GoGoMo dat de maatschappelijke kosten heeft berekend. Alleen al de waardedaling van huizen in Woerden, als gevolg van gaswinning, schat het bureau op 100 miljoen euro. Daarnaast zijn er nog grote financiële risico’s. Belastingbetaler ,,We zien een herhaling van Groningen; geen financiële reserveringen. De kosten worden afgewenteld op de belastingbetaler’’, zegt Leo Sonneveld van GoGoMo: ,,Het moet nu echt bij Wiebes en de betrokken ambtenaren doordringen dat er iets moet veranderen. Ze lijken totaal niet aangesloten op wat er in de samenleving gebeurt en wat de effecten zijn van hun aanpak op de inwoners van Woerden.’’ Na het zomerreces van de Kamer komt Dik-Faber terug op de antwoorden van de minister.

Artikel 42 vragen ...

Inwonersbelangen Inwonersbelangen SGP ChristenUnie Woerden 13-06-2018 19:40

Artikel 42 vragen Inwonersbelangen Laat kinderen in de eigen gemeente passend onderwijs genieten De fractie van Inwonersbelangen maakt zich zorgen over de hoeveelheid thuiszitters in de gemeente Woerden en over een grote hoeveelheid kinderen die om welke reden dan ook problemen hebben met het naar school gaan in andere gemeenten omdat zij niet in de gemeente Woerden passend onderwijs kunnen genieten. Eerder stelde de fractie hierover al vragen en vervolgvragen, i.s.m. de fractie van ChristenUnie/SGP. De fractie van Inwonersbelangen stelt naar aanleiding van bovenstaande vragen aan het college om het college van B&W van de gemeente Woerden onderzoek te laten doen naar het creëren van kansen voor deze kinderen om in Woerden naar school te kunnen gaan. Het gaat om enkele honderden kinderen, wat een substantieel aantal is waarvoor passend onderwijs dichtbij huis geregeld zou kunnen worden. Hiermee zouden nevenkosten voor de gemeente zoals leerlingenvervoer en verblijfskosten elders kunnen worden bespaard. Er zijn daartoe verschillende mogelijkheden denkbaar, zoals het oprichten van eigen SO en/of VSO scholen, maar ook het zorgen voor inclusie van speciale onderwijsklassen op reguliere onderwijsscholen. Een eigen klas voor gehandicapte kinderen in een gewone school. Of als dit niet mogelijk blijkt een eigen school. Een mooie stap en veel beter dan dat kinderen twee tot drie uur per dag in een busje zitten van en naar een school. Soms langer, als er weer eens problemen zijn met leerlingenvervoer. Of geheel niet, als er geen passend vervoer is. Ver weg van hun eigen leefomgeving, vriendjes en vriendinnetjes. En niet altijd nabij zorginstellingen, die de kinderen naast school kunnen begeleiden met andere hulpvragen dan passend onderwijs. De klassen/scholen zijn bedoeld voor kinderen met een meervoudige handicap, meervoudig complexe ontwikkelingsachterstand of autisme, die nu vaak thuis moeten zitten omdat ze niet naar school kunnen. Er is plek voor zo'n zes kinderen per klas die één op één begeleiding krijgen. Of een combinatie van klassen die in kleine kring verschillende lessen krijgen. Een deel die dit niet aan kan heeft ook een risico om thuiszitter te worden. Daar kan dus op deze manier een oplossing voor komen. Omdat er bij sommige soorten van regulier onderwijs ook krimp verwacht wordt kan het voor scholen in het reguliere onderwijs ook aantrekkelijk zijn om het passend onderwijs dat nu extern plaatsvindt te integreren. De fractie van Inwonersbelangen vraagt het college van B&W om onderzoek te doen naar de mogelijkheden tot het oprichten van eigen SO en/of VSO scholen, en ook het zorgen voor inclusie van speciale onderwijsklassen op reguliere onderwijsscholen, dit binnen een redelijke termijn terug te koppelen naar de gemeenteraad. De fractie van Inwonersbelangen vraagt het college van B&W tevens om spoedig nieuw beleid te ontwikkelen m.b.t. bovenstaande om het onze jongere inwoners beter te doen krijgen op dit punt. Zij verdienen betere kansen. En hun ouders/verzorgers betere ondersteuning daarbij. Hendrie van Assem, fractievoorzitter Inwonersbelangen Egbert Egberts, fractie assistent Inwonersbelangen Jan-Hubert van Rensen, fractie assistent Inwonersbelangen

Aftrap gemeenteraadsverkiezingen 'SGP is het degelijk alternatief'

SGP SGP ChristenUnie Woerden 19-01-2018 00:00

‘Een christelijk geluid, een consistent verhaal en een constructieve bijdrage. Deze drie c’s zijn het waarmerk van de SGP. In meer dan honderd gemeenten is de SGP een degelijk alternatief. Christelijk. Consistent. Constructief. De SGP gaat dan ook vol vertrouwen de campagne in voor de gemeenteraadsverkiezingen.’ Dat zegt SGP-voorman Kees van der Staaij bij de start van de SGP-campagne voor de raadsverkiezingen in Veenendaal.Zondagsrust, solide financiën, duurzaamheidKees van der Staaij: “Natuurlijk spelen niet in elke gemeente dezelfde kwesties. Nunspeet is geen Middelburg en Veenendaal geen Dantumadeel. Maar ongetwijfeld zullen ook herkenbare SGP-speerpunten door het hele land terugkomen:

De bescherming van de rust op zondag, nodig om even op adem te komen en als krachtig tegenwicht verdient tegenover de druk van vooral grootwinkelbedrijven die veel kleine winkeliers platdrukken. Een actief sociaal beleid voor mensen in de knel en het tegengaan van eenzaamheid en armoede. Het bevorderen van een goede zorg voor Gods schepping. Degelijk financieel beheer, dus solide gemeentefinanciën, lage lokale lasten en een lokale overheid die een steun in de rug is voor ondernemers in plaats een stok in de spaken.”

FoodvalleyDe Veenendaalse wethouder en lijsttrekker Marco Verloop zegt bij de start van de SGP-campagne dat het Rijk niet zonder gemeenten kan. “Een goed voorbeeld is de FoodValley. Veenendaal en omliggende gemeenten als Ede en Barneveld werken samen in de FoodValley. In deze gemeenten zitten veel veehouderijbedrijven, levensmiddelenfabrikanten en groene onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Door bij elkaar te gaan zitten In het verband van de FoodValley kunnen boeren duurzamer werken, samen vernieuwingen bedenken en zorgen voor een goede afstemming tussen onderwijsaanbod en arbeidsmarktbehoefte. De regio kan zo verder komen dan het Rijk. Laat het kabinet dergelijke projecten steunen vanuit de geldpot van 900 miljoen voor regionale knelpunten. En nóg een oproep aan Den Haag: iets: zit ons niet dwars met starre regels en fiscale barrières voor de sloop van leegstaande stallen en schuren.”LijstenDe SGP is in meer dan honderd gemeenten actief. Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart doet de SGP in 58 gemeenten mee met een eigen lijst (waarvan 8 nieuwe ten opzichte van de vorige verkiezingen*). In 38 gemeenten is er een gemengde lijst van ChristenUnie en SGP (waarvan 1 nieuwe plaats ten opzichte van de vorige keer). En 3 combinaties onder andere naam waarbinnen SGP’ers participeren. Veertien gemeenten waar de SGP actief is, doen niet mee vanwege aanstaande herindelingsverkiezingen.* Betreffende plaatsen zijn:Amsterdam, Amersfoort, Bronckhorst (CU/SGP), Hardenberg, Harderwijk, Hoogeveen, Overbetuwe, Smallingerland (Drachten), Voorst

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.