Nieuws van politieke partijen over CDA inzichtelijk

287 documenten

Zonnepark Bocholterweg

CDA CDA Weert 01-09-2021 18:33

Op 29 september 2020 heeft het college van B&W een omgevingsvergunning verleend voor de bouw van een zonnepark op het bouwblok van het voormalige agrarische bedrijf op het perceel Bocholterweg 175 (hoek Pruiskesweg). Een onderdeel van de vergunningaanvraag is een landschapsplan voor de landschappelijke inpassing van het bouwblok met de zonnepanelen en de bijbehorende voorzieningen. De omgevingsvergunning verplicht de initiatiefnemer tot inpassing volgens het landschapsplan. In de vergunning is daarover het voorschrift opgenomen dat de landschappelijke inpassing overeenkomstig het landschapsplan behorende bij de ruimtelijke onderbouwing voor de aanvraag uiterlijk negen maanden nadat het project is gerealiseerd volledig dient te zijn uitgevoerd. Volgens het landschapsplan moet er onder meer een afschermende groenstrook van ongeveer vijf meter breed komen langs de Bocholterweg en de Pruiskesweg. Deze groenstrook kan echter niet worden aangelegd doordat de zonnepanelen tot op korte afstand van de perceelsgrenzen zijn neergezet. De initiatiefnemer handelt daarmee in strijd met de vergunning. De CDA-fractie dringt er op aan om handhavend op te treden en er voor te zorgen dat het landschapsplan wordt uitgevoerd zoals in de vergunning is opgenomen. Een goede inpassing in de omgeving moet vanzelfsprekend zijn. Het is mogelijk dat er in de komende jaren meer aanvragen komen voor de aanleg van een zonnepark op een agrarisch bouwblok. In de tweede partiële herziening van de structuurvisie 2025 (raad januari 2017) staat dat een zonnepark goed in de omgeving moet worden ingepast. Een concretisering van deze voorwaarde ontbreekt. Dat kan bij de beoordeling van toekomstige aanvragen problemen opleveren. Wij verzoeken u daarom de voorwaarde van een goede inpassing uit te werken tot een toetsingskader.

Subsidieregeling  “openbare activiteiten”

CDA CDA Epe 19-08-2021 08:58

Subsidieregeling “openbare activiteiten” De gemeente Epe wil verenigingen en stichtingen stimuleren om openbare activiteiten te organiseren voor inwoners. Dit wordt gedaan door verenigingen en stichtingen een normbedrag te geven als bijdrage in de kosten, die redelijkerwijs horen bij het organiseren van openbare activiteiten. Voorwaarden: De aanvrager is een vereniging of stichting Alleen vooraf aangekondigde openbare activiteiten in de gemeente Epe worden gesubsidieerd De openbare activiteit vindt uiterlijk binnen 13 weken na de indieningdatum plaats; Er worden in eerste instantie maximaal 2 openbare activiteiten per vereniging/stichting gesubsidieerd. Aanvraagprocedure De subsidie kan aangevraagd worden via www.epe.nl. Hiervoor is eHerkenning nodig. Heeft een stichting of vereniging nog geen eHerkenning? Op www.eHerkenning.nl/aanvragen kunnen inloggegevens aangevraagd worden. De gemeente kan, indien nodig, ondersteuning bieden in dit aanvraagproces. Mocht het aanvragen van eHerkenning leiden tot het niet op tijd kunnen aanvragen van subsidie dan kan de aanvrager ook een aanvraag indienen via gemeente@epe.nl. De aanvrager voegt dan een bestand bij waarin in ieder geval de volgende informatie is opgenomen: Naam, contactadres, telefoonnummer en e-mailadres van de aanvrager. Een korte beschrijving van inhoud, uitvoering en geplande datum van het initiatief. Informatie over hoe inwoners betrokken zijn of worden bij het initiatief. Toestemming voor publicatie van het initiatief in de gemeentewijzer en gemeentelijke sociale media door de gemeente. Als het aanvraagproces succesvol is verlopen, krijgt de aanvrager direct een ontvangstbevestiging op zijn of haar digitale persoonlijke pagina (PIP). Vervolgens wordt de aanvraag getoetst. Als blijkt dat uit de toetsing niet aan alle subsidievoorwaarden wordt voldaan dan heeft de aanvrager de mogelijkheid om de aanvraag aan te vullen. Maakt de aanvrager daar geen gebruik van of duurt de aanvulling langer dan de door de gemeente gestelde redelijke termijn, dan wordt de aanvraag afgewezen. Als wel aan alle subsidievoorwaarden wordt voldaan, wordt er zo snel mogelijk, maar altijd binnen 4 weken na de aanvraag een beschikking afgegeven. De uitbetaling volgt dan binnen 4 weken na de dagtekening van de beschikking.

Raadscommissie 10 mei 2021

CDA CDA Stadskanaal 21-05-2021 17:50

RAADSCOMMISSIE OMGEVINGSDIENST GRONINGEN EN REGIONALE ENERGIETRATEGIE Tijdens de raadscommissie van 10 mei hebben wij als raad een toelichting over de ODG (Omgevingsdienst Groningen) van mevrouw Baars (directeur ODG) gekregen.De ODG controleert in de provincies Groningen Drenthe en Friesland ruim 6500 bedrijven. Het gaat hierbij om de regelgeving voor een veilige en schone leefomgeving. In Stadskanaal worden 900 bedrijven gecontroleerd. Nieuwe wetgeving implementeren Nieuw financieringsmodel Continue verbetering Data gestuurd werken Het oude financieringsmodel dateert van 2013 en wordt vervangen door een nieuwmodel, op basis van inzet ODG en deelnemersbijdrage, betalen per product per 1-1-2022, budget neutraal en met een zachte landing van drie jaren( d.w.z. invoering geleidelijk in de komende 3 jaar). De jaarrekening 2020 is besproken; die heeft een positief resultaat van 609.000 euro. Dit , door minder gebruik te maken van kantoor en faciliteiten. Daarbij zijn opleidingen doorgeschoven naar 2021. Ook het IT is vanwege technische redenen doorgeschoven naar 2021 en er is minder extra personeel ingehuurd. REGIONALE ENERGIESTRATEGIE 1.0 De portefeuille houder Dhr Borgesius heeft ons geïnformeerd over de stand van zake van de RES Groningen 1.0. Waarbij alle gemeenteraden, Provinciale staten en besturen van de waterschappen in Groningen afspraken maken over de uitwerking van het klimaat akkoord van Parijs. In onze provincie zal 5,7 Terra watt aan schone energie dat wil zeggen zon- of wind energie geproduceerd moeten worden om aan de doelstelling te kunnen voldoen. In onze gemeente zijn we met “Stadskanaal op zon” al goed op weg om onze bijdrage van 0,43 twh aan de provinciale doelstelling te leveren. José Schrör

Wees zuinig met energie

CDA CDA Raalte 11-05-2021 09:26

Ken je de kreet nog? In de jaren 70 werd opgeroepen om verstandig en zuinig om te gaan met energie. Ook toen had men al oog voor het uitputten van de aarde en het groot gebruik van haar inwoners, 50 jaar geleden inmiddels. En nu? Ja, wie niet luisteren wil moet maar voelen. Het maakt pijnlijk duidelijk dat we ook nu nog veel te veel CO2 uitstoten wereldwijd en daarbij ook in Nederland. Vorige week las ik een artikel waarin het Internationaal Energie Agentschap, door het herstel van de economie na corona, een op één na hoogste stijging verwacht van de CO2 uitstoot. Met name door toename gebruik van steenkool De wereld is groot en Nederland is klein. De stijging vindt weliswaar voor 80% plaats in Azië maar ook in Amerika en Europa stijgt het gebruik van kolen. Terwijl het gebruik van kolen toeneemt, stijgt gelukkig ook de opwekking van duurzame energie. Zon en wind leveren meer dan de helft van de toename in de vraag naar elektriciteit. Maar dit is bijlange na nog niet genoeg. We zullen snel veel meer duurzame energie (elektriciteit) moeten opwekken. Als we het over de Regionale Energie Strategie (RES) hebben, dan hebben het over ons eigen elektriciteitsverbruik en hoe wij dat op gaan lossen. Een ingewikkeld en gecompliceerd traject. Want wees nu eerlijk, bijna iedereen is voor zonne-energie maar zo gauw dat bij de buurman op het land komt, dan is menigeen minder blij. Verstoring van het landschap, bedreiging voor de weidevogels, niet op landbouwgrond enz. Een windmolen ligt helemaal ingewikkeld. Horizonvervuiling, niet passend in het landschap en slagschaduw zijn zomaar wat neveneffecten. Maar wat dan? We zullen bij onszelf moeten beginnen. Wees zuinig met energie! Het klinkt belerend, iets van een opgeheven vingertje en waar we niet aan willen. Maar daar ligt mede een begin. Ga bij jezelf na waar je allemaal energie voor nodig hebt en of het ook minder kan. Is het mogelijk om te isoleren, zonnepanelen op je dak te plaatsen? En hoe aantrekkelijk een airco ook is, is er een andere manier om jouw huis koel te houden? Alle kleine beetjes helpen! Daarnaast zullen er grotere projecten voor zon en wind nodig zijn om aan onze stijgende vraag naar elektriciteit te voldoen. Ik hoor je denken, Raalte, Overijssel, Nederland het is een postzegel op de hele aardbol. Maar als we ons blijven verschuilen achter die gedachte, dan zullen onze kleinkinderen het ons later kwalijk nemen dat wij niet beter voor dit kleine stukje aarde hebben gezorgd. Aaltje Booijink-Jonkman

Vierde Windmolen aan de Groene Dijk

CDA CDA Etten-Leur 05-05-2021 14:00

In de Zwartenbergse polder staan al een aantal jaren windmolens. Één van die parken is “Groene Dijk”. In 2018 zijn daar 5 windmolens vervangen door 3 nieuwe molens. Deze drie molens hebben een tiphoogte van 180 meter en staan in een rij langs de dijk. De eigenaren van deze molens in combinatie met een melkveehouder uit Zwartenberg hadden een voorstel ingediend om een vierde windmolen bij te plaatsen. De maximale tiphoogte van deze molen zou 225 meter bedragen. Daarnaast zou deze molen in het zicht van twee van de omwonenden worden geplaatst. Aan de raad werd door het college een voorstel gedaan om een verklaring van geen bedenkingen af te geven. Echter bleek al heel snel dat de omgevingsdialoog door de huidige eigenaren niet tot overeenstemming met alle omwonenden had geleid. Grootste bezwaar was de afwijkende maat, maar ook de plaats van deze vierde windmolen. Er was door initiatiefnemers met een aantal omwonenden geen overeenstemming over schadevergoedingen. Het dilemma bij dit voorstel is dat de gemeente enerzijds een opgave heeft om duurzame energie op te wekken, maar dat anderzijds er vanuit de afspraken in de RES geen extra windmolen nodig is. Met een extra windmolen kunnen we wel een deel van de opgave voor plaatsing zonnepanelen inwisselen (ca 25.000 zonnepanelen). Op de gevoerde dialoog met de omgeving had onze fractie kritiek. We verwachten meer van initiatiefnemers dan alleen constateren dat er geen overeenstemming is. In de aanloop naar de raadsvergadering hadden de initiatiefnemers toegezegd de maximale tiphoogte te verlagen naar 200 meter in plaats van 225 meter. Tijdens de bespreking in raad bleek de opstelling van onze fractie de doorslag te geven. We hebben ingestemd met de verklaring van geen bedenkingen in de wetenschap dat omwonenden daartegen bezwaar kunnen maken. Als dat bezwaar wordt ingediend, moet uiteindelijk de raad daar weer een uitspraak over doen. Dit geeft in ieder geval voor omwonenden een garantie dat initiatiefnemer beter hun best doen om de bezwaren van de omwonenden op te lossen. (E-mail: Ronnie.Buiks@gemeenteraadetten-leur.nl )

CDA Opsterland tegen extra regelgeving kleine windmolens

CDA CDA Opsterland 21-04-2021 07:13

Dinsdagavond 20 april heeft CDA Opsterland in de raad kritische vragen gesteld over de huidige regelgeving voor kleine windmolens in Opsterland. Sinds kort is het mogelijk om in provincie Fryslân, en dus ook gemeente Opsterland, een aanvraag te doen voor een kleine windmolen met een ashoogte van 15 meter. Voorwaarde is wel dat de windmolen op een boerenerf wordt geplaatst en het is beperkt tot een maximum van drie molens. Waar overige gemeenteninmiddels passende regelgeving hebben, blijft Opsterland achter. Spijtig. Het college formuleert wel scherpe klimaatdoelen op papier, Opsterland in 2035 energieneutraal, maar laat nu een concrete oplossing liggen. Dit resulteert in extra kosten en extra werk voor de agrariërdie wel energieneutraal wil worden. CDA Opsterland heeft daarom het college gevraagd om in de huidige regels rekening te houden met kleine windmolens. Dat scheelt onnodige kosten, langere procedures en minder papier. Wat ook weer goed is voor het klimaat.Minder regels en minder papier.

Geen windmolens in natuurgebieden

CDA CDA Hilversum 09-01-2021 07:54

Naar aanleiding van de ontstane onrust over eventuele plaatsing van windmolens in de natuur aan de rand van Hilversum, heeft fractielid Tjalke de Jong de volgende vragen gesteld: Geacht college, In het kader van de Regionale Energie Strategie (RES) heeft de gemeente De Bilt onderzoek laten uitvoeren naar het plaatsen van windmolens in hun gemeente. Eén van de zoekgebieden ligt tegen Lage Vuursche aan. Middenin de ecologische hoofdstructuur Natuurnetwerk Nederland. Vlakbij de Hilversumsche Golf Club, aan de rand van onze gemeente en ook aan de rand van onze RES-deelregio. Op basis van deze berichtgeving ontstond vrij snel verzet en onduidelijkheid bij inwoners als ook gemeente Baarn. Onze gemeente heeft na consultatie van diverse stakeholders, waaronder GNR en bewoners, moeten concluderen dat er geen draagvlak is voor het plaatsen van windmolens in natuurgebieden. Op basis van de wensen en bedenkingen is het zoekgebied komen te vervallen. Nu bestaat de kans dat de gemeente De Bilt een windmolen van 250m hoogte, aan de rand van onze gemeente, gaat plaatsen. Dit is in onze ogen niet hoe de overheid zou moeten functioneren. Daarom stellen we de volgende vragen: 1) Is het college op de hoogte van deze plannen uit gemeente De Bilt? 2) Is er reeds contact geweest tussen gemeenten Hilversum en De Bilt rondom deze windturbines? 3) Is het college met ons eens dat het onwenselijk is om dit bewuste zoekgebied, aan de rand van Hilversum, 1 of meerdere windmolens te plaatsen? 4) Is het college voornemens haar zorgen en twijfels over de betreffende plek te uiten richting gemeente De Bilt? 5) Heeft het college een proactieve of reactieve houding richting deze plannen en de uitwerking daarop, inclusief communicatie onderling? 6) Heeft het college - en welke – mogelijkheden om dit proces te stoppen of af te wenden?

Heerma: tijd voor een Nederland waar de samenleving weer centraal staat

CDA CDA Zuid-Holland 16-09-2020 07:46

2020 is het jaar waarin bijna niets normaal is gebleken. Een storm van verandering raast over ons land en over de wereld. Een pandemie en een economische crisis van nog ongekende omvang. De onzekerheid is aan alle kanten voelbaar. ‘’De coronacrisis heeft het onderliggend lijden dat er voor de crisis al was naar de oppervlakte gebracht. Het besef groeit dat doorgeschoten marktwerking en jaren van individualisering hun tol eisen’’ aldus fractievoorzitter Heerma. De flexwerkers en schijn-zzp’ers die stootkussens van de conjunctuur zijn geworden. Een vastgelopen woningmarkt. Een generatie jongeren met een studieschuld, een nul uren contract en geen kans op een betaalbare woning. Maar ook eenzaamheid onder ouderen. Gezinnen die de eindjes nauwelijks bij elkaar brengen. Een veel te grote afhankelijkheid van China voor allerlei cruciale producten. Maar toen dit voorjaar het virus door het land raasde, wisten we ons als land te verbinden. De kracht van onze samenleving die er altijd is geweest, was sterker dan ooit. ‘’En misschien was het juist wel dat gevoel van saamhorigheid dat ervoor zorgde dat de wens bij ons allen is gegroeid om een andere weg in te slaan. De wens voor meer samen en minder ik.’’ Want de kracht in onze samenleving is ongekend. Hierover is veel cynisme, alsof mensen hier de tijd en lust niet meer voor hebben. Het is de misvatting van individualisering en te veel marktdenken. Wie naar Nederland in 2040 kijkt ziet geen land van uitbuitconstructies en trash jobs, maar een coöperatieve samenleving. Energie coöperaties, zorg coöperaties, woon coöperaties. In elk dorp, stad, buurt of wijk ontdekken mensen de meerwaarde van burgerschap en samenwerking. Dit jaar zal niet alleen de geschiedenisboeken ingaan als het jaar van corona, maar ook als het jaar van grote veranderingen. Niet omdat de overheid heeft besloten dat we eigen verantwoordelijkheid moeten nemen. Geen participatiesamenleving van bovenaf opgelegd, maar eigenaarschap en zeggenschap die vanuit de samenleving wordt opgeëist. “Want de kracht van mensen samen is ongekend. Het is tijd voor een Nederland waar niet de markt, niet de overheid maar de samenleving weer centraal staat.” Onze voorstellen tijdens de Algemene Politieke beschouwingen Alle ruimte voor maatschappelijk initiatief De coronacrisis heeft laten zien wat voor kracht er in de Nederlandse samenleving zit. Hoeveel we kunnen bereiken als we samenwerken. Maar de overheid is daarbij te vaak een hindermacht. Daarom pleiten we ervoor dat de overheid de samenleving alle ruimte geeft in plaats van met allerlei regeltjes goed, maatschappelijk initiatief in de kiem smoort. Planbureau voor de Veiligheid Er spelen grote vraagstukken als het gaat om veiligheid. Drugscriminaliteit, de dreiging van een terreuraanslag en sinds dit jaar ook de dreiging van een wereldwijde pandemie. En omdat binnenlandse veiligheid en buitenlandse veiligheid zo verweven zijn geraakt, is de complexiteit ook enorm toegenomen. Daarom pleiten we voor een Planbureau voor de Veiligheid. Van woningmarkt naar volkshuisvesting We hebben in Nederland een grote wooncrisis. Er wordt veel te weinig gebouwd, veel te weinig betaalbaar gebouwd. Daarom zal er weer volkshuisvestingbeleid moeten komen. En zullen we het bouwen van woningen niet alleen maar aan de markt moeten overlaten. Een belangrijk voorbeeld is dat er weer hofjes gebouwd moeten worden. Waarbij wonen en zorgen voor ouderen gecombineerd kan worden. Nationale Farmaceut Als de coronacrisis ons één ding heeft geleerd dan is het wel dat we voor heel veel cruciale producten te afhankelijk zijn van landen hier heel ver vandaan. Daarom is het belangrijk dat we werk gaan maken van de Nederlandse eigen maakindustrie. Maar ook als het gaat over cruciale medicijnen. Dat we daar niet meer afhankelijk zijn van landen als China of India. En daarom is het nodig dat er een Nationale Farmaceut komt. Steun voedselbanken met Europees geld Voedselbanken doen belangrijk werk. Juist in tijden van crisis waar mensen tijdelijk ondersteuning nodig hebben. Hiervoor is in Europa veel geld beschikbaar. Heel veel landen maken hier gebruik van, maar Nederland niet. Wat ons betreft moet dat veranderen. Kernenergie Nederland gaat de komende jaren verduurzamen. Op een haalbare en betaalbare wijze voor iedereen. Er zal veel moeten gebeuren, bijvoorbeeld in onze industrie. En naast zon en wind, zal kernenergie daar ook een cruciale rol in moeten spelen.

Als gemeente meer doen om de onrust weg te nemen omtrent initiatieven windenergie

VVD VVD CDA Berkelland 11-09-2020 06:41

BERKELLAND - De informatieavonden omtrent het initiatief Avinstuw deden nieuwe, serieuze vragen rijzen met betrekking tot de haalbaarheid, schadelijkheid en wenselijkheid van duurzame energieopwekking via wind-op-land. Kern van het betoog van het Nationaal Kritisch Platform Windenergie was dat het initiatief Avinkstuw slechts 1,6% aan de duurzame energiebehoefte voor 2030 zou bijdragen, wat overeenkwam met het bewezen netto rendement van wind-op-landenergie van 0,2%. "Zonder overheidssubsidies zou niemand in wind-op-land investeren", hield dr. Fred Jansen zijn toebehoorders voor. In een reactie geeft de VVD aan dat de gemeente meer zou moeten doen om de onrust over windturbines weg te nemen.

https://berkelland.vvd.nl/nieuws/40689/als-gemeente-meer-doen-om-de-onrust-weg-te-nemen-omtrent-initiatieven-windenergie

Na afloop van de avonden is zowel aan de gemeente als aan de twee op donderdagavond aanwezige raadsleden Wim Klein Willink (VVD) en Frank Jonk (CDA) om een reactie verzocht. Onder meer is gevraagd naar het bedrijfs- en sociaaleconomisch model van wind-op-land, de zeer geringe bijdrage voor de energieambities van de gemeente en de mogelijke gezondheidsschade voor de inwoners. Uit niets blijkt dat de gemeente zich wil verdiepen in de uitkomsten van de presentaties van het Nationaal Kritisch Platform Windenergie en arts/ouderenspecialist dr. Dirk van Noort. De gemeente Berkelland verwijst naar het door de raad vastgestelde RODE-beleid en naar informatie op de website van de gemeente Berkelland. 'De trend is dat windmolens per jaar tien meter hoger worden, het is een kwestie van smaak, we moeten wennen aan de zichtbaarheid van energietransitie in het landschap', schrijft de gemeente op de website. Voortdurend wordt verwezen naar de ambitie van 2030 en de gemaakte afspraken. Daar lijkt een factor haast in te zitten, hoewel de gemeente op de site ook aangeeft dat er niets aan de hand is als 2030 niet gehaald wordt. Toch, ondanks de opschudding die de ambitie veroorzaakt onder inwoners, is er geen enkele verwijzing naar een teruggang naar de tekentafel. Het gebrek aan participatie dat op de infoavonden naar voren kwam, wordt eveneens afgedaan met de uitgangspunten van het RODE-beleid. Evenwel vermeldt de website dat de gemeente de werking van het RODE-beleid goed in de gaten houdt en indien nodig aanpast. Verder meldt de gemeente gehouden te zijn aan regionale, provinciale, landelijke en Europese afspraken wat betreft energietransitie. Voor de regio geldt dat de transitie pas in 2050 voltooid moet zijn. Onnodige haast is dus niet geboden, vinden velen, goed onderzoek naar alternatieven zoals kernenergie wel.Dat laatste vindt ook VVD-raadslid Wim Klein Willink. Hij stelt dat de VVD liever kernenergie dan windturbines heeft, maar noemt kernenergie een landelijke discussie, geen lokale. Bovendien maakt de partij deel uit van de gemeenteraad en die heeft het RODE-beleid vastgesteld. “…op voorhand staan we nog niet afwijzend tegenover het plan, mede ook omdat we als politieke partij ook nog niet zijn geïnformeerd door de initiatiefnemers.” In het RODE-beleid wordt uitgegaan van een transitie met behulp van zonnepanelen op daken, zonneakkers en windmolens. Deze volgorde vind hij belangrijk, maar het moet uiteindelijk wel een mix worden. Hij gaf tevens aan dat de uitkomsten van de informatieavond deels nieuw waren voor hem en zeker ook meegenomen worden in de afweging van de VVD met betrekking tot wel of geen windturbines. In dit verband wees hij ook op het voorbeeld van Windpark Spuit in de Hoekse Waard dat veel commotie teweeg brengt. Voorop staat voor hem het draagvlak bij de burger, wat volgens hem op dit moment ver te zoeken is gezien de ontstane onrust. Hij pleit daarom voor een stukje bezinning en een beter participatieproces. “Wellicht is het verstandig van de initiatiefnemers om een pas op de plaats te maken, zij krijgen op dit moment ook het nodige voor de kiezen; ook persoonlijk. Misschien is hier een rol voor de gemeente weggelegd om het voortouw te nemen gezien de grote impact.”Het CDA heeft geen reactie gegeven.Dit was een artikel van Achterhoek Nieuws: rechtstreeks naar de bron.

CDA Emmen wil opheldering over gevolgen hoger beroep Enexis voor Energiepark Pottendijk

CDA CDA Emmen 08-09-2020 07:25

Het gerechtshof heeft in hoger beroep bepaald dat netbeheerder Enexis Energiepark Pottendijk niet hoeft aan te sluiten op het net. De CDA-fractie vreest dat hiermee de unieke positie als ‘groene’ regio in gevaar komt en wil daarover opheldering van het college. CDA-Emmen wil dat het college aangeeft wat de gevolgen zijn van de uitspraak van de rechter op de ontwikkeling van duurzame energieopwekking in het kader van GZI-next. De gemeente Emmen staat voor duurzame economische structuurversterking van de regio. Het project GZI-next zet daar op in, daarnaast draagt het project bij aan werkgelegenheid. “Twee belangrijke redenen om als college alles uit de kast te halen zodat de ontwikkeling van het project doorgang kan vinden,” aldus CDA-raadslid Dirk van Dijken. “Wij zijn een regio die de beschikking heeft over groene elektriciteit, er zijn mogelijkheden om groene waterstof te maken én we hebben de infrastructuur om groene waterstof te transporteren; het is belangrijk dat we die mogelijkheden wel benutten,” vervolgt Van Dijken. Daarom wil het CDA van het college weten of onze unieke positie als regio in gevaar komt zolang Enexis geen capaciteit hoeft te leveren aan Energiepark Pottendijk. Ook wil de fractie weten wat de impact is op het industrieterrein Emmtec die van grijs naar groen moet overgaan en of er mogelijkheden zijn om het windmolenpark rechtstreeks te koppelen aan de initiatieven op het GZI-terrein.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.