Nieuws van politieke partijen in Flevoland over PvdA inzichtelijk

46 documenten

Reactie PvdA op Perspectievenbrief

PvdA PvdA Flevoland 27-06-2020 15:16

Het herstelbeleid van de provincie moet brede welvaart als uitgangspunt nemen. Hierbij is de economie belangrijk, maar gaat het ook om andere zaken die mensen belangrijk vinden, zoals gezondheidszorg, de ‘human capital’ agenda, de culturele infrastructuur en de kwaliteit van onze leefomgeving. Dat is de kern uit de reactie van de fractie van PvdA Flevoland aan het college van Gedeputeerde Staten.

Planbureaus

Ook de planbureaus wijzen erop dat het juist nu belangrijk is om vanuit het oogpunt van brede welvaart over oplossingen na te denken om te voorkomen dat economische sectoren, bevolkingsgroepen of de realisatie van gestelde klimaatdoelen op achterstand raken. De planbureaus wijzen er ook op dat de crisis kansen biedt om reeds in gang gezette veranderingen te versnellen, bijvoorbeeld op de arbeidsmarkt of in de zorg, het onderwijs en ten aanzien van meer duurzaamheid. Positieve effecten van de coronacrisis als schonere lucht, een stillere leefomgeving, digitaal werken, verminderde drukte en de herwaardering van publieke diensten geven ook een doorkijk naar mogelijke alternatieven. De planbureaus adviseren na te gaan waar synergiekansen benut kunnen worden. Bijvoorbeeld door te kiezen voor herstelmaatregelen die niet alleen bijdragen aan gezondheid, maar ook aan de kwaliteit van de leefomgeving.

Samenhangende aanpak

De PvdA is voorstander van een samenhangende aanpak. Wij stellen de drieslag Economie, Samenleving en Duurzaamheid centraal. Wij vragen het college dan ook om ons in het najaar een afwegingskader te presenteren dat gericht is het herstellen of bevorderen van de brede welvaart.

Daarnaast vraagt de PvdA het college om oog te hebben voor urgente kwesties. Het is dan ook terecht dat het college zelf aangeeft naast de coronacrisis ook de stikstofproblematiek en de woonopgave bij de discussie in het najaar te willen betrekken. Met name als het gaat om de woonagenda zien wij, op basis van de motie Koerhuis, kansen voor de regio.

Kansen benutten

Tenslotte wil de PvdA het college ook oproepen kansen te benutten om reeds voorgenomen lange termijn doelen zo mogelijk sneller te realiseren. Verbind hierbij korte termijn kwesties aan lange termijn veranderingen. Denk in scenario’s en presenteer ons die. Te denken valt hierbij aan het zorglandschap van de toekomst en aan de transitie naar een meer circulaire en duurzame economie.

De fractie van de PvdA ziet uit naar de discussie bij de Najaarsnota en we realiseren ons ook dat we dan wellicht een ingewikkelde afweging zullen moeten maken over hoe we ons schaarse middelen het beste kunnen inzetten. Maar goed, keuzes maken is ook waar de politiek voor bedoeld is. Daar lopen we dan ook niet voor weg. Sterker nog, zeker is dat we ons hard zullen maken voor de drieslag ‘economie, samenleving en duurzaamheid’!

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland  

Het bericht Reactie PvdA op Perspectievenbrief verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Coronafonds voor acute problemen

PvdA PvdA VVD CDA GroenLinks Partij voor de Vrijheid D66 Flevoland 31-05-2020 14:52

Op initiatief van de coalitie in Flevoland, bestaande uit PvdA, VVD, GroenLinks, CDA, CU en D66, is Provinciale Staten 27 mei akkoord gegaan met een nieuw fonds ter bestrijding van de gevolgen van de coronacrisis.

Door het coronavirus is Nederland in een economische en sociale crisis beland en hebben veel inwoners, ondernemers, maatschappelijke organisaties en culturele instellingen het moeilijk. Het kabinet heeft diverse landelijke crisisregelingen geïntroduceerd om ondersteuning te bieden. Dit zijn voor een groot deel regelingen voor de kortere termijn en met een beperkte omvang. De mate waarin de maatregelen effectief zullen zijn in Flevoland is nog onbekend. Ook is onduidelijk en onzeker of er maatregelen voor de wat langere termijn zullen komen, specifiek voor Flevoland.

Daarom heeft PvdA Flevoland samen met een aantal andere fracties een motie ingediend, in de vergadering van Provinciale Staten Flevoland van 27 mei, om per direct een Coronafonds in te stellen. De motie roept het College op om een budget van maximaal 4 miljoen euro aan te wenden voor urgente maatregelen die gerelateerd kunnen worden aan de coronapandemie, waar geen ruimte voor is in bestaande reguliere budgetten en die niet voor compensatie van het Rijk in aanmerking komen.

Dekking kan gevonden worden in de algemene reserve (eventueel buiten de kaders van het weerstandsniveau). Het College wordt gemandateerd om maatregelen te nemen die urgent en direct noodzakelijk zijn, of direct cofinanciering genereren, of een multiplier effect hebben. Bij de Najaarsnota zal het College gevraagd worden om verantwoording af te leggen over de eventuele uitgaven uit het fonds en dit te betrekken bij de aanpak die nodig is voor de langere termijn. Van belang is dan ook dat er een breder inzicht is in welke inhoudelijke en financiële inzet nodig is op de strategische middellange- en lange termijn.

Voor ons was het belangrijk dat de omvang van het beschikbare bedrag voldoende zou zijn om het College echte slagkracht te geven zodat ook daadwerkelijk effectieve maatregelen genomen kunnen worden. Het gaat om de beste combinatie van het opvangen van de grootste klappen en steunmaatregelen ter stimulering van de economie, duurzame ontwikkeling en sociale infrastructuur. Zo heeft dit fonds het grootste nut voor Flevolandse inwoners en ondernemers.

Voor het herstelbeleid op de strategische middellange- en lange termijn moet het College brede welvaart als uitgangspunt nemen. Hierbij is de economie belangrijk, maar gaat het ook om andere zaken die mensen belangrijk vinden: gezondheid, onderwijs, veiligheid, de toegankelijkheid van voorzieningen, de kwaliteit van onze leefomgeving en sociale gelijkheid. Dit sluit naadloos aan op het schrijven van het Centraal Planbureau (CPB), het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een briefadvies aan het kabinet.

Opvallend is, tenslotte, dat oppositiepartijen Forum, PVV en 50+ de motie niet gesteund hebben en daarmee ondernemingen, instellingen en verenigingen juist nu in de kou laten staan.

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland

Het bericht Coronafonds voor acute problemen verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Opvang alleenstaande kinderen kamp Moria

PvdA PvdA VVD ChristenUnie CDA GroenLinks SGP Partij voor de Vrijheid D66 Partij voor de Dieren Flevoland 29-05-2020 08:51

Rond de 40.000 vluchtelingen zitten vast op de eilanden van Griekenland. De mensen leven daar in kampen waar het zeer onhygiënisch is. Waar ze, in de modder, dicht op elkaar verblijven en dus geen enkele privacy hebben.

Op 16 maart stond het vluchtelingenkamp Moria in Lesbos voor de tweede keer in brand. Hierbij kwam een kind om het leven. Het is dus een zeer onveilige plek om te verblijven.

Het coronavirus kent geen grenzen waardoor het nu ook de vluchtelingenkampen heeft bereikt. Het risico op verspreiding is, door gebrek aan hygiëne, erg groot. Er is geen zeep, geen warm water en vaak is er slechts 1 kraan voor ongeveer 1300 mensen. Ook is het onmogelijk om afstand van elkaar te houden.

Kinderen zonder ouders lopen daar veel gevaar en zijn een heel kwetsbare groep. Veel hulporganisaties waaronder De Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde en Jeugdartsen Nederland, Artsen zonder grenzen en Vluchtelingenwerk hebben hun zorgen geuit over de kinderen in deze kampen. Ze praten niet meer, hebben nachtmerries, zijn ziek en sommige denken ook aan zelfmoord. De kinderen slapen buiten op stukken karton of slapen in een tent met onbekende mensen. Deze kinderen lopen een groot risico om misbruikt te worden.

Minister Michalis Chrisochoidis van Griekenland heeft de EU gevraagd voor hulp om deze kinderen op te vangen. Inmiddels hebben 12 van de 27 Europese landen aangegeven dat ze een deel van deze kinderen een veilig thuis willen bieden. Nederland zit er helaas niet tussen! Het kabinet moet zich schamen dat ze kinderen zo aan hun lot overlaten en niet solidair zijn met haar buurlanden zoals Duitsland, Luxemburg en België. Het zijn onschuldige kinderen! Ook zij verdienen het om weer een normaal bestaan te hebben en weer te kunnen praten en lachen. Om goede verzorging te kunnen krijgen en beschermd te worden.

Op woensdag 27/05/2020 heeft de PvdA samen met GroenLinks, Denk, CDA, PvdD, D66, ChristenUnie en SP een motie vreemd ingediend. Met deze motie wilden wij het college vragen om de oproep van de Flevolandse gemeenten (en 50 andere gemeenten in Nederland) voor het opnemen van 500 alleenstaande weeskinderen bij gastgezinnen te ondersteunen en er bij het kabinet op aan te dringen de komst en vestiging in Nederland mogelijk te maken

Helaas heeft deze motie het, ondanks brede steun van GroenLinks, PvdA, CDA, DENK, PvdD, D66, SP, ChristenUnie en SGP, niet gehaald. Met de stemmen van FvD, VVD, PVV en 50Plus tegen staakten (20 voor en 20 tegen) de stemmen.

Dania Al-Obaidi (Statenlid PvdA-Flevoland)

Het bericht Opvang alleenstaande kinderen kamp Moria verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Fractie bezoekt Almere Jungle

PvdA PvdA Flevoland 12-03-2020 12:11

Gisteren (11 maart 2020) is de Statenfractie van de PvdA op bezoek geweest bij Almere Jungle. Een project van Nieuwland. De deelnemers (165 mensen met een beperking) zorgen er, daarbij ondersteund door professionals, voor dat het Dierenpark en de Botanische tuin worden onderhouden en uitgebouwd. Daarnaast is er een opvang voor jeugdigen (op dit moment 20 personen tussen de 4 en 16 jaar).

De core-business van Nieuwland

Is zorg voor volwassenen en kinderen met een beperking (in de breedste zin van het woord). Door dit te combineren met een dieren- en een botanische tuin ontstaat een omgeving waarin veel variatie in de werkzaamheden aangeboden kan worden maar ook, daar waar mogelijk, verantwoordelijkheden kunnen worden overgedragen. Daarnaast is sinds ongeveer een jaar een ontwikkellab aan de tuin toegevoegd waardoor ook de mensen met een meer dan gemiddelde intelligentie met een beperking een passende werkplek geboden kan worden.

Huidige situatie

Het afgelopen jaar heeft Almere Jungle ongeveer 110.000 bezoekers ontvangen. En dat is wel zo ongeveer het maximum wat er nu mogelijk is. Dat geldt ook voor het aantal personen waaraan zorg wordt verleend. Echter met wat improvisatie, kunst- en vliegwerk weet Almere Jungle nog wel wat ruimte te regelen. Daarom wordt gekeken naar de mogelijkheden van groei. Het plan (Almere Jungle 2.0) voorziet in een groei van 1 naar 4 hectare, waarbij een openluchtzwembad een aanvullende mogelijkheid is voor verbreding van het aanbod (zowel voor de recreanten als voor de deelnemers).

De toekomst

https://flevoland.pvda.nl/nieuws/fractie-bezoekt-almere-jungle/Groei zou mogelijk zijn op het terrein van de Kemphaan (daar worden inmiddels gesprekken over gevoerd) of op een andere locatie. Uit kostenoverwegingen (maar ook omdat daarmee voortgebouwd kan worden vanuit de huidige locatie) gaat de voorkeur uit naar uitbreiding op De Kemphaan.

De door Ton Theunis (creative lab), Esmee Riemstra (Hoofd Dieverzorging en beleidsmedewerker) en Mike van Mourik (Hoofd Jungle) verzorgde rondleiding gaf de fractieleden een goed inzicht in de mogelijkheden van Almere Jungle. In het daarna volgende gesprek werden ons de ambities duidelijk. Al met al is Almere Jungle een waardevol initiatief dat, op de huidige schaal, bewezen heeft dat het werkt.

 

Het bericht Fractie bezoekt Almere Jungle verscheen eerst op PvdA Flevoland.

PS Flevoland stemt in met afspraken uit Klimaatakkoord

PvdA PvdA Flevoland 24-11-2019 19:51

In de vergadering van Provinciale Staten Flevoland van 20 november 2019 heeft een ruime meerderheid ingestemd met de inspanningsverplichting om de afspraken uit het Klimaatakkoord te realiseren.

Coalitieakkoord

In het coalitieakkoord ‘Ruimte voor de Toekomst’ is de ambitie uitgesproken dat Flevoland wil voldoen aan de opgaven uit het Klimaatakkoord. Uit de analyse van het Klimaatakkoord blijkt bovendien dat de voorgestelde maatregelen in lijn zijn met het provinciale beleid. De PvdA voelt zich dan ook gebonden aan en verbonden met het Klimaatakkoord.

Urgentie

De fractie van de PvdA erkent de urgentie van het klimaatprobleem en is bereid deze urgentie uit te dragen. Wij willen de leefbaarheid van onze planeet beschermen en verbeteren voor huidige en toekomstige generaties. Als PvdA denken we dat een nieuwe balans nodig is tussen economie, ecologie en samenleving. Wij willen Flevoland graag groener, socialer en innovatiever maken.

De PvdA-fractie wil zich inzetten voor het centrale doel van het Klimaatakkoord: 49% reductie van broeikasgassen in 2030, ten opzichte van 1990. Wij committeren ons daarom aan de uitvoering van de afspraken waarbij de provincie Flevoland direct betrokken is. Hierbij merken we op dat het een kaderwet betreft met doelen voor 2030 en een doorkijk naar 2050.

Regionaal maatwerk

Het decentrale karakter biedt ruimte voor regionaal maatwerk en een bottom-up proces. De maatregelen moeten voldoen aan de drieslag ‘haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar’. Abassin Nessar: “De belangrijkste voorwaarde voor mijn fractie blijft: de vervuiler betaalt de kosten en dat zijn zeker niet de huishoudens. Wij hebben vertrouwen dat deze onzekerheden zich de komende jaren oplossen zodat we kunnen bouwen aan een sociaal en groen Flevoland.”

De PvdA zegt ja tegen het doel en de richting, maar vindt het belangrijk dat we ruimte houden voor de invulling en de uitvoering. Tenslotte heb ik tijdens de behandeling in Provinciale Staten het belang van twee aspecten benadrukt: draagvlak en draagkracht.

Participatie

Over het realiseren van draagvlak staat in het akkoord een duidelijke passage: “Cruciaal is dat bewoners gaan meedenken en meedoen in de transitie naar aardgasvrije wijken. Participatie is maatwerk. Daarom schrijft de Omgevingswet niet voor hoe de participatie moet plaatsvinden. De wet geeft het bevoegd gezag en de initiatiefnemer de vrijheid eigen keuzes te maken voor de inrichting van het participatieproces. Belangrijk is wel dat iedereen die dit wil de kans krijgt te participeren.

Communicatie is een belangrijke basis voor participatie. Zo moet het gebouweigenaren en bewoners in een desbetreffende wijk helder zijn waarom de overstap op alternatieven voor gas nodig is. Tegelijk zullen zij willen weten waarom de desbetreffende wijk op het desbetreffende moment aan de beurt is om de overstap te maken.”

Draagkracht en betaalbaarheid

Ook over draagkracht en betaalbaarheid is een duidelijke passage in het akkoord opgenomen: “Deze transformatie slaagt dus alleen als iedereen mee kan doen. Daarvoor moet ze ook voor iedereen betaalbaar zijn. Woonlastenneutraliteit is het uitgangspunt. Dat kan, als we de kosten door opschaling via aanbod- en vraagbundeling, digitalisering en innovatie laten dalen en met betere financiering ervoor zorgen dat voor het overgrote deel van de bewoners de maandlasten van de lening die je aangaat voor de verbouwing niet hoger zijn dan het voordeel dat je op de energierekening boekt. Waar dat niet lukt, zullen we met gerichte ondersteuning moeten komen. Dit is geen project van enkelen, maar van ons allemaal.”

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland

Het bericht PS Flevoland stemt in met afspraken uit Klimaatakkoord verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Programmabegroting 2020

PvdA PvdA Flevoland 18-11-2019 22:42

De voorliggende Programmabegroting betreft de eerste begroting van de nieuwe bestuursperiode. De doelen en beoogde maatschappelijke effecten zijn opnieuw beschreven voor deze bestuursperiode en zijn onder andere gebaseerd op het Coalitieakkoord ‘Ruimte voor de toekomst’.

Het Coalitieakkoord kan dit jaar gezien worden als de vervangende Perspectiefnota. Wij hebben als PvdA onze handtekening gezet onder dit akkoord en zijn van mening dat hiermee de goede lijnen zijn uitgezet voor de nabije toekomst van Flevoland op het gebied van economische ontwikkeling, ecologie/duurzaamheid en krachtige samenleving. Wij kunnen ons dan ook goed vinden in de vertaalslag vanuit het Coalitieakkoord naar deze Programmabegroting.

Een solide meerjarenbegroting

Financieel gezien presenteert Gedeputeerde Staten (GS) een solide en sluitende meerjarenbegroting. De ambities in het Coalitieakkoord overstijgen echter de (incidentele) financiële middelen van dit moment. Op onderdelen zijn deze ambities daarom nog niet altijd verwerkt in deze begroting. We zien dan ook graag nadere voorstellen van GS tegemoet om die ambities nader in te vullen en uit te werken in samenspraak met PS.

Flevoland, ruimte voor de toekomst

Niet voor niets luidt het motto in de komende bestuursperiode: ‘Flevoland, ruimte voor de toekomst’. De jonge samenleving in Flevoland is nog niet af en vanuit de samenleving doen zich nieuwe opgaven voor. We vragen het college daarom om open te staan voor nieuwe initiatieven en om ruimte te bieden om samen de maatschappelijke opgaven op te pakken. Ruimte voor de toekomst van Flevoland staat echter niet op zich. We zijn onderdeel van een groter geheel en nemen dan ook onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan nationale opgaven.

Veel van deze opgaven overstijgen de duur van deze bestuursperiode. Ons kompas is daarom de omgevingsvisie ‘FlevolandStraks’ (2017), die doorkijkt tot aan 2030. Deze omgevingsvisie schetst welke opgaven tot 2030 een grote invloed zullen hebben op onze provincie. Op dezelfde voet doorgaan is volgens ons geen begaanbare weg. De komende tijd krijgen we te maken met diverse transities en transformaties op bijvoorbeeld het gebied van energie, verduurzaming, landbouw en mobiliteit. Belangrijke strategische opgaven zijn voor ons Landbouw Meerdere Smaken, Duurzame Energie, Krachtige Samenleving (o.a. toekomstbestendige ziekenhuis-zorgstructuur) en Circulaire Economie.

Naast “hardware” ook “software”

We zorgen niet alleen voor de ‘hardware’ van de provincie, maar investeren ook in de ‘software’. De PvdA vindt het goed dat GS aan de slag wil gaan met de verhoging van de arbeidsparticipatie en de beschikbaarheid van goed opgeleide werknemers. We zien dan ook uit naar nieuwe initiatieven en voorstellen vanuit de Human Capital Agenda. We investeren daarnaast in de maatschappelijke betrokkenheid van de inwoners bij deze provincie. Ook de gezondheid van de Flevolanders willen we bevorderen door in te zetten op een krachtige samenleving en aandacht te besteden aan een gezonde en sportieve leefstijl.

Financiële positie

De financiële positie van de provincie is goed. De door het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten voorgeschreven financiële kengetallen laten zien dat de provincie over een goede financiële positie beschikt. Dit komt overeen met de door Deloitte opgestelde financiële diagnose. De dekkingsgraad en het weerstandsvermogen zijn stabiel. De risico-inventarisatie is geactualiseerd en het risico-profiel is ten opzichte van de Jaarstukken 2018 gedaald van € 16,5 mln. naar € 10,9 mln. Per saldo bedraagt de weerstandsratio 1,2 (was 1,4). Deze bevindt zich daarmee aan de onderkant van de bandbreedte van 1,1 tot 2,0, zoals vastgelegd in de nota Reserves en voorzieningen 2015-2019.

Tenslotte is de nota Reserves en voorzieningen geactualiseerd. Deze nota geeft een helder beeld van wie wanneer waarover beslissingsbevoegd is. Naar het oordeel van de PvdA komt het budgetrecht als één van de sterkste instrumenten in handen van Provinciale Staten hiermee niet in het geding. Met de vaststelling van de Programmabegroting 2020 stemmen wij dan ook tevens in met het bestedingskader voor de gedelegeerde reserves.

Willem de Jager, fractie PvdA Flevoland

Het bericht Programmabegroting 2020 verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Mijn Natura 2000

PvdA PvdA Flevoland 18-11-2019 22:21

Een aantal natuurgebieden is internationaal gezien zo belangrijk dat ze deel uitmaken van een Europees netwerk van natuurgebieden: het Natura 2000 netwerk.

In de Natura 2000-gebieden worden de internationaal gezien waardevolle flora en fauna duurzaam beschermd. Han Olff, hoogleraar Ecologie & Natuurbeheer, roept ons op om onder de hashtag #mijnnatuurblijft een foto te posten van een Natura 2000 gebied waar je niet zonder kunt. Ik heb twee van die gebieden die wat mij betreft onlosmakelijk verbonden zijn met mijn Flevoland-gevoel.

Nederland kent ruim 160 Natura 2000-gebieden. Dit Natura 2000-netwerk bestaat uit gebieden die zijn aangewezen onder de Vogelrichtlijn en onder de Habitatrichtlijn. Beide Europese richtlijnen zijn belangrijke instrumenten om de Europese biodiversiteit te waarborgen. Alle Vogel- of Habitatrichtlijngebieden zijn geselecteerd op grond van het voorkomen van soorten en habitattypen die vanuit Europees oogpunt bescherming nodig hebben.

Markermeer

https://flevoland.pvda.nl/nieuws/mijn-natura-2000/Het Markermeer ontstond in 1976 als gevolg van voltooiing van de Houtribdijk tussen Enkhuizen en Lelystad. In luwere en ondiepere delen van het Markermeer, zoals de Gouwzee (het deelgebied tussen het eiland Marken en het vasteland van Noord-Holland dat is aangewezen onder de Habitatrichtlijn) en de kustzone Muiden zijn kranswierbegroeiingen ontstaan. Momenteel bevat het zuidelijk deel van de Gouwzee de grootste oppervlakte aan kranswiervegetatie met sterkranswier in ons land. De kranswieren vormen in de zomer en de herfst een belangrijke voedselbron voor o.a. krooneenden. Belangrijk broedgebied voor visetende watervogels (visdief). Het Markermeer/IJmeer is van belang voor visetende (fuut, aalscholver, nonnetje, grote zaagbek, dwergmeeuw, zwarte stern), mosseletende (kuifeend, tafeleend, topper) en waterplantenetende (krooneend, meerkoet, tafeleend) watervogels.

Voor de soorten van de eerste twee categorieën zijn de omstandigheden in de jaren negentig verslechterd door afname van de driehoekmossel in het Markermeer en afname van de spiering in zowel het IJsselmeer als het Markermeer. Het eerste proces is verbonden aan afname van de voedselrijkdom na de aanleg van de Houtribdijk in combinatie met de hoge sliblast, het tweede proces is mogelijk klimaatgerelateerd. Ondanks afname is vooral het aantal kuifeenden en het aantal nonnetjes nog steeds van internationale en grote nationale betekenis. De betekenis van het gebied voor grote concentraties ruiende watervogels is niet verminderd. De Gouwzee heeft een bijzondere betekenis door het voorkomen van een groot veld sterkranswier, waarop door grote aantallen duikende herbivoren (krooneend, tafeleend, meerkoet) wordt gefoerageerd.

Oostvaardersplassen

https://flevoland.pvda.nl/nieuws/mijn-natura-2000/De Oostvaardersplassen zijn ontstaan in het voorheen diepste en natste deel van de Zuidelijk Flevoland en werden behouden toen de zich ontwikkelende natuurwaarden aanleiding waren om de bestemming van industriegebied te wijzigen in natuurgebied. De omliggende delen van de polder klonken vervolgens in en om het gebied nat te kunnen houden werd ruim de helft van het gebied in 1976 omgeven door een kade, waardoor hier afzonderlijk peilbeheer mogelijk is. Na wisselingen van waterstanden en verdeling in een westelijk en een oostelijk deel kan het water tegenwoordig bij een hoge waterstand weer vrijelijk stromen en functioneert het omdijkte deel van het moeras als één geheel. Het waterpeil wordt bepaald door natuurlijke variaties in neerslag en verdamping. In de tweede helft van de jaren negentig is het oostelijke deel van het buitendijkse gebied vernat en zijn zowel in het westen als in het oosten, aansluitend op het binnendijkse gebied, uitgebreide complexen van poelen aangelegd.

In 2018 is er nieuw beleid voor de Oostvaardersplassen geformuleerd. De keuzes die zijn gemaakt leggen de basis voor de toekomst en het uiterlijk van dit bijzondere (vogel)gebied. In het nieuwe beheerplan voor de Oostvaardersplassen is het doel om een halfopen landschap te creëren, met naast open water en grasland voldoende riet, struwelen en ruigtes om de Natura 2000-doelen te borgen en de biodiversiteit te verhogen. Uitgangspunt is het behouden en verbeteren van het leefgebied van 31 vogelsoorten die afhankelijk zijn van het uitgestrekte wetland. Daarom wordt gewerkt aan de ‘reset’ van het moeras, zodat er een groter, vitaler broed- en foerageergebied ontstaat voor een groot aantal moerasvogels. Ook worden stukken van het grasland natter gemaakt en investeert Staatsbosbeheer meer in beschutting. Om de landschappelijke variatie te realiseren, stuurt Staatsbosbeheer op de aantallen grazers in het gebied en breidt SBB de mogelijkheden voor bezoekers uit om de natuur te beleven.

Willem de Jager, fractievoorzitter PvdA Flevoland

Het bericht Mijn Natura 2000 verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Regionale Energie Transitie (RES) 2

PvdA PvdA VVD Flevoland 19-09-2019 19:19

Om de klimaatdoelstellingen te realiseren is een grote systemische verandering nodig in de manier waarop onze samenleving momenteel is ingericht. Veranderingen op het gebied van onder meer mobiliteit, landgebruik maar vooral de inrichting van ons energiesysteem. Het buiten gebruik stellen van fossiele energiebronnen ten gunste van duurzame energie vergt een grote investering in onze bestaande culturen, structuren en werkwijzen.

In de ontwikkeling en uitvoering van het Nationale Klimaatakkoord speelt de realisatie van de productie van 35 Terra Watt aan duurzame energie een belangrijke rol. De maatregelen uit het Klimaatakkoord zullen zorgen voor meer vraag en meer aanbod op het gebied van duurzame energie. Om deze op elkaar af stemmen is meer samenwerking nodig, ook op regionaal niveau. De Regionale Energiestrategie (RES) is de beoogde manier om dit mogelijk te maken.

Voor het vervolgtraject wil de PvdA twee belangrijke aspecten benoemen: draagvlak en draagkracht.

In een recent onderzoek van kennis- en netwerkorganisatie Platform 31 (juli 2019) getiteld ‘RES als motor van de energietransitie’ staat het volgende: “Het is duidelijk dat de energieregio’s in beweging zijn, met als uiteindelijk doel het realiseren van een werkende RES. De RES blijkt echter vooral een ambtelijke aangelegenheid te zijn, waar wat ambtelijke capaciteit voor vrijgemaakt is. Woningcorporaties en energiecoöperaties spelen nauwelijks een rol en hebben hier ook geen capaciteit voor vrijgemaakt. Bij netbeheerders is er wel enige capaciteit, maar wanneer de RES naar de uitvoeringsfase gaat, kampen alle partijen met gebrek aan capaciteit. De geïnterviewden spraken zich unaniem uit over deze ontoereikende werkkracht bij (met name de kleinere) gemeenten.”

Bij een dergelijke majeure operatie is het van belang dat ‘governance’ en participatie in brede zin goed geborgd zijn. Met name het aspect van communicatie met en participatie van burgers vinden wij belangrijk. Daarom hebben we op dit punt samen met de VVD een motie ingediend die het college oproept om de diverse groepen inwoners van Flevoland mee te nemen in het tot stand komen van het RES bod Flevoland.

Naast het aspect van draagvlak middels participatie vragen wij ook om aandacht voor het aspect draagkracht en in het bijzonder voor het principe van woonlastenneutraliteit. Het kabinet ziet ‘woonlastenneutraliteit’ als het gelijk blijven of lager worden van de maandelijkse lasten die een huishouden betaalt aan energie (gas, elektriciteit, warmte) en hypotheeklast of huur. Dat wil zeggen dat de verlaging van de energierekening van een huishouden minimaal gelijk is aan de maandelijkse financieringskosten of huurverhoging op het moment dat de energiebesparende maatregelen worden genomen. Door de maatregelen verbetert daarnaast vaak ook het wooncomfort en zal de waarde van een woning naar verwachting stijgen.

Het kabinet streeft naar woonlastenneutraliteit voor zoveel mogelijk mensen door de gemiddelde kosten voor energie te verlagen, subsidies te geven en aantrekkelijke financieringsmogelijkheden te bieden. Omdat ieders persoonlijke situatie anders is, kan het kabinet niet met zekerheid zeggen dat de veranderingen voor iedereen woonlastenneutraal zullen zijn.

De PvdA constateert dat:

veel mensen met lagere en middeninkomens de afgelopen jaren weinig gemerkt hebben van de economische groei in ons land bij verduurzaming en energiebesparing van woningen de kosten voor de baat gaan en juist deze groepen niet in staat zullen zijn om de benodigde investeringen te doen.

Daarom vraagt de PvdA specifieke aandacht om te bezien op welke manier energiebesparing voor zoveel mogelijk huishoudens haalbaar en betaalbaar kan worden gemaakt. Wij roepen het college via een motie dan ook op om met de Flevolandse gemeenten extra aandacht te besteden aan het principe van woonlastenneutraliteit  en Provinciale Staten hierover goed te informeren.

Willem de Jager

Het bericht Regionale Energie Transitie (RES) 2 verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Regionale Energie Strategie (RES)

PvdA PvdA Flevoland 10-09-2019 20:29

Wat is de RES?

Een regionale energiestrategie (RES) is een gezamenlijke aanpak van gemeenten, waterschappen en provinciebesturen om de energietransitie in hun regio te versnellen. In ons geval is dat de provincie Flevoland. Het doel van de regionale energiestrategie is te komen tot een zorgvuldige keuze voor en ruimtelijke inpassing en uitvoering van de energietransitie voor de realisatie van de afspraken in het klimaatakkoord. Duurzame energieopwekking, besparing van energieverbruik en de bouw van energie- en warmte-infrastructuur staan daarbij centraal. De RES is voor veel Flevolanders ingrijpend in ruimtelijk, financieel en sociaal opzicht. De transitie brengt zichtbare ingrepen in de fysieke leefomgeving met zich mee, bijvoorbeeld door de komst van windmolens of zonneparken. Van gemeenten en inwoners wordt verwacht dat ze wijken aardgasvrij maken. Een deel van de rekening voor bijvoorbeeld het verbouwen van huizen en vervangen van keukenapparatuur zal bij inwoners zelf komen te liggen.

Wat vinden wij?

De startnotitie RES vormt het begin van een belangrijke en voor veel Flevolanders ingrijpende transformatieopgave die wezenlijk is om de toekomst van onze planeet te garanderen voor de huidige en toekomstige generaties. De PvdA, van oudsher een optimistische partij, omarmt de ambitieuze doelstellingen die zijn benoemd in de startnotitie. Een ambitie die ertoe leidt dat de provincie Flevoland voorloper kan zijn in energieneutraliteit en in de toekomst zelfs goedkopere energie levert aan haar inwoners.

Voor de PvdA staat het uitgangspunt overeind dat de aanpak van de klimaatopgaven, waaronder de RES, haalbaar, betaalbaar en uitvoerbaar moet zijn. We zullen alle RES-en toetsen aan deze uitgangspunten.

De PvdA heeft echter wel enkele vragen en opmerkingen over het sociale karakter van de betaalbaarheid en uitvoering. Betaalbaarheid definiëren wij niet alleen in kostenreductie maar zien wij ook in het licht van lagere energierekeningen in de toekomst voor inwoners van Flevoland en met name de huishoudens die langs de kant staan.

In dat verband zou ik het college willen vragen om de doelstelling van woonlastenneutraal als een belangrijk aandachtspunt te bespreken met Flevolandse gemeenten (omdat die leidend zijn in de gebouwde omgeving) en daarover de staten te informeren.

In de startnotitie lees ik niet duidelijk, bijvoorbeeld bij de uitgangspunten, dat de energietransitie met de aanpak RES een nieuw economisch model zou kunnen inluiden met bijvoorbeeld nieuwe en groene banen voor Flevolanders. Daarbij zou ook gekeken kunnen worden naar een goede match tussen het onderwijs (mbo en hogeschool) en de “groene banen” van de toekomst. Deze punten kunnen wat ons betreft in deze notitie benadrukt worden. Ik zie graag een reactie van het college.

Uitvoering en Participatie:

De RES is een complex dossier en wordt ook veelal gezien als een ontoegankelijk thema voor onze inwoners terwijl de resultaten van energieopwekking en warmtetransitie juist voor onze inwoners zo ingrijpend zijn. De PvdA wil graag benadrukken dat uitvoering hand in hand gaat met het creëren van draagvlak door samenwerking met burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties. We moeten te allen tijde voorkomen dat de implementatie van de RES en klimaatopgave in brede zin wordt gezien als een bestuurlijk en technisch inhoudelijk feestje van de ambtenarij. In de governancestructuur van de Flevolandse Energie Agenda (FEA) zien wij dat daarvoor enkele werkgroepen bestaan.

Ik wil het college daarom vragen om bij de concept-RES duidelijk inzichtelijk te maken dat bij het opstellen verschillende groepen inwoners, dus ook de “afhakers” betrokken zijn geweest Hoe wordt er in het RES-proces rekening gehouden met de directe inbreng van jongeren? Kan het college onderzoeken of het toevoegen van een jongerenpanel in de governancestructuur van de RES tot de mogelijkheden behoort? Wij doen dit tenslotte met name ook voor hen en voor toekomstige generaties. Ik mis ook nog de participatie van particulieren in projecten. Dat is toch niet alleen voorbehouden aan bedrijven?

Tot slot, zou de PvdA in het kader van creëren van draagvlak en transparantie het college willen verzoeken om communicatie en voorlichting tot een speerpunt te maken, meer dan in het verleden op is ingezet vanuit de FEA. Dat zou uiteraard samen met gemeenten en het waterschap gecoördineerd kunnen worden!

Voor vragen en/of opmerkingen kun je mailen naar Abassin Nessar via abbanessar@hotmail.com.

Het bericht Regionale Energie Strategie (RES) verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Toekomst ziekenhuiszorg in Flevoland

PvdA PvdA Flevoland 01-09-2019 20:21

De PvdA Flevoland wil goede en betaalbare zorg dicht bij huis. We willen af van de marktwerking, om te beginnen bij de verzekeraars, en geven de zeggenschap binnen de zorg terug aan de professionals en de patiënten. Want als de sluiting van de IJsselmeerziekenhuizen één ding heeft laten zien, dan is het dat de zorg geen markt is. De zorg gaat om mensen. Hun zekerheid op zorg dient dus altijd bovenaan te staan.

In Flevoland is de toekomst van de ziekenhuiszorg, na de sluiting van de IJsselmeerziekenhuizen, ongewis. De PvdA vindt een ziekenhuis veel meer dan zomaar ‘een stapel stenen’ zoals de minister het eerder omschreef. In het ziekenhuis vieren we nieuw leven en rouwen we als iemand niet meer beter kan worden. Patiënten, artsen, verpleegkundigen, niet medisch personeel, bezoekers, iedereen heeft baat bij goede zorg en omzien naar elkaar. Goede zorg die betaalbaar en bereikbaar is, óók in Flevoland. Dat betekent geen eigen risico meer, het beheersen van de kosten voor dure geneesmiddelen en medisch specialisten die in dienst van het ziekenhuis werken.

De heer Bas Leerink is op 10 januari 2019 door de minister van VWS benoemd als toekomstverkenner om een visie op te stellen voor de zorg in Flevoland. Dit als gevolg van het faillissement van de MC IJsselmeerziekenhuizen op 24 oktober 2018. Op 2 juli 2019 heeft de toekomstverkenner zijn adviesrapport ‘Toekomstverkenning zorg in Flevoland’ aangeboden aan de minister van VWS.

In zijn rapport concludeert de toekomstverkenner dat het huidige zorglandschap in Flevoland alles in zich heeft om nu en in de toekomst voor de inwoners van de provincie kwalitatief goede en toegankelijke zorg te kunnen blijven leveren, mits samenwerking in de zorgketen goed georganiseerd is en een aantal aanvullende voorzieningen wordt gerealiseerd.

Op de langere termijn is er bij de toekomstverkenner nog wel bezorgdheid of de acute zorg, de zorg voor het toenemend aantal chronisch zieken en de zorg voor andere kwetsbare groepen wel toekomstbestendig is en of de langere reisafstanden niet zullen leiden tot zorgmijding door patiënten in deze kwetsbare groepen. De PvdA Flevoland deelt deze zorgen en vindt overtuigende oplossingen noodzakelijk om een toekomstbestendig zorgaanbod te kunnen garanderen.

Verder is de toekomstverkenner van mening dat Flevoland het beste kan inzetten op het stapsgewijs verbeteren van het zorgaanbod dat nu aanwezig is in de provincie en niet moet streven naar herstel van de situatie zoals die voor het faillissement was. Volgens de toekomstverkenner biedt herstel van de situatie van voor het faillissement geen oplossing voor de toekomstige vraag. Ook is het, naar zijn mening, geen reële en haalbare oplossing op de kortere termijn. Dit betekent concreet dat hij adviseert om de spoedeisende hulp en de acute verloskunde niet te heropenen in Lelystad; niet op de korte en ook niet op de lange termijn.

De toekomstverkenner vindt dat de aandacht dient te liggen bij vier belangrijke uitdagingen:

Het aantal chronisch zieken en andere patiënten die tot een kwetsbare groep behoren zal de komende jaren toenemen. Die groepen zijn ook geconcentreerd in bepaalde wijken. Om hen goede zorg te kunnen leveren moet er een doelgericht en vernieuwend zorgaanbod worden gerealiseerd. De reisafstanden naar een volwaardige spoedeisende hulp zijn toegenomen. Dat maakt dat de effectieve inzet van ambulances en het hebben van een goed functionerend netwerk voor acute zorg van groot belang is. De huisartsenzorg in Lelystad, Dronten, Noordoostpolder en in mindere mate op Urk is kwetsbaar. Dit verdient een gerichte aanpak om tot professionele ondersteuning te komen die de aantrekkelijkheid van het werken in de praktijken vergroot en het aanbod beter laat aansluiten op de vraag. Om goede geboortezorg te kunnen blijven aanbieden is nieuwe samenwerking nodig tussen de professionals in de geboortezorg: eerstelijns-verloskundigen, kraamzorg, kinderartsen en gynaecologen.

Tijdens de toekomstverkenning is de ‘Agenda voor de zorg in Flevoland’ opgesteld om het zorgaanbod in Flevoland verder te versterken. Het duurzaam implementeren van de onderwerpen die in deze agenda worden genoemd, is geen vanzelfsprekendheid. Dit vereist niet alleen intensieve betrokkenheid van zorgverzekeraars, zorgaanbieders, patiënten en overheden, maar ook procesmatige voortgangsmonitoring.

De PvdA fractie vindt dat we pas zicht hebben op een toekomstbestendig zorglandschap als eerst een aantal zorgpunten wordt weggenomen. We noemen daarom een paar randvoorwaarden:

De beschikbaarheid en bereikbaarheid van acute verloskunde, spoedeisende hulp en klinische zorg in de regio moet verbeteren. Er dient een helder toekomstperspectief ontwikkeld te worden voor de ziekenhuisvoorziening in Lelystad. Extra inzet van ambulancezorg in Flevoland is nodig, omdat de gestelde rijtijden-normen niet worden gehaald. Een nog hogere werkdruk in de geboortezorg en huisartsenzorg, in verband met een verschuiving van de tweedelijnszorg (waar een verwijzing voor nodig is) naar de eerstelijnszorg (die direct toegankelijk is), is onaanvaardbaar. Realisatie van ‘anderhalvelijnsvoorzieningen’ (voorzieningen voor kortdurende opname onder begeleiding van een specialist) in Lelystad, Emmeloord en Dronten zijn essentieel om het verder afschalen van zorg naar de eerste lijn tegen te gaan. Beschikbaarheid van extra financiële middelen is cruciaal om de toekomstbestendige zorgstructuur op poten te kunnen zetten. De wachttijden in de planbare zorg mogen niet verder oplopen als gevolg van de sluiting van de IJsselmeerziekenhuizen. Nieuwe initiatieven van organisaties als Coloriet, Woonzorg Flevoland, de Talmahof, en de Flevolandse Patiëntenfederatie moeten zorgvuldig worden gewogen aan de Zorgtafel, bijvoorbeeld in het kader van het programma de ‘Juiste Zorg op de Juiste Plaats’.

Voor de PvdA Flevoland blijft goede en betaalbare zorg, dicht bij huis een essentiële voorwaarde. Daar zullen wij de vervolgstappen in het proces dan ook op beoordelen. Waar wij moeite mee hebben, maar wat buiten onze invloedssfeer ligt, is dat de minister van VWS geen stelselwijzigingen wil. Dit heeft hij ook nadrukkelijk meegegeven als randvoorwaarde aan de toekomstverkenner. Hierdoor moeten de oplossingen gevonden worden binnen het huidige systeem dat juist de problemen in belangrijke mate heeft veroorzaakt. “Binnen de context van een probleem, kan een probleem per definitie niet opgelost worden” weten we van Albert Einstein.

Willem de Jager Fractievoorzitter PvdA Flevoland

Het bericht Toekomst ziekenhuiszorg in Flevoland verscheen eerst op PvdA Flevoland.

Zie je content die volgens jou niet op deze site hoort? Check onze disclaimer.