Nieuws van politieke partijen over ChristenUnie inzichtelijk

83 documenten

Opkomen voor onze medemens in Afghanistan

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 24-08-2021 08:20

Door Don Ceder op 20 augustus 2021 om 11:19

Opkomen voor onze medemens in Afghanistan

Afgelopen maandagavond las ik het verhaal van Sharif. Sharif is een Afghaan en werkte jarenlang als tolk voor de Nederlandse politiemissie in Afghanistan. Hij vluchtte voor de Taliban maar wist niet hoe het verder moest. Het raakte me. Want het verhaal van Sharif is niet uniek. Na een turbulent weekend in Afghanistan werd de situatie met de dag erger en waren er tal van dit soort mensen die dringend wachtte op hulp.

Dinsdag en woensdag hebben we als Kamer gedebatteerd over onze inzet bij deze afschuwelijke situatie in Afghanistan. Ons standpunt was duidelijk: een ieder persoon die aantoonbaar Nederland heeft geholpen verdient onze bescherming. In mijn inbreng vroeg ik dan ook om zo snel mogelijk duidelijkheid over wat we kunnen doen om een ieder die daar is en ons heeft geholpen in bescherming te brengen. Het handelen van het kabinet verliep in die dagen moeizaam, evenals het debat. Het kabinet gaf eerder als standpunt aan dat ze terughoudend zouden willen zijn omdat het kabinet bang is dat bij het verruimen van de criteria 'een niet-beheersbare toename volgt in het aantal aanvragen'. "Het gaat immers om een zeer omvangrijke groep mensen.”

En dat stelt ons wat mij betreft voor de vraag welke waarden ons land ten diepste drijven. Gaat beheersbaarheid boven het redden van zo mogelijk mensenlevens? Staat de bureaucratische afwikkeling boven de morele plicht om een mens in nood en die zijn nek voor jou heeft uitgestoten te ondersteunen? In het handelen van het kabinet stond beheersbaarheid veel te veel centraal. Daarom heb ik in het debat er ook op aan gedrongen om juist nu op te komen voor de meest kwetsbaren. Laten we de moed tonen om te doen wat juist is.

Moed is niet strijdbaar handelen als er geen angsten of risico’s zijn. Nee, moed is strijdbaar handelen, ondanks angst en aanwezige risico’s. Omdat we geloven dat er iets belangrijks is, namelijke het bijstaan van een medemens in nood. En wat mij betreft betekent dat dat we de mensen beschermen die Nederland geholpen hebben, waaronder tolken, ngo-medewerkers, bewakers etc. Laten we de belofte dat we een land zijn dat mensenrechten belangrijk vindt waarmaken.

Ik ben dan ook blij dat het kabinet de motie om coulanter om te gaan met de asielaanvragen van Afghanen die voor de Nederlandse missie hebben gewerkt ‘naar letter en geest zal uitvoeren.’ In het debat is hier veel over gesproken – er was veel druk en tijd nodig – maar ik ben dankbaar dat het kabinet nu doorzet en alles op alles zet om zoveel mogelijk mensen te redden,

Natuurlijk houden we de situatie nauwlettend in de gaten. Ik dank alle mensen die dag in dag uit hard werken om veiligheid te bieden aan de mensen die dat nu het meeste nodig hebben. En mijn gedachten en gebeden zijn bij alle mensen daar die in onveiligheid en onzekerheid verkeren.

We hebben de morele plicht om recht te doen aan een ieder en met name onze medemensen in nood . Laat dat ons land ten diepste drijven.

Bijdrage coronadebat 14 juli

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 14-07-2021 14:36

Door Mirjam Bikker op 14 juli 2021 om 16:33

In deze prachtige Ridderzaal vier ik eerlijk gezegd het liefst één keer per jaar Prinsjesdag. En wat is het jammer dat deze situatie zo heel anders is, dat de coronapandemie nog steeds onder ons is en dat het aantal besmettingen zo ernstig is dat we hier dit debat hebben te voeren.

Het is pijnlijk dat het virus opnieuw en in deze mate oplaait. Waarbij we vooral besmettingen zien onder jongeren, maar ons hart vast houden voor kwetsbare mensen die nog niet of niet volledig gevaccineerd zijn en dat wel zouden wensen.

Het is moeilijk voor het zorgpersoneel dat nog steeds diep gaat om alle zorg, ook de herstelzorg te geven. Het is spannend voor patiënten die wachten op uitgestelde zorg. En ook voor die Nederlanders die het hele jaar hard hebben gewerkt en hebben vol gehouden met al die coronamaatregelen en nu uitzien naar een vakantie. Hoe zou dat lopen?

Urgentie

Vorige week was er al ongemak bij de rustige presentatie van het RIVM terwijl we wisten dat de deltavariant niet alleen smeulde maar ook brandhaarden aanstichtte.   En het extra OMT-advies was hard nodig. De afgelopen dagen vragen om reflectie van ons allemaal. Het is goed dat de minister-president excuses heeft aangeboden voor de wijze waarop de persconferentie verliep.

Dit geeft wel te denken over hoe we verder kijken naar de informatievoorziening en besluitvorming. Kunnen we deze razend besmettelijke variant vangen in een betere manier van werken? We zien dat het toch ook nog wel spannend is voor mensen die gevaccineerd moeten worden en we vrezen doorbraken in die kwetsbare wijken. De ChristenUnie-fractie ziet dan ook graag dat, in deze fase, waarin de hele wereld per week lijkt te veranderen, dat juist dan het OMT-advies wordt opgevolgd om wekelijks te overleggen. En ik vraag de minister om dat te doen zolang de R boven de 0,9 is, zoals gebruikelijk was in de eerdere golven van deze pandemie.

Strategie

Daarnaast vraagt deze fase ook om te kijken naar de strategie. moeten we ook naar de strategie kijken. Zijn de doelen van het kabinet nog steeds: zicht houden op het verloop van de verspreiding van het virus, de bescherming van kwetsbaren en het volhouden van de zorg? Of moet een andere weging gemaakt worden? En welke dan? Het lijkt soms nog wel hinken op twee gedachten, en ik hoor dat ook in deze Kamer. Want ja, wat zouden we graag hebben dat Nederland op groen staat. En wat zorgen we graag goed voor alle jongeren, ook diegenen die nu long-COVID hebben opgelopen. Wat zouden we dat graag voorkomen. En tegelijkertijd: kunnen we dat allemaal wel voorkomen? Is dat wel doenlijk? Is dat ook wel de afweging die we hebben te maken? Op welke gronden besluit het kabinet de komende weken? Waar laat het kabinet het van afhangen? Of wordt er sowieso tot 13 augustus niet aan de maatregelen gesleuteld?

OMT-adviezen

Terug naar de situatie nu. Waarom wordt het OMT-advies niet volledig gevolgd? 8 mensen thuis, 22 uur horeca dicht en thuis werken. Misschien zouden we iets meer van het protestantse mensbeeld moeten uitgaan: de gedachte dat je wel het goede wilt, maar niet altijd het goede doet. Ook in het meenemen van de gedragsadviezen van het RIVM. En ik vraag het kabinet hoe ze terugkijkt op de afgelopen tijd, juist in het afwegen van die adviezen.

Vaccineren kwetsbare wijken

Mijn laatste grote punt is het vaccineren van kwetsbaren in wijken waar het al niet zo lekker gaat. Wordt alles op alles gezet om de GGD’s juist daar hun mobiele inzet volledig te laten doen? Ik hoor uit Rotterdam Delfshaven prachtige voorbeelden over hoe mensen bereikt worden die anders slechte informatie krijgen. En tegelijkertijd wordt dat stopgezet nu zestig mensen daarvoor vrijgemaakt moeten worden om al die mensen te bereiken en dat gewoon te arbeidsintensief lijkt te zijn op dit moment. Maar juist daar moeten we deze strijd denk ik nu winnen. En ik vraag het kabinet om juist in die wijken, samen met gemeenten en betrokkenen, alles op alles te zetten om juist deze kwetsbare mensen te bereiken.

ABC

‘Handen wassen, anderhalve meter, mondkapjes.’ Het zit er zelfs bij onze kleuter al helemaal ingestampt thuis. Hij noemt dat zelf als de basis wat nodig is in deze tijd. ‘En vertrouwen op God,’ zegt hij. Vind ik mooi. Ik zeg daar ook nog bij: raampjes open. Ventilatie. En ik zou echt aan de ministers willen vragen: alsjeblieft, laten we ervoor zorgen dat de twee regelingen die er zijn voor de scholen - de huidige 100 miljoen, die is bijna of helemaal uitgeput, maar ook de nieuwe die er aankomt - laten die alsjeblieft niet in de weg staan van nieuwe aanvragen van scholen om die ventilatie op orde te brengen. En ik zou daar graag een toezegging van het kabinet op willen hebben.

ChristenUnie stelt vragen over verloop Tweede Kamerverkiezingen

ChristenUnie ChristenUnie Hoogeveen 29-03-2021 18:35

https://hoogeveen.christenunie.nl/k/n6081/news/view/1368712/177769/1024x576a.jpgDe gehouden verkiezingen voor de Tweede Kamer waren de eerste verkiezingen in coronatijd. We hebben met belangstelling gekeken naar het verloop hiervan in Hoogeveen. We zien graag dat er een evaluatie komt en hebben daarover schriftelijke vragen gesteld aan het college van B en W.

Belangrijk was de indeling van de stembureaus, zodat een verdere verspreiding van corona zoveel mogelijk kon worden voorkomen. We vragen aan het college van B en W of dit heeft gewerkt. Ook zijn we benieuwd hoeveel ouderen in Hoogeveen gebruik hebben gemaakt van de mogelijkheid tot stemmen per post.

Als laatste is gevraagd naar het stemmen op maandag en dinsdag. Hiervoor waren vier locaties aangemerkt in de gemeente Hoogeveen. Twee in Hoogeveen en twee in de dorpen. Is hier gebruik van gemaakt? En waarom was in het raadhuis geen stembureau op maandag en dinsdag? Juist in het centrum wonen veel ouderen. Een stembureau bij hen in de buurt zou van meerwaarde kunnen zijn. Wat ons betreft is het raadhuis is het huis van de democratie. Dat zou ook een goede reden zijn om juist in het raadhuis alle dagen een stembureau te hebben.

Racisme bijeenkomst

ChristenUnie ChristenUnie Utrecht 21-07-2020 10:33

Met elkaar in gesprek over racisme – en neem je buren mee!

Net als op veel andere plekken is ook in de Utrechtse raad gedebatteerd over racisme en wat de gemeente hier aan kan doen. We moeten alles op alles zetten om racisme uit te bannen. Daarom willen we vanuit de ChristenUnie Utrecht op 20 augustus graag samen eten met leden en niet-leden en spreken over waar racisme wordt ervaren. Of dit nu om direct of ‘institutioneel’ racisme gaat.

Net als op andere thema's horen we graag wat mensen zelf voelen, meemaken en wat hun ideeën zijn op dit thema. Vanuit de persoonlijke ervaringen willen we een politieke vertaalslag maken. Die nemen we mee in het werk in de gemeenteraad op de verschillende beleidsterreinen waar racisme een rol kan spelen. Met dit gesprek willen we niet alleen input ophalen, maar we hopen ook dat de achtergrond van christenen die actief zijn in de politiek diverser wordt.

Je bent van harte welkom voor een maaltijd en gesprek op 20 augustus om 18.30 uur. Neem gerust je buurman, vriend of kennis mee die zelf (ook) te maken heeft met racisme. De avond vindt plaats in de Koptisch Orthodoxe Kerk (Adriaan van Bergenstraat 61, dichtbij Marnixlaan) Graag opgeven via christenunie@raad.utrecht.nl, zodat we de locatie 1,5-meter-proof kunnen voorbereiden. Graag tot de 20e!

Agenda raadsvergaderingen deze week

VVD VVD ChristenUnie Houten 05-07-2020 10:31

In de laatste week voor het zomerreces worden twee raadsvergaderingen gehouden. Op dinsdag 7 en donderdag 9 juli staan er weer voldoende interessante onderwerpen op de agenda.

https://houten.vvd.nl/nieuws/40164/agenda-raadsvergaderingen-deze-week

Op dinsdag staat de Perspectiefnota op de agenda, normaal gesproken een gelegenheid om de ambities van de verschillende fracties te bespreken. Deze worden dan voor de begroting later in het jaar uitgewerkt zodat de financiële consequenties helder worden. Vanwege COVID19 is dit nu dusdanig lastig dat afgesproken is geen strakke kaders te stellen maar een proces af te spreken waarlangs in de komende periode naar de begroting wordt toegewerkt.

Tijdens de raad van donderdag wordt de nieuwe griffier mevrouw Visser geïnstalleerd en wordt afscheid genomen van interim griffier mevrouw Hofland en van twee raadsleden van ChristenUnie René Speksnijder en Griëtte Vonck die per 1 september stoppen. Gedebatteerd wordt over de het programmaplan Omgevingswet, het herziene Bestemmingsplan Hofstad III en de zienswijze op de begroting 2021 van Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

De raadsvergaderingen starten beide om 20:00 uur en kunnen helaas vanwege de maatregelen in het kader van COVID19 nog steeds niet door publiek worden bijgewoond. Ze worden uiteraard wel live uitgezonden via Notubiz.

Agenda 7 juli

OpeningVaststellen agendaVragen halfuurPerspectiefnota 2021 inclusief algemene beschouwingen

Agenda 9 juli

Opening Vaststellen agenda Voordracht benoeming griffierAanwijzen van de griffierProgrammaplan Omgevingswet Bestemmingsplan Hofstad III, Loerik V eerste herziening Zienswijze op de Begroting WIL 2021 Heropening Perspectiefnota 2021 Programmaplan Omgevingswet Bestemmingsplan Hofstad III, Loerik V eerste herziening Zienswijze op de Begroting WIL 2021 Verlenging aanwijzing Omroep Houten als lokale omroep Tijdelijke verruiming gedelegeerde collegebevoegdheid tot het doen van incidentele uitgaven in verband met (steun)maatregelen als gevolg van Covid-19 Wijziging Gemeenschappelijke Regeling BghU en lidmaatschap WSGO Vaststellen geactualiseerde lijst openstaande toezeggingen en moties 9 juli 2020 Vaststellen besluitenlijst van de vergadering van 16 juni 2020 Vaststellen doorlopende lijst van ingekomen stukken 9 juli 2020Afscheid René Speksnijder, Griëtte Vonck - Moes en Heleen Hofland Sluiting

Nieuwe coalitie presenteert coalitieprogramma op vrijdag 26 juni 2020 van 10.00 - 11.30 uur

CDA CDA SGP ChristenUnie VVD PvdA Krimpen aan den IJssel 25-06-2020 16:56

Krimpen aan den IJssel Na een periode van digitaal onderhandelen presenteert de nieuwe coalitie, bestaande uit zes partijen: SGP, VVD, Krimpens Belang, CDA, Christen Unie en PvdA op vrijdag 26 juni 2020 van 10.00- 11.30 uur het gezamenlijk opgestelde coalitieprogramma aan de pers onder het motto: ‘Evenwichtig door de crisis’. In aanwezigheid van de coalitiepartners, de kandidaat-wethouders en leden van de pers zal een korte toelichting gegeven worden door de formateur en tevens fractievoorzitter van de SGP, Arrèn van Tienhoven. Na het tekenen van het programma zullen de fractievoorzitters van de zes partijen ieder een kort statement geven en zullen de kandidaat-wethouders zichzelf kort introduceren. Tot slot krijgen de aanwezige leden van de pers de mogelijkheid om inhoudelijke vragen te stellen aan de kandidaat-wethouders en fractievoorzitters. De perspresentatie zal plaatsvinden in de raadzaal van het gemeentehuis. Wegens de geldende maatregelen vanwege corona en de indeling van de raadzaal is het niet mogelijk om belanghebbenden en geïnteresseerden de mogelijkheid te geven om deze presentatie fysiek bij te wonen.Daarom bieden wij alle geïnteresseerden de mogelijkheid om de presentatie live vanuit huis te kunnen volgen via de link http://cobus.photo/livestream. De presentatie zal tevens na afloop via de website en social media van de nieuwe coalitiepartijen worden gedeeld. Vanaf vrijdagochtend 08.00 uur is het coalitieprogramma beschikbaar via de websites en social media van de zes partijen. Wij willen iedereen in de gelegenheid stellen om met ons in gesprek te gaan over de inhoud van ons coalitieprogramma. Wij zijn van harte bereid om al uw vragen zowel telefonisch als schriftelijk te beantwoorden. Toelichting is te krijgen bij de fractievoorzitters Arrèn van Tienhoven (SGP, 06 53 59 95 89) Sharon Tollenaar (VVD, 06 18 17 67 77) Sethi Plaisier (Krimpens Belang, 06 12 88 44 95) Gerrit Jan Miedema (CDA, 06 22 00 16 59) Reinier Cornet (ChristenUnie, 06 12 11 60 50) Coen Derickx (PvdA, 06 22 20 66 08)

Voordracht lijsttrekker Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 17-04-2020 12:49

Door Webredactie op 17 april 2020 om 06:00

Voordracht lijsttrekker Tweede Kamerverkiezingen 17 maart 2021

Voor een goede voorbereiding op de campagne is het van belang dat in een vroeg stadium beslist wordt wie lijsttrekker wordt. Daarom heeft het Landelijk Bestuur de voorzitter van de selectiecommissie gevraagd om zich een beeld te vormen van het functioneren van de huidige politiek leider en te peilen of hij beschikbaar is voor nog een periode. De selectiecommissie heeft aan dit verzoek voldaan en beveelt het Landelijk Bestuur aan Gert-Jan Segers aan te wijzen als lijsttrekker bij de eerstvolgende verkiezingen voor de Tweede Kamer.

De selectiecommissie rapporteert het volgende:

Het is gebleken dat Gert-Jan Segers als politiek leider van de ChristenUnie groot draagvlak heeft in de partij. Genoemd wordt dat hij het verhaal van de ChristenUnie voor een breed publiek, zowel in de Tweede Kamer, in de media en op tal van podia inspirerend kan brengen. Ook wordt genoemd dat hij vooropgaat als herkenbaar christen en de ChristenUnie als partij verder kan brengen de komende jaren. Als fractievoorzitter wordt hij samenbindend genoemd, iemand die een teamgeest weet aan te brengen en empathisch is.

Kortom: hier staat een bezield politiek leider en fractievoorzitter die zijn werk uitstekend doet, volgeling van Christus wil zijn, zichtbaar en herkenbaar is bij een breed publiek en een boegbeeld is voor de partij.

Gert-Jan geeft aan dat hij, als de partij een beroep op hem doet, graag verder bouwt aan de ChristenUnie als partij die midden in de samenleving staat, nieuwe generaties christenen aan zich weet te binden, met gedurfde ideeën komt, agenda-settend is, en in dit alles herkenbaar is als beweging van gelovige mensen. De ChristenUnie heeft een eigen verhaal en Gert-Jan is gemotiveerd dat verhaal te brengen.

In de vergadering van 28 februari 2020 j.l. heeft het Landelijk Bestuur unaniem met instemming en enthousiasme kennisgenomen van de bevindingen en de aanbeveling, zodat deze voordracht op het Partijcongres van 18 april bekrachtigd kon worden. Nu dat congres niet doorgaat stelt het Landelijk Bestuur via deze weg voor Gert-Jan Segers te benoemen als lijsttrekker.

Het Reglement Kandidaatstelling schrijft voor dat de hele kandidatenlijst in één keer wordt gepresenteerd. Het Landelijk Bestuur wijkt om redenen hierboven vermeld daarvan af. Het Reglement schrijft verder voor dat amendementen slechts mogelijk zijn met betrekking tot de plaats op de lijst en dat stemmen alleen nodig is bij dubbele voordracht voor een positie. Beide zijn niet van toepassing in deze situatie.

Onder normale omstandigheden zou het Partijcongres worden gevraagd bij acclamatie in te stemmen met deze werkwijze en de voordracht. Van overheidswege kan dit voorjaar geen congres worden georganiseerd. Gert-Jan Segers kan echter rekenen op brede steun en groot draagvlak in de achterban. Daarom kiest het Landelijk Bestuur in deze uitzonderlijke omstandigheden ervoor Gert-Jan Segers, conform artikel 15.1, te benoemen tot lijsttrekker voor de ChristenUnie voor de Tweede Kamerverkiezingen 2021.

Leden kunnen vragen en bezwaren tegen deze procedure tot uiterlijk 24 april 2020 indienen bij het Landelijk Bestuur via bestuur@christenunie.nl.

Niet zwijgen bij Turkse grafschennis

SGP SGP CDA ChristenUnie Nederland 17-04-2020 00:00

 

Christenen hebben het steeds moeilijker in het islamitische Turkije van president Erdogan. Een veelzeggend, schrijnend voorbeeld daarvan is de vernieling van 72 grafstenen van christenen. Dat gebeurde niet ergens ver weg in een afgelegen Turkse provincie aan de grens met Syrië, maar nota bene in de hoofdstad Ankara. Christenen in Turkije spreken van een trend.

Onder meer naar aanleiding van de vernieling van de graven van christenen in Ankara hebben SGP, CDA en CU bij de Nederlandse regering aan de bel getrokken. Dat deden ze in schriftelijke vragen aan minister Blok van Buitenlandse Zaken. SGP-kamerlid Van der Staaij die het initiatief nam tot de vragen: “De onderdrukking en achterstelling van christenen in Turkije is al jaren gaande, maar dit is een nieuw dieptepunt. Ik kan deze grafschennis niet los zien van de steeds agressievere toon tegen christenen in bijvoorbeeld schoolboeken, staatsgezinde media en preken in moskeeën.”

De SGP-voorman aarzelt niet te spreken van ‘haat zaaien’. Hij wil dan ook dat minister Blok hierover contact opneemt met zijn Turkse ambtgenoot. “Als we zwijgen, dan zal het voor de christenen in nota bene NAVO-bondgenoot Turkije alleen nog maar moeilijker worden. Daarom moeten we iedere keer weer protesteren als ons zulke berichten bereiken. De lijntjes die er zijn met de Turken, moeten we gebruiken. Op hoop van zegen,” aldus Van der Staaij.  

 

Schriftelijke vragen van de leden Van der Staaij (SGP), Van Helvert (CDA) en Voordewind (ChristenUnie) aan de minister van Buitenlandse Zaken over de vernieling van graven van christenen in Turkije

 

Kent u het bericht “Graven van christenen in Turkije vernield”? Kunt u bevestigen dat “ontheiliging” van graven en kerkhoven – denk aan de vernieling van 72 grafstenen op een christelijke kerkhof in Ankara op 14 februari – een groeiend fenomeen en probleem is in Turkije? Klopt het dat dit fenomeen past in een bredere trend van toenemende druk op christenen in Turkije, zoals ook uiteengezet in achtereenvolgende rapporten de Turkse Unie van Protestantse Kerken? Wie zijn de veroorzakers van dit soort vernielingen en welk maatschappelijk klimaat draagt hieraan bij? Kunt u bevestigen dat er sprake is van haat zaaien tegen christenen via boeken die gebruikt worden op basisscholen, maar ook bijvoorbeeld via (staatsgezinde) kranten of preken in moskeeën? Zo ja, hoe beoordeelt u dit? Klopt de bewering dat in Turkse schoolboeken missionaire activiteiten omschreven worden als nationale dreiging? In hoeverre wordt haat zaaien in het algemeen, en grafschennis in het bijzonder, daadwerkelijk tegengegaan in Turkije, of is er sprake van straffeloosheid? Bent u bereid met uw Turkse collega in gesprek te gaan over het actief beschermen van de rechten, vrijheden en veiligheid van (protestantse) christenen in Turkije, en ook het (ongestraft) vernielen van graven van christenen daarbij te betrekken?
 



Opening 'Center for Economics & Mutuality' (Engels)

ChristenUnie ChristenUnie Nederland 10-03-2020 12:59

Door Eppo Bruins op 10 maart 2020 om 11:53

Opening 'Center for Economics & Mutuality' (Engels)

Toespraak uitgesproken bij de opening van het Center for Economics and Mutuality aan de Erasmus Universiteit.

Throughout human history we have known what is required to build a pleasant society. Even in scriptures as ancient as Jewish torah, these guidelines concern relationships, justice, taking care of the vulnerable, and having a well structured life with ample rest.

But hardly anything about finance. Not because there was none. It just is not as important for building a pleasant (or should I say blessed?) society.

In the past century however, economic thinking has been dominated by indicators such as gross national product. And terms like profit and growth have had a mere financial interpretation.

I want to share three recent developments with you (three hopeful developments), that have taken place in the Dutch political arena.

1. Broad prosperity

The first example takes me to the third Tuesday of September.

On the third Tuesday of September, our country celebrates Prinsjesdag. On that day our King visits Parliament, riding in his golden carriage. He presents the government’s plans for next year, and that same afternoon, the Minister of Finance presents next year’s budget to the House of Commons. Instead of only presenting financial data, in recent years, the Dutch Parliament has pushed the idea of government justifying its actions also on the basis of a broader definition of prosperity.

Broad prosperity measures the quality of life in the here and now, but also takes into account the extent to which that prosperity is reached at the expense of later generations or at the expense of people elsewhere.

Our Central Bureau for Statistics now annually presents the Monitor Broad Prosperity & Sustainable Development Goals. A large and diverse set of indicators is used to describe broad prosperity from two perspectives: In part 1 the prosperity ‘here and now’, ‘later’ and ‘elsewhere’ are mapped statistically, and the distribution of broad prosperity ‘here and now’ among various groups in Dutch society is presented. In part 2 the 17 Sustainable Development Goals are described statistically using a large number of indicators. Although Parliament is still struggling how to use these data in a more forward sense, in order to influence policy plans, the focus on societal issues, and not only financial issues, is an important mental shift in this country.

2. Social enterpreneurship

Not only macroeconomically, Dutch politics has undergone this shift. On the scale of individual companies, in recent years Dutch politics has become much more sympathetic towards the phenomenon of social enterprise. This is the second example I want to mention here.

Ten years ago the definition of social enterprise was confined to foundations wishing to start up commercial activities in the semi-public sector. About five years ago the definition shifted, singling out entrepreneurs taking over the task of employing disabled people, as a result of budget cuts in government spending.

But in the last couple of years, a broader and more flexible definition of social enterprise has emerged, based on a greater and renewed awareness that generating money is not the main task of companies.

This shift has led to public and political interest in an age-old Dutch ideology known as the "Rhineland model" – capitalism with its function focusing on societal return as well as financial return. The Rhineland model is the historical basis for the Catholic and Christian-democratic political movements in the Netherlands, Germany and later in some Scandinavian countries, promoting capitalism with a human face.

The broader definition of social enterprise, and the renewed interest for the Rhineland way of thinking, has opened up the possibility for visibility and recognition of social enterprises in the Netherlands.

Changes in the labour market have also spurred on this change in attitudes. As a result of decreased government spending, the government and representatives of employers and unions, have agreed to take shared responsibility to enhance the number of workplaces with sheltered employment.

In 2016, Jan Vos, member of parliament for the Labour Party, and I announced an initiative for new legislation to promote social entrepreneurship in the Netherlands. The initiative got a positive response from the Ministry for Social Affairs, but the Ministry for Economic Affairs was much more skeptical.

The following year I was able to elevate the issue further, because my party, the Christian Union, became part of the new four-party coalition government following the general election.

As part of the coalition accord, our parties promised to create (and I quote) "suitable regulations and more room for companies with social or societal goals, while maintaining a level playing field".

Spurred on by this accord I submitted a formal white paper to the Dutch parliament advocating the legal recognition of social enterprises. This time, the Ministry of Economic Affairs reacted, although hesitantly, in a more positive manner.

In a letter from both the Ministry of Economic Affairs and the Ministry of Foreign Trade, the Dutch government now has come to recognise the importance and the potential of social enterprises and wants to stimulate social entrepreneurship further.

Any week now we expect the result of a market research, that will determine whether a sufficient number of companies support the adoption of a legal form for social enterprises.

At the very least, my white paper and the positive reaction of government has sparked new attention for the topic of social entrepreneurship in the Netherlands. We are aiming for new legislation this year.

In the political debate to come, it is important to maintain a broad view of what social enterprises are. I believe that for many companies, social entrepreneurship will become part of their everyday business.

I expect that in the long run, more and more customers want to know whether they buy "fair" products in the broadest sense.

The realisation that profit is much more than just financial is here to stay, in the private as well as the public sector.

3. International socially responsible enterprises

The third example is a recent initiative from my ChristianUnion colleague Joel Voordewind. Last week he has announced a proposal for legislation that will oblige companies to act conform OECD norms for social responsible enterprises. Such a law would make it compulsary for companies to prevent e.g. forced labour and deforestation. This initiative will force companies to detect human rights violation and environmental damage, happening in their supply chain. They also will be obliged to provide plans how to avoid these, and how to mitigate risks of these violations and damages happening. This due diligence process will by Dutch law oblige companies to act conform OECD rules for multinational enterprises.

Until now, following OECD guidelines was on a voluntary basis only. Although Dutch government stimulates this and supports convenants in collaborative initiatives, this policy of voluntarity proven ineffective.

According to the Transparency Benchmark 2019 of the Ministry of Economic Affairs, only 22% of the largest companies in the Netherlands conforms itself to OECD guidelines.

The ChristianUnion proposal for legislation follows an international trend: in France, Australia, the UK and the United States, legislation on socially responsible entrepeneurship is in place. Germany and Finland are developing legislation at the moment.

Conclusion

With these three new initiatives taking place in The Netherlands, the opening of the Centre for Economics and Mutuality here at Erasmus University seems timely and highly relevant. Nevertheless, the Economics of Mutuality radically changes your view of business.

If we want politics and policy to be effective, we need science, metrics and an evidence-based approach to help make these political initiatives more tangible and real. And go beyond!

Research and politics sometimes are like water and fire. In this case, I hope - and expect that the Centre for Economics and Mutuality will be like oil on a fire. A fire that will not consume but instead will spread light and hope in the world, and will guide us in the way we run countries, the way we do politics, and the way we do business worldwide.

ChristenUnie avond 17 maart met Mirjam Bikker

ChristenUnie ChristenUnie Utrechtse Heuvelrug 21-02-2020 15:22

https://utrechtseheuvelrug.christenunie.nl/k/n7372/news/view/1283508/507362/Fractievoorzitter Mirjam Bikker 2.jpgOp dinsdag 17 maart 2020 organiseren wij een speciale avond met CU Eerste Kamer fractievoorzitter Mirjam Bikker. We noemen de avond een "ChristenUnie Ontdekkingsavond" omdat we graag willen dat meer mensen door deze avond gaan ontdekken hoe leuk het kan zijn om actief te zijn in de (plaatselijke) politiek. En misschien ontdekken wij op onze beurt nieuw talent! De avond vindt plaats in Het Brandpunt in Doorn.

Mirjam Bikker komt spreken over haar passie voor christelijke politiek, zowel vanuit haar ervaring in de Eerste Kamer als voorheen als raadslid in Utrecht. (Mocht zij verhinderd zijn in verband met de agenda van de Eerste Kamer, dan komt een andere senator). U bent van harte welkom op deze avond en neem als het kan een introducé mee die interesse heeft in de ChristenUnie! Ook fungeert deze avond als Algemene Ledenvergadering en zullen we kort enkele punten bespreken. Het is geen probleem als u daarbij bent als belangstellende. Wilt u komen, geef u dan even op via lydiaplat@utrechtseheuvelrug.christenunie.nl. De avond begint om 20.00 uur (inloop 19.45 uur) en eindigt rond 22.00 uur. U vindt het Brandpunt op Postweg 18 in Doorn. Er is voldoende parkeerplek en ook met het OV is het gemakkelijk te bereiken.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.